Vuoden 1992 karkauspäivän viisukarsinta muistutti suurelta osin edellisvuotista. Kappaleita kisaan oli etsitty samoin menetelmin. Juontaja ja jopa kisapaikka olivat täsmälleen samat. Lopullisen valinnan kymmenen Suomen loppukilpailukappaleen joukosta suoritti jälleen kerran asiantuntijaraati. Ikävä kyllä myös edustussävelmäksi valitun laulun kohtalo kansainvälisessä finaalissa oli sekin samaa luokkaa, kuin vuosi sitten. Uutena elementtinä kisassa oli kaksivaiheisuus. Ruotsista kopioidun mallin mukaan ensin kuultiin kaikki kymmenen laulua, joista raati valitsi salaisen äänestyksen pohjalta neljä ns. ”superfinaaliin”. Nämä neljä kappaletta kuultiin toiseen kertaan, jonka jälkeen sama asiantuntijaraati pisteytti ne uudelleen.
SUOMEN KARSINTA 1992
Ajankohta: Lauantai 29.2.1992 klo: 19.00
Kilpailupaikka: Typhoon-halli, Turku
Juontaja: Kati Bergman
Kapellimestari: Olli Ahvenlahti
Kilpailumenetelmä: Avoimen sävellyskilpailun ja kutsukilpailun yhdistelmä (435 sävelmää)
Arvostelu: Asiantuntijaraati
Ensimmäisen kierroksen avasi Arja Koriseva, joka hätkähdytti uudella tyylillään. ”Huomiseen”-kappaleen säveltäjä Chris Owen oli luvannut tehdä Arjasta todellisen tähden. Arjan kotikutoinen tyyli permanentteineen ja kukkamekkoineen oli saanut kyytiä, ja samalla musiikkikin oli muuttunut tanssittavasta iskelmästä tyylikkääksi balladilinjaksi. Chrisin ja Arjan musiikillinen yhteistyö jäi kuitenkin vain yhden singlen mittaiseksi, mutta tyylivinkeistä tangokuningatar otti vaarin. Kilpailukappale ”Huomiseen” kääntyi myös englannin kielelle nimellä ”Hold me now” ja Arja esitti sen samana vuonna Monacossa Euroopan eniten myyvien artistien gaalassa. Myöhemmin sen levytti Chris Owenin toinen suojatti Miisa, niin ikään englanniksi. Raateihin ei uudistunut Koriseva purrut, vaan tyylikäs paketti jätettiin tylysti kärkinelikosta.
Pepe Willberg palasi viisulavalle solistina, mutta unettava balladi ”Kaukaa kaipaan” jäi todennäköisesti kauas toiselta kierrokselta. Sen sijaan kolmentena esiintynyt vuoden 1985 viisuedustajamme Sonja Lumme lauloi itsensä kevyesti jatkoon. Matti ”La dolce vita” Puurtinen oli säveltänyt tällä kertaa ranskalaissävyjä hyödyntävän tarttuvan euroiskelmän ”Rakkauden bulevardi”, joka olikin yksi illan vahvimmista tarjokkaista.
Kirkakin nähtiin jälleen viisuilemassa ja jälleen kerran luottomiestensä Kassu Halosen ja Kisu Jernströmin kappaletta laulamassa. Nopeatempoinen ”Antaa menneisyyden mennä” jäi jatkosta ja päätyi myöhemmin Markku Aron lp-raidaksi nimellä ”Antaa kaiken menneen mennä”. Tauski palasi myös muutaman vuoden tauon jälkeen euroviisuihin ja esitti nyt oman sävelmänsä ”Lauluni sinulle”. Sievässä balladissa oli lieviä irlantilaisvaikutteita, vaikka se perustuikin suomalaiseen kansansävelmään.
Monivuotinen viisuihminen Leena Nilsson nähtiin hänetkin solistin tehtävissä. Jokke Seppälä oli kokoamassa Leenalle lp-levyä ja viisut sattuivat hyvään saumaan. Seppälän yhdessä Jarmo Nikun kanssa säveltämä kepeä ralli ”Soita kitaraa” sijoittui lopputuloksissa hienosti hopealle. Leenan syksyllä ilmestynyt albumi sisälsi lisäksi Jokke Seppälän edellisvuotisen viisutyrkyn ”Kuinka voisinkaan” sekä tulevan syksyn Syksyn Sävel –ehdokkaan ”Vastatuuleen”.
Rexi muistettiin lähinnä vuoden 1977 Syksyn Sävel –kappaleestaan ”Puhtaat purjeet”, mutta päivätyönsä sivussa hän oli tehnyt koko ajan omaa musiikkiaan kaikessa hiljaisuudessa. Euroviisuestradilla hän esiintyi duettona yhdessä edellisvuoden tangokuningattaren Kaija Pohjolan kanssa, mutta levylle Rexi lauloi oman sävelmänsä yksin.
Numerolla kahdeksan esiintyi yksi Yleisradion kutsumista säveltäjistä, Pave Maijanen, joka esitti oman sävelmänsä ”Yamma yamma”. Kappale poikkesi melkoisesti Paven hienostuneesta balladilinjasta, mutta raateihin se upposi kuin häkä. Esitys sai toisella äänestyskierrokselta kaikilta tuomareilta täydet pisteet. Tiettyä rentoutta ja vauhdikkuutta Paven Suomen karsintaesityksessä olikin, mutta Malmössä koko tuotos kuivui väkinäiseksi patsasteluksi. Eikä Olli Ahvenlahden johtama ruotsalaisorkesteri saanut soitantaan samaa letkeyttä, kuin suomalainen karsintabändi. Suomessa karsinnassa hyvältä ja omaperäiseltä idealta vaikuttanut paketti muuttui oudoksi linnuksi.
Ensimmäisellä kierroksella oli kuitenkin vielä kaksi ehdokasta. Toiseksi viimeisenä esiintyi vuoden 1981 edustajamme Riki Sorsa, joka lauloi vuoden 1990 edustajiemme Beat-yhtyeen Kim ja Janne Engblomin säveltämän laulun ”Silmiisi sun”. Irlantilaisvaikutteinen popkappale oli sekin yksi joukon vahvimmista ehdokkaista. Rikin rennonletkeän esityksen taustalla nähtiin myös Engblomin veljekset rumpalipoikina.
Viimeisenä, muttei vähäisimpänä nähtiin nyt jo edesmenneen Kikan alias Kirsi Viilosen vauhdikas camp-spektaakkeli. Rohkean ja pikkutuhman kappaleen aikana lavalla nähtiin Madonna-tyylisiin tötterörintaliiveihin sonnustauneen Kikan taustalla myös kaksi tiukkoihin pyöräilyshortseihin pukeutunutta miestanssijaa, joilla oli kaksi vasenta jalkaa – kummallakin. Kikan esiteltyä ”Parhaat puolensa” 7000-päinen Typhoon-hallin yleisö puhkesi raikuviin suosionosoituksiin, mutta raadin huumorintaju ei riittänyt: Kikka jäi ulos kärkinelikosta.
Toiselle kierrokselle selvisivät siis Pave Maijanen, Leena Nilsson, Sonja Lumme sekä Riki Sorsa. Paven Malmön matkan lisäksi jaossa oli, kuten edellisvuonnakin, myös toinen edustusmatka. Leena Nilssonia juhlittiin illan toisena voittajana, ja hänen oli määrä matkustaa eksoottiselle Balin saarelle Aasian viisuihin. Kilpailu kuitenkin peruuntui ja Leenan oli tyytyminen solariumiin. Lopputuloksissa Sonja Lumme oli kolmas ja Riki Sorsa neljäs. Rannalle jääneiden kuuden ehdokkaan sijoituksia ei koskaan julkistettu.
Lopputulokset:
Toinen kierros:
1. Pave Maijanen: Yamma yamma (66 pist.)
2. Leena Nilsson: Soita kitaraa (35 pist.)
3. Sonja Lumme: Rakkauden bulevardi (24 pist.)
4. Riki Sorsa: Silmiisi sun (18 pist.)
Mukana ensimmäisellä kierroksella:
Arja Koriseva: Huomiseen Pepe Willberg: Kaukaa kaipaan
Kirka: Antaa menneisyyden mennä
Tauski: Lauluni sinulle
Rexi Kero & Kaija Pohjola: Ruskaa näin sinun silmissäs
Kikka: Parhaat puoleni