Edellisvuotisesta Napolin nollasijasta viisastuneena Yleisradio päätti yksinkertaistaa Suomen viisukarsinnat ja kaiken sotkeva Pohjolaraati jätettiin historiaan. Yhdeksän laulua kuultiin ensimmäistä kertaa vasta televisiossa, eikä kansakaan siten päässyt etukäteen spekuloimaan omilla suosikeillaan. Kuudennen suomalaisedustajan valinnan suoritti 12-henkinen tuomaristo etukäteen nauhoitetussa ohjelmassa, jotta kaikilta mahdollisilta skandaaleilta olisi säästytty.


SUOMEN KARSINTA 1966
Ajankohta: Lauantai 22.1.1966 klo: 19.30
Kilpailupaikka: Ylen tv-studio, Pasila, Helsinki
Juontajat: Tuula Ignatius, Risto Vanari
Kapellimestari: George de Godzinsky
Kilpailumenetelmä: Avoin sävellyskilpailu (200 sävelmää)
Arvostelu: 12-jäseninen tuomaristo
Kilpailukappaleita: 9

Vuotta aiemmin tapahtuneesta äänestyssählingistä viisastuneena Yle hankki tällä kertaa studioon 12-jäsenisen raadin, joka valitsi mielestään sopivimman edustussävelmän kertaheitolla – ja siitä päätöksestä ei saanut valittaa. Valinta tapahtui sentään kaksivaiheisesti, sillä sääntöihin oli kirjattu pykälä joka soi eniten pisteitä saaneelle laululle edustustehtävät vain jos kappale olisi heti kättelyssä saanut yli puolet kaikista pisteistä. Pisteet jakautuvat kärkikolmikolle kuitenkin niin tasaisesti, että uusi äänestyskierros niiden kesken oli välttämätön.

Ennen äänestyksiä piti kuitenkin saattaa yhdeksän ehdokaslaulua esityskuntoon. Ne seulottiin tuttuun tapaan avoimen sävellyskilpailun sadosta. Aikaisemmista vuosista poiketen laulut kuultiin ensimmäistä kertaa vasta televisioidussa karsintafinaalissa, eli niitä soitettu etukäteen edes radiossa. Ohjelma lähetettiin televisiosta lauantai-iltana parhaaseen katseluaikaan, mutta se oli kuitenkin nauhoitettu ennakkoon samana iltapäivänä. Voittaja ei kuitenkaan vuotanut julkisuuteen liian aikaisin.

Kappaleiden taso oli varsin mukiinmenevä, vaikka lähes kaikki laulut olivatkin hitaita valsseja tai foxeja ja suureksi osaksi vielä mollivoittoisia. Yhdeksän ehdokkaan joukosta on jäänyt elämään useampiakin kappaleita, kuten kaikkien aikojen ensimmäisen edustajamme Laila Kinnusen revanssiyritys ”Muistojen bulevardi” tai Dannyn ”Pieni sana”, jonka on myöhemmin laulanut levylle myös esimerkiksi Jorma Kääriäinen ja Agents. Danny olikin yksi kisan ennakkosuosikeista, mutta aikalaiskirjoitusten mukaan tv-kamerat kipsasivat nuoren Dannyn siinä määrin suolapatsaaksi, että tuomaristo katsoi viisaammaksi vaihtoehdoksi pisteiden säästelemisen – ”Pieni sana” sijoittui toiseksi viimeiseksi.

Viime vuoden ”nolla-Viki” eli Viktor Klimenko oli hänkin mukana näissäkin karsinnoissa Jaakko Borgin vahvalla sävelmällä ”Vieras rakastettuni”, joka mahtipontisine introineen toi suorastaan mannermaisen tuulahduksen tähän kilpailuun. Tamara Lundin esittämä Toivo Kärjen sävellys ”Märkää asfalttia” on sekin jäänyt ihmisten mieleen, tosin ehkä hivenen pienimuotoisemmin. Ilkka Rinteen klassisesti koulutettu ääni ei ehkä ollut kotonaan tässä kevyen musiikin kilpailussa, samaten taitavana tulkitsijana tunnettu Carola ei saanut koskaan euroviisukarsintoihin oikein mitään kunnollista laulettavaa. Marjatta Leppänen jäi tällä kertaa jaetulle kuudennelle tilalle, eikä näin ollen toteuttanut vanhaa sanontaa ”kolmas kerta toden sanoo”. Kaksi vuotta sitten edustustehtävät hoitanut Lasse Mårtenson oli oman kilpailukappaleensa ”Ken hän on?” lisäksi säveltänyt myös Dannyn laulun, mutta kummallakaan ei tärpännyt.

Laila Kinnusen ja Viktor Klimenkon lisäksi kärkikolmikkoon ja uudelle äänestyskierrokselle rynnisti kisan iloisin ja reipastempoisin kappale ”Playboy”, esittäjänään 21-vuotias Ann-Christine Nyström. Toisella kierroksella ”Playboy” erottui selkeästi edukseen Lailan ja Viktorin esityksiin verrattuna, jotka hidastempoisuudessaan söivät ehkä pisteitä toisiltaan.

Vasta 21-vuotias Ann-Christine Nyström hurmasi Suomen karsinnoissa vuonna 1966.

Jos jotain skandaalinkäryä haluaa väen väkisin näistä kisoista haistaa, sitä voisi löytyä korkeintaan siitä että voittajakappaleen säveltäjä Ossi Runne oli juuri palkattu Yleisradion viihdeorkesterin kapellimestariksi. Suomen karsinnassa juuri työsopimuksensa allekirjoittanut Runne ei kuitenkaan ollut vielä edes sorvin ääressä, vaan keikkailemassa muualla Suomessa orkestereineen. Kansainväliseen kisaan Ossi Runne sai kuitenkin lähteä johtamaan orkesterille omaa sävelmäänsä. Loppukilpailussa juuri ennen lavalle astumista Ann-Christinea huolestutti, että ”entä jos unohdan tekstin”, mutta säveltäjä-kapellimestari löysi heti lohdutuksen sanat: ”Älä välitä – ei kukaan ymmärrä.”

Lopputulokset (suluissa kärkikolmikon toisen äänestyskierroksen pisteet):

1. Ann-Christine Nyström: Playboy 22 p. (54 p.)
2. Laila Kinnunen: Muistojen Bulevardi 20 p. (29 p.)
3. Viktor Klimenko: Vieras Rakastettuni 20 p. (25 p.)
4. Lasse Mårtenson: Ken Hän On? 13 p.
5. Carola: Meren Laulu 11 p.
6. Tamara Lund: Märkää Asfalttia 8 p. (jaettu sija)
6. Marjatta Leppänen: Aamuyön Tanssi 8 p. (jaettu sija)
8. Danny: Pieni Sana 5 p.
9. Ilkka Rinne: Syysromanssi 1 p.

Keskustele aiheesta

© Viisukuppila

Valitse aihe
Tulevat tapahtumat
  1. Liettuan 3. alkuerä

    tammikuu 27 @ 21:00
  2. Unkarin 2. alkuerä

    tammikuu 27 @ 21:30
  3. Ranskan finaali

    tammikuu 27 @ 21:55
  4. Romanian 2. semifinaali

    tammikuu 28 @ 21:00
  5. Tsekin tulosjulkistus

    tammikuu 29
  6. Semifinaalijaon arvonta

    tammikuu 29 @ 14:00
  7. Espanjan finaali

    tammikuu 29 @ 23:35
  8. Unkarin 3. alkuerä

    helmikuu 3
  9. Maltan finaali

    helmikuu 3
  10. Latvian 1. semifinaali

    helmikuu 3
Tutki tilastoja
Escstatsissa on joukko mielenkiintoisia viisutilastoja.

Euroviisuklubi
Euroviisuklubi OGAE edistää viisuharrastusta.

Kuuntele radiota
ESC Radio on Internetissä toimiva euroviisuradio.



Sauhupuoti.com







Viisukuppila