Kuinka arvioit viisuja?

Vapaata viisukeskustelua
Avatar
granaattiomena
Press
Press
Viestit: 5321
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja granaattiomena »

Hanhis kirjoitti:Olenkin rankannut biisit aiemmin perinteisellä tähtiasteikolla, mutta tänä vuonna olen ottanut mukaan puolikkaat pisteet (1.0/1.5/2.0/2.5 --- /5.0). Jokainen kappale on vähintään 1.0 pisteen arvoinen ja maksimi on 5.0.
Olen miettinyt paljon omiani arviointikriteereintäni. On tuntunut siltä, että annan korkeita arvosanoja turhan leppoisin perustein. Toissavuonnakin oli toistakymmentä viiden tähden biisiä. Viiteen tähteen on päätynyt sellaisisiakin biisejä joita ei ole viisujen jälkeen tullut paljon kuunneltua.

Päätin siis siirtyä käyttämään samaa arviointiasteikkoa kuin Hanhis. :mrgreen: 50-portainen systeemi on ihan kiva, mutta desimaalien lätkiminen on minustakin tuntunut aika satunnaiselta. Ei minulla ainakaan ole selkeää ajatusta siitä, mitä eroa on 3,7 ja 3,8 arvosanojen biiseillä. Viiden tähden biisien määrä puntarillani väheni muutoksen myötä seitsemästä kolmeen. Käytännössä viiteen tähteen yltävät vain ne kappaleet, jotka olivat saanet aiemmin käyttämälläni asteikolla arvosanan 4,8-5,0.

Saas nähdä mitä tästä vielä tulee :heh:
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee

:vessa:

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36811
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Asteikkoni alkaa selvästi kärsiä inflaatiota. :aivanmaassa: :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Pitääkö tässä nyt alkaa vaihtaa asteikkoa? :sekava: No en ainakaan vaihda vielä kesken kauden. Katsotaan uudestaan kesällä, jos ja kun puntaroin vanhoja viisuvuosia ehkä taas.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36811
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

No minä en siitä enää pysty luopumaan, kun se on niin luontevana osana pääni sisällä, niin en stressaa. :heh: Korkeintaan rukaan noita tähtiä, jos jotain teen. Eli tyyliin vain 4,5–5,0 olisivat viidessä tähdessä jne., josta olen nyt puhunut kai jo useiden vuosien ajan. :rofl:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Voisit laatia sen uuden skaalan, koska tuskin neljässä tähdessä kuitenkaan on niin suuri väli kuin 4,4-3,1?
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36811
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Pyörittelimme tätä nyt yhdessä ryhmächatissä melkoisesti ja päädyin siihen, etten tee mitään. :rofl:

Mietin seuraavaa:

5 tähteä: 4,5–5,0
4 tähteä: 3,5–4,4
3 tähteä: 2,5–3,4
2 tähteä: 1,5–2,4
1 tähti: 0,0–1,4

Tämä olisi oikeasti antanut arvoa viiden tähden kappaleille, ja semanttisesti minusta on tuntunut jo pitkään, ettei esim. joku stereotyyppinen 4,2 edes täytä "viiden tähden kappaleen" kriteerejä. Toisaalta yhden tähden osio olisi ollut vähän liian suuri, mikä ei sinällään kauheasti olisi haitannut, koska sinne minun päässäni menee muutenkin niin harvoin kappaleita ja jotkut heikot kolmoset (2,1–2,4) ovat loppujen lopuksi aika mitäänsanomattomia.

Nykyistä asteikkoani puolsi kuitenkin se näkemys, että "viiden tähden" sisällä voi olla myös heikkoja viitosia, joten ehkä tuntemukseni siitä, ettei joku 4,1 tai 4,2 edusta "viittä tähteä" johtuu vain siitä, ettei se ole kovin vahva viitonen. :miettii: On tää tarkkaa, mutta tavallaan oli hyvä saada myllätä tätä mielessäni. :hihi:
Meow cat, please meow back.

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16647
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

TomppaJr kirjoitti:5 tähteä: 4,5–5,0
4 tähteä: 3,5–4,4
3 tähteä: 2,5–3,4
2 tähteä: 1,5–2,4
1 tähti: 0,0–1,4
Kannatan tätä, koska tämä on matemaattisestikin looginen. Olen pidempään hämmästellyt, miten nelosen alkupääkin on voinut pyöristyä vitoseen.

Mistä puheen ollen, pitänee tutkia omaa skaalaani samalla, kun en ole aivan varma, mikä se alapään osalta onkaan. Käytän siis suomalaisia kouluarvosanoja tähtien ohella.

★★★★★ 9½ – 10
★★★★☆ 8½ – 9+
★★★☆☆ 7+ – 8+
★★☆☆☆ 6– – 7
★☆☆☆☆ 4 – 5½

Olisikohan noin :miettii: Yläpää on aina ollut sama, mutta kakkonen on vuosien aikana vähän elänyt, etupäässä alaspäin. Neljä ja viisi tähteä ovat merkityksellisimmät, koska sitä alempaa ei pääse älykkäille soittolistoilleni eikä niin ollen kuuluville muuten kuin erikseen toivottuna.

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

UFOPOLI kirjoitti:
TomppaJr kirjoitti:5 tähteä: 4,5–5,0
4 tähteä: 3,5–4,4
3 tähteä: 2,5–3,4
2 tähteä: 1,5–2,4
1 tähti: 0,0–1,4
Kannatan tätä, koska tämä on matemaattisestikin looginen. Olen pidempään hämmästellyt, miten nelosen alkupääkin on voinut pyöristyä vitoseen.
Olen samaa mieltä. :joojoo: Keskustelussa tosin eräs otti kantaa siihen, että yhden tähden alue on kolme kertaa laajempi kuin viiden tähden, mutta mielestäni on muutenkin helpompi olla täysin paska kuin äärimmäisen hyvä.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16647
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Samiasd kirjoitti:Keskustelussa tosin eräs otti kantaa siihen, että yhden tähden alue on kolme kertaa laajempi kuin viiden tähden
Jos tämä haittaa ratkaisevasti, pistemäärät voi aloittaa ykkösestä nollan sijaan.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36811
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Mutta päähäni on rakentunut esim. määritelmä 0,8. :aivanmaassa: Ei sitä voi vaan heittää pois!
Meow cat, please meow back.

Avatar
tanko
Hakkaa vessan ovea
Hakkaa vessan ovea
Viestit: 621
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 19:16

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja tanko »

Arvioitsen viisuja automaattisesti mielessäni, kun kuulen niitä. Pääosassa on melodia eli sävellys.

Vaikuttavat tekijät järjestyksessä:

1. Melodia eli sävellys
2. Sovitus
3. Lauluääni
4. Sanoitus
5. Live-esitys

Tietysti, jos livelaulu on huonoa, niin se pilaa kokemuksen ja laskee laulun arvostustani. Niin kävi tänä vuonna Ukrainan Alekseeville: olin katsonut Youtubesta pitkään live-esitystä, joka onkin dubattu studioversiolla. Sitten, kun katsoin oikeaa live-esitystä, Alekseevin matala laulu alussa on kaameaa. Nyt en tiedä, laskenko biisiä tämän takia My Eurovision Scoreboardissa. Muuten biisi olisi kärkikamaa mulla.

Kuuntelen biisejä ensi sijassa Youtubesta. Viisujen jälkeen myös Spotifystä.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ✈️ ARRIVAL

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

UFOPOLI kirjoitti:
Samiasd kirjoitti:Keskustelussa tosin eräs otti kantaa siihen, että yhden tähden alue on kolme kertaa laajempi kuin viiden tähden
Jos tämä haittaa ratkaisevasti, pistemäärät voi aloittaa ykkösestä nollan sijaan.
Tuo voisi olla hyväkin ratkaisu. :miettii:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Olen tosiaan ottanut nyt uuden asteikon käyttöön ja se on tällainen:

***** (5,0-4,5)
**** (4,4-3,5)
*** (3,4-2,5)
** (2,4-1,5)
* (1,4-1,0)
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36811
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Korreloivatko vanhat arvosanat uusien kanssa? Onko siis vanhalla asteikolla oleva 4,4 samaa tarkoittava mitä uudella? Jos korreloivat, mitä on tapahtunut arvosanoille 0,0–0,9? Jos eivät, supistuuko asteikko niin, että vanhan mallin arvosanoja mahtuu uuden yhden arvosanaan sisään yksi ja vähän päälle?
Meow cat, please meow back.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Mä oon yrittänyt tänään vähän ottaa selvää tästä. Mä oon yrittänyt arvioida tätä niin, että yritän sijoittaa biisit mahdollisimman samoihin arvosanoihin, mihin ne aiemman version osalta päätyisivät. Jotkut ovat nousseet, jotkut laskeneet. En oikein vielä tiedä, menevätkö ne nyt ihan oikein. Yritän muistaa, että olen vaihtanut juuri asteikon, joten sen omaksumiseen menee varmaan hieman enemmän aikaa. :miettii:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36811
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Olen nyt tullut siihen tulokseen, että uusi tähdityssysteemini ei sekään toimi, joten tehdäänpä uusi rukaus. :heh: Pääsyynä on se, että X,3- ja X,4-arvosanaiset kappaleet tuntuvat mielessäni korkeampaan arvosanaan kuuluvilta, vaikka nykyisen kaavan mukaan ne olisivat siellä alemmassa. Olen myös huomannut, että juuri näitä rajatapauksia heittelen ihan surutta korkeampaan arvosanaan, jotta saan ne esim. viiden tähden alle.

Niinpä:

5 tähteä: 4,3–5,0
4 tähteä: 3,3–4,2
3 tähteä: 2,3–3,2
2 tähteä: 1,3–2,2
1 tähti: 0,0–1,2

Astuu voimaan tästä hetkestä. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41963
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kuinka arvioit viisuja?

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Kauhean vaikea puntaroida mitenkään järkevästi viisuja, joiden live-esityksessä on jotakin niin mehevästi pielessä, että sen takia tekee mieli katsoa se live yhä uudestaan ja uudestaan, vaikka studioversio ei kiinnosta. Sveitsi 2016, Kreikka 2017, Tshekki 2008 - mihin minä teidät sijoitan?
Rise, angel, shine, love!

Vastaa Viestiin