Kamalin viisumuistosi

Vapaata viisukeskustelua
Snude
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1558
Liittynyt: 25 Syys 2016, 11:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Snude »

Kamalin viisumuistoni on tuomariäänet vuonna 2016, kun Australia oli niin ylivoimaisessa johdossa ja Venäjä melkein 200 pistettä perässä. :jupinaa:
Lähden kyllä taas kellariin dokaamaan. Siellä ei ainakaan uskota, että Suomi valitsi oikein Euroviisuihin 2024.

Avatar
andre06
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4103
Liittynyt: 02 Maalis 2014, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja andre06 »

Kamalin viisumuistoni on, kun katsoin Wienin viisufinaalin jälkeen jury- ja puhelinäänestäjien tarkat pisteet ja sieltä selvisi, että Il Volo oli voittanut puhelinäänet selkeästi Ruotsin ollessa vasta kolmas. :draamaa: Sapetti Il Volon puolesta ja myös sen takia, että juryt pystyivät torppaamaan niin selkeän yleisön suosikin. Mutta olen päässyt asiasta yli. :heh:

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Niin, koska tiedossa oli, että äänestys tulee olemaan 50/50 ja tuomareilla on ihan yhtä suuri oikeus torpata yleisön suosikki kuin yleisöllä on oikeus torpata tuomariston suosikki. :)
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Elena Madyn (An Actress) ja Annika Eklundin (Shanghain valot) tappiot Suomen viisukarsinnoissa. Tuolloin menetin lopullisesti uskoni, että omat suosikkini voisivat koskaan tulla valituiksi edustajaksi. Eklund hävisi jopa sille Metsäkedon hirvitykselle, jos oikein muistan ja tuli vasta kolmanneksi. Lordille häviämisen vielä jotenkin sentään ymmärsi. Sen sijaan en koskaan ymmärrä sitä, että sen Geir Rönningin ruikutuksen lähettivät Madyn sijasta. Myös Teräsbetonin saama kylmä kylki viisufinaalissa oli odotuksiin nähden suuri pettymys (vaikka jälkikäteen ajateltuna suomenkieliselle huumoriheville se kai oli parasta, mitä saattoi realistisesti odottaa).

Ai niin ja viisufinaaleista yksi pahimmista muistoista on vuosi 1991 kun Ranska hävisi tasapistetilanteessa Ruotsin kamalalle renkutukselle.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
andre06
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4103
Liittynyt: 02 Maalis 2014, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja andre06 »

Serduchka kirjoitti:^ Niin, koska tiedossa oli, että äänestys tulee olemaan 50/50 ja tuomareilla on ihan yhtä suuri oikeus torpata yleisön suosikki kuin yleisöllä on oikeus torpata tuomariston suosikki. :)
Niin :) Tämän ymmärtäminen oli yksi asia mikä auttoi pääsemään asiasta yli.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Cake to Baken karsiutuminen finaalista. :joojoo:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Muistan sen elävästi. :rofl: Ei saisi nauraa, mutta olit niin ehdoton.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Serduchka kirjoitti:^ Muistan sen elävästi. :rofl: Ei saisi nauraa, mutta olit niin ehdoton.
Kyllä se mua itseänikin jo jälkikäteen naurattaa. Valentina Monetta ja Oma Ella parat, olin heitä heittämässä mereen. :rofl: Eikun miten se meni? Oma Ellan olisin heittänyt mereen ja Valentinaa lyönyt. :repeilee: En kestä!

Mutta tuo nimenomaan aikaansai minulle sen, että kyseinen kappale oli aiheuttanut minulle viisuelämäni parhaan ja kamalimman hetken. Nyt biisi on huikeassa nousussa kaikkien aikojen listallani. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
janiwolf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1642
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 09:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja janiwolf »

Kaksi kamalinta muistoani ovat Conchita Wurstin voito inhosin sitä kappaletta silloin. Ja se kun PKN voitti UMK:n.
Raha kasvaa hattuun ja lasten vaatteet pomo vaatii.

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

Snude kirjoitti:Kamalin viisumuistoni on tuomariäänet vuonna 2016, kun Australia oli niin ylivoimaisessa johdossa ja Venäjä melkein 200 pistettä perässä. :jupinaa:
Minulle Australian voitto olisi kelvannut mieluusti, mutta olihan Ukrainakin nyt melko hyvä - parempi kuin Venäjä.

Ketju on ollut inaktiivisena jo yli viisi vuotta ja minun viestini jälkeen tänne on tullut hellyttävän paljon viestejä vain kolmen tunnin aikana. :rofl:

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja rosetta »

^ Mikäs ihme se on, jos herättää henkiin kuolleen ketjun ;) Itse en taida olla koko ketjua tätä ennen nähnytkään..
janiwolf kirjoitti:Ja se kun PKN voitti UMK:n.
Tuo on kyllä aika lähellä!

Ja Ruotsin voitto 2015, tai itse asiassa koko tuloslaskenta, kun peli oli kahden vastenmielisen kappaleen eli Ruotsin ja Venäjän välillä... :nohyi:
Viime vuoden tuloslaskenta taas oli sanoinkuvaamattoman jännittävä ja lopputulos ehkä paras ikinä :ihana: Kyllä, itkin onnesta ja olen vieläkin sitä mieltä, vaikka täällä nyt kilpaa Ukrainaa haukutaankin.

(Nämä nyt ihan lähiajoilta, kauempaa en nyt jaksa lähteä kaivamaan, vaikka varmaan lapsuudestakin jotain ikäviä viisumuistoja löytyy...)

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7501
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Minulla ei ole kamalaa viisumuistoa. :parku: Pitäisi varmaan hankkia sellainen, ties vaikka keväällä Ukrainassa onnistaisi (en sitä silti toivo :heh: ).

Muistan olleeni tosi pettynyt, kun Sveitsi ei päässyt 2013 finaaliin. Sanotaan nyt vaikka se, vaikka ei lopulta niin paljon harmittanutkaan. :roll: No hui, kuinka kamala viisumuisto.
Žvižej fucked up the solo

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11302
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Koko vuosi 2015 oli kyllä yhtä painajaista... Tulokset päin mäntyä niin UMK:ssa kuin viisuissakin, eikä biisien tasokaan kummassakaan päätä huimannut. :tajuton:

Lisäksi ikäviin muistoihin lukeutuvat ainakin nämä UMK-aikakauden oikeusmurhat. Aina tasaisin väliajoin mulle tulee sellaisia masennuskohtauksia, joissa vaan kuuntelen repeatilla We should be throughta, Sängyn reunallaa, Crossroadsia sekä On it goesia, ja mietin, miten hienon jatkumon niistä olisikaan Suomen viisuhistoriaan saanut. :kurjuus: Vakavia asioita nämä. :heh:
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
Elvis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6397
Liittynyt: 01 Marras 2013, 13:06

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Elvis »

Kun Makedonia vaihtoi Imperijan Pred Da Se Razdeniin. :draamaa:
"It Has Always Been Now Or Never.
The Decision Has Got To Be Made"

Melovin - Under The Ladder

Snude
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1558
Liittynyt: 25 Syys 2016, 11:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Snude »

rosetta kirjoitti:Itse en taida olla koko ketjua tätä ennen nähnytkään..
Sama täällä!
Lähden kyllä taas kellariin dokaamaan. Siellä ei ainakaan uskota, että Suomi valitsi oikein Euroviisuihin 2024.

Avatar
Mattan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3318
Liittynyt: 20 Huhti 2012, 20:09

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Mattan »

Varsinaisesti hirvittäviä viisumuistoja ei ole (mitä nyt Kreikan ja Turkin 2000-luvun viisuja tuli kärsittyä), mutta yksi joka on alkuajoilta jäänyt mieleen on Kreikan 2005 voitto. Loistava vuosi tänäkin päivänä kuultuna, ja sitten sen meni voittamaan kappale, jota Mattan 9v. inhosi sydämestään - eikä vieläkään pidä sitten ollenkaan. Kreikalla oli 2000-luvulla tismalleen nolla oikeasti hyvää viisua, Turkilla kaksi, ja maiden jatkuva menestys rupesi melko nopeasti ärsyttämään Kreikan voiton jälkeen - toista ei sentään tullut. Toisaalta lienee hyvä, ettei sen jälkeisten yhdentoista viisujen aikana ole tullut sen kauheampia muistoja. :heh:
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että tänä vuonna on Euroviisut.

Avatar
Murrimarri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1271
Liittynyt: 27 Marras 2015, 20:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Murrimarri »

Emman umk finaaliesitys ja kun hän sekosi rytmistä. :eiei: Pääsi melkeen itku. Emma raukka :roll:
"We are safe in the circle of light, nothing bad will never across the line."

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19773
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

andre06 kirjoitti:Kamalin viisumuistoni on, kun katsoin Wienin viisufinaalin jälkeen jury- ja puhelinäänestäjien tarkat pisteet ja sieltä selvisi, että Il Volo oli voittanut puhelinäänet selkeästi Ruotsin ollessa vasta kolmas. :draamaa: Sapetti Il Volon puolesta ja myös sen takia, että juryt pystyivät torppaamaan niin selkeän yleisön suosikin. Mutta olen päässyt asiasta yli. :heh:
Serduchka kirjoitti:^ Niin, koska tiedossa oli, että äänestys tulee olemaan 50/50 ja tuomareilla on ihan yhtä suuri oikeus torpata yleisön suosikki kuin yleisöllä on oikeus torpata tuomariston suosikki. :)
Tulee ehkä hieman toistoa vajaan parin vuoden takaa, mutta tuon ajan äänestystavallahan puhelin- ja raatiäänet eivät toimineet teknisesti samalla tavalla. Puhelinäänestäjällä oli mahdollisuus vain tukea suosikkejaan, raadin jäsenellä taas oli koko skaala käytössä. Puhelinäänestys siis mittaa vain kannatusta, raatiäänestys sekä kannatusta että vastustusta. Puhelinäänestäjillä ei ollut samalla tavalla mahdollisuutta torpata raatien suosikkeja, sillä tämä olisi vaatinut suurelta äänestävältä kansalta kollektiivista tajuntaa ja yhteisiä sopimuksia siitä, ketä äänestetään ja kuinka paljon. Sitten olisi vaadittu vielä tässä sopimuksessa pysymistäkin.

Minusta Italia on vuoden 2015 Eurovision laulukilpailun moraalinen voittaja (ja ennen kuin kukaan tulee ilveilemään, että sehän oli vain oma suosikkisi, kyseessä ei suinkaan ole ainoa kerta, kun voittaja ei ollut mielestäni moraalinen voittaja). Olen joskus miettinyt asiaa, ja jos jotakuta kiinnostaa (ja vaikka ei kiinnostaisikaan) voin myöhemmin tänään tai huomenna listoittaa mielestäni Eurovision laulukilpailun moraaliset voittajat 1998-2016. Moraalisella voittajalla tarkoitan siis kappaletta, jonka uskoisin päätyvän puhelinäänestyksen voittoon, jos puhelinäänestystuloksista saataisiin poistettua naapuri- diaspora- ja blokkiäänestyksen sekä esiintymisjärjestyksen aiheuttama harha.

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja romualdo »

MIH96 kirjoitti:Loreenin voitto. Purin asiaa jo Euphorian Viisula-esittelyketjussa.
no tietysti tämä on näitä myöhempiä 2000-luvun käsittämättömimpiä asioita, samoin teosten säveltason tason romahdus v. -99 ja englanninkielen lievästi sanottuna ylivalta.. samoin kuin vieraskielisten laulun tekstittämättömyys.

mutta silti tuo v. -77 tapaus on aivan omanlaisensa asia..
Viimeksi muokannut romualdo, 18 Helmi 2017, 11:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41811
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

jee euroviisut kirjoitti:Moraalisella voittajalla tarkoitan siis kappaletta, jonka uskoisin päätyvän puhelinäänestyksen voittoon, jos puhelinäänestystuloksista saataisiin poistettua naapuri- diaspora- ja blokkiäänestyksen sekä esiintymisjärjestyksen aiheuttama harha.
Tarkoitatko naapuri-, diaspora- ja blokkiäänestyksellä ääniä, jotka annetaan vain tai etupäässä siksi, että biisi tulee kivasta naapuristamme/entisestä kotimaastamme? Eli onko se naapuriäänestystä ollenkaan, jos nyt vain satutaan tykkäämään samanlaisesta musiikista kuin naapurimme, joka juuri sellaista musaa viisuihin syytää? Entä miten määritelmäsi suhtautuu siihen, että tuttua mieluista artistia mielellään äänestää, ja usein ne naapurin artistit saattaa olla tutumpia?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Rousku kirjoitti: Entä miten määritelmäsi suhtautuu siihen, että tuttua mieluista artistia mielellään äänestää, ja usein ne naapurin artistit saattaa olla tutumpia?
Ainakin mulle viisuissa esiintyvät artistit ovat lähes aina tuntemattomia, muista yhteyksistä tutut voi laskea yhden käden sormilla (Andrew Lloyd Webber, t.A.T.u., Bonnie Tyler...), mutta ehkä mä en täytäkään sitten hard core-viisufanin vaatimuksia... toisaalta pitääkö täyttääkään? Enemmistö ja siten ratkaiseva osuus äänestävästä yleisöstä lienee ihan yhtä sivistymätöntä sakkia kuin minäkin.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19773
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Rousku kirjoitti:
jee euroviisut kirjoitti:Moraalisella voittajalla tarkoitan siis kappaletta, jonka uskoisin päätyvän puhelinäänestyksen voittoon, jos puhelinäänestystuloksista saataisiin poistettua naapuri- diaspora- ja blokkiäänestyksen sekä esiintymisjärjestyksen aiheuttama harha.
Tarkoitatko naapuri-, diaspora- ja blokkiäänestyksellä ääniä, jotka annetaan vain tai etupäässä siksi, että biisi tulee kivasta naapuristamme/entisestä kotimaastamme? Eli onko se naapuriäänestystä ollenkaan, jos nyt vain satutaan tykkäämään samanlaisesta musiikista kuin naapurimme, joka juuri sellaista musaa viisuihin syytää? Entä miten määritelmäsi suhtautuu siihen, että tuttua mieluista artistia mielellään äänestää, ja usein ne naapurin artistit saattaa olla tutumpia?
Olen juuri kirjoittamassa tajuttoman pitkää viestiä, jossa mm. vastaan kysymyksiisi. :joojoo:

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4079
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

En nyt osaa aivan ehdottomasti kamalinta viisumuistoa nimetä - hirveitä voittajia on ollut ihan riesaksi asti sekä Suomen karsinnoissa että varsinaisessa koitoksessa. Aika kärkipäässä kuitenkin ovat Nightwishin ja Elena Madyn (Actress) jääminen rannalle sekä se hetki, kun ehdin pelätä Tomi Metsäkedon pääsevän Suomen edustajaksi Lordin asemesta.

Joidenkin tässä ketjussa mainitsema PKN:n UMK-voitto sitä vastoin on ollut minulle yksi viisuhistorian hienoimpia hetkiä. Niin eri tavoin me ihmiset koemme asiat. Ja hyvä niin.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19773
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

jee euroviisut kirjoitti:Olen joskus miettinyt asiaa, ja jos jotakuta kiinnostaa (ja vaikka ei kiinnostaisikaan) voin myöhemmin tänään tai huomenna listoittaa mielestäni Eurovision laulukilpailun moraaliset voittajat 1998-2016.
Ja tässä tulee, halusitte tai ette. Olen asiaa mielestäni tarpeeksi mietittyäni tullut siihen lopputulokseen, että vuosina 1998-2016 Eurovision laulukilpailun moraaliset voittajat olisivat olleet seuraavat (ts. seuraavien kappaleiden uskoisin päätyvän puhelinäänestyksen ensimmäiselle sijalle, jos tuloksista saataisiin siivottua diaspora-ja blokkiäänestyksen sekä esiintymisjärjestyksen aiheuttama harha):

1998 Tämä on vielä helppo. Vuoden 1998 Eurovision laulukilpailun voitti myös moraalisesti Israel. :israel: Keskimääräistä heikompi esiintymispaikka, heikompi kuin kolmella lähimmällä haastajalla, eikä Israel todellakaan nauti puhelinäänissä suurta automaattikannatusta (todisteena vuoden 2006 finaali).

1999 Sori, että olen tylsä, mutta jälleen päädyn oikeaan voittajaan. Vuoden 1999 moraalinen voittaja on Ruotsi. :ruotsi: Ruotsilla on toki kaveripisteet pohjolasta, mutta likimain saman verran on kaveritukea pohjolasta myös Islannilla. Tämä ei ole ratkaiseva ero, mutta Islantihan sai kuitenkin pisteensä jonkin verran Ruotsia pohjola-painotteisemmin (Islannille 10 Norjalta, 12 Tanskalta ja Ruotsilta, yht. 34 pistettä ja Ruotsille 12 Norjalta, 10 Tanskalta ja Islannilta, yht. 32 pistettä). Molempien esiintymispaikat olivat likimain yhtä hyvät, joten silläkään asiaa ei pahemmin voi selittää.

2000 Taas yhdyn oikean tuloslistan näkemykseen. Vuoden 2000 moraalinen voittaja on Tanska. :tanska: Melko ylivoimainen voitto keskinkertaiselta esiintymispaikalta, Venäjä oli kieltämättä läheinen haastaja eikä tuolloin Venäjän diasporatuki ollut vielä suuren suurta, maalla oli tukena lähinnä Suomi, Viro, Latvia (Ei pistettäkään Venäjälle, mikä toki pistää miettimään, huijasiko Latvia puhelinäänestystuloksissaan, tuolloinhan puhelinäänestystuloksia ei vielä laskettu keskitetysti) ja Israel. Tanskalla oli sama määrä kaveritukea eli neljä muuta pohjoismaata. Kuitenkin Tanska voitti venäjän usean kymmenen pisteen erolla, Venäjän esiintymispaikka oli toki heikompi mutta ei ratkaisevasti heikompi. Seuraavalla haastaja Latvialla taas oli esiintymispaikkaetu Tanskaan nähden.

2001 Nyt pääsen eriäviin mielipiteisiin. Vuoden 2001 moraalinen voittaja on Ruotsi. :ruotsi: Vuoden 2001 finaali oli ainakin tulosten perusteella todella loppupääpainotteinen, ja Ruotsi oli alkupään ehdottomasti menestynein viisu, jos jonkinlaisella pitkän aikavälin keskiarvoihin perustuvalla regressiosuoralla yritettäisiin kompensoida vuoden 2001 tulosten esiintymisjärjestyksen aiheuttamaa harhaa, uskoisin, että Ruotsi löisi erinomaisilla esiintymispaikoilla kisanneet Viron, Tanskan ja Kreikan.

2002 Vähän sama kuin edellisellä kerralla. Vuoden 2002 moraalinen voittaja on Iso-Britannia. :isobritannia: Vuoden 2002 tuloslistan kärjen täyttävät maat, joista yhdelläkään ei ole kummoista automaattitukea, mutta Latvialla ja Maltalla oli niin paljon paremmat esiintymispaikat verrattuna pahimmalla mahdollisella paikalla kisanneeseen Isoon Britanniaan, että uskoisin, että näiden kompensointi toisi Isolle Britannialle voiton.

2003 Tämä on jo paha. Turkki, Belgia ja Venäjä päätyivät lähes tasatilanteeseen. Niistä toisaalta Turkilla oli suuri diasporaetu verrattuna Belgiaan, jolla oli kaverina käytännössä vain Alankomaat, mutta toisaalta Belgialla erinomainen esiintymispaikka verrattuna Turkkiin. Päädyn kuitenkin lopulta julistamaan Turkin kisan moraaliseksi voittajaksi. :turkki: Kun yritän laskea Turkin pistemäärää, jos Turkin kaverimaat olisivat äänestäneet maata yhtä innokkaasti kuin ei-kaverit, saan Turkin neutraloiduksi pistemääräksi 124 pistettä (oikeissa tuloksissa 167), mutta koska Belgialla oli huomattavasti Turkkia parempi esiintymispaikka, uskon, että esiintymisjärjestysharha korjattuna Turkki olisi jälleen voittanut Belgian.

Kuten huomaatte, minusta ennen semifinaaliaikaa diasporaäänestys ei ollut viisuissa ylitsepääsemätön ongelma. Vaan sitten tuli semifinaaliaika, mikä tarkoitti sitä, että yhä suurempi osa finalisteista oli finaalissa omilla meriiteillään, jolloin enemmistön makuun perustuvat äänet hajosivat yhä useamman kappaleen kesken, ja diasporaäänestys pääsi valloilleen.

2004 Vuoden 2004 tuloslistan neljällä ensimmäisellä maalla onkin sitten se huomattava blokki-/diasporaetu. Minusta tuon vuoden moraalinen voittaja on silti Ukraina :ukraina: , joka keskinkertaiselta esiintymispaikalta löi vieläkin suurempaa diasporaetua nauttineen Serbia-Montenegron (Huom! Lane moje on vuoden 2004 oma ykkössuosikkini, joten en vedä kotiin päin), sekä paremmilla esiintymispaikoilla kisanneet myöskin kaverituesta nauttineet Kreikan ja Turkin.

Nyt joku tarkkamuistisin saattaa tulla sanomaan, että olen kuppilassa joskus sanonut, että en usko, että Wild dances olisi voittanut viisuja, jos se olisi edustanut Marshallinsaaria (ts. maata, jolla ei varmasti ole diasporatukea mistään viisumaasta). Tässä ei ole ristiriitaa. Jos vuoden 2004 tuloksista neutraloi vain Ukrainan kaverituen, Ukraina putoaa ykkössijalta. Jos saman tekee myös Ukrainan lähimmille haastajille, on Ukraina jälleen voittajana.

2005 Ei epäilystäkään. Vuoden 2005 moraalinen voittaja on Malta. :malta: Toinen sija painajaismaiselta esiintymispaikalta käytännössä täysin kaverituettoman maan edustajana eikä voittaja edes ollut mitenkään ylivoimainen, vaikka voittajalla oli kirkkaasti parempi esiintymispaikka ja oma diasporatukensa.

2006 Ei taida olla liikaa kotiinpäinvetoa sanoa, että vuoden 2006 moraalinen voittaja on Suomi. :suomi: Ylivoimainen voitto, pahimmilla haastajilla oli huomattava kaveritukietu verrattuna Suomeen eikä Suomen esiintymispaikka ollut merkittävästi pahimpia haastajia (Venäjä, Bosnia-Hertsegovina, Romania) parempi.

2007 Nyt on taas paha. Kärkikolmikkomaat ovat kaikki kaverituesta nauttijia, mutta saivat kaikki kyllä huomattavia määriä pisteitä myös ei-kavereiltaan ja kisasivatkin vielä likimain yhtä hyvillä esiintymispaikoilla. Yrittäessäni "neutraloida" Serbian pistemäärää laskemalla, paljonko Serbia olisi saanut pisteitä, jos se olisi saanut automaattiäänestäjiltään keskimäärin yhtä hyvät pisteet kuin ei-kavereiltaan, saan Serbian "siivotuksi" pistemääräksi 222 pistettä, mikä ei riitä lyömään Ukrainaa (235 pistettä). "Siivotessani" myös Ukrainan pisteet saan Ukrainan "neutraaliksi" pistemääräksi 182 pistettä. Venäjän Serbia olisi laskelmieni mukaan lyönyt jo ilman diasporatukeakin, joten vuoden 2007 moraalinen voittaja olkoon Serbia. :serbia: (Jonkin aikaa jo mietin, uskaltaisinko nimetä moraaliseksi voittajaksi oman suosikkini Valko-Venäjän vedoten heikkoon esiintymispaikkaan, mutta saihan Work your magickin pisteensä kieltämättä melko IVY-painotteisesti.)

2008 Vuoden 2008 äänestys oli farsseinta ikinä ja jotakin siitä kertoo tämän vuoden valintani, joka saattaa tuntua jo liian pessimismiltä, mutta pysyn siinä. Vuoden 2008 moraalinen voittaja on Israel. :israel: Olen ihan tosissani uskossa siinä, että Israel päätyisi voittajaksi, jos vuoden 2008 farssiäänestyksestä eliminoitaisiin kaikki häiriötekijät. Esiintymisjärjestyksen alkupuoliskon ainoa viisu, joka sai säännöllisesti pisteitä muiltakin kuin kavereiltaan.

2009 Tämä ei herätä epäilyksiä. Norja toki voitti vuoden 2009 viisut myös moraalisesti. :norja: Tajuttoman kova puhelinäänestystulos maalta, joka ei ole suuri kaverituesta nauttija (todisteena vuoden 2004 finaali), eikä noin kovaa voittomarginaalia varmasti voi kompensoida silläkään, että Norjalla oli melko hyvä esiintymispaikka.

2010 Satellite oli toki suuri kaupallinen hitti ja näin todistetusti suuren yleisön suosikki, mutta olihan Saksan esiintymispaikka vuonna 2010 toki erinomainen. Eriteltyjen puhelinäänestystulosten mukaan lähimmillä Saksan puhelinäänestyshaastajilla oli myös etunsa. Turkilla oli diasporatukensa, joka oli niin suuri, että Turkki tuskin voi uskoa moraaliseksi voittajaksi Saksaa heikommasta esiintymispaikasta huolimatta. Armenialla ja Tanskalla oli myös erinomaiset esiintymispaikat ja Armenialla vielä diasporansakin. Puhelinäänestyksessä viidenneksi sijoittuneella Azerbaidzanilla oli toki heikko esiintymispaikka, mutta myös kaverituki IVY-alueelta Armeniaa lukuun ottamatta ja Turkista. Siis, vuoden 2010 moraalinen voittaja on Saksa. :saksa:

2011 Vuonna 2011 puhelinäänestystuloksissa Azerbaidzan ja Ruotsi päätyivät lähes tasapisteisiin. Molemmilla oli toki oma kaveritukensa, Ruotsilla muilta pohjoismailta ja Azerbaidzanilla IVY-mailta ja Turkilta (jotkut ovat spekuloineet, siirtyikö vuonna 2011 Turkin karsiuduttua Turkin diasporakannatus finaalissa Azerbaidzanille, mutta en usko, että ainakaan kovin kummoisesti, erityisesti Saksan nolla Azerbaidzanille pistää epäilemään). Azerbaidzanilla oli kuitenkin minusta jonkin verran Ruotsia suurempi kaverietu ja vielä esiintymisjärjestysetukin. Vuoden 2011 moraalinen voittaja on siis Ruotsi. :ruotsi:

2012 Päädyin nyt saman maan moraaliseen kaksoisvoittoon. :ruotsi: Että joo, Ruotsi voitti vuoden 2012 puhelinäänestyksen kuitenkin aika kovalla pistemäärällä. Lähin haastaja Venäjä jäi kuitenkin vain 11 pisteen päähän Ruotsista, mutta Venäjällä oli kuitenkin huima diasporaetu. Joku saattaa vedota Venäjän heikkoon esiintymispaikkaan, mutta koska Venäjän viisu oli noussut ilmiöksi jo ennen viisuja, uskoakseni Party for everybodyn kohdalla esiintymispaikan merkitys oli huomattavasti pienempi kuin viisulla, jota kukaan ei-viisufani oman maan ulkopuolella ei ole kuullut ennen viisuja. Seuraava haastaja Serbia jäikin sitten jo yli sadan pisteen päähän Ruotsista huolimatta paremmasta esiintymispaikasta ja suuremmasta diasporaedusta...

2013 Taas pääsin oikeaan puhelinäänestysvoittajaan. Vuoden 2013 moraalinen voittaja on Tanska. :tanska: Tanskalla on toki pohjola- etu, joka on kuitenkin pienempi, kuin puhelinäänestyksen lähimpien haastajien eli Azerbaidzanin ja Ukrainan IVY-blokkietu, jossain määrin myös diasporaetu muualta. Näillä sekä keskiarvosijoitusten mukaan neljännellä Kreikalla oli kaikilla jonkin verran parempi esiintymispaikka, mutta ei paljon. Venäjällä (keskiarvojen viides) olikin jo heikompi esiintymispaikka, mutta myös diasporaetu ja eroa Tanskan pistekeskiarvoon lähes kaksi sijaa.

2014 Ehdottomasti Itävalta. :itavalta: Ylivoimainen puhelinäänestysvoitto alkupään esiintymispaikalta siitäkin huolimatta, että Itävalta ei saa puhelinäänestyksessä pistettäkään ilmaiseksi (todisteena vuoden 2015 finaali).

2015 Pitäydyn kannassani. Vuoden 2015 moraalinen voittaja on Italia. :italia: Tiedän, että nyt joku tulee huomauttamaan Italian esiintymispaikkaedusta verrattuna Ruotsiin, mutta kuin Italia saavutti vuoden 2015 puhelinäänestyksessä (ehkä) parhaan realistisen puhelinäänestystuloksen, Il Volon puhelinäänestyspistekeskiarvo (9,38) oli jopa korkeampi kuin Alexander Rybakin (9,22) ja vuoden 2015 eriteltyjä puhelinäänestystuloksia katsellessani Italia on minusta lähes kaikkialla korkeimmalle puhelinäänestyksessä sijoittunut ei-vakioäänestettävä. Itse asiassa Italian puhelinäänestystulos oli ehkä jopa korkeampi kuin realistinen maksimi, Il Volo onnistui esim. jopa lyömään Kreikan puhelinäänissä Kyproksen (siihen ei pystynyt edes Alexander Rybak vuoden 2009 toisessa semifinaalissa). Ei kai viisujen sääntöihin kuitenkaan voida lisätä pykälää, joka kieltää loppupään kappaleiden voittamisen?

2016 Nyt taas myönnän olleeni väärässä, kun joskus viime toukokuussa menin sanomaan, että Ukraina olisi voittanut puhelinäänet, jos Venäjän diaspora olisi saatu suodatettua. Venäjä keräsi kuitenkin huiman puhelinäänestyspistekeskiarvon myös diaspora-alueensa ulkopuolelta ja oli ainoa maa, joka sai kaikilta muilta mailta puhelinäänestyspisteitä. Tehdessäni kertomani puhelinäänestyspisteiden neutralointitestin myös Venäjälle venäjän "siivotuksi" puhelinäänestyspistemääräksi tulee 329 pistettä, mikä riittää jo lyömään Ukrainan, jolla myöskin on diasporaetua, ja jonka kaveritukea ei vielä suodatettu. Molemmilla oli likimain yhtä hyvä esiintymispaikka, itse asiassa Ukrainalla jonkin verran Venäjää parempi, joten vuoden 2016 moraalinen voittaja on Venäjä. :venaja: On kai diasporatuesta nauttivillakin mailla oikeus viisuvoittoon, jos myös muut kuin siirtolaiset oikeasti tykkäävät viisusta?

Sori, etten osaa olla vähäsanainen.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Happy »

Esiintymispaikkojenko perusteella ne moraaliset voittajat päätetään :mitvit: :hiips:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19773
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

^Ei tietenkään pelkkien esiintymispaikkojen. Moraalista voittajaa määritellessä yritetään huomioida monia tekijöitä: oikeat tulokset, tarkemmat maasta maahan -pistevirrat eli kaveriäänestys sekä myös esiintymisjärjestys, joka suosii loppupään kappaleita. Tiedän, että nyt saapuu saivartelijoiden lauma sanomaan, kuinka Pärjäsihän se ja se viisu alkupään esiintymispaikalta ja Eihän se ja se viisu pärjännyt, vaikka kisasi lopussa. Ainakaan minä en omasta mielestäni ole ikinä väittänyt, että pelkkä esiintymispaikka määräisi puhelinäänestystuloksen, ei heikolta esiintymispaikalta pärjääminen mahdotonta ole eikä pelkkä hyvä esiintymispaikka takaa menestystä. Kuitenkin pitkän aikavälin keskiarvojen perusteella esiintymisjärjestyksellä on tilastollisesti merkittävä vaikutus viisutuloksiin, ja loppupään esiintymispaikat ovat alkupään paikkoja parempia. Siksi otan myös esiintymisjärjestyksen huomioon moraalisia voittajia arvioidessani.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41811
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Teetkö näistä oikein tarkkojakin tilastollisia laskelmia, vai mututuntumalla heität?

Minua on kiinnostanut tilastoja laskeskella, olisi vain aikaa. Toisaalta raatien mukaantulo, vaikutus eri vuosina eri tavoin ja raatien ja puhelinäänestäjien välisen pistejaon salaaminen hieman mutkistaa hommaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
jdjj22
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2960
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:58

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja jdjj22 »

jee euroviisut kirjoitti:Ja tässä tulee, halusitte tai ette. Olen asiaa mielestäni tarpeeksi mietittyäni tullut siihen lopputulokseen, että vuosina 1998-2016 Eurovision laulukilpailun moraaliset voittajat olisivat olleet seuraavat (ts. seuraavien kappaleiden uskoisin päätyvän puhelinäänestyksen ensimmäiselle sijalle, jos tuloksista saataisiin siivottua diaspora-ja blokkiäänestyksen sekä esiintymisjärjestyksen aiheuttama harha):
Ansiokasta pohdintaa, monen vuoden kanssa olen aivan samaa mieltä. Mutta joistakin sitten taas en. Mukana perusteluissani on hieman erilaisia kriteerejä kuin sinulla, osa niistä lienee ainakin jossain määrin erheellisiä. Tässä tulevat omat näkemykseni aiheesta:

1998 :alankomaat:

Positioetu kaikkiin muihin kärkipään viisuihin nähden, mutta näillä muilla (paitsi Kroatialla) ei ollut aivan alkupään esiintymispaikkaa. Ja ko. maasta puheenollen Kroatia voisi olla vuoden moraalinen voittaja avauspaikalta ellei hienoista naapuritukea olisi havaittavissa, minkä lisäksi tosin kohtuullinen piste-ero voittajaan puolestaan vastustaa tätä (ja maalle sadellut äänestyshistoria yleisemmin varsinkin 2000-luvulla puolestaan tukee). Minusta Alankomaat antaa tasoitusta niin paljon kielensä, tyylinsä kuin viisuhistoriansa (siis menestys suhteessa kappaleiden laatuun) puolesta, että se olisi vuoden moraalinen voittaja.

1999 :islanti:

Kroatia taas kummittelee mielessäni, mutta kyllä pohjoismaat tätä vuotta veivät, Kroatian kannatus ei blokkinsa ulkopuolella vastaa aivan voittoon vaadittua tasoa. Saksalla puolestaan "liian" hyvä esiintymispaikka, turkkilaisten äänet (koska Sürpriz siihen suuntaan kallellaan) ja biisin sanoihin sisältyvä pisteidenkosiskelu mm. Israelista vievät mahkut. Siksipä näkisin Islannin vuoden moraalisena voittajana koska 1) Bosnia & Herzegovinan 12 - 0 raativoitto Ruotsille ja 2) maiden musiikilliset imagot niin euroviisuissa kuin niiden ulkopuolellakin. Tasaisessa kilvassa nämäkin asiat vaikuttavat juuri sen verran, että tulos kääntyi länsinaapurillemme.

2000 :tanska:

Tässä olemme samaa mieltä, riittävän iso piste-ero seuraavaan, vaikkakin Tanska sai huomattavan määrän matalia pisteitä blokkinsa ulkopuolelta. Mutta niin sain kakkonen Venäjäkin ja tuo Latvian trollinolla on kieltämättä aika erikoinen juttu.

2001 :tanska:

Itsekin olen kiinnittänyt huomiota, miten loppupainotteiseksi vuoden 2001 tuloslista muodostui. Ruotsin voittoon en silti usko, pikemminkin toisinpäin, heikompien biisien keskeltä se todennäköisesti sai jokusen pisteen enemmän kuin olisi saanut vahvempien viisujen keskellä. Tämä teoria tosin ontuu kuin kolmijalkainen koira, koska vuosikerran taso ei ole paras mahdollinen. Tällä tarkoitan mm. sitä, että Viron aikamoinen yllätysvoitto on jotakin, mitä en pysty käsittämään. Henkilökohtaisesti siis rakastan ko. biisiä, mutten kuule sitä missään nimessä viisuvoittajana. Koska miesduojen äkillinen suosionnousu ei ole mikään selitys uskoisin Tanskan toisen perättäisen voiton kaatuneen viimeisen esiintymispaikan kuunteluväsymykseen sekä siihen, että maa voitti juuri edellisenä vuonna.

2002 :malta:

Brittien lötköbiisin eväät tuskin olisivat riittäneet aivan voittoon asti, vaikka esiintymispaikan vaikutus kumottaisiin. Itse kappale ja esitys olivat liian heikkoja, Mariella sentään oli show, Ira puolestaan oli muuten vain suloinen viisun sanoitusta myöten. Mutta siinä missä Latvialla oli edes hieman blokkivoimaa takanaan (todella jännittävää muuten kun Liettua oli viimeisenä äänestysvuorossa :heh: ) niin minun mielestäni Malta on tämän vuoden moraalinen voittaja.

2003 :venaja:

Ihan 1 x 2 - linjalle ei sentään tarvitse lähteä, joskin antoihan Turkki aika paljon tasoitusta esiintymispaikallaan, blokkiäänet kuitenkin nähdäkseni kumoavat tämän. Sen sijaan kun edes Alankomaat ei antanut Belgialle täysiä 12 pistettä on oikeutettua puhua maan ihmeestä varsinkin, kun itse viisu on verrattain outo vuoden muuhun tarjontaan nähden. Silti näkisin Venäjän vuoden moraalisena voittajana (vaikka henk.koht. koen t.A.T.u. biisin olevan vuoden huonoin(mpia)). Ennakkosuosikin korostunut asema, kohut, tiettyjen blokkien säännönmukainen dissaus, esimerkiksi Irlanti-Iso-Britannia-Maltan 1 piste keikauttivat lopputuloksen jossain määrin vääränlaiseksi. Mutta maailman suurinta rikosta tässä ei tapahtunut.

2004 :ukraina:

Ukrainahan se on. Melko tasaiset blokit, melkein kaikilta pisteiden saaminen ja suhteellisen tasokkaat edustuskappaleet tuskin olisivat muuttaneet tilannetta suuntaan tahi toiseen jos pisteet olisi jaettu puhtaasti pelkästään kappaleille. Tosin Lane Mojen saama äärifanitus saattaisi muuttaa tilannetta ellei Ruslanan viisu olisi nimenomaan audiovisuaalinen show. Ja osittain tuo maine on syntynyt vasta jälkeenpäin.

2005 :malta:

Tästä sanoitkin jo kaiken olennaisen. Kaikkien seikkojen oltua Maltaa vastaan oli ihme, että ero muodostui noinkin pieneksi. Kelpo promokampanja, lavalla ketkuttelu ja muut seikat kaiketi ratkaisivat voiton Kreikalle. Sinänsä jännä, miten paljon vähemmän maa sai pisteitä semifinaaliin jääneiltä mailta kuin finaaliin päässeiltä. Ainoa vähänkään järkevä teoriani (ei siis se, että koska katkeruus semiin jämähtämisestä :rofl: ) on, että ko. maissa äänestettiin kerran jo semissä kuultua kappaletta, joka muodostui täten finaalissa tutummaksi kuin vain kertaalleen kuultu Kreikan kappale.

2006 :romania:

Romania, tuo kaikkien ikuinen kakkossuosikki ja blokkiäänten tasainen, mutta vaatimaton kerääjä. Mielestäni maan diasporaa liioitellaan vahvasti, sillä ei muuten maan loistavien ja heikkojen biisien välinen tulosheittely olisi sellainen kuin on. Sen sijaan vuonna 2006 maa sai jopa vähemmän nollia kuin Suomi ja myös jonkin verran radiosoittoa. Mutta nähdäkseni Romania on vähän sellainen maa, jota ei haluta äänestää tai joka häviää niukasti blokkien keskeisten ja jopa sisäisten taisteluiden pisteet. Kertautuessaan tämä muodostaa huomattavan pistevajauman oletetusta maksimista.

Miksi sitten uskon, että Romania olisi teoreettisissa, täysin neutraaleissa olosuhteissa voittanut euroviisut vuosimallia 2006? No, koska Venäjä sekä Bosnia & Herzegovina nauttivat kerrassaan huikaisevaa naapuriäänestysetua. Ja Suomi puolestaan voitti olemalla jotain täysin uutta, ainakin viisujen mittapuulla. Ja kerrankin mekin saimme ne 100% varmaan pisteet oletetuilta kavereiltamme, mihin onneksi muukin eurooppa lähti kiitettävästi mukaan. Jos Suomen pisteistä otetaan miinus uutuudenviehätys + show ja Romania voittaisi niukat kaksinkamppailunsa (ja edelleen Venäjältä ja Bosnialta lähtisi yli 20 pongoa pois naapurien äänistä), olisi Romania voittanut Suomen niukasti.

2007 :serbia:

Tasainen tuki, tasaiset esiintymispaikat, Ukrainan hassunhauskuusbonus ja erittäin itäpainotteinen tulosluettelo tekevät Serbiasta myös vuosikerran moraalisen voittajan, vaikka balkankaihoballadibonuksen voimaa ei myöskään pidä väheksyä. Pistetaulukostakaan ei löydy mitään älytöntä spedeilyä.

2008 :armenia:

Tämä on todella vaikea vuosi neutraloida ja miksei siis myös Israel olisi voinut voittaa. Tosin epäilen, että jo esimerkiksi akselilla 1998-2008 Israelin sympaattisuuspisteet olivat laskeneet sen verran ettei voitto välttämättä olisi ollut mahdollista edes niinkin laadukkaalla biisillä kuin The Fire In Your Eyes. Saman blokin Armenia, Ukraina ja Venäjä sijoittuivat kaikki erinomaisesti ja suuruusjärjestyksessä maan kokoon nähden. Jos otetaan huomioon Diman viisututtuus, esityksen kosiskeluelementit ja Ukrainan vastaavat, on Armenia jo kummasti lähempänä. Kreikan tuen epätasaisuus pudottaa sen voittotaistosta. Sitten Armenialla on toki otaksuttavasti huomattava siirtolaistuki, mutta myös huomattava en äänestä takamatka. Eniten 12 - pistettä vs 15 nollaa kääntyvät jälkimmäisen hyväksi. Toki esitys oli myös hieman epäonnistunut esimerkiksi äänenkäytöllisesti, mutta tästä huolimatta Armenian olisi loogisesti ajatellen pitänyt voittaa vuonna 2008 ottaen huomioon muiden menestyjien bonukset, jotka olivat vielä suurempia, varsinkin esiintymispaikan kohdalla (vrt. 5-18-21-24)

2009 :norja:

Ei kahta sanaa, ero on niin massiivinen ja biisin yleismaailmallinen rakastettavuus huipputasoa, jotta liki 200 pisteen ero muuttuisi merkittävästi miksikään varsinkaan, kun kakkonen kuuluu samaan äänestysblokkiin. Hieman eroa voi selittää yksilöiden reippaamman musiikin suosiminen muttei tämäkään kuin max 25-35 pistettä erotuksesta. Ja toiset samanmoiset esityspaikasta. Silti hyvin yli 100 pistettä eroa. Eli ehkä ei onnistu :mrgreen:

2010 :saksa:

Saksalla oli useampikin valttikortti takataskussaan puolustuksessa blokkeja vastaan eikä vähiten se, että kilpa voittajan takana oli hämmästyttävän tasainen. Kaikkien syödessä pisteitä toisiltaan pääsi Saksa karkaamaan voittoon. Jee euroviisujen argumentit vahvuuksista/heikkouksista pitävät myös paikkansa. Ansaittu moraalinen voittaja.

2011 :ruotsi:

Ruotsin joutuminen esiintymisjärjetyksen alkupäähän, useiden nopeiden kappaleiden keskelle, vei kiistatta terää ainakin puhelinäänestystuloksesta. Azerbaidzanin pisteidensaannin rehtiyteen en ota kantaa, mutta blokkituen suhteen eroa ei juuri ole Ruotsiin verrattuna. Italiaa puolestaan raadit suosivat niin rajusti ettei sitä voine pitää vuoden moraalisena voittajana.

2012 :ruotsi:

Tasaisen ylivoimainen suoritus, jota ei edes esiintymispaikka selitä kun Venäjällä varsinkin on huima naapurietu (jos siis myös Serbialla). Toki hypestä ja muusta voidaan puputtaa, mutta ei se lopputulosta millään muuttaisi. Mutta voittajasuosikin kelkkaan on tutkitusti luontevampaa hypätä kuin haastajan.

2013 :norja:

Samaan blokkiin kuuluminen ja yleisesti ottaen heikompi imago veivät Norjalta kenties moraalisen voiton. Tosin Ukrainan ja Azerbaidzanin toisiltaan äänten syöminen ei silti välttämättä olisi riittänyt, vaikka Tanska ei olisikaan ollut koko kevättä ennakkosuosikin asemassa ja helpommin lähestyttävällä kappaleella liikenteessä. Itse en tosin pidä kummastakaan erityisemmin, joten sama se :heh:

2014 :alankomaat:

Kaksi epätavallista menestyjää kärkikaksikossa, kummallakaan ei merkittävää naapuritukea, kumpikin onnistui keräämään pisteitä epätavanomaisella kokonaisuudella. Mielestäni Itävalta kuitenkin voitti enemmän esiintyjänsä kuin kappaleensa ansiosta, vaikka Rise like a phoenix minun mieleeni enemmän lauluna onkin. Mutta ehkä Alankomaat menestyi enemmän musiikillisilla perusteilla, tosin kumpikin maa nousi täyteen loistoonsa vasta live-esityksen myötä. Kuitenkin koska Alankomaita painettiin alas myös maissa, joissa Itävalta sai epätavallisen korkeita pisteitä on loogista todeta etteivät esiintyjät lähtökohtaisesti olleet samalla viivalla ja näin ollen Alankomaat olisi vuoden moraalinen voittaja.

2015 :italia:

Epäyhtenäiset mahdollisuudet vastustaa (raatien suurempi valta) jonkun tietyn kappaleen menestystä veivät osittain Italialta voiton, tosin alusta asti lieni selvää etteivät ammattilaisraadit nähneet maan viisua tarpeeksi uudenaikaisena voittamaan ainakaan itse aktin toteuttamiseen vaadittavassa mittakaavassa. Mutta huikea menestys puhelinäänissä ei jätä selittelyille sijaa, vaikka Italialla parempi esiintymispaikka olikin kuin Ruotsilla. Ei silti paras, koska pitkän finaalin viimeinen paikka ei kuitenkaan ole välttämättä sellainen, oikea sija lienee jossain 16-22 välillä. Venäjä ansaitsi menestyä, muttei voittoa. Suoritus perustui, joku voisi sanoa jälleen kerran, naapurien tukeen, tosin tämän lisäksi vahvaan kappaleeseen ja kykenevään tulkitsijaan. Silti eihän Italiakaan ilman kaveriääniä joudu kärvistelemään, pahimpia pukareita maa ei kuitenkaan ole.

2016 :venaja:

Venäjähän se on. Ylivoimainen puhelinäänisuosikki kärsi raatien käytöksestä, vielä enemmän finaalissa kuin semifinaalissa. Oma lukunsa on miten vallitseva poliittinen tilanne vaikutti asioihin, mutten usko että loppujen lopuksi kovin paljoa. Kenties liiallinen visuaalinen ilotulitus sekä joidenkin mielestä vanhanaikainen äänimaailma koituivat maan kohtaloksi (raatien silmissä). Esiintymispaikat yms. olivat suhteellisen tasaiset, joten muut seikat ratkaisivat tällä kertaa. Toisaalta joku voisi kysyä miten toiseksi jäämällä kummassakin komponentissa voi saada eniten yhteispisteitä, mutta helppoahan se on.

Tässä mietteeni, eiköhän siellä asiaakin ole kaiken mudun seassa :surrur:
Pieni ripaus örgyn pörgöniä parantaa viisua kuin viisua - Terveisiä kielipuolueesta :kaunis:
Kaikesta pitäisi olla jotain mieltä ja jos et ole, olet kuukauden joka toinen lauantai Putinin tukija,
joka syö makkarakeittoa suoraan saappaasta.

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17126
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Pertti Kurikan Nimipäivien voitto on tuorein viisutraumani. :jupinaa: En varmaan ikinä pääse siitä yli. Olin silloin NIIN vihainen ja ärsyttää edelleen :niinpa: Vuoden 2015 UMK oli kaikista kovatasoisin (Satin Circus, Opera Skaala, Solju) ja sitten voittajaksi valittiin tuollainen pökäle...
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19773
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kamalin viisumuistosi

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Rousku kirjoitti:^Teetkö näistä oikein tarkkojakin tilastollisia laskelmia, vai mututuntumalla heität?
Tässä ihan numeerisesti laskettuna, eri esiintymispaikoilta saadut puhelinäänestyspistekeskiarvot semifinaaliajalla 2004-2012 (En ole ottanut huomioon vuosia 2013-2016 koska noiden vuosien kohdalla kappaleiden odotusarvoinen menestys esiintymispaikkaa tietämättä ja esiintymispaikka eivät ole toisistaan riippumattomia, erityisesti paikka 13 vaikuttaisi suhteettoman hyvältä):

1: 71,89
2: 44,22
3: 70,89
4: 50,78
5: 96,44
6: 95,11
7: 95,44
8: 77,89
9: 61,67
10: 115,11
11: 108,89
12: 92,78
13: 88,33
14: 97,11
15: 73,11
16: 87,89
17: 133
18: 143
19: 92,44
20: 111,89
21: 113,67
22: 130
23: 105,11
24: 116,44
25: 113,8
26: 75

PNS-menetelmällä estimoitu regressiosuora: y=2,3476x+64,958. Korrelaatiokerroin: R^2=0,4854.

Minusta on jo oltava melko sokea, jos noiden arvojen perusteella on sitä mieltä, että esiintymispaikka ja menestys puhelinäänissä eivät millään tavalla riipu toisistaan. Tässä vielä yllä olevista arvoista kuvaaja, joka minusta puhuu vielä väitteen puolesta, minusta kuvaajasta havaittava nousujohteinen trendi on ilmiselvä:
Liitteet
esiintymisjarjestysvaikutus.jpg
esiintymisjarjestysvaikutus.jpg (27.97 KiB) Katsottu 2812 kertaa

Vastaa Viestiin