Käännöscup 2008

Sanoituskilpailukausi 2008
Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja sziget »

itikka kirjoitti:Osallistujia ei ikinä ole liikaa, mutta jos motivaattorina on cup tai muu tilasto, eikä itse käännettävä kappale, niin ei ihme, että kisassa on mitä kummallisempia tuotoksia.
Vakuutan pyhästi, että käännökseni olisivat vähintään yhtä huonoja, jos cupia ei olisi. :D Itse olet antanut yleensä alimpia pisteitä niille käännöksilleni, joita tehdessäni olen vähiten ajatellut pisteitä. Logiikkasi ontuu muutenkin: kun kilpailu cup-pisteistä heikentää käännösten tasoa, miksi järjestetään edes yksittäisiä kilpailuja? Eikö taso olisi paras, jos jokainen kääntäisi vain kappaleen vuoksi ilman mitään saastaisia kilpailuja? :roll:
TOMItu kirjoitti:Aiheesta keskustellaan vielä seuraavallakin sivulla ja eipä kovin todesta otettu tätä ongelmaani... eräs otsikonpituuscup tuli voitettua ja voitteko kuvitella AIVAN SATTUMALTA, juuri nyt kun olin ottanut aiheen esille. EI NAURATTANUT TUOLLOIN!
Anteeksi mutta tuo on väärinkäsitys. :( Otsikonpituus-Cup oli vain johdos Timoteuksen tahallisen absurdista Sananpituus-Cup-esimerkistä. Sen keksiessäni minulla ei ollut hajuakaan siitä, kenen otsikko olisi edellisen kauden pisin. Tarkoitus ei ollut ilkeillä sinulle vaan keventää tunnelmaa avoimeksi jääneen kiistan jälkeen. Avoimeksihan se jäi, koska molempien puolten argumentit olivat sinänsä järkeviä. Minulla ei ollut tuolloin kiireitä ja mietin hyvin tarkasti mitä kirjoitin. Olin myös valmis jatkamaan keskustelua milloin tahansa.
TOMItu kirjoitti:Asian ydin Miksi samat säännöt eivät koske kaikkia? Jos kaikkien ei ole pakko osallistua, tarkoittaa se myöskin minua.
Kertoisitko siis, mitä mieltä olet ehdotuksesta 4. Ulkopuolisten tulokset saa julkaista tilastotietoina, mutta ulkopuolisista ei puhuta kilpailijoina. Esim. sinun kielteinen kantasi Varjo-Cupiin olisi jatkuvasti nähtävissä siinä, että et ole mukana tuloslistassa (oikeus olla kilpailematta). Me muut kuitenkin näkisimme, mikä on poissaolosi tilastollinen merkitys (oikeus käydä keskustelua tilaston muodossa).
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5345
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Kaiken kaikkiaanhan tämä on hankala ja erikoinen keskustelunaihe. Vapautta pitäisi olla, mutta on muistettava että sitä tarvitaan kumpaankin suuntaan: sekä positiivista että negatiivista vapautta. Eli sekä vapautta tilastointiin että vapautta jäädä pois tilastosta.

Ja ”tosielämässä” on erittäin vaikeaa löytää tilanteita, joissa joku haluaisi olla pois jostain tilastosta, jossa tilastoidaan asioita jotka liittyvät kilpailuihin, joihin kukin kuitenkin osallistuu aivan vapaasti ja kilpailumielessä. Verokalenteri, jossa kieltämättä moni suurituloinen haluaisi olla näkymätön, ei nimittäin ole tällainen tilasto, sillä rahan tienaaminen on yhteiskunnassa sen verran tavallinen asia, ettei siihen ”kilpailun vuoksi ja urheilun kannalta” ryhdytä vaan oman toimeentulon.

Ehdottaisin tällaista varianttia Szigetin vaihtoehdosta 4:

Käytetään kaikista cupeista vain yhtä tilastoa. Tilaston sisältöä rakennettaessa käytetään kaikkien kääntäjien tietoja (siis montako mitäkin sijoitusta ja mitä ikinä halutaankaan tilastoida) mutta tuloksia julkistettaessa korvataan näkymättömiksi haluavien kääntäjien nimimerkit merkinnällä ”Kääntäjä X, joka ei halua nimensä näkyvän tilastossa”.

Siten Käännöscupin julkistustaulukko voisi näyttää esim. tältä (kuvitteellinen esimerkki):

1. Kääntäjä X, joka ei halua nimensä näkyvän tilastossa (perässä tarkat tilastotiedot)
2. Kääntäjä Y, joka ei halua nimensä näkyvän tilastossa (perässä tarkat tilastotiedot)
3. Kääntäjä Z, joka ei halua nimensä näkyvän tilastossa (perässä tarkat tilastotiedot)
4. Metsis (perässä tarkat tilastotiedot)
5. UFOPOLI (perässä tarkat tilastotiedot)
6. nkorppi (perässä tarkat tilastotiedot)
7. Kääntäjä W, joka ei halua nimensä näkyvän tilastossa (perässä tarkat tilastotiedot)
8. Huilumies (perässä tarkat tilastotiedot)

jolloin Metsis saa todeta olevansa paras niistä, jotka haluavat näkyä tilastossa, mutta näkee olevansa kokonaistilastossa vasta 4:nneksi paras.

Eli että ”vaillinaisesti näkyvää” tilastoa EI tehtäisi siten, että huomioidaan vain näkyvyyttä hyväksyvien tiedot. On huomioitava kaikkien kääntäjien tiedot.

Olisivatkohan kaikki tyytyväisiä tällaiseen? Tilastofriikit saisivat tilastonsa mutta näkyvyyttä haluamattomien ei tarvitsisi näkyä siinä. Samalla poistuisi se ”moraalinen pakko” tai mikä lieneekään, jonka mukaan edellisvuoden voittajan on perinteen vuoksi ”vetäydyttävä” näkymättömäksi seuraavana vuonna. Näkymätön saa kuka tahansa olla tai olla olematta.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja sziget »

Verokalenteri oli valaiseva esimerkki. :tapu: Ottaisin vielä toisen esimerkin. Jos Kenenisa Bekele palkattaisiin Kalevan kisojen kymppitonnille vauhdinpitäjäksi, hänen voittoaikansa ilmoitettaisiin tuloslistan jäljessä kilpailun ulkopuolisena tietona. Hän osallistui juoksuun ja sai tilastotuloksen, mutta hän ei ole Suomen mestari. Voimme sanoa: "Kenenisa Bekele olisi voittanut Suomen mestaruuden, jos olisi ollut mukana kilpailussa." Hän ei vain ollut.
Huilumies kirjoitti:Käytetään kaikista cupeista vain yhtä tilastoa. Tilaston sisältöä rakennettaessa käytetään kaikkien kääntäjien tietoja (siis montako mitäkin sijoitusta ja mitä ikinä halutaankaan tilastoida) mutta tuloksia julkistettaessa korvataan näkymättömiksi haluavien kääntäjien nimimerkit merkinnällä ”Kääntäjä X, joka ei halua nimensä näkyvän tilastossa”.
Tässä on vähän liikaa akrobatiaa. Silloin kun tilasto vs. kilpailu -jako syntyi, vain kilpailuista tehtiin vapaaehtoisia. Tilastoihin saa sisällyttää kaikki kääntäjät, mutta ongelmaksi jäi, että mikä tahansa tilasto voi muuttua kilpailuksi, jos siitä puhutaan kilpailuna. Sijoituspistetilasto on pysynyt tilastona, ja pidin korrektina jättää Timoteuksen ja itikan pois vain siksi, että sama tilasto oli hetkeä aikaisemmin ollut kilpailu, josta he vetäytyivät.

Joukkomme on pieni, ja kaikki tiedämme mainiosti, kuka mistäkin vetäytyy. Ei ole syytä teeskennellä muuta. Itikka suhtautuu kielteisesti Käännöscupiin ja TOMItu Varjo-Cupiin. Kumpikaan ei salaa kantaansa, joten kyllä heidän nimimerkkinsä täytyy saada mainita, kunhan niitä ei mainita väärässä paikassa. Kiellettyä on nimitellä ulkopuolista Cup-kuninkaaksi ja ylipäänsä puhua hänen tuloksistaan kilpailussa, jossa hän ei ole mukana. Tilastointi on sallittua, eikä kenenkään nimimerkkiä tarvitse sensuroida pois tilastosta. Esim. Varjo-Cupin tulokset voidaan siis aivan hyvin ilmaista tähän tapaan:

1. nkorppi 15,5
2. Metsis 14,3
3. Timoteus 14
jne.

Osallistumattomat:
anti-sziget 12
TOMItu 6
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
TOMItu
Keittiömestari
Keittiömestari
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Täytyy nyt muistaa, että päälimmäisenä on epätasa-arvoisuuden poistaminen. Yksinkertaisesti ei voida velvoittaa osallistumaan yhteen, jos toiseenkaan ei tarvitse. Omia säännöstöjä ei kukaan voi kesken kauden kehittää.

Ehdotelma 4 on erittäin kehityskelpoinen vaihtoehto! Tilastoinnissa ehdottaisin kuitenkin seuraavaa. Cup-kisoihin osallistuneiden pisteet ilmoitetaan tuttuun tyyliin cup-aiheissa kuten ennenkin. Kaikkien kääntäjien keräämät cup-pisteet taas aiheen ensimmäiseen viestiin linkitettynä erillisenä liitetiedostona. Tarkan tilaston saamiseksi on siis itse klikkailtava linkitettyyn tiedostoon. Näin ei cup-tilastot ole kaikkien näkyvillä ja tarkemmista tilastoista kiinnostuneet löytävät linkin helposti aloitusviestistä. Olisiko ideaa?

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja sziget »

TOMItu kirjoitti:Täytyy nyt muistaa, että päälimmäisenä on epätasa-arvoisuuden poistaminen. Yksinkertaisesti ei voida velvoittaa osallistumaan yhteen, jos toiseenkaan ei tarvitse.
Totta. Jos jotkut päättävät vetäytyä "kilpailusta" A, on sinullakin oikeus vetäytyä "kilpailusta" B. (Lainausmerkit, koska minulle cupit ovat ensisijaisesti tilastoja, vaikka kannatan niitä myös kilpailuina.)
TOMItu kirjoitti:Cup-kisoihin osallistuneiden pisteet ilmoitetaan tuttuun tyyliin cup-aiheissa kuten ennenkin. Kaikkien kääntäjien keräämät cup-pisteet taas aiheen ensimmäiseen viestiin linkitettynä erillisenä liitetiedostona. Tarkan tilaston saamiseksi on siis itse klikkailtava linkitettyyn tiedostoon.
En ole varma, miksi haluat tiedot klikkauksen taakse, jos kilpailu ja tilasto sekä kumpaankin liittyvät keskustelut on jo säännöllä erotettu toisistaan. Parempi etten yritä arvailla ajatuksiasi, saat kertoa itse.

Kartoitan vaihtoehtoja. :miettii: - Koska pyrimme tasa-arvoon, tilastoa ei pidä piilottaa erillisen klikkauksen taakse vaan sen on oltava yhtä lailla näkyvissä kuin "kilpailun". Epäviisain ratkaisu olisi se, että cupilla ja pelkällä tilastolla on kummallakin oma ketjunsa. Se olisi absurdia ja saisi Käännöskilpailuihin eksyvät vieraat kiemurtelemaan naurusta, mikä on turhaa, koska Pulinassa on jo aivan tarpeeksi huumoriketjuja.

Voisin hyväksyä Huilumiehen ratkaisun täydennettynä sinun ehdotuksellasi. Osallistumattomien pisteet lueteltaisiin tuloslistan jäljessä, mutta nimimerkit olisivat linkin takana. En vain näe, miksi tällainen olisi tarpeen. Kuvitellaan, että vetäytymisesi Varjo-Cupista olisi toteutunut. Mielestäni voisin silloin sanoa osana tilastollista keskustelua: "TOMItu olisi sijoittunut Varjo-Cupissa jaetulle viidennelle sijalle, jos olisi ollut mukana" (vrt. Kenenisa Bekele edellä). Pitäisikö minun jättää nimimerkki mainitsematta ja sanoa "eräs kääntäjä" tai "cupiin osallistumaton kääntäjä 2" tai muuta vastaavaa? Käytännössä en luultavasti sanoisi mitään, koska tilasto kertoo muutenkin, mikä poissaolosi merkitys on.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5345
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

sziget kirjoitti: Voisin hyväksyä Huilumiehen ratkaisun täydennettynä sinun ehdotuksellasi. Osallistumattomien pisteet lueteltaisiin tuloslistan jäljessä, mutta nimimerkit olisivat linkin takana.
Pieni korjaus: enhän minä ehdottanut, että "osallistumattomat" olisivat tuloslistan jäljessä, vaan itse tuloslistassa muiden seassa, paremmuutensa määräämillä omilla paikoillaan, nimettöminä vain.

Avatar
TOMItu
Keittiömestari
Keittiömestari
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

En ole varma, miksi haluat tiedot klikkauksen taakse, jos kilpailu ja tilasto sekä kumpaankin liittyvät keskustelut on jo säännöllä erotettu toisistaan.
Luulisin (pelkkä mutu), että kaikki jotka jättäytyvät cupin ulkopuolelle eivät halua olla listattuna mihinkään aihetta koskevaan listaan. Eikä siis tähän tyyliin ->

Simo 12
Timo 10
Silja 5
Veeti 4

ja kilpailun ulkopuoliset

Matti 11
Heidi 7
Risto 1

Heitin vain, että olisi fiksua laittaa taulukointi "piiloon". Halutessaan jokainen voi sitä klikata ja katsoa, mutta kenenkään ei ole niin pakko tehdä. Yläpuolisessa listauksessa ei ole mielestäni mitään eroa siihen, jos olisin kisassa mukana, ei jos pisteet selkeästi ilmoitetaan samassa aiheessa ja samassa viestissä muidenkin kanssa. Yksinkertaisella ratkaisulla tästä saadaan kaikkia miellyttävä vaihtoehto. Ne jotka haluavat tietää kisasta lisää, klikkaavat ensimmäiseen viestiin linkitettyä taulukkoa. Allekirjoittaneella on pieni velvollisuuskin lukea kaikkia aiheita, halusin sitä tai en.


Ottaisin vielä toisen esimerkin. Jos Kenenisa Bekele palkattaisiin Kalevan kisojen kymppitonnille vauhdinpitäjäksi, hänen voittoaikansa ilmoitettaisiin tuloslistan jäljessä kilpailun ulkopuolisena tietona. Hän osallistui juoksuun ja sai tilastotuloksen, mutta hän ei ole Suomen mestari. Voimme sanoa: "Kenenisa Bekele olisi voittanut Suomen mestaruuden, jos olisi ollut mukana kilpailussa." Hän ei vain ollut.
Hmm.. eli minulle maksettaisiin siitä, että teen sellaisen käännöksen, joka kilpailee käännöskisoissa. Mutta ei osallistu cup-kisoihin. HETI MUKANA! :ihana: Okei, ei sitten.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja sziget »

Huilumies kirjoitti:Pieni korjaus: enhän minä ehdottanut, että "osallistumattomat" olisivat tuloslistan jäljessä, vaan itse tuloslistassa muiden seassa, paremmuutensa määräämillä omilla paikoillaan, nimettöminä vain.
Aiheellinen huomautus. Esimerkissäsi muuten koko kärkikolmikko koostui kääntäjistä, joiden nimiä ei saanut julkistaa. Tämä muuttaisi kilpailun farssiksi. Ja kilpailujahan näiden cupien kuitenkin pitäisi olla, koska kilpailumaisuus on ainoa peruste sille, miksi mistään cupista ylipäänsä saa vetäytyä.
TOMItu kirjoitti:Luulisin (pelkkä mutu), että kaikki jotka jättäytyvät cupin ulkopuolelle eivät halua olla listattuna mihinkään aihetta koskevaan listaan.
Se on mahdollista, mutta heillä on vain oikeus olla kilpailematta, ei oikeutta vetäytyä tilastoista. Kysymys kuuluu, miten kilpailun ja tilaston ero voidaan ilmaista riittävän näkyvästi ja siten, että kilpailijat ja ei-kilpailijat ovat tasa-arvoisessa asemassa. Lisäksi tuloslistan ja pelkän tilastotiedon esitystapojen pitäisi olla samanarvoisia. En väitä, että oma ehdotukseni olisi ehdottomasti paras, mutta se on yksinkertaisin.
TOMItu kirjoitti:Heitin vain, että olisi fiksua laittaa taulukointi "piiloon". Halutessaan jokainen voi sitä klikata ja katsoa, mutta kenenkään ei ole niin pakko tehdä. Yläpuolisessa listauksessa ei ole mielestäni mitään eroa siihen, jos olisin kisassa mukana, ei jos pisteet selkeästi ilmoitetaan samassa aiheessa ja samassa viestissä muidenkin kanssa.
Pidän linkkiä piilottamisena, mutta tässähän ei ole syytä salata mitään vaan ilmaista selvä asia selvästi. Listausten välillä on toki paljonkin eroja. Pääotsikon CUP alla olisivat erilleen luokiteltuina Osallistujat ("kilpailijat") ja Osallistumattomat (tilastoidut). Edelliset saavat pistemääränsä mukaisen sijoituksen, jälkimmäiset listataan ilman sijoitusnumeroa. Edellisistä saa puhua kilpailijoina, jotka voi voittaa tai joille voi hävitä. Jälkimmäiset ovat vain kääntäjiä, joiden kilpailutulokset olisivat oikeuttaneet tiettyyn sijoitukseen CUPissa, jos he olisivat osallistuneet siihen. Osallistujat eivät vastusta CUPia, vaikka ottaisivatkin sen vain tilaston kannalta. Osallistumattomat joko vastustavat CUPia tai eivät halua olla mukana jostain muusta syystä. Sekä osallistujat että osallistumattomat saavat kertoa tai olla kertomatta, miksi he kannattavat tai eivät kannata, vastustavat tai eivät vastusta CUPia. Oletusarvoisesti kaikki osallistuvat, osallistumattomuudesta pitää ilmoittaa.

Selvensikö tämä yhtään? :p
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
TOMItu
Keittiömestari
Keittiömestari
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Joo ja ei. Eli mitä painoarvoa jää sille, että esimerkiksi minä en halua kilpailla Varjo-cupissa? Näin ymmärrän, että tulevat listaukset tehtäisiin, korjatkaa jos olen väärässä->

:voitto: nkorppi 15.5
:hopea: Metsis 14.3
:pronssi: Timoteus 14


4. sziget 12
5. Nata 6
5. Sagapo 6
8. Halima 5
9. Kollega 3
9. Diggari 3
11. itikka 2.3
12. Fujiwara 1.5
13. AnnFredi 1.3
14. + Viisut + 1
14. -Statler- 1
14. Soppis 1
14. JukkaV 1
14. UFOPOLI 1


Cupin ulkopuoliset kisaajat
TOMItu 6



EI MITÄÄN JÄRKEÄ. Ne jotka eivät halua olla tällä hetkellä cupissa mukana, eivät kyllä kostu tästä ehdotelmasta yhtään. Jos kerran päädytään siihen, että kaikki osallistuvat, on mielestäni hyvän tavan mukaista jättää cupin ulkopuoliset aiheessa olevalta listalta pois. Tästä syystä ehdotin erillistä linkitettyä listaa. Yllämainitun (poistettuna cupin ulkopuoliset kisaajat) lisäksi. Tässä olisi jotain järkeä ja kumpikin osapuoli saisi haluamansa.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja sziget »

TOMItu kirjoitti:Joo ja ei. Eli mitä painoarvoa jää sille, että esimerkiksi minä en halua kilpailla Varjo-cupissa?
Hyvä, nyt puhumme oikeasta asiasta. :peukku: Poissaolollesi jää se painoarvo, jonka itse haluat sille antaa. Vetäytyminen sinänsä on vain muodollisuus, sitä ei pidäkään tervehtiä fanfaarein tai ilotulituksin. Sitä ei myöskään pidä salata eikä siivota pois silmistä erillisen linkin taakse. Se on vain kylmä tosiasia, jonka poissaolosi tuloslistalta ilmaisee riittävän selvästi.

Jos haluat valinnallesi painoarvoa pelkän ei-kilpailemisen lisäksi, sinun pitää hankkia se itse. Voit osallistua keskusteluun ja ottaa kantaa. Voit olla aktiivinen kaikkialla muualla paitsi Varjo-Cupissa niin että arvostamasi asiat saavat enemmän huomiota. Voit myös perustaa uuden cupin tai tilaston, jonka idea on sinulle mieleisempi. Itse kannatan yleensä kaikkia uusia ideoita, joissa on vähänkään järkeä.
TOMItu kirjoitti:Cupin ulkopuoliset kisaajat
TOMItu 6
Esityksesi oli muuten tarkoittamani lainen, mutta tuon otsikon muuttaisin. Suhteessa Varjo-Cupiin et ole ulkopuolinen kisaaja etkä kisaaja ollenkaan vaan osallistumaton. Luku 6 ilmaisee vain sen pistemäärän, jonka olisit saanut, jos olisit ollut kisaaja. Vetäytyjien teoreettisilla pisteillä on tietenkin sitä enemmän tilastollista merkitystä, mitä enemmän vetäytyjiä on. Lisäisin vielä yhden säännön: osallistumattomia ei saa arvostella siitä että he eivät osallistu. Pointtejasi on luvallista arvostella vain jos itse päätät tuoda ne keskusteluun.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5345
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Mä tekisin näin:

:voitto: nkorppi 15.5
:hopea: Metsis 14.3
:pronssi: Timoteus 14


4. sziget 12
5. Nata 6
5. Sagapo 6
(5. kilpailuun osallistumaton kääntäjä 6)
8. Halima 5
9. Kollega 3
9. Diggari 3
11. itikka 2.3
12. Fujiwara 1.5
13. AnnFredi 1.3
14. + Viisut + 1
14. -Statler- 1
14. Soppis 1
14. JukkaV 1
14. UFOPOLI 1


Ja oikea nimi vaikka linkin taakse, miksei. Mutta ei turhaan kaksi eri listaa. Nimi vain piiloon, mutta tulos näkyviin.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Jos kilpailuun osallistumaton kääntäjä on sijaluvun kanssa listalla, vetäytymisoikeus ei toteudu, vaikka nimi olisikin suluissa. Seuraako merkintätavastasi myös se, mitä siitä loogisesti tuntuisi seuraavan, eli jos kilpailuun osallistumaton kääntäjä on suluissa ykkösenä, kukaan ei voita?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5345
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Ei, vaan voittaja on parhaiten sijoittunut "osallistuva" kilpailija.

Tällä tavalla vain tilastojen tekijätkin pääsisivät vähimmällä, ei tarvitsisi tehdä useampia taulukkoja.

Avatar
Halima
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 557
Liittynyt: 29 Touko 2006, 17:16
Paikkakunta: Oulu

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja Halima »

Täällä on nyt aika pitkään väännetty näistä, mutta on näköjään unohdettu kokonaan se vaihtoehto, että kaikki cupit olisivat pakollisia kaikille. TOMItu itse sanoi joskus
TOMItu kirjoitti:Jahas, mihinkäs me päädytään? Tässä olisi kaksi vaihtoehtoa, näistä valiten...


1) Kaikkiin Cup-luonteisiin kisoihin/taulukoihin ei ole osallistumisvelvollisuutta. Kääntäjä itse päättää ne kisat/taulukot, joissa hän haluaa olla mukana. Oletuksena voidaan kuitenkin pitää sitä, että kaikki osallistuvat. Jos kääntäjä ei halua olla kisassa mukana, tulee se ilmoittaa aiheessa julkisesti.

2) Kaikkiin Cup-luonteisiin kisoihin/taulukoihin osallistuvat kaikki käännöskaudella sanoituksia kääntäneet.
Olisiko mitään jos laitettaisiin oikea äänestys päälle ja demokraattisesti valittaisiin vaihtoehto, joka ei välttämättä tyydytä kaikkia mutta enimmistöä ainakin ja sittenpähän kaikilla olisi samat säännöt?

Minusta ainakin on ihan hölmö ajatus että osa "kilpailijoista" ei olisi mukana "kilpailussa". Ken leikkiin lähtee se leikin kestäköön. Näin minun mielestäni. Mutta siis olisi todellakin hyvä jos samat säännöt koskisivat kaikkia.

Kaikki cupit pakollisiksi kaikille!

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja itikka »

Halima kirjoitti:Minusta ainakin on ihan hölmö ajatus että osa "kilpailijoista" ei olisi mukana "kilpailussa". Ken leikkiin lähtee se leikin kestäköön. Näin minun mielestäni. Mutta siis olisi todellakin hyvä jos samat säännöt koskisivat kaikkia.

Kaikki cupit pakollisiksi kaikille!
Ei yksittäisiin kisoihin osallistuminen mielestäni velvoita mitenkään osallistumaan koko kauden kestäviin cup-kilpailuihin.

Mutta jos enemmistö "suuressa viisaudessaan" päättää laittaa cupin pakolliseksi, niin se on sitten :hei: käännöskisat.
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
TOMItu
Keittiömestari
Keittiömestari
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

sziget kirjoitti:Jos haluat valinnallesi painoarvoa pelkän ei-kilpailemisen lisäksi, sinun pitää hankkia se itse. Voit osallistua keskusteluun ja ottaa kantaa. Voit olla aktiivinen...
Opetetaanko tässä nyt sorsaa uimaan?

Tässä ehdotus, jossa on huomioitu kaksi ääripäätä.

1) Omassa aiheessa linkin takaa löytyy täydellinen tilasto cuppisteistä. Tilastossa on mukana kaikki kääntäjät haluavat sitä tai eivät.

2) Julkisella puolella on mukana ne kääntäjät, jotka haluavat olla kisaamassa cup-voitosta. Tämä on vapaaehtoista.


Jos tilastoidaan yläpuolisella (oma viestini muutamaa viestiä ylempänä) tavalla, on se käytännössä sama, jos kisassa on mukana tai ulkopuolella. Kaksi ääripäätä KAIKKI EHDOTTOMASTI MUKAAN ja JOKAISELLA OMA OIKEUS VETÄYTYÄ eivät kohtaa tasapuolisesti yllämainitussa tilastoinnissa vaaka on selkeästi kallellaan heille, jotka haluavat kaikki kisaajat pakotetuiksi kisoihin mukaan.

Jokainen saa haluamansa pienin kompromissein alapuolisen viestin ehdotuksen mukaan suhteessa 50-50.
Sivu näyttäisi tältä ja linkin takaa löytyisi siis kokonainen taulukko....

Avatar
TOMItu
Keittiömestari
Keittiömestari
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Saavutetut CUP-PISTEET


1.nkorppi 15.5
2.Metsis 14.3
3. sziget 12
4. Nata 6
5. Sagapo 6
6. Halima 5

7. Diggari 3
8. itikka 2.3
9. Fujiwara 1.5
10. AnnFredi 1.3
11. + Viisut + 1
12. -Statler- 1
13. Soppis 1
14. UFOPOLI 1[/b]

Kokonaistaulukko
http://timoteus.kapsi.fi/transl/nor06.html

Avatar
TOMItu
Keittiömestari
Keittiömestari
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Linkin takana sitten tämä

1. nkorppi 15.5
2. Metsis 14.3
3. Timoteus 14

4. sziget 12
5. Nata 6
5. Sagapo 6
5. TOMItu 6
8. Halima 5
9. Kollega 3
9. Diggari 3
11. itikka 2.3
12. Fujiwara 1.5
13. AnnFredi 1.3
14. + Viisut + 1
14. -Statler- 1
14. Soppis 1
14. JukkaV 1
14. UFOPOLI 1

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Tämä keskustelu on varsin hysteerinen, useammassakin ko. sanan merkityksessä :rofl: :roll: Jospa nyt taas tarttuisin tähänkin asiaan.

Tilastointitapaan minulla ei ole muuta varsinaista sanottavaa kuin että mitä yksinkertaisempi sen parempi. Jotkut toistaisista hahmotelmista alkavat mennä naurettavan puolelle ilman mitään järkevää syytä.
itikka kirjoitti:Saat vapaasti pitää lapsellisena kiukutteluna vastaustani.
Lienee kohtalaisen selvää, ettei kyse ole mistään yksittäisestä vastauksesta vaan ilmiöstä kokonaisuudessaan. sziget tiivisti asian osuvasti sanoessaan:
sziget kirjoitti:Sinulla on siis "oikeus" nimitellä minua epärehelliseksi runkkariksi, mutta yhdestä itseesi kohdistuneesta ylilyönnistä (johon kolme "runkkaria" olivat syyttömiä) jaksat kantaa kaunaa vielä vuosienkin jälkeen. :roll:
Minusta (ja mahdollisesti monesta muustakin) tämä on vähintäänkin outoa.
itikka kirjoitti:Mutta jos enemmistö "suuressa viisaudessaan" päättää laittaa cupin pakolliseksi, niin se on sitten :hei: käännöskisat.
Ja tällä tavallako ajattelit saada tahtosi läpi? :raaps: Kun kerran tälle linjalle lähdettiin, kyllä minusta vahvasti vaikuttaa sinun egosi tässä eniten olevan koetuksella. "Lähdit" ovet paukkuen mutta kukaan ei rukoillut sinua palaamaan, eikä kansa vaikuta vielä vuosien jälkeenkään tajunneen ottaa opikseen :eiei:

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja itikka »

UFOPOLI kirjoitti:
itikka kirjoitti:Mutta jos enemmistö "suuressa viisaudessaan" päättää laittaa cupin pakolliseksi, niin se on sitten :hei: käännöskisat.
Ja tällä tavallako ajattelit saada tahtosi läpi? :raaps:
Kyllä tuo tahtoni (eli sen ettei nimimerkkiäni ole missään nimimerkki"tilastossa") aika hyvin käsittääkseni toteuttaa. Vai ajattelitko tehdä myös ihan mielenkiinnosta ja jännityksesi lisäämiseksi cup-listan perään listaa kaikista Kuppilan nimiErkeistä, jotka eivät kisoihin osallistu?
UFOPOLI kirjoitti:Kun kerran tälle linjalle lähdettiin, kyllä minusta vahvasti vaikuttaa sinun egosi tässä eniten olevan koetuksella. "Lähdit" ovet paukkuen mutta kukaan ei rukoillut sinua palaamaan, eikä kansa vaikuta vielä vuosien jälkeenkään tajunneen ottaa opikseen :eiei:
:rofl:
Tipahdin... Tajuatko ollenkaan mistä puhutaan? EN halua osallistua mihinkään Cup-tilastoon... en vaikka rukoiltaisiin, en pakottamalla, en kiristämälllä, en maanittelulla... en siis millään tavalla. Miksi ihmeessä haluisin jonkun saada itseäni palaamaan, kun EN halua palata? :raaps: :rofl:
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

itikka kirjoitti:Kyllä tuo tahtoni (eli sen ettei nimimerkkiäni ole missään nimimerkki"tilastossa") aika hyvin käsittääkseni toteuttaa.
Sittenhän kaikki on hyvin :)
itikka kirjoitti:Vai ajattelitko tehdä myös ihan mielenkiinnosta ja jännityksesi lisäämiseksi cup-listan perään listaa kaikista Kuppilan nimiErkeistä, jotka eivät kisoihin osallistu?
Se vasta olisikin jännittävää :uujee:
itikka kirjoitti:Tipahdin... Tajuatko ollenkaan mistä puhutaan? EN halua osallistua mihinkään Cup-tilastoon... en vaikka rukoiltaisiin, en pakottamalla, en kiristämälllä, en maanittelulla... en siis millään tavalla. Miksi ihmeessä haluisin jonkun saada itseäni palaamaan, kun EN halua palata? :raaps: :rofl:
En mielestäni väittänyt, että haluaisit osallistua. Huomiohakuinen käytöksesi antaa ymmärtää, että haluaisit muiden kaipaavan sinua näyttävästi ja että kaikki mille käännät selkäsi lakkaisi olemasta.

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5345
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Ikäviä piirteitä tämäkin keskustelu näyttää saaneen :(

Älkääpä nyt haukkuko toisianne. Mehän kaikki etsiskelemme kuumeisesti tapaa, jolla saadaan toteutettua jotenkin molemmat asiat:
1) toisten oikeus tilastojen ylläpitämiseen ja niiden tutkimiseen
2) toisten oikeus olla poissa "kilpailuluonteisista" tilastoista.

Minä ehdotin ratkaisuksi 2)-tapausten nimettömyyttä tilastoissa, TOMItu näiden piilottamista linkkien taakse, sziget joitakin muita ehdotuksia. Valitkaamme näistä se sopivin. Kaikki mainitut vaihtoehdot mielestäni toteuttavat kummatkin tarkoitukset.

Mutta syy siihen, miksi alunperin kenellekään on tullut edes mieleen jäädä pois jostain tilastokisasta, on ollut kärkevä kielenkäyttö toisten taholta, viitaten toisen hyvään tilastosijoitukseen. Tällaiset haukkumiset olisi pitänyt jättää yksinkertaisesti tekemättä, jotta kaikki voisivat olla mukana tilastoissa hyvillä mielin. Mahdolliset närkästykset toisten kommenteista (viittaan Ranska 2007 -kommenttiketjuun) olisi kannattanut ilmaista aivan toisella tavalla.

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja itikka »

UFOPOLI kirjoitti:Huomiohakuinen käytöksesi antaa ymmärtää, että haluaisit muiden kaipaavan sinua näyttävästi ja että kaikki mille käännät selkäsi lakkaisi olemasta.
:rofl: Tää logiikka on kyllä ihan parhautta! :repeilee:

Ja toki ihmiset ovat vain huomionhakuisia, kun kehtaavat sanoa sinun mielipiteestäsi poikkeavia mielipiteitä julki. :joojoo: :rofl:
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

itikka kirjoitti:Ja toki ihmiset ovat vain huomionhakuisia, kun kehtaavat sanoa sinun mielipiteestäsi poikkeavia mielipiteitä julki. :joojoo: :rofl:
Niin no, kukin tulkitkoon tämänkin miten haluaa :sorivaan: Ainakin minun määritelmäni huomionhakuisuudesta täyttää suuren numeron tekeminen jostain ikivanhasta tapauksesta, jota kukaan muu ei enää edes muista, ja siihen vetoaminen joka käänteessä :roll: Ja niin muuten täyttää myös tahallinen muiden keskustelijoiden kommenttien väärinymmärtäminen ja kärjistäminen, mutta se on luultavasti lähinnä oire pätevien argumenttien loppumisesta kesken. En tiedä, miksi ylipäänsä vaivaudun esittämään vastaesimerkin, mutta menköön nyt: esimerkiksi nimimerkki TOMItu, jonka mielipiteet ovat omistani vähintään yhtä paljon poikkeavia, ei toteuta em. määritelmää :eiei:

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja itikka »

UFOPOLI kirjoitti:Ainakin minun määritelmäni huomionhakuisuudesta täyttää suuren numeron tekeminen jostain ikivanhasta tapauksesta, jota kukaan muu ei enää edes muista, ja siihen vetoaminen joka käänteessä :roll:
Itse olen viitannut tuohon ikivanhaan tapaukseen vain tässä kappaleen vastauksessani Huilumiehelle:
itikka kirjoitti:
Huilumies kirjoitti:Ja menestyneimmät kääntäjät keksivät voivansa olla osallistumatta siihen tilastoon niin halutessaan. En tiedä, miksi. Kertokaapa! Eihän tilastossa mukana oleminen mitään lisävaivaa vaadi. Kenties voiton vaihteluun tähtäävää jaloutta?
Itse irtisanouduin cupista siinä vaiheessa, kun cup-menestyksen takia en saa kirjoittaa rehellisiä mielipiteitäni muista käännöksistä ilman syytöksiä siitä että cup-menestys on noussut kusena päähän. Cupissa menestyvälle ei siis sallita samanlaisia kommentteja kuin heikommin menestyville. Siksi en halua olla enkä tulevaisuudessakaan tule olemaan mukana minkäänlaisissa cupeissa. Osaan olla kusipää ihan ilman niitäkin.
UFOPOLI kirjoitti:Ja niin muuten täyttää myös tahallinen muiden keskustelijoiden kommenttien väärinymmärtäminen ja kärjistäminen, mutta se on luultavasti lähinnä oire pätevien argumenttien loppumisesta kesken.
Tästä olemme samaa mieltä. Ja mielestäni tuon yhden kappaleen vastauksen nimittäminen "suuren numeron tekemiseksi" ja "vetoamiseksi joka käänteessä" on tahallista väärinymmärtämistä ja ja kärjistämistä. :joojoo:
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Huilumies kirjoitti:Ei, vaan voittaja on parhaiten sijoittunut "osallistuva" kilpailija.
Mutta tällöinhän esitystavallasi kääntäjien nimimerkkien viereen merkityt sijaluvut eivät pidä paikkaansa. Voittaja voisikin olla tulosluettelon mukaan kakkonen tai kolmonen. Tämä omituisuus poistuu, kun kilpailun ulkopuolisille kääntäjille ei anneta sijalukua kilpailussa, johon he eivät osallistu.

Kannatan TOMItun mallia, jossa Kuppilassa julkistettavassa tuloslistauksessa vetäytyjiä ei näy mutta erillisestä, Kuppilaan linkitettävästä taulukosta pystyy vertaamaan tuloksiaan myös heihin. Käännöscupin kohdalla tämä on jo vallitseva tilanne ja se on minusta toiminut hyvin.
Halima kirjoitti:Täällä on nyt aika pitkään väännetty näistä, mutta on näköjään unohdettu kokonaan se vaihtoehto, että kaikki cupit olisivat pakollisia kaikille.
Se on syytäkin unohtaa, koska sen taakse ei saada konsensusta. Äänestämällä se vaihtoehto tietysti voittaisi mutta äänestäminen ei ole aina hyvä ratkaisu, koska se kadottaa preferenssien suuruuden. Jos kaksi sutta ja yksi lammas äänestävät siitä, mitä syödään päivälliseksi, susien kanta voittaa, vaikka kysymys on lampaalle huomattavasti kohtalokkaampi.
UFOPOLI kirjoitti:Huomiohakuinen käytöksesi antaa ymmärtää, että haluaisit muiden kaipaavan sinua näyttävästi
Näkemyksesi on absurdi. ??? Itikkaa ja muita cupeihin osallistumattomiahan nimenomaan kaivataan näyttävästi. Todisteena siitä käymme tätä keskustelua. Tämän ketjun viimeisiä 84 viestiä ei olisi koskaan kirjoitettu, jos cupeista vetäytyminen olisi kaikkien mielestä ok.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5345
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Jokaista menestynyttä kääntäjää ja kaikkia muitakin kääntäjiä kaivataan osallistumaan käännöskisoihin. Totta onkin, että nehän ne ovat tämän koko homman a ja o, eivät oheistilastot. Mutta olisi kiva, jos nekin olisivat mahdollisimman täydellisiä. No, asiat toteutuvat ainakin TOMItun mallissa, voin perehtyä szigetin malliinkin vielä erikseen.

Timoteus on oikeassa siinä, että jos jokin systeemiratkaisu johtaa muutaman tai yhdenkään kääntäjän poistumiseen joukostamme, se on huono ratkaisu. Ei tämä tilastointiasia ole sen arvoista... mutta hyvä jos johonkin jää vielä mahdollisuus tarkastella täydellistäkin tilastoa, vaikka linkin takana.

Tämän ketjun kiistat johtuvat ristiriidasta kahden seikan välillä: sen, että tilastoinnista poissa oleminen poikkeaa arkielämänkin normaalista käytännöstä ja toisaalta sen, että valinnanvapauskin katsotaan perusoikeudeksi. Eiköhän tähän kuitenkin löydetä kompromissia.

En minäkään näe tässä kummempaa huomionhakuisuutta millään taholla, Itikka tosiaan vain vastasi kysymykseeni, ja ilmeisesti silloinen tapaus loukkasi häntä melko pysyvästi. Ei vanhojen kaivelu ole samaa kuin huomion herättäminen. Eri asia, oliko ehkä vastapuolellakin Ranska 2007-ketjussa aihetta johonkin huomautteluun, vaikka sortuikin selviin ylilyönteihin.

Avatar
+ Viisut +
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5051
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 09:46

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja + Viisut + »

Tehkää nyt jo joku äänestys, ei tästä muuten tuu mitään.
Who's the one that has the right?
Treat us wrong and tell us what is right?
Bringing crowd against the squad

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Timoteus kirjoitti:Jos kaksi sutta ja yksi lammas äänestävät siitä, mitä syödään päivälliseksi, susien kanta voittaa, vaikka kysymys on lampaalle huomattavasti kohtalokkaampi.
Joko pidät tätä aihetta kohtalokkaampana kuin olisin kuvitellut tai analogiasi on yliampuva :mitvit:
Timoteus kirjoitti:Näkemyksesi on absurdi. ??? Itikkaa ja muita cupeihin osallistumattomiahan nimenomaan kaivataan näyttävästi.
Kuka kaipaa, kuka ei :sorivaan: Minusta esimerkiksi viime kausi toimi kerrassaan mainiosti sellaisena kuin se oli. Toki tilastollinen vajavaisuus on puute, mutta ei voi saada kaikkea :eiei:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Käännöscup 2008

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

UFOPOLI kirjoitti:
Timoteus kirjoitti:Jos kaksi sutta ja yksi lammas äänestävät siitä, mitä syödään päivälliseksi, susien kanta voittaa, vaikka kysymys on lampaalle huomattavasti kohtalokkaampi.
Joko pidät tätä aihetta kohtalokkaampana kuin olisin kuvitellut tai analogiasi on yliampuva :mitvit:
Molemmat väärin. Esimerkkiä ei oltu tarkoitettu analogiaksi ollenkaan. Klassisen esimerkin tarkoitus oli ainoastaan todeta, ettei demokraattinen ratkaisu ole välttämättä paras eli suurimman yhteisen hyvän tuottava.
UFOPOLI kirjoitti:
Timoteus kirjoitti:Näkemyksesi on absurdi. ??? Itikkaa ja muita cupeihin osallistumattomiahan nimenomaan kaivataan näyttävästi.
Kuka kaipaa, kuka ei :sorivaan: Minusta esimerkiksi viime kausi toimi kerrassaan mainiosti sellaisena kuin se oli. Toki tilastollinen vajavaisuus on puute, mutta ei voi saada kaikkea :eiei:
Minustakin viime kausi toimi mainiosti mutta passiivimuoto kattaa aika monta muutakin mahdollista kaipaajaa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Lukittu