Vuonna 2006 helvetti jäätyi ja mahdottomasta tuli mahdollista: Suomi voitti Eurovision laulukilpailut! Lordin hirviöt toivat Suomelle ja Yleisradiolle maamme kaikkien aikojen ensimmäiset ja toistaiseksi ainoat kisaisännöintitehtävät. Heti kauppatorilla pidetyn massiivisen kansanjuhlan jälkeen alkoivat kiivaat valmistelut. Miljoona asiaa oli hoidettavana ja media seurasi tarkasti jokaista käännettä. Koko vuosi oli yhtä suurta euroviisuhulinaa ja uusia viisufaneja sikisi kuin pyhästä hengestä. Tilanne on samankaltainen, kuin Keke Rosbergin F1-maailmanmestaruuden aikoihin. Ihmiset tulivat kaapeistaan tunnustaen, että ”aina olemme seuranneet formuloita”. Kaikki hössötys huipentui toukokuun 12. päivä 2007 pidettyyn finaaliin.
Eurovision laulukilpailu 2007
Ajankohta: semifinaali 10.5.2007, finaali 12.5.2007
Kilpailupaikka: Hartwall Arena, Helsinki, Suomi
Juontajat: Jaana Pelkonen, Mikko Leppilampi
EBU:n virallinen valvoja: Svante Stockselius
21.6.2006 pidettiin ensimmäinen tiedotustilaisuus, jossa kerrottiin yhdentoista eri kisapaikan hakeneen kisaisännyyttä seitsemältä eri paikkakunnalta. Mukana oli estradeja Rovaniemen Lappi-areenasta VR:n Helsingin konepajaan ja Turkuhallista Tampereen Pirkka-halliin. Alusta lähtien oli kuitenkin oletettavissa, että kisat pidettäisiin Hartwall areenalla. Kisan päätuottajaksi nimettiin viihteen veteraani Heikki Seppälä ja finaalilähetysten ohjaajaksi euroviisuympyröistäkin tuttu Timo Suomi. Äänekkäin keskustelu käytiin luonnollisesti kisojen näkyvimpien hahmojen eli juontajien valintojen tiimoilta. Suomen euroviisukarsintoja vuodesta 2005 lähtien luotsannut Jaana Pelkonen valittiin kansainvälisen semifinaalin ja finaalin juontajaksi, mutta hänen vakituinen aisaparinsa Heikki Paasonen syrjäytettiin näyttelijänä paremmin tunnetun Mikko Leppilammen tieltä.
Kilpailujen teema oli ”true fantasy” ja ikimuistoinen logo oli raikkaan värikäs ornamentti/kaleidoskooppi-kuvio. Kaiken kaikkiaan Yleisradio ja Helsinki suoriutuivat järjestelyistä mallikkaasti, vaikka perinteiset suomalaiset pessimistit yrittivät etsiä epäkohtia suurennuslasin kanssa. Keväinen sääkin suosi viisukansaa ja kansainvälinen kisayleisö ja lehdistö viihtyivät täällä hyvin.
Ennen suurta finaalia pidettiin tietenkin semifinaali, vuodesta 2004 lähtien tulleen käytännön mukaisesti. Torstaina 10.5.2007 laulettuun semifinaaliin osallistui huikeat 28 maata eli enemmän kuin koskaan aikaisemmin mihinkään viisuihin liittyvään yksittäiseen kilpailuun. Seuraavana vuonna käytäntö muuttuikin kahden semifinaalin malliksi. Finaalipaikat olivat todella kortilla, kun tästä porukasta vain kymmenen eniten pisteitä kerännyttä pääsi finaaliin sinne edellisvuoden menestyksen perusteella etukäteen selvinneen kärkikymmenikön ja neljän suuren rahoittajamaan seuraksi.
Semifinaalin avasi vuonna 2005 viisuihin mukaan tullut Bulgaria. Simpsakan, taskukokoisen laulajattaren Elitsa Todorovan ja muusikko Stojan Jankulovin muodostama duo esitti vauhdikkaan rytminumeron ”Voda”, joka toimi mainiona aloituskappaleena. Bulgaria pääsi ensimmäistä kertaa finaaliin ja sijoittui sielläkin hienolla pistesaalilla upeasti viidenneksi. Sitä seurannut Israelin Teapacks -yhtyeen ska/rock-numero ei purrut äänestäjiin yhtä hyvin ja tuloksena oli sijoitus pistetilaston häntäpäässä.
Kolmantena esiintyi Kyprosen väreissä euroviisukonkari Evridiki, joka edusti maataan kolmannen kerran. Evridikin viisujatkumo on inhimillinen. Vuonna 1992 nuori Evridiki lauloi rakkaudesta ”Teriazume” (Me olemme samanlaiset), kaksi vuotta myöhemmin pessimistisemmin ”Ime anthropos ki ego” (Olen vain ihminen) ja nyt kyynisenä kumihousuissa ”Comme ci, comme ca” (Kävin niin tai näin). Kahdella ensimmäisellä kerrallaan Evridiki sijoittui sijalle 11, mutta nyt vasta semifinaalin sijalle 15.
Sijalla neljä oli vuorossa yksi semifinaalin ennakkosuosikeista, Valko-Venäjä. Venäläisen miljonäärituottaja Philip Kirkorovin otettua Koldunin siipiensä suojaan ei promootion määrällä ollut rajoja. Koldun-suklaata lennätettiin levytolkulla lisää Moskovasta Helsinkiin kesken kisaviikon. Rahoille saatiin vastinetta, kun sliipattu ”Work your magic” –esitys sijoittui semifinaalin sijalle 4 ja finaalissakin sijalle 6. Konkaria pukkasi myös Islannista. Eirikur Hauksson edusti synnyinmaataan jo vuonna 1986, kun Islanti osallistui ensimmäistä kertaa Eurovision laulukilpailuihin, silloin osana Icy-yhtyettä. Vuonna 1991 Eirikur nähtiin puolestaan uuden kotimaansa Norjan riveissä Just 4 Fun –yhtyeen jäsenenä. Kummallakaan kerralla ei menestys Eirikurin pitkien punaisten kutrien verhoamaa päätä huimannut, mutta nyt finaalipaikka jäi vain muutaman sijan päähän. Suomalaiset pitivät karhean miehekkäästä rock-balladista ja palkitsivat Eirikurin semifinaalissa täysin pistein.
Seuraavana oli vuorossa yksi debytanteista, Georgia. Georgian punaiset ja valkeat värit näkyivät hyvin kisaviikolla, kun georgialaiset pitivät yllä omaa promootio-showtaan. Erilaiset Sopho-tuotteet olivat tuttu näky pressikeskuksessa ja gruusialainen viini virtasi. Työ kantoi hedelmää ja finaalipaikka irtosi heti ensimmäisellä yrittämällä. Toiselle ensikertalaiselle, Montenegrolle, ei käynyt yhtä hyvin – mikä oli odotettavissakin.
Sen sijaan paljon mediahuomiota saaneen DJ Bobon huono sijoitus hämmensi monia. 1990-luvun eurodancetähteä pidettiin ennakkosuosikkina jo pelkästään hänen vanhojen meriittiensä puolesta, mutta kotimaataan Sveitsiä edustanut Bobo oli semifinaalin lopputuloksissa vasta sijalla 20. Bulgarian tavoin vuodesta 2005 lähtien mukana ollut Moldova pääsi puolestaan finaaliin – tosin rimaa hipoen semifinaalin sijalta 10. Tähän mennessä Moldova oli päässyt siis kaikkina osallistumiskertoinaan finaaliin, mutta putkeen oli tuleva reikä seuraavana vuonna.
Alankomaiden Edsilia Rombley oli jälleen yksi osanottaja, joka oli jo kokenut euroviisuhurmoksen. Hän toi vuonna 1998 kotimaalleen kunniakkaan neljännen sijan kappaleella ”Hemel en aarde”, mutta tällä kertaa Edsilia joutui pettymään. ”On the top the world” sijoittui vasta semifinaalin sijalle 21. Tumma laulajatar ei tästä masentunut, vaikka lensikin saman tien kotiin Alankomaihin. Hän nimittäin piipahti ruudussa lauantain finaalissa iloisesti hymyillen Alankomaiden antaessa pisteitään.
Albanian värittömän esityksen jälkeen lavalla nähtiin glamouria ja höyheniä senkin edestä. Drag-artisti DQ Tanskasta oli kovasti näyttävyydestä pitävän fanikansan mieleen, mutta pistehanat eivät auenneet. ”Drama queenin” sijoitus oli vasta 19. Kroatian äijärock ja Puolan discokompit eivät nekään purreet äänestäjiin, ja edessä oli pudotus. Serbian naarasrekkakuski Marija Serifovic näyttävine taustakuoroineen sen sijaan kahmi ylivoimaisesti suurimman pistesaaliin semifinaalissa. Sitä seurasi vuorostaan kisan jumbo, debyyttiään tekevä Tsekin tasavalta. Rock-yhtye Kabat sai yhden ainoan pisteen Virosta.
Portugalin viehkeän Sabrinan kohtaloksi koitui karsiutua ensimmäisenä. Lattari-iskelmä ”Danca conmigo” sijoittui nimittäin semifinaalin sijalle 11. Semifinaalissa putoaminen oli ollut Portugalin kohtalona aina semifinaalien olemassaolosta eli vuodesta 2004 lähtien, mutta seuraava vuosi oli tuova muutoksen tähän epäkohtaan. Makedonian vähintäänkin yhtä viehkeä, mutta kokeneempi viisuilija, Karolina Goceva sen sijaan pääsi finaaliin sijalta 9, vaikka ilkeät kielet puhuivatkin diasporaäänistä. Edelleen viehkeä, vaikkakin varttuneempi säihkysääri, Norjan Guri Schanke karsiutui puolestaan odotetusti ulos finaalista ruotsalaisen viisutehtailijan Thomas G:sonin sävelmän esitettyään.
Yhdestoista kerta sanoi Maltan Olivia Lewisille toden. Hän oli nimittäin ottanut osaa Maltan karsintaan joka vuosi vuodesta 1997 lähtien sijoittuen vuosina 2004-2006 toiseksi. Lopulta dramaattinen ”Vertigo” toi Olivialle edustustehtävät, mutta lopputulos oli karu semifinaalin 25. sija. Vuonna 2004 viisuihin mukaan tulleen Andorran reipas teinipoikakolmikko karsiutui finaalista vähän yllättäenkin, mutta Unkarin blues taasen puri äänestäjiin yllättävän hyvin. Unkarin tehot kuitenkin vähän hiipuivat finaalissa, sillä vaikka se oli semifinaalin kakkonen, oli sijoitus finaalissa ”vasta” yhdeksäs. Magdi Ruzsan ”Unsubstantial blues” palkittiin kuitenkin virallisilla jatkoilla parhaana sävellyksenä.
Viron Gerli Padarille ja Belgian KMG -discoryhmälle ei kukaan kai odottanutkaan jatkopaikkaa näin kovassa kisassa, mutta monen viisufanin peukalot olivat pystyssä Slovenian puolesta. Jo Slovenian edustussävelmän säveltäjä Andrej Babic sai uskolliset fanit kohottamaan tuon pienen raajansa. Eikä ooppera ja draama yhtään vähentänyt innostusta. Alenka Gotarin ”Cvet z juga” eteni selkein luvuin finaalin puolelle. Turkin lanteenkeinuttaja Kenan Dogulu teki odotetusti saman tempun, mutta Itävallan Eric Papilaya puolestaan jäi koko kisan toiseksi viimeiseksi. Tähän päättyi toistaiseksi myös Itävallan taival euroviisuissa, sillä sen jälkeen heitä ei ole mukana näkynyt.
Semifinaalin päätti Latvian ”köyhän miehen Il Divo” eli miehekäs lauluryhmä Bonaparte.lv. Italiaksi laulettu ”Questa notte” oli semifinaalin viides, mutta ilmeisesti osittain kieli poskessa tai vitsiksikin tarkoitettu iskelmä oli naurettu loppuun lauantai-iltaan mennessä, koska lopputuloksissa Latvia putosi sijalle 16. Semifinaalin jälkeen pettyneimpiä olivat varmasti Sveitsin vampyyrin tamineisiin sonnustautuneet kannattajat. Muilta osin finalistilista ei varmaankaan tuonut suuria yllätyksiä, etenkään näin jälkiviisaana tarkasteltuna. Mutta edessä oli seuraava kilpailu, finaali ja neljätoista uutta kilpakumppania.
Finaalin televisiolähetyksen aloitti Antti Jokisen ohjaama mahtipontinen video, jossa yhdisteltiin Lordin hirviöitä ja Lapin eksotiikkaa. Suoraan videosta siirryttiin areenalle, jossa Lordi esitti voitokkaan viisunsa ”Hard rock hallelujah”.
Siitä päästiinkin nopeasti suoraan asiaan ja ensimmäiseen kilpailukappaleeseen, joka tuli Bosnia-Hertsegovinasta. Marija Sesticin tyylikäs balladi ”Rijeka bez imena” oli miellyttävä aloitus kisalle ja pisteitäkin kertyi mukavat 106 kappaletta, jotka riittivät yhdenteentoista sijaan. Sen jälkeen oli vuorossa ensimmäinen suurista rahoittajamaista, Espanjan poikaryhmä d’Nash. Discokomppinen ”I love you mi vida” oli jo toinen ruotsalaisen Thomas G:sonin kynästä lähtöisin oleva kappale. Kokonaisuudessa oli toki aineksia fanisuosikiksi, mutta lopputuloksissa Espanja ei yltänyt sijaa 20 ylemmäs.
Semifinaalin kautta finaalipaikkansa lunastaneen Valko-Venäjän jälkeen esiintyi huomattavasti kotikutoisempi poppoo Irlannista. Dervish -kansanmusiikkiyhtyeen letkeä charmi ei kuitenkaan ollut se juttu, jolla tänä vuonna menestyttiin, vaan Irlanti jäi armotta finaalin jumboksi. Pisteitä se keräsi viisi ja ne kaikki tulivat Albaniasta.
Irlannin jälkeen suomalaisyleisö puristi sohviensa karmeja rystyset valkoisina, sillä vuorossa oli meidän oma Hanna Pakarisemme. Hannan jähmeät esitykset lehdistötilaisuuksissa olivat luoneet uhkakuvia sinivalkoiselle kevättaivaallemme, mutta suoran lähetyksen esitys meni varsin mukavasti. Olihan kappaleemme toki vähän synkkä ja esityskin vähän aggressiivinen, mutta pisteitä ropisi 53 kappaletta – täydet 12 Ruotsista ja Islannista – ja nehän riittivät tulostaulun 17:sta tilaan.
Isäntämaan esiintymisen jälkeen oli esiintymisnumerot arvottu kolmelle semifinaalin kautta finaaliin yltäneelle maalle. Makedonian, Slovenian ja Unkarin sijoitukset heikkenivät huomattavasti semifinaalisijoihin verrattuna. Numerolla 9 estradille saapui Liettua 4Fun yhtye, jonka jazzahtava kappale ei kivunnut sijaa 21 ylemmäs tuloksissa. Viime vuosina lähes aina loistavasti menestynyt Kreikka pääsi tietenkin suoraan finaaliin ja Sarbel-niminen lanteenkeinauttelija toi maalle jälleen sijoituksen kärkikymmenikössä.
Georgian jälkeen oli vuorossa yksi ennakkosuosikeista. Ruotsin glamrock-ylpeys The Ark oli jossain määrin tunnettu eri puolilla Eurooppaa jo ennen euroviisujakin. Heidän voittoaan pidettiin itsestäänselvyytenä jo paikallisessa karsinnassa ja menestystä odotettiin sitten Euroopan markkinoillakin. Toisin kuitenkin kävi ja itsevarmojen ruotsalaisten oli tyytyminen sijaan 18 eli pykälää heikompaan, kuin Suomen. Huonot häviäjät katsoivat sitten aiheelliseksi haukkua koko Helsingin viisut ja erityisesti sen, ettei yhtyeen laulusolistin Ola Salon alla ollut ”hypnoosilevy” lähtenyt pyörimään oikealla hetkellä.
Hieman samantyyppistä glamhenkeä oli myös Ranskan värikkäässä Les Fatals Picards –porukassa. Sijoituskin oli samoilla hujakoilla, kun tämäkin suuri rahoittajamaa löysi itsensä kahdenkymmenen kehnommalta puolelta. Latvian oopperakuninkaiden jälkeen oli vuorossa itäisen naapurimme Venäjän nuori ja näyttävä tyttötrio Serebro, joka lauloi vakuuttavasti kansainväliseltä pophitiltä kuulostavan kappaleensa ”Song #1” – ei sentään ykköseksi – mutta sijalle kolme.
Suurista rahoittajamaista, Saksa menestyi tällä kertaa parhaiten. Tosin Roger Ciceron vanhoista big band numeroista inspiraationsa ammentanut ”Frauern regier’n die Welt” oli vasta 19. Saksan jälkeen kisasi koko kilpailun kärkikaksikko: kaksi tyystin toisistaan poikkeavaa esitystä. Ensin oli vuorossa semifinaalin voittaja Serbia ja sen jälkeen viimevuotisen menestyksen siivittämänä suoraan finaaliin päässyt Ukraina. Ukrainaa edusti koominen dragartisti Verka Serduchka ja vauhdikas discojenkka ”Dancing lasha tumbai”. Verka lauloi itsensä saman tien euroviisuhistoriaan ja hänen edustuskappaleensa saa edelleenkin pojat välittömästi tanssimaan letkajenkkaa viisudiscoissa.
Seuraava vitsi ei naurattanut yhtä paljon, sillä Ison-Britannian stuertit ja lentoemännät sijoittuivat vasta sijalle 23 eli toiseksi viimeiseksi. Scooch-yhtye oli pyrähtänyt aikoinaan levylistoilla, mutta vanhoista meriiteistä ei ollut nyt mitään iloa. Camp-henkinen esitys on kuitenkin jäänyt ihmisten, tai ainakin viisuihmisten mieliin. Jos Britannia kosiskeli Euroopan maita sanoituksellaan ja eri maiden lipuilla, niin Romanian viisussa laulettiin peräti kuutta eri kieltä. Todomondo-yhtyeen ”Liubi liubi, I love you” menestyi yllättävänkin mukavasti päätyen sijalle 13. Neljä viimeistä esitystä olivat Armeniaa lukuun ottamatta päässeet finaaliin semifinaalin kautta ja kaikki ne sijoittuivat kärkikymmenikköön.
Pisteidenlaskusta muodostui Serbian ja Ukrainan kaksintaistelu ja pitkästä aikaa siinä oli myös jotain jännitystä. Serbiaksi laulettu balladi ”Molitva” oli jälkeenpäin nimetty ”musiikin voitoksi”, mikä on rohkaissut eri maita esiintymään rohkeammin omalla kielellään ja säveltämään vakavammin otettavia kappaleita, iänikuisten show-numeroiden sijaan. Jos Ukrainan kimalteleva vitsi olisi voittanut, olisi euroviisujen tulevaisuuskin voinut näyttää toisenlaiselta.
Kilpailukappaleet:
Semifinaali
1. Bulgaria: Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov – Water (6. sija, 146 pist.)
2. Israel: Teapacks – Push the button (24.sija, 17 pist.)
3. Kypros: Evridiki – Comme ci comme ça (15. sija, 65 pist.)
4. Valko-Venajä: Koldun – Work your magic (4. sija, 176 pist.)
5. Islanti: Eiríkur Hauksson – Valentine lost (13. sija, 77 pist.)
6. Georgia: Sopho – Visionary dream (8. sija, 123 pist.)
7. Montenegro: Stevan Faddy – ’Ajde kroči (22. sija, 33 pist.)
8. Sveitsi: DJ BoBo – Vampires are alive (20. sija, 40 pist.)
9. Moldova: Natalia Barbu – Fight (10. sija, 91 pist.)
10. Alankomaat: Edsilia Rombley – On top of the world (21. sija, 38 pist.)
11. Albania: Frederik Ndoci – Hear my plea (17. sija, 49 pist.)
12. Tanska: DQ – Drama queen (19. sija, 45 pist.)
13. Kroatia: Dragonfly feat. Dado Topić – Vjerujem u ljubav (16. sija, 54 pist.)
14. Puola: The Jet Set – Time to party (14. sija, 75 pist.)
15. Serbia: Marija Šerifović – Molitva (1. sija, 298 pist.)
16. Tsekki: Kabát – Malá dáma (28 sija, 1 piste)
17. Portugali: Sabrina – Dança comigo (Vem ser feliz) (11. sija, 88 pist.)
18. EJT Makedonia: Karolina – Mojot svet (9. sija, 97 pist.)
19. Norja: Guri Schanke – Ven a bailar conmigo (18. sija, 48 pist.)
20. Malta: Olivia Lewis – Vertigo (25. sija, 15 pist.)
21. Andorra: Anonymous – Salvem el món (12. sija, 80 pist.)
22. Unkari: Magdi Rúzsa – Unsubstantial blues (2. sija, 224 pist.)
23. Viro: Gerli Padar – Partners in crime (22. sija, 33 pist.)
24. Belgia: The KMG’s – LovePower (26. sija, 14 pist.)
25. Slovenia: Alenka Gotar – Cvet z juga (7. sija, 140 pist.)
26. Turkki: Kenan Doğulu – Shake it up shekerim (3. sija, 197 pist.)
27. Itävalta: Eric Papilaya – Get a life – get alive (27. sija, 4 pist.)
28. Latvia: Bonaparti.lv – Questa notte (5. sija, 168 pist.)
Finaali
1. Bosnia-Hertsegovina: Marija Šestić – Rijeka bez imena (11.sija, 106 pist.)
2. I love you mi vida (Spanish) D’NASH (20. sija, 43 pist.)
3. Valko-Venajä: Koldun – Work your magic (6. sija, 145 pist.)
4. Irlanti: Dervish – They can’t stop the spring Dervish (24. sija, 5 pist.)
5. Suomi: Hanna Pakarinen – Leave me alone (17. sija, 53 pist.)
6. EJT Makedonia: Karolina – Mojot svet (14. sija, 73 pist.)
7. Slovenia: Alenka Gotar – Cvet z juga (15. sija, 66 pist.)
8. Unkari: Magdi Rúzsa – Unsubstantial blues (9. sija, 128 pist.)
9. Liettua: 4Fun – Love or leave (21. sija, 28 pist.)
10. Kreikka: Sarbel – Yassou Maria (7. sija, 139 pist.)
11. Georgia: Sopho – Visionary dream 12. sija, 97 pist.)
12. Ruotsi: The Ark – The worrying kind (18. sija, 51 pist.)
13. Ranska: Les Fatals Picards – L’amour à la française (22. sija, 19 pist.)
14. Latvia: Bonaparti.lv – Questa notte (16. sija, 54 pist.)
15. Venajä: Serebro – Song # 1 (3. sija, 207 pist.)
16. Saksa: Roger Cicero – Frauen regier’n die Welt (19.sija, 49 pist.)
17. Serbia: Marija Šerifović – Molitva (1. sija, 268 pist.)
18. Ukraina: Verka Serduchka – Dancing Lasha tumbai (2. sija, 235 pist.)
19. Iso-Britannia: Scooch – Flying the flag (for you) (22.sija, 19 pist.)
20. Romania: Todomondo – Liubi, liubi, I love you (13. sija, 84 pist.)
21. Bulgaria: Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov – Water (5. sija, 157 pist.)
22. Turkki: Kenan Doğulu – Shake it up shekerim (4. sija, 163 pist.)
23. Armenia: Hayko – Anytime you need (8. sija, 138 pist.)
24. Moldova: Natalia Barbu – Fight (10. sija, 109 pist.)