Veronpalautusta vai mätkyjä?

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Paljonko tulee tai saat maksaa takaisin?

palautusta yli 500eur
24
24%
palautusta 250-499eur
17
17%
palautusta 100-249eur
13
13%
palautusta 5-99eur
18
18%
mätkyjä 10-99eur
2
2%
mätkyjä 100-249eur
4
4%
mätkyjä 250-499eur
3
3%
mätkyjä yli 500eur
6
6%
EOS
11
11%
 
Ääniä yhteensä: 98

Avatar
Metsis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3253
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 14:26
Paikkakunta: Turku

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Metsis »

Mulla ei oo hajuakaan mitä on tapahtunut, kun saan lähes 1500 euroa palautuksia. :shock: Kai se sitten vaan on liian hankalaa mun matikkapäälle, kun on palkkatöissä, asuntovelallinen, opintovelallinen (ja valmistunut määräajassa -> verovähennykset) sekä yrittäjä. :tajutkaa: :stupido: No, laitan rahat sitten opintolainan maksuun, joten käy se "säästäminen" näinkin. :mulk:
Katsos, onni on kuin päivänpaiste, mitä kirkkaampi paiste on, sen mustempi varjo vierelläsi. Pilvisellä säällä ei ole varjojakaan.
Hilja Valtonen - Neekerityttö peilaa

Avatar
Magnum
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3126
Liittynyt: 17 Loka 2005, 16:22
Paikkakunta: Miami

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Magnum »

Magnum kirjoitti:Yli 1000 euroa mätkyjä. Auts.
Lähemmäs 1300 mätkyjä. No minkäs teet, maksettava ne on. Ei auttanut vaikka mulla oli ennakonpidätysprosenttina viime vuonna 60.
"Nakuilu on ihan jees"
-Naali

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

Vihdoin tuli lopullinen päätös tähänkin osoitteeseen. Sen verran reippaasti tulee palautusta, että sillä voisi rahoittaa vaikka viisureissun Wieniin, jos vain liput onnistuu saamaan. :peukku:

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41811
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Vihdoin? Taidat olla ensimmäisten joukossa! Onneksi olkoon kuitenkin, meidän veronmaksajien puolesta :heh:.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

^No joo, mutta kun tätä korjattua versiota aina odottaa sieltä huhtikuulta asti, niin siinä mielessä vihdoin. :heh: Toisaalta ei tässä mitään yllätysmomenttia ole, kun vain kaksi euroa heitti lopullinen palautussumma siitä, miksi sen keväällä arvioin korjaantuvan. Alustava summa olisi ollut melkein tuplasti tämä lopullinen, mutta hyvä näinkin. Hyvin sillä laskurilla onnistuu oikean lopputuloksen laskemaan. :joojoo:

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41811
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Kiva kun tämä ketju on olemassa, en nimittäin muistanut, olenko saamassa jotakin vai olenko maksanut lisää vai ei kumpaakaan. Totesin että täältä on helpompi selvittää asia kuin etsiä se joku paperi mistä juttu käy ilmi (en muista sen nimeä).
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Margot »

^ Hyvä vinkki! Mäkin olen nimittäin miettinyt, että mitä mä nyt taas saankaan. Täältähän se sitten selvisi.
What color is your life?

Avatar
The_Sipi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8765
Liittynyt: 24 Touko 2006, 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja The_Sipi »

Mäkin kävin täältä hakemassa sen tiedon tuossa jokin aika sitten. :heh:
Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, causing lots of calluses on his feet. He also ate very little, which made him frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him... A super calloused fragile mystic hexed by halitosis.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33084
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Pete »

Palautusta tulee n. 370 euroa. :joojoo:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

Minua askarruttaa eräs asia. Opintorahastahan menee 10% ennakonpidätys, ja mikäli ei ole opintotuen lisäksi muita tuloja, sen saa takaisin. Mutta jos on opintorahan lisäksi muitakin tuloja, niin veroprosentti lasketaan yhteenlaskettujen tulojen mukaan. Mitä silloin käy tälle opintorahan pidätetylle 10 prosentille? Opintorahahan on verotettavaa tuloa aivan kuin palkkatulotkin, joten siis voisiko tilannetta jollakin tapaa verrata esim. siihen, että ihmisellä on sekä päätulo että sivutulo, joista pidätetään eri prosentit. Tässä tapauksessa opintoraha olisi vähän niin kuin sivutulo on palkkatyöläiselle, ja palautukset/mätkyt määrää lopullinen veroprosentti. Niinkö? :sekava:
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
jamira
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2315
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 00:15

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja jamira »

riksa[ kirjoitti:Minua askarruttaa eräs asia. Opintorahastahan menee 10% ennakonpidätys, ja mikäli ei ole opintotuen lisäksi muita tuloja, sen saa takaisin. Mutta jos on opintorahan lisäksi muitakin tuloja, niin veroprosentti lasketaan yhteenlaskettujen tulojen mukaan. Mitä silloin käy tälle opintorahan pidätetylle 10 prosentille? Opintorahahan on verotettavaa tuloa aivan kuin palkkatulotkin, joten siis voisiko tilannetta jollakin tapaa verrata esim. siihen, että ihmisellä on sekä päätulo että sivutulo, joista pidätetään eri prosentit. Tässä tapauksessa opintoraha olisi vähän niin kuin sivutulo on palkkatyöläiselle, ja palautukset/mätkyt määrää lopullinen veroprosentti. Niinkö? :sekava:
Mä en osaa sanoa miten se menee, mut niinä kahtena vuonna kun olin opintojen ohessa samalla töissä niin en saanu mätkyjä vaa hirveet veronpalautukset vaik pelkäsin päinvastaista. :heh:

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

riksa[ kirjoitti:Opintorahahan on verotettavaa tuloa aivan kuin palkkatulotkin, joten siis voisiko tilannetta jollakin tapaa verrata esim. siihen, että ihmisellä on sekä päätulo että sivutulo, joista pidätetään eri prosentit. Tässä tapauksessa opintoraha olisi vähän niin kuin sivutulo on palkkatyöläiselle, ja palautukset/mätkyt määrää lopullinen veroprosentti. Niinkö? :sekava:
Kyllä. Kelalle voisi ilmoittaa myös korkeamman tai matalamman ennakonpidätyksen riippuen siitä, mitä arvioi tienaavansa vuoden aikana. Jos tienaa paljon, niin opintotuen 10 % ennakonpidätys ei ole riittävä, jolloin tulee mätkyt. Jos tienaa vähän, niin 10 % saattaa olla liikaa, jolloin saa palautuksia. Kahtena viimeisenä vuonna, kun olen nostanut opintotukia ja tienannut, niin tuo opintotuen 10 % ei ole ollut riittävä ennakonpidätys ja niitähän on sitten saanut maksella.

Viime vuodelta en odota mätkyjä, mutta en ole vielä saanut postia.
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Margot »

Taas tulee palautuksia useita satasia. En varmaan koskaan opi arvioimaan tulojani siten, että tulos olisi suunnilleen plusmiinusnolla, koska pelaan aina niin varman päälle, etten vaan maksa liian vähän veroja. Ei sillä muuten niin väliä ole, mutta ei ole kiva maksella mätkyjä, vaikka ne aivan hyvin pystyisikin maksamaan. Mieluiten olisin koko ajan kärryillä, paljonko oikeasti tienaan.
What color is your life?

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

^^Kiitos, vähän toivoinkin sinun vastaavan. :heh:

Pystyykö muuten uudesta annetusta ennakonpidätysprosentista päättelemään edellisvuoden palautuksia/mätkyjä? Eli jos ennakonpidätysprosentti laskee, indikoiko se sitä, että on edellisvuonna maksanut liikaa veroja, tai toisin päin, jos prosentti nousee, niin on maksanut liian vähän? Vai onko näillä mitään tällaista suoraan pääteltävissä olevaa yhteyttä.
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

^ Kyllä, jos a) viime vuonna on elänyt yhdellä ja samalla veroprosentilla koko vuoden, b) tienaa eurolleen yhtä paljon kuin viime vuonna verohallinnon arvion mukaan, c) verotuksessa ei ole tapahtunut muutoksia (esim. tulo-, kunnallis- tai kirkollisveron nousu tai lasku) JA d) vähennyksissä ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia (esim. lainojen määrät). Eli käytännössä ei :heh:

Se arvio, jonka perusteella verohallinto tuottaa tulorajan uuteen verokorttiin, vedetään jostain lampaan suolista, koska minulla se ei ole koskaan ollut lähelläkään sitä, mitä olen edellisenä vuonna tienannut, vaan aina muutaman tonnin vähemmän. Siksi en luottaisi juurikaan niissä lukevien prosenttien pienenemiseen.

Jonkinlaisen arvion saa sillä, kun käy katsomassa veroilmoituspalvelusta tienaavansa rahat ja maksamansa ennakonpidätykset sekä vähennyksiään ja sen jälkeen laskee itselleen vuoden 2014 verokorttilaskurilla verokortin. En tiedä vielä, kuinka tarkan arvion sillä saa, koska en ole saanut käsiini vielä omaa veroilmoitustani.
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

Selkis!

Kävin tekemässä laskurin, ja sen mukaan tulisi n. 150e palautusta. Saa nähdä, miten pitää paikkansa. Olen saattanut myös sössiä jotain. Laitoin muun muassa aluksi ennakonpidätys-kenttään prosentin, vaikka piti laittaa summa. Kyllä ne tulokset vähän oudoilta näyttikin. :heh:

Mutta käytännössä siis opintorahasta peritty 10% ennakonpidätys pelasti minut mätkyiltä. :uujee:
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
Nehaka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3689
Liittynyt: 03 Loka 2006, 20:41

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Nehaka »

Melkein 500 euroa palautusta. :shock: Olen hieman järkyttynyt, koska tilasin syksyllä uuden verokortin, jonka laskin tulojeni muutoksen suhteen mielestäni ihan oikein. Toki lisäsin siihen yllättävien tulojen varalta melko paljon ekstraa, mutta en todellakaan tajunnut, että liioittelin tulojani noin pahasti.
Practically perfect people never permit sentiment to muddle their thinking.

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja skidi »

Palautusta tulee roimasti, mikä on outoa, koska kävin nimenomaan loppuvuodesta verotoimistossa korjauttamassa vinksallaan olevan veroprosenttini. Sen jälkeen ihmettelin, kun se vieläkin näytti oudolta, mutta ajattelin sitten, että kaipa ne ammattilaiset tietävät. :niinpa:
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Katinka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1859
Liittynyt: 05 Joulu 2004, 18:03
Paikkakunta: Kuopio

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Katinka »

Mätkyjä 160 euroa. Minulle nuo mätkyt taitavat muodostua jokavuotiseksi perinteeksi. Veroprosenttiakin on nostettu joka vuosi, mutta ei vaan ole riittänyt. :shock:

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

En ole vieläkään saanut veroilmoitusta. :sorivaan: Onneksi en ole ainoa. :heh:
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17126
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Jep. Täälläkin vielä odotellaan. Enkä yhtään tiedä, onko tulossa tänä vuonna palautuksia. :puna: Nää veroasiat ei ole mun vahvin puoli.
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Happy »

Mäkään en oo saanu vielä saanu, vaikka aina oon saanu tiedon huhtikuun alussa :lohduton:
En tiedä onko muutollani jotain osuutta asiaan, mut alan jo hieman kärsimätön olla :heh:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16170
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Vähän vajaat viis ja puolsataa palautusta, kolmisensataa enemmän kuin laskeskelin. :uujee:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
inomu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2673
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 01:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja inomu »

Saan yleensä veroilmoituksen aina viimeisten joukossa, ja se tulikin tänään :uujee:
vaan 250 euroa palautuksia, mutta toisaalta en kauheasti tehnyt palkkatyötä viime vuoden puolella harjoittelun takia.
Dancing to electropop like a robot from 1984

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41811
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Aintsu kirjoitti: :puna: Nää veroasiat ei ole mun vahvin puoli.
Olen sen verran pihalla, etten edes tiedä, onko nyt jokin sellainen aika, jolloin kaikki saavat veroehdotuksen (vai mikä se onkaan), vaiko vain ne, jotka tekivät edelliseen jotain korjauksia :puna:.

Mitään en ole kuitenkaan vielä saanut.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Happy »

Aijempina vuosina oon aina pelänny mätkyjä, mut sit on tullutkin aina ihan mukavasti palautuksia.. tänä vuonna pidin jo todennäköisempänä et palautukset tulee... mut nyt tulikin elämäni ekat mätkyt :heh:

On tää 38e mätkyy kuitenkin pikkusumma, mut kyl palautukset joulun alla oli aina kiva juttu, nyt ei enää tuu .. ehdin jo tottua siihen ajatukseen :niinpa:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17126
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Saan yli 900 euroa palautuksia. :shock: Tämä viimeistään todistaa, etten ymmärrä veroprosenteista mitään. Luulin pääseväni aika lailla nollaan. :rofl:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

150 palautuksia, kuten laskeskelinkin. Olisi ehkä kannattanut pitää prosenttia korkeammalla, niin olisi tullut parempi pesämuna vaihto-opiskelua varten, mutta kai se on se ja sama.
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
Mattan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3318
Liittynyt: 20 Huhti 2012, 20:09

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja Mattan »

Sellaiset 250 napsahtaa palautuksia, mikä on tuloihini nähden paljon. Tuo yllätti kyllä aika lailla, mutten rupea veroprosenteilla kikkailemaan tämän vuoden tulojen ollessa hyvinkin auki.
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että tänä vuonna on Euroviisut.

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19774
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Veronpalautusta vai mätkyjä?

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Minullekin on tiedossa 120 euroa veronpalautusta, tuloihini nähden ihan hyvin. Elämän ensimmäisiä veronpalautuksia odotellessa. :joojoo:

Vastaa Viestiin