Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Sanoituskilpailukausi 2011
Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

:irlanti: Lipstick-tulokset 2011 :irlanti:

Kuva

akuankka13 on voittanut kilpailun pudotuspiste- sekä tiebreak-sääntöjen yhteistyöllä (akuankalla oli tuplasti kärkipisteitä iSaniin verrattuna). Tulos vaikuttaa reilulta, eli sikäli pudotuspistesääntö on osoittanut jälleen toimivuutensa. Suuronnittelut robomaestrolle! Viimeisenä äänestäneen TOMItun pisteet eivät yksin olisi voineet muuttaa voittajaa.

On syytä antaa aplodit tasapisteisiin voittajan kanssa yltäneelle (edit: tämän kauden) ensisanoittaja iSanille! Aivan käsittämätön suoritus. Vanhalla pisteenlaskutavalla iSanille olisi siis irronnut voitto yhden pisteen marginaalilla... ensimmäisessä kisassaan. On mukavaa saada lisää aikuisemman ikäpolven kääntäjiä esikuvaksi sanoittajanuorisolle ja miksei myös veteraaneille. Tervetuloa ja toivottavasti vierailu on pitkäkestoinen... eli ei suinkaan pelkkä vierailu, vaan sanoitusuran (edit: uusi) alku!

Onnea Statlerille viime hetken noususta pronssille ohitseni... :jupinaa: :mrgreen:

Tulokset (palkintosijahymiöt eivät ole enää saatavilla?):

1. akuankka13: Onnettomien robottien tanssi 73
2. iSani: Laaki ja vainaa 73
3. -Statler-: Lapsettaa 58


4. nkorppi: Pennut 53
5. ESC93: Kukkahattutätien painajainen 51
6. TOMItu: Yrttitohtori 49
7. TomppaJr: Naisen ABCD 45
8. Diggari: Lipstikkaliemi 44
9. Mattokauppias: Hulluna humpasta (Alpeilla) 39

Taulukko: http://www.freewebs.com/nkorppi/huulika ... nastus.htm
Sanoitukset: http://viisuraven.blogspot.com/
Musiikki: http://www.youtube.com/watch?v=zENujULMCuU

Kiitos kaikille osallistujille... jokainen sanoitus sai suosiota ja hyvät pisteet. Saatetaan hätyytellä jumboksi jääneen sanoituksen Cup-piste-ennätystä (jos minikisat jätetään pois laskuista). Mielipiteissä oli ennenkuulumatonta hajontaa -- jopa viime kausien Cup-voittajamme sziget ja Timoteus olivat ulppareina aivan vastakkaista mieltä keskinäisten suosikkiensa ansioista.

Lopuksi vielä akuankka13:n voittotyö.


Onnettomien robottien tanssi

Me synnyttiin kai ruuvit löysälläää-äh!
Kun ÄÖ:n saimme liian pienen, äää-äh!
Jäi tokkariin: liikka kuus, ei ollut tieto se uus
Sen saa kun keinomieli liikkeet määrää

Ööö-öh! Pilli soi ja voima vääntää
Ööö-öh! Soi biitti, jäykänmoinen ränttätänttä
Ööö-öh! Pakko tanssia meidän on
Pim pom, päässä tillitys, kabom
Play!

Vie liike: Tik-tak-klong
Tik ja tong, tik ja tong
Vie liike: Tik-tak-klong
Tik-ka-tong, Tik-ka-tong
Kirskun: kilin-kalin-kling-klang-klonk
Kirskun: kilin-kalin-kling-klang-klonk

Ööö-öh! Ööö-öh!

En mieleen tahdo voimaa hääräämäää-än!
En pysty tahdonvoimaa määräämäää-än!
Robottimielen jäätävän
Sain, siksi kaikki jää tähän
Me kirskutaan, se tökkii: ou, ou, ou, ou!

Ööö-öh! Pilli soi ja voima vääntää
Ööö-öh! Soi biitti, jäykänmoinen ränttätänttä
Ööö-öh! Pakko tanssia meidän on
Pim pom, päässä tillitys, kabom
Play!

Vie liike: Tik-tak-klong
Tik ja tong, tik ja tong
Vie liike: Tik-tak-klong
Tik-ka-tong, Tik-ka-tong
Kirskun: kilin-kalin-kling-klang-klonk
Kirskun: kilin-kalin-kling-klang-klonk

Vie liike: Tik-tak-klong
Tik ja tong, tik ja tong
Vie liike: Tik-tak-klong
Tik-ka-tong, Tik-ka-tong
Kirskun: kilin-kalin-kling-klang-klonk
Kirskun: kilin-kalin-kling

Mun paikka estradilla lie, lie, lie
Ne tuotot toisen pussiin vie, vie, vie
Ei löydy toinen, uusi tie, tie, tie
En pysty huutamaan kun toinen määrää
Se perkaa pään
Play!

Vie liike: Tik-tak-klong
Tik ja tong, tik ja tong
Vie liike: Tik-tak-klong
Tik-ka-tong, Tik-ka-tong
Kirskun: kilin-kalin-kling-klang-klonk
Kirskun: kilin-kalin-kling-klang-klonk

Vie liike: Tik-tak-klong
Tik ja tong, tik ja tong
Vie liike: Tik-tak-klong
Tik-ka-tong, Tik-ka-tong
Kirskun: kilin-kalin-kling-klang-klonk
Kirskun: kilin-kalin-kling-klang-klonk

Tik-ka-tong, tik-ka-tong
Jossakin oon onneton
Tik-ka-tong, tik-ka-tong
Jossakin oon onneton

Diggi-loo, diggi-ley
Toinen mieli mielen vei
Maine - ei, valta - ei
Ei, ei, ei, ei!
Viimeksi muokannut nkorppi, 04 Heinä 2011, 23:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36811
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Wau mikä debyytti iSani!! :tapu: :tuuletus: :tuuletus: :uujee:

Tule seuraamme ja liity suurten joukkoon! :draamaa: Sinulla on aineksia siihen! Usko! :tuuletus:

Ai niin... Onnea voittajalle. :niinpa: No ei, hienoa ankka, ota pullaa! :tapu:

Itseeni olen semityytyväinen. :draamaa: Harkitsin pitkään pisteitäni, ja olisihan debyyttikisassa tullut voitto ollut aika huikea. :eeek: Se oli minun vikani, anteeksi. :jupinaa: :heh:

Pitääkin perehtyä pistetaulukkoon kun viikon on luuraillut poissa. :apuva:
Meow cat, please meow back.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16192
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

nkorppi kirjoitti:ensisanoittaja iSanille!
http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/2006- ... c2955.html :tosion:

Niin, mietin pitkään sitä, kummin päin laittaisin pennut ja robotit. Päädyin lopulta robotteihin, vaikka en ollut silloinkaan vielä ihan varma. Ja nyt se oli yksi niistä tekijöistä, joka ei johdattanut ykkössuosikkiani voittoon. :draamaa: Siispä onnea voittajalle ja isommat onnittelut yllätyshopeamitalistille. :tapu: Oma tulos oli ihan mukava juttu.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

TomppaJr kirjoitti:Harkitsin pitkään pisteitäni, ja olisihan debyyttikisassa tullut voitto ollut aika huikea. :eeek: Se oli minun vikani, anteeksi. :jupinaa: :heh:
Jouduin myös harkitsemaan pitkään robottien ja laakien väliltä... sekin ratkaisi voittajan, ceteris paribus. :heh: Jossittelu on juuri sitä mitä se on.
Viimeksi muokannut nkorppi, 04 Heinä 2011, 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36811
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Wau mikä paluu iSani!! :tapu: :tuuletus: :tuuletus: :uujee:

Better? :heh:

:voitto: :hopea: :pronssi:

Siinä on hymiöt nkorpille. Kuka osaa kuppilahymiöitä ulkoa. :hihi:
Meow cat, please meow back.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

ESC93 kirjoitti:Niin, mietin pitkään sitä, kummin päin laittaisin pennut ja robotit. Päädyin lopulta robotteihin, vaikka en ollut silloinkaan vielä ihan varma.
Kiitos, mutta mieluusti lahjoitan ne pisteet akuankalle, jotta oma suosikkini sai voittaa. :)

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8897
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Voittamistani kisoista 3/5 on ollut nyt tasapistevoittoja. :shock: Olisihan se kivaa voittaa joskus vähän suuremmallakin marginaalilla, mutta voitto mikä voitto.
Robottitanssin menestys tuli minulle täytenä yllätyksenä. Lähdin tähän kisaan mukaan silkalla parodiamielellä; olin keksinyt aiheen (aka kertosäkeen) monta kuukautta sitten, enkä kyllä osannut arvatakaan, että tuolla kolinalla ja kirskumisella voitettaisiin yhtikäs mitään. Mutta tässä sitä ollaan. :heh:

Huomasin (jälleen) kisan aikana plagioineeni erästä toista sanoitusta - Onnettomien robottien tanssihan on ilmiselvästi väännelmä Tottelemattomien tonttujen laulusta.
Ainiin, ja järjettömät onnittelut iSanille... mieletön suoritus ensikertalaiseksi!
Qaj.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Niin, iSani taitaa sittenkin olla osallistunut joskus aiemmin, ainakin tuon yhden kerran kaudella 2006, ennen kuin aloitin itse... pahoittelut väärästä olettamuksesta. Toisaalta liekö tuo yksi aiempi osallistuminen ainoa kerta?

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11926
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja sziget »

Onnittelut oivalle voittajalle, vakuuttavan paluun tehneelle kakkoselle ja tutulle kolmoselle. iSani on kauden 12. mitalisti. Tasainen ja yllättävä kilpailu. Kaikki Varjo-Cup-listatut saivat myös varjopisteitä.
akuankka13 kirjoitti:Huomasin (jälleen) kisan aikana plagioineeni erästä toista sanoitusta - Onnettomien robottien tanssihan on ilmiselvästi väännelmä Tottelemattomien tonttujen laulusta.
Ai siitä! Otsikossa oli tuttu kaiku, mutta olin liian tonttu tai en tarpeeksi robotti löytääkseni yhteyden. Otsikkojen samankaltaisuus ei haittaa, mutta se haittasi, kun ei muistanut.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2834
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

Comeback! :uujee: :uujee:
Ei mutta, kiitos kisasta ja etenkin ONNEA iSanille, vaikka sanoituksesi saikin minulta alhaiset pisteet!

Itse en pitänyt voittajasta, en ainakaan kaikin puolin. Mielestäni kertosäkeeseen lyhyiden, ääntä kuvaavien partikkeleiden (mielestäni melko interjektioita muistuttavia olivat) ujuttaminen ei ollut kovin vaativaa, mutta kai se sitten sopi ja tuki sanoitusta.

Oma tekstini oli kyllä taas pohjanoteeraus Kroatia-kisan jälkeen. :puna:

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36811
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Mattokauppias kirjoitti:Oma tekstini oli kyllä taas pohjanoteeraus Kroatia-kisan jälkeen. :puna:
Edes minä en pitänyt siitä. :aivanmaassa:

Silloin sen oli pakko olla surkea! :jupinaa: :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Mattokauppias kirjoitti:Itse en pitänyt voittajasta, en ainakaan kaikin puolin. Mielestäni kertosäkeeseen lyhyiden, ääntä kuvaavien partikkeleiden (mielestäni melko interjektioita muistuttavia olivat) ujuttaminen ei ollut kovin vaativaa
Aah, tuo on taas erittäin mielenkiintoinen huomio... itse yritän tietoisesti välttää vaivannäön palkitsemista/rankaisemista. Eihän se itsessään määrittele sanoituksen tasoa. Esim. toistojen säilyttäminen helpottaa työtä, mutta on myös hyvää sanoittamista. Joskus tekstin ns. lisähelpottaminen voi olla tehokeino ja hyvä ratkaisu, riippuen musiikiista. Luen joskus sanoituksia, jotka jättävät kylmäksi, eivätkä onnistu luomaan tunnelmaa, vaikka niissä on selvästi nähty paljon vaivaa. Tällöin jo etukäteen oletan että monet automaattisesti antavat niille korkeat pisteet, vaikka niin ei mielestäni pitäisi olla. Toisinaan mietin että 'herranjumala, mun sanoitus näyttää olevan puolet muiden pituudesta sanamäärältään, olenko nähnyt riittävästi vaivaa muiden mieliksi' ja usein voitan silti.

En silti usko että voittotyö oli niin helppo kirjoittaa kuin uskot: laulettavuus oli mekaanisen, robottimaisen tarkkaa ja rytmikästä. Hiottu helppo on eri kuin hutaistu helppo. Ääntä kuvaavia partikkeleita ei voi nimittää täytesanoiksi, koska niiden ylikäyttö herättää juuri teemaan sopivan tunnelman. Mutta minulle vaativuus ei merkitse mitään, ainakin niin yritän arvostella, vaikka se vaatii itsehillintää. Sitä paitsi yksinkertaisesta rakenteestaan huolimatta, teksti oli filosofisempi kuin muut -- eikö taiteessa ole kaunista jos muutamalla vedolla pystyy maalaamaan jotain merkityksellistä? On hienoa jos syvyys syntyy hienovaraisesti ja helposti rivien välistä, eikä selittämällä. Se on taito itsessään.

Avatar
iSani
Siemailija
Siemailija
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Kesä 2004, 18:20

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja iSani »

nkorppi kirjoitti:Toisaalta liekö tuo yksi aiempi osallistuminen ainoa kerta?
Jup, olen ollut sivussa Kuppilasta aika monta vuotta. Taito on kuitenkin edelleen tallella :mrgreen:

Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2834
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

nkorppi kirjoitti:En silti usko että voittotyö oli niin helppo kirjoittaa kuin uskot: laulettavuus oli mekaanisen, robottimaisen tarkkaa ja rytmikästä. Hiottu helppo on eri kuin hutaistu helppo. Ääntä kuvaavia partikkeleita ei voi nimittää täytesanoiksi, koska niiden ylikäyttö herättää juuri teemaan sopivan tunnelman.
Toki nämä partikkelit tuovat juuri sitä robottimaisuutta tekstiin, mutta puhuisinkin tässä tapauksessa juuri mainitsemastasi ylikäytöstä: vähempikin olisi riittänyt, esimerkiksi rivin Vie liike tik-tak-klong jälkeen olisi voinut tulla jotain muuta.

Voittajatyö on kyllä hyvin hiottu ja laulettavuuteen panostettu, siitä pisteet. Minuun se ei tällä kertaa iskenyt täysin. Jostain syystä minulla on muutenkin negatiivinen asenne kaikkea robottihihhuttelua kohtaan. Kunnioitan silti jokaista sanoitusta kisassa, niin myös tätä.
nkorppi kirjoitti:Sitä paitsi yksinkertaisesta rakenteestaan huolimatta, teksti oli filosofisempi kuin muut -- eikö taiteessa ole kaunista jos muutamalla vedolla pystyy maalaamaan jotain merkityksellistä? On hienoa jos syvyys syntyy hienovaraisesti ja helposti rivien välistä, eikä selittämällä.
Kaikkien tekstien ei ollut välttämättä tarkoituskaan olla filosofisia tai taiteellisia. Itse pyrin tekemään hulluttelukäännöksen, jossa roiskitaan sanoilla ilman tiettyä päämäärää (kuten sziget ilmaisi kommenttiketjussa). Eihän siinä mitään järkeä ollut, mutta se oli minulle keino lepuuttaa aivoja.

Ja totta, sanataiteessa on kysymys siitä, ettei selittele vaan jättää lukijalle tulkinnanvaraa reilusti. Käännöskilpailuissa se on mielestäni vaikeampaa, koska itsekin mietin liikaa laulettavuutta, ja tällöin käännöksistäni ei tule yhtä taiteellisia ja avoimia kuin vapaa-ajalla kirjoittamistani runoista. Niihin en yleensä viljele riimejä, sillä se syö vapautta.

Avatar
-Statler-
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 400
Liittynyt: 30 Maalis 2007, 18:45
Paikkakunta: Balcony of the Muppet Theater

Re: Irlannin Lipstick-tulokset (2011)

Viesti Kirjoittaja -Statler- »

nkorppi kirjoitti:Onnea Statlerille viime hetken noususta pronssille ohitseni... :jupinaa: :mrgreen:
Hymiöt paljastavat, miten vilpittömästä onnentoivotuksesta onkaan kyse... :rofl:

Paluu mitalikantaan onnistui siis parin laihemman viikon jälkeen. Ihan mukavaa, ettei tämä homma sentään ihan läskiksi mene. Vilpittömät onnittelut menevät voittajalle ja uudelle hopeamitalistille. :tapu: Nämä olivat myös omissa papereissani kisan kaksi parasta. :joojoo:

Erityiskiitokset suuntautuvat tällä kertaa Timoteukselle, joka on muistanut sanoituksiani täysillä pisteillä tällä kaudella jo nyt useammin kuin kaikkina aikaisempina vuosina yhteensä. :shock:
Waldorf: "Why do we always come here?" ♪
Statler: "I guess we'll never know." ♬
Waldorf: "It's like a kind of torture..." ♪
Both: "... to have to watch the show." ♬

Lukittu