Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Sanoituskilpailukausi 2009
Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

KAUDEN 2009 PÄÄTÖSGAALA
Käännösgaalan 2009 finaalissa äänesti kahdeksan finalistia ja kuusi ulpparia. Osallistujista yksi ei äänestänyt, joten hänen sanoituksensa lopputuloksesta vähennetään kaksitoista pistettä. Scorewiz ei osaa tätä temppua tehdä, joten pistetaulu esittää sanoituksen väärällä sijalla.

Äänestysjärjestys on arvottu, kuitenkin niin, että ensin äänestävät finalistit, sitten ulpparit:

1. sziget
2. nkorppi
3. Halima
4. Metsis
5. UFOPOLI
6. Timoteus
7. Diggari
8. Sagapo

9. Huilumies
10. heikku
11. TOMItu
12. Marie-Blanche
13. -Statler-
14. akuankka13

Ja tulokset löytyvät osoitteesta...

http://www.tummiweb.com/escnation/score ... p?id=90090















































Hop.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Metsis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3253
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 14:26
Paikkakunta: Turku

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Metsis »

:tapu:
Katsos, onni on kuin päivänpaiste, mitä kirkkaampi paiste on, sen mustempi varjo vierelläsi. Pilvisellä säällä ei ole varjojakaan.
Hilja Valtonen - Neekerityttö peilaa

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Jeanne d'Arc on harvinaisen vaikutusvaltainen ja voimakastahtoinen nainen. :tosion: Vaikka hän on ollut kuolleena jo vuosisatoja, hänen nimensä piinaa meitä edelleen. :draamaa: Jouduin nimittäin syöttämään Scorewiziin kaikki sanoitusten nimet ja äänet kahteen kertaan yhden heittomerkin tähden. :rofl: Koko pistetaulukko ei tullut näkyviin, kun joukossa oli heittomerkillinen otsikko. Otsikoita taas ei voinut muuttaa kuin aloittamalla koko homman aivan alusta.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Timoteus kirjoitti:Jeanne d'Arc on harvinaisen vaikutusvaltainen ja voimakastahtoinen nainen. :tosion:
Apua :rofl: :rofl:

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Onnea! Viime hetkellä kärkisuosikikseni noussut käännös voitti!

Onnittelut menestyneille!

Ja omaan saldooni olen todella tyytyväinen: kahdeksalla osallistumiskerralla sain kaksi sanoitusta jaetulle 10. sijalle, ja niiden yhteispistemäärä on sama kuin voittosanoituksella! Eli neljäsosa vuoden sanoituksistani pääsi koko vuoden rankingissa kymmenen sakkiin, siitäkin huolimatta että Diggarilla oli todellinen helmi samaa maata edustamassa.... Jeeee! :uujee: Erityisen otettu olen siitä että yksi omistani oli gaalavoittajan suosikki.

Avatar
Diggari
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 750
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Diggari »

Kiitokset gaalaisännälle!

Kärkikolmikkoon ylsivät samat tekstit kuin minullakin, äänestäjillä oli hyvä maku! nkorpin tavoin nostin voittajaa omalla listallani jatkuvasti ylöspäin, näin jo semifinaaliarvioinnissani. Upea valinta gaalan voittajaksi.

Omasta sijoituksestani olen kovin tyytyväinen, ja olihan meitä tosiaan kaksi keräämässä pisteitä samalla melodialla, ja jonkinmoiseksi helpotuksekseni en tälläkään kertaa hävinnyt. Mutta olisin mielelläni nähnyt nkorpin toisen, mielestäni paremman, tekstin korkeammalla.

Itse huomaan vuosittain arvostavani onnistunutta, näppärää, pitkää tekstiä, eräänlaista työvoittoa. Lisäksi plussaa tuo elämän puhaltaminen tylsään alkuperäisesitykseen. Täten ykköseni oli aivan selvä.
Viimeksi muokannut Diggari, 23 Helmi 2010, 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja sziget »

Äänekkäät aplodit voittajalle. :tapu: Ykkönen oli myös oma suosikkini nyt, viime vuonna, retrogaalassa 2003 ja melkein 2004:kin. Vain vuoden 2007 voittaja pääsi yllättämään. Suuret onnittelut myös loistavan hopeakäännöksen tekijälle. Ja kiitokset omia sanoituksiani muistaneille, olen enemmän kuin iloinen.

Kommentoin kilpailun kulkua, tuloksia ynnä muuta myöhemmin.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Nyt on varmaan kulunut jo sen verran aikaa, että voi alkaa puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Ja toisaalta pitää olla aika huolimaton, jos tähän päähän ketjua vahingossa eksyy katsomatta tuloksia :heh:

Onnea siis, Timoteus! Oikeampaa kääntäjää saavuttamaan ensimmäisenä kaksi gaalavoittoa emme olisi voineet saada :tapu: Tosin olisin odottanut sen tapahtuvan pikemminkin Matkallalla, sillä jollen täysin väärin muista, toista vuotta peräkkäin voittoteksti ei saanut minulta pisteitä finaalissa, kuten ei myöskään 2006. Vastapainoksi 2005 olin ainoa voittajalle täydet antanut.

Itse onnistuin lopultakin rikkomaan kaikkien aikojen ensimmäisellä käännökselläni saavuttamani edellisen sijoitusennätykseni, neljännen sijan Gaalassa 2005, ja saamaan ensimmäisen mitalini :tuuletus: Sitä saikin sitten jännittää ihan viimeiseen asti :apuva: Tosin olisin itse pikemminkin odottanut korkeinta sijaa joko maitorauhasilta, pyhältä neitsyeltä tai säätiedotteelta, mutta käyhän se näinkin. Kiitos äänestäjille! Tästä on hyvä jatkaa puuttuvien mitalien tavoittelua tulevilla kausilla. Myös Saappaan hyvä sijoitus ilahdutti, varsinkin kun sillä oli taakkanaan yhteiskäännöksyydestä johtuvasti yksi äänestäjä muita vähemmän.

Kiitokset vielä kaikille erinomaisen hauskasta päättyneestä kaudesta! 2010 lienen mukana lähinnä puoliteholla, mutten lupaa mitään, suuntaan tai toiseen :hihi:

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8844
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Onnittelut voittajalle! :tapu: Vaikka pidänkin pienenä ihmeenä sitä, että kynnykselle kakkiva koira ei voittanut. :eiei:
Qaj.

Avatar
Halima
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 557
Liittynyt: 29 Touko 2006, 17:16
Paikkakunta: Oulu

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Halima »

Jee! Onnittelut kärkikolmikolle ja muillekin finaaliin päässeille ja siellä menestyneille! :tapu:
Mun mielestä koko finaali oli niin hirmuisen hyvätasoinen, että olisin iloisin mielin suonut voiton lähes mille tahansa kappaleelle. Timoteuksen "En" oli näistä huipuista vielä kärkikastia, eli onnea ansaitusta voitosta!

Mun top10 pärjäsi muutenkin keskimäärin aika hyvin, kaikki multa pisteitä saaneet käännökset pääsi 15 parhaan joukkoon. Harmi kun itikka ei äänestänyt ja "Aariaa" menetti 12 pistettä, se jotenkin upposi muhun näistä kaikista parhaiten ja olisin sille suonut korkeamman sijan kuin nykyisen 15. On muuten hirmuisen tasainen tuo keskikasti kun sijat 7-14 on kaikki kuuden pisteen sisällä.

Omien käännösteni menestykseen olen tyytyväinen, ensimmäinen kerta finaalissa ja heti pääsin seitsemänneksi. Kiitos kaikille äänestäjille! :mrgreen:

Näistä hyvistä tunnelmista on mukava siirtyä seuraavan käännösvuoden pariin. En osaa sanoa kuinka aktiivisesti tulen kääntämään seuraavalla kaudella, mutta enköhän ainakin muutaman käännöksen taas väsää.

Niin ja muuten, milloin semifinaalien pisteet julkistetaan?

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5347
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

akuankka13 kirjoitti:Onnittelut voittajalle! :tapu: Vaikka pidänkin pienenä ihmeenä sitä, että kynnykselle kakkiva koira ei voittanut. :eiei:
Samat sanat ;) Mutta onnittelut, toki Timoteusta sopivampaa "Johnnylogania" saa käännöskisoista hakea :mrgreen:

(Ja viittaus lähti tosiaan UFOPOLIn kommentista ;) )

Suurin hämmästys oli tissien päättyminen huonommalle puoliskolle. Ehkä joku vei ne vaan pois :(

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Halima kirjoitti:Niin ja muuten, milloin semifinaalien pisteet julkistetaan?
Nyt! :joojoo:

http://timoteus.kapsi.fi/transl/gaala09tulokset.html
Huilumies kirjoitti:Suurin hämmästys oli tissien päättyminen huonommalle puoliskolle. Ehkä joku vei ne vaan pois :(
Arvaa, kuinka hämmästynyt olin semifinaalien äänestysaikana, kun tissit olivat pudota jo silloin. :eeek: Vasta ykkössemin viimeinen äänestäjä sai tissit näkymään finaalissakin.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
heikku
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 231
Liittynyt: 23 Tammi 2010, 15:35

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja heikku »

Onnee Voittajalle ja muillekin! Mahtavaa kun jaksatte käännellä väännellä kappaleita!

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Timoteus kirjoitti:Arvaa, kuinka hämmästynyt olin semifinaalien äänestysaikana, kun tissit olivat pudota jo silloin. :eeek:
Se olisi kieltämättä ollut aikamoinen pommi, samaa luokkaa Kafkaan putoamisen kanssa. Liekö ennakkosuosikin viitta painanut vai kenties kappaleen epäsuosittuus? :miettii: Jälkimmäisen kohtalon osasyyllinen olin tosin näköjään itse kadotessani jäiseen kalmistoon... :brr:

Avatar
Sagapo
Tarjoilija
Tarjoilija
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

Tekstissähän kehoitetaan viemään tissit pois: negatiivinen viesti karkotti äänestäjät. Saman syyn takia "Leave me alone" ei aikanaan pärjännyt Euroviisuissa, kun äänestäjät jättivät sen pyynnöstä omiin oloihinsa. :heh:

Onnea voittajalle!

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Sagapo kirjoitti:Tekstissähän kehoitetaan viemään tissit pois: negatiivinen viesti karkotti äänestäjät.
Miten sitten selität sen, että voiton vei itse negaatio? :heh:

Avatar
-Statler-
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 400
Liittynyt: 30 Maalis 2007, 18:45
Paikkakunta: Balcony of the Muppet Theater

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja -Statler- »

^ UFOPOLI ajattelee ihan liian kielteisesti. Koska kyseessä on Ranskan viisu, "en" tarkoittaa tietysti ranskan kielen prepositiota. ;)
Waldorf: "Why do we always come here?" ♪
Statler: "I guess we'll never know." ♬
Waldorf: "It's like a kind of torture..." ♪
Both: "... to have to watch the show." ♬

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8844
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

UFOPOLI kirjoitti:Liekö ennakkosuosikin viitta painanut vai kenties kappaleen epäsuosittuus?
Ehkä kyseessä lienee vain Saksa-kisan huonohko taso, joka voi olla osasyyllinen pisteiden jakautumiseen. :miettii:
Qaj.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

UFOPOLI kirjoitti:Miten sitten selität sen, että voiton vei itse negaatio? :heh:
Jeanne d'Arc ei tyytynyt pelkkään heittomerkkivandalismiin, vaan lisäksi junaili voiton omalle maalleen. :tosion:

Minun pitäisi luultavasti kommentoida tulosta jollakin tapaa mutten oikein tiedä, mistä aloittaisin. :miettii: Ehkä aloitan kiittämällä kannatuksesta, koska niin kuuluu tehdä ja koska voittaminen on keskimäärin ja nytkin kivaa.

Menipä kilpailukausi noin muuten miten hyvänsä, niin yleensä gaalassa sanoituksistani parhaiten menestyvät ne, joista itsekin pidän eniten. Joissakin tapauksissa itse pitämäni sanoituksen gaalamenestys on tullut minulle täytenä yllätyksenä. Esim. Kroatia 2007 -sanoitukseni Älä suotta lupaa liikaa en tiennyt olevan suosittu.

Nytkin näin kävi ainakin osittain. Matkalla, Rakkauden TNT ja erityisesti yhteiskäännös Saapas kuuluivat omien suosikkieni joukkoon. Matkallan kannatuksen olemassaolosta en ollut etukäteen lainkaan varma. Ahnetta ja Sopuleita olisin toivonut finaaliin morsiamen ja vapahtajan sijaan mutta kaikkea ei voi saada, Ahne oli sentään lähellä.

Unohdinko jotakin? :miettii: Ai niin, voittosanoitus. Sitä koskevan synkän salaisuuden olen paljastanut aiemmin vain Ranskan kilpailun valvoneelle UFOPOLIlle mutta asiaa kaksi päivää harkittuani päätin paljastaa sen muillekin. En ei sisällä taiteellista inspiraatiota, vaan syntyi käännöskisafilosofialleni epätyypillisesti puhtaasti populistisista lähtökohdista. Sanoitusprosessin ainoa tarkoitus oli voittaa Ranskan kilpailu. Itse en tekstiä suuremmin arvosta mutta gaalatuloksen myötä joudun arvioimaan suhtautumiseni siihen uudelleen. Äänivyöryn perusteella sanoituksessa täytyy olla sellaisia ansioita, joita en sen syntyhistorian vuoksi itse siinä tunnista.

Oman voittosanoituksen arvostelu on kolminkertaisesti tyylitöntä, koska paitsi että siinä aliarvioi omaa työtään, se tuntuu samalla äänestäjien kritisoinnilta ja koko kilpailun merkityksen mitätöinniltä. Haluankin korostaa, että En on todennäköisesti hyvä sanoitus ja nuivahko suhtautumiseni siihen johtuu pelkästään tyytymättömyydestäni sen syntytapaan ja kyvyttömyydestäni pyyhkiä tällaiset epäolennaisuudet mielestäni sanoitusta arvioidessa. Ajan myötä oppinen arvostamaan voittotekstiä. Voittoa itsessään arvostan jo nyt. Kiitos. :voitto: :kiitos:

Laitettakoon myös voittosanoitus ketjuun näkyviin.


En
(Et s'il fallait le faire)
San. Timoteus
----------------------------------------
En pode ikävää, en kaipaamaan mä jää
Enhän kiintyä voisi koskaan kehenkään
En ole voimaton, en helppo miellyttää
En ketään halua, en tarvetta mä nää

En tule tiellesi, en estä, mene vain
En itke vuoksesi, en luovu osastain
Enkä kirjoittamaan vannota kasapäin
En pyydä soittamaan, en vastaa nimittäin

En pode ikävää, en eiliseen mä jää
Enhän mennyttä saata henkiin elvyttää
En usko suurempaan, en rukoile, en voi
En ano armoa, en turhaan vaikeroi

En tule tiellesi, en ehdi, näkemiin
En itke vuoksesi, en voi, jaksamisiin
Enhän halunnutkaan enempää kuin sain
Enkä riippuvainen voi olla paheistain

En valvo öitäni, en herää vapinaan
En ulvo kuutamoon, en nouse kapinaan
Enhän painajaiseen nukahda iltaisin
Enkä painajaiseen mä herää aamuisin

En usko itsekään
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Sagapo
Tarjoilija
Tarjoilija
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

Timoteus, toimiko muuten En-käännöksessä inspiraationasi Linda Bengtzingin viisutyrkyn Jag ljuger så bra sanoitus? Minulle se ainakin tuli mieleen, kun tutustuin voittoisaan käännökseesi ensi kerran.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Sanoitus on loistava, sopii musiikkiin, ja niinhän se on, että lukija itse laittaa merkityksen tekstiin oman elämänsä pohjalta... Vaikka et itse olisi tähdännyt oman sielunelämäsi kuvaamiseen, se kuitenkin on erittäin samaistuttava käännös ja lukijan tulkinta paisuu jokaisella lukukerralla. Lopetus on myös nokkela ja sopiva, siitäkin huolimatta että sillä ehkä kalasteltiin ääniä. Ei voittoon tähtääminen mikään syntikään ole.

Joskus sanoitus on niin henkilökohtainen että sitä ei tajua kuin kääntäjä itse: usein sorrun itse tuohon syntiin. Mielestäni voittosanoituksen ansio on se, että se synnyttää illuusion henkilökohtaisuudesta, mutta silti sopii monen ihmisen tajuntaan.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Sagapo kirjoitti:Timoteus, toimiko muuten En-käännöksessä inspiraationasi Linda Bengtzingin viisutyrkyn Jag ljuger så bra sanoitus? Minulle se ainakin tuli mieleen, kun tutustuin voittoisaan käännökseesi ensi kerran.
Jee voitto kappa on kopio jee. :hihi:

Mutta ei, inspiraationani ei toiminut Lindan viisutyrkky, jonka sanoitukseen en ollutkaan aiemmin tutustunut. :surrur:
nkorppi kirjoitti:Ei voittoon tähtääminen mikään syntikään ole.
Voittoon tähtääminen ei ole synti mutta mieluummin teen sanoituksia muulla motiivilla. Ranskan kilpailuun minulla ei ollut suurempaa inspiraatiota mutta halusin voittaa sen laajentaakseni ja monipuolistaakseni gaalaedustustani. Kauden 17:stä ensimmäisestä kilpailusta voitin kaksi, molemmat väkivaltaisilla kielikuvilla (Rakkauden TNT ja Sopulit).
nkorppi kirjoitti:Joskus sanoitus on niin henkilökohtainen että sitä ei tajua kuin kääntäjä itse: usein sorrun itse tuohon syntiin.
Ah, hyvin tuttua. Lakkasin vuosia sitten kokonaan kirjoittamasta omakohtaisia sanoituksia muutaman epäonnistuneen yrityksen jälkeen. En osannut olla ottamatta henkilökohtaisten sanoitusten saamia heikkoja pisteitä ja kriittisiä kommentteja henkilökohtaisesti.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Timoteus kirjoitti:Jeanne d'Arc ei tyytynyt pelkkään heittomerkkivandalismiin, vaan lisäksi junaili voiton omalle maalleen. :tosion:
Totta :shock: Kova täti :rok:
Timoteus kirjoitti:Menipä kilpailukausi noin muuten miten hyvänsä, niin yleensä gaalassa sanoituksistani parhaiten menestyvät ne, joista itsekin pidän eniten.
Sama täällä. Tänäkin vuonna sain henkilökohtaisen kolmen kärkeni finaaliin.
Timoteus kirjoitti:Ahnetta ja Sopuleita olisin toivonut finaaliin morsiamen ja vapahtajan sijaan
Hups :puna: :hihi:
Timoteus kirjoitti:Ai niin, voittosanoitus. Sitä koskevan synkän salaisuuden olen paljastanut aiemmin vain Ranskan kilpailun valvoneelle UFOPOLIlle mutta asiaa kaksi päivää harkittuani päätin paljastaa sen muillekin.
Minusta paljastaminen oli oikea päätös :joojoo:

Annoin minäkin Enille vielä kerran mahdollisuuden ja tulin siihen tulokseen, että rakenne on ehdottomasti sen paras ominaisuus. Tosin en Ranskan-kisassakaan aikanaan antanut sille täysiä siitä syystä, että sisältö jää mielestäni rakenteen varjoon :miettii:
Timoteus kirjoitti:Lakkasin vuosia sitten kokonaan kirjoittamasta omakohtaisia sanoituksia muutaman epäonnistuneen yrityksen jälkeen.
Piti ihan kaivaa arkistot esiin todetakseni, etten ole koskaan tehnyt ainuttakaan omakohtaista käännöstekstiä :shock: Jos hakemalla hakee, vähiten kaukana tästä on kenties Kunnes kuolen (FIN09). Toisaalta en pahemmin ole koskaan omakohtaillut omissakaan biiseissä. Snowclonellakin on tasan yksi omakohtainen teksti, Waiting for Life. Ehkäpä pitäisi kokeilla alkavalla kaudella... :miettii:

Avatar
Metsis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3253
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 14:26
Paikkakunta: Turku

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Metsis »

Mulla ei muita olekaan kuin omakohtaisia tekstejä. :heh: Olen vuoden aikana kerännyt hyvää materiaalia elämänmakuisia rakkaustekstejä varten. :heh:
Katsos, onni on kuin päivänpaiste, mitä kirkkaampi paiste on, sen mustempi varjo vierelläsi. Pilvisellä säällä ei ole varjojakaan.
Hilja Valtonen - Neekerityttö peilaa

Avatar
Sagapo
Tarjoilija
Tarjoilija
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

Timoteus kirjoitti:Lakkasin vuosia sitten kokonaan kirjoittamasta omakohtaisia sanoituksia muutaman epäonnistuneen yrityksen jälkeen.
UFOPOLI kirjoitti:Piti ihan kaivaa arkistot esiin todetakseni, etten ole koskaan tehnyt ainuttakaan omakohtaista käännöstekstiä :shock: Jos hakemalla hakee, vähiten kaukana tästä on kenties Kunnes kuolen (FIN09). Toisaalta en pahemmin ole koskaan omakohtaillut omissakaan biiseissä. Snowclonellakin on tasan yksi omakohtainen teksti, Waiting for Life. Ehkäpä pitäisi kokeilla alkavalla kaudella... :miettii:
Ehkä tuosta voisi napata raamit uuteen väännöskisaan. Otettaisiin joku vanha kääntämätön euroviisu, johon kääntäjien pitäisi tehdä teksti, joka perustuu heidän omaan elämäänsä. Kommenttiosuudessa kääntäjien tulisi kertoa tekstin tausta, mihin omakohtaiseen kokemukseen se perustuu.

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Sagapo kirjoitti:Ehkä tuosta voisi napata raamit uuteen väännöskisaan. Otettaisiin joku vanha kääntämätön euroviisu, johon kääntäjien pitäisi tehdä teksti, joka perustuu heidän omaan elämäänsä. Kommenttiosuudessa kääntäjien tulisi kertoa tekstin tausta, mihin omakohtaiseen kokemukseen se perustuu.
Mainio idea! :uujee:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja sziget »

Semifinalisteista Timoteuksen Baabelin torni, itikan Pelottaa ja Statlerin Kurssi kääntyy olisivat mielestäni joutaneet finaaliin. Myös Huilumiehen Rosvopaistia arvostin nyt enemmän kuin alun perin. TOMItun Helpompaa joutui liian kovaan erään, ja aa13:n kaksi tekstiä ehkä söivät pisteitä toisiltaan.

Finaalissa annoin parhaat pisteet viidelle tekstille, joissa kiinnostava idea oli toteutettu taitavasti. Viisi seuraavaa olivat muuten vain hyviä sanoituksia. Eniten päänsärkyä tuotti Matkalla, joka on tekstinä aivan loistava mutta sanoituksena ongelmallinen: sitä olisi vaikea laulaa niin että kuulija ehtisi tajuta kaikki nokkeluudet. En arvannut, että yksikin piste minulta olisi nostanut sen pronssille. :( Myös Piru ihon alla ja Satutarina oli ikävää jättää pisteittä. Tontut vaivasivat vähemmän, koska en halunnut keskittää kaikkia pisteitä saman tekijän töille. Neljä riitti tällä kertaa. UFOPOLI olisi jo ansainnut gaalavoiton, mutta arvasin Enin olevan vahvoilla.
Timoteus kirjoitti:En ei sisällä taiteellista inspiraatiota, vaan syntyi käännöskisafilosofialleni epätyypillisesti puhtaasti populistisista lähtökohdista. Sanoitusprosessin ainoa tarkoitus oli voittaa Ranskan kilpailu.
Onneksi syntyhistoria ei tee hyvästä käännöksestä huonoa. Eihän ylevä motiivikaan muuta huonoa hyväksi. Joskus inspiraatiosta on enemmän haittaa kuin hyötyä: saatan innostua liikaa omasta tekstistäni, vaikka olisi viisaampaa olla kriittinen kuin innostunut ainakin viimeistelyssä.
Timoteus kirjoitti:Oman voittosanoituksen arvostelu on kolminkertaisesti tyylitöntä, koska paitsi että siinä aliarvioi omaa työtään, se tuntuu samalla äänestäjien kritisoinnilta ja koko kilpailun merkityksen mitätöinniltä.
Ajattelen jotenkin noin kääntäjän roolissa, vaikka lukijana koen tekstin taustoja valaisevat kommentit pelkästään hyödyllisiksi. Ehkä minunkin pitäisi kokeilla julkista itsekritiikkiä. Olen toisaalta ollut onnekas, koska gaaloissa parhaiten menestyneet tekstini ovat olleet myös itselleni mieluisia. Tänä vuonna olin eniten tyytyväinen Latvia-, Andorra- ja Makedonia-käännöksiini. Silti en yhtään ihmettele, että Portugali meni finaaliin ja Andorra ei. Portugali oli turhan imelä, mutta siinä oli kunnianhimoinen idea ja toimiva kertsi.
Sagapo kirjoitti:Otettaisiin joku vanha kääntämätön euroviisu, johon kääntäjien pitäisi tehdä teksti, joka perustuu heidän omaan elämäänsä.
Kääntäjällä pitäisi siis olla elämä? Aika paljon vaadittu. :heh: - Kannatan kuitenkin kaikkia uusia ideoita, elleivät ne ole aivan mahdottomia - myös tätä.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
TOMItu
Keittiömestari
Keittiömestari
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Onnittelut voittajalle! Itse en kerinnyt käännöksiin tarpeeksi syventymään (henkilökohtaiset syyt), joten jokin helmi saattoi semi-/finaalipisteissäni jäädä tyystin rannalle. Ens vuonna sit :joojoo: uudestaan.

Avatar
-Statler-
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 400
Liittynyt: 30 Maalis 2007, 18:45
Paikkakunta: Balcony of the Muppet Theater

Re: Kauden 2009 päätösgaala: Lopputulokset

Viesti Kirjoittaja -Statler- »

sziget kirjoitti:Semifinalisteista Timoteuksen Baabelin torni, itikan Pelottaa ja Statlerin Kurssi kääntyy olisivat mielestäni joutaneet finaaliin.
Alankomaiden viisu oli joka suhteessa täysin mahdoton, jotta se olisi saanut tarpeeksi laajamittaisen kannatuksen - oli käännös sitten millainen tahansa. Täytyy kääntää ensi kaudella enemmän kappaleita. :joojoo:
Waldorf: "Why do we always come here?" ♪
Statler: "I guess we'll never know." ♬
Waldorf: "It's like a kind of torture..." ♪
Both: "... to have to watch the show." ♬

Lukittu