Yleinen politiikkakeskustelu

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista
Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Violette »

Täällä voi keskustella yleisesti politiikasta. Eihän tällaista ketjua vielä ollut (paitsi lukittuna)? Ainakaan ei osunut silmään, enkä haullakaan löytänyt. ???

Avasin ketjun, koska halusin keskustella eräästä Facebook-ryhmästä. Ainakin muutama oma FB-kaverini on liittynyt ryhmään nimeltä "Vastustan Kokoomuksen suunnitelmia muuttaa opiskelu maksulliseksi!" Tässä ryhmän kuvaus:
Sano kyllä hyvinvointiyhteiskunnalle ja sivistyksen tasa-arvolle!

Sano ei koulutuksen myymiselle sille, joka siitä eniten maksaa!

Suomen hyvinvointi on rakentunut hyvinvointiyhteiskunnan tarjoaman ilmaisen koulutuksen varaan. Sen avulla olemme saaneet terveydenhoidon, opetuksen, Nokian, taiteen ja tieteen sekä paljon muuta. Ilman hyvinvointiyhteiskuntaa olisimme vieläkin kehitysmaa, kuten alle sata vuotta sitten. Suomi on pieni maa, jonka tärkein voimavara on ihmisten osaaminen ja luovuus. Tarvitsemme jokaista kansalaista!

Nyt tätä yhteiskuntamme perustaa nakerretaan muuttamalla opiskelu eliitin huviksi. Koulutuksen ei pidä olla myynnissä sille, jolla on varaa maksaa. Lompakon paksuuden ei pidä olla valintakriteeri opiskeluun: Opiskelun pitää jatkossakin olla tarjolla niille, jotka ovat taitavimpia, motivoituneimpia ja sopivimpia. Aivan kuten nyt on.

Opiskelun on pysyttävä maksuttomana myös jatkossa!

Miten asia koskee minua?

* Lukukausimaksukokeilu on jo käynnistetty. Ensimäiseksi lukukausimaksut koskevat EU:n ulkopuolelta tulevia. Sen jälkeen maksut yleistyvät ja kolmannessa vaiheessa ne koskevat myös suomalaisia. Suomalaisten lukukausimaksuja on ehdoteltu Kokoomuksen ja Keskustan suunnalta toistuvasti aina parin vuoden välein. Maksuja on yritetty saada mm. lukioihin ja jatko-opintoihin. Pääministeri Matti Vanhanen puhui Aalto-yliopiston avajaisissa lukukausimaksuista.

* Missä lapsesi ja lapsenlapsesi opiskelevat? Vaikka lapsien hankinta ei olisi ajankohtaista vielä, on kuitenkin hyvä miettiä asiaa jo. Lukukausimaksut Yhdysvaltalaissa korkeakouluissa ovat jopa 36 000€ vuodessa. Ne voivat olla vieläkin enemmän. Jos sinulla on kaksi lasta, voit joko ostaa 360 000 euron talon tai kouluttaa lapsesi.. Kai sinulla on jo rahaa säästössä?

* Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on perustunut sille, että ihmisen mahdollisuudet punnitaan hänen taidoissa ja motivaatioissa, ei vanhemmilta perityssä omaisuudessa. Kehitys on muuttamassa yhteiskuntaamme luokkayhteiskuntaan, jossa rikkaat saavat enemmän ja köyhät köyhtyvät ilman mahdollisuuksia parempaan elämään. Jo tällä hetkellä hyvin toimeentulevien professorien lapset opiskelevat muita todennäköisemmin yliopistotutkinnon.

xxxx

MITÄ VOIN TEHDÄ?
* kutsu ystäviäsi tähän ryhmään
* levitä sanomaa
* ota yhteys kansanedustajaan ja vaadi että koulutuksen on säilyttävänä maksuttomana kaikille!
* äänestä 2011 vaaleissa vasemmistoliittoa, vihreitä tai demareita
* kehota myös tuttujasi äänestämään!


Huoli on yhteinen, nyt on aika toimia ennenkuin on liian myöhäistä!
Ryhmässä on tämänhetkisen tilanteen mukaan 37 235 jäsentä. En ihmettele lukua siksi, että maksuton koulutus kerää kannatusta, vaan siksi, että kokoomus ei ole mitään tällaisia kaikille yhteisiä lukukausimaksuja edes suunnitellut. EU:n ulkopuolisista maista tuleville on kaavailtu lukukausimaksuja, se on totta, mutta ei suinkaan esim. kaikille suomalaisille yhteisiä. Viime aikoina on myös puhuttu kaikille yhteisistä lukuvuosimaksuista, mutta ehdotuksia on tullut muiltakin puolueilta (ja toki kaikkien puolueiden sisällä on erilaisia mielipiteitä siitä, pitäisikö opiskelun pysyä jatkossakin maksuttomana vai ei). Mitä voin tehdä -kohdan alapuolelta voikin saada osviittaa siitä, miksi tämä ryhmä on perustettu: halutaan lobata vasemmistoa ja vihreitä. Mutta miksi ihmeessä se pitää tehdä väittämällä jotain, mikä ei ole totta? Ja miksi niin moni uskoo kritiikittä sen, mitä ryhmän perustajat kertovat?

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun jotakin tiettyä puoluetta mustamaalataan, mutta ehkä ensimmäisiä kertoja kun valheellista tietoa levitetään Facebookin kaltaisessa sosiaalisessa mediassa. Mitäs olette ilmiöstä mieltä? Facebookissa olen tästä jo vähän keskustellutkin, mutta ajattelin, että keskustelufoorumilla varmaan saisi enemmän aiheesta irti. Voitte siis kommentoida sekä itse asiaa että Facebookin asemaa politiikassa :heh:

EDIT: Tässä vielä kannanotto koulutusasiaan kokoomuksen sivuilta: http://www.kokoomus.fi/ajankohtaista/?x17780=1906088
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Nehaka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3689
Liittynyt: 03 Loka 2006, 20:41

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Nehaka »

Olen ihmetellyt ihan samaa kuin Violette. Ihmiset provosoituvat käsittämättömän helposti. Itse olisin enemmänkin kallistumassa sellaiseen suuntaan, mitä muistaakseni Ylioppilaslehdessäkin väläyteltiin. Lukukausimaksut nostetaan puheenaiheeksi epämääräisten työryhmien yms. toimesta, jotta poliitikot pääsisivät jyrkästi torjumaan idean ja saisivat siten kannatusta ja vaikuttaisivat olevan opiskelijoiden puolella. Sitten opiskelijat ottavat innoissaan vastaan poliitikkojen hienot puheet maksuttoman koulutuksen tärkeydestä. Kukaan ei ole missään vaiheessa vakavissaan maksuja opiskelijoille suunnitellut. Kaikki hymisevät tyytyväisinä, kun maksuja ei tietenkään tule. Opiskelijoille ei ole annettu yhtään mitään, mutta luodaan vaikutelma, että heistä välitetään.

Tämä tietysti kärjistetty salaliittoteoria, mutta kyllä naurattaa, kun opiskelijat nyt hurraavat maksujen vastaisille kannanotoille ja kuvittelevat, että heidän asiaansa on nyt ajettu hyvin. :heh:
Practically perfect people never permit sentiment to muddle their thinking.

Avatar
Weewa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9448
Liittynyt: 17 Marras 2003, 15:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Weewa »

Minä kuulun tuohon facebook-ryhmään, mutta niin kuuluisin vaikka siinä lukisi vihreät/rkp/vasemmistoliitto yms. Pointti on siinä "vastustan lukukausimaksuja" kohdassa, ei siinä puolueen nimessä. Kokoomusta vastaan minulla ei ole mitään. Mutta myönnettäköön, että en lukenut tarkkaan noita faktoja ja olen muutenkin tosi laiska perehtymään tällaisiin asioihin. :puna: Nehakan kirjoituksessa saattaa olla perää. :miettii:
...Åh jag börjar nästan (s)Weewa I mina gyllene skor.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Violette kirjoitti:Mutta miksi ihmeessä se pitää tehdä väittämällä jotain, mikä ei ole totta? Ja miksi niin moni uskoo kritiikittä sen, mitä ryhmän perustajat kertovat?
Mutta tämähän on aivan normaalia poliittista toimintaa. Retoriikka ja peli on aina ollut aivan elimellinen osa politiikkaa. On asiota joita ajaetaan ja ihmiset täytyy saada uskomaan, että juuri tämä liike niitä ajaa tehokkaimmin. Eihän tuo ole oikeastaan valetta, se on osatotuuden yleistys. Kuten sanoit, on ihan mahdollista, että joku Kokoomuksesta kannattaa lukukausimaksuja. Jos nyt vasemmisto onnistunut omimaan jonkin mission niin aivan samaa tapahtuu oikeistossakin. Ja itseasiassa Kokoomus on ollut kadehdittavan taitava tällaisessa lobbauksessa. Toivo-talkoot ja siihen liittyvät vasemmistoa koskeneet väitteet jne.

Onhan se hieman paheksuttavaa, ja ennen kaikkea sairaan ärsyttävää silloin, kun oman kannatuksen kohde joutuu altavastaajaksi. Facebookista en osaa sanoa, kun olen siellä niin epäaktiivinen ja lisäksi erittäin epäluuloinen kaikkia ryhmiä kohtaan :heh: - mikä muuten on hassua, sillä paperiadresseihin olen aika helposti valmis kirjoitamaan nimeni, jos asia tuntuu oikealta. EDIT tuo saattaa liittyä siihen, että minua ärsyttää ajatus että tekemällä haun nimelläni joku tuttu saattaa muodostaa valinnoistani jonkun ajatuksen tuntematta kaikkia perustelujani. Paperiadressit eivät saa ikuista avointa julkisuutta. Tai saavat, muta se on niin hankalaa että käytännössä ne ovat salaisia.

Nehakan teoria kuulostaa erittäin uskottavalta.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
BronZe
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1367
Liittynyt: 27 Marras 2003, 23:12
Paikkakunta: Turku

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja BronZe »

Saako täällä puhua myös Amerikkalaisesta politiikasta? :heh:

Eilen nimittäin tapahtui aika huikean suuri menestys demokraateille, kun lakimuutos terveydenhuollosta meni läpi. Etenkin voitto on suuri Obamalla, kun viime aikoina mediassa jopa monet demokraatit ovat arvostelleet häntä siitä, ettei luvattua muutosta ole tapahtunut. Tämän lakimuutoksen ei siis toivottavasti enää kuulla vastaavia valituksia, paitsi ehkä niiden republikaanien suusta, joiden mielestä Obama on tehnyt jo liikaa. :heh: Itse en voi edes ymmärtää, miten kukaan voisi olla sitä vastaan, että maan köyhemmilläkin kansalaisilla on mahdollisuus terveydenhuoltoon ilman että siitä tarvitsee maksaa itseään tuhansien dollareiden velkoihin. Republikaaneilla onkin ollut aikamoinen törkykampanja lakimuutosta vastaan, kun esimerkiksi tämä propaganda mainos on pyörinyt televisiossa ahkerasti. Onneksi demokraatteja oli riittävästi senaatissa, jotta laki saatiin läpi kongressissa, vaikka jotkut "demokraatit" äänestivätkin lakia vastaan. :roll:

Toinen lakimuutos, joka on viime aikoina herättänyt keskustelua on "Don't ask, don't tell" -pykälän poistaminen Yhdysvaltain armeijasta. Laissahan sanotaan, ettei LGBT-ihmisillä ole oikeutta puhua armeijassa avoimesti seksuaalisuudestaan. Seurauksena tämän rikkomisesta voi muun muassa olla lentäminen ulos armeijasta. Obama on ollut koko presidenttikautensa ajan tätä systeemiä vastaan ja on luvannut että tämä laki yritetään saada poistettua. Asia on herättänyt keskustelua etenkin LGBT-piireissä ja esimerkiksi Kathy Griffin oli juuri vierailulla Washington, D.C:ssä tukemassa lain vastustajia.

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Violette »

^Perustin ketjun juuri siksi, että täällä voisi puhua kaikesta politiikasta, silloin kun ei ole kyseessä asia joka ansaitsee oman otsikkonsa. Vaali- ym. keskustelut on varmaan jatkossakin fiksuinta käydä omissa ketjuissaan, mutta täällä voi keskustella puolueista yleisesti jne. Eli joo, puhu vaan amerikkalaisestakin politiikasta :joojoo: :peukku:
ta1ja kirjoitti:
Violette kirjoitti:Mutta miksi ihmeessä se pitää tehdä väittämällä jotain, mikä ei ole totta? Ja miksi niin moni uskoo kritiikittä sen, mitä ryhmän perustajat kertovat?
Mutta tämähän on aivan normaalia poliittista toimintaa. Retoriikka ja peli on aina ollut aivan elimellinen osa politiikkaa. On asiota joita ajaetaan ja ihmiset täytyy saada uskomaan, että juuri tämä liike niitä ajaa tehokkaimmin. Eihän tuo ole oikeastaan valetta, se on osatotuuden yleistys. Kuten sanoit, on ihan mahdollista, että joku Kokoomuksesta kannattaa lukukausimaksuja. Jos nyt vasemmisto onnistunut omimaan jonkin mission niin aivan samaa tapahtuu oikeistossakin. Ja itseasiassa Kokoomus on ollut kadehdittavan taitava tällaisessa lobbauksessa. Toivo-talkoot ja siihen liittyvät vasemmistoa koskeneet väitteet jne.
Ihan totta kyllä, että tällaista on aina sattunut, mutta en jaksa käsittää, että fiksut, jopa korkeasti koulutetut ihmiset (joilta voisi siis edellyttää asioihin perehtymistä ja perusteltuja väitteitä) lähtevät tähän. Olen mm. kuullut sellaisenkin väitteen, että kokoomus on homovastainen puolue. Eikä tällä ole mitään tekemistä oman puoluekantani kanssa, viime vaaleissakaan en äänestänyt kokoomusta. Minusta se vain tekee enemmän hallaa sille, joka näitä valheita tai puolitotuuksia laukoo. Uskottavuus menee, ainakin mun silmissä. Enkä muista nähneeni näin laajaa dissausta mitään muuta puoluetta kohtaan. :miettii: No, perussuomalaiset sitten toki asia erikseen. :heh:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
BronZe
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1367
Liittynyt: 27 Marras 2003, 23:12
Paikkakunta: Turku

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja BronZe »

John McCain oli tänään täällä kampanjoimassa uudelleenvalintaansa senaattoriksi ja hänelle tukensa oli antamassa itse Sarah Palin. :uujee: Olisi ollut todella mielenkiintoista käydä (v)ihastelemassa näitä kahta toopea, mutta valitettavasti tapahtuma oli turhan kaukana, eikä kukaan muu vaikuttanut olevan tarpeeksi kiinnostunut lähtemään sinne. Jotkut paikalliset demokraatit olisivat voineet järjestää vaikka bussikyydityksiä kyseiseen tilaisuuteen ja sitten kaikki olisi voitu yhteen ääneen buuata niille. :heh: :tapu: Ja kyllä, hyväksyn täysin idioottipoliitikoille buuaamisen. :draamaa: :joojoo:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11892
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja sziget »

Saippuaooppera nimeltä Marja Tiura jatkuu torstaina, kun kokoomuksen eduskuntaryhmä käsittelee Tiuran väitetyistä loikkausaikeista syntynyttä sotkua. Kohuliikemies Arto Merisalon haastattelu on torstain Savon Sanomissa, muuten hän aikoo jättää asian sikseen. Keskiviikon tiedotteessaan hän sanoi, ettei Tiura ole oikeutettu vaatimaan Merisalon nauhoittamien puhelujen julkistamista. Hänen mielestään loikkausaloite on jo tullut selvitetyksi ja Tiuran aktiivisuus siinä todistetuksi. HS

Kaikkihan alkoi Apu-lehden haastattelusta, jossa kohukansanedustaja Marja Tiura väitti keskustan houkutelleen häntä riveihinsä vaalien jälkeen. Tiura sanoi halveksivasti, ettei liittyisi keskustaan, vaikka se olisi Suomen ainoa puolue. Merisalo ja keskustalähteet vastasivat, että loikkausaloite tuli Tiuralta itseltään, kun omasta puolueesta ei irronnut ministerinpaikkaa. Myös kokoomuksessa on tiedetty Tiuran uhittelusta. Mutta jos aloite oli Tiuran, miksi ihmeessä hän toi asian julkisuuteen? Siksikö, kuten Merisalo arveli, että hän pelkäsi sen paljastuvan vaalien alla? Nythän hänellä on sopivasti aikaa puhdistautua haukkumalla keskustaa ja Merisaloa.

Naiskortti, Jeesus-kortti ja lapsikortti on jo käytetty. :roll: Blogissaan Tiura päätteli, että häntä vainotaan, koska hän on nainen. Ajojahtiteoriaa tehostettiin Jeesus-sitaatilla: "Tänään on pitkäperjantai. Hän sanoi silloin: anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä tekevät." Kirjoitus on nyt poistettu, mutta tiistain Ajankohtaisessa kakkosessa Tiura veti keskusteluun kuusivuotiaan poikansa. Edustajaa oli häiritty, kun poika oli sairaalassa tiputuksessa. Saadakseen rauhan perheelleen hän päätti epäitsekkäästi vetäytyä kokoomuksen johtoryhmästä (johon hänet oli valittu arvalla, koska aiemmat kohut olivat syöneet uskottavuutta).

Säälipisteitä heruu varmaan sen verran, että Tiura pääsee kevyesti läpi ensi vaaleissakin, jos asettuu ehdolle. Kukaan ei tiedä, asettuuko. Puheenjohtaja Jyrki Katainen oli tiistaina sitä mieltä, että Tiura selvittäköön soppansa itse, kun on itse sen keittänytkin. Näinköhän? Jos Katainen olisi kiltisti esittänyt äänikuningatar Tiuraa ministeriksi, mitään loikkaustarvetta ei olisi ollut 2007 eikä mitään loikkauskohua 2010. ;)
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ Jaa minulle on lähinnä tullut mieleen kaiken perusteella, että Maria Tiura voi olla häikäilemätön ja ei niin fiksu kuin luulee, mutta sellaisena vain täysverinen poliitikko. Se mikä sallitaan miehille, mikä on miestoiminnassa aivan normaalia ja jota kaverit tukevat, ei onnistu naisilta, koska hyväveliverkosto puuttuu. Anneli Jäättenmäki, Maria Tiura, Arja Alho ovat kaikki törmänneet lasikattoon.

Miksei Merisalo julkaise nauhoja, joiden julkaisua Tiura vaatii? Samasta syytäkö kuin Vanhanen ei nostanut oikeusjuttua YLEä kohtaan?

On muuten erittäin oireellista, että niin suuri osa kompetenteista (en tarkoita että välttämättä olisin ollenkaan niiden linjoilla, tarkoitan voimakastahtoisuutta) naisista jättää eduskuntatyöskentelyn.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11892
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja sziget »

Torstaina Vanhanen vahvisti, että hänen ja Tiuran välille oli sovittu tapaaminen, jonka Tiura perui. Miten Tiura olisi voinut perua tapaamisen, jos puolueenvaihtoa suunniteltiin hänen tietämättään, kuten hän väittää. Kuka uskoo, että keskusta yrittäisi kesken hallitusneuvottelujen houkutella äänikuningatarta loikkaamaan? Sillehän keskusta ei voinut mitään, että Tiura itse halusi loikata - tai olisi halunnut, jos olisi päässyt ministeriksi.
ta1ja kirjoitti:Se mikä sallitaan miehille, mikä on miestoiminnassa aivan normaalia ja jota kaverit tukevat, ei onnistu naisilta, koska hyväveliverkosto puuttuu.
Mitä Tiuralle ei ole sallittu? :raaps: Hän itse halusi tuoda loikkausasian julkisuuteen. Kokoomus, keskusta ja Merisalo olisivat armeliaasti unohtaneet nolon episodin. Puolueen vaihtaminen on toki sallittua, mutta se on erikoista, että yritetään loikata suoraan ministeriksi, kun oma puolue sanoo ei. Kukaan miespoliitikko ei ole sellaista yrittänyt, tai jos on, ei ole ainakaan puhunut asiasta Apu-lehdelle.
ta1ja kirjoitti:Miksei Merisalo julkaise nauhoja, joiden julkaisua Tiura vaatii?
Kahdesta syystä. Ensinnäkään hänellä ei ole siihen tarvetta, koska hänen oma kertomuksensa oli uskottava ja muut lähteet tukivat sitä. Toiseksi Merisalo ymmärtää, ettei Tiura todella halua nauhoja julki. Jos haluaisi, hän voisi nostaa kanteen, jolloin nauhat olisi pakko luovuttaa. Merisalo puolustautui, kun Tiura hyökkäsi, mutta hänellä ei ole syytä vahingoittaa Tiuraa enempää kuin tämä itse vahingoittaa itseään. Savon Sanomien haastattelussa Merisalo korosti näitä inhimillisiä syitä:

"Ajattelin, että jos ihminen on noin uupunut ja hokee vain televisiossa samaa mantraa, joka on suuhun laitettu. Jos ihminen näyttää olevan noin poikki ja väsynyt, minä ymmärrän hyvin, koska minun pääsiäiseni meni myös pilalle. Kiitos hänen."
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

:heh:
Jos Merisalo sanoo noin niin toki se on sitten totta, sellainen uskottavuuden ja suoraselkäisen toiminnan perikuva :peukku: . - Ei mitenkäään tosiaan voi olla niin, että Merisalo halusi Tiuran ministeriksi omien intressiensä takia, esimerkiksi siksi, että oli havainnut Tiuran helposti ohjailtavaksi ja sitten toimi aktiivisesti asiassa. Mutta niin tai näin, sillä ei oikeastaan ole väliä, olen kuitenkin vakuuttunut, että mitään tällaista kohua ei olisi jos Tiura olisi yksi veljistä. Tiura voi olla hölmö, mutta yksin hän ei soppaa ole keittänyt. Jätkät eivät vaan ole tottuneet siihen että minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Miksi Tiura olisi tuonut asian julki Avussa, jos kaikki muut sen halusivat unohtaa ja jos hän itse tiesi olleensa aloitteen tekijä ja paljastuksen vahingoittavan vain häntä itseään?

Merisalo voi hyvin ilmoittaa että nosta kanne, jos haluat ne nauhat julkisiksi, koska esimerkiksi Hesarin oikeusasiantuntijat sanovat, että asia on niin mitätön, että sitä todennäköisesti ei lähdetä viemään eteenpäin. Tämän varmistaminen kesti hiukan, siksi tällainen reteys vasta nyt.

Matti Vanhasen muistin pätkittäin palailu on taas jo pitkään herättänyt epäilyksiä koko muistin tilasta.

- Sitäpaitsi - kuinka monta kertaa miespoliitikko on jäänyt vastaavalla äänimäärällä ja sen tuomalla asemalla ilman ministerin salkkua? - Vilpittömästi nyt kysyn kun en tiedä.

Kaikkinensa kyllä erittäin viihdyttävää kevätfarssia oikeistoleirissä. Lisää tällaista.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11892
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja sziget »

Pressiklubi (loistava ohjelma yleensäkin) käsitteli Marja Tiura -kohua, vieraina Arja Alho, Kaarina Hazard ja Aamulehden Matti Apunen. Olen lukenut Alhon kirjan Kafka kävi meillä kohusta, joka pakotti hänet eroamaan valtiovarainministerin paikalta vuonna 97, joten hänen kantansa kiinnosti. Kukaan vieraista ei pahemmin säälinyt Tiuraa. Hazard piti virheenä sitä, että Tiura otti passiivisen uhrin roolin. Jos hän olisi kertonut, että hallituksesta pudottaminen otti päähän ja teki melkein mieli vaihtaa puoluetta, kansa olisi ymmärtänyt. :joojoo:
ta1ja kirjoitti:Ei mitenkäään tosiaan voi olla niin, että Merisalo halusi Tiuran ministeriksi omien intressiensä takia, esimerkiksi siksi, että oli havainnut Tiuran helposti ohjailtavaksi ja sitten toimi aktiivisesti asiassa.
Merisalo halusi Tiuran ministeriksi, mutta loikkausta puolueesta toiseen ei voi järjestää henkilön itsensä tietämättä ja tahtomatta. Eihän Merisalokaan sentään idiootti ole. Tiuran täytyi ilmaista melko vahvasti, että loikkaaminen voisi kiinnostaa, ennen kuin välittäjä saattoi tehdä mitään asian eteen.
ta1ja kirjoitti:Tiura voi olla hölmö, mutta yksin hän ei soppaa ole keittänyt.
Tiura yksin päätti puhua Avulle. Mutta jos tarkoitat vaalirahasoppaa, johon tämäkin farssi kuuluu, olet tietenkin oikeassa. Merisalon toiminnan paljastuminen on kiusallista kaikille asianosaisille.
ta1ja kirjoitti:Miksi Tiura olisi tuonut asian julki Avussa, jos kaikki muut sen halusivat unohtaa ja jos hän itse tiesi olleensa aloitteen tekijä ja paljastuksen vahingoittavan vain häntä itseään?
Hän yritti luoda sana vastaan sana -asetelman. Merisalo on vaalirahoituksen Kari-Pekka Kyrö, roisto, jota kaikki halveksivat. Tiura on kohuista huolimatta naistenlehtien lemmikki, jota halutaan uskoa, vaikka hänen tarinansa olisi kuinka tolkuton tahansa. Kohu karkasi lapasesta, kun Merisalo alkoi puhua nauhoista. Nyt Tiuran ainoa toivo on, ettei nauhoja ole olemassa tai ettei niitä ainakaan julkisteta. Kun pöly laskeutuu, Merisalo on yhä roisto ja Tiuralla on yhä ne muutama tuhat äänestäjää, jotka hän ensi vaaleissa tarvitsee. Eikä hänen tarvitse enää pelätä, että joku vuotaa loikkausepisodin medialle juuri ennen vaaleja.
ta1ja kirjoitti:Merisalo voi hyvin ilmoittaa että nosta kanne, jos haluat ne nauhat julkisiksi, koska esimerkiksi Hesarin oikeusasiantuntijat sanovat, että asia on niin mitätön, että sitä todennäköisesti ei lähdetä viemään eteenpäin.
Todellako? :mitvit: Olisihan loikkausväite selvä kunnianloukkaus, jos Tiuran kertomus olisi totta. Todistaakseen syyttömyytensä Merisalo joutuisi lyömään nauhat pöytään.
ta1ja kirjoitti:- Sitäpaitsi - kuinka monta kertaa miespoliitikko on jäänyt vastaavalla äänimäärällä ja sen tuomalla asemalla ilman ministerin salkkua? - Vilpittömästi nyt kysyn kun en tiedä.
En minäkään. Ainakin Tiuralla oli hyvä syy olla katkera. Alho ja Hazard tosin oudoksuvat nykyistä Idols-kulttuuria, jossa oma menestys ajaa kaiken muun ohi. "Minun on pakko päästä hallitukseen, kun olen niin suosittu." Vaaleissa kai pitäisi valita kansanedustajat eikä ministereitä? Torstain Ilta-Sanomissa tamperelainen kokoomuspomo arvioi, että Tiura tuputti itseään liikaa ja Katainen kyllästyi. Lisäksi hänen kykyjään epäiltiin.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Cyrano
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4856
Liittynyt: 22 Marras 2005, 14:55

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Cyrano »

Minua kiinnostaisi tietää ketkä kokoomuksen kansanedustajat äänestivät Tiuraa varapuheenjohtajaksi,
vielä vaalirahakohun jälkeen.
Kun rakkaus kerran voittaa, pois ihmisten kateus silloin jää.
Kun päivä tuo kerran koittaa, se kaikki kansat yhdistää.
Voi rakkaus tuskan poistaa, ei ihmiset sotiaan silloin käy.
Vain aurinko lämmin loistaa ja pelkoa ei missään näy.

Cyrano
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4856
Liittynyt: 22 Marras 2005, 14:55

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Cyrano »

ta1ja kirjoitti: kuinka monta kertaa miespoliitikko on jäänyt vastaavalla äänimäärällä ja sen tuomalla asemalla ilman ministerin salkkua? - Vilpittömästi nyt kysyn kun en tiedä.
Ehkä Tiurassa ei ollut ministeriainesta. Kansansuosio ei ole tae älynlahjoista.
Tiurasta on sanottu että painavin salkku minkä hänelle voi uskoa on käsilaukku.

Vakavasti puhuen: miksi kykypuolueen Suvi Linden pääsi uudestaan ministeriksi, vaikka hänen puutteet oli tiedossa?
Vieläpä aikana jolloin sähköinen tiedonvälitys muuttuu dramaattisesti.
Ei ole yllätys että homma kaatui kun epäpätevä Linden pääsi hämmentämään YLE-soppaa.
Kun rakkaus kerran voittaa, pois ihmisten kateus silloin jää.
Kun päivä tuo kerran koittaa, se kaikki kansat yhdistää.
Voi rakkaus tuskan poistaa, ei ihmiset sotiaan silloin käy.
Vain aurinko lämmin loistaa ja pelkoa ei missään näy.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11892
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja sziget »

HS tiistaina: Arto Merisalo pyysi sähköpostitse Marja Tiuraa puhumaan erikoiskauppojen erityisaseman puolesta. Edustaja teki näin eduskuntaryhmänsä kokouksessa ja kertoi asiasta Merisalolle. Tiuran mukaan viestien vaihto tapahtui kuitenkin vasta kokouksen jälkeen. Kohupoliitikon retoriikassa talvisota on nyt syrjäyttänyt Jeesuksen. Vastauksessaan HS:lle Tiura kirjoitti: ”Minä en pysty tietenkään tässä vaiheessa puolustautumaan muuten kuin sanomalla, että olen syytön. Niin muuten sanoi Suomikin talvisodan jälkeen.” :puna:

Toisin kuin edellä sanoin, Merisalon ei tarvinnut puolustautua Tiuran Apu-haastattelun jälkeen, koska siinä syytettiin keskustaa eikä häntä. Merisalo vain ärsyyntyi Tiuran valehtelusta ja yritti painostaa häntä kertomaan totuuden. Vanhanen toisti sunnuntain haastattelutunnilla, ettei Tiuran "houkuttelussa" olisi ollut keskustan kannalta mitään järkeä. Jos edustaja itse haluaa loikata, hänen paikkansa on takarivissä eikä hallituksessa.

Paljastavinta kohussa oli se, ettei kukaan tukenut Tiuran puheita, eivät edes ystävät ja puoluetoverit. Varmasti hän olisi kertonut noin erikoisen tapauksen jollekin ihmiselle, vaikka eduskunnan kahvilassa: "Hei voittekste kuvitella, Jarmo Korhonen soitti ja kysyi, haluisinko mä loikata keskustaan. Siis en todellakaan! Mä en liittyis keskustaan, vaikka se ois Suomen ainoa puolue!" Mutta todistajia löytyi vain sille, että Tiura itse pohti puolueen vaihtoa.
Cyrano kirjoitti:Ehkä Tiurassa ei ollut ministeriainesta.
Ehkä se nähdään ensi vaalien jälkeen, jos hän saa vaikka 30 000 ääntä. Nyt Katainen on varmaan helpottunut, kun ymmärsi jättää hänet salkutta.
Cyrano kirjoitti:Ei ole yllätys että homma kaatui kun epäpätevä Linden pääsi hämmentämään YLE-soppaa.
Ilmeisesti Lindén halusi sen kaatuvan. Tapa, jolla hän sen kaatoi, oli kyllä verrattoman tökerö.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

:heh: Voihan se edelleen yhtä hyvin olla Merisalo joka koko sopan keitti, uskotteli Tiuralle, että keskusta antaa salkun ja keskustalle, että Tiura haluaa loikata. En vieläkään näe mitään sellaista mikä saisi minut uskomaan Merisaloa yhtään enempää kuin Tiuraa. Näistä KMS:n avustuslitoista, jotka tänään julkaistiin,näkee hyvin, kuinka laajalti kädet on poliitikkopiireissä sidottu. Ja vaakakupissa tässä tilanteessa painaa sekin, että Tiuran syntipukkius, huomion kiinnittyminen häneen, sopii kaikille paremmin kuin hyvin.

Mutta Vanhasen muistin tila on kyllä huolestuttava :eiei: . Kyllä tuollaisiin oireisiin pitäisi jo tarttua, omasta terveydestään pitää huolehtia.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Cyrano
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4856
Liittynyt: 22 Marras 2005, 14:55

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Cyrano »

Vanhanen on eroamassa, "terveyssyistä".
Kun rakkaus kerran voittaa, pois ihmisten kateus silloin jää.
Kun päivä tuo kerran koittaa, se kaikki kansat yhdistää.
Voi rakkaus tuskan poistaa, ei ihmiset sotiaan silloin käy.
Vain aurinko lämmin loistaa ja pelkoa ei missään näy.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41743
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Cyrano kirjoitti:Vanhanen on eroamassa, "terveyssyistä".
Sillähän on niitä muistihäiriöitä :heh: . Hyvä että tajuaa erota jo nyt eikä tee kekkosia.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5343
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Saadaankohan uudeksi pääministeriksi Paavo Väyrynen? :uujee: :rofl:

Milloin se Keskustan ratkaiseva puoluekokous on?

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41743
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Keskustan puoluekokous pidetään Lahdessa 11. – 13.6.2010. :tosion: (Lähde: Kepun omat sivut. Onkohan väitteeseen sittenkään luottamista?)

Minusta olisi kyllä kiinnostavaa joskus kuulla jonkun vakaumuksellisen kepulaisen kertovan, mitä se heidän ideologiansa oikein on.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Huikka
Maistelija
Maistelija
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Huhti 2010, 11:21
Paikkakunta: Suomi

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Huikka »

Huilumies kirjoitti:Saadaankohan uudeksi pääministeriksi Paavo Väyrynen? :uujee: :rofl:

Milloin se Keskustan ratkaiseva puoluekokous on?
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta,eli kai Paavo valitaan puheenjohtajaksi/Pääministeriksi.
Sitä milloin kokous pidetään,ei mulla ole tietoo?
:uujee:
A lasso rixa quaeritur

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Rousku kirjoitti:Minusta olisi kyllä kiinnostavaa joskus kuulla jonkun vakaumuksellisen kepulaisen kertovan, mitä se heidän ideologiansa oikein on.
Luulisin että aika lailla sama kuin muillakin suurehkoilla puolueilla.

Kokoomushan alkoi jo työväenpuolueeksi.
Vihreät rakentavat ydinvoimaloita.
Demarit laulavat internationaalia, mutta vain suomalaisten kanssa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16601
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

ta1ja kirjoitti:Vihreät rakentavat ydinvoimaloita.
Vihreät vastustavat ydinvoiman lisärakentamista. Vihreät eivät kuitenkaan jätä hallitusta ydinvoimapäätöksestä huolimatta, koska heistä on tärkeää vaikuttaa myös muilla elämän osa-alueilla.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

UFOPOLI kirjoitti:
ta1ja kirjoitti:Vihreät rakentavat ydinvoimaloita.
Vihreät vastustavat ydinvoiman lisärakentamista. Vihreät eivät kuitenkaan jätä hallitusta ydinvoimapäätöksestä huolimatta, koska heistä on tärkeää vaikuttaa myös muilla elämän osa-alueilla.
:joojoo:

Lisäksi:
Kokoomus alkoi kyllä työväenpuolueeksi, mutta kantaa myös vastuunsa suurpääoman hyvinvoinnin edistämisessä

Demarit ovat edelleen kansainvälinen, tasa-arvoon tähtäävä puolue, mutta kantavat vastuuta suomalaisesta tasa-arvosta.

Ja vieläkin lisäisin:
RKP kannattaa liberaalia, monikulttuurista Suomea, joka kantaa sosiaalisen vastuunsa. Höblän sivuilla. Niin ja Kauniaisissa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Huikka
Maistelija
Maistelija
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Huhti 2010, 11:21
Paikkakunta: Suomi

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Huikka »

Perus-suomalaiset..niin mitäs he edustavat,eihän ne mitään,nehän vastustaa kaikkee! :uujee: :heh:
A lasso rixa quaeritur

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41743
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

ta1ja kirjoitti:
Rousku kirjoitti:Minusta olisi kyllä kiinnostavaa joskus kuulla jonkun vakaumuksellisen kepulaisen kertovan, mitä se heidän ideologiansa oikein on.
Luulisin että aika lailla sama kuin muillakin suurehkoilla puolueilla.

Kokoomushan alkoi jo työväenpuolueeksi.
Vihreät rakentavat ydinvoimaloita.
Demarit laulavat internationaalia, mutta vain suomalaisten kanssa.
Eikun ideologia, ei vallassapysymisen pragmaattiset välttämättömyydet. -Niin no joo, kyllähän Vanhanen sitä Nurmijärvi-onnelaansa tässä taannoin maalaili. Mutta sehän onkin semmoinen citykepuli. Mitä landekepuli Jalasjärveltä mahtaisi sanoa?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ joo tajusin, mutta just nyt vaan tuntuu siltä, että vaikka periaatteessa myös ruikutus siitä kuinka kaikki poliitikot on mätiä jne on todela ärsyttävää, niin silti nyt näyttää siltä että nimenomaan millään ideologialla, tai arvoilla, tai milään muutenkaan ei ole mitään merkitystä niiden "vallassapysymisen pragmaattisten välttämättömyyksien" takia. Ehkä se onkin tai siis varman on niin (mutta mulle vasta nyt valkeni :heh: ) niin, että tuo on se ideologia. Samaan tapaan kuin "maailmantalouden välttämättömyydet" ei ole pragmaattinen asiaintila, vaan ideologia, jonka sisällä ollaan niin, ettei vaihtoehtoja ole olemassa.

Mitä kepulaisuuteen tulee, niin mulle on vielä tässä hiljan sanottu, että kyllä alkiolaisuus edelleen se pohja on. Suomalainen pientalonpoikien demokratia. Kaikki tasa-arvoisia, lähellä luontoa jne - ideologisena uskona ja valtavana kliseena, yhtä aikaa. Tuon versiohan se nurmjärveistyminen - jokaisella oikeus kasvattaa lapsensa luonnon lähellä, poissa pahasta kaupungista, siinä omakotitalossa. Mutta varmaan joku tietää paremmin.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41743
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Niin onkohan ne tuota alkiolaisuutta miten päivittäneet, kun pientalonpoikia ei juuri ole enää. Aika harvainvaltaan päädyttäisiin, jos meitä johtaisivat pientalonpoikamme demokraattisesti keskenään! (Oho typotin haravainvaltaan :hihi:)

Landella ruikuttavat, kun ei kaupunkilainen tiedä, mistä ruoka tulee (ulkomailtahan se...). Toisaalta eivät tunnu landella aina oivaltavan, että suurin osa suomalaisista elää ihan erilaista elämää kuin he itse. Ja että jos ei eläisi (eli ei olisi kaupunkien duunareita ja byrokraatteja) niin elämä landellakin olisi ihan toista kuin mitä se on nyt, eikä välttämättä suinkaan mukavampaa.

Siinä Vanhasen mallissa lähinnä ihmettelin, miten se saa työpaikat sijoitettua lähelle omakotialueita, vieläpä useamman palkansaajan perheessä kaikkien työpaikat. Tai palkat kaikille sellaisiksi, että siihen tervehenkiseen omakotiasumiseen on varaa.

Jos joku paikalla oleva kepulainen tietää niin valistakoon minua!
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30471
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

:isobritannia:
http://news.bbc.co.uk/2/shared/election2010/liveevent/
http://news.bbc.co.uk/2/shared/election2010/results/

Britannian vaaleista tuli odotetusti trilleri. Gallupien povaamaa liberaalidemokraattien nousua ei tosin tapahtunut, puolue on itse asiassa häviämässä jonkin verran paikkoja. Konservatiivit sen sijaan nousee suurimmaksi puolueeksi selvällä erolla ohi kolmetoista vuotta vallassa olleen työväenpuolueen.

Mikään puolue ei näytä saavan yksin enemmistöä parlamentin alahuoneeseen, joten maa saanee joko vähemmistö- tai koalitiohallituksen. Molemmat ovat sikäläisessä poliittisessa järjestelmässä harvinaisia. Liberaalidemokraattien ehto hallitusyhteistyölle on vaalitapareformi suurimmassa osassa Eurooppaa (myös Suomessa) käytettävän suhteellisen vaalitavan suuntaan, mikä taas ei konservatiiveille kelpaa.

Hallituskumppani löytyneekin alueellisista puolueista. Pohjois-Irlannin unionistipuolue olisi luonteva valinta mutta se saa vain kahdeksan paikkaa eikä konservatiiveilla ja unionisteilla ole välttämättä yhdessäkään enemmistöä alahuoneessa. Tällöin homma menee kimurantimmaksi ja mukaan tarvitaan myös esim. Skotlannin kansallispuoluetta. Hallitustunnustelijana Britannian systeemissä aloittaa kuitenkin istuva pääministeri, ellei mikään puolue saa paikkaenemmistöä.

Ilouutinen myös kuppilan vihreille. Vihreät saa ensimmäisen paikkansa alahuoneeseen. Puolueen puheenjohtaja Caroline Lucas voitti vaalipiirinsä Brightonissa reilulla tuhannella äänellä. Europarlamentaarikkoja vihreillä on Britanniasta kaksi mutta yleisvaaleissa käytössä oleva enemmistövaalitapa estää sangen tehokkaasti uusien poliittisten voimien nousua.

Paikkajako kun 542/650 vaalipiiriä on laskettu:
Konservatiivit 266
Työväenpuolue 209
Liberaalidemokraatit 40
Alueelliset puolueet yht. 25
Vihreät 1
Sitoutumattomat 1
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
male
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5449
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen politiikkakeskustelu

Viesti Kirjoittaja male »

Oi, vaalit. :kuolaus: :ihana: :kups: Katselin Britannian vaalivalvojaisia BBC Worldiltä noin yökahteen asti kun tulokset oli saatu kolmesta vaalipiiristä. Eli enää 647 oli siis jäljellä. Ja aamulla kun heräsin puoli yhdekstältä niin samat herrat istuivat studiossa samassa kohtaa kun vielä 80 vaalipiirä uupui. :heh:

Mutta tosiaan, mielenkiintoista. Onkohan liberaalidemokraattien laisinkaan nykyjärjestelmässä mahdollista päästä paikkamäärässä lähellekään kahta suurta? Kun tuntuu, että viimeistään vaalipäivänä äänestäjät taipuvat joko työväenpuolueen tai konservatiivien suuntaan, sillä lib.demille annettua ääntä pidetään vieläkin "hukkaan heitettynä äänenä". Olisin kyllä toivonut liberaaleille suurempaa pottia, jotta puolueet olisivat oikeasti joutuneet miettimimään kaiken uusiksi kun vähemmistöhallitus olisi ollut liian heikko. Mutta silloin toisaalta todennäköisin vaihtoehto olisi ollut se, että vaalivoittaja ja suurin puolue olisi jäänyt hallituksen ulkopuolelle... Muualla Euroopassa se ei erityisen harvinaista ole, mutta Britanniassa kyllä.

Lisäksi on mielenkiintoista, että vaalipaikoilla oli vakavia ongelmia äänestyksen kanssa kun äänestäjämäärä oli yllättävän suuri. Näin siis maassa, jossa muistaakseni täytyy rekisteröityä äänestäjäksi...
"Well, if you must know, I have written fourteen books and as I am the only one who has read them I can tell you that they have all been very well received."

Vastaa Viestiin