Viisupuntari + jatkot 2010: Keskustelu ja tilastot

Euroviisut 2010 Oslossa
Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36597
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Heei, serdullahan (mitenköhän sana serdullah kuulostaa joltakin ihmeen jumalalta :heh: ) on hyvin mielenkiintoisia muutoksia, ja olen itse asiassa ylpeä että viimein alat pikku hiljaa tajuamaan Puolaa :joojoo: Taitaa vaan kiri olla liian myöhäinen :jupinaa:

Nooh, omakin puntarini on taas päivitetty, ja jos ette jaksa mennä puntariin katsomaan niin voin tässä kertoillakin.

Viiden tähden asiat

6. Irlanti +1
7. Azerör -1 (en enää edes yritä kirjoittaa sitä nimeä...)
11. Armenia +1
12. Turkki -1

Neljän staarin jutut

14. Romania +1
15. Liettua +1
16. Serbia +1
17. Islanti +1
18. Kroatia +1
19. Suomi -5 (tää vaan alkaa kuulostaa hetki hetkeltä pöhkömmältä... :niinpa: )
20. Bulgaria +2
21. Viro -1

Kolmosten jupinat

22. Moldova +5 (toi oli joku ihmeen päähänpisto :mitvit: Tulee varmaan laskemaan takaisin seuraavassa päivityksessä...)
24. Ranska -3
25. Tanska +4 (tää vaan alkaa kuulostaa jo joltakin... :miettii: )
26. Norja -2
27. Makedonia -2
28. Ruotsi -2
29. Malta -1

Kakkosten kähötykset

33. Hollanti +1

Ykkösten ininät

34. Belgia -1
36. Slovenia +1
27. Bosnia -1

Paljon pikkunyivellystä on siis tapahtunut...

Tähtimuutokset

Bulgaria *** -> ****
Ranska **** -> ***
Hollanti * -> **
Meow cat, please meow back.

Avatar
Tontsa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4130
Liittynyt: 07 Tammi 2010, 18:01
Paikkakunta: Vaasa

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja Tontsa »

_TomppaJr_ kirjoitti: 19. Suomi -5 (tää vaan alkaa kuulostaa hetki hetkeltä pöhkömmältä... :niinpa: )
Kuinka voit pudottaa Suomen noin alas :eeek: Kuunkuiskaajien viisu on yksi parhaimmista, mitä Suomi on lähettänyt 2000- luvulla. (Lordi, Hanna Pakarinen, Waldo's people)

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36597
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

En rehellisesti tontsa tiiä. :mitvit: Jotenkin... äh, oon aina onnistunut vihaamaan Suomen biisejä; Lordi: Ihan hirvee, kaikki muut oli paljon parempia, Hanna: Jumputi jumputi, Teräsbetoni: Kaiken yrjötyksen kohokohta, vihasin vihasin vihasin ja oli kauhee myötähäpeä, Waldo: Ei vaan mun makuu, Kuunkuiskaajat: Ehdottomasti suomen paras viisu mitä oon kuullu. Et kyl kuiskaajat yleisesti ottaen mun suomalaisessa viisupuntarissa (jossa on tyrmäävät neljä nimeä, niin kauan oon viisui katellu :heh: ) ylivoimaisessa johdossa.
Meow cat, please meow back.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja sziget »

Ehdotus vuodelle 2011

Voitaisiinko ensi vuonna perustaa erillinen ketju viesteille, jotka käsittelevät pelkästään käyttäjän omaa puntaria? Lainaus tämän ketjun avausviestistä:
Timoteus kirjoitti:Tähän ketjuun kuuluu Viisupuntariaiheinen keskustelu. Itse Viisupuntarit kuuluvat toiseen ketjuun. Viisupuntariaiheista keskustelua ovat mm. kaikki muun kuin oman puntarin kommentoinnit.
Omaan puntariin Viisupuntari-ketjussa saa sisällyttää kommentteja. Tilastot, yleinen puntarikeskustelu ja muiden puntarien kommentointi kuuluvat tähän ketjuun. Näin oli jo 2006, kun itse liityin Kuppilaan. Viime vuonna tyyli muuttui, ja muutaman käyttäjän harrastama oman puntarin esittely alkoi viedä niin paljon tilaa, että yhteistilanteen päivitykset ja yleinen keskustelu (jos sellaista vielä oli) hukkuivat sen alle.

En vastusta oman puntarin pikkutarkkaa esittelyä enkä ehdota mitään uusia rajoituksia. Päinvastoin, tällaisten viestien runsaus osoittaa, että erilliselle ketjulle on kysyntää. Kun raportointi omasta puntarista ja yleiset asiat olisivat eri ketjuissa, Viisupuntarin yhteistilanne löytyisi helpommin ja yleinen keskustelukin voisi elpyä.

Vuonna 2006 tätä vastaavassa ketjussa oli vain 7 sivua, viime vuonna 27. Yksittäisten puntarien määrät samoina vuosina olivat 100 ja 138. Viestimäärän kasvu johtuu pääasiassa omaan puntariin keskittyvän viestinnän kasvusta. Luonnollinen ja ketään loukkaamaton ratkaisu on perustaa uudelle aiheelle uusi ketju. Tämä kevät jatkettaisiin tietysti loppuun niin kuin on aloitettu. :joojoo:
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

sziget kirjoitti:Ehdotus vuodelle 2011

Voitaisiinko ensi vuonna perustaa erillinen ketju viesteille, jotka käsittelevät pelkästään käyttäjän omaa puntaria?

Omaan puntariin Viisupuntari-ketjussa saa sisällyttää kommentteja. Tilastot, yleinen puntarikeskustelu ja muiden puntarien kommentointi kuuluvat tähän ketjuun.
Itse olen aina hieman skeptinen, kun keskustelua aletaan suitsemaan karsinoihin. Mihin mitäkin voi enää kirjoittaa, sen tietävät vain tosiaktiivit.

Toisekseen, muiden puntareiden kommentointi johtaa vastakommentteihin eli oman puntarin kommentoimiseen, mikä pitäisi pitää siellä uudessa, erillisessä ketjussa.

Mutta luulen olevan samaa mieltä taustalla olevasta ajatuksesta: vähät kiinnostaa jatkuvat puntareissa tapahtuvat syöksähtelyt. Mieluummin luen sitä alkuperäistä puntarilistaa, jos haluan saada yleiskuvan toisten viisumieltymyksistä. Korvapiteen muutoksia lueskelen mieluummin maakohtaisista ketjuista.

Avatar
jv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1211
Liittynyt: 21 Marras 2005, 15:36
Paikkakunta: Helsinki, Suomi

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja jv »

UsvaAuer kirjoitti: Itse olen aina hieman skeptinen, kun keskustelua aletaan suitsemaan karsinoihin. Mihin mitäkin voi enää kirjoittaa, sen tietävät vain tosiaktiivit.
... sekä ne, jotka kiltisti lukevat kunkin ketjun avausviestin ohjeet.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja sziget »

Kun keskustelu rönsyilee pois ketjun aiheesta, valvojat siirtävät rönsyn sopivampaan ketjuun tai avaavat uuden. Puntarikeskustelu eroaa tästä vain siten, että muutos on tapahtunut pitkän ajan kuluessa. Minusta on suhteetonta, että yhden käyttäjän viikkoraportit vievät yhtä paljon tilaa kuin yli sataan puntariin perustuva yhteistilasto. Mutta se on suhteetonta vain tässä ketjussa. Ongelma poistusi, jos yleinen ja vain omaan puntariin rajoittuva keskustelu jaettaisiin eri ketjuihin.
UsvaAuer kirjoitti:Toisekseen, muiden puntareiden kommentointi johtaa vastakommentteihin eli oman puntarin kommentoimiseen, mikä pitäisi pitää siellä uudessa, erillisessä ketjussa.
Kyllä, vastakommentointi olisi yhtä sallittua siellä kuin nyt täällä. Kommentit myös viittaavat siihen, että ainakin jotkut nimimerkit ovat kiinnostuneita toistensa viikkoraporteista. Uusi ketju ei siis olisi aivan turha.
UsvaAuer kirjoitti:Mutta luulen olevan samaa mieltä taustalla olevasta ajatuksesta: vähät kiinnostaa jatkuvat puntareissa tapahtuvat syöksähtelyt.
Myönnän, etteivät ne kiinnosta minuakaan, mutta erillisessä ketjussa niistä ei olisi haittaakaan. Onhan Kuppilassa paljon aiheita, jotka kiinnostavat vain suhteellisen harvoja.
Viimeksi muokannut sziget, 08 Touko 2010, 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

sziget kirjoitti:Voitaisiinko ensi vuonna perustaa erillinen ketju viesteille, jotka käsittelevät pelkästään käyttäjän omaa puntaria?
Erinomainen idea :peukku:

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33086
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja Pete »

Peukku täältäkin idealle! :peukku:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19775
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

sziget kirjoitti:Voitaisiinko ensi vuonna perustaa erillinen ketju viesteille, jotka käsittelevät pelkästään käyttäjän omaa puntaria?
Sopii minulle. :peukku:

Avatar
jv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1211
Liittynyt: 21 Marras 2005, 15:36
Paikkakunta: Helsinki, Suomi

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja jv »

sziget kirjoitti:
UsvaAuer kirjoitti:Toisekseen, muiden puntareiden kommentointi johtaa vastakommentteihin eli oman puntarin kommentoimiseen, mikä pitäisi pitää siellä uudessa, erillisessä ketjussa.
Kyllä, vastakommentointi olisi yhtä sallittua siellä kuin nyt täällä. Kommentit myös viittaavat siihen, että ainakin jotkut nimimerkit ovat kiinnostuneita toistensa viikkoraporteista. Uusi ketju ei siis olisi aivan turha.
Eli raja kulkisi pikemminkin yksittäisten puntarien kuin oman puntarin kommentoinnissa? Tai jotain.
Minäkin joka tapauksessa kannatan.

Avatar
Tontsa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4130
Liittynyt: 07 Tammi 2010, 18:01
Paikkakunta: Vaasa

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja Tontsa »

_TomppaJr_ kirjoitti:En rehellisesti tontsa tiiä. :mitvit: Jotenkin... äh, oon aina onnistunut vihaamaan Suomen biisejä; Lordi: Ihan hirvee, kaikki muut oli paljon parempia, Hanna: Jumputi jumputi, Teräsbetoni: Kaiken yrjötyksen kohokohta, vihasin vihasin vihasin ja oli kauhee myötähäpeä, Waldo: Ei vaan mun makuu, Kuunkuiskaajat: Ehdottomasti suomen paras viisu mitä oon kuullu. Et kyl kuiskaajat yleisesti ottaen mun suomalaisessa viisupuntarissa (jossa on tyrmäävät neljä nimeä, niin kauan oon viisui katellu :heh: ) ylivoimaisessa johdossa.
Heh :) Mulla sama juttu. 2006 - 2010 :ihana:

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36597
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

// okei, olen siis ymmärtänyt taas jotain väärin, olen hiljaa, älkää välittäkö tästä kommentista... xD
Viimeksi muokannut TomppaJr, 08 Touko 2010, 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Naali
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8498
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 18:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja Naali »

Itse asiassa munkin mielestä idea on aika hyvä. Tykkäisin itse kirjoitella pidempiäkin kommentteja omista suht harvoista puntaripäivityksistäni, mutta en sitten koskaan ole jaksanut, kun tämä ketju ei koskaan ole tuntunut oikealta paikalta. Oman puntarin yhteyteenhän ne voi toki kirjata. :joojoo: Toisaalta puntarissa olevat kommentit luultavasti muuttuvat pitkin matkaa eivätkä jää mihinkään säilöön. :miettii:
21:15 <@XXX> kuten huomaat, mulla on vähän tautologiaa.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30477
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Minäkin pidän szigetin ehdotusta erinomaisena ja jv:n tarkennus tekee siitä vielä paremman. :peukku: Puuttumista vaativan ongelman olemassaolon olin itsekin toki havainnut mutten olisi keksinyt siihen yhtä hyvää ratkaisua.

Tunnistan itseni myös Naalin kommentista. Ainakin kertaalleen tänä vuonna olisin halunnut mainita merkittävähköstä puntaripäivityksestäni mutta mainitsematta jäi, koska en halunnut rohkaista ketään muuta kertomaan, miten Bosnia-Hertsegovina on noussut hänen puntarissaan sijalta 30 sijalle 29. Ymmärsin myös triviaalien ja mahdollisesti mielenkiintoisten henkilökohtaisten puntaripäivitysten välisen rajanvedon mahdottomaksi. Yhdenkin sijan muutos voi olla hyvin merkityksellinen, jos se tarkoittaa pitkäaikaisen puntariykkösen vaihtumista. Szigetin ehdotus poistaa tällaisen rajanvedon tarpeen.

Kun on ehdottelun makuun päästy, ehdotellaan lisää. Olisiko mielenkiintoa ja tarvetta After-chartit 2010 * -ketjulle, joka avattaisiin viisufinaalia seuraavana päivänä ja johon voisi postata viisuviikon ja live-esitysten jälkeisen puntarinsa. Samaa on todennäköisesti jossakin muodossa joku ehdottanut aiemminkin mutta se on jäänyt toteuttamatta. Erillistä ketjua ehdotan siksi, että minusta on tiettyä arvoa säilyttää Viisupuntari-ketju museona viisuja edeltäneistä mielipiteistä. Jos viisujen jälkeiset mielipiteet päivitettäisiin samaan ketjuun, ennakkomielipiteet katoaisivat.

After-charteista laskettaisiin kesän aikana pari kolme kertaa samanlainen yhteenveto kuin viisupuntareistakin. Tähän astihan tilastoseuranta on päättynyt n. viikkoa ennen viisufinaalia eikä myöhempiä päivityksiä ole millään tapaa ynnäilty.

* Työnimi, ei lopulliseksi tarkoitettu. Kieli-ihmisiltä ja muiltakin toivon kannanottoa siitä, miten after-chart-ketju kannattaisi suomeksi nimetä. Viisujälkipuntari kuulostaa ainakin liian raskaalta ja keinotekoiselta. Jos viisun taas pudottaa pois, nimestä tulee vielä hölmömpi. Viisupuntarissa puntaroidaan viisuja, puntaroitaisiinko Jälkipuntarissa jälkiä?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Timoteus kirjoitti:Kun on ehdottelun makuun päästy, ehdotellaan lisää. Olisiko mielenkiintoa ja tarvetta After-chartit 2010 * -ketjulle, joka avattaisiin viisufinaalia seuraavana päivänä ja johon voisi postata viisuviikon ja live-esitysten jälkeisen puntarinsa. Samaa on todennäköisesti jossakin muodossa joku ehdottanut aiemminkin mutta se on jäänyt toteuttamatta. Erillistä ketjua ehdotan siksi, että minusta on tiettyä arvoa säilyttää Viisupuntari-ketju museona viisuja edeltäneistä mielipiteistä. Jos viisujen jälkeiset mielipiteet päivitettäisiin samaan ketjuun, ennakkomielipiteet katoaisivat.
:peukku: Ehdottoman kannatettava ehdotus. Minustakin viisupuntarit pitäisi lukita, jotta ennakoiva mielipide jäisi jäljelle ja live-esitysten vaikutusta voisi tarkkailla - jokuhan voisi muutaman vuoden jälkeen, miksei yhdenkin, halutessaan vääntää tuolalisesta kertyneestä aineistosta jo jotain tutkimustakin :surrur: :heh: .

Kysymys vaan sitten on siitä, että pitäisikö puntarit lukita jo ennen ensimmäistä semiä? - omasta mielestäni pitäisi ja avata se afterchart jo tuossa vaiheessa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30477
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

ta1ja kirjoitti:Kysymys vaan sitten on siitä, että pitäisikö puntarit lukita jo ennen ensimmäistä semiä? - omasta mielestäni pitäisi ja avata se afterchart jo tuossa vaiheessa.
Tavallaan totta mutta sitten after-chart-ketjusta tulisi viisuviikolla pelkkä paikkojenvarausfestivaali. Lisäsotkua aiheuttaisi se, että osa tekisi (ennakkopuntaristaan poikkeavan) "after-chartin" heti ykkössemin jälkeen eikä päivittäisi sitä enää kakkossemin eikä finaalin jälkeen. Laskeako sellainen sitten yhteistuloksiin vai ei?

Yksilöllistä tietysti on, kuinka paljon live-esitykset mielipiteeseen vaikuttavat. Jos ne eivät vaikuta jonkun mielipiteeseen hiukkaakaan, on hyväksyttävä viisupuntarin kopioiminen after-chart-ketjuun sellaisenaan. Toisaalta näitä tapauksia on mahdoton erottaa "varaan ketjusta paikan kopioimalla ennakkopuntarini tähän ja palaan ehkä päivittämään sitä joskus" -tapauksista.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Mutta jos se puntariketju kuitenkin lukittaisiin ennen semejä - muutoin jotkut kuitenkin muuttelevat niitä siellä live-esitysten perusteella ja museointi menettää merkityksensä.

Voisihan sen afterchartin avata silti vasta finaalin jälkeen. Jos se viisujen aikainen spekulointi keskitettäisiin veikkaa voittaja tai live chat tyyppisiin ketjuihin? Live chathan voisi toisaalta olla auki koko kisojen ajan, kun kuitenkin on kaikkia harkkoja ja muuta mitä ehkä voi seurata ja kommentoida...?
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19775
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Jaa, eräs viisu on ollut minulla puntariykkösenä jo pari kuukautta ja tänään virallisissa viisuesikatseluissa ehdin vielä antaa sille 12 pistettä, mutta harkinnan jälkeen päätin nyt vaihtaa puntariykköseni viisuun, josta en tajua, miksei se ole kuppilalaisten suosiossa:
* :romania: Romania 1. => 2.
* :tanska: Tanska 2. => 1.

Tanska on siis uusi ykköseni.

Avatar
MrMemory
Kondiittori
Kondiittori
Viestit: 7499
Liittynyt: 25 Maalis 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja MrMemory »

Tsipaleet valkokankaalta arvioitu ja tässä highlightsit omasta puntaristani:

The one and only:
1. (1.)Israel: Harel Skaat - Milim <3 <3 <3 <3 <3

Suurimmat nousijat: :peukku:
2. (7.) Irlanti: Niamh Kavanagh - It's for you
12. (21.) Azerbaidzan: Safura - Drip drop
17. (30.) Serbia: Milan Stankovic - Ovo je Balkan
26. (37.) Alankomaat: Sieneke - Ik ben verliefd (Sha-la-lie)

Suurimmat laskijat: :niinpa:
14. (8.) Slovakia: Kristina - Horehronie
25. (19.) Puola: Marcin Mrozinski - Legenda
29. (22.) Romania: Paula Seling & Ovi - Playing with fire

Ja uusin jumbo:
39. (38.) Saksa: Lena Meyer-Landrut - Satellite :jupinaa: :jupinaa: :jupinaa: :jupinaa: :jupinaa:
"Kun myrskyt riehuu ja kaataa heikkoja
pää nosta pystyyn ja pysy vahvana"

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja sziget »

After-chart-idea vaikuttaa hauskalta. Samaan hengenvetoon lisään, että arvostelen itse enemmän kappaletta kuin esitystä ja olen uskollinen suosikeilleni viisujen jälkeenkin. Ehkä muilla on joustavampi maku, eihän sitä tiedä ennen kuin kokeillaan. Ukrainan 08 olen joskus maininnut viisuna, jonka aliarvioin puntarissa.
Timoteus kirjoitti:Kieli-ihmisiltä ja muiltakin toivon kannanottoa siitä, miten after-chart-ketju kannattaisi suomeksi nimetä. Viisujälkipuntari kuulostaa ainakin liian raskaalta ja keinotekoiselta. Jos viisun taas pudottaa pois, nimestä tulee vielä hölmömpi. Viisupuntarissa puntaroidaan viisuja, puntaroitaisiinko Jälkipuntarissa jälkiä?
Määriteosan voisi johtaa adjektiivista jälkeinen, siis Jälkeisviisupuntari tai Jälkeispuntari (vrt. varhaisaamiainen, myöhäisuutiset, samanaikaistulkkaus, rinnakkaiselo, päivittäistavara, satunnaisotos, pitkäaikaistyöttömyys, vähittäiskauppa). En tiedä, kuulostaako se yhtään paremmalta ja onko edes korrektia puhua jälkeisestä kertomatta, minkä jälkeinen se on. Viisujenjälkeisviisupuntari ainakin kuulostaisi superhölmöltä.
ta1ja kirjoitti:Mutta jos se puntariketju kuitenkin lukittaisiin ennen semejä - muutoin jotkut kuitenkin muuttelevat niitä siellä live-esitysten perusteella ja museointi menettää merkityksensä.
Noin kai se kannattaisi tehdä. Viisuviikko viimeisestä yhteistilanteesta lähtien rauhoitettaisiin puntaroinnilta, ja tauon jälkeen avattaisiin uusi ketju. Jos haluaa muuttaa mieltään, pitää osallistua after-chartiin. Jos haluaa pitää kiinni aiemmista valinnoista, senkin voi ilmaista after-chartissa.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30477
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

sziget kirjoitti:Määriteosan voisi johtaa adjektiivista jälkeinen, siis Jälkeisviisupuntari tai Jälkeispuntari (vrt. varhaisaamiainen, myöhäisuutiset, samanaikaistulkkaus, rinnakkaiselo, päivittäistavara, satunnaisotos, pitkäaikaistyöttömyys, vähittäiskauppa). En tiedä, kuulostaako se yhtään paremmalta ja onko edes korrektia puhua jälkeisestä kertomatta, minkä jälkeinen se on.
Minulle jälkeis- kyllä kelpaisi ja ajattelinkin sitä mutta en keksinyt yhtäkään oikeaa sanaa, jossa sitä käytettäisiin. Etukäteis- on jonkin verran käytössä oleva määrite (esim. etukäteissuunnitelma, etukäteisvaraus), vaikka useammin käytössä onkin lyhempi ennakko-. Jonkin jälkeen tapahtuvissa asioissa yhdyssanan määriteosa tuntuu kuitenkin varsin systemaattisesti olevan jälki- (jälkilöyly, jälkimaku, jälkipuinti, jälki-istunto, jälkitarkastus).
sziget kirjoitti:Samaan hengenvetoon lisään, että arvostelen itse enemmän kappaletta kuin esitystä ja olen uskollinen suosikeilleni viisujen jälkeenkin.
En minäkään yleensä suosikkejani hylkää mutta löydän uusia, esim. Ukraina 2006, Bosnia-Hertsegovina 2008 ja myös mainitsemasi Ukraina 2008. Samoin melko tasaveroisten kappaleiden järjestys saattaa muuttua. Mitään massiivisia romahduksia ei tapahtuisi mutta tietysti jotkin kappaleet joutuisivat tekemään nousijoille tilaa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
--evg
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1832
Liittynyt: 24 Marras 2008, 18:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja --evg »

Nousua puntarillani :kups: kärkipaikoille on TUNKUA!
IB- International Bullshit

Avatar
Tontsa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4130
Liittynyt: 07 Tammi 2010, 18:01
Paikkakunta: Vaasa

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja Tontsa »

Romania ** ----> ****
31 ---------> 22

Israel * ---> **
37 ---> 34 vai 35 ? :surrur:

Avatar
Toni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 18635
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja Toni »

Eilinen esikatselutilaisuus sai aikaan suuria muutoksia puntarissa:

Nousijat:
Portugali +9
Malta +5
Ranska +4

Laskijat:
Makedonia -4
Romania -4
Valko-Venäjä -4
"Mutta siis kaikkihan on pornoa, jos sitä katsoo oikein." (Margot)

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja Violette »

sziget kirjoitti:Ehdotus vuodelle 2011

Voitaisiinko ensi vuonna perustaa erillinen ketju viesteille, jotka käsittelevät pelkästään käyttäjän omaa puntaria?
Kannatan tätä ideaa. En usein edes jaksa tulla tähän ketjuun, kun tietää, että täällä ei juuri ole muita viestejä kuin käyttäjien selostuksia miten mikäkin viisu on noussut miltäkin sijalta minnekin. Tietenkin silloin oman puntarin päivittelyinformaatio on ok ja kiinnostavaakin, jos tulee isoja muutoksia tai esim. on kuullut kaikki kappaleet kokoelmalevyltä ensimmäistä kertaa/ollut Ogaen esikatselutilaisuudessa tms. joka laittaa koko puntarin uusiksi. En suoraan sanottuna ymmärrä, miksi joidenkin käyttäjien on pakko tulla tänne säännöllisin väliajoin kertomaan, mitä pikkumuutoksia puntarissa on tapahtunut. Kai ne voi jokainen käydä itsekin sieltä puntariketjusta lukemassa?

Samoin ihmettelen, miksi joskus oma, kokonainen puntari postataan myös tähän ketjuun. Mainostamisenko takia? Minusta tällaiset viestit ovat vaan turhia, kun sama info löytyy jo toisaalta. Sellainenkin tapaus taisi olla, ettei puntaria ollut varsinaisessa viisupuntariketjussa ollenkaan, vaan ainoastaan tässä kommenttiketjussa. Miksi? Ja ovathan kaikki muuten tietoisia, että omaan puntariin SAA liittää lyhyitä kommentteja ja perusteluita sijoituksista? Edelleen tuntuu olevan sellainen käsitys vallallaan, että omia kommentteja ei saa liittää puntariinsa, sen sijaan koko puntari postataan kommentteineen tänne. Minusta olisi kiva lukea enemmänkin kommentteja puntarilistauksissa, ne ovat vähintään yhtä mielenkiintoisia kuin itse listat.

Ehkä "puntarisäännöt" vaativat vähän selvennystä?
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Timoteus kirjoitti:Minulle jälkeis- kyllä kelpaisi ja ajattelinkin sitä mutta en keksinyt yhtäkään oikeaa sanaa, jossa sitä käytettäisiin.
Minulle tulee jälkeisten punnitsemisesta kovin maieuttinen mielleyhtymä :vauva:
MOT kirjoitti:jälkeinen
subst., fysiol. Jälkeiset synnytyksen loppuvaiheessa kohdusta poistuvat istukka ja sikiökalvot.
Mieluummin jälki-.

Avatar
mpappa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4061
Liittynyt: 02 Syys 2005, 18:18

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja mpappa »

Katselin eka kerran tuota yhteistulosta ja täytyy kyllä oikein ihmetellä tuota viimeistä sijaa. Portugaliko muka huonoin? :eiei: En usko ja toivon, että seuraavaan päivitykseen mennessä ihmiset kuulevat oikein. Toisaalta eka sijakin ihmetyttää....Horehronie on ihan kiva, mutta että ykkönen.... :eiei:
Love shine a light

Mr Kite
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1799
Liittynyt: 25 Touko 2009, 23:19

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja Mr Kite »

Violette kirjoitti:
sziget kirjoitti:Ehdotus vuodelle 2011

Voitaisiinko ensi vuonna perustaa erillinen ketju viesteille, jotka käsittelevät pelkästään käyttäjän omaa puntaria?
Kannatan tätä ideaa. En usein edes jaksa tulla tähän ketjuun, kun tietää, että täällä ei juuri ole muita viestejä kuin käyttäjien selostuksia miten mikäkin viisu on noussut miltäkin sijalta minnekin.
Samma här. Kannatan myös this idea :peukku:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30477
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Viisupuntari 2010: Keskustelu ja tilastot

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

UFOPOLI kirjoitti:
MOT kirjoitti:jälkeinen
subst., fysiol. Jälkeiset synnytyksen loppuvaiheessa kohdusta poistuvat istukka ja sikiökalvot.
Apua. :rofl: Sanavarastoni ei tuntenut mitään tuollaista.

En silti erityisemmin pidä jälkipuntaristakaan. Voisiko sopivaa nimeä rakentaa jotakin muuta kautta. Loppupunnitus? Päättöarviointi? :tosion: Viimeinen tuomio? :pappi:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Lukittu