Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Sanoituskilpailukausi 2013
Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16655
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Sana on vapaa, pisteytettyä.















































:azerbaidzan:

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36866
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Päästä!
Hienolla laulettavuudella alkoi tämä kilpailu. Käytännössä täydellisellä. Aihe oli jotenkin aavistuksen vaikeaselkoinen, mutta kerran läpi lukemalla ilman melodiaa sekin selkeni. Hyvää työtä, ei kuitenkaan aiheuttanut mitään sen suurempia psädäboomeja.

Aikaa
Omani.

Sergei
En saanut aiheesta mitään tolkkua... Yrittikö tämä kertoa viisujen äänestysskandaalista? No joka tapauksessa, laulettavuudessakin oli aivan liikaa takkuja, varsinkin ensimmäisen säkeistön tavupainot häiritsivät. Esimerkiksi kahdeksannen rivin sanojen Meitä ja Tuhat tavupainot ovat toisella tavulla. Muutenkaan tekniset ansiot eivät nouse kovin korkealle. Vähän kummallinen tekele.

Camouflage
Tästä sanoituksesta jäi jotenkin hirmu raakilemainen maku suuhun. Aiheellisestihan tämä oli todella nerokas, kisan paras, mutta esimerkiksi tekniset ansiot oli rakennettu kököhköillä lyhennyksillä ja silkoilla täytesanoilla. Jotkut sanavalinnat myös aiheuttivat hämmennystä, oliko tämän tarkoitus olla totinen vai huumorisanoitus... En osaa muodostaa mielipidettä!

Sormi
No kai tämä nyt näistä oli paras... Melko heikko kattaus kaiken kaikkiaan. Kivaa sanailua, hyvä laulettavuus jne. jne..
Meow cat, please meow back.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8928
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Päästä!
Ehkä ainoa teksti, jonka jopa voisin nähdä tämän kisan voittajana. Perus ammattitaitoista sanailua ja hyvä tekniikka ja niin.

Aikaa
Olipas tylsää, kappaleen mahtipontisuutta ei oikein tavoiteta. Tarinan idea ei hahmotu. Laulettavuus kohtalaista.

Sergei
Tämä oli oikein viihdyttävä. Sanailu on todella maukasta ja sopii kappaleen tunnelmaan, vaikka laulettavuus onkin huonoa.

Camouflage
(Ehkä) tekotaiteellisin nimisana pitkään aikaan, kiitos tästä. Tarinasta en saanut selvää, mutta toisaalta tunnelma ja sanailu olivat melko miellyttäviä. Keskitasoa.

Sormi
Todella perussanoitus minulta.
Qaj.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36866
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

akuankka13 kirjoitti:Aikaa
Olipas tylsää, kappaleen mahtipontisuutta ei oikein tavoiteta. Tarinan idea ei hahmotu. Laulettavuus kohtalaista.
Mä en enää jaksa ymmärtää, mikset sä ikinä osaa laulaa mun sanoituksia... Tai siis termi "kohtalaista" on musta ainakin sen verran negatiivissävytteinen sana, että voisitko antaa joitain esimerkkejä? Kiitos.

Ja itse sanoituksessani tavoittelin kappaleen sisällään pitämää lohduttomuutta. En edes näe Hold Metä kovin mahtipontisena, eikä kovin moni muukaan ilmeisesti tämän sanoituskisan perusteella. Enkä ole varma pääsenkö siitä yli, jos tämäkin sanoitus jää sellaiseen "henkilökohtaisen mielipiteen tasolla yksi parhaista sanoituksistani ikinä, mutta itse kisassa jää viimeisten joukkoon"-kategoriaan. Ei olisi sen jälkeen enää juuri mitään motivaatiota osallistua tänä vuonna. Ainakin tämä alkukausi kun on mennyt niin penkin alle kun voi mennä. Tai siis itse olen ollut moneenkin erittäin tyytyväinen, mutta menestys on jäänyt puuttumaan. Ja olen jo kokeillut monentyylisiä sanoituksia, mutta ei tulosta.
Meow cat, please meow back.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8928
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

TomppaJr kirjoitti:
akuankka13 kirjoitti:Aikaa
Olipas tylsää, kappaleen mahtipontisuutta ei oikein tavoiteta. Tarinan idea ei hahmotu. Laulettavuus kohtalaista.
Mä en enää jaksa ymmärtää, mikset sä ikinä osaa laulaa mun sanoituksia... Tai siis termi "kohtalaista" on musta ainakin sen verran negatiivissävytteinen sana, että voisitko antaa joitain esimerkkejä? Kiitos.
Osaan laulaa, mutta tavuja pitää harmillisesti pitkittää ja lyhentää. :) Itselleni kohtalainen laulettavuus ei ole huonoa, muttei toisaalta mitään täydellistäkään.
Jänniä pituuksia löytyy mm. seuraavista kohdista:

"Kesäyön uunelmaan"
"Aikaa miksi sainkaan likakaipaamiseen"
"Vaan muistot siltii kullataan"
Qaj.

Tom Tom
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1543
Liittynyt: 02 Tammi 2010, 02:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Tom Tom »

Päästä!
Turhaa sanahelinää. Tässä kertoja on tympääntynyt näköjään partnerinsinsa haavemaailmoissa elelemiseen ja pidättelemiseen, mutta jotain vahvempaa konkretiaa olisin tähän kaivannut.

Aikaa
Vanhuuden pakeneminen yhdistettynä rakkauslauluun? Sopii kappaleen tunnelmaan hyvin ja pidin tästä.

Sergei

:roll:

Camouflage

Jos tekee kieliposkessa sanoituksen, sen pitäisi naurattaa tai edes hymyilyttää jollain tasolla. Nyt en huomannut värinää suun pielissä.

Sormi

Ainoa mikä jäi tekniikassa vaivaamaan suuremmin, en onnistunut laulamaan kertosäkeistön toiselta rivilta kohtaa: "Eteen ilmestyy". Sanoituksena pidin tästä eniten.
.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16197
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Päästä!
Jos olisin pisteyttänyt levytettävyyden mukaan, olisin antanut täydet. Nyt en ollut sillä tuulella, vaan rosoisemmat veivät voiton.

Aikaa
Olin nyt hellällä päällä ja pidin tästä siirapista. Sopi tunnelmaan.

Sergei
Aika takkuava ja väkisinväännetty maku jäi. Sekava.

Camouflage
Sanoitus kuin omasta oppikirjastani: imelään alkuteokseen vähintään yhtä imelä, haaveileva tuotos, joka pursuaa täytesanailua höystettynä hassulla otsikolla. :heh:

Sormi
Olihan tämä nyt selvästi paras. Mahtipontista.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Päästä!
Toimiva sanoitus hyvällä laulettavuudella ja taitavalla sanailulla. Muuten aika perus sanoitus kuitenkin.

Aikaa
Sopi kappaleeseen ja oli myös hyvin rakennettu. Hyvä laulettavuus.

Sergei
Tämä ei oikein ottanut kulkeakseen. Laimeaa sanailua ja huonohko laulettavuus.

Camouflage
Lausunko oikein, jos sanon "Kamuflaash"? Erittäin toimiva ja hieno käännös. Laulettavuus hyvää.

Sormi
Kekseliäämmät sanat kuin esim. ensimmäisessä, mutta jäi jotenkin silti vajaaksi. Ihan hyvä laulettavuus.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
wulfila
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1673
Liittynyt: 25 Maalis 2012, 23:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja wulfila »

Päästä!
Kertosäe hymyilytti kovasti. Veikkaan että ketunraudoissa ollessa olisi päällimmäisenä muita tuntemuksia kuin tympiintyneisyys :hihi: Muutenkin laadukasta työtä, kisan paras sanoitus mielestäni.

Aikaa
Tavoittaa alkuperäisteoksen melankolian. Suloinen :)

Sergei
Kun C-osassa tajusin, mistä on kyse, kertosäe muuttui suorastaan hulvattomaksi :heh: Tykkäsin.

Camouflage
Chisua on sitten hieman kuunneltu... :heh: Tämä menee myös kategoriaan "suloinen".

Sormi
Komea päätös, joka toi mieleen ensimmäisen tekstin. Mahtipontinen ja paikoin hulvattoman hauska :heh: Todella hyvä.
Na svakom prstu jedan niko me nije vrijedan
Dosta sam ljubila, gubila, sebe ubila

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16197
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Serduchka kirjoitti:Lausunko oikein, jos sanon "Kamuflaash"?
:joojoo:, siinä myös yksi syy Chisun mukanaoloon. :heh:

Itse asiassa mun ei pitänyt osallistua tähän, mutta tulinpa silti pullauttaneeksi ties kuinka monennen omakohtaisuuden. :)
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Tom Tom
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1543
Liittynyt: 02 Tammi 2010, 02:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Tom Tom »

Erityismaininta muuten hienosta pistetaulukosta. Väritykseltään ja muodoltaan tuo minulle mieleen vesipyssyn. :uujee:
.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

ESC93 kirjoitti:Itse asiassa mun ei pitänyt osallistua tähän, mutta tulinpa silti pullauttaneeksi ties kuinka monennen omakohtaisuuden. :)
Ai "Kamuflaash" oli sun? :shock:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16655
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Tom Tom kirjoitti:Erityismaininta muuten hienosta pistetaulukosta. Väritykseltään ja muodoltaan tuo minulle mieleen vesipyssyn. :uujee:
No kiitos, kiitos :heh: Formaatti on ollut melko sama Slovenian-kisasta 2007 lähtien. Nykyiset värit näemmä lanseerasin Kroatian-kisassa 2009. Hieman ovat tosin tuosta päässeet haalistumaan; liekö syynä jatkuva siirtely Macin ja Windowsin välillä... :miettii:

EDIT: Nyt mäkin aloin nähdä sen vesipyssyn :uujee:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11935
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja sziget »

Jätin Hold men puntarissani sijalle 35, koska pidin sitä "helppona", ei välttämättä huonona. Sovittelevasti päätin, etten inhoaisi kappaletta, ellei se sijoittuisi kolmen kärkeen. Koska se oli toinen, vapauduin sitoumuksesta enkä joudu arvioimaan uudelleen omaa arviotani.

1. Päästä!
Otsikko käännetty vastakohdakseen. Toinen uskoo kohtaloon kuten Jaakko fatalisti Diderot'n romaanissa, toinen sattumaan. Toteutus on helppolukuinen ja uskottava, "uittomies" ja "ketunraudat" elävöittävät tekstiä hillitysti ilman temppuilun sivumakua.

2. Aikaa
Kerronta ei ole yhtä täydellistä kuin edellisessä, ja parista tavusta olin eri mieltä. Kaikki kielikuvat eivät ole kovin omaperäisiä, mutta niitä on paljon. Perusidea erottuu, se sopii musiikkiin, ja tunnetta on mukana tarpeeksi, joten plussan puolelle menee kevyesti.

3. Sergei
Tunnistin aiheen jo otsikosta, osallistuin itsekin keskusteluun Hold me -ketjussa. Sergein ja nimettömän tarina oli mielestäni epäuskottava, ellei muualta löytyisi todisteita sen tueksi. Tässä tarjottu selitys (jekku) on yhtä hyvä kuin mikä tahansa. Sanoituksen ongelma on, ettei se oikein toimi omillaan. Sekä jekutus että kertojan ja Sergein suhde jäävät epäselviksi. Kieli on vähän sinne päin, esim. "Jos 'fame' olis vuori / Tekisin kiivetäkseen kaikkeni". Tekisin kaikkeni, jotta vuori kiipeäisi?

4. Camouflage
Aihe lienee keksitty live-esityksestä, jossa tanssija esitti artistin peilikuvaa. Tyyli on selvin ongelma. Esim. "Ei Erkkikään", "risoo" ja "leikkifaitti" hyppäävät liikaa silmille. Riitasoinnut ehkä harkittuja. Neutraalimmat valinnat sopisivat silti paremmin, kun kappale on näin konservatiivinen. Otsikko on enemmän sitä lajia.

5. Sormi
Arvioidessani unohdin tyystin, että nkorppi oli pyytänyt lisäaikaa. (En liioin tiennyt hänen myöhemmin luopuneen aikeestaan.) Siksi akuankka13 oli ainoa arvaukseni tekijäksi. Aika paljon jätetään lukijan pääteltäväksi. Mikä tai kenen sormi ja mistä se tulee, vaikea sanoa, eikä itse murhaajakaan näytä siihen varautuneen.
TomppaJr kirjoitti:Enkä ole varma pääsenkö siitä yli, jos tämäkin sanoitus jää sellaiseen "henkilökohtaisen mielipiteen tasolla yksi parhaista sanoituksistani ikinä, mutta itse kisassa jää viimeisten joukkoon"-kategoriaan.
Onnistunut oli, yhtä pidin vain vielä parempana. Muut voivat tietysti olla eri mieltä tästä ja kaikista muistakin.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Näemmä seuraavakin kisa ehti eetteriin mutta kommentoidaan nämä alta pois.

Kappale oli haastavampi kääntää kuin miltä se ensin näytti. Laiskasti sanoitettu alkuteksti oli osasyy. Säkeistöjen vastinparisäkeet monesti eivät olleet tavumäärältään identtisiä ja näitä "puuttuvia" tavuja kääntäjät olivat (ehkä osittain huomaamattaankin?) lisänneet mukaan. Tämä ei pääsääntöisesti haitannut laulettavuutta. Tavunpituuksissa sen sijaan oli tavallista enemmän ongelmia.

Alkuteksti tarjoaa myös tahatonta huumoria. Säe "I'd swim across the ocean if you'd call" saa hilpeän tulkinnan, kun muistamme, että suurin osa kuulijoista on samalla puolella lähintä valtamerta kuin Farid.

Myös Google Translate tarjoaa suomi–englanti-käännöskukkasia.

"Olen tympiintynyt" = "I am repulsive"
"Erottaa ei pysty meitä Erkkikään" = "Is unable to distinguish us from Erkki No"
"Sormi minut solmi pimeään näytelmään" = "Fingering I entered into a dark play"


1) Päästä!
Oma. Kertosäkeistö osoittautui yllättäen hankalimmaksi kohdaksi kääntää. Päästämisen tai säästämisen kyytipojaksi halusin elatiivi- tai ablatiivimuotoja (mistä päästetään, miltä säästetään), joita säerakenne ei tukenut. Yhden sulloin väkisin. Harkitsin koko kertosäkeistön vaihtamista mutten keksinyt parempaa vaihtoehtoa.

Kommenteissa tämä on toistuvasti kuitattu perussanoituksena ja yksi kommentoija on vielä jyrkemmin mieltänyt tekstin sanahelinäksi. Mielestäni väistin kliseisimmät ratkaisut niin teeman, tyylin kuin sanavalintojenkin osalta. En ole varma, mitä "perussanoitus" kenenkin mielestä tarkoittaa mutta tekijän näkökulmasta tämä ei ollut sellainen.

2) Aikaa
Ankan mainitsemat tavunpituusongelmat (+ muutama muu) vaivasivat täälläkin, samoin tekstin hankalahko seurattavuus. Kertosäkeistöstä sain vahvasti sen käsityksen, että kertoja kaipaa rakastettuaan, josta on tilapäisesti erossa. Taitaa ollakin toisin: rakastetun maallinen taival on ohi. Aamukastesäkeistö on hyvin kaunis. Myös riveistä 6–10 pidin. Onko systemaattisesti metafora samalle asialle? Kuolemalle? Ei kai sitä nuorena tarvitse paeta, ainakaan kilpaa.

3) Sergei
Aikaani huonosti seuraavana en tajunnut aihetta ennen C-osaa enkä täysin sen jälkeenkään. Ei sillä toisaalta ollut väliäkään, koska tekniikkapuutteet ja tyyliseikat ratkaisivat pistemäärän. Tekniikassa eniten hämmensi sanan se käyttäminen kahdesti täytesanana kohdassa, jossa se oli kieliopillisesti mahdoton: riveillä 2 ja 25. Mitään muuta muuttamattakin kumpaankin kohtaan olisi ollut parempia yksitavuisia vaihtoehtoja, esim. rivillä 2 ei (toistosta huolimatta) ja rivillä 25 nyt.

4) Camouflage
Sori, mutta tulkitsen rivin 7 ("Nuo silmät tahtoisin mä omistaa") koko ajan niin, että kertoja haluaa omistaa nimenomaisesti silmät eikä mitään muuta. Iik. Tyylillisen hajanaisuuden vuoksi en pystynyt ottamaan tekstiä todesta, ja vitsiksi tai parodiaksi ei löydy tarpeeksi ainesta. Totuuden hyötyjen jääminen miinukselle on sellainen ilmaustyyppi, jota voisin itsekin käyttää. Siitä plussaa. :heh:

5) Sormi
Tätä murhamysteeriä seuratessaan luulee ymmärtävänsä, mistä on kyse, mutta loppuun päästyään huomaakin, ettei ole ymmärtänyt hölkäsen pöläystä. Toisin sanoen: mitkä tahansa peräkkäiset säkeet tuntuvat kuuluvan loogisesti yhteen, mutta kokonaisuutta ei nivota kasaan. Tekijä joka tapauksessa maalaa taitavasti (alkutekstiä synkempää) tunnelmaa ja hallitsee tekniikan, mikä tässä joukossa riittää korkealle. Lisäksi sanoitus on tyylillisesti ehyt. Ehkä viisaammat löysivät tästä sisällönkin.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Mikel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1317
Liittynyt: 12 Maalis 2011, 20:43
Paikkakunta: Turku

Re: Kommentoi Hold Me -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Mikel »

Vielä kommentteja näistä.

1. Päästä!
Pidin tästä kertosäkeistöä lukuun ottamatta kovasti. Varmaa ja taitavaa työtä! Tyylillisesti poikkeavat "uittomies" ja "ketunraudat" tehostavat tekstiä hyppäämättä kuitenkaan liiaksi silmille. Erityisesti pidin myös c-osan sanailusta. Olisin ehkä sijoittanut ykköseksi, jos kertosäe olisi ollut hitusen parempi. "Päästä! / Minut säästä" on voimakas, puhujasta riippuen ehkä jopa raivokas ilmaus, Hold Me:n sävelkulku taas on vähän aneeminen ja enemmän toteava, joten sain hieman ristiriitaisen vaikutelman tästä. Yhdyn myös wulfilaan siinä mielessä, että ketunraudoissa riutuessa päällimmäinen tunne ei ainakaan itselläni olisi tympiintyneisyys. :heh:

2. Aikaa
Aluksi en oikein lämmennyt tälle, mutta tokalla kuuntelukerralla iski kovaa. :surrur: Varsinkin se ensimmäinen säkeistö on törkeän hyvä. :joojoo: Eikä niissä muissakaan mitään vikaa ole, vaikka kakkonen onkin kaikessa runollisuudessaan jopa vähän yliampuva, ja kertsissä taisi jotain pientä häikkää olla tavujen pituuksien kanssa. :heh: Toisaalta mä taidan olla vähän lälly ja helppo, sillä lämpenen tällaisille romanttisille ja ah niin dramaattisille kertomuksille lähes aina. :heh: Näköjään nytkin.

3. Sergei
Mä en tajunnut mistään mitään, sori. :heh: :puna: Oli äänestysskandaalia, veljesrakkautta, kujeilua ja ties mitä: sekava sillisalaatti kyseessä siis. Mielenkiintoni katosi oikeastaan jo ensimmäisessä säkeistössä - "Ainakaan se oppineiden mielestä / Viholliset kun ne eivät handlaa" olivat kamalan kökköjä ja niitä seurasi mitenkään mihinkään liittymätön "Uuden luominen on vain elämää". :heh:

4. Camouflage
Kertosäkeistö oli ehdottomasti kisan parhaita, harmi vain, etten oikein päässyt jyvälle noista muista säkeistöistä. "Leikkifaitit" oli aika kamala ilmaus. :heh:

5. Sormi
Kertosäkeistö on tässäkin vallan erinomainen, mutta tämäkin jäi vähän etäiseksi. Joo, joku oli tehnyt rikoksen, mutta sitten kaupitellaankin jo muistoja ja kuullaan muinaisia ääniä. :sekava: Joissain kohdissa tuntui myös siltä, että käännös on tehty vähän kiireessä (esimerkiksi "seison kuin puu, ei taida auttaa nyt muu" ja c-osan alku).
But may the slightest light start a fire

Lukittu