Mä en yleensä muista unia, joita näen mutta nyt ainakin jäi mieleen. Näinpä vieläpä varsin hämmentävän ja järjettömän unen: Olin leppoisasti kotona lukemassa kirjaa, kun äiti tuli kaupasta kotiin hengästyneenä - totesi vain tulleensa kiireellä, kun epäili ukkosen pian alkavan, kun näki kuulemma Cumulonimbuksen, ja oli jo kuullutkin ukkosta ihan läheltä (toim. huom. Cumulonimbus = kuuro- ja ukkospilven latinankielinen nimi, äitini ei taatusti sitä edes tiedä mutta käytti sitä termiä unessani, itse tiedän termin armeijan säämieskoulutuksestani). Kun olin - ainakin unessa mielestäni - vastikään käynyt ulkona, enkä ollut siellä mitään kovin massiivisia pilviä nähnyt, piti tietysti mennä pihalle katsomaan, että näkyykös sitä Cumulonimbusta. Ja eihän siellä näkynyt kuin pari pikku pilveä, sen sijaan jonkinlainen epämääräinen "patsas" kohosi kyllä korkealle aivan maan pinnan tasolta, ja arvelinkin, että sitä äitini oli Cumulonimbukseksi luullut.

Lähempi tarkastelu osoitti, että melkein-naapurin (ei siis ihan viereinen talo mutta ihan lähellä) pihassa oli maa revennyt, ja siinä, missä aiemmin oli ollut pihakeinu, pulppusikin nyt öljylähde.
Tässä vaiheessa äiti ja isäkin olivat ehtineet pihalle ja isä siinä alkoi tyynesti luennoida, kuinka oli kyllä pitkään ollut tiedossa, että täällä on maaperässä öljyä mutta kun tämä oli jo asuinalueena, niin sitä ei viitsitty täältä porata.

Seuraavaksi alkoi automme, joka _oikeasti_ oli ollut viimeksi minun käytössäni ja pihassa juuri sillä tavalla kuin olin sen siihen parkkeerannut, pikku hiljaa liikkua, ja äitini kysyi, että enkö ollut käsijarrua laittanut päälle. No olinhan minä ja ihmettelin itsekin, miten se auto muka liikkui mutta sitten tunsimme maan järisevän, ja siihen viiden metrin päähän katuun muodostui iso railo. Juoksimme takapihan kautta taloon sisälle. Juu, ei varmaan kuulosta järjelliseltä mutta siellä talossa tuntui oikeastaan ihan turvalliselta. Isoveljeni, joka ei oikeasti asu enää kotona, oli myös tässä vaiheessa paikalla ja ehdotti, että pitäisi ajaa autolla kauas täältä mutta kun katsoi pihalle, niin auto oli jo tuusannuuskana (katto lytyssä jne., vaikkei ole mitään syytä, miksi niin olisi käynyt), ja se railo kadussa olisi kuitenkin estänyt sillä ajamisen.
Sitten heräsin, kun puhelin _oikeasti_ soi. Eikä tuo uni edes oikeastaan tuntunut mitenkään ahdistavalta. Mutta pitäisiköhän sitä alkaa tutkimaan tätä kotipihaa vähän maanpintaa syvemmältä, jos sieltä löytyisi vaikka öljyä.