Vain äänestäneille: Latvian kommentit

Sanoituskilpailukausi 2007
Avatar
The_Sipi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8765
Liittynyt: 24 Touko 2006, 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Vs: Vain äänestäneille: Latvian kommentit

Viesti Kirjoittaja The_Sipi »

Vielä voisi hivenen tuosta rappu-sanan käytöstä, josta ainakin Huilari ja sziget mainitsi. Enhän minä nyt ihan sitä tarkoittanut, että itse rappukäytävässä pelehdittäisiin (miksei sitä toki voisi muuten näinkin ajatella :mrgreen:), vaan rapulla tarko ritinapun asuntoja, vrt. tyypillinen Salkkari-virke: "Jos Ulla saa kuulla asiasta, niin kohta sen tietää koko rappu." Miksi sitten käytin "rappua"? Koska ainakin Salkkareissa suurin osa sarjan väestä asuu samassa rapussa, joten sitä oli luonteva käyttää.
Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, causing lots of calluses on his feet. He also ate very little, which made him frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him... A super calloused fragile mystic hexed by halitosis.

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vs: Re: Vain äänestäneille: Latvian kommentit

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Huilumies kirjoitti: Vaikka tekijä ei luemma kappaleesta pitänytkään...
Totta, en pitänyt, mutten suoranaisesti vihannutkaan (puntarin sija 30.). Ilmeisesti kuitenkaan kappaleesta pitäminen tai pitämättömyys ei täysin korreloi kisamenestyksen kanssa, sillä tällä kaudella voittamani kisat sijoittuvat hyvin tasaisesti koko skaalalle alusta loppuun (sijalta 1 sijalle 39, sillä kolme huonointa olen jättänyt väliin).

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Vs: Vain äänestäneille: Latvian kommentit

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Hmm. Voittamieni kisojen kappaleet ovat puntarissani sijoilla 13, 17, 20, 23, 26, 31, 38 ja 39. :miettii:

Itse asiassa luulen, että yleisemminkin voitan eniten kisoja, joiden käännöskappaleet ovat jossakin puntarini keskellä. Ne jaksaa ottaa vakavissaan ja niihin jaksaa panostaa jonkin verran mutta niihin tulee yleensä tehtyä konvention mukainen teksti. Häntäpään viisujen osalta on homman läskiksi lyömisen riski. Suosikkiviisunsa taas saattaa nähdä jossakin aivan eri valossa kuin kappaleeseen neutraalimmin suhtautuva keskivertoäänestäjä näkee.

Kahteen inhokkibiisiini tänä vuonna olen tehnyt sanoitukset Paistan lenkkimakkaraa (Tanska) ja Maksa lunnaat (Latvia). Oli etukäteenkin selvää, että kummallakaan aiheella ei ollut voittomahdollisuutta toteutuksen tasosta riippumatta. Onneksi kolmas inhokkibiisi, Iso-Britannia, on vitsiviisu, joten siihen saa tehdäkin vitsin. :joojoo: Vitsikin on valmiina mutta kun sitä biisiä ei tahdo kestää kuunnella niin paljon, että idean saisi sovitettua "musiikkiin".
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vs: Vain äänestäneille: Latvian kommentit

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Timoteus kirjoitti: Hmm. Voittamieni kisojen kappaleet ovat puntarissani sijoilla 13, 17, 20, 23, 26, 31, 38 ja 39. :miettii:
Minulla ne ovat 1, 5, 18, 26, 30 ja 39. Kuva tosin muuttuu aika selvästi, jos mukaan otetaan ne, joissa tulin toiseksi (4, 6, 7, 8, 12, 15, 25, 38), jolloin paino siirtyy selvästi yläpäähän.

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5345
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Vs: Vain äänestäneille: Latvian kommentit

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

The_Sipi kirjoitti: Vielä voisi hivenen tuosta rappu-sanan käytöstä, josta ainakin Huilari ja sziget mainitsi. Enhän minä nyt ihan sitä tarkoittanut, että itse rappukäytävässä pelehdittäisiin (miksei sitä toki voisi muuten näinkin ajatella), vaan rapulla tarko ritinapun asuntoja, vrt. tyypillinen Salkkari-virke: "Jos Ulla saa kuulla asiasta, niin kohta sen tietää koko rappu." Miksi sitten käytin "rappua"? Koska ainakin Salkkareissa suurin osa sarjan väestä asuu samassa rapussa, joten sitä oli luonteva käyttää.
Ahaa :heh: Rappu-sanan tuo merkitys ei kuitenkaan helposti tule mieleen sellaiselle, joka ei katsele Salkkareita. Vain sarjaa katselleelle tulee ensiksi mieleen tuo käyttötapa tai siihen liittyvä vitsi. Vähän sama kuin jos joku tekisi Lost-sarjaan pohjautuvan tekstin, ja ”luukut”-sana olisi siellä jossakin merkityksellisessä roolissa. Sarjaa katsomaton ei voisi tajuta, miksi tekstiin ängettiin jotain luukkuja.

”Rappu”-sanan tarkoittamasi merkityksen tajuaisi paremmin, jos edessä olisi ”samassa” –sana, eli siis ilmaisu olisi ”samassa rapussa”, silloin sen ymmärtäisi asuinyhteisöksi eikä konkreettiseksi kerrostaloportaikoksi . Mutta sellaisellehan ei ollut tilaa, ymmärrän, itsellänikin näitä tilaongelmia. Ellei sitten ”Samassa rapussa pelehditään” mutta painojen ja pituuksien vuoksi se kuulostaisi tältä: ”Saamas Saara pussaa” :heh: (taas tuo mystinen kukkais-Sara :rofl: )

Mutta hyvä että selvisi, millä tavalla rapussa pelehditään (tähän tekisi mieli laittaa 4. hymiö, se olisi rofl-hymiö, mutta kun ei voi :-( )  Siellä olisikin vaikeaa pelehtiä salaa, sillä ihmisiä saattaa kulkea ohi ;-) Ellei sitten ullakon ovi ole vähän syrjäisemmässä paikassa…
Viimeksi muokannut Huilumies, 18 Joulu 2007, 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On siinä hiiltyvä ilta, auringon rusko
Parempien päivien sammumaton usko
On syksyn kuolevaa ruskaa, on elämä tuskaa
Sen huiluni soi...

Lukittu