Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

*****
5
6%
****
10
13%
***
6
8%
**
13
17%
*
43
56%
 
Ääniä yhteensä: 77

Avatar
lharju
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6199
Liittynyt: 27 Marras 2003, 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja lharju »

Kuva
:suomi:
Maa: Suomi
Vuosi: 2015
Kappale: Aina mun pitää
Esittäjä: Pertti Kurikan Nimipäivät
Säveltäjä: Pertti Kurikan Nimipäivät
Sanoittaja: Pertti Kurikan Nimipäivät
Sijoitus semifinaalissa: 16./16
Pisteet semifinaalissa: 13
Sanat: https://www.eurovision.tv/event/lyrics? ... song=32863
Karsinnan tulos: http://natfinals.50webs.com/10s_20s/Finland2015.html

Punk-yhtye Pertti Kurikan Nimipäivät perustettiin vuonna 2009 Helsingin Konalassa Lyhty ry:n taidetyöpajalla. Lyhty ry on yleishyödyllinen yhdistys, jonka toiminnan tarkoituksena on edistää kehitysvammaisten hyvinvointia. Yhdistys tarjoaa asumis- ja oppimispalveluita sekä työ- ja päivätoimintaa. Vuonna 2009 elokuvaohjaaja Pekka Karjalainen kuvasi kantaaottavan dokumenttielokuvan Vähän kunnioitusta, missä käsiteltiin vammaisten oikeuksia suomalaisessa yhteiskunnassa. Elokuvaa varten Lyhty ry:n kulttuurityöpajassa perustettiin yhtye Pertti Kurikan Nimipäivät. Yhtyeen muodostivat Pertti Kurikka (kitara), Kari Aalto (laulu), Sami Helle (basso) ja Toni Välitalo (rummut). Bändin nimi keksittiin, kun Pertti Kurikka hössötti innokkaasti pian koittavista nimipäivistään. Elokuvassa kuultiin yhtyeen ensimmäinen kappale Kallioon. Lyhty ry:n taidetyöpajan ohjaaja Kalle Pajamaa latasi kappaleesta tehdyn videon YouTubeen ja siitä tuli hetkessä some-hitti, minkä myötä yhtye nousi suuremman yleisön tietoisuuteen ja tie keikkalavoille oli auki. Pajamaasta tuli yhtyeen manageri.

Pertti Kurikan Nimipäivistä tuli nopeasti ilmiö etenkin punk-piireissä, eikä suinkaan pelkästään kotimaassaan, sillä yhtye pääsi esiintymään myös Suomen rajojen ulkopuolella. Pienet epäkaupalliset indielevymerkit julkaisivat yhtyeeltä säännöllisesti levytyksiä singleillä ja EP-levyillä. Vuonna 2012 yhtyeen jäsenistä tehtiin lukuisia palkintoja saavuttanut dokumenttielokuva Kovasikajuttu, joka sai tunnustusta ulkomaillakin. Yhtye teki omalta osaltaan arvokasta työtä levittääkseen tietoisuutta kehitysvammaisuudesta ja hälventääkseen kehitysvammaisuuteen liittyviä ennakkoluuloja.

Toukokuussa 2014 Pertti Kurikan Nimipäivät esiintyi Rovaniemellä hyväntekeväisyyskonsertissa euroviisuvoittaja Mr. Lordin kanssa. Olisiko tuon esiintymisen myötä syntynyt idea Pertti Kurikan Nimipäivien lähettämisestä Euroviisuihin? Vuonna 2015 Suomen euroviisukarsinnan virkaa toimittaneen Uuden Musiikin Kilpailun yksi osallistujista oli Pertti Kurikan Nimipäivät sävellyksellä Aina mun pitää. Useamman tietolähteen perusteella PKN ei ollut osallistunut UMK:n avoimeen sävellyskilpailuun vaan oli kutsuttu mukaan kilpailuun "ohituskaistan" kautta.

Pertti Kurikan Nimipäivien osallistuminen Suomen viisukarsintaan ylitti välittömästi uutiskynnyksen. Jopa sellaiset tahot, jotka eivät yleensä noteeraa Euroviisuja millään tavalla, uutisoivat kiinnostavasta punk-poppoosta. Yhtyeen puolesta aloitettiin rummuttaminen jo ennen kuin kilpailukappaletta Aina mun pitää oli kuultu julkisesti. Kansalaiskeskusteluissa Pertti Kurikan Nimipäivien osallistumista Euroviisuihin verrattiin runsaasti Lordiin. PKN:n esityksen uskottiin edustavan viisuissa samanlaista sokkiarvoa kuin Lordi ja yhtyeen uskottiin sen vuoksi toistavan Lordin menestysreseptiä. Yhtä lailla yhtyettä verrattiin edellisen vuoden voittajaan Conchita Wurstiin, jonka katsottiin esityksellään edistäneen yhdenvertaisuuden sanomaa. Ennakkoarvioissa oltiin varmoja, että Pertti Kurikan Nimipäivät saavuttaisi runsaasti kansainvälistä huomiota, mikä siivittäisi bändin hienoon menestykseen Euroviisuissa. Vuoden 2015 UMK:n aikana nähtiin varmasti koko Suomen viisuhistorian mittavin lobbauskampanja. Erinäiset joukkoviestimet ja julkisuuden henkilöt kävivät aktiivista kampanjaa yhtyeen viisuedustuksen puolesta. Sosiaalisessa mediassa korostettiin, kuinka yhtyeen lähettäminen viisuihin olisi suuri symbolinen kannanotto yhdenvertaisuuden, suvaitsevaisuuden ja ihmisoikeuksien puolesta. Monien viisuharrastajien mielestä oli kuitenkin kyseenalaista, että myös Yleisradio UMK:n järjestäjänä lähti kampanjointiin mukaan. Uuden Musiikin Kilpailu mainosti itseään molempien iltapäivälehtien viikonloppunumerossa koko sivun mainoksella, jossa oli Pertti Kurikan Nimipäivien jäsenten kuva, mutta muista kilpailijoista ei ollut minkäänlaista mainintaa. UMK-kilpailuprosessin aikana Yle järjesti myös muun muassa paljon huomiota herättänyt keskusteluohjelma vammaisten asemasta Suomessa, missä yhtye sai huomattavan paljon näkyvyyttä.

Vuoden 2015 UMK sisälsi kolme alkukarsintaa ja loppukilpailun. Jokaisesta alkukarsinnasta selvisi kolme laulua jatkoon, joten finaalissa nähtiin yhdeksän kilpailuesitystä. Pertti Kurikan Nimipäivät selvitti tiensä suvereenisti ensimmäisestä alkukarsinnasta jatkoon. Finaalissa yhtyeelle oli pedattu näppärästi esiintymispaikka toiseksi viimeisenä. Kilpailun tulos ratkaistiin käytännössä miltei kokonaan yleisöäänestyksellä. Kilpailussa oli mukana myös eri ammattiryhmistä kootut raadit, mutta niiden roolina oli olla lähinnä viihteellinen kuriositeetti, sillä raatien tulos vaikutti vain 10 % osuuden lopputuloksesta. Näin ollen Pertti Kurikan Nimipäivien kuningastietä ei estänyt se, että yhtye jäi raatiäänestyksessä vasta neljänneksi. Kun tuli kansan syvien rivien vuoro ilmaista mielipiteensä, Pertti Kurikan Nimipäivät keräsi yli 40 % kaikista äänistä. Suomen viisuedustajaksi valittiin minuutin ja 25 sekuntia pitkä Aina mun pitää, josta tuli kaikkien aikojen lyhyin kilpailuesitys Euroviisuissa. Edellistä ennätystä oli pitänyt hallussaan Ison-Britannian vuoden 1957 viisu All, joka ei kestänyt kahtakaan minuuttia. Aina mun pitää oli Euroviisujen ensimmäinen tyylipuhdas punk-performanssi. Andorran viisu vuodelta 2007 oli edustanut tyyliltään kaupallista viihdepunkin suuntausta (à Blink-182), kun taas Islannin vuoden 2014 poppoo Pollapönk esitti lähinnä lapsiyleisölle suunnattua humoristista ja hyväntuulista "punkia". Toki joidenkin määritelmien mukaan myös joidenkin varhaisten "protestieuroviisujen" esityksissä oli ollut havaittavissa tietynlaista punk-asennetta (esim. Suomi 1982 Nuku pommiin tai jopa Monaco 1967 Boum badaboum, vaikkei silloin vielä punkista oikein tiedettykään mitään). Suomessa oltiin iloisia rajoja rikkoneesta yhtyeestä, ja monet tahot olivat vakuuttuneita, että Suomi tulee menestymään Wienissä järjestettävissä Eurovision laulukilpailussa vähintään erinomaisesti.

Pertti Kurikan Nimipäivien osallistuminen viisukilpailuun oli ylittänyt kansainvälisen kynnyksen jo ennen heidän karsintavoittoaan. Viisumatkan vahvistuttua kiinnostus kasvoi ennennäkemättömiin mittoihin. Lyhty ry:n tiloissa kävi kymmeniä ja taas kymmeniä ulkomaalaisia toimittajia tekemässä reportaaseja vallankumouksellisesta viisuedustajasta. Kansainvälinen huomio noteerattiin myös vedonlyönnissä, jossa Suomi oli koko kevään aivan kärjen tuntumassa. Vielä ennen semifinaalien alkamista Suomella oli keskimäärin viidenneksi alhaisin kerroin. Kilpailuviikolla Wienissä PKN oli yksi kuvatuimpia ja kysytyimpiä viisuedustajia.

Suomi oli arvottu esiintymään Wienin Euroviisujen ensimmäisen semifinaalin ensimmäiselle puoliskolle. Tuottajan mielestä esiintymisnumero viisi oli paras mahdollinen Suomen uudenaikaiselle viisuedustajalle. Ensimmäinen semifinaali päättyi monissa suomalaiskodeissa tyrmistykseen: kaikesta ennakkohuomiosta ja mediahypestä huolimatta Suomi ei päässyt Euroviisujen finaaliin. Monien povaama arvio "lordien" tekemisestä ei toteutunut ja Helsingin kaupunki joutui vähin äänin perumaan Kansalaistorille voitonjuhlia varten tekemänsä varauksen. Yleisradion toimitusjohtaja Lauri Kivinenkin oli vastoin tapojaan matkustanut paikan päälle Euroviisuihin kannustamaan Suomen viisuedustajaa. Ilmeisesti taka-ajatuksena oli ollut seuraavan vuoden viisuisännöinnin vastaanottaminen, mutta Kivinen joutui poistumaan Wienistä tyhjin taskuin. Kahden semifinaalin aikakaudella vain kerran aikaisemmin vedonlyönnissä noin korkealle noteerattu ehdokas on karsiutunut finaalista kokonaan: Irlannin Dustin the Turkey oli vuonna 2008 niin ikään vedonlyönnissä viidentenä ennen suoran lähetyksen alkamista.

Finaalin jälkeen semifinaalien yksityiskohtaiset tulokset julkistettiin, ja niistä selvisi, että Aina mun pitää oli jäänyt semifinaalissaan viimeiseksi 13 pisteellä (4 pistettä Virosta ja Serbiasta, 2 pistettä Unkarista ja Tanskasta ja 1 piste Valko-Venäjältä). Suomen viisumenestyksen kohtaloksi osoittautui etenkin raatien äänestyskäyttäytyminen. Mikäli semifinaalin äänestys olisi suoritettu pelkästään yleisöäänillä, Aina mun pitää olisi sijoittunut 55 pisteellä kymmenenneksi – tulos, jolla oltaisiin juuri ja juuri päästy finaaliin. Sen sijaan pelkällä raatiäänestyksellä Suomen esitys olisi saanut vaivaisen yhden pisteen Serbian raadilta.

Suomen kansa ei kuitenkaan ollut heikosta viisumenestyksestä moksiskaan. Iltapäivälehdet hehkuttivat semifinaalin jälkeen PKN:n "näyttäneen Euroopalle", vaikka finaalipaikka jäi haaveeksi. Viisufinaalin jälkeisenä sunnuntaina yhtyeelle järjestettiin kansanjuhla Helsingin Kalliossa Piritorilla. Keväällä 2015 julkaistu yhtyeen levytyksistä koottu kokoelmalevy The best of the greatest hits menestyi mainiosti levymyynti- ja striimauslistoilla. Vuonna 2016 julkaistiin yhtyeen viimeinen albumijulkaisu Letkukytkentöjä. Yhtyeen kitaristi Pertti Kurikka oli ilmoittanut, että hän lopettaa musisoinnin täytettyään 60, minkä vuoksi yhtye järjesti jäähyväiskeikkansa Kurikan 60-vuotissyntymäpäivänä 26. joulukuuta 2016.

Kuva
Viimeksi muokannut lharju, 05 Helmi 2017, 17:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos joskus elämänsä voisi vaihtaa unelmaan.
E troco a minha vida por um dia de ilusão.

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19771
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Tästä olen tainut Kuppilassa jo kaiken sanottavan sanoakin, joten totean vaan, että koko kappale on kirjaimellisesti yhtä melusaastetta ja huonoin Suomen euroviisu koskaan, ja siksi ansaitsi täysin semifinaalin viimeisen sijan. :)

Jotkut ovat sitä mieltä, että tässä hyvää oli pituus. Minusta edes se ei ole hyvä asia, sillä uuden kaikkien aikojen lyhyimmän viisun myötä enää ei pidä paikkaansa lähes koko viisuhistorian pätenyt hauska yhteensattuma, että kaikkien aikojen lyhyin (Iso-Britannia 1957, All) ja pisin (Italia 1957, Corde della mia chitarra) viisu esitettiin samoissa viisuissa ja vielä peräkkäisillä esiintymispaikoilla. :eiei:

PS. Miksi 2010-luvun viisula-esittely tuli jo perjantaina? :mitvit:

Avatar
Elvis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6397
Liittynyt: 01 Marras 2013, 13:06

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Elvis »

En pitänyt yhtyeen solistin tulkinnasta. En ollut saada sanoista selvää. Vaikka eipä se sanoitus olekaan parhaimmasta päästä. En oikeastaan pitänyt mistään tässä. En ole kuunnellut viisujen jälkeen, ja tuskin tulen koskaan kuuntelemaankaan. Yksi tähti rohkeasta yrityksestä. *
"It Has Always Been Now Or Never.
The Decision Has Got To Be Made"

Melovin - Under The Ladder

Avatar
andre06
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4103
Liittynyt: 02 Maalis 2014, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja andre06 »

Kappaletta en voi edelleenkään sietää, enkä ole kuunnellut sitä viisujen jälkeen kertaakaan. Mutta oli tämä suuri väriläiskä sen kaiken balladi massan keskellä. Mutten ollut heidän putoamisestaan yllättynyt millään tasolla. Yksi tähti.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Kaamean vuoden väriläiskiä. Neljä tähteä.
Meow cat, please meow back.

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7501
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Ihmisiä jakava viisu. Osaa vihaa ja osa taas diggailee. Itselleni tämä on ihan OK nykyään. oli viisuvuotena ihan viidessäkin tähdessä, suunta on siis vain alaspäin, varsinkin kun (lähes) koko muu vuotensa tarjonta on suhteelisen hyvää.
Žvižej fucked up the solo

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Kolme tähteä. Tähän esitykseen kiteytyy punk. Tosin en niin paljon pidä punkista :heh:. Sanoitus niin ilmaisee omat fiilikseni elämästä yleensä, ja se on jotakin, että "aina mun pitää" oli sen kevään muotifraasi, jota kuuli yllättävissäkin paikoissa. Harvempi viisu Suomessa on tainnut kyetä moiseen? Mutta siis kerrankin pidin jonkun biisin sanoista. Eipä tule äkkiä mieleen viisua, jonka sanoista tykkäisin yhtä paljon. Ulkkarilta ne toki menivät ohi korvien.

Suomen finaalin esitys oli innostava ja energinen, finaalissa oli kolme biisiä jotka olisin kelpuuttanut edustajaksi ja tämä yksi niistä. Viisusemissä esitys sitten olikin ihan veltto ja vetämätön. Olen miettinyt, tappoivatko viisuihin kuuluvat harjoitukset ja toistot bändiltä energian - jotenkin punkin olemukseen ei kuulu se että harjoitellaan tarkat kamerakulmat, hiotaan hommaa kerta toisensa jälkeen.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

:suomi: :suomi: :suomi: :suomi:

Kovin on dissattu. Miehet tekivät selkeästi omaa juttuaan ja se on ihailtavaa. Mielenkiintoinen, erilainen viisu.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Mattan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3318
Liittynyt: 20 Huhti 2012, 20:09

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Mattan »

Tämä tosiaan jakaa ihmiset vielä tänäkin päivänä, itse kuulun vankasti kappaleen kannattajakuntaan. Kunnon punk on Euroviisuissa äärimmäisen harvinaista - vain PKN on oikeastaan tähän kyennyt - ja hyvin sen vielä tekevätkin. Kappale on lyhyt, mutta täyttä energiaa alusta loppuun. Punkissa tärkeintä on uskottavuus ja asenne, ja niitä löytyy, mutta itse kappale jää myös mieleen kertaheitolla ja soi päässä aina välillä vielä nyt. Yleisöhän olisi päästänyt jatkoon, mutta raadit eivät tajunneet. :draamaa: Ihmettelen kyllä, että joku uskoi tämän voittoon, sillä sitä mahdollisuutta ei koskaan ollut, mutta kyllähän se joihinkin osui ihan mukavasti.

Neljä tähteä.
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että tänä vuonna on Euroviisut.

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11302
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

lharju kirjoitti:Monien povaama arvio "lordien" tekemisestä ei toteutunut ja Helsingin kaupunki joutui vähin äänin perumaan Kansalaistorille voitonjuhlia varten tekemänsä varauksen. Yleisradion toimitusjohtaja Lauri Kivinenkin oli vastoin tapojaan matkustanut paikan päälle Euroviisuihin kannustamaan Suomen viisuedustajaa. Ilmeisesti taka-ajatuksena oli ollut seuraavan vuoden viisuisännöinnin vastaanottaminen, mutta Kivinen joutui poistumaan Wienistä tyhjin taskuin.
Oikeasti?! :rofl:

Mutta juu, tuossa lainauksessa oikeastaan tiivistettynä se, mikä tässä Suomen vuoden 2015 viisutouhussa ihan eniten tökki. Näin viisufanina tuntui todella halventavalta Euroviisuja (sekä oikeastaan myös kehitysvammaisia) kohtaan, että viisuvoiton ajateltiin olevan noin vain otettavissa lähettämällä "friikkejä" friikkisirkukseen itse biisistä välittämättä. Olisin kenties hyväksynyt tämän edustajaksi, jos se ei olisi tapahtunut laskelmoiden voitonkiilto silmissä vaan enemmänkin asenteella "ihan sama kuinka käy, kunhan vain kehitysvammaisten ääni saadaan kuuluviin" (vaikka silloinkin olisi tietysti ollut kyseenalaista, onko viisut varmasti oikea paikka moiselle).

Täysin ansaittu jumbosija Suomelle ja suomalaisille, niin myös "biisille", joka saa aggressiivisella tunnelmallaan vain pahalle päälle eikä omalla kohdallani edes täytä musiikkikappaleen kriteereitä. PKN:n pojat vetivät kyllä parhaansa mukaan, joten siitä yksi tähti. :peukku: Next please.
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4897
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja toivo »

PKN hieno bändi, mutta miksi ihmeessä näin huonolla biisillä viisuihin. Monet luulivat, että pelkällä joukosta erottumisella voitetaan viisut. No, nyt on ns. " kehitysvammaiskorttikin" käytetty viisuissa. Jos joku maa lähettää kehitysvammaisen viisuihin, se on jo niin nähty juttu. :heh:

Tuona vuonnna tuli lyötyä vetoa aika paljon, siitä että suomi ei mene finaaliin ja ei voita ja ei pääse top-10 finaalissa ym. Ja tuli muuten tienattua aika hyvät rahat. Muuten en olisi uskaltanut lyödä vetoa niin rohkeasti ja paljon, mutta kun tiesin, että mukana on myös asiantuntijaraadit jotka satavarmasti estävät suomen pääsyn finaaliin. Ja siis ilman asiantuntijaraateja tää olisikin mennyt finaaliin.

3 tähteä.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10648
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Tämä on varmaan kaikkien aikojen huonoin euroviisukappale. Ei lisättävää.

:suomi:
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7501
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Eikös kehitysvammaisilla ole jotku omatkin euroviisut? Ainakin 2012 järjestettiin viimeksi pikaisella Googletuksella. Ne olisivat olleet PKN:lle ehkä sopivampi areena.
Žvižej fucked up the solo

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Rousku »

klaus-12 kirjoitti:Eikös kehitysvammaisilla ole jotku omatkin euroviisut? Ainakin 2012 järjestettiin viimeksi pikaisella Googletuksella. Ne olisivat olleet PKN:lle ehkä sopivampi areena.
Vastustan tällaista erottelua. Kyllä niihin "oikeisiin" viisuihin saa osallistua kuka tahansa aikuinen tai heistä muodostettu enintään kuusihenkinen kokoonpano. Ihan sama ovatko kehitysvammaisia vai eivät.

En ajatellut, että PKN jotenkin "antaisi äänen kehitysvammaisille". Vaan ihan biisiä biisinä, tai olisi kyllä parempi käyttää sanaa akti, mutta kun sitä ei suomessa tässä merkityksessä yleensä käytetä. Kuten sanoin, minusta tässä ilmenee punk puhtaimmillaan, eli kysymyksessä on yhden musiikkigenren pätevä edustaja. Mahdollinen kehitysvammaisten edustajuus sen rinnalla on epäolennaista.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Tuo slustus on aika asenteellinen. Eikös viisulassa pitäisi tiedot ja tarinat kertoa ilman sarvia ja hampaita, mahdollsimman aukottomasti ja rehellisesti.
No joo, tiedän ettei punk rätisytä viisuihmisten tajuja.
Biisi soi miten punk soi, hieman varautuneesti kumminkin. Kari Aalto on väkevä punklaulaja, jonka historiaan kuuluu progen ja hippimusan kuuntelu. Rumpalin paukutusta olen saanut livenä kuunnella. Hienosti naputtaa. Minä kuulun punk-77 sukupolveen, aivan lapsena olen kuullut juttuja Sex Pistolista ja varinkin Pelle Miljoonan eri bändeistä, jotka ovat olleet minulle totisinta totta ja hienoa tapaa purkaa joka päiväistä harmitusta. Se siitä.
Neljä palloa. Ei parasta PKN:ää, mutta kumminkin semmoista jolla voi täyttää liipasimen.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja rosetta »

WildDance kirjoitti:Tämä on varmaan kaikkien aikojen huonoin euroviisukappale.
Tismalleen. Tämän valituksi tulemisesta ja edustajuudesta johtuvat traumat eivät ole vieläkään parantuneet...

Punk ei itsessään minua karkota, tykkään monista old school -punkklassikoista kuten vaikkapa Anarchy In The UK, siinä on sentään melodia ja biisi, mitä tässä ei ole. Sanomattakin selvää, että paha virhe lähettää sellainen johonkin jonka nimessä on Song Contest... Tässä mentiin metsään niin monella tapaa että sanat loppuvat.

Mutta yksi pahimpia oli se, miten koko ajan (täälläkin) hehkutettiin bändin "hyvää asennetta", joka osoittautui sitten täysin päinvastaiseksi, kun tyypit haukkuivat viisuissa muiden maiden edustajien kappaleita "paskaksi" jne... Olipa tosiaan hieno asenne. :niinpa:

Nolla tähteä. (Tai yksi, koska nollaa ei voi antaa.)

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Tämän kokonaisvaltaisempaa, omassa musiikkilajissaan täydellisempää ja kiteytyneempää musiikkitaideperformanssia viisuissa ei olla nähty. Muutoin olenkin jo sanonut sanottavani. Viisi.

Ps. - kuppilan PKN-vastustushysterialle vetää vertoja vain vauva.fin syksyinen Saara Aalto vaino.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja sziget »

Punk on joko-tai-musiikkia. Bändi onnistui, koska en pidä biisistä yhtään. Toinen kilpailun Building Bridges -teemaan liittyvä artisti oli Puolan liikuntaesteinen Monika Kuszyńska, jolle PKN:n pioneerityötä ylistäneet finskit nyrpistivät nenäänsä esim. esikatseluissa. Olinkin tyytyväinen, kun Puola päihitti Suomen. Myös PKN-faneilla oli syytä riemuun: jumbosija oli punkbändille ideaalitulos, kun ei tehty Lordeja.
Rousku kirjoitti:Vastustan tällaista erottelua. Kyllä niihin "oikeisiin" viisuihin saa osallistua kuka tahansa aikuinen tai heistä muodostettu enintään kuusihenkinen kokoonpano. Ihan sama ovatko kehitysvammaisia vai eivät.
Tietysti saa, eikä klaus-12 ainakaan sanonut, ettei saisi. Kaikille avoimissa viisuissa on vain vaikeampi menestyä, kun kehut eivät välttämättä muutu pisteiksi. Pesunkestävä tangolaulaja voi sopia paremmin Seinäjoelle kuin Kiovaan siinä mielessä, että Seinäjoella tangoa varmasti arvostetaan, Kiovassa ehkä ei.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Viiksivallu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1596
Liittynyt: 05 Huhti 2015, 22:27

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Viiksivallu »

Tämä oli surkea ja pysyy surkeana, ei voi mitään.

:suomi:
I’m pretty funny
But the jokes on me
Cause no one ever takes me seriously

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17126
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Suomen kaikkien aikojen surkein viisu, eikä jää kauaksi huonoimman euroviisun tittelistä... :niinpa: Ärsytti bändin saama hypetys YLEn taholta, koska kilpailuasetelema oli niin epäreilu. Viisuihin mentiin kaikkea muuta kuin musiikki edellä. Eikä tätä kappaletta kyllä voi millään muotoa kutsua hyväksi. Bändi ehkä oli ihan sympaattinen, mutta se ei ole mielestäni mikään syy valita edustajaksi. ARGH, olen puhunut. Yksi tähti.
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

Aintsu kirjoitti:Viisuihin mentiin kaikkea muuta kuin musiikki edellä. Eikä tätä kappaletta kyllä voi millään muotoa kutsua hyväksi. Bändi ehkä oli ihan sympaattinen, mutta se ei ole mielestäni mikään syy valita edustajaksi. ARGH, olen puhunut.
Sinä, jonka suuri suosikki tämän vuoden UMK:ssa oli niin ikään protestiehdokas Club La Persé! :rofl: Mikä teki siitä sinulle niin miellyttävän PKN:ään verrattuna?

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17126
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Ero on siinä, että mun mielestä Club La Perséen biisi oli oikeasti hyvä. "My Little World" edustaa sellaista musiikkia, josta tykkään. Punkista en pidä, eikä "Aina mun pitää" ole todellakaan lajityyppinsä kirkkainta kastia.

Perséet myös tiesivät, mitä tekivät ja vetivät show'nsa tahallaan överiksi. Sen sijaan mietin koko ajan PKN:n kohdalla, tajusivatko oikeasti mihin olivat joutuneet. Välillä he tuntuivat olevan ihan pihalla. :eiei: YLE lisäksi puffasi PKN:ää silmittömästi, oli vammaisiltaa ja muuta alustalle nostamista. La Perséttä en kokenut kyllä protestiehdokkaaksi, he tekivät rehellisesti omaa juttuaan.
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
TomBoi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2210
Liittynyt: 04 Marras 2016, 17:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja TomBoi »

:suomi:
PKN:n valitseminen Suomen viisuedustajaksi on itselleni kaikkien aikojen viisujärkytys. :eeek: Olin UMKn jälkeen raivoissani ja menin suoraan nukkumaan. En missään vaiheessa uskonut, että bändi oikeasti valittaisiin. Menee vähän samaan kastiin kuin Brexit ja USA:n presidentinvaalit. Esitys oli viisulavalla entistä huonompi ja Suomi totisesti ansaitsi viimeisen sijansa. Eipä tule äkkiseltään huonompaa viisua mieleen.
MKuvau!

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4079
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Viisi tähteä. Kappale, jonka ansiosta liityin Viisukuppilaan :tapu: :uujee: ja vähän jo laimenemaan päässyt kiinnostukseni viisuja kohtaan virisi uudelleen; edellinen elpyminen tapahtui Lordin ansiosta. PKN taitaa olla ainoa viisuedustajamme, jonka keikalla olen ollut. Pääsin yhteiskuvaankin poikien kanssa - mukavia tyyppejä.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Hyvin ristiriitaiset ja epätietoiset fiilikset tästä. Äänestin tätä aikoinaan, mutta lähinnä siksi, ettei mitäänsanomaton Satin Circus olisi voittanut. En osaa oikein antaa tälle tähtiä. Olihan tää ehkä kuitenkin vähän väärässä skabassa, mutta toisaalta ehkä ei jos sitä pitää jotenkin anarkistisena aktina. En tiedä. :sorivaan:
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8838
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

kuu-kuu kirjoitti:Tuo slustus on aika asenteellinen. Eikös viisulassa pitäisi tiedot ja tarinat kertoa ilman sarvia ja hampaita, mahdollsimman aukottomasti ja rehellisesti.
Oli ehkä vähän joo. En muista, onko Suomen edustajia yleensäkin esittelyteksteissä tapana kohdella noin subjektiivisesti, mutta minkä tahansa muun maan edustajana tätä tuskin noin yksityiskohtaisesti ruodittaisiin.

Itse tykkäsin PKN:stä jos en muuten, niin ainakin viisujen musiikillisen diversiteetin kannalta. Live-esityksen rehellinen koruttomuus ja asenne kaiken sen epäaidon yliyrittämisen keskellä liikutti minua suuresti – ei siinä mitkään sijoitukset enää mitään painaneet, kun sai olla aidosti iloinen siitä panoksesta, jolla me viisuja elävöitimme. Valitettavasti vain joillekin näyttää se menestys olevan kaikkein tärkein asia. Noh, eipähän ole minun ongelmani.
Qaj.

Avatar
Albin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2103
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 21:21

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Albin »

<3
Ei minulla muuta.
toisaalta :rauhaa:
ja niinpä :hiips:

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Happy »

Ihan alussa en näistä pitänyt, mut viimeistään viisusemissä lämpesin .. olihan toi live tosi kova, antoivat kaikkensa ja piristivät ankean semifinaalin alkupuoliskoa.. ja moraalisesti olisivat myös finaaliin kuulunut.. kun kerran yleisö olisi sinne äänestänyt

Ja ei todellakaan sitä heikompaa kastia Suomen edustajista.. esimerkiksi muista UMk-voittajista Pernilla ja Sandhja ovat selvästi heikompia.. he kumpikaan eivät tarjonneet mitään uutta, eikä mitään mielenkiintoa eikä heitä kohtaan ollut edes mitään ennakko-odootuksia kun niin kuivakoita ja tylsäkkeitä olivat

4/5
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
jdjj22
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2960
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:58

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja jdjj22 »

Joo heti valinnan jälkeen minun piti vastustaa tätä maailman tappiin asti ja vielä senkin jälkeen sitä seuraavassa maailmankaikkeudessa :heh: En minä tästä vieläkään (kokonaisvaltaisena) biisinä erityisemmin pidä, mutta asenne, tarttuvat sanat, erottuminen muovisten luritusten joukosta jne. nostavat Aina mun pitään kolmeen tähteen. Että silviisiin.
Pieni ripaus örgyn pörgöniä parantaa viisua kuin viisua - Terveisiä kielipuolueesta :kaunis:
Kaikesta pitäisi olla jotain mieltä ja jos et ole, olet kuukauden joka toinen lauantai Putinin tukija,
joka syö makkarakeittoa suoraan saappaasta.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Aintsu kirjoitti:Ero on siinä, että mun mielestä Club La Perséen biisi oli oikeasti hyvä. "My Little World" edustaa sellaista musiikkia, josta tykkään. Punkista en pidä, eikä "Aina mun pitää" ole todellakaan lajityyppinsä kirkkainta kastia.

Perséet myös tiesivät, mitä tekivät ja vetivät show'nsa tahallaan överiksi. Sen sijaan mietin koko ajan PKN:n kohdalla, tajusivatko oikeasti mihin olivat joutuneet. Välillä he tuntuivat olevan ihan pihalla. :eiei: YLE lisäksi puffasi PKN:ää silmittömästi, oli vammaisiltaa ja muuta alustalle nostamista. La Perséttä en kokenut kyllä protestiehdokkaaksi, he tekivät rehellisesti omaa juttuaan.
Perséet olivat kyllä ihan noloja. Muotimaailman ihmisiä, joilla ei ole kunnollista taidekoulutusta - siis en mitään papereita tarkoita, vaan perehtyneisyyttä, sisältöosaamista, muodontajua, näkemystä, sanomisen halua - nämä kaikki puuttuivat. Ihan sama kuin väittää ebay-kopioita tai Milanon iltatorin filtin päälle levitettyä krääsää huippumuodiksi. Biisi oli simppeli rallatus, joka laulettiin huonosti. Rallienglantia ei viety kunnolla överiksi, vaan se ihan vaan korosti sitä syvää keskinkertaisuutta. Korkeintaan keskinkertaisuutta siis, mutta ei sallaista huonoutta, joka olisi campia. Osaamatonta seurapiiri perséilyä, joka kumisi onttouttaan ja tyhjyyttään. Tyypit eivät todellakaan tienneet mitä tekivät.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Vastaa Viestiin