Suomen Idols

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista
Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16961
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja Happy »

Eilen sit tuli tän avausjakso, aika pettymys loppujenlopuksi itselleni koelaulajien taso
Liian vähän lisäksi keskityttiin koelaulajiin ja ainakaan kukaan jatkoonpäässeistä ei herättänyt wow-elämystä
Ehdin jo innostua tuosta että Jone testaisi tuikituntemattomien ihmisten laulutaitoja kadulla.. mutta lopuksi tuo olikin jossain kämäisessä studiossa vierailu joka vei hirveästi jakson aikaa :roll:

Kolmesta uudesta tuomarista en sitten pidä lainkaan,, mutta onneksi on kuitenkin Jone :ihana:
Mahtavaa että perinteitä kunnioitetaan ja Jonea pidetään tuomarina, mielenkiintoinen tyyppi edelleen :peukku:

Plussaa tulee myös Heikistä ehdottomasti, hyvä että se teennäinen Herala jätettiin kotia, myös tuo kadulta "kaappaus" oli ihan mielenkiintoinen uudistus ja sit mä tykkääsin koelaulutilan maisemanäkymästä, piristi kummasti!
Joka vuoshan noi on lauleskellu jossain ankeassa kopissa, joten toi maisemanäkymä oli cool :peukku:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
ARToS
Naukkailija
Naukkailija
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Marras 2011, 07:34
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja ARToS »

Kuule Happy.
Maisemanäkymä oli jälkikäteen lisätty.
Ensimmäinen koelaulupäivä oli stadionilla ja toinen Suvilahden puhdistamolla.
Tuomarien takana oli sininen screeni.
It's all entertainment.
Ja esim mun laulusta oli parhaat kohdat leikattu pois jossa ääneni oikeesti soi ja menee korkealle.
Samoin mun kommentti Laurille kun hän oletti että en ole tehnyt mitään kymmeneen vuoteen,
sanoin hälle että olen tehnyt keikkoja ja musiikkia aktiivisesti.

Mut miks 30-v mies osallistui, no ihan vaan koska huvitti.
Olihan ne muut aika eskariosastoa muhun verrattuna :uujee:
Viimeisetkin nallekarkit kadonneet on pussista

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

^^
Tottakai se oli blue screeni, eikai Happy muuta ollettanutkaan? Oli se silti hieno.
Tosin Amerikastahan tuo oli suoraan pöllitty, niillähän on tuo ollut kaupunkimaisema taustalla vaikka kuinka monta vuotta.
Ihan nätti ja tuntui, että oli panostettu tuohon studioon - vaikka kaikki muu olikin sitten vähän kotikutoista - Idols lätkiä siellä ja täällä.
Katselinkin, että "tuttuja" miehiä oli laulamassa, puolueeton mielipiteeni olisi ollut, että jatkoon - jos nyt noin eilisen yleistä tasoa vertaa, mutta aina ei voi voittaa.
En tiedä saattekos muuten kertoa, mutta minkäslaisia kasvoja siellä oli 1. kierroksella vastassa ennen varsinaista tuomaristoa? Oliko Hannariikkaa tai Leriä tai muita, kuten aiemmilla kausilla on ilmeisesti ollut.
Josko sitten UMK:ssa? :peukku:

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16961
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja Happy »

Tiesin että Amerikoista oli tuo otettu.. mutta että oli koneella lisätty .. :niinpa: :rofl:
Mä jo ehdin innostua että toi koelaulutila ois jossain korkealla ja vihdoinki ois panostettu kunnolla mutta nääh :heh:

Mäki bongasin tutun miehen täältä kuppilasta, olisin kyllä mäkin tuomarina päästäny jatkoon, tai antanut mahiksen laulaa toisen biisin sillä lauluääni oli hyvä "väärästä" biisivalinnasta huolimatta :peukku:
Never miss a good chance to shut up.

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

Taas alkoi idols ja pitäähän se katsoa varsinkin ensimmäiset jaksot.

Perinteistä tyyliähän Idols jatkaa. Ei mitään uutta, vaan täysin sama ohjelma. Lavasteidenkin takia ohjelmaa ei erota aikaisemmista kausista. Tuomaritkaan eivät vaikuttaneet tuovan mitään uutta ohjelmaan ja ilman harakka-hiustyyliä olisivat saattaneet jäädä täysin huomaamatta (saa nähdä käykö näin jatkossakin).

Ainoastaan Jone Nikula jaksaa kerta toisensa jälkeen huvittaa. Ohjelman huipentumat olivatkin melkeimpä Jone Nikulan alkuesiintymistahdit ja Niko Heleniuksen esiintyminen (en tiennyt tyyppiä etukäteen, vaikka näkyy julkisuudessa olleen ennenkin).

Ensimmäisen jakson perusteella oli kaksi hyvää/kohtuullista laulajaa, mutta eipä näiden alkujaksojen perusteella voi sanoa että ketkä laulavat hyvin jatkossa.

Edelleenkin voi kyllä todeta, että kitara kannattaa jättää pois jos ei ole todella virtuaalimainen soittaja ja soittanut useita vuosia bändeissä.

Idols jaksaa kiinnostaa kun parempaakaan ei ole tarjolla.


Toivoisin silti, että MTV3:n johtoportaassakin löytyisi edes vähän enemmän mielikuvitusta. Ohjelmistoon voitaisiin järjestää vaikka minkälaisia bändiskabaformaatteja alan tunnetuista nimistä tai täysin uusista nimistä (esim. idols tyylinen bändikilpailu jossa valittaisiin jatkoon ryhmä soittajia ja laulajia ja lyhyessä ajassa pitäisi soittaakin eri kokoonpanoissa ja osallistujia arvioitaisiin).

Mutta eihän tälläisiin projekteihin riitä minkäänlaista rohkeutta, koska täytyy ostaa valmis ulkomaalainen suosittu formaatti, niin löytyy varmat mainostajat tekemään ohjelmasta voitollisen.

Taidan lähettää tuon musiikki-kilpailuiden YLE:lle, josko lisärahoituksen ansiosta joku uskaltaisi tarttua ideaan.

Avatar
ARToS
Naukkailija
Naukkailija
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Marras 2011, 07:34
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja ARToS »

Minä sain kunnian laulaa ekana päivänä Sami Aaltoselle, ja kolmelle naiselle.
Samin ilme oli omaa luokkaansa kun lauloin ja se diggas oikeesti.
Oli niin leveä hymy ja kultalippu tuli empimättä.
Hän lienee koko jutun pääjehujakin.
Stadionilla laulutilassa oli magee akustiikka ja se kaikui ihan erilailla kuin tuo tuomaritila.

Mä olisin laulanut mieluusti jonkun toisenkin biisin, mutta luulenpa että etukäteen oli päätetty mun kohtalosta.
Vähä vitutti se että mun koko esityksestä oli leikattu ne parhaat kohdat missä annoin palaa kunnolla.
Ja kun ei niillä ollu oikeesti mitään todellista syytä mun jatkon estämiselle.
Ikäkysymys varmasti,
Viimeisetkin nallekarkit kadonneet on pussista

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

ARToS kirjoitti:Minä sain kunnian laulaa ekana päivänä Sami Aaltoselle, ja kolmelle naiselle.
Samin ilme oli omaa luokkaansa kun lauloin ja se diggas oikeesti.
Oli niin leveä hymy ja kultalippu tuli empimättä.
Hän lienee koko jutun pääjehujakin.
Stadionilla laulutilassa oli magee akustiikka ja se kaikui ihan erilailla kuin tuo tuomaritila.
Liittyikö tämä siis idolsiin?

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

Nämä alkujaksot kiinnostavat sen verran, että pitää kommentoida.

Toisessa jaksossa ei oikeastaan yksikään laulaja vakuuttanut. Jos ensimmäisessä jaksossa kaksi laulajaa vakuutti, niin kovin korkealta rima ei vaikuta jatkoa ajatellen, varsinkaan jatkoon pääsemiseen.

Todellinen kisa alkaa toki vasta myöhemmin.

Avatar
ARToS
Naukkailija
Naukkailija
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Marras 2011, 07:34
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja ARToS »

Liittyi :tuuletus:
Viimeisetkin nallekarkit kadonneet on pussista

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

ARToS kirjoitti: Mä olisin laulanut mieluusti jonkun toisenkin biisin, mutta luulenpa että etukäteen oli päätetty mun kohtalosta.
Vähä ***** se että mun koko esityksestä oli leikattu ne parhaat kohdat missä annoin palaa kunnolla.
Ja kun ei niillä ollu oikeesti mitään todellista syytä mun jatkon estämiselle.
Ikäkysymys varmasti,
Kyllä tuo ikäkin varmasti vaikuttaa taustalla. Tai ainakin se vaikuttaa siten, että pitäisi laulaa tasokkaammin. Ei tuo silti tarkoita sitä, etteikö voisi musiikin alalla pärjätä ja saada vähän nimeäkin.

Diggasin itsekin siitä euroviisubiisistä minkä teit (mikä ei valitettavasti päässyt edes UMK:ssa jatkoon).

Jos saat tuollaisen "Puolikuu"-fiiliksen myös muihin kappaleihin, niin uskon että pystyt saamaan ihan hyvin keikkoja.


Tuliko tuosta biisistä muuten mitään palautetta UMK-tuomareilta viime vuodelta?

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

ARToS kirjoitti:Liittyi :tuuletus:
Ihmettelen vain että mitä Aaltonen teki tämän asian kanssa eli oliko kyse tämän vuoden Idolsista vai jostakin aikaisemmasta? Onhan tuo kameraradiomiesheppu tuottanut ohjelmia yms. toiminut musabisneksessä pitkään, mutta en ole tiennyt puuhaavan idolsin parissa?

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

Ai tarkoitatko siis sitä esiraatia ennen kuin pääsee itse pääraadin eteen?

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6531
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Happy kirjoitti:Joka vuoshan noi on lauleskellu jossain ankeassa kopissa, joten toi maisemanäkymä oli cool :peukku:
Mutta sehän ei ole oikea ikkuna. Yritetään vain matkia Jenkkejä siinäkin. :heh:

Salkkari-Roni kyllä yllätti. Hyvältä vaikuttava biisi ja lauluäänessäkin jotain omaa. Mielummin minä häntä kuuntelisin kuin noita adelekakkosia. Mieluusti muutenkin kuulisin ihan omia biisejä vedettävän. Jos sillä saralla on taitoa, se kertoo jo jotain. Ei äänellä pitkälle pötki, kun aletaan tekemään kisan jälkeen omaa musiikkia.

Avatar
ARToS
Naukkailija
Naukkailija
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Marras 2011, 07:34
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja ARToS »

euroviisuholisti kirjoitti:
ARToS kirjoitti: Mä olisin laulanut mieluusti jonkun toisenkin biisin, mutta luulenpa että etukäteen oli päätetty mun kohtalosta.
Vähä ***** se että mun koko esityksestä oli leikattu ne parhaat kohdat missä annoin palaa kunnolla.
Ja kun ei niillä ollu oikeesti mitään todellista syytä mun jatkon estämiselle.
Ikäkysymys varmasti,
Kyllä tuo ikäkin varmasti vaikuttaa taustalla. Tai ainakin se vaikuttaa siten, että pitäisi laulaa tasokkaammin. Ei tuo silti tarkoita sitä, etteikö voisi musiikin alalla pärjätä ja saada vähän nimeäkin.

Diggasin itsekin siitä euroviisubiisistä minkä teit (mikä ei valitettavasti päässyt edes UMK:ssa jatkoon).

Jos saat tuollaisen "Puolikuu"-fiiliksen myös muihin kappaleihin, niin uskon että pystyt saamaan ihan hyvin keikkoja.


Tuliko tuosta biisistä muuten mitään palautetta UMK-tuomareilta viime vuodelta?

Niin tarkoitat siis vuonna 2012? Sehän meni heittämällä Top40 joukkoon ,mutta sitten kun valittiin top12 ni sitten todettiin, että Arto pärjää ilman UMK.takin.
Voi olla että taustalla oli pelko siitä että jos "Roudassa" pääseekin pitkälle ,niin mitä sitten konservatiiviset maat tykkää kappaleesta jossa lauletaan aika arastakin aiheesta tai kantaaottavasti.

Sami Aaltonen oli siellä takapiruna tämän vuoden Idolsissa, Uskoisin hänen olleen päätuottajana.

"Puolikuu" , mitä meinaat? Eiks se ole joku iskelmäyhtye.
Viimeisetkin nallekarkit kadonneet on pussista

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

ARToS kirjoitti: Voi olla että taustalla oli pelko siitä että jos "Roudassa" pääseekin pitkälle ,niin mitä sitten konservatiiviset maat tykkää kappaleesta jossa lauletaan aika arastakin aiheesta tai kantaaottavasti.
En oikein usko tuohon, että nuo maiden mielipiteet asiaan vaikuttivat (koska euroviisuissahan biisien sanoja ei yleensä käännetä toisille kielille kuten Suomessa on tapana tehdä). Tuomarit saattoivat vain ajatella, että biisi edustaa liian "junttidiskoa" tai sitten jostakin muusta syystä tiputtivat sen jatkosta.
ARToS kirjoitti:"Puolikuu" , mitä meinaat? Eiks se ole joku iskelmäyhtye.
Puolikuu esim tai esim

Myönnetäköön että Puolikuu yhtyeenä on hieman tuntemattomampi itselleni, mutta noita yksittäisiä biisejä olen kuullut "muutaman kerran".

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

Jomakin Tämän biisin esittäjä osallistui idolsiin. Mielenkiintoista on nähdä, että riittääkö rahkeet idolsisa pidemmälle. Tuo biisi on joka tapauksessa hyvä "päänavaus" musamarkkinoille.

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Puolikuu pitänee itseään varmasti mieluummin pop-yhtyeenä kuin "iskelmä"-yhtyeenä :miettii: Tai piti - lienevätkö enää olemassa?

Minusta tämän vuoden Idols on alkanut ihan mukiinmenevästi, vaikka huippulaulajia tai ainakaan persoonia ei viljalti olekaan mukana. Kaverin nouto idea ja Jonen Road trip tuntuvat päälleliimatuilta ja keinotekoisilta uudistuskonsteilta, joilla saadaan näppärästi jonon ohi halutut henkilöt jatkoon. Välillä tuomaristo pudottelee minusta hauskoja persoonia ja päästää toisia persoonattomuuksia turhan helposti jatkoon. Eniten inhoan Jussin sanontaa "Et ole sitä mitä ME tässä Idolsissa haemme". Tuomariston kuuluisi minusta valita laaja kirjo ja sitten kansa saisi päättää, mitä ME haluamme. Plussaa Heikin osuuden ja etenkin sketsien ym. turhakkeiden karsimisesta! Niin mukava ja selkeäsanainen juontaja kuin Heikki onkin. Huvitti myös Helsingin koelaulujen potpuri, jossa vilautettiin että "Myös nämä (kivan näköiset nais-)laulajat pääsivät jatkoon". Mahtaako yllätysvoittaja löytyi tuosta potpurista? :heh:
Katsotaan mitä tuleman pitää.
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Voihan se olla että tästä kisasta joku helmi löytyy, mutta nuo tuomarit tekevät kyllä jatkuvasti niin käsittämättömiä valintoja, että ei tuonne ole enää varmaan ihan hirveää tunkua niiden joukossa jotka osaavat laulaa. Tosi, tosi hälyyttävän heikolta vaikuttaa jatkoon valittujen laulullinen taso, ei yhtään herätä toiveita että tulossa olisi sellaisia covereita joita viitsisi yhtään kuunnella. :shock: .
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

^^
Täysin totta. Ihan siedettäviä laulajia suurin osa, ei yhtään hirveää, ei yhtään loistavaa, mikä on tietysti sääli. :eiei:
Yhdestäkään esiintyjästä ei vielä ole tullut minkäänlaisia voittaja-viboja, saati mitään sellaista, että saataisiin uusi kestotähti Suomen musiikkitaivaalle. Koska Idolshan on näitä tuottanut: Hanna Pakarinen, Antti Tuisku, Anna Abreu, Anna Puu, Diandra (no kesto ja kesto..) jne ovat löytäneet paikkansa ainakin noin esimerkiksi.

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

ta1ja kirjoitti:Voihan se olla että tästä kisasta joku helmi löytyy, mutta nuo tuomarit tekevät kyllä jatkuvasti niin käsittämättömiä valintoja, että ei tuonne ole enää varmaan ihan hirveää tunkua niiden joukossa jotka osaavat laulaa. Tosi, tosi hälyyttävän heikolta vaikuttaa jatkoon valittujen laulullinen taso, ei yhtään herätä toiveita että tulossa olisi sellaisia covereita joita viitsisi yhtään kuunnella. :shock: .
Moni pääsee jatkoon todella helpostikin, koska iso osa näistä pääsijöistä putoaa nopeasti.

Kokonaisuutena hyvien laulajien määrä on todella vähäinen, mikä ei liene yllätys, koska idolsia, voicea yms. kisoja on Suomessa veivattu vuosikaupalla ja Suomessa muutenkin on vähän hyvätasoisia laulajia. Musiikkikin menestyy enemmän omaperäisyydestään, laulajat ovat vain hyvänä lisänä.

Mut edelleenkin toi eka postaus pitää paikkaansa, että noi pari laulajaa vakuutti edes jonkin verran kun taas muut ei oo vakuuttaneet oikeastaan ollenkaan.

Viisufani
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4003
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 17:59

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja Viisufani »

ta1ja kirjoitti:Voihan se olla että tästä kisasta joku helmi löytyy, mutta nuo tuomarit tekevät kyllä jatkuvasti niin käsittämättömiä valintoja, että ei tuonne ole enää varmaan ihan hirveää tunkua niiden joukossa jotka osaavat laulaa. Tosi, tosi hälyyttävän heikolta vaikuttaa jatkoon valittujen laulullinen taso, ei yhtään herätä toiveita että tulossa olisi sellaisia covereita joita viitsisi yhtään kuunnella. :shock: .
Jokaisella kaudella on omat tähtensä. Joskus taso on kovempi kuin jonakin toisena vuonna. Tämän vuoden tasoon voisin sanoa olevani hieman pettynyt. Kuitenkin on jo muutamia ihan hyviä laulajia löytynyt. Ei kuitenkaan mitään huippulahjakkuuksia mielestäni. Tai sitten jatkoon menneet kehittyvät kisan aikana niin mahatavan hyviksi, että muutan jälleen kilpailusta mielipidettä.

Tuomareiden kommentit ärsyttää ohjelmassa joka jaksossa enemmän tai vähemmän. On ollut muuutamia tilanteita, joissa koelauluihinn osallistuneen jatkosta pois jättäminen on ollut iso vääryys. Niissä muutamissa tilanteissa olisin äänestänyt tuomarina koelaulajan jatkoonpääsyn puolesta.
Se myös vähän ärsyttää, että koelaulajan laulaessa yleensä ei ole mitään taustamelodiaa, lisäksi tuomarit olettavat, että jatkoon pääsyn eteen täytyisi olla heti melkein valmis laulaja, ja vielä kolmas se kun puhutaan, "emme etsi nyt tämänkaltaista".

Niin ainakin olen ymmärtänyt, pahoittelen jos olen väärin ymmärtänyt.
Paremman maailman puolesta.

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja skidi »

Minä jostain syystä katselisin paljon mieluummin sitä perusasetelmaa, jossa laulajat ovat tuomariston edessä, kuin jotain lisähörhellyksiä, jotka tuntuvat vievän liikaa ohjelma-aikaa. Mutta ehkä tässä on kye tästä samasta asiasta, eli että riittävän tasokkaita laulajia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi, että ohjelma pysyisi mielekkäänä katsoa.
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

^
Osittain tuo johtuu varmaan siitäkin, ettei laulajia ole tarpeeksi. Mutta tuolla tavalla luodaan myös kontrastia ns. hyvien ja huonojen laulajien välille.

Jos koko ajan tulisi uusia laulaja ulos ja sisään, niin silloin katsojalle tulisi vaikutelma ettei laulajien taso nyt niin korkea ole (tai se on todella tasainen). Korostamalla yksittäisiä hyviä ja huonoja laulajia, niin ohjelmasta tulee mielenkiintoisempi.

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja Violette »

Uskoisin että hyviä laulajia kyllä olisi, mutta kun ei niitä päästetä jatkoon! Itsekin koelauluihin osallistuneena näin vierestä, miten tosi hyviä laulajia tiputettiin ihan alkumetreillä, kun "ei ollut oikean tyylistä persoonaa" tms. Eli toisin sanottuna heti, kun tulee vähänkin väärän tyylistä musaa tms., niin taival päättyy siihen - tai sitten kyse on siitä, että suomalaisen idolin pitää laulaa vähän pieleen ollakseen uskottava. Ihan älytöntä enivei. :roll: Oli aika karseeta katsoa ko. kauden jatkoa, kun teatteriviikonlopussa oli laulajia jotka eivät pysyneet edes nuotissa. Kai mä en sitten vaan ymmärrä suomalaista musiikkia, kun mun mielestä pitäisi ennen kaikkea osata laulaa nuotilleen ja kaikki muu on ekstraa. Mutta tällaisiahan nämä suomalaiset Idol-tuotannot ovat vähän olleet (paitsi eka kausi, siitä tykkäsin!).

Voihan toki olla, etteivät hyvät laulajat enää edes hae koko Idolsiin, kun kokemus on osoittanut ettei hyvänäkään laulajana pääse välttämättä yhtään minnekään. Miksi siis edes yrittää. :miettii:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Violette kirjoitti:Uskoisin että hyviä laulajia kyllä olisi, mutta kun ei niitä päästetä jatkoon! Itsekin koelauluihin osallistuneena näin vierestä, miten tosi hyviä laulajia tiputettiin ihan alkumetreillä, kun "ei ollut oikean tyylistä persoonaa" tms. Eli toisin sanottuna heti, kun tulee vähänkin väärän tyylistä musaa tms., niin taival päättyy siihen - tai sitten kyse on siitä, että suomalaisen idolin pitää laulaa vähän pieleen ollakseen uskottava. Ihan älytöntä enivei. :roll: Oli aika karseeta katsoa ko. kauden jatkoa, kun teatteriviikonlopussa oli laulajia jotka eivät pysyneet edes nuotissa. Kai mä en sitten vaan ymmärrä suomalaista musiikkia, kun mun mielestä pitäisi ennen kaikkea osata laulaa nuotilleen ja kaikki muu on ekstraa. Mutta tällaisiahan nämä suomalaiset Idol-tuotannot ovat vähän olleet (paitsi eka kausi, siitä tykkäsin!).

Voihan toki olla, etteivät hyvät laulajat enää edes hae koko Idolsiin, kun kokemus on osoittanut ettei hyvänäkään laulajana pääse välttämättä yhtään minnekään. Miksi siis edes yrittää. :miettii:
Joo, tällainen mielikuva itsellänikin on. Joskin on toki todettava, että populaarikulttuuri ja siellä menestyminen edellyttää myös sitä muuta, karismaa, populaarikulttuurin ymmärrystä, kykyä uida siellä oikein. Mutta Suomessa edellinen on ihan ylikorostunutta. Niillä alueilla, joita ei hallita, eli se kansainvälinen pop, kuvitellaan, että p*rse (anteeksi) edellä pääsee sinne puuhun, eli imago ensin, taidot vasta sitten. Ei useimmiten pääse, muutamia tunnettuja poikkeuksia lukuunottamatta kovat popparit ovat myös kovia laulajia, edelleenkin. Ja sitten on tämä oma suomipoppimme, jossa vaatimus todella on väärin ja huonosti laulaminen. Tältä ainakin tuntuu.

Ja pahinta on että kuvitellaan että karismaa ja artistiutta joko on tai ei ole ja siksi jos hyvinlaulavilla ei sitä heti nähdä niin tapaus on toivoton. Päin vastoin. Näinhän se ei ole, vaan "omaa juttuaan" on mahdollista kehittää, on mahdollista kehittyä, etenkin jos on päteviä tuottajia, tiimejä, kuten maailmalla. Meillä ei vaan ole mitään hajua miten tällaisia rakennetaan, kun kuvitellaan naiivisti ja romanttisesti että kaikki on ihan vaan sisäsyntyistä tai sitten on kyse muovista - ja opiskelu on jokatapauksessa uhka karismalle. Laulullista taitoa ja varmuutta ei poikkeuksia lukuunottamatta saavuteta hetkessä ja kuvittelisin, etät olisi paljon helpompi lähteä rakentamaan jo tällä saralla lahjanasa, sitkeytensä ja harjoittelukykynsä osoittaneen kanssa uraa kuin opettelemaan jonkun kanssa kaikkea aakkosista alkaen.

Eilisestä harmittaa, että sitä Celine Dionia laulanutta ei valittu. Jännitys ja arkuus voi estää kaiken, mutta jo siitä alusta kuuli, että tytöllä tuntui olevan potentiaali, ainakin enemmän kuin monilla eilisillä käsittämättömillä valinnoilla. Nyt ei voi tietää olisko hän päässyt jäätymisensä yli jatkossa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja Violette »

ta1ja kirjoitti:Joskin on toki todettava, että populaarikulttuuri ja siellä menestyminen edellyttää myös sitä muuta, karismaa, populaarikulttuurin ymmärrystä, kykyä uida siellä oikein.
Nimenomaan mutta itse pidin sellaisena itsestäänselvyytenä, etten viitsinyt sitä viestiini auki kirjoittaa. Persoona ja karisma ei voi kuitenkaan korvata laulutaitoa, siis ainakaan minun mielestäni. Etenkin, kun on niitäkin, joilla on kaikkia kolmea.

Mutta joo, tällaista se suomalainen meininki taitaa usein olla. :eiei:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
MaijaJ
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Helmi 2013, 14:54

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja MaijaJ »

hassua on se miten joillain voi olla lavakarismaa, presenssiä, mutta eivät sitten muuten ole normaaliä karismaattisempia. Sama kuin miten ujosta henkilöstä voi tulla todella monipuolinen ja hyvä näyttelijä. Hassua. Nykyään vaan tuntuu että sillä pelkällä ulkonäöllä ja sillä, että ollaan valmiita tekemään mitä tahansa menestyksen eteen, pääsee lavalle. Paljas pinta myy, ja sitä voi jälkeenpäin muokkailla photoshopissa yhtä paljon kuin surkeaa lauluääntä voidään jälkeenpäin korjailla. Surullista.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16961
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja Happy »

Mua alkanut hieman ärsyttämään tuo että oikeasti hyviä laulajia pudotetaan jo koelauluissa ihan käsittämättömistä syistä.. no itsehän sitten tietävät :niinpa:
Myös jatkoonpäässeiden taso on kyllä aika huono, taitaa tulla tästä samanlainen floppi kuin 5.kaudestakin
Never miss a good chance to shut up.

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

ta1ja kirjoitti: Eilisestä harmittaa, että sitä Celine Dionia laulanutta ei valittu. Jännitys ja arkuus voi estää kaiken, mutta jo siitä alusta kuuli, että tytöllä tuntui olevan potentiaali, ainakin enemmän kuin monilla eilisillä käsittämättömillä valinnoilla. Nyt ei voi tietää olisko hän päässyt jäätymisensä yli jatkossa.
:kiitos: Se oli ehdottomasti paras laulaja eilisen jakson laulajista, mutta eihän me sitä voida ottaa kun ei se edes suomea puhu...

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomen Idols

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Minusta tässä kaudessa on ollut positiivista se, että enää ei peräänkuuluteta täydellistä suomenkielen taitoa ja esim. pelotella, että "Mitäs sitten kun joudut laulamaan jotain suomeksi" kuten aikaisemmilla kausilla ja lisäksi jatkoon on kuitenkin päästetty aika paljon sellaisia pop-artistin alkujakin eikä vain rokkareita. Ruotsalainen tyttö ei meidän kotikatsomonkaan mielestä ansaittu jatkopaikkaa, kun ei parista yrityksestäkään huolimatta pystynyt laulamaan lainkaan :eiei: Sääli, sillä ääni oli kaunis, kuten tuomaritkin totesivat. Tytön persoona ei sen sijaan ollut kiinnostavimmasta päästä.

Suomalainen musiikkimaailma on muuttumassa (ja on jo paljon muuttunutkin sitten ekan Idols-kauden) ja Idols näköjään sen mukana. Paljon täällä paljon edelleen suomalaisuutta moititaankin. Täydellisyyteen on kyllä vielä matkaa, mutta voittihan edellisenkin Idolsin artisti, joka on tehnyt ihan mukavaa dancemusaa :uujee: Kai siitä viimeistäedellisestä voittajasta, siitä suomirokkarista opittiin, että sellainen äijäily ei enää myy :)
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Vastaa Viestiin