UMK18: yleiskeskustelu

Euroviisut 2018 Portugalissa

Suosikkisi kilpailukappaleista?

Monsters
85
63%
Domino
22
16%
Queens
27
20%
 
Ääniä yhteensä: 134

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36789
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Serduchka kirjoitti:^ Miten määrittelet harrastajan?
Ihminen, joka on perehtynyt euroviisuhistoriaan vähintään kattavasti, kykenee arvioimaan kappaleiden menestyspotentiaalia oman subjektiivisen mielipiteen ulkopuolelta ja ei ole kangistunut vuosien takaisiin euroviisustereotypioihin.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Mielestäni nuo määritykset sopivat itseeni, mutta olen itse enemmän fanaatikko kuin pelkkä harrastaja.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Rousku »

TomppaJr kirjoitti:
Serduchka kirjoitti:^ Miten määrittelet harrastajan?
Ihminen, joka on perehtynyt euroviisuhistoriaan vähintään kattavasti, kykenee arvioimaan kappaleiden menestyspotentiaalia oman subjektiivisen mielipiteen ulkopuolelta ja ei ole kangistunut vuosien takaisiin euroviisustereotypioihin.
Minusta tuo kuulostaa hieman ristiriitaiselta. Siis pitää tuntea historia ja kaiketi sen nojalla kyetä arvioimaan menestyspotentiaali, mutta ei silti saisi olla stereotyyppistä käsitystä menestyjästä :raaps:.

Kappaleiden menestyspotentiaalia on kyllä älyttömän vaikea arvioida. Koska kyseessä on Suomi ja Yle, pitäisikö suosiolla lähteä siitä, että valitaan vain jotain sellaista mihin ei kummempia lavaesityksiä tarvitse rakennella vaan jotka voivat toimia puhtaasti biisinä?

Henk.koht. olen edelleen sitä mieltä, että lähettäköön kukin kansakunta sitä mistä itse tykkää, mitään potentiaaleja arvioimatta. Sen mukaisesti aion itse jatkossakin äänestää :joojoo:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20448
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Vankkumattomista mielipiteistäni ja vaihtuvista suosikeistani huolimatta osaisin itsekin ajatella laatikon ulkopuolelta jos ihan esiraatiin pääsisin. Minusta pidemmän linjan historiatietämyksellä ei ole niin paljon merkitystä, sillä musiikki ja Euroviisut kehittyvät vuosi vuodelta. Uskon, että jotkut ihan perusfanit saisivat positiivista aikaan jos saavat äänensä kuuluviin. Ikähaarukka saisi olla vauvasta vaariin. :joojoo:
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Rousku kirjoitti:Henk.koht. olen edelleen sitä mieltä, että lähettäköön kukin kansakunta sitä mistä itse tykkää, mitään potentiaaleja arvioimatta. Sen mukaisesti aion itse jatkossakin äänestää :joojoo:
:samaamielta:

Valintaprosessissa pitäisi olla mahdollisimman vähän arvailua siitä mikä menestyy - tai sen arvailun pitää olla alisteista sille mikä kuulostaa hyvältä omasta mielestä. Mutta tuo "omasta mielestä" taas edellyttää ihan oikeasti laaja-makuisuutta, eikä mitään sellaista että ilmoittatuu kuuntleen kaikkea ja sitten käy ilmi että kuuntelee vain mitä viimeisimmät indiepop-blogit hyväksyvät tai mikä kuulostaa euroviisumusiikilta tai mitä hyvänsä vastaavaa rajallisuutta tai tuyylilaji edellä menemistä. Ei edes yhtäkään raatilaista jolla on jokin inhokkigenre, vaan ihmisiä jotka kykenevät käsittelemään musiikin musiikkina. Tämä siis koskee esiraateja ja muita raateja. Laajoissa yleisöäänestyksissä saman asian hoitaa äänestäjien määrä joka tuo kirjon esiin.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
tanko
Hakkaa vessan ovea
Hakkaa vessan ovea
Viestit: 621
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 19:16

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja tanko »

En ymmärrä, miksi Tuuli Okkosen Don't wake me up ei menestynyt UMK-finaalissa viime vuonna. Se olisi ollut kansainvälinen minusta, ja hyvä melodia ja sovitus.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ✈️ ARRIVAL

Viisufani
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4003
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 17:59

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Viisufani »

Ajatellessani Euroviisujen 2017 1.semifinaalin aikana laulujen sanoituksia, olen ajatellut, että jatkossa arvioin kappaleita pelkästään niiden omissa ketjuissa sanallisesti.

Syy on melko yksinkertainen: Koska heikohkon englannin kielen osaamisen vuoksi tiedän vasta Euroviisujen semifinaaleissa ja finaalissa kunnolla, mitä lauluissa lauletaan. Minulle on kuitenkin melko tärkeää ne laulujen sanoitukset tietää, ennen kuin voin ihan täysin lauluja arvioida. Esimerkiksi tänä keväänä Belgia nousi paremmuusjärjestyslistallani sanoituksen ansiosta 1.sijalle, kun taas Suomen euroviisun sanoitus ei ollut mieleni.
Rousku kirjoitti:Kappaleiden menestyspotentiaalia on kyllä älyttömän vaikea arvioida. Koska kyseessä on Suomi ja Yle, pitäisikö suosiolla lähteä siitä, että valitaan vain jotain sellaista mihin ei kummempia lavaesityksiä tarvitse rakennella vaan jotka voivat toimia puhtaasti biisinä?
Mikäli menestyä halutaan, niin ymmärtääkseni esityksessä olisi hyvä olla edes jotain esitystä ja erityisesti laulua tukevaa lavastetta käytössä. Muistaakseni Mikko Silvennoinen Euroviisujen (2017) aikaan puhui jotain sellaista, että ne lavasteet (tms.) olisivat nykyään ihan virallinen arviointikriteeri raadeille. Voin olla väärässäkin.
Rousku kirjoitti:Henk.koht. olen edelleen sitä mieltä, että lähettäköön kukin kansakunta sitä mistä itse tykkää, mitään potentiaaleja arvioimatta. Sen mukaisesti aion itse jatkossakin äänestää :joojoo:
En minäkään halua, että arvioidaan euroviisua valitessa, että onko laulu "potentiaalinen radiohitti" tai yleensäkään sellainen radiobiisin kuuloinen. Se yksistään ei tee laulusta hyvää euroviisua. Kuten olen sanonut, pitäisihän euroviisujen soida radiokanavilla kuten "muukin musiikki" soi, ilman, että se olisi samanlaista radiomaista musiikkia.

Edellä mainitun sijasta kyllä ymmärtäisin ja haluaisinkin, että euroviisua valitessa voitaisiin ajatella enemmän sitä, minkälaisesta musiikista myös muissa Euroviisuihin osallistuvissa maissa pidetään. Ja mahdollisimman paljon, kun esimerkiksi Uuden musiikin kilpailun lauluja ajattelee.

En tietenkään voi, enkä aiokaan vaikuttaa siihen, miten ensi vuoden Uuden musiikin kilpailussa itse kukin äänestää, mutta anteeksi vain, onhan se selvää, sen mukaan menestymme tai emme menesty, että kuinka paljon ulkomailla pidetään Suomen euroviisusta.
Paremman maailman puolesta.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

tanko kirjoitti:En ymmärrä, miksi Tuuli Okkosen Don't wake me up ei menestynyt UMK-finaalissa viime vuonna. Se olisi ollut kansainvälinen minusta, ja hyvä melodia ja sovitus.
Se jäi vähän anonyymiksi ja persoonattomaksi ja kun Okkonenkin oli tuntematon niin lipui kuin hanhen selästä. Ylöspano oli tyhmä myös eli tuolla kokonaisuudella testi kiinnittää yleisön huomio ei onnistunut UMKssakaan, miten sitten itse kisassa? Solistin ja ylöspanon olisi pitänyt kyetä rakentamaan siitä hetki, jonka olisivat kaapanneet itselleen biisien virrassa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
tanko
Hakkaa vessan ovea
Hakkaa vessan ovea
Viestit: 621
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 19:16

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja tanko »

ta1ja kirjoitti:
tanko kirjoitti:En ymmärrä, miksi Tuuli Okkosen Don't wake me up ei menestynyt UMK-finaalissa viime vuonna. Se olisi ollut kansainvälinen minusta, ja hyvä melodia ja sovitus.
Se jäi vähän anonyymiksi ja persoonattomaksi ja kun Okkonenkin oli tuntematon niin lipui kuin hanhen selästä. Ylöspano oli tyhmä myös eli tuolla kokonaisuudella testi kiinnittää yleisön huomio ei onnistunut UMKssakaan, miten sitten itse kisassa? Solistin ja ylöspanon olisi pitänyt kyetä rakentamaan siitä hetki, jonka olisivat kaapanneet itselleen biisien virrassa.
Jos ylöspano tarkoittaa esillepanoa, niin esim. Puolalla oli tänä vuonna mitättömät efektit, vain muutama laservalovana mustalla taustalla, mutta kun biisi ja laulaja olivat tarpeeksi hyviä, niin finaaliin vaan mentiin. Ei siinä ylöspanon puute haitannut.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ✈️ ARRIVAL

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4900
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja toivo »

tanko kirjoitti:En ymmärrä, miksi Tuuli Okkosen Don't wake me up ei menestynyt UMK-finaalissa viime vuonna. Se olisi ollut kansainvälinen minusta, ja hyvä melodia ja sovitus.

Mielipiteitä on monia. Dont wake me up oli tylsä, geneerinen ja persoonaton popkappale. Esityskin oli lähinnä tylsä. . Suomen edustajana se olisi napannut jumbosijan semissään. Malliesimerkki minkälaista ei ainakaan kannata lähettää viisuihin. Ei ihastuta ei vihastuta, väliinputoaja, jonka olemassaoloa kukaan ei muista.

Avatar
tanko
Hakkaa vessan ovea
Hakkaa vessan ovea
Viestit: 621
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 19:16

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja tanko »

toivo kirjoitti:
tanko kirjoitti:En ymmärrä, miksi Tuuli Okkosen Don't wake me up ei menestynyt UMK-finaalissa viime vuonna. Se olisi ollut kansainvälinen minusta, ja hyvä melodia ja sovitus.

Mielipiteitä on monia. Dont wake me up oli tylsä, geneerinen ja persoonaton popkappale. Esityskin oli lähinnä tylsä. . Suomen edustajana se olisi napannut jumbosijan semissään. Malliesimerkki minkälaista ei ainakaan kannata lähettää viisuihin. Ei ihastuta ei vihastuta, väliinputoaja, jonka olemassaoloa kukaan ei muista.
No ok. Olen vaan miettinyt paljon, miksi Suomesta ei löydy "naisdiivoja" esittämään biisejä, kuten Azerbaidzanin Drip drop 2010. Uskoin oikeasti, että Tuulin biisi olisi ollut tätä genreä ja tasoa ja sillä olisi menty finaaliin, kuten Drip drop.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ✈️ ARRIVAL

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Eikö se ole pikemmin niin, ettei suomalaisia tuottajia kiinnosta diivamaiset pätevät laulajat?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
tanko
Hakkaa vessan ovea
Hakkaa vessan ovea
Viestit: 621
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 19:16

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja tanko »

Rousku kirjoitti:^Eikö se ole pikemmin niin, ettei suomalaisia tuottajia kiinnosta diivamaiset pätevät laulajat?
Niin ehkä, no mutta sanokaapa suomalaisia vastineita esim. Iveta Mukuchyanille (Armenia) tai Maja Keucille (Slovenia) tai edellä mainitulle Drip dropin Safuralle (Azer) tai Svetlana Lobodalle (UKR09).

En keksi muita kuin ehkä Anna Abreu ja tänä vuonna esiin tullut Zühlke. Abreun musiikkia en paljon tiedä, mutta kommenteissaan on diivamaisuutta. Chisusta saisi ehkä hyvän diivan, se Tipitii UMK:ssa oli hyvä näyte.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ✈️ ARRIVAL

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ah, siis diivamaisuus tuollakin tapaa. Tämä nyt on vain ihan mutua, mutta minusta tuntuu, että meillä arvostetaan taviksen tuntuisia artisteja :sorivaan:.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ESC_Hullu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7141
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 17:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja ESC_Hullu »

laura voutiainen,Chisu on ainoita josta nyt jotakin Loboda tyyppistä pakettia sais ,kun abreu ei osaa liikkua tarpeeks diivamaisesti ...Jenni vartiainen osaa olla diva ,mutta kun ei oo voimakasta ääntä...Diadralla ääni ,mutta olemus naapurintyttö ..Silti noi kaikki olis kyllä hyvällä kokonaisuudella potentiaalisia viisuihin ...

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4900
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja toivo »

Onhan Suomella Krista Siegfrieds! Ja kiinnostunut ja innostunut Euroviisuista. Siinä on kunnon viisudiiva! Mutta hän on kyllä menetetty Ruotsin Melodeille. :niinpa: Ja Saara Aalto menetetiin Iso_britanniaan/maailmalle. :lohduton:

Itse toivon Kristaa vielä joskus Suomen edustajaksi :ihana:

Avatar
Zimba
Puuteroi nenää
Puuteroi nenää
Viestit: 632
Liittynyt: 15 Tammi 2006, 13:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Zimba »

Mielestäni meidän pitäisi lähettää nuori söpö kundi viisuihin. Meidän naislaulajat tuppaa olemaan aika tylsiä. Tai no ne ketkä ei ole tylsiä, eivät hae UMK:hon.

Antero
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1016
Liittynyt: 08 Maalis 2004, 19:47

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Antero »

Pisteidenlukija Jenni Vartiaisella on menossa luova kausi, josta syntyy biisejä ensi vuodellekin. Eiköhän Jenni voisi kokeilla laulaa englanniksi ja UMK 2018??? Rasmus-Laurikin suositteli, että kotimaisten tähtösten kannattaisi kokeilla ulkomaitakin!!! Viisut ovat siihen oikein hyvä areena, eikös niin :mitvit: :joojoo:

http://www.is.fi/viihde/art-2000005224852.html

Antero
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1016
Liittynyt: 08 Maalis 2004, 19:47

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Antero »

ESC_Hullu kirjoitti:laura voutiainen, Diadralla ääni ,mutta olemus naapurintyttö ..viisuihin ...
Tästä duettopari Lissaboniin...Vahva ääniset naiset, nuorempaa ja .. no niin, kokeneempaa... :joojoo:

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Jenni ois kyllä hyvä vaihtoehto... jollain Junat Ja Naiset -tyyppisellä tarttuvalla pop-kappaleella.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Elvis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6397
Liittynyt: 01 Marras 2013, 13:06

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Elvis »

Minä pitäisin enemmän Suru On Kunniavieras tai Turvasana-tyyppisistä biiseistä. (ja videoista).
"It Has Always Been Now Or Never.
The Decision Has Got To Be Made"

Melovin - Under The Ladder

Avatar
ESC_Hullu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7141
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 17:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja ESC_Hullu »

Turvasana on mielestäni Jennin kaikkein huonoin kappale mitä on tehny (kuulostaa niin tekemällä tehdyltä että ...)

Avatar
tanko
Hakkaa vessan ovea
Hakkaa vessan ovea
Viestit: 621
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 19:16

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja tanko »

Listaan tähän naisdiivoja, joita on tullut esille. Tavoitteena olisi Svetlana Lobodan (UKR09) kaltainen diivailu :)

Kyse on siitä, kenestä olisi esittämään kovaa diivaa. Minusta Zühlke oli tosi hyvä diiva tänä vuonna.

Krista Siegfrieds
Laura Voutilainen
Saara Aalto
Diandra
Zühlke
Chisu
Anna Abreu
Jenni Vartiainen
Maria Ylipää
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ✈️ ARRIVAL

Avatar
Speed
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2643
Liittynyt: 06 Elo 2007, 22:59

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Speed »

Saara Aalto kertoi eilen Peter Nymanin ohjelmassa, että viisuedustaminen on edelleen hänen unelmansa ja hän uskoo, että se voi vielä joku päivä toteutua. Toivottavasti ennemmin kuin myöhemmin ja toivottavasti Suomen edustajana eikä Iso-Britannian.

Avatar
Leo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2632
Liittynyt: 08 Touko 2006, 20:46

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Leo »

^Nyt kannattaisi Ylessä pitää kiirettä, jos Saara Aallon haluavat Suomen karsintaan. Oikeastaan hänet kannattaisi nimetä suoraan edustajaksi. Muuten Britannia tai Irlanti nappaavat hänen edustajakseen. Sen verran ison vaikutuksen hän teki Britannian X Factorissä. Yksi tuomareista (en nyt muista nimeä) valitsi Brendan Murrayn Irlannin edustajaksi tänä vuonna ja sama tuomarihan kehui kovasti Saaraa. Veikkaan, että Saara on parin vuoden sisään todennäköisesti jonkun edellämainitun (Fin, UK, Ire) maan euroviisuedustaja.

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4900
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja toivo »

Ihanaa, että Saaralla on vieläkin viisuedustus unelmana! Mielenkiintoista toki on, minkä maan edustajana? Veikkaan Saaralle sijaa 2. euroviisuissa. :heh:

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 706
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Saara on tietysti aina lupaava, jos nyt enää Suomen ehdokkaaksi suostuukaan.
Mutta se iso ongelma on se biisi, ei enää mitään no fear renkutuksia, vaan sellainen riittävän haastava, jossa Saara vois todella erottua massasta hyödyntämällä täysimääräisesti lahjakkuuttaan.
En ole taikauskoinen, mutta tuo ikuinen kakkonen on jo eeppistä.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

No Fear oli oikeasti kiva biisi (vaikka aika mauton), mut ei pliis mitään Aaltoja Suomen tai minkään muunkaan maan edustajaksi. :niinpa: Kyseessä tosin on sen verran subjektiivinen mielipide, ettei tässä vaiheessa kauheesti varmaan päättäjiä kiinnosta mun mielipide. :heh:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20448
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Minusta Saaralla taitaa olla mielessä edustus lähinnä brittien väreissä. Tietty toivon itsekin, että pyrkisi vielä Suomen edustajansi tai vaihtoehtoisesti valittaisiin sisäisesti.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8126
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK 2018

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Brittien edustajana Saaralle olisi ainakin finaalipaikka varma...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Lukittu