Terminal 3 (Matkustaminen)

La dolce vita - Keskustelu työstä, opiskelusta ja harrastuksista

Valvoja: Timoteus

Kuinka monessa maassa olet vieraillut?

vain Suomessa
4
4%
1-5
22
21%
6-10
25
24%
11-15
21
20%
16-20
7
7%
21-30
15
15%
31-40
3
3%
41-50
2
2%
51-
4
4%

Ääniä yhteensä : 103

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

ViestiKirjoittaja pmama » 10 Syys 2016, 15:56

Ihanaa lukea inomun matkaraporttia! :ihana:

Itse meinasin uskaltautua samanlaiselle matkalle vuosi sitten, mutta pelkäsin ja peruin aikeeni. Pelkäsin juuri noita automatkoja, jotka ovat pitkiä ja rasittavia (mulla selkävaivaa).

Kiva kuulla, että tykkäsit armenialaisista. Minäkin olen saanut heistä ystävällisen kuvan, vaikka en ole koskaan ketään tavannut. Olen syönyt georgialaisessa ravintolassa. Luulen, että pitäisin myös armenialaisesta ruuasta, sillä turkkilaiset ruuat tekivät vaikutuksen. Kokataan kotona aika usein Lähi-idän ruokia, ja painopiste on kasviksissa.
pmama
Baaritiskill
Baaritiskill

ViestiKirjoittaja inomu » 20 Loka 2016, 08:59

Varasin viime hetken lentoliput Tokioon (kun halvalla sai), joten siellä tuli oltua viime viikko :mrgreen: Vietin siis koko matkan vain Tokiossa ja tein päiväretket Nikkoon (temppeleitä metsässä) ja Kamakuraan (temppeleitä rannalla).
Japanilaisista jäi hyvin kohtelias vaikutelma, mitä olin odottanutkin. Kummarruksia ja kiitoksia saa jatkuvasti.
Matkan kohokohta itselle oli ruoka! Japanilaisesta ruoasta en ole aiemmin kokeillut kuin sushia, joten kaikki muu oli uutta! Hyvin mielenkiintoisia kokemuksia tulikin vastaan, esimerkiksi raa'an hevonsenlihan syöminen :heh: Jopa McDonald's oli eksoottinen kohde, tilasin ranskalaiset suklaakastikkeella. Suosikkiravintola oli ehkä sushiravintola, jossa ruoka tilattiin omalta tietokoneruudulta ja liukuhihna toisen sitten eteesi. Läskin unelma :ihana:
Georgian- ja Armenian-matkan jälkeen Japanin järjestelmällisyys tuntui ihanalta ja sai luottaa siihen, että kaikki toimii kuten pitää ja aikataulut pitävät paikkansa. Englannin osaaminen oli kyllä yhtä heikolla tasolla kuin Kaukasuksella, mutta asiat on usein järjestetty niin, että kielitaitoa ei tarvitse olla. Ravintoloissa on usein kuvalliset ruokalistat ja kaikki kyltit on käännetty myös latinalaisille kirjaimille, joten matkaa ei kannata jättää väliin sen takia, että pelkää kielimuuria. Tokion metrokin muuttuu paljon ymmärrettävämmäksi, kun pääsee paikan päälle.
Vaikka Japani on teknologisesti kehittynyt maa, kortilla maksaminen ei onnistu edelleenkään kauhean helposti. Käteistä siis pitää olla mukana.
Because you're a sky full of stars
You're such a heavenly view
inomu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Rousku » 20 Loka 2016, 16:09

^Voisin haluta Japaniin ihan vain syömään erilaisista kaloista tehtyä sushia, jossa toivottavasti ei ole kovin paljon majoneesia tai tuorejuustoa seassa. Täällä kun ei ole ollenkaan sellainen kalavalikoima ja niissäkin osassa matovaara. Raakaa heppaa sen sijaan olen syönyt ihan kotonani, sitä varten ei tarvitse lähteä kauas.

Tuota tietokonetilausruutusysteemia olen suunnitellut pizzeriaan, siellähän voisi olla robotti joka automaattisesti lätkäisee tilatut täytteet pizzalle, jonka sitten lykkää uuniin. Sushista taas olen miettinyt, että kadun kulmassa voisi olla makiautomaatti (eli lyhyesti makimaatti), jonka nappuloilla tilataan mitä halutaan ja tungetaan kortti sisään ja maksetaan, ja sitten se pökälöi halutun annoksen.
Rise, angel, shine, love!
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja inomu » 25 Loka 2016, 00:35

Rousku kirjoitti:^Voisin haluta Japaniin ihan vain syömään erilaisista kaloista tehtyä sushia, jossa toivottavasti ei ole kovin paljon majoneesia tai tuorejuustoa seassa. Täällä kun ei ole ollenkaan sellainen kalavalikoima ja niissäkin osassa matovaara. Raakaa heppaa sen sijaan olen syönyt ihan kotonani, sitä varten ei tarvitse lähteä kauas.

Tuota tietokonetilausruutusysteemia olen suunnitellut pizzeriaan, siellähän voisi olla robotti joka automaattisesti lätkäisee tilatut täytteet pizzalle, jonka sitten lykkää uuniin. Sushista taas olen miettinyt, että kadun kulmassa voisi olla makiautomaatti (eli lyhyesti makimaatti), jonka nappuloilla tilataan mitä halutaan ja tungetaan kortti sisään ja maksetaan, ja sitten se pökälöi halutun annoksen.

Joo, ei ollut majoneesia tai tuorejuustoa japanilaisen sushin päällä :joojoo: Tietokonetilaussushipaikassa sai kyllä tilata esim. kanasushia, mutta sielläkin oli kyllä jätetty kastikkeet pois.

En yhtään ihmettelisi, jos Japanista jo löytyisi tuollainen pizzatilausautomaatti! Siellähän on myös ruokapaikkoja, josta saa automaatista ihan kokonaisen aterian tilattua ja se tulee sitten luukusta ulos. Itse en tällaiseen paikkaan törmännyt, mutta videoita olen nähnyt.
inomu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja andre06 » 25 Loka 2016, 09:48

^ Olen kuullut, että japanissa sushi ei oikeastaan ole useinkaan itse pääruokana, vaan enemmänkin pikkupurtavaa, vähän kuin välipala. Onko kuulemani ihan palturia? :heh:
Can’t you see me through the tears
I could wait a million years
In my heart I know I will never let you go
Mariette- A Million Years
andre06
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja inomu » 01 Marras 2016, 12:48

Sushi on Japanissa aika kallista eikä sellaista mättöruokaa niin kuin täällä. Sushia saa ravintoloiden lisäksi kaupasta ostettua lounaaksi/illalliseksi (huomattavasti halvempaa kuin ravintolossa) ja sitä voi käydä kalatoreilla nauttimassa myös aamiaiseksi. Että itse ainakin ymmärrän sushin Japanissa olevan pääruokaa ja vähän hienompaa sellaista :joojoo:
inomu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja andre06 » 01 Marras 2016, 15:06

^ Kiitos selvennyksestä :)
andre06
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Rousku » 01 Marras 2016, 22:25

inomu kirjoitti:Sushi on Japanissa aika kallista eikä sellaista mättöruokaa niin kuin täällä.

Tarkoitatko mättöruoka-sushilla niitä (lounas-)buffetteja, joissa saa syödä sushia niin paljon kuin napa vetää (tai sushia riittää; usein se loppuu kesken :niinpa:), ja lisäksi on usein tarjolla jotain kiinalaissafkoja? Minusta niissä on usein aika pahaa sushia, ja silti se on kalliihkoa. "Oikeista" sushipaikoista nyt puhumattakaan.

Pääruoka ja välipala taitavat kyllä olla aika kulttuurisidonnaisia termejä. Ei kai kaikkialla ole pääruokia ja välipaloja siinä mielessä kuin meillä?
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja inomu » 01 Marras 2016, 23:40

Rousku kirjoitti:
inomu kirjoitti:Sushi on Japanissa aika kallista eikä sellaista mättöruokaa niin kuin täällä.

Tarkoitatko mättöruoka-sushilla niitä (lounas-)buffetteja, joissa saa syödä sushia niin paljon kuin napa vetää (tai sushia riittää; usein se loppuu kesken :niinpa:), ja lisäksi on usein tarjolla jotain kiinalaissafkoja? Minusta niissä on usein aika pahaa sushia, ja silti se on kalliihkoa. "Oikeista" sushipaikoista nyt puhumattakaan.

Juurikin noita buffetteja tarkoitin :joojoo: Japanissa en sellaisiin törmännyt, ja paikallisen kanssa juttelin Suomen sushibuffeteista ja ne herättivät hänessä lähinnä kauhua :mrgreen: Itse en kutsuisi niitä kalliiksi, Helsingissä ainakin on paljon paikkoja, jossa buffan hinta on 10 euroa tai alle.
inomu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Pete » 20 Maalis 2017, 21:58

Haluaisin matkustaa Mikkeliin! :surrur:
Liukuvärjäystä ilman piilomerkityksiä
Pete
Press
Press

ViestiKirjoittaja Koirankuonolainen » 31 Maalis 2017, 22:21

^Mikä estää? :shock:
Brevity is the soul of wit.
Koirankuonolainen
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja

ViestiKirjoittaja Rousku » 31 Maalis 2017, 23:42

^juna män justiisa?

Mutta piti kysyä, onko muita, jotka virtuaalimatkailevat Google Mapsin avulla? Tai bongaatteko sen avulla kohteita, joissa haluaisitte käydä ihan livenäkin?

Itse piipahdin viime yönä Kuurinkynnäällä. Neringan ja Nidan tietämillä oli turistiparvia, joissa oli ihan minunnäköisiäni tätejä, ja kaljaterassejakin oli, joten paikka ehkä sopisi minulle, jos joskus vielä matkustelen. Ja yllättävän vauraan näköistä oli; alue Wikipedian mukaan onkin Liettuan vauraimpia. Näytti paikoin samalta kuin Pohjois-Jyllanti, joka on niitä harvoja ulkomaita, joissa olen käynyt. Venäjän puolelle siirtyessäni sen sijaan yllätyin ränsistyneisyydestä.

(Kielitoimiston sanakirjan mukaan kynnäs tosiaan taipuu kynnään, vaikka se minusta hassulta kuulostaakin.)
Viimeksi muokannut Rousku päivämäärä 31 Maalis 2017, 23:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Pete » 31 Maalis 2017, 23:51

Koirankuonolainen kirjoitti:^Mikä estää? :shock:

No, ei välttämättä mikään. :mrgreen: Pitäisi vaan ajankohta, seura ja hotelli valita. Päiväseltään en haluaisi sinne matkustaa.

Rousku kirjoitti:^juna män justiisa?

:rofl:
Pete
Press
Press

ViestiKirjoittaja skidi » 01 Huhti 2017, 11:12

Pete kirjoitti:Haluaisin matkustaa Mikkeliin! :surrur:

Olen kerran etsinyt sunnuntaina auki olevaa kukkakauppaa Mikkelistä. Totesin turhaksi paikaksi. Miksi sinä sinne tahdot?
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Aancon » 01 Huhti 2017, 13:09

Mulla on kauhee hinku Etiopiaan, Addis Abebaan ainakin, suurempi kiertomatka taitaa olla liian hankala. Onko kellään kokemuksia? Olen jo katsellut lentoja, hinnat ovat ok, mutta vaihtoineen päivineen aivan liian pitkät :lohduton: Ku sellasta pitkää viikonloppua lähinnä olen ajatellut.

Pääsiäisenä menen Berliiniin! :uujee: Kovat on odotukset, kovasti hyvää olen kuullut.
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Pete » 01 Huhti 2017, 20:20

skidi kirjoitti:
Pete kirjoitti:Haluaisin matkustaa Mikkeliin! :surrur:

Olen kerran etsinyt sunnuntaina auki olevaa kukkakauppaa Mikkelistä. Totesin turhaksi paikaksi. Miksi sinä sinne tahdot?

No en kukkakauppojen takia. :heh: En ole koskaan siellä kunnolla käynyt. Lisäksi bussini pysähtyi siellä tullessani Savonlinnasta, ja paikka näytti vierailun arvoiselta. Siellä näkyi olevan esimerkiksi yksi todella erikoisen näköinen sammalkivirakennus.
Pete
Press
Press

ViestiKirjoittaja toivo » 01 Huhti 2017, 23:05

Mulla on kauhee hin ku lähtee pääsiäiseksi lomalle eurooppaan. Barcelona tällä hetkellä mielessä. Mutta onko siellä mikään paikka auki pääsiäisenä? Ja eikös ne ole jotain katollisia uskonnoltaan? Mitenkähän se päässiäinen näkyy seiellä sitten?
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja inomu » 01 Huhti 2017, 23:51

Aancon kirjoitti:Mulla on kauhee hinku Etiopiaan, Addis Abebaan ainakin, suurempi kiertomatka taitaa olla liian hankala. Onko kellään kokemuksia? Olen jo katsellut lentoja, hinnat ovat ok, mutta vaihtoineen päivineen aivan liian pitkät :lohduton: Ku sellasta pitkää viikonloppua lähinnä olen ajatellut.

Ei ole henk.koh. kokemusta, mutta kavereilta olen kuullut, että Addis voi olla aika hurja kokemus ja Etiopiasta ei kannata vetää mitään kuvaa sen perusteella. Paljon kuulemma nistejä ja juoppoja kaduilla ja valkoiselta yritetään saada rahaa millä keinolla hyvänsä. Jos on kokemusta aiemmin Afrikassa matkailusta, kulttuurishokki voi olla pienempi :joojoo: Itseänikin kiinnostaisi lähteä seikkailemaan ja tutkimaan Etiopian rikasta kulttuuria ja historiaa!

Mutta lähden sen sijaan Kanadaan ja New Yorkiin puolentoista viikon päästä :hei:
inomu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Aancon » 02 Huhti 2017, 09:17

Oon ollut Liberiassa pari viikkoa, ja siitä hurjemmaksi tuskin menee :heh: Kyllähän siinä saa vähän varovainen olla, mutta monesti vaarallisuutta myös liiotellaan. Ei multa Liberiassakaan mitään ryöstetty vaikka kävelin kaupungilla muina miehinä. Lähinnä se tyrkyttäminen on ärsyttävää.
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja jee euroviisut » 08 Huhti 2017, 11:43

Kun en ole tänä keväänä lähdössä viisuihin eikä ensi viikolla ole oikein pakollista läsnäoloa, niin tulipa nyt ex-temporena otettua toinen reissu. Olen lähdössä jo ensi maanantaina eli ylihuomenna muutamaksi päiväksi Puolaan Varsovaan. :puola: Kohdevalinta perustuu lähinnä siihen, että Puola on lähimpänä Suomea sijaitseva maa, jossa en ole käynyt, ja johon ei tarvitse anoa viisumia. Jo ylihuomenna lähtee Puolaan. :surrur:
jee euroviisut
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Aancon » 08 Huhti 2017, 11:58

^Mä olin hiljattain Varsovassa viikonlopun. Se on ihana! :ihana:
arī man jāaiziet.
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Rousku » 11 Huhti 2017, 19:02

Matkustin junalla Tampereelta Helsinkiin ja takaisin (tosi eksoottinen kohde :heh:). Nyt nahkani on rutikuiva ja kynsinauhat repeilee. Oletteko muut huomanneet, että junailma kuivattaisi ihoa?

Konduktööri aivasti kämmeneensä :nohyi:
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Aancon » 11 Huhti 2017, 19:06

Lähden pääsiäisviikonlopuksi Berliiniin :peukku: Ystäväni Suomesta tulee seuraksi. Sitä seuraavana viikonloppuna tulenkin Helsinkiin, sillä osallistumme (tämän saman ystävän kanssa) City Survivorsiin! :uujee: Onko kuppilassa muita osallistujia? Puhukaa mulle! :megafoni:
arī man jāaiziet.
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja rosetta » 11 Huhti 2017, 19:24

Itselläni lähtö pääsiäisviikonloppuna Barcelonaan & Sitgesiin, noin viikon matkalle :uujee:
Kyseessä tosin reissu lasten kanssa, että kauheasti ei bailausta tule matkaan sisältymään, mutta väliäkö hällä ;)

(Muuten varmaan 1. kerta kun täällä muistan mitään matkaani mainostaa ;))
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja ESC93 » 12 Huhti 2017, 09:13

^ Minäkin kävin Sitgesissä reilu kymmenen vuotta sitten, mutta vain pulahtamassa illalla meressä ohikulkumatkalla. :heh: Voisin käydä toistekin. :miettii:
Við urðum eitt þessa sumarnótt, þú leiddir mig, þú leiddir mig
Á mjúkum mosa varð lifið gott, þú kysstir mig, þú kysstir mig
ESC93
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja andre06 » 12 Huhti 2017, 21:02

Huomenna abiristeilylle Tukholmaan. :mrgreen: :hik:
andre06
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Mattan » 12 Huhti 2017, 21:31

^Pääsettekö jopa maihin rellestämään? :apuva: Itse ollessani abiristeilyllä laiva suuntasi Tallinnaan, mutta laivasta ei saanut poistua ennen Helsinkiin paluuta.
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että tänä vuonna on Euroviisut.
Mattan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Axell » 12 Huhti 2017, 21:54

^&^^Veikkaisin omatoimista abiristeilyä tai sitten muun kuin virallisten abiristeilyjen järjestämää?
Axell
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja jee euroviisut » 14 Huhti 2017, 18:33

Puolassa oli muuten kivaa, paitsi että säät olivat melko koleat. Mutta kyllähän Varsovassa oli suomalaisen näkökulmasta melkoisen halpaa. Nähtävääkin oli kohtuullisesti, ja erityisesti Varsovassa mielenkiintoiselta näyttivät neukkublokkikolossit ja lasipilvenpiiirtäjät lähes vierekkäin. Harmi, että matkapäiviä oli sen verran vähän, että en saanut (järkevällä tavalla) aikaan käydä muualla Puolassa, kuten Krakovassa tai Auschwitzissa.
jee euroviisut
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Mattan » 22 Touko 2017, 18:44

Sain töistä viikon lomaa heinäkuussa, joten se pitää luonnollisesti käyttää matkustamiseen. Tällä kertaa matka suuntautuu Albaniaan, jossa en ole käynytkään. :uujee: Rantaa ja historiaa todennäköisesti tiedossa, Tiranaan en välttämättä ehdi.
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että tänä vuonna on Euroviisut.
Mattan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

EdellinenSeuraava

Paluu Pulina