Un peu de poivre, un peu de sel (Reseptivinkit)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Ruoanlaitto on:

Mahtavaa puuhaa ja ihana harrastus
47
45%
Ihan kivaa aina välillä jos viisut soivat taustalla
38
36%
Pakollinen velvollisuus keittiössä
12
11%
Jonkun toisen puuhaa, ei sovi minulle...
8
8%
 
Ääniä yhteensä: 105

Avatar
Weewa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9448
Liittynyt: 17 Marras 2003, 15:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Weewa »

Itse kun olen ollut piknikillä mulla on ollut tylsästi mukana yleensä viinirypäleitä, patonkia ja jotain levitettä. Aika tylsää.
...Åh jag börjar nästan (s)Weewa I mina gyllene skor.

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

Weewa-hyvä, joskus muistaakseni sää pakastit jotain ruokii pakastimeen... ja oisin syöny ne kaikki silloin keväällä! mä en valitettavasti tällä hetkellä käytä hymiiöitä, koska olen luvannut itselleni niin. Joten.

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Jäätyäni puoleksitoista viikoksi kotivahdiksi innostuin ensimmäistä kertaa pariin vuoteen "laittamaan ruokaa". Reseptivinkkinä tämä tosin ei kuulu niinkään kategoriaan "tee näin" kuin "älä tee näin" :hihi:

Yksineloaikojani (joista tulee kohta kuluneeksi kahdeksan vuotta) kunnioittaakseni päätin tällä välin laittaa vanhoja "perinneruokia". Tänään oli vuorossa Jauheliha. Tämä jalo "ruokalaji" syntyy paistamalla jauhelihaa (sellaisenaan) ja syömällä se. Entisajoista poiketen tosin tällä kertaa käytin myös mausteita: sitruuna- ja cayennepippuria sekä suolaa ja chiliä. Määrän arvioinnin osalta taitoni tosin olivat hieman ruosteessa, sillä 700 g ei ole (pieniin annoksiin tottuneelle) yksittäishenkilölle soveltuva ateria :surrur:

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

^Ai ku hauska. Jauheliha yhdelle hengelle: paistetaan jauhelihaa 700 g, maustetaan sopivilla mausteilla ja syödään se. Hyvin helppoa ja herkullista!

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Margot »

Ufis. :rofl: Aivan kaamea ajatus tuo ruokalaji, pelkkä jauheliha. :nohyi:
What color is your life?

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

Olen tässä nyt kerran tehnyt erään kerran Salaatihkoa. Ideana on ruokalaji, joka on helppo, yksinkertainen ja halpa valmistaa isoissa määrissä evääksi töihin. Lisäksi se on yhtä aikaa kevyttä syödä ja pitkään kylläisenä pitävä.

Salaatihko
- makaronia
- perunaa
- soijapaloja tai -suikaleita
- paprika
- (puna)sipulia
- Heinzin curry mango saucea

Makaronit, perunat ja soijat keitetään ja maustetaan sopivasti, peruna lisäksi kuutioidaan sopivan kokoisiksi paloiksi. Itse käytän Santa Marian Yellow Curry -mausteseosta, mutta pelkkä suolakin käy, paprikajauhe on myös erittäin hyvä. Mausteiden määrä riippuu luonnollisesti myös siitä, kuinka paljon imeviä aineita käyttää, jos tekee vain kerta-annoksen, ei niitä välttämättä tarvitse maustaa ollenkaan, koska kastike on melko tehokasta. Paprikan ja punasipulin pilkon kypsentämättöminä sekaan, koko riippuukin sitten omasta mausta. Ja kun kaikki on jäähtynyt, niin heitetään kaikki samaan astiaan ja lorotellaan kastiketta sekaan. Itse tykkään siitä, että kastiketta on runsaasti.

Sipulin voisi korvata myös ananaalla ja/tai persikalla, tällöin Salaatihko on hieman kevyempi.
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

romualdo kirjoitti:ah kikherneet ovat herneistä parhaimpia... niin, se pakastetuista sienistä tehtyjen pihvien resepti menee suunilleen näin: sulatethaan siänet, seka-sienistä tulee parhaimmat, lähinnä tateista...mutta rouskuja en käyttäisi näihin, ne sopivat kyllä sellaisenaan paistettaviksi tai sitten hakkeluksena salaattiin, kermaviilin, pippurin ja purjosipulin kera. Mutta hienonnetaan sienten palat jollain tehokkaalla myllyllä,niistä saapi tulla vaikka ihan sellasta hienoa puuromaista mössöä. Joka maustetaan suolalla ja halutessasi myös mauste- tai mustapippurilla. Sekaan voit lisätä jauhettua kuivattua nokkosta tms. vihreää. Värinkin vuoksi kiva. Ruokaöljyä lorauta sekaan myös n. 1.5 dl.,' lisää 1-2 kananmunaa, jos sieniä on esim. 400 g. Lisään mielelläni tähän myös n. 1 dl hienonnettua maapähkinää. Ja jotta pihvit pysyis kasassa niin lisää vaikkapa ruis- ja ohra- jauhoja näppituntumalla, noin 2.5 dl, voit laittaa osan myös täysjyvävehnäjauhoja. Sekoita hyvin. Kermaviilikin sopii sinne sitkosta tuomaan. Jos haluat niistä vähän makeampia lisää kourallinen korppujauhoja. Anna taikinan vetäytyä hetki.
Kuumenna teflonpannu ja laita siihen kolme nokaretta taikinaa. Kastele iso lusikka ja painele sillä pannun kokoinen ohut pihvi, paista molemmilta puolin kauniin ruskeaksi. Maistuvat erinomaisilta varsinkin lämpiminä, ja ovat oivallisia leivänpäällysteenä.
Piti nostaa esiin tämä Romualdon aivan mainiolta kuulostava resepti. Löysin tänään herkku-, rusko, ja punikkitatteja sen verran, että voin kokeilla tuota. :joojoo:
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

i wanna be a toy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4000
Liittynyt: 01 Helmi 2006, 15:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja i wanna be a toy »

Huomasin taas kerran, että kaikki onnistuu, mitä ikinä alankin leipomaan :ihana: Olisikohan aikoinaan pitänyt miettiä se ala tosissaaan, mitä alan tekemään :miettii: Nykyinen työ :jupinaa:
Ihan voitais olla ilman niitäkään siel näin.

Mikkelsson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4724
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 15:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Mikkelsson »

Kertokaas nyt joku mulle, että minkä kanssa te sitä uunijuustoa syötte? Marjoja? Siis kun olen ymmärtänyt, että täällä on enemmänkin sen syöjiä. (Ok, kertoa saa senkin, miten sitä teette)

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

Minä olen tehnyt uunijuustoa vaan ternimaidosta. Siihenhän ei tarvitse laittaa muuta kuin suolaa ja sitten uuniin. Hyytyy "juustoksi" ihan itsestään, ilman kananmunia. Ja olen syönyt sitä sellaisenaan tai leivän päällä, mutta varmaan jonkun hillon kanssa olis myös hyvää. Ternimaitoa on vaan aika toivotonta löytää mistään, ellei satu tietämään jotain karjatilaa josta sitä saisi.
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Mikkelsson kirjoitti:Kertokaas nyt joku mulle, että minkä kanssa te sitä uunijuustoa syötte?
Silloin joskus kun olen sitä syönyt, olen syönyt maidon, kanelin ja sokerin kanssa.

i wanna be a toy, mikäpä estää vaihtamasta alaa? Toisaalta moni alan koulutuksen hankkinutkin päätyy isoon leipomoon aika rutiinihommiin, jossa ei omaa taitoa pääse hyödyntämään kun on koneet. Ja sitten ne aikaiset aamuherätykset on alan vitsaus :niinpa:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
PikkuGwyneth
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2227
Liittynyt: 20 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Kuopio

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja PikkuGwyneth »

Laitetaanpa toisaalle laittamani munakoisorullaohje tännekin.

Tää ohje vaikuttaa ehkä monimutkaiselta, kun on niin monta vaihetta, mutta maku on vaivan arvoinen.

Munakoisorullat

2-3 munakoisoa
suolaa
(öljyä, currya, chiliä)

KASTIKE
2 prk tomaattimurskaa
2 sipulia
jotain hyvää öljyä
suolaa, pippuria, ripaus sokeria, liraus etikkaa (esim. balsamico)
chiliä, yrttejä jne maun mukaan

TAHNA
1 l kanttarelleja
1 puska basilikaa
3 valkosipulinkynttä
kylmäpuristettua rypsi/oliiviöljyä

Keitä kastike: hauduta tomaattimurskaa, kuutioituja sipuleita, öljyä, suolaa, sokeria ja mausteita kattilassa kannen alla. Mitä kauemmin haudutat, sitä parempaa soosista tulee. Kuitenkin ainakin 15 min olisi hyvä hauduttaa.

Valmistele munakoisot: leikkaa munakoisot pitkittäin ohuiksi viipaleiksi. Koita ensin juustohöylällä, sillä tulee sopivan ohuita, mutta joskus koisot ovat sen verran pehmeitä/isoja/jotain muuta, että se ei onnistu. Käytä silloin hyvää keittiöveistä. Sirottele viipaleille suolaa ja anna viipaleiden "itkeä" ainakin 10 min. Pyyhi tai pese suolaneste viipaleista pois huolella. Kuivaa viipaleet. Jos et pysty rullaamaan viipaleita (jos siis viipaleet ovat liian paksuja tai koiso raa'ahkoa), paista viipaleita melko pikaisesti reilussa öljyssä, johon on lisätty maun mukaan currya ja chiliä. Tarkoitus on siis saada viipaleet pehmenemään.

Tee tahna: Soseuta kaikki ainekset sauvasekoittimella. Tahnan resepti on täysin muunneltavissa: voit laittaa mitä tahansa lempiruoka-aineitasi tähän. Reseptinmukaisen tahnan on kuitenkin havaittu sopivan erittäin hyvin munakoison makuun.

Levitä tahna munakoisoviipaleille ja rullaa viipaleet. Öljyä kannellinen uunivuoka ja asettele rullat siihen leikkauspinta alaspäin. Ei haittaa, vaikka rullat hieman aukeilevat. Kypsyessään munakoiso pehmenee ja osittain "sulaa" kastikkeeseen. Kaada kastike rullien päälle. Rullat saavat peittyä kokonaan tai olla peittymättä. Peitä vuoka kannella ja paista uunissa (200 astetta, aluksi 30 min). Jos vuoassa on runsaasti nestettä, voit paistaa vuokaa ilman kantta vielä 15 min.

Ruokaa otettaessa yksittäisiä rullia ei luultavasti erota kovin hyvin. Munakoisohan menee kypsyessään harmaaksi mössöksi... Mutta kauhalla koitetaan onkia rullia eli sattumia lautaselle. Nautitaan esim. keitettyjen perunoiden/pastan ja papujen kanssa.
Kymmenen sientä.

Avatar
Hazel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 20988
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 01:20
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Hazel »

Tuo ohje vaikuttaa niin herkulliselta, että ihan pakko sitä on ensi viikolla kokeilla. Kantarellejakin on pakkasessa :).
YOU NEVER KNOW HOW STRONG YOU ARE UNTIL BEING STRONG IS THE ONLY CHOICE YOU HAVE.

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

Tein ihan taivaallisen hyvää moussakaa, tässäpä ohje:

2 kesäkurpitsaa
2 munakoisoa
700 g jauhelihaa
iso sipuli
purkki tomaattimurskaa
valkosipulia maun mukaan
suolaa
pippuria
paprika- ja chilijauhetta

500 gramman purkki turkkilaista jugurttia
2 kananmunaa
(loraus maitoa)
juustoraastetta

Paista jauheliha ja sipuli, lisää joukkoon tomaattimurska ja mausteet. Anna hautua puolisen tuntia miedolla lämmöllä.
Viipaloi kurpitsat ja koisot n. sentin paksuisiksi viipaleiksi. Ripottele koisoviipaleille suolaa ja jätä "itkemään" n. puoleksi tunniksi. Sillä aikaa voit paistella kesäkurpitsat pannulla niin että ne vähän pehmenevät. Pyyhi munakoisoista irronnut neste pois talouspaperilla ja paista niitäkin hetki.

Sekoita jugurtti ja kananmunat keskenään ja mausta suolalla ja pippurilla. Seosta voi halutessaan notkistaa maitotilkalla.

Lado voideltuun uunivuokaan kerroksittain kasviksia ja jauhelihasoosia. Johonkin puolenvälin tienoille voi laittaa muutaman lusikallisen jugurttikastiketta ja hieman juustoraastetta. Loput jugurtit ja raasteet kaadetaan pinnalle.

Paista 180 asteessa n. 50 minuuttia.

Tästä tulee sitten tosi iso satsi ja kasviksista irtoaa paljon nestettä, melkein joutuu reikäkauhalla annostelemaan lautaselle :heh: . Mutta maku on loistava :kuolaus: !
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

^ Kuolaan Mansikan ja Romualdon resepteille ja poistun resepti-ketjusta (keittiöni on aina niin sotkuinen, että jonkun pitäisi siivota se ennen kuin voin ajatella ruuanlaittoa antaumuksella... :puna: )

Ruoanlaitto on todella taidetta, mutta keittiön pitää olla siisti. :mrgreen:

:sohva:
Ekki líta undan það dagar alltaf – á ný. En aldrei þér ég gleymi einn í mínum heimi – er hjá þér sama hvernig fer. -Magni Ásgeirsson

Avatar
-kaitsu87-
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7149
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 06:09
Paikkakunta: Pori

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja -kaitsu87- »

Tein tossa viime viikolla valkosuklaatorttua ja tässä olisi ohje..

Torttupohja:
10 Digestive-keksiä (150 g)
75 g sulatettua margariinia tai voita

Täyte:
200 g tuorejuustoa
5 liivatelehteä
1/2 dl vaaleaa mehua tai vettä
200 g valkoista suklaata
2 kananmunaa
1 1/2 dl sokeria
1 tl vanilliinisokeria
2 dl kuohukermaa

1. Pane keksit muovipussiin ja murenna ne kaulimella painellen. Lisää joukkoon sulatettu rasva ja sekoita tasaiseksi. Painele muruseos suurehkoon torttuvuoan pohjalle. (suosittelen irtopohjavuokaa)
2. Pane liivatelehdet pehmenemään runsaaseen kylmään veteen 5 minuutiksi. Puserra liivatteista vesi pois ja liuota ne kuumaan mehuun/veteen. Sulata suklaa vesihauteessa tai mikroaaltouunissa.
3. Erottele munista keltuaiset ja valkuaiset niin, ettei yhtään keltuaista tule valkuaisten joukkoon.
4. Sekoita kulhossa puuhaarukalla tuorejuusto, keltuaiset, liivateseos, puolet sokerista sekä vanilliinisokeri ja sulatettu valkosuklaa tasaiseksi.
5. Vatkaa kerma ja loput sokerista vaahdoksi. Vatkaa valkuaiset puhtaassa kulhossa kuivalla vatkaimella kovaksi vaahdoksi.
6. Lisää juustoseokseen ensin vatkattu kerma ja sitten valkuaisvaahto kevyesti sekoittaen. Valkuainen saa jäädä pieninä hattaroina joukkoon.
7. Kaada seos vuokaan ja jätä hyytymään kylmään seuraavaan päivään.
8. Valmiin tortun voi koristella esimerkiksi mansikanpuolikkailla, vadelmilla tai pienillä orvokeilla.
Nyt lähden tanssimaan
Niinku cha cha cha
Enkä pelkääkään tätä maailmaa
Niinku cha cha cha
Kun mä kaadan päälleni samppanjaa

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Violette »

Onnistuin juuri tekemään elämäni parasta pasta carbonaraa, joten on pakko laittaa tää muistiin tarkkoine suhteineen kun vielä muistaa. Suosittelen. :joojoo: Ohjeitahan tästä on vaikka kuinka, mutta tässä osuivat suhteet mielestäni erittäin kohdalleen.

300 g pastaa
140 g pekonia
1 dl ruokakermaa
1 muna
5 rkl vastaraastettua parmesaania
mustapippuria
1 valkosipulinkynsi
pastan keittämiseen vettä, merisuolaa + loraus oliiviöljyä

Valmistus simppeliä eli pasta keitetään al denteksi, pekoni suikaloidaan ja paistetaan rapeaksi, puristetaan valkosipuli joukkoon.
Kerma, munat + 3 rkl parmesaania sekaisin, mausteeksi pari rouhausta pippurimyllystä.
Pasta sekoitetaan pekoniin, kuumennetaan levyllä. Nostetaan pois levyltä ja sekoitetaan joukkoon kerma-munaseos. Sekoitellaan, jotta kuuma pasta hyydyttää munan. Voi vielä ihan hetkeksi nostaa levylle, mutta täytyy olla varovainen, ettei munat mene kokkeliksi.
Päälle loput parmesaanit + mustapippuria.
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

^ Me tehtiin äskettäin tuota samaa pienin muunnoksin. Käytettiin pastana leveää pappardalle-pastaa, lisättiin pekonin ja kerman joukkoon kuivattuja herkkutatteja ja loraus sherryä (tekee sieniruuista todella herkullisia), eikä munia käytetty. Ihan jumalattoman hyvää ja tuli samalla keksittyä uusi herkkutattiresepti. Me kun ollaan innokkaita sienestäjiä ja kaapit pursuaa niitä, mutta aika vähän niistä mitään valmistetaan.
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

jos ihmiset tykkää tehdä marjasmoothieita joihin tulee jugurttia, niin kannattaa kokeilla jugurttina valion uuniomenaa. eilen kokeilin ja nyt oon eilisen ja tämän päivän aikana niitä väsännyt neljästi :heh: on vaan niin hyvää, se jugurtti tuo siihen ihanan kanelivivahteen ja se on tosi makeaa :kuolaus:

mun resepti (tai monta reseptiä yhdessä):
1dl valio uuniomena -jugurttia
1dl maitoo/appelsiinimehua/omenamehua
½dl kaurahiutaleita
1½dl erilaisia marjoja, eniten oon käyttäny mustikoita ja vadelmia
joskus puolikas banaani

tosta tulee hieman paksua smoothieta, mutta jos ei halua niin paksua kun mä, niin sitten vaan enemmän maitoo/mehua/vettä :mrgreen: ja jos haluat jättismoothien, niin kerro ainesosat puolellatoista :tapu:
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
Piggybank
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2213
Liittynyt: 14 Loka 2009, 18:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Piggybank »

Voitko suositella mitään muita jukurtteja, kun minä boikotoin Valion tuotteita? Muuten kuulostaisi oikein hyvältä. :joojoo:
"Että siellä sitten ne, ne ei oo viisubileet, mutta ne on viisubileet"
- N20

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

noooo vaikka maustamatonta jugurttia! mä käytän sitä useimmiten :) namnamnam

niiin ja unohtu sanoa valmistusohjeet, eli sauvasekottimella vaan kaikki sekasin :mrgreen:
I'm not as think as you drunk I am

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja romualdo »

..ai paras kesäherkkuko? no ekaks tulee mieleen et otetaan lasi, siihen täysmaitua, navetasta haettua, punainen kaupankin milkki käy, siihen sekoitetaan runsas kourallinen tuoreita mustikoita ja ehkä vähän sokeria... tai metsämansikoita.... lurps, ja kieli on mennä mukana... !

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

Hei, KOKEILKAA TÄTÄ!!!!!!!!!!!

Tämä sattui mulle ihan vahingossa kun olin tekemässä valkosuklaakuorrutettuja lakuja viikonloppuna. Ainakin mulle tää oli ihan uus juttu.
Sulaan valkosuklaaseeni kaatui vähän vettä ja sitten kun sitä sekotti niin siitä tuli sellasta moussee ja se oli IHANAA ja jätin lakujen tekemisen kesken ja dippasin loput lakut siihen mousseen. Mutta siis ottakaa valkosuklaata, sulattakaa sitä ja lisätkää tilkka vettä (EI LIIKAA ETTEI SE JÄÄ LÖYSÄKSI!!!). Kokeilkaa vaikka aluksi ihan pienillä määrillä ettei isompi annos epäonnistu liian veden takia.

Mä lupaan, ettette pety!! :kuolaus: :kuolaus:
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36595
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Albert Järvisen erittäin maukkaat kanamunaleivät

Aineet:

1-3 ranskanleipäpalaa (paahtoleivätkin käyvät)
1-3 kanamunaa, leipien määrän mukaan
liraus öljyä/voita

Ohje:

1. leikkaa leipien keskelle reilun kokoinen aukko
2. laita leivät hetkeksi paistinpannulle, niin että ne saavat vähän väriä
3. riko kanamunat leipään leikkaamaasi koloon
4. paista vähän aikaa että kanamuna kovettuu ja käännä leipä
5. paista vielä toiseltakin puolelta ja laita lautaselle
6. nauti juoman kanssa tai ilman. Sopii aamiaiseksi tai tuhdimmaksikin ruoaksi, aika täyttävä

Tähän voi tehdä useita variaatioita, olen itse esimerkiksi tehnyt kahden leivän tornin ja pistänyt sinne keskellä olevaan reikään yhden kanamunan. Näin muna ei leviä, mutta se jää hieman raa'aksi...

Kokeilkaa ja sanokaa mielipiteenne, tuo on nimittäin tavattoman herkullinen :pannu:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Violette »

Kellään kokemuksia ricotta-juustosta? :uujee: Tein tänään aivan ihanaa ricotta-pinaatticannellonia. :kuolaus: Juustoa jäi vielä vähän yli, teen siitä varmaan jotain tomaatti-basilikapastaa, ellei jollain ole jotain muita kuumia vinkkejä sen käyttöön??
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36595
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Äiti löysi jostakin lehdestä lasagne-ohjeen johon tuli ricotta-juustoa eikä lainkaan munamaitoa. Se mahtaisi olla kiinnostavaa :uujee: Täältä nopealla haulla löytyi jonkinlainen kuvaustani vastaava :surrur:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Violette »

^Kuka laittaa lasagneen munamaitoa? :nohyi: Ei ole tullut koskaan pieneen mieleenikään tunkea siihen munamaitoa. Makaronilaatikkoon munamaito toki kuuluu, jos siis tehdään perinteistä makrulootaa.

Munamaito on kyllä yleensä aika yäk. Jotkut kuulemma laittavat kaalilaatikkoonkiin, minä en!
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^voisin kompata Violettea sanasta sanaan, mutta googletus paljasti, että kyllä sellaisia lasagnereseptejä on, joissa käytetään munamaitoa. Omituista, enpä ollut ennen kuullutkaan.

"Lombardian lasagneen laitetaan kotoisasti munamaitoa. Makaronilaatikon ja lasagnen hybridi on niin hyvää, ettei sanotuksi saa." Onkohan nämä jotain tämmöisiä rasvanvälttöohjeita kaikki munamaidolliset?

Haperoista muuten tulee hyvä lasagne. Jos ei haperoita satu olemaan, niin voi käyttää tatteja tai vaikka limanuljaskoita, tai kaupan tuoreita herkkusieniä, mutta nista kaupan herkkusienistä ei tule yhtä hyvä. Sienipaloja tarvitaan noin litra, ne ja hienonnettu sipuli paistetaan ensin öljyssä miedolla lämmöllä, sitten lisätään 3 rkl venhäjauhoja ja koko ajan hämmennellen vähitellen 4 dl kasvislientä. Sitten maustetaan: tl oreganoa, basilikaa ja timjamia kutakin, 2 rkl tomaattisosetta ja maustemitallinen mustapippuria. Annetaan kypsyä vielä 10 minuuttia, tehdään juustokastike (en lupaa että munamaidolla onnistuu) ja sitten kootaan normaali lasagne uuniin. Jos on jo kova nälkä niin sienisoosin voi syödä siltään vegaanisena sienikastikkeena (parempaa kuin perinteiset maitosoosit). Yrttivalikoimaa voi varmaan myös vaihdella tai käyttää vaikka pizzamaustetta, jos ei viitsi kaiken maailman yrttejä kotonaan säilytellä. Joskus vein kylään mennessäni tuomisina sekä sieni- että jauhelihalasagnen, koska siellä oli joitakin vannoutuneita lihansyöjiä, mutta nekin totesivat että sieniversio on parempaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

TomppaJr kirjoitti:Albert Järvisen erittäin maukkaat kanamunaleivät

Kokeilkaa ja sanokaa mielipiteenne, tuo on nimittäin tavattoman herkullinen :pannu:

Olen kokeillut ja erittäin hyviä ovat :joojoo: .
Itse teen ne paahtoleivistä siten, että paahdan leivät kevyesti paahtimessa ja sitten vasta pannulle. Snne leivänkoloon laitan pekonisilppua tai vastaavaa ja kananmunan päälle suolaa, pippuria ja persiljaa. Pari juustonsiivuakin voi laittaa, ne ehtivät hieman sulaa jos laittaa pannun päälle hetkeksi kannen. Paistan leivät vain toiselta puolelta, koska munien pitää olla valuvia. Leivät nautin sinapin kera (kuten melkein kaiken muunkin :heh: ).
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reseptivinkit

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

Pikavinkkejä, kiitos!!

Mitä mun kannattaa tehdä bataateista :miettii: Muusi on hyvää, mutta haluisin tehdä jotain muuta :miettii:

Ainiin, onhan Googlekin olemassa....
I'm not as think as you drunk I am

Vastaa Viestiin