http://www.mtv3.fi/xfactor
X Factor etsii laulajaa ja huippuesiintyjää, jossa on Se jokin ominaisuus eli X Factor. Se on avoin kaikenikäisille ja kaikentyylisille laulajille, niin sooloesityksille kuin ryhmillekin. Esiintyjien lisäksi kyseessä on tuomareiden taistelu. Tuomarit ottavat toisistaan mittaa etsiessään sitä yhtä esiintyjää, jossa on X Factoria, ja laittavat samalla likoon maineensa ja egonsa.
Koelaulut
X Factor alkaa koelauluilla, joissa sadat kilpailijat esiintyvät tuomareiden edessä. Esiintyjät on jaettu kolmeen kategoriaan: 16–24-vuotiaat, yli 25-vuotiaat sekä laulavat ryhmät. Tässä vaiheessa kaikki kolme tuomaria työskentelevät yhdessä muodostaen paneelin, jossa enemmistön ääni voittaa.
Pudotusleirit ja finalistien valinta
Koelauluista jatkoon selvinneet kilpailijat pääsevät pudotusleireille. Tässä vaiheessa tuomarit lähtevät omille teilleen ja kukin heistä ottaa koulutettavakseen yhden kolmesta esiintyjäkategoriasta. Tuomarit opettavat suojateilleen, mitä vaatii päästä eteenpäin X Factorissa.
Koelaulut
Ennakkoilmoittautuminen X Factorin koelauluihin alkaa 1.10.2009.
X Factorin koelaulut käydään seuraavilla paikkakunnilla:
Kuopiossa Kuopion Musiikkikeskuksessa 7–8.11.2009
Helsingissä Tapahtumatalo Bankissa 14–15.11.2009
Tampereella Tampere-talossa 28–29.11.2009
Rovaniemellä Rovaniemen kaupungintalolla 5–6.12.2009
Lisäinfoa ja ilmoittautuminen näillä sivuilta 1.10. alkaen.

Ehkä tuo tuomarien suurempi rooli tekee tästä jännempää seurattavaa. 

Siis oikeesti! (BB Lotan äänellä)

Jee, X Factor, jee!
- viittiikö tätä edes kattoa.
Mä olen luvannut salaisesti itselleni, että menen yrittämään jos X Factor tulee Suomeen

Onneksi oon luvannut vain salaisesti itselleni, eikä kukaan tiedä sitä
Mielenkiinnolla odotan tätä!