Keskustelu sopivasta kielenkäytöstä foorumilla

Tiedotteet ja palautteet. Voit kirjoittaa tänne ilman rekisteröitymistä.

Valvoja: Sagapo

Re: Kuppilan tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Darhen » 11 Joulu 2009, 15:19

Huilumies kirjoitti:Mielestäni on jotenkin falskia sallia omalla ryhmälle haukkumasana itsestään ja kieltää sama haukkumasana muilta. Jos haukkumasana kerta on niin paha, ettei sitä saisi käyttää edes vitsinä, sitä ei pidä käyttää itsekään. Muussa tapauksessa on tulkittava, ettei se sana niin paha olekaan.

No onhan tuossa kuitenkin ero. :roll: Falskia tai ei, kyllä minäkin loukkaannun jos minua hintitellään, mutta tietyissä tilanteissa se on vähemmän järkkyä, jos ymmärrän että sanojalla ei ole mitään minua vastaan. Muutenhan kaikkia saisi herjata vapaasti, ja vastuu vieritettäisiin vastaanottajalle! :roll:
I'm a model, I will never be a nun
Darhen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Violette » 11 Joulu 2009, 15:32

Minä kutsun joskus joitakin homoseksuaaleja ystäviäni huumorimielellä ja leikkisästi hintiksi. Yleensä vastaukseksi tulee jotain v*tun h*ora -tyylisiä sutkautuksia tai sitten asialle vaan nauretaan. Tietenkään tuota ei voi harrastaa kuin vain tietyssä tilanteessa ja vain sellaisten henkilöiden kanssa, joiden huumorintaju sen kestää JA jotka tietävät, ettei minulla ole todellakaan mitään syytä käyttää halventavaa sanaa halventavassa merkityksessä. Kaikkien huumorintaju ei kestä tätä, eikä tarvitsekaan.

Ei ne sanat, vaan mitä niillä tarkoittaa. Siinä on vissi ero.
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Darhen » 11 Joulu 2009, 15:37

^
Esim. nimiHerkku Violeten suusta tuon ilmaisun ottaisin ihan huumorilla! :ihana: :hali:
Darhen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Violette » 11 Joulu 2009, 15:48

Darhen :hali: <3
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja tonywerner » 11 Joulu 2009, 15:54

Juuri niin :joojoo: Toiset homot (ja toiset horot) saavat vapaasti "haukkua" minua homoksi, mutta jos joku tuntematon tai minuun vihamielisesti suhtautuva tuntemani henkilö homottelee, on se loukkaavaa :joojoo:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough
tonywerner
Press
Press

ViestiKirjoittaja tonywerner » 11 Joulu 2009, 15:55

Toni kirjoitti:Köh. Miten ihmeessä tämä keskustelu liittyy Kuppilan tulevaisuuteen? :mitvit:

Kuppilalla ei ole tulevaisuutta, niin voimme ihan hyvin keskustella aiheesta täällä :heh:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough
tonywerner
Press
Press

ViestiKirjoittaja Margot » 11 Joulu 2009, 16:31

^ :repeilee:
For the first time in my life
My mind can feel
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Rousku » 12 Joulu 2009, 00:19

Toni kirjoitti:Köh. Miten ihmeessä tämä keskustelu liittyy Kuppilan tulevaisuuteen? :mitvit:

Kyllä minusta vaikkapa moderointipolitiikan suuntaviivojen vetely voi hyvin olla tulevaisuutta. Enemmän ihmettelen, miten tämä tekniikkaan liittyy.

Piti vain tulla ihmettelemään, että kun nykyään kaikilla pitää olla se oikeus omaan kulttuuriinsa, niin voisiko meillä vanhoilla muttei ikivanhoilla, eli tiedostavalla 60-luvulla syntyneillä (supisuomalaisilla) pieruilla olla oikeus edelleen käyttää neekeri-sanaa kuten sitä lapsuudessamme käytettiin, eli ihan neutraalina terminä? Sillä lailla vaikka kuin edesmenneen kansalaisoikeusaktivisti Martin Luther Kingin lesken Coretta Scott Kingin muistelmateoksen käännöksessä? Jotenkin kuvittelisin, ettei kääntäjä ajatellut siihen mukaan kaikkea vanhojen tietokirjojen painolastia. Eli sanalla on aika monenlaista historiaa, ei yksin negatiivista. En tiedä, miksi vierastan sanaa musta. Eipä tule muitakaan ihmisä nimitettyä väritermein, paitsi vihreitä politiikassa.
Ihmisten pitäisi tehdä paljon neloishyppyjä.
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Jónsì » 12 Joulu 2009, 00:26

Huilumies kirjoitti:Mielestäni on jotenkin falskia sallia omalla ryhmälle haukkumasana itsestään ja kieltää sama haukkumasana muilta. Jos haukkumasana kerta on niin paha, ettei sitä saisi käyttää edes vitsinä, sitä ei pidä käyttää itsekään. Muussa tapauksessa on tulkittava, ettei se sana niin paha olekaan.

Kyse on siitä, että yksikään sana ei ole itsessään paha, vaan se, miten sitä/niitä käytetään eikä sanoja voi siis tarkastella ympäristöstään irrallisina.
Mistä tän saa poistettua? Apua!
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja BronZe » 12 Joulu 2009, 01:01

Huilumies kirjoitti:Entä jos ko. vähemmistö ei ole ”alistettu”? Ei kai tässä ollut alistamisesta kysekään.

Sun mielestä tässä tapauksessa kyseinen vähemmistö ei ole alistettu? Toki, Suomessa onneksi yhteiskunnallinen rasismi ei ole niin haitallista kuin mitä se esimerkiksi täällä on, mutta yksilöllinen rasismi on valitettavasti usein monikertaisesti näkyvämpää Suomessa. Ehkä tämä ei näy niin selkeästi sellaisille, jotka eivät ole olleet yhtä paljon tekemisissä Suomessa asuvien mustien kanssa, mutta mä olen aivan liian monesti joutunut totemaan rasismia mun tuttujani kohtaan. Mun mielestä kaikenlainen rasismi on nimenomaan etnisten vähemmistöjen alistamista.

BronZe kirjoitti:Miksi ihmeessä se on ”aivan eri asia” räppäreiden kohdalla? ??? Miksi sallit sen heille, muttet kotimaisille sanojille? Samalla tavalla ”harmittomasti” sitä on täälläkin käytetty, erilaisten muusikoiden sanoituksissa, kuten mainitsin ”Keskustelua neekeri-sanasta” –ketjussa. Ko. käytöt sanoituksissa ovat olleet itseironisia tai leppeän ronskeja, mutta ehdottomasti eivät rasistisia, jos kontekstia tarkemmin lukee.

Siis mä itse paheksun myös, että sanaa käytetään usein normaalina sanana "mustissa" porukoissa. Tosin kuten jo aikaisemmin mainuttu tässä ketjussa, kyse ei ole pelkästään tuosta sanasta vaan monilla vähemmistöillä on sanoja, joiden käyttö on hyväksyttävää tietyn piirin sisällä, mutta sen ulkopuolelta se koetaan loukkaavana. Siksi siis ymmärrän esimerkiksi Darhenin mainitseman "hintittelyn", koska siinä tilanne on periaatteessa ihan vastaava. Itse tosin kommentoisin välittömästi, jos joku kaverini alkaisi mua hintittelemään. Ei sen takia, ettei mulla olisi huumorintajua, vaan mun mielestä tollanen harmiton leikinlaskukin valitettavasti pahimmillaan saattaa lisätä sanan haitallista käyttöä.

Huilumies kirjoitti:Myöskään kuppilalaisten harjoittama sanan käyttö on ollut sitä, että sitä on tullut käytettyä joko huomaamatta tai ko. sanasta keskustellen tai flegmaattisesti ”en nyt jaksa vaihtaa muuksikaan sanaksi, tää on ihan hyvä ja sopiva kommenttini tyyliin, turhaa vouhotusta käyttää muuta sanaa”-asenteella.

Itse en ole kommentoinut kuppilalaisiin yleisesti, sillä mun mielestä pääsääntöisesti täällä ei rasismia juurikaan esiinny. Esimerkiksi mun mielestä tässä ketjussa esiintynyt pohdinta on ollut ainakin suurimmaksi osaksi täysin asiallista. Mihin itse otin kantaa olivat kommentteja, joissa kyse oli täysin eri asiasta. Se on tullut jo selväksi, että Kuppilan enemmistön kanta (johon taitaa kuulua kaikki muut paitsi minä :heh: ) on, ettei niissä esiintynyt rasismia. En tiedä miten asia olisi ollut, jos joku olisi kommentoinut esimerkiksi "hyi, hinttejä" tai "yök ryssille". Mielestäni kaikki ovat yhtä sopimattoimia kommenttja, mutta en sitten tiedä mikä yleinen mielipide näihin olisi ollut. :sorivaan:

Huilumies kirjoitti:En millään usko, että kukaan jälkimmäistäkään asennetta kantava kuppilalainen olisi oikeasti rasistisia tekoja tai rasistista rakennesyrjintää kannattava, tai edes pitäisi rotuja eri lailla älykkäinä tms.

Mielestäni kyse ei ole vouhotuksesta tai yliherkkyydestä, jos lähes poikkeuksetta kyseisen vähemmistön edustajia sen sanan käyttäminen loukkaa. Kuten aikaisemmin jo tässä ketjussa sanoin, tietämättömän esittäminen on aika helppo keino käyttäytyä rasistisesti ilman että kukaan pitää sitä pahana asiana. Mun mielestä kenen tahansa vähääkään empatiankykyä omaavan ihmisen pitäisi ymmärtää olla käyttämättä jotain sanaa, jos se merkitsee selkeää loukkausta tiettyä rotua tai etnistä vähemmistöä kohtaan.

Nykyäänhän on sinänsä koomista, että yksi pahimmista loukkauksista tuntuu olevan jonkun syyttäminen rasistiksi, jopa silloinkin kun siihen olisi aihettakin. Tämän takia kyseistä sanaa vältetään kuin ruttoa ja mielummin tuuduttaudutaan ajatukseen: "No, ei se sitä silleen tarkottanut". Enkä siis puhu vaan Kuppilasta, vaan ihan yleisistä asenteista. "En ole rasisti, mutta..." on myös usein osoitus siitä, että seuraavaksi on tulossa joku rasistinen ilmaisu. Menee jälleen samaan kategoriaan kuin: "En ole homofobi, mutta lyön jos joku mies yrittää iskeä mua" ja vastaavat kommentit. Kovin siis halutaan ihmisten ajattelevan ja itsekin ajatellaan, ettei olla millään tavalla jotain tiettyä vähemmistöä vastaan, vaikka totuus on selvästi täysin eri.

Samaa mieltä. Itse en tosin uskalla enää perustaa uutta rasismi-ketjua lähinnä yhden käyttäjän kommenteihin vastaamiseen, joten odotan ja toivon sellaisen jossain vaiheessa ilmestyvän. Tosin jos sitä ei ilmesty niin aion myöhemmin itse sellaisen perustaa, kun rasismia käsittelevä viestini ei ole osoitettu jollekin tietylle käyttäjälle. Nyt en vaan jaksa. :ylppis:

Edit: Virhe korjattu. :draamaa:
Viimeksi muokannut BronZe päivämäärä 12 Joulu 2009, 02:28, muokattu yhteensä 1 kerran
BronZe
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Darhen » 12 Joulu 2009, 02:21

BronZe kirjoitti:Siksi siis ymmärrän esimerkiksi Violetten mainitseman "hintittelyn"

Minä sen mainitsin ekana! :draamaa:

BronZe kirjoitti:Nykyäänhän on sinänsä koomista, että yksi pahimmista loukkauksista tuntuu olevan jonkun syyttäminen rasistiksi, jopa silloinkin kun siihen olisi aihettakin. Tämän takia kyseistä sanaa vältetään kuin ruttoa ja mielummin tuuduttaudutaan ajatukseen: "No, ei se sitä silleen tarkottanut". Enkä siis puhu vaan Kuppilasta, vaan ihan yleisistä asenteista. "En ole rasisti, mutta..." on myös usein osoitus siitä, että seuraavaksi on tulossa joku rasistinen ilmaisu. Menee jälleen samaan kategoriaan kuin: "En ole homofobi, mutta lyön jos joku mies yrittää iskeä mua" ja vastaavat kommentit.

Totta. :joojoo: Lause, joka alkaa: En ole rasisti, mutta... loppuu aina järkysti. :niinpa: :nohyi:
Darhen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja BronZe » 12 Joulu 2009, 02:27

Darhen kirjoitti:
BronZe kirjoitti:Siksi siis ymmärrän esimerkiksi Violetten mainitseman "hintittelyn"

Minä sen mainitsin ekana! :draamaa:

:draamaa:

No, niinpäs mainitsitkin. Käynkin heti korjaamassa virheellisen kommenttini ja antamassa kunnian sinne minne se selvästikin kuuluu. :heh:
BronZe
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Darhen » 12 Joulu 2009, 02:29

BronZe kirjoitti:
:draamaa:

No, niinpäs mainitsitkin. Käynkin heti korjaamassa virheellisen kommenttini ja antamassa kunnian sinne minne se selvästikin kuuluu. :heh:

No sehän on hienoa! :joojoo: :heh:
Darhen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Violette » 12 Joulu 2009, 15:07

BronZe kirjoitti:Siksi siis ymmärrän esimerkiksi Darhenin mainitseman "hintittelyn", koska siinä tilanne on periaatteessa ihan vastaava. Itse tosin kommentoisin välittömästi, jos joku kaverini alkaisi mua hintittelemään. Ei sen takia, ettei mulla olisi huumorintajua, vaan mun mielestä tollanen harmiton leikinlaskukin valitettavasti pahimmillaan saattaa lisätä sanan haitallista käyttöä.

Minusta taas huumorin keinoin loukkaavan sanan tehoa voi nimenomaan vähentää. :joojoo: Loukkaaviin nimityksiinkin voi suhtautua monella tavalla - joko ne voi ottaa itseensä tai jättää ne omaan arvoonsa. Loukkaajahan siinä itsensä nolaa eikä se, jota loukataan tai yritetään loukata - tai siis sitä mieltä minä ainakin olen.

Jos joku sanoo "Senkin hintti!" ja siihen vastaa "Joo niin olenkin!" , niin johan se on paljon parempi napautus kys. homofobiselle pässille kuin se, että suuttuu silmittömästi. Suututtaa ja loukatahan haukkumisella halutaan. Kun suhtautuu asiaan huumorilla, vetää periaatteessa maton kiusantekijän jalkojen alta.

Itse olen sitä mieltä, että huumori sopii melkeinpä tilanteeseen kuin tilanteeseen, ja onneksi ystäväni ovat samaa mieltä. Muuten saattaisi tulla kränää aika monesta muustakin asiasta. :heh:

Mutta siis, luulen että olemme BronZen kanssa tässä asiassa ihan eri mieltä, vaikka kyllä ymmärrän tuon toisenkin näkökannan.
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

Edellinen

Paluu Tekniikka