Mitkä muuten on suomalaisia listahittejä tällä hetkellä? En yhtään tiedä, millaista musaa se on. Ja mikä niistä olisi se valovoimaisin? Tuolla systeemillä voisi löytyä jopa suomenkielinen viisuHappy kirjoitti:Jos itse olisin vastuussa Suomen viisun valitsemisesta.. niin katsoisin suomalaiset listahitit syyskuun-maaliskuun ajalta ja valitsisin sitten sen valovoimaisimman biisin..
Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Rise, angel, shine, love!
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Ei se, että on sijoittunut (ansaitsemattomasti) viidenneksi, millään lailla todista että biisi on tykki (tosin tuon nyt luulisi olevan itsestään selvää)...Rousku kirjoitti:Ruotsi sijoittui viidenneksi, ihan tarpeeksi tykki siis.rosetta kirjoitti:Minä kannatan sisäistä valintaa, jos valittu kappale ja artisti ovat ns. tykkejä eli todella hyviä. Se ei siis todellakaan tarkoita mitään radiopurkkaa (jos sillä tarkoitetaan mm. sellaisia kuin tämän vuoden Itävalta, Australia tai Ruotsi)
...Samoin kuin ei myöskään se, että on ollut jonkun maan sisäinen valinta, todista biisin olleen tykki. (Tosin tuon nyt jne... ks. yllä.)Rousku kirjoitti:Viime vuonna Moldova karsiutui sisäisellä valinnalla - kai valittu oli sikäläisiä tykkejä, Lidia Isac sentään oli monta kertaa osallistunut maan karsintaan. Kuulivatko valitsijat heti, että biisi ei ole mikään tykki, mutta valitaan se nyt kuitenkin.
Juu tajuan kyllä, että itse vastustat sisäistä valintaa, mutta tuollainen viisastelu ei kyllä ketään sen kannattajaa vakuuta / saa vaihtamaan mielipidettä.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Siis häh, voiko viisuihin muka valita jo listoilla olevan hitin? Onko mulla vakava aukko sääntötietämyksessä?Rousku kirjoitti:Mitkä muuten on suomalaisia listahittejä tällä hetkellä? En yhtään tiedä, millaista musaa se on. Ja mikä niistä olisi se valovoimaisin? Tuolla systeemillä voisi löytyä jopa suomenkielinen viisuHappy kirjoitti:Jos itse olisin vastuussa Suomen viisun valitsemisesta.. niin katsoisin suomalaiset listahitit syyskuun-maaliskuun ajalta ja valitsisin sitten sen valovoimaisimman biisin..
Mä en kyllä luota suurimpaan osaan Suomen nykyisistä listahiteistä. Koska:
ta1ja kirjoitti: Totaalinen rimanalitus käynnissä kautta linjan. Musiikki ei todellakaan meillä voita, vaan poljetaan pohjamutiin.
Like a monument to all the time we spent
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
^Kyllähän esim. Puola vuonna 2014 valitsi oman listahittinsä.
Rise, angel, shine, love!
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Et tajua, koska en vastusta sisäistä valintaa aina ja ehdottomasti.rosetta kirjoitti:Juu tajuan kyllä, että itse vastustat sisäistä valintaa, mutta tuollainen viisastelu ei kyllä ketään sen kannattajaa vakuuta / saa vaihtamaan mielipidettä.
Periaatteessa kannatan demokratian tapaista, eli että kansa saa useista ehdokkaista valita suosikkinsa. Kannatan sitä silläkin hinnalla, että näin valittua suosikkia ei välttämättä muualla Euroopassa ymmärrettäisi. Itse olen usein nauttinut muiden kansakuntien sellaisistakin valinnoista, jotka eivät ole laajaa yleiseurooppalaista suosiota saavuttaneet.
Mutta jos otsikon suostanostamisella tarkoitetaan menestyksen kalastelua, niin demokratia ja kotimaisen yleisön miellyttäminen ovat tietenkin toisarvoisia asioita. Silloin voi kysyä, saadaanko sisäisellä valinnalla valittua luultavammin sellainen paketti, josta muuallakin pidettäisiin. Tästä en ole vakuuttunut. Joskus se onnistuu ja joskus ei.
Sen sijaan en kannata sitä, että sisäisen valinnan käytön ehtona on, että saadaan sävellettyä edustajaksi biisi, joka juuri sinun mielestäsi on tykki. Jos hylätään ensisijaisesti kannattamani demokratia + kotiyleisön suosio -periaate ja asetetaan tavoitteeksi vain viisumenestys, on epäolennaista onko se biisi jonkun mielestä tykki vai ei.
Eli tässä on mukana kolme eri asiaa, kolme toisistaan riippumatonta ulottuvuutta:
1) valintatapa (karsinta vs. sisäinen valinta);
2) pidänkö biisistä (tai onko se rosettan mielestä tykki);
3) tuleeko viisumenestystä.
Mikään valintatapa ei takaa (minun tai kenenkään muun mielestä) hyvää biisiä, eikä viisumenestystä.
Viimeksi muokannut Rousku, 17 Touko 2017, 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Tuohon, että Suomi valitsisi kovimman listahittinsä, niin en usko sen herättävän kiinnostusta Euroopassa. Suomen oma maku on jo muutenkin testattu niin monta kertaa, että olisi nyt tärkeää valita Euroviisuihin joku sellainen kappale, mistä Eurooppakin tykkää eli kuunneltaisiin kattavasti Euroopan mielipiteitä. UMK-raatiin voisi kuulua vaikka Islanti, Belgia, Espanja, Kroatia, Bulgaria, Armenia, Valko-Venäjä, Saksa, Ruotsi ja Venäjä... näin saataisiin joka Euroopan kolkasta asiantuntemusta eurooppalaisesta biisistä.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Järjestetään viisukarsinnat jossain isossa paikassa, esimerkiksi Helsingin jäähallissa tms.
Paikka on saatava mahdollisimman täyteen, vaikka sitten satunnaisotannalla kadulta.
Viisuartistit ja -kappaleet pitää pitää salaisina H-hetkeen asti.
Artisteja ja kappaleita on 10.
Paikalla olijoille annetaan kännyköihin applikaatio, joilla he saavat peukuttaa mielestään hyvää kappaletta/esitystä. Myös desibelit mitataan. Näistä muodostuu yhteenlaskettuna 50 prosenttia äänistä.
Tapahtuma televisioidaan suorana ja puhelinäänestäjistä tulee se toinen 50.
Suomen suurin synti on se, että spekuloidaan liikaa ennakkoon, taktikoidaan ja torpataan niitä omia inhokkeja. (Tai ajetaan väkisin joitain edustajaksi.) Näkihän sen Kiovankin tuloksissa, että liika spekulointi ei aina ole oikeassa.
Tällaisella systeemillä kukaan ei saisi etulyöntiasemaa ja biisit tulisi testattua kertalaakista, kuten euroviisulavallakin suurimmalle osalle äänestäjiä.
Paikka on saatava mahdollisimman täyteen, vaikka sitten satunnaisotannalla kadulta.
Viisuartistit ja -kappaleet pitää pitää salaisina H-hetkeen asti.
Artisteja ja kappaleita on 10.
Paikalla olijoille annetaan kännyköihin applikaatio, joilla he saavat peukuttaa mielestään hyvää kappaletta/esitystä. Myös desibelit mitataan. Näistä muodostuu yhteenlaskettuna 50 prosenttia äänistä.
Tapahtuma televisioidaan suorana ja puhelinäänestäjistä tulee se toinen 50.
Suomen suurin synti on se, että spekuloidaan liikaa ennakkoon, taktikoidaan ja torpataan niitä omia inhokkeja. (Tai ajetaan väkisin joitain edustajaksi.) Näkihän sen Kiovankin tuloksissa, että liika spekulointi ei aina ole oikeassa.
Tällaisella systeemillä kukaan ei saisi etulyöntiasemaa ja biisit tulisi testattua kertalaakista, kuten euroviisulavallakin suurimmalle osalle äänestäjiä.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Kuka päättää mikä on ansaitsematonta menestystä ja mikä ei? Sinäkö?rosetta kirjoitti: Ei se, että on sijoittunut (ansaitsemattomasti) viidenneksi, millään lailla todista että biisi on tykki (tosin tuon nyt luulisi olevan itsestään selvää)...
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
- akuankka13
- Kanta-asiakas
- Viestit: 8844
- Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
- Paikkakunta: Vanajan taka
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Eikö viime vuonnakin Moldovan edustaja valittu karsinnoilla vai muistanko täysin väärin?Rousku kirjoitti:Viime vuonna Moldova karsiutui sisäisellä valinnalla - kai valittu oli sikäläisiä tykkejä, Lidia Isac sentään oli monta kertaa osallistunut maan karsintaan.
Qaj.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Juu, minä viisuvaltiattarena No juu, selvää kai on että tuo yllä oleva on oma mielipiteeni, vaikken sitä nyt tuohon auki kirjoittanutkaan...ta1ja kirjoitti:Kuka päättää mikä on ansaitsematonta menestystä ja mikä ei? Sinäkö?rosetta kirjoitti: Ei se, että on sijoittunut (ansaitsemattomasti) viidenneksi, millään lailla todista että biisi on tykki (tosin tuon nyt luulisi olevan itsestään selvää)...
Kun en ainakaan toistaiseksi ole tuo kaikesta päättävä viisuvaltiatar (harmi kyllä) , niin toki ei ole olennaisinta onko biisi tykki vain minun mielestäni; en ajatellut että tuohon ilmaukseen nyt noin tartuttaisiin, mutta parempi määritelmä voisi sitten olla että kappale kuulostaa (enemmistön mielestä) viisuvoittajalta. (Ja tuohon määritelmään ei esim. tämän vuoden Ruotsi mahdu.)Rousku kirjoitti:Sen sijaan en kannata sitä, että sisäisen valinnan käytön ehtona on, että saadaan sävellettyä edustajaksi biisi, joka juuri sinun mielestäsi on tykki. Jos hylätään ensisijaisesti kannattamani demokratia + kotiyleisön suosio -periaate ja asetetaan tavoitteeksi vain viisumenestys, on epäolennaista onko se biisi jonkun mielestä tykki vai ei.
Viimeksi muokannut rosetta, 17 Touko 2017, 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Karsinnalla Lidia kyllä valittiin.akuankka13 kirjoitti:Eikö viime vuonnakin Moldovan edustaja valittu karsinnoilla vai muistanko täysin väärin?Rousku kirjoitti:Viime vuonna Moldova karsiutui sisäisellä valinnalla - kai valittu oli sikäläisiä tykkejä, Lidia Isac sentään oli monta kertaa osallistunut maan karsintaan.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Et, minä muistan täysin väärin . No, vaihdetaan vaikka Irlannin sisäisesti valittuun edustajaanakuankka13 kirjoitti:Eikö viime vuonnakin Moldovan edustaja valittu karsinnoilla vai muistanko täysin väärin?Rousku kirjoitti:Viime vuonna Moldova karsiutui sisäisellä valinnalla - kai valittu oli sikäläisiä tykkejä, Lidia Isac sentään oli monta kertaa osallistunut maan karsintaan.
Rise, angel, shine, love!
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Eipä taida paljon viisuhistoriasta löytyä kappaleita, jotka enemmistön mielestä olisivat kuulostaneet viisuvoittajalta heti alkuun? On niitä muutama kuitenkin. Mikseivät kaikki voi vaan säveltää kappaletta, joka heti kuulostaisi viisuvoittajalta?rosetta kirjoitti: toki ei ole olennaisinta onko biisi tykki vain minun mielestäni; en ajatellut että tuohon ilmaukseen nyt noin tartuttaisiin, mutta parempi määritelmä voisi sitten olla että kappale kuulostaa (enemmistön mielestä) viisuvoittajalta. (Ja tuohon määritelmään ei esim. tämän vuoden Ruotsi mahdu.)
Ruotsi nyt kumminkin oli vedonlyönnissä aika hyvällä sijalla, ja kyllä sen voittoa täälläkin muutama muistaakseni pelkäsi. Jos ei nyt tykki niin tussari kumminkin.
Rise, angel, shine, love!
-
- Baaritiskill
- Viestit: 704
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
On ilmeistä, ettei kukaan voi ennakkoon teknisesti määritellä, mikä on viisuvoittaja kappale/esitys ja mikä ei. Tässä täytyy vaan luottaa intuitioon, jotenkin sen vaan aistii, missä on voittopotentiaalia ja missä ei.
Sitten mitä tulee tähän otsikkoon. Onko täälä (ehkä) parhaalla viisuasiantuntijajoukolla noussut esiin jotain konkreettisia ja toteuttamiskelpoisia ratkaisuja tähän otsikon alkuperäiseen vetoomukseen, jotka sais edes jonkin verran yksimielisyyttä. En tarkoita, mitään mantraa siitä, että otetaan huippulaulaja ja huipputuottaja ja vähän ravistetaan, niin kaikki ratkeaa.
Sitten mitä tulee tähän otsikkoon. Onko täälä (ehkä) parhaalla viisuasiantuntijajoukolla noussut esiin jotain konkreettisia ja toteuttamiskelpoisia ratkaisuja tähän otsikon alkuperäiseen vetoomukseen, jotka sais edes jonkin verran yksimielisyyttä. En tarkoita, mitään mantraa siitä, että otetaan huippulaulaja ja huipputuottaja ja vähän ravistetaan, niin kaikki ratkeaa.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Superfinaali takaisin. Muutenkin voisi ottaa enemmän mallia Virosta. Sehän on menestynyt Eesti laulin aikana pienemmillä resursseilla keskimäärin paremmin kuin Suomi, olisi nytkin mennyt heittämällä finaaliin ilman raatilyttäystä. Ruotsista lainatut kv. raadit olivat toki parannus edeltäviin nähden, mutta UMK ei voi muuttua Melloksi, joten turha tuijottaa vain sitä.
Totta, pois blokkiajattelusta. Menestyäkseen viisun pitää kelvata muillekin kuin tutuille kaverimaille.andre06 kirjoitti:UMK:n ongelma oli tänä vuonna, että raadeissa oli ehkä liian paljon läntisen Euroopan maita. Armeniat ja Azerbaidžanitkin antavat viisuissa pisteensä.
Miksi? Sehän juuri johtaa Esikatselumaratonien kaltaiseen idiotiaan: nää on kaikki ihan caccaa, mix mä oon täällä, voix jo lähtee kotiin? Siinä UMK on ihan oikeassa, että yritetään tehdä biisejä tutuiksi videoiden, UMK-raadin ym. kautta. Viron akustiset liveversiot ovat myös hyvä idea.Wadde kirjoitti:Viisuartistit ja -kappaleet pitää pitää salaisina H-hetkeen asti.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Wadde kirjoitti:Järjestetään viisukarsinnat jossain isossa paikassa, esimerkiksi Helsingin jäähallissa tms.
Paikka on saatava mahdollisimman täyteen, vaikka sitten satunnaisotannalla kadulta.
Tämän minä haluaisin nähdä. Tarvitaanko siis sisäänheittäjiä?
- JukkaV
- Kanta-asiakas
- Viestit: 15682
- Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
- Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
- Viesti:
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Arja Saijonmaa Suomen edustajaksi 2018! Tosin kappaleen on oltava erityisen hyvä.
Taianomaisuus on hyvä sana. Olen samaa mieltä siinä, että sitä tarvitaan. Sitä olen huomannut mm. seuraavissa kappaleissa:
2006 Shanghain valot
2007 Olet uneni kaunein
2008 Virginia
2009 Kirkas kipinä
Tiedän, että on ihmisiä, joiden mielestä viisujen tulisi olla muovista diskoa englanniksi. Itse olen eri mieltä. Rakastan slaaviballadeja, mutta toisaalta esimerkiksi Italian tämän vuoden viisu oli hyvä. Kielipuolueen vahvana jäsenenä toivon voivani kuulla UMK:ssa omakielisiä kappaleita. Ja siitä "suomeksi ei voi pärjätä"-mantrasta on päästävä eroon.
Mietin, miltä mahtaisi kuulostaa etnovivahteinen bossanova ruotsiksi, popvalssi saameksi tai hevietnoballadi karjalaksi.
Joka tapauksessa minusta kannattaisi siirtyä viisumaiseen UMK:uun. Eli kahdet semifinaalit, joista kustakin kymmenen parasta finaaliin. Finaalissa edellisvuoden voittaja-artisti, viiden suuren levy-yhtiön valitsemat artistit ja 20 semifinaaleista läpipäässyttä. Tuloksena voisi olla hyvä edustaja ja lisäksi uusia hittejä.
Taianomaisuus on hyvä sana. Olen samaa mieltä siinä, että sitä tarvitaan. Sitä olen huomannut mm. seuraavissa kappaleissa:
2006 Shanghain valot
2007 Olet uneni kaunein
2008 Virginia
2009 Kirkas kipinä
Tiedän, että on ihmisiä, joiden mielestä viisujen tulisi olla muovista diskoa englanniksi. Itse olen eri mieltä. Rakastan slaaviballadeja, mutta toisaalta esimerkiksi Italian tämän vuoden viisu oli hyvä. Kielipuolueen vahvana jäsenenä toivon voivani kuulla UMK:ssa omakielisiä kappaleita. Ja siitä "suomeksi ei voi pärjätä"-mantrasta on päästävä eroon.
Mietin, miltä mahtaisi kuulostaa etnovivahteinen bossanova ruotsiksi, popvalssi saameksi tai hevietnoballadi karjalaksi.
Joka tapauksessa minusta kannattaisi siirtyä viisumaiseen UMK:uun. Eli kahdet semifinaalit, joista kustakin kymmenen parasta finaaliin. Finaalissa edellisvuoden voittaja-artisti, viiden suuren levy-yhtiön valitsemat artistit ja 20 semifinaaleista läpipäässyttä. Tuloksena voisi olla hyvä edustaja ja lisäksi uusia hittejä.
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Komppaus tähän. Raatien pitää edustaa muitakin maita kuin Pohjoismaita ja suoria finalisteja. Otetaan raadit niistä maista, joilla on paras sijoituskeskiarvo viimeisen kymmenen vuoden ajalta, tai edes edellisenä vuotena top-kymppiin päätyneistä maista. Turha mitään Islantia on kuunnella kun eivät itsekään pääse finaaliin.andre06 kirjoitti:UMK:n ongelma oli tänä vuonna, että raadeissa oli ehkä liian paljon läntisen Euroopan maita. Armeniat ja Azerbaidžanitkin antavat viisuissa pisteensä.
Pidin enimmäkseen viime vuoden UMK-formaatista, koska se toi mieleen Tanskan ja Norjan karsinnat: vain finaali ja kymmenen kappaletta. Lisäisin Virosta tutut akustiset vedot ennen kilpailua, poistaisin musiikkivideoiden perusteella tapahtuvan ennakkoäänestyksen. Puitteet voisivat olla pienemmätkin, ei ole mitään tarvetta luoda "vuoden bileshow'ta" ja sitten jättää artistit oman onnensa ja budjettinsa nojaan kun pitäisi lähteä promoamaan kappaletta, hommaamaan esiintymisvaatteita ja suunnittelemaan lavaefektejä. Musiikkivideot nyt ainakin pois, hyvin olisi riittäneet ne lyriikkavideot jotka UMK:sta alun perin julkaistiin. Voittajalle voidaan periaatteessa tehdä "palkinnoksi" musiikkivideo, mutta ei sekään ole välttämätöntä vaan voidaan käyttää esikatseluissa livevetoa. (Ai niin mutta sittenhän ei saataisi UMK-videoiden esikatselua asiantuntijoineen ja huippuhauskoine läppineen... Mikä menetys.)
Why? Because it's Eurovision.
Empire of the freaks, all drinks on me
Empire of the freaks, all drinks on me
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Ihan oikeasti hyvä sanoitus + hyvä melodia + euroviisulle laulaja, joka on riittävän hyvä laulaja + onnistunut musiikkivideo + aitous, ei radiopoppia tai tusinatuotetta + lauluna hyvä ja mukaansa tempaava kokonaisuus + hyvä lavashow kaikkine mitä siihen luontevasti kuuluu + edustajan hyvä näkyvyys ennen Euroviisuja + edustaja itsevarmana ja luottavaisena Euroviisuihin + tarkoituksena vain voittaa Euroviisut.
Perusteluita edellä mainituille yleisellä tasolla:
- Sanoitus on hyvin tärkeä laulussa kuin laulussa. Olisi hyvä, kun se ei olisi mitään pinnallista, vaan vähän syvällisempää. Toisaalta ei liian, jotta laulu jää helposti mieleen heti ensimmäisellä kuuntelukerralla. Joka tapauksessa, olisi sanoituksen oltava sellainen, että siinä on oikeasti kunnolla sisältöä.
- Sanoituksen lisäksi myös melodian on oltava kunnossa ja erityisesti kiinnostava sekä hyvä.
- Vaikka laulu olisi hyvä, niin se voi kuitenkin kuulostaa huonolle, jos laulaja ei ole riittävän hyvä. "Riittävän hyvä" ei tarkoita tässä yhteydessä osaamiseltaan kelvollista, vaan nimenomaan hyvää laulajaa. Esimerkiksi jo mielenkiintoinen lauluääni tekee tai voi tehdä hyvän laulajan, mutta myös laulaminen muutenkin.
- Myös musiikkivideolla on merkitystä.
- Euroviisun olisi oltava aito, ei mitään enemmän tai vähemmän kulunutta ja väsähtänyttä radiopoppia, joita on 13 tusinassa. Laulua ei kannata liikaa alkaa tuottamalla tuottamaan, vaan euroviisussa täytyy aina muistaa säilyttää tietynlainen aitous.
- Laulun täytyy olla mukaansa tempaava, heti mieleen jäävä, kuten jo tuossa aiemmin sanoin. Sellainen, joka erottuu jollain tavalla sopivasti edukseen. Erottuminen on Euroviisuissa luonnollisestikin tarpeellista, koska eihän hyväkään laulu (välttämättä) pärjää, jos se ei ollenkaan erotu muista. Laulun olisi oltava nimenomaan hyvä kokonaisuus, pelkästään hyvä melodia ei riitä.
- Vaikka lavashow'ta ja sen merkitystä Euroviisuissa on useasti myös kritisoitu, niin kuulemma se on ihan virallinen arviointikriteeri raadeilla.
- On sekä edustajalle että maalle, jota artisti/bändi/tms. edustaa, tärkeätä, että edustaja kiertää eri Euroviisu-tapahtumassa tekemässä itseään mahdollisimman laajasti tunnetuksi ennen Euroviisuja.
- On hyvä, jos edustaja lähtee Euroviisuihin luottavaisella mielellä ja hyvällä itseluottamuksella. Hyvin tärkeätä on myös se, että lavalla edustaja on esiintyjänä varma.
- Euroviisuissa kannattaa tavoitella lähtökohtaisesti voittoa, eikä Suomen edustajankaan tarvitse lähteä liikaa nöyristelemään.
Eikä minua haittaa, mikäli Suomen euroviisu on hieman laskelmoitu, kunhan se on hyvä ja sellainen, jolla nimenomaan on mahdollista aivan oikeasti menestyä hyvin. Ei vain Suomen aiempiin sijoituksiin nähden, vaan yleiselläkin tasolla ajatellen.
Perusteluita edellä mainituille yleisellä tasolla:
- Sanoitus on hyvin tärkeä laulussa kuin laulussa. Olisi hyvä, kun se ei olisi mitään pinnallista, vaan vähän syvällisempää. Toisaalta ei liian, jotta laulu jää helposti mieleen heti ensimmäisellä kuuntelukerralla. Joka tapauksessa, olisi sanoituksen oltava sellainen, että siinä on oikeasti kunnolla sisältöä.
- Sanoituksen lisäksi myös melodian on oltava kunnossa ja erityisesti kiinnostava sekä hyvä.
- Vaikka laulu olisi hyvä, niin se voi kuitenkin kuulostaa huonolle, jos laulaja ei ole riittävän hyvä. "Riittävän hyvä" ei tarkoita tässä yhteydessä osaamiseltaan kelvollista, vaan nimenomaan hyvää laulajaa. Esimerkiksi jo mielenkiintoinen lauluääni tekee tai voi tehdä hyvän laulajan, mutta myös laulaminen muutenkin.
- Myös musiikkivideolla on merkitystä.
- Euroviisun olisi oltava aito, ei mitään enemmän tai vähemmän kulunutta ja väsähtänyttä radiopoppia, joita on 13 tusinassa. Laulua ei kannata liikaa alkaa tuottamalla tuottamaan, vaan euroviisussa täytyy aina muistaa säilyttää tietynlainen aitous.
- Laulun täytyy olla mukaansa tempaava, heti mieleen jäävä, kuten jo tuossa aiemmin sanoin. Sellainen, joka erottuu jollain tavalla sopivasti edukseen. Erottuminen on Euroviisuissa luonnollisestikin tarpeellista, koska eihän hyväkään laulu (välttämättä) pärjää, jos se ei ollenkaan erotu muista. Laulun olisi oltava nimenomaan hyvä kokonaisuus, pelkästään hyvä melodia ei riitä.
- Vaikka lavashow'ta ja sen merkitystä Euroviisuissa on useasti myös kritisoitu, niin kuulemma se on ihan virallinen arviointikriteeri raadeilla.
- On sekä edustajalle että maalle, jota artisti/bändi/tms. edustaa, tärkeätä, että edustaja kiertää eri Euroviisu-tapahtumassa tekemässä itseään mahdollisimman laajasti tunnetuksi ennen Euroviisuja.
- On hyvä, jos edustaja lähtee Euroviisuihin luottavaisella mielellä ja hyvällä itseluottamuksella. Hyvin tärkeätä on myös se, että lavalla edustaja on esiintyjänä varma.
- Euroviisuissa kannattaa tavoitella lähtökohtaisesti voittoa, eikä Suomen edustajankaan tarvitse lähteä liikaa nöyristelemään.
Eikä minua haittaa, mikäli Suomen euroviisu on hieman laskelmoitu, kunhan se on hyvä ja sellainen, jolla nimenomaan on mahdollista aivan oikeasti menestyä hyvin. Ei vain Suomen aiempiin sijoituksiin nähden, vaan yleiselläkin tasolla ajatellen.
Paremman maailman puolesta.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Aistin tässä pientä sarkasmia.Stargazer kirjoitti:Voittajalle voidaan periaatteessa tehdä "palkinnoksi" musiikkivideo, mutta ei sekään ole välttämätöntä vaan voidaan käyttää esikatseluissa livevetoa. (Ai niin mutta sittenhän ei saataisi UMK-videoiden esikatselua asiantuntijoineen ja huippuhauskoine läppineen... Mikä menetys.)
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)
- Koirankuonolainen
- Kanta-asiakas
- Viestit: 4079
- Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Ei tarvita, kun pannaan ulkopuolelle kyltti, että täältä saa ilmaista olutta ja muoviämpäreitä. Viidessä minuutissa paikalla on tarpeeksi porukkaa, jos vain mahtuvat ovista niin nopeasti. Sitten vain ovet säppiin etteivät pääse karkuun.Edwina kirjoitti:Wadde kirjoitti:Järjestetään viisukarsinnat jossain isossa paikassa, esimerkiksi Helsingin jäähallissa tms.
Paikka on saatava mahdollisimman täyteen, vaikka sitten satunnaisotannalla kadulta.
Tämän minä haluaisin nähdä. Tarvitaanko siis sisäänheittäjiä?
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Ei tarvitse musiikkivideota ollenkaan! Varsinkaan kaikille UMK-kilpailijoille, tyhmää! Edelleen jos on pula rahasta, niin kaikki rahat pitää keskittää siihen Euroviisulavalla nähtävään esitykseen.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Joo, musiikkivideolla ei ole sen kummempaa virkaa, ja täällä sitä monesti minust yliarvostetaan. Video ei vaikuta suuntaan tai toiseen äänestyksessä. Videona voi siis olla karsintaesitys.toivo kirjoitti:Ei tarvitse musiikkivideota ollenkaan! Varsinkaan kaikille UMK-kilpailijoille, tyhmää! Edelleen jos on pula rahasta, niin kaikki rahat pitää keskittää siihen Euroviisulavalla nähtävään esitykseen.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ARRIVAL
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ARRIVAL
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Koirankuonolainen kirjoitti:Ei tarvita, kun pannaan ulkopuolelle kyltti, että täältä saa ilmaista olutta ja muoviämpäreitä. Viidessä minuutissa paikalla on tarpeeksi porukkaa, jos vain mahtuvat ovista niin nopeasti. Sitten vain ovet säppiin etteivät pääse karkuun.Edwina kirjoitti:
Tämän minä haluaisin nähdä. Tarvitaanko siis sisäänheittäjiä?
(Sitten kun raukat tajuaisivat mihin ovat joutuneet, niin kostoksi äänestäisivät/hurraisivat voittoon tietysti senkertaisen pää-äijä-club la perse-stig-eläkeläiset-pelleilyn... )
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Järjestetään saman tien kappalehaku tällä metodilla, kaikille jotka lähettävät demon UMK:hon pistetään ilmainen Yle-ämpäri paluupostissa! Jossain Suomen Muusikkojen ja Säveltäjien pikkujouluissa voitaisiin sitten toteuttaa ovet säppiin -taktiikkaa, pois ei pääse eikä tarjoilu ala ennen kuin kukin pöytäkunta on väsännyt ainakin yhden kipaleen.Koirankuonolainen kirjoitti:Ei tarvita, kun pannaan ulkopuolelle kyltti, että täältä saa ilmaista olutta ja muoviämpäreitä. Viidessä minuutissa paikalla on tarpeeksi porukkaa, jos vain mahtuvat ovista niin nopeasti. Sitten vain ovet säppiin etteivät pääse karkuun.
Harmi, että Emma-gaalassa palkitaan koko vuoden parhaat, muuten sen voisi yhdistää viisukarsintaan. Tietysti voisi olla yleisöäänestyksessä erikseen kategoria "parhaat 1. syyskuuta jälkeen julkaistut kappaleet", ja sitten viisuedustuspaikkaa tarjottaisiin Sanremo-tyyliin ensin voittajalle ja sitten siitä alaspäin. (Luultavasti se johtaisi siihen, että Suomessa ei julkaistaisi tulevaisuudessa yhtään uutta musiikkia 1.9.-31.12. välisenä aikana.)
Why? Because it's Eurovision.
Empire of the freaks, all drinks on me
Empire of the freaks, all drinks on me
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Suomessa ei todellakaan kannata alkaa valita listahiteistä viisuedustajia. Suomalainen listamusiikki koostuu lähinnä suomiräpistä ja livelaulutaidottomista naisartisteista.
Esimerkiksi tällä hetkellä Spotifyssa Suomen kuunnelluimmat suomalaiset kappaleet ovat seuraavat (jos ei lasketa mukaan Vain elämää -tulkintoja):
Evelina - Kylmii väreitä
Portion Boys - Karjala takas
Reino Nordin - Antaudun
Teflon Brothers - Sit mennää
Robin - Hula hula
Jos nuo kappaleet lähetettäisiin tuollaisinaan Euroviisuihin, uskoisin, että kahdella kappaleella olisi mahdollisuus päästä finaaliin. Nuo kaksi kappaletta on Antaudun ja Hula hula. Antaudun on sopivan koskettavankuuloinen vaikkei ymmärrä kieltä (ehkä) ja Hula hula tarpeeksi catchy. Räpit on hirveetä kuraa, jotka ei varmasti menisi läpi jos ei Trackshittazkaan mennyt läpi. Evelinan kappale nyt on surkea eikä se osaa laulaa.
Esimerkiksi tällä hetkellä Spotifyssa Suomen kuunnelluimmat suomalaiset kappaleet ovat seuraavat (jos ei lasketa mukaan Vain elämää -tulkintoja):
Evelina - Kylmii väreitä
Portion Boys - Karjala takas
Reino Nordin - Antaudun
Teflon Brothers - Sit mennää
Robin - Hula hula
Jos nuo kappaleet lähetettäisiin tuollaisinaan Euroviisuihin, uskoisin, että kahdella kappaleella olisi mahdollisuus päästä finaaliin. Nuo kaksi kappaletta on Antaudun ja Hula hula. Antaudun on sopivan koskettavankuuloinen vaikkei ymmärrä kieltä (ehkä) ja Hula hula tarpeeksi catchy. Räpit on hirveetä kuraa, jotka ei varmasti menisi läpi jos ei Trackshittazkaan mennyt läpi. Evelinan kappale nyt on surkea eikä se osaa laulaa.
Dancing to electropop like a robot from 1984
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Höh, mä sain ihan toisenlaisen kuvan hänestä viime syksynä Tähdet tähdet-ohjelmassa...inomu kirjoitti:Evelinan kappale nyt on surkea eikä se osaa laulaa.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Mä kyllä ihan pidän tuosta Portion Boysin Karjala Takas -biisistä.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)
- TomppaJr
- Viestintäassistentti
- Viestit: 36596
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Olisi niin hauskaa nähdä, miten Karjala takas -tyylinen kappale pärjäisi viisuissa. SIksi kannatin himokkaasti vuonna 2015 Pää-äijiä.
Meow cat, please meow back.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Sandhja oli Viisupuntarissa 29:s, Norma John toinen. Ei UMK missään suossa rämmi, mutta kykykilpailun pysyvä ongelma on, ettei se houkuttele kaikkia parhaita mukaan. Valintatapa oli nyt kelvollinen, paitsi viimeisen sanan antaisin kansalle superfinaalissa. Yleisö ei ole tehnyt yhtään umpityhmää valintaa 2000-luvulla. Pahimmat olivat raativalintoja (2000, 2016). PKN:llä haettiin jotain muuta kuin menestystä, ja sitä tuki myös eliitti.
Finaaliin pääsy on epäolennaista, äänestäjinä kaikki maat vaikuttavat tulokseen. Karsintaraatien edustavuus on olennaista. Se voi toki vaatia vähän vaivannäköä, jos yhteyksiä kaukaisempiin maihin ei ole ennestään.Stargazer kirjoitti:Raatien pitää edustaa muitakin maita kuin Pohjoismaita ja suoria finalisteja. Otetaan raadit niistä maista, joilla on paras sijoituskeskiarvo viimeisen kymmenen vuoden ajalta, tai edes edellisenä vuotena top-kymppiin päätyneistä maista. Turha mitään Islantia on kuunnella kun eivät itsekään pääse finaaliin.
Kuka sanoo, että on pula rahasta? Videot esittelevät kappaleet isommalle yleisölle kuin pelkät audiot Ylen sivulla. Esittely on olennaista sekä yleisön kiinnostuksen että tuloksen kannalta. Tähän olisi muitakin tapoja kuin videot, mutta toimii se näinkin. UMK-esikatselusta jättäisin pisteytyksen pois.toivo kirjoitti:Ei tarvitse musiikkivideota ollenkaan! Varsinkaan kaikille UMK-kilpailijoille, tyhmää! Edelleen jos on pula rahasta, niin kaikki rahat pitää keskittää siihen Euroviisulavalla nähtävään esitykseen.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990