Skam

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista
Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Skam

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Toisaalla päiviteltiinkin, ettei sarjalla ole omaa ketjua... NYT ON! :uujee:

Kuva

Eli keskustelua norjalaisesta, ensisijaisesti nuorille suunnatusta draamasarjasta, jossa seurataan oslolaisten nuorten, mm. alkoholia, huumeita ja ihmissuhteita sisältävää elämää. Sarjasta on tehty neljä kautta, eikä uusia kausia tulla näillä näkymin tekemään.

Ensimmäisellä kaudella seurataan Evaa (linkkaamassani kuvassa keskellä), toisella Nooraa (toinen oikealta), kolmannella Isakia ja neljännellä Sanaa (oikealla).
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Mistä aloittaisin... ääh... oma suosikkikauteni on kolmas, joka varmaan on tullut täällä jo monta kertaa ilmi. :rakkaus:

Minusta tekijät olisivat saaneet jatkaa vielä omat kaudet Vildelle ja Chrisille. :draamaa:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
granaattiomena
Press
Press
Viestit: 5318
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja granaattiomena »

Tavallaan harmillista, että sarjan tekijät päättivät olla jatkamatta sarjaa. Chris ja Vilde olisivat minunkin mielestä ansainneet omat kautensa. Toisaalta sarjan loppuminen tässä vaiheessa saattoi olla ihan hyväkin asia. Aika paljon löytyy niitä sarjoja, jotka jatkuvat liian pitkään senkin jälkeen, kun tekijöiltä on ideat loppuneet. SKAM ei onneksi käynyt missään vaiheessa puuduttavaksi, vaan sarjaa jaksoi seurata mielenkiinnolla loppuun saakka. Neljännen kauden päätösjakso tuntui ihan luontevalta lopetukselta koko sarjalle.

Kolmas kausi myös oma ehdoton suosikkini. Isakin ja Evenin tarina on varmasti yksi kaikkien aikojen parhaista poikarakkauden kuvauksista populaarikulttuurissa. SKAM käsittelee homoseksuaalisuutta tavalla, jota näkisi mielellään enemmänkin sarjoissa. :joojoo:

On vielä mainittava, että sarjan soundtrack on upea ja olenkin sarjan myötä löytänyt paljon uutta musiikkia omalle soittolistalleni. Voisin varmaan tehtailla jonkinlaisen listauksen jossain vaiheessa. :miettii:
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee

:vessa:

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

granaattiomena kirjoitti:On vielä mainittava, että sarjan soundtrack on upea ja olenkin sarjan myötä löytänyt paljon uutta musiikkia omalle soittolistalleni.
Minä löysin myös pari uutta kivaa biisiä soittoon. :uujee: Pari biisiä oli minulle myös ennestään tuttuja.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Happy »

Kuuntelin yli vuoden pöhinää Skamista mut päätin että minähän ala enään mitään teinisarjoja katselemaan.. keväällä sit päätin kattoo ekan jakson ja lopulta olin ihan myyty ja 3 ekaa kautta meni alle viikossa . vikaa kautta oli haikeeta katsoa kun ties et nyt tää kaikki loppuu :lohduton:

Menee kyllä kaikkien aikojen parhaiden sarjojen TOP 5:een Lostin, Ocn, Frendien ja Selviytyjien joukkoon

Harmillista ettei jatkettu 6 kauteen.. olishan nyt Vildestä vielä pitänyt oma kausi saada ja sit oishan 6.kaudella pitänyt nähä ne bussibailut ja känniläpät :uujee:

Suosikkihahmot oli: Eskild,Isak, Nora,Vilde & William :peukku:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16168
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Mulla on ollut varmaan jo puoli vuotta tehtävälistallani katsoa tätä, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi edes vilkaistua yhtään jaksoa. :draamaa: Tarttis jonkun tulla potkimaan mua. :heh:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

ESC93 kirjoitti:Tarttis jonkun tulla potkimaan mua.
*potkii, mutta hellästi* :heh:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10648
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Minusta Skam on ihan viihdyttävä sarja. Ehkä hieman yliarvostettu, mutta ihan hyvää vihdettä sadepäiville. Suosikkihahmoni on ehdottomasti Vilde. Harmittaa, että hänestä ei kerretty tehdä omaa tuotatokautta.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1151
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja pmama »

Tyttäreni totesi, että Skamin innokkaimmat fanit ovat yli kolmekymppisiä! Muistelevat varmaan omaa nuoruuttaan, tai toivovat, että oma nuoruus olisi ollut yhtä tapahtumarikasta kuin Skamissa.

Minä katson Skamia, koska olen kiinnostunut nuorisokulttuurista. Lisäksi käynti Oslossa siivitti intoani aloittaa Areenassa Skamin katselu. Todella kotona puhumme "Skamia", sanasto on jonkin verran rajoittunut. Tyttäreni on siis asiantuntija ja hän totesi, ettei Skamissa edes puhuta norjaa vaan jotain ruotsin tapaista murretta. :eeek: Tämähän minua kiinnostaa eri toten, koska olen kielistä äärimmäisen kiiinnostunut.

Minä siis katson Skamista myös nuo ulkokuvat tosi tarkasti. Lisäksi Skamissa on joka tuotannossa jokin tärkeä yhteiskunnallinen aihe, nuoria läheltä liippaava.

Olen ihastunut näyttelijöihin, he ovat erittäin luontevia. Roolihahmot ovat rakastettavia omine virheineen.

Avatar
Elvis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6397
Liittynyt: 01 Marras 2013, 13:06

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Elvis »

Ehdottomasti kuuluu lempisarjoihini! :joojoo: Ensimmäinen kausi sai jo imaistua mukaansa. Katson koko kauden kahdessa päivässä Areenasta, ja viikon aikana olinkin katsonut kaikki kolme ensimmäistä kautta. Kolmas kausi oli ehdoton suosikkini. Minusta Isak oli hahmona jo valmiiksi kiinnostava, mutta hänestä tuli esiin paljon uusia puoli kolmannella kaudella ja hänen ja Evenin suhdetta ja sen kehittymistä oli jännittävää seurata. Ymmärrän miksi neljänteen kauteen haluttiin lopettaa, mutta Vildesta ja Chrisista olisin halunnut saada vielä lisää tietoa ja he olisivat ansainneet omat kautensa. Sarja käsitteli vakavia aiheita, jotka ovat olleet ajankohtaisia. Nuorten elämä sarjassa vaikutti yllättävän realistiselta ja näyttelijät olivat todella luontevia. En viitsi tällä viestilläni täyttää koko keskustelua, joten päätän tämän kertomalla, että suosikkihahmoni olivat Isak, Even, Noora ja Eskild. <3
"It Has Always Been Now Or Never.
The Decision Has Got To Be Made"

Melovin - Under The Ladder

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Skam on kyllä hauska ilmiö. Taitaa olla viimeisiä autenttisia 90-luvun syntyneistä nuorista kertovia sarjoja. Itse olen katsonut vain kolmos kauden alusta loppuun ja ensimmäisestä ja neljännestä kaudesta muutaman jakson sieltä täältä. Sinänsä oon kyllä pitänyt katsomastani, mutta jostain syystä en ole saanut aikaiseksi katsoa sarjaa kokonaan. Skamissa on onnistuttu luomaan tuore lähtökohta tuttuihin teemoihin ja se ei tunnu niin ummehtuneelta mitä monet jenkkilähtöiset lajitoverinsa. Se miten sarja käsittelee rakkautta ja ystävyyttä koskettaa, on mukavalla tavalla lempeää ja rehtiä. Näyttelijät ovat kauttaaltaan loistavia ja tekevät maailman eläväksi. Ja kaikki on kuorrutettu nykyhipsterstandardeja vastaavaksi. Helppo sarja rakastaa.

Mutta silti olen katsonut vain vajaat puolet jaksoista. Ehkä en oo tarpeeksi vanha tai nuori ja mun on vielä vaikea kestää sitä, että en ole enää itse lukioikäinen. : D Tosin ei lukioelämä sellaista ole kuin Skamissa, vaikka sarja onnistuukin näyttäytymään hetkittäin uskottavana. Loppujen lopuksi Skamkin esittää kuvaelman kultaisesta nuoruudesta, jota lopulta harva jos kukaan elämässä oikeasti kokee. Elämä on kato paljon tylsempää ja ihmeellisempää suuntaan ja toiseen. :P

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

Skamia tullut viimeakoina katsottua uudelleen läpi ja onhan taas todettava, että onhan tämä nyt vaan yhtiä parhaita sarjoja sitten ikinä. Voin myös sanoa sen verran, että olen elämäni aikana aika montaa sarjaa katsonut. :hihi: Eka ja kolmas kausi ehdottomat suosikkini. Kaikki päähenkilöt kyllä kiinnostavia ja kiehtovia, mutta etenkin Eva ja Isak kausiensa kanssa parhautta. :ihana: Vilde, Eskild ja William kyl sivuhahmoina huippui. <3 Tämä sarja vaan on aina kerta toisensa jälkeen kokonaisuudessaan jotain niin mahtavaa. :uujee:
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

Skam France on kyllä yllättävän hyvä. :peukku: Lähellä jo alkuperäisen koukuttavuutta sekä mukana on kiinnostavia eroavaisuuksia alkuperäiseen. Olen nyt katsonut kolmoskautta, mutta saatan katsoa kaikki muut viisikin! :uujee: Alan jo olemaan sen verran vakuuttunut tämän onnistuneisuudesta, ja nyt ollaan tosiaan jo kutoskaudella, mistä paljon plussaa. <3 Vaikka on vaikea yrittää pistää Isakia paremmaksi, niin Eliot ja Lucas on kyllä sitten niin söpöjä. :surrur: Tämän version Vilde on muuten melkein alkuperäisen tasolla, aivan ihana ja paljon enemmän esillä kolmoskaudella kuin alkuperäisessä. :ihana:
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Onko toi nähtävillä missään ilmaisessa suoratoistopalvelussa?
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

^ Tubesta löytyy jopa suomenkielisellä tekstityksillä. :joojoo:
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Uu, fancy. :uujee: :mrgreen: Pitääpä harkita katsomista. :joojoo:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
granaattiomena
Press
Press
Viestit: 5318
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja granaattiomena »

Itsekin Skam Francen katsoneena voin kyllä suositella sen katsomista kaikille Skam-faneille. :joojoo: Varoitettakoon kumminkin, että kolmoskaudella oli pari laittoman kuumaa kohtausta. :kups: :vonkaus: :shock:
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee

:vessa:

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja antsa798 »


Upea kohtaus. <3

// Linkki korjattu -TJr
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Serduchka kirjoitti: 08 Touko 2020, 12:33 Pitääpä harkita katsomista. :joojoo:
Olen nyt ahminut ensimmäisen kauden enkkuteksteillä ja yhteen asiaan lähinnä olen hirveän pettynyt: juoni kulkee samaa rataa kuin alkuperäisessä norjalaisessakin. :roll: :lohduton: Olisin halunnut edes jotain kunnolla erilaisia juonikuvioita, mutta meininki on miltei sama ja pystyy ennustamaan, mitä seuraavaksi tyyliin tapahtuu. :niinpa:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

^ Luin jostain, että vasta kolmannesta kaudesta eteenpäin käsikirjoittajat sai luvan Julielta muuttaa juonta suuremmin. :peukku: Mä oon jo kattonu kaikki. :draamaa: Ykköskaudella nautin samasta huumorista kuin alkuperäisessäkin, vaikka tarinassa liikaa samanlaisuuksia. Kakkosessa Manon oli mun mielestä parempi hahmo kuin Nora ja juoni sujuvampi. Kolmonen tekee kunniaa alkuperäiselle. Kesti aikaa ennen kuin alkuperäisessäkään sytyin Sanan kaudelle, mutta tässä kävi päinvastoin. Lupaavan alun jälkeen ihan surkeaa angstia melkein kauden loppuun asti. :niinpa: Sofianea kyllä kattelee (söpö), vaikka jäi mielestäni myös liikaa varjoon puolessa välissä kautta, jolloin Skam France kyllä kävi ihan pohjamudissaan. Vitoskausi oli loistava veto. Ihan yllätyin, kuinka paljon rakastuin Arthurin hahmoon. En ikinä olisi uskonut, että Mahdi saisi omaa kauttaan tai että tykkäisin siitä näin paljon. V hyvä näyttelijä.

Kutoskausi toki vielä kesken, missä on kyllä hyödynnetty erittäin hyvä keino saada Daphnelle "oma kausi". Luin nimittäin jostain, että Vilde on jossain blokattujen hahmojen listalla, eikä täten saa omaa kauttaan. Mun mielestä tosi rohkee veto kertoa kausi päihdeongelmaisen näkökulmasta. Lolan tarina on koskettava. Synkkää, aitoa ja niin laadukasta.
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Nyt Skam Francen jaksoja ei näemmä pysty enää katsomaan YouTubesta Suomessa. :niinpa: :roll:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Striimauksen haittapuolia... :heh:
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

Skam France saa vielä 7 ja 8 kauden! :uujee: Tarina varmaan jatkuu vielä Lolan kautta. :surrur:
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Jatkuisikin jossain niin, että näkisi ilmaiseksi kaikki kaudet. :jupinaa: Saamarin YouTube kun meni sillä lailla kenkkuilemaan. :draamaa:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

^ Kaikki kaudet löytyy muuten alla olevalta sivustolta Megasta enkkuteksteillä. :peukku:

https://sites.google.com/view/allofskam/skam-france
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Kiitos tästä! :hali: Pitääpä ahmia nuo sitten tuolta käsin jossain vaiheessa. :uujee:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

Wtfockin kakkoskausi ehdottomast paras näkemäni Noran kausi tähän asti, Zoe ja Senne <3 Myös ihan loistavat soundtrackit ja Milan on huikee symppis Eskild. Odotan kolmoskaudelt paljon, koska damn Robbe on cute. :surrur:
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

En mä jaksanut ahmia Ranskan Skamista kuin kolme ekaa kautta. :draamaa: Näissä on siis melkeinpä samat juonikuviot kuin Norjan vastaavissa... pikkasen rokotti motivaatiota. :niinpa: En kyllä tiedä, jaksanko edetä pidemmälle, vaikka luvassa olisikin Norjan versioon verraten extrakausia ja sitä kautta mahdollisesti uudenlaisia juonikuvioitakin. :roll:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Skam

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

^ Voin suositella wtFockin ja Druckin kolmoskautta jos haluut erilaisuutta :uujee:
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Vastaa Viestiin