Alkoholilain uudistus meni läpi

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista
Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Jassoo, nelosolutta ruokakauppoihin... En ole oikein innostunut päätöksestä. Pelkään, että miedompien tuotteiden valikoima supistuu kun nelkuille pitää raivata tilaa, ja niitähän pitää olla tarjolla joka ikisen valmistajan vaaleat lagerit, joita en erota toisistaan enkä muutenkaan osta. Kuten en myöskään lonkeroa, jota siis jatkossa saa vahvempana. Ja niiden käyttämieni tuotteiden hinta nousee alkoholiveron korotuksen myötä :niinpa:

Jaettu omaksi aiheeksi /bm
Rise, angel, shine, love!

Avatar
tanko
Hakkaa vessan ovea
Hakkaa vessan ovea
Viestit: 621
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 19:16

Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja tanko »

Ansaitseeko tämä oman threadin?

No joka tapauksessa, ihmettelen näitä suuria kileteisiä tunteita tässä asiassa. Kyse on vain hassusta 0,8 %-yksikön korotuksesta. Niitä nelosoluita ei vaan tarvi ostaa niin monta kuin keppanaa, eikö se vaan ole matematiikkaa?

Tulihan se keppanakin aikoinaan ruokakauppoihin ja nykyään nauretaan sille, kun näin ei ollut aiemmin. Baareissa sai aikoinaan tilata päiväsaikaan oluen vain syömisen kanssa. Siksi loppupäivästä tiskillä oli pino syömättömiä näkkäreitä.

Jos nelosoluen tai limuviinojen paeremman saatavuuden takia joku repsahtaa alkoholismiin, niin voi voi. Hallitus "antaa" ihmisten kuolla muutenkin: autoveron takia Suomessa ei ole tarpeeksi uusia ja turvallisia autoja. Tasoristeyksissä voisi olla enemmän siltoja. Synnyttämään voi olla matkaa satoja kilometrejä, mikä voi edistää synnytyskuolleisuutta. Jotkut kuolevat leikkausjonoon.

Nyt tällainen hassu prosenttikorotus on saanut järjettömät mittasuhteet, mille varmasti nauretaan 10 vuoden kuluttua.

Jos alkoholismiin on kuollakseen enemmän sen takia, siinä on ironisesti kyse ehkä markkinoiden tasaantumisesta, kun yksi holhousportti avataan.

Sosiaali- ja terveysministeriön tehtävähän onkin vastustaa tällaista, jolla saattaa olla kansanterveydellistä vaikutusta. Mutta Suomessa on, kuten jo edellä mainitsin esimerkkejä, paljon enemmän parannettavaa muissa asioissa kuin tällaisessa pienessä vivahteesssa.

Kai ne nelosolutmäyräkoirat tulevat heti, mutta niitä ei tarvi kerralla juoda niin monta kuin keppanoita.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ✈️ ARRIVAL

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19771
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Minulle kyllä kelpaa nelosoluet ja Hartwallin aito lonkero ruokakauppoihin enemmän kuin hyvin. :tuopit: Mahtaako näiden vahvojen juomien myyntimonopolilla edes olla kulutusta suuresti rajoittavaa vaikutusta? Eihän esim. Keski-Euroopassa ole mitään erillisiä alkoholimonopoliliikkeitä, vaan lähes koko maailmassa (ovatko Suomi, Ruotsi ja Norja peräti maailman ainoat poikkeukset? :mitvit: ) jos alkoholi on yli päänsä laillista, saa tavallisessa ruokakaupassa myydä 40-prosenttista viinaa. Silti ymmärrtääkseni esim. Keski-Euroopassa alkoholismi on ymmärtääkseni pienempi ongelma yhteiskunnalle kuin vaikka Suomessa.

Muoks. Selvitin. Ilmeisesti Alkoon verrattavat alkoholimonopolit (yksinoikeus yhtään vahvempien juomien myymiseen) löytyy maailmasta Suomen lisäksi Ruotsista, Norjasta, Islannista, Färsaarilta ja Kanadasta Albertaa lukuun ottamatta.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Kyllä nyt viinapiru pääs irti...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

tanko kirjoitti:No joka tapauksessa, ihmettelen näitä suuria kileteisiä tunteita tässä asiassa. Kyse on vain hassusta 0,8 %-yksikön korotuksesta. Niitä nelosoluita ei vaan tarvi ostaa niin monta kuin keppanaa, eikö se vaan ole matematiikkaa?
Omat kielteiset tunteeni selitin tuossa yllä. Pienessä lähikaupassani ei ole rajattomasti tilaa, ja jostakin se tulevien nelosten tila on otettava. Pelkään että uhriksi joutuvat kolmosoluista ne, joiden menekki on pienin, eli juuri oma suosikkituoteryhmäni.
tanko kirjoitti:Kai ne nelosolutmäyräkoirat tulevat heti, mutta niitä ei tarvi kerralla juoda niin monta kuin keppanoita.
Mutta kun minä usein nimenomaan haluan juoda paljon! Siis kulauttaa suuhuni paljon nestettä. Ja silloin sen on parasta olla mietoa. Tietysti ne kolmos-mäyrikset pysyvät valikoimassa edelleen, eli sikäli ei ongelmaa. Toivon, että myös ykkös-sixpackit, sillä niitä tulee usein ostettua, milloin vaaleaa lageria haluan. Usein kuitenkin haluaisin jotain muuta. Ja nyt kun lopultaki joka persläpikauppa myy myös tummaa lageria (josta tosin en niin piittaa), pale alea ja monet jopa jotain vehnäolutta ja stoutintapaistakin, niin pelkään että juuri ne jäävät neloslagereiden uhriksi.

Ihan kuin terveysviranomaisten paheksumisesta huolimatta rupeaisi saamaan vielä punaista maitoa rasvaisempaa maitotuotetta, ja tietysti sitä tulisi tarjolle kaikkien valmistajien eri merkit josta osa laktoosittomia, ja tilaa raivattaisiin niin että piimää ei olisi enää ollenkaan saatavissa :tajutkaa:

Siis en ymmärrä, mikä itseisarvo se juoman alkoholipitoisuus on, jos muuten täysin samaa juomaa (=vaalea lager, lonkero) on saatavilla eri alkoholipitoisuuksilla.

No, aika näyttää kuinka käy. En minä vahvaa olutta sinänsä paheksu ja omalta kannaltani olisi kätevää että viiniäkin saiis maitokaupasta. Ja myönnän että viimeksi pari tuntia sitten kävin ihan Alkosta ostamassa olutta, jonka alkoholipitoituus ylittää maitokauppavahvuuden. Tosin ylittää se sen tulevankin maitokauppavahvuuden, joten jatkossakaan en sitä lähikaupastani saisi.

(Kappas, ketjun avaajaksi on siirretty toisaalle kirjoittamani viesti, jonka katoamista jo ehdinkin ihmetellä. Luulin että olisin kirjoittanut jotakin peräti sopimatonta jopa...)
Viimeksi muokannut Rousku, 15 Joulu 2017, 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

tanko kirjoitti: No joka tapauksessa, ihmettelen näitä suuria kileteisiä tunteita tässä asiassa. Kyse on vain hassusta 0,8 %-yksikön korotuksesta. Niitä nelosoluita ei vaan tarvi ostaa niin monta kuin keppanaa, eikö se vaan ole matematiikkaa?
Teikämatemaatikko unohtaa sen, että pakettiin on kytketty alkoholiveron korotus. Eli paitsi että ei tarvi osaa niitä nelosoluita yhtä paljon kuin keppanaa, pitää nyt myös maksaa juomisestaan enemmän.

Minun kannaltani uudistus tarkoitta sitä, että
1) minua kiinnostavia uusia tuotteita tuskin maitokauppaan tulee;
2) minua kiinnostavien tuotteiden valikoima maitokaupassa saattaa pienentyä;
3) minua kiinnostavien tuotteiden hinta nousee.

Puhtaasti itsekkäistä syistä siis vastustan!
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4079
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

No, kattellaan nyt muutama vuosi, muuttuvatko kansan juomatavat mihinkään suuntaan. Olen kutakuinkin Rouskun linjoilla jotakuinkin samoista syistä.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ja siis, eihän nautiskelu koskaan ole pelkkää matematiikkaa! Ei alkoholijuomien käytön päämäärä ole vain päätyä humalaan! Kyllä maullakin on väliä. Etenkin jos yhdistää juoman johonkin ruokaan.

Puhtaasti humaltumistakaan ajatellen päätös ei ole järkevä, sillä humaltumisen hinta kasvaa. Raittiusmielessä päätös tietty siksi juuri on hyvä. Oikeita raittiusmoralisteja siis ovatkin juuri ne, jotka sitä nelosta maitokauppaan halusivat.

Ja siis kyllä menee tunteisiin tämä, kun minua tässä nyt pidetään moralisoivana kukkahattutätinä, vaikka todellisuudessa olen vain itsekeskeinen hedonistinen herkkusuu-kaappijuoppo :heh:, ja mielipiteeni on ihan hedonismini motivoima vain :joojoo:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
TomBoi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2210
Liittynyt: 04 Marras 2016, 17:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja TomBoi »

Minuakaan ei tämä prosenttiosuuden nostaminen oikein innosta. Tiedä sitten, elänkö jossain kuplassa, kun käytän itse vain vähän alkoholia. :mitvit:

Minusta kumminkin vaikuttaisi siltä, että kun vahvemmat juomat tulevat ruokakauppoihin ihmiset myös luontaisesti ostaisivat enemmän näitä juomia kuin nyt. Tällöin miedompien kulutus laskee, eikä niitä myydä kaupoissa enää niin paljon ja suurin osa kaupassa myytävistä juomista on tuossa 5,5 % rajan tuntumassa. Eikä ole mikään itsestäänselvyys, että ihmiset juovat esim. nelosolutta litramäärässä jotenkin merkittävästi vähemmän kuin kolmosolutta. Tämä meinaa siis että alkoholinkulutus kasvaa ja se vaikuttaa suomalaiseen kansanterveyteen :joojoo:

Ihmiset jotka haluavat toisinaan "jotain laadukkaampaa" nauttia voisivat tästedeskin juomansa hankkia Alkosta. Syrjäseuduilla ongelma voitaisiin ratkaista Alko-busseilla.
MKuvau!

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja sziget »

Kannatan uudistusta, vaikka omaan elämääni se tuskin vaikuttaa tippaakaan. Mikael Jungnerille demarien rooli äänestyksessä oli viimeinen pisara. Eroamalla tänään hän pääsi kertomaan siitä heti illalla Pressiklubissa. Onnea hänelle ja puolueelle tasapuolisesti. :)
Rousku kirjoitti:Siis en ymmärrä, mikä itseisarvo se juoman alkoholipitoisuus on, jos muuten täysin samaa juomaa (=vaalea lager, lonkero) on saatavilla eri alkoholipitoisuuksilla.
Eikös yksi perustelu ollut, että kaksi kolmasosaa nelosjuomista on tähän asti kannettu Virosta. Jos muutos auttaa kotimaisia lähikauppoja ja pienpanimoita, iloitkaamme siitä. Terveysvaikutuksia pitää toki tarkkailla.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

TomBoi kirjoitti:Ihmiset jotka haluavat toisinaan "jotain laadukkaampaa" nauttia voisivat tästedeskin juomansa hankkia Alkosta.
Niin, mitä sitten mahtaa olla "jotain laadukkaampaa"? Alkosta kun ainakin nykyään saa vain niitä juomia, joiden prosenttimäärät ovat niin korkeita, ettei niitä ruokakaupoista saa. Eli ei likikään kaikkia sellaisia tuotteita, joista itse olen kiinnostunut. Tuskin tilanne siinä suhteessa muuttuisi. Kuka jatkossa myy sellaista marginaalituotetta kuin 3,5-prosenttista pale alea, josta itse satun tykkäämään?

Lienen sitten omituinen kuluttaja, kun usein ostan kaupasta ykkösolutta, vaikka kolmostakin on tarjolla (ja nyt siis puhe vaaleasta lagerista, joka sinänsä ei ole sen vähemmän laadukasta kuin muukaan olut). Alkoholittomat ovat järjestään liian makean maltaisia makuuni, joten niitä en osta.
TomBoi kirjoitti:Minusta kumminkin vaikuttaisi siltä, että kun vahvemmat juomat tulevat ruokakauppoihin ihmiset myös luontaisesti ostaisivat enemmän näitä juomia kuin nyt.
Enpä tiedä. Muistan vielä ajan, jolloin pidettiin ihan kummallisena, jos ravintolassa osti mitään miedompaa kuin IVB-veroluokan olut. Nykyään räkälöiden suosituin tuote on kolmosolut, vaikka vahvempaakin on tarjolla. Hieman toivon, että tässä nytkin käy samoin, eli että keskari säilyttäisi asemansa.
Viimeksi muokannut Rousku, 15 Joulu 2017, 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
tanko
Hakkaa vessan ovea
Hakkaa vessan ovea
Viestit: 621
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 19:16

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja tanko »

Aiemmin mulla jäi sanomatta, että nelosoluen hakemisella Alkosta joutuu väkevämpien viinojen houkutukselle alttiiksi, ja Alkon nelosoluen hirmuhintojen takia tuleekin vaihtaneeksi väkevämpiin, koska niissä hinta/prosenttisuhde on parempi. Näin ollen on ollut kansanterveydelle haitallista, että nelosoluet ovat olleet vain Alkossa ja vieläpä kalliina.

Itse en olutta kuluta, koska se on minusta kuin kusta. Limuviinat ja kiiderit ovat hyviä, mutta liian kalorisia. Juomani on siksi light-lonkero.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ✈️ ARRIVAL

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

tanko kirjoitti:Aiemmin mulla jäi sanomatta, että nelosoluen hakemisella Alkosta joutuu väkevämpien viinojen houkutukselle alttiiksi, ja Alkon nelosoluen hirmuhintojen takia tuleekin vaihtaneeksi väkevämpiin, koska niissä hinta/prosenttisuhde on parempi. Näin ollen on ollut kansanterveydelle haitallista, että nelosoluet ovat olleet vain Alkossa ja vieläpä kalliina.
Niin no sitähän olen tässä (minäkin) sanonut, että raittiuslinjan ihmiset nyt ovat nelosolutta ruokakauppoihin ajamassa, kun pääsevät samalla alkoholiveroa korottamaan.

Mutta ostaako sieltä alkosta joku sitten niitä tavis nelosia, tai vahvaa lonkeroa? Mitä itse ko. ketjun liikkeissä asioin (ja se ei ole ihan muutama kerta vain mitä olen käynyt), niin harva siellä sellaista kassahihnalle nostaa. Ovatko kaikki aikoneet hakea "vain" nelosolutta, mutta sitten, kun kerran saatavilla on muutakin, ovatkin houkuttuneet ostamaan viinipullon tai peräti viskiä tai giniä? Tai kotimaisen valmistajan neloslagerin sijaan jotain belgialaista luostariolutta tms.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
tanko
Hakkaa vessan ovea
Hakkaa vessan ovea
Viestit: 621
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 19:16

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja tanko »

Mutta kyllä se alcohoolivero laskee taas, kun on ollut vähän aikaa korkeampi. Se piti vaan yhdistää vapautustoimiin, jotta uudistus saadaan läpi. Veroa sahattaneen eestaas, kuten makeisveroa.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ✈️ ARRIVAL

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Rousku kirjoitti:Muistan vielä ajan, jolloin pidettiin ihan kummallisena, jos ravintolassa osti mitään miedompaa kuin IVB-veroluokan olut. Nykyään räkälöiden suosituin tuote on kolmosolut, vaikka vahvempaakin on tarjolla. Hieman toivon, että tässä nytkin käy samoin, eli että keskari säilyttäisi asemansa.
Olen käynyt tänä vuonna lähikaupossani, jotka ovat K-market ja S-market, sekä yhdessä Lidlissä. Tänään ensimmäistä kertaa bongasin nelosta - K-marketissa pönötti yksikseen jotain Karhun nelossalkkuja lattialle pinottuna. En mene vannomaan ettei nelosta muualla tarjolla olisi; ei ole ollut aikaa jäädä oikein etsimään. Itse olen melkein kuin protestiksi ostanut ykköstä ja kakkosta (sitä yhtä merkkiä jota saa). Kolmosvalikoimat näyttävät pikapuoliin vilkaistuna samalta kuin ennenkin, eli pelkoni ei ainakaan vielä ole toteutunut. Olutharrastajat hehkuttivat, että nyt saadaan kunnon pienpanimo-oluet kauppoihin - no joo, asun melkein pienpanimon kainalossa, mutta enpä senkään vahvempia tuotteita lähikaupoissani ole vielä nähnyt. Voi toki olla ettei tuotantokapasiteetti ole riittänyt niitä sinne vielä panemaan.

Kävin tänään myös lähiräkälässäni, jossa jututin tarjoilijaa, ja hän vahvisti vaikutelmani - kolmonen se on, mitä ihmiset ostaa, vaikka muutakin olisi tyrkyllä. Nythän onkin lehtitietojen mukaan kolmostuoppia saatavilla ennätysalhaiseen happy hour -hintaan. Ties vaikka se olisikin uudistuksen merkittävin seuraus. (Erittäin OT tässä, mutta suomirap on sietämätöntä musaa, kun yrittää keskittyä kapakassa lukemaan lehtiä. Tuolla on yleensä ollut rock-klassikoita, eli meille viisikymppisille pieruille sopivaa kamaa. Muuallakin rap valitettavasti valtaa kapakoitten soittolistaa.)

Eli meneekö se juhlittu nelonen nyt sitten edes kaupaksi?

Sivumennen sanottuna 70-luvulla keskaria ei pidetty edes kunnon alkoholijuomana. Hallussani on Seura-lehden numero jostain 70-luvulta, siinä on juttu painonnoston silloisesta maailmanennätysmies Kalevi Lahdenrannasta, ja jutussa väitetään, ettei hän käytä lainkaan alkoholia. Saattaa kyllä tempaista treenin jälkeen pari keskiolutta nestehukkaa korjaamaan... :roll:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Alkoholilain uudistus meni läpi

Viesti Kirjoittaja rosetta »

jee euroviisut kirjoitti:Mahtaako näiden vahvojen juomien myyntimonopolilla edes olla kulutusta suuresti rajoittavaa vaikutusta? Eihän esim. Keski-Euroopassa ole mitään erillisiä alkoholimonopoliliikkeitä, vaan lähes koko maailmassa (ovatko Suomi, Ruotsi ja Norja peräti maailman ainoat poikkeukset? :mitvit: ) jos alkoholi on yli päänsä laillista, saa tavallisessa ruokakaupassa myydä 40-prosenttista viinaa. Silti ymmärrtääkseni esim. Keski-Euroopassa alkoholismi on ymmärtääkseni pienempi ongelma yhteiskunnalle kuin vaikka Suomessa.
Niinpä. :roll: (Jopa Virossa, joka on alkoholikultturiltaan kai lähiten Suomea muistuttava (?), saa viinejä ja noita vahvojakin ihan normaalisti ruokakaupoista.)

Suuntahan tässä on kyllä hyvä, mutta aika lapsenkenkiin ja mitättömäksi uudistus jää, kun ei viinejä edelleenkään ruokakauppoihin saada, mikä minusta on ehdottomasti sivistysvaltion tunnusmerkki. :joojoo: (Ja mikä voisi jopa sivistää suomalaista alkoholikultturiakin.)
Todo en la vida es como una canción
Que cantan cuando naces y también en el adios

(Massiel: La la la)

Vastaa Viestiin