R.I.P. XP

Ik heb zorgen - palautteet ja tiedotteet. Voit kirjoittaa tänne ilman rekisteröitymistä.
Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Mihinkähän tämäkin oikeastaan kuuluisi? Kun en muuta keksi niin sullon tänne tekniikkaan.

En taida uskaltaa olla tällä koneella enää tämän illan jälkeen netissä, kun ei tässä ole mitään tietoturvaa päivitetty aikoihin enkä jaksa sellaista hommailla. Muuten toki ihan toimiva kone edelleen. Ostin reilu viikko sitten uuden käytetyn koneen, jossa on Windows 7 ja Ubuntu (jonka kai oikeat Linux-nörtit kiroavat kuumimpaan helvettiin). Vähän haikeana luovun tästä surffilaudasta, joka toki voi edelleen palvella kirjoituskoneena ja valokuva-albumina, ja pelilautanakin.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36597
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

:eeek: Mitä ihmettä? Mitä ensi yönä muka tapahtuu? Minulla on XP eikä muuta tietokonetta lähettyvilläni. Miksen ole kuullutkaan tästä? Oikeastaan en edes tiedä mistä minun olisi pitänyt kuulla...
Meow cat, please meow back.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Microsoftin tuki Windows XP:lle loppuu 8.4. Sanovat että se tekee ajan mittaan käyttiksen alttiimmaksi viruksille ja muille haittaohjelmille, mutta enpä tiedä jos on käytössä joku muu verkkoselain kuin internet explorer ja virustorjunta muuten ajan tasalla. Toki muidenkin ohjelmistovalmistajien tuki loppuu aikanaan windows xp:lle, joten ehkä suurempi paine päivittää käyttis tulee sitä kautta. Itsellänikin on vielä XP ja verkkoselaimena Mozillan Firefox...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16170
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

^^ Tästä oli muistaakseni jo puoli vuotta sitten uutisissa, joten vähän ihmettelen miten tämä on voinut mennä ohi. :shock:

Meilläkin on vielä yksi äkspeellinen kone käytössä, mutta kaikki tärkeimmät asiat ollaan siirretty Windows 8:n omaavaan joululahjaläppäriin. Itse käytän seiskaa ja edellisessä koneessa oli pitkään Vista.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja Rousku »

hra47 kirjoitti:Itsellänikin on vielä XP ja verkkoselaimena Mozillan Firefox...
Sama kokoonpano minullakin kotona on ollut. Flashin kanssa ollut jotain häikkää, se ei ole suostunut päivittymään.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17126
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Minä taas yllätyin siitä, että näin monella on yhä XP. :puna: Sen jälkeen on kuitenkin tullut useampi käyttöjärjestelmä. Tykkäsin kyllä XP:stä silloin, ainakin se voitti Vistan mennen tullen.
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Miksei olisi XP, kun se on toiminut ihan hyvin? Tai ainakin melkein. Samoin kone, jossa se pyörii, on toiminut hyvin ja se on ollut tarpeisiini kyllin tehokas, vaikka ostinkin sen jo vuosia sitten ja silloinkin käytettynä :heh: (myyjä-nörtti oli itse lisännyt siihen muistia, joten vääntöä on riittänyt ihan kivasti). Eli uutta käyttistä ei ole tullut konepäivityksenkään takia.

Vistan olen onnekseni onnistunut ohittamaan kokonaan.

Miten se muut sitten olette sattuneet XP:stä luopumaan, eli miksi? Ihan silkasta uudempaan vaihtamisen ilostako?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja Margot »

Mullakin on vielä XP ja kone, joka on kasattu muistaakseni vuonna 2007. :heh: Nyt pitää pakon edessä vaihtaa, mikä on ihan hyvä, koska järjestelmä on jo älyttömän hidas, mutta itsepintaisesti olen yrittänyt käyttää sen loppuun. Vielä en ole uutta konetta hakenut, mutta MacBook Air olisi toiveissa.

Joudun kyllä vielä pari kertaa käyttämään tuota vanhaa. Toivottavasti en uhmaa kohtaloa. :apuva:
What color is your life?

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja sziget »

ESC93 kirjoitti:Tästä oli muistaakseni jo puoli vuotta sitten uutisissa, joten vähän ihmettelen miten tämä on voinut mennä ohi. :shock:
Tiesin XP-päivitysten loppuvan "ensi vuonna", mutta olen ilmeisesti nukkunut yhden vuoden yli. :mrgreen: Pari viikkoa sitten heräsin ja lauantaina hankin uuden koneen. Katsoin tietokonelehdestä yhden, jota kehuttiin, vaikka oli vertailukoneita halvempi. En tarvitse mitään luksusta, kun en pelaa.
Rousku kirjoitti:^Miksei olisi XP, kun se on toiminut ihan hyvin? Tai ainakin melkein.
Melkein todellakin. Kone, jolla tänään kirjoitan, on vuodelta 2006. Hidas ja oikukas. Windows petti kerran ja täytyi asentaa uudelleen, selaimena vanha Internet Explorer, josta pankki soimaa joka käynnillä. Firefoxiin en ole oikein tottunut. Irrotan tämän pian netistä ja säästän toistaiseksi. XP-konettakin voi vielä tarvita, jos on vaikka ohjelmia, jotka eivät Windows 8:ssa toimi.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14185
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

En aio luopua XP:stä ihan vielä, varsinkin kun pidän siitä niin paljon enemmän kuin Windows 8:sta. Lisäksi on sen verran vanhempaa softaa, joka ei enää toimisi kasissa, enkä todellakaan ala ostamaan uusia versioita kaikesta.

Hieman ristiriitaista tietoa tästäkin on, mutta ei nää meidän vanhat systeemit todellakaan tule kaatumaan heti paikalla vaikka kuinka niin annettaisiin ymmärtää. Jopa Microsoft Security Essentials hohtaa nyt punaista, mutta jonkun artikkelin mukaan sekin päivittyy edelleen ihan samaan tapaan kuin ennenkin.

Ja monet organisaatiot, kuten Britannian valtionhallinto, ovat saaneet sovittua että päivitykset XP:lle jatkuvat, kunhan maksavat Microsoftille :roll:

Internet Exploreria en ole käyttänyt vuosiin muutenkaan... taidan kyllä sinnitellä tämän koneen loppuun asti samalla XP:llä, onhan tämä jo vuodesta 2001 kestänytkin :heh: Ei tosin ole varmaan montaa alkuperäistä osaa enää, paitsi kuoret.
Hello Hi!

Avatar
Marjukka
Juomanlaskija
Juomanlaskija
Viestit: 11641
Liittynyt: 25 Marras 2003, 23:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja Marjukka »

Windows 8 on kaikin puolin ärsyttävä ja epämukava :jupinaa: Olen sitä parille sukulaiselle asennellut ja pari kaveria siinä auttanut. Itsellä ei ole. Toki kaikkeen tottuu.

Tänään aamu-tv:ssä oikein aiheena "Microsoft lopettaa XP:n tuen ja käyttäjiä kehotetaan siirtymään toiseen käyttöjärjestelmään". Aiheesta on oikein asiantuntijakin studiossa. Voin vastata tähän, että juu, siirtykää OS Z:ään. :heh:
Haluaisin mieluummin olla täällä euroviisuissa kuin kotona! -Kwak

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17126
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Rousku kirjoitti:Miten te muut sitten olette sattuneet XP:stä luopumaan, eli miksi? Ihan silkasta uudempaan vaihtamisen ilostako?
XP-koneeni hajosi vuonna 2009 ja hankittuani uuden läppärin siinä oli jo Windows 7. :joojoo:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja Margot »

Mä käytän lähes kaiken elektroniikan ihan loppuun asti. Mulla on nörtin kokoama kone, joten se on sinnitellyt tähän päivään asti. Itse Windows XP on toki tuhannen solmussa ja hidas kuin mikä, mutta kyllä sekin edelleen toimii ja jatkaisin varmaan käyttöä, ellei tuki loppuisi. Mitenkään sekunnissahan järjestelmä ei tosiaan tuhoudu. Itsekin joudun käyttämään XP:tä vielä pariin juttuun, ennen kuin saan uuden koneen. Nörttikaverini mukaan XP:n romahtaminen tuen loppumisen jälkeen on kuitenkin "kuukausien kysymys". Saa nähdä, miten käy.
What color is your life?

Avatar
The_Sipi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8765
Liittynyt: 24 Touko 2006, 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: R.I.P. XP

Viesti Kirjoittaja The_Sipi »

Minun pitäisi varmaan hävetä, kun en ole riistäjäopportunisti. :puna:

Työkaveri tarjosi mulle satasia, jotta asentaisin sen koneeseen XP:n tilalle Seiskan, mutta samaan aikaan valitteli, kun ei voi ostaa uutta myllyä, koska on liian kallis. Ei vaan sovi mun pirtaan, että maksaa omaisuuksia siitä (asennuslevyineen noin puolet uuden koneen hinnasta), että käyn pistämässä asennuslevyn koneeseen ja painan "kyllä" aina kun tarvitaan, jos muutenkin rahat on "tiukalla". Tietty asia mutkistuisi entisestään, jos kone on niin vanha, ettei sen tehot riitä Seiskan pyörittämiseen, mutta silloin voisin tehdä vieläkin vähemmän, kun se vaatisi sitten sen uuden koneen kuitenkin. Niin ja enhän mä oo käyttänyt asennuslevyjä sitten vuoden X, vaan oon viimeiset koneet saanut valmispaketteina, joten en minä mikään ekspertti ole. Eri asia, jos olisi tarjonnut tyyliin parikymppiä, mutta joku raja se on mullakin.

Ja musta Win8 on kiva. <3
Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, causing lots of calluses on his feet. He also ate very little, which made him frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him... A super calloused fragile mystic hexed by halitosis.

Vastaa Viestiin