Kyllä se on ihan peruskoulun prosenttilaskentaa. Kunkin kilpailijan neljältä tuomareilta saamat pistemäärät lasketaan yhteen ja tuo summa jaetaan kaikkien kilpailijoiden neljältä tuomarilta saamien pistemäärien summalla ja kerrotaan sadalla. Saadaan kunkin kilpailijan osuus prosentteina tuomaripisteistä. Tähän kun lisätään kunkin osuus prosentteina annetuista puhelinäänistä saadaan kunkin kilpailijan kokonaisosuus prosentteina.JTL90 kirjoitti:Jutussahan lukee, että skaala 1-10.
Voisiko joku mennä kysymään UMK:n tuottajilta, että kuinka tuo tuomariston prosenttiosuus TARKASTI lasketaan. Ei tätä pelleilyä enää jaksa. Tämän pitäisi olla viihdekilpailu eikä mitään korkeaa matematiikkaa.
UMK 2013
Re: UMK 2013
Re: UMK 2013
Kansan makuun iskevyyteen uskon, jos puhelinäänestystulos sen suvereenilla erolla vahvistaa tai kilpailun ulkopuolisissa indikaattorissa tällainen tykkääminen alkaa näkyä. Diandran biisi on ollut kolme viikkoa kaupan, soi kaupallisilla radioaalloilla ja artisti on valmiiksi kansalle tuttu mutta myyntimenestystä vielä odotellaan. Virallinen listasijoitus on saavuttamatta ja iTunesissa (kaiketi markkinaykkönen latausmyynnissä?) korkein sija on ollut 40:n paikkeilla, ei edes UMK-kisaajista likikään korkein. Hehkuttamassasi MTV3 Storessa (muoks: sori, et se ollutkaan sinä vaan Zimba) pönöttää sijalla 19. Hittipotentiaali on vielä lunastamatta.Ensiosi kirjoitti:Esimerkiksi Diandralla ja Kristalla oli jonkun verran "pohjakannatusta" ennen UMK:ta ja molemmilla ON kansan makuun iskevä biisi.
Mitataan, mitataan. Minusta vain esim. 25 %:n voittotulos 5 %-yksikön erolla seuraavaan ei ole vielä sellainen kiistaton kansan tahdon osoitus, jolla edustuspaikan pitäisi ilman muuta herua. Sen sijaan 50 %:n voittotulos 35 %-yksikön erolla seuraavaan on. Superfinaali ratkaisisi ongelman.Ensiosi kirjoitti:Ja eikös se "kansan maku" juuri mitata tässä puhelinäänestyksessä?
Seuraavaksi haluat tietää, kuinka monta prosenttia äänistä tai millainen ääniero pitää saada, että valinta on minusta oikea. Vastausta et saa, koska mitään tiettyä kynnysrajaa ei ole. Mitä selvempi ero, sitä hyväksyttävämpi voittaja.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
- kaivanto
- Kanta-asiakas
- Viestit: 1623
- Liittynyt: 12 Helmi 2004, 03:40
- Paikkakunta: Villa Gesell, Argentiina
- Viesti:
Re: UMK 2013
Tuomariston pitäisi luullakseni taktikoida Diandran pisteet todella alakanttiin, jotta Diandran voitto ei olisi läpihuutojuttu. Näin olen koko ajan arvellutkin. No, Nightwishin kohdalla tämä onnistui, saas nähdä...
Re: UMK 2013
Itse yritän olla hehkuttamatta ketään, mutta vieroksun sitä valitusta epäreilusta lähtöasetelmasta. Onhan näitä "tunnettuja" artisteja - paljon Diandraa tunnetumpia ja enemmän levyjä myyneitä - ollut kisassa (melkein) joka vuosiTimoteus kirjoitti:Kansan makuun iskevyyteen uskon, jos puhelinäänestystulos sen suvereenilla erolla vahvistaa tai kilpailun ulkopuolisissa indikaattorissa tällainen tykkääminen alkaa näkyä. Diandran biisi on ollut kolme viikkoa kaupan, soi kaupallisilla radioaalloilla ja artisti on valmiiksi kansalle tuttu mutta myyntimenestystä vielä odotellaan. Virallinen listasijoitus on saavuttamatta ja iTunesissa (kaiketi markkinaykkönen latausmyynnissä?) korkein sija on ollut 40:n paikkeilla, ei edes UMK-kisaajista likikään korkein. Hehkuttamassasi MTV3 Storessa (muoks: sori, et se ollutkaan sinä vaan Zimba) pönöttää sijalla 19. Hittipotentiaali on vielä lunastamatta.Ensiosi kirjoitti:Esimerkiksi Diandralla ja Kristalla oli jonkun verran "pohjakannatusta" ennen UMK:ta ja molemmilla ON kansan makuun iskevä biisi.
Mitataan, mitataan. Minusta vain esim. 25 %:n voittotulos 5 %-yksikön erolla seuraavaan ei ole vielä sellainen kiistaton kansan tahdon osoitus, jolla edustuspaikan pitäisi ilman muuta herua. Sen sijaan 50 %:n voittotulos 35 %-yksikön erolla seuraavaan on. Superfinaali ratkaisisi ongelman.Ensiosi kirjoitti:Ja eikös se "kansan maku" juuri mitata tässä puhelinäänestyksessä?
Seuraavaksi haluat tietää, kuinka monta prosenttia äänistä tai millainen ääniero pitää saada, että valinta on minusta oikea. Vastausta et saa, koska mitään tiettyä kynnysrajaa ei ole. Mitä selvempi ero, sitä hyväksyttävämpi voittaja.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi_Euro ... ilpailussa
Näihin Suomen "superstaroihin" (Jari Sillanpää, Katri Helena,...) verrattuna Didi on aloittelija. Voitti Idolsin kuten Hanna Pakarinenkin mutta eihän 15000 myytyä levyä tee Didistä mitään yli-ihmistä.
Toinen pointtini on se, että kun kisassa on 8 tasaväkistä finalistia joku 20% puhelinäänistä on jo kova saavutus. Käytännössä jos kukaan ei saa yli 50% äänistä voittaja on aina vähemmistön edustaja ja enemmistö valittaa. Idolsissa Diandra sai 62% yleisöäänistä, mutta finaalissa olikin vain 2 henkilöä ( ja Susanna Erkinheimolla on vieläkin vähemmän facebookfaneja kuin esimerkiksi GWN:llä, Arionilla, Kristalla tai Diandralla, tosin ei niitä faneja hirveästi Didilläkään ollut ennen Idols-voittoa... )
Re: UMK 2013
On odotettavaa, että kisan nimekkäimmän artistin kannattajan mielestä epätasaisessa lähtöasetelmassa ei ole mitään vikaa. Tunnettuja artisteja on ollut muulloinkin mutta tilanne, jossa on yksi tunnettu seitsemää tuntematonta vastaan, on harvinainen. Siksi juuri tässä karsinnassa olisi tarvittu superfinaali tai muu sääntö, joka estää kilpailun voittamisen valmiilla fanikannatuspohjalla. Ja juuri tässä karsinnassa siitä on luovuttu.Ensiosi kirjoitti:Itse yritän olla hehkuttamatta ketään, mutta vieroksun sitä valitusta epäreilusta lähtöasetelmasta. Onhan näitä "tunnettuja" artisteja - paljon Diandraa tunnetumpia ja enemmän levyjä myyneitä - ollut kisassa (melkein) joka vuosi
Näihin Suomen "superstaroihin" (Jari Sillanpää, Katri Helena,...) verrattuna Didi on aloittelija.
Sillanpään valinta on muuten malliesimerkki siitä, miten täyttä roskaa voi tulla valituksi artistin nimellä. Silloin ei superfinaalikaan auttanut, tosin se käytiin kuuden kappaleen välillä.
20 % voi olla kova saavutus, jos se tulee tässä kisassa ansaituilla kannuksilla. Jos äänimäärään merkittävissä määrin myötävaikuttaa vanhat meriitit, se on vähemmän kova saavutus.Ensiosi kirjoitti:Toinen pointtini on se, että kun kisassa on 8 tasaväkistä finalistia joku 20% puhelinäänistä on jo kova saavutus.
Puhelinäänestystä tuskin voitetaan 20 %:n ääniosuudella. Niin tasaväkiseltä kilpailu ei sentään vaikuta.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK 2013
Todellisuuteen.Ensiosi kirjoitti:Mihin perustuu se oletus, että katsojat äänestäisivät "pohjakannatuksen" perusteella eivätkä itse biisiä?
Hieman liioitellen, Didi-fanit äänestävät häntä vaikka hän röyhtäilisi biisinsä läpi ja suomenruotsalaiset äänestävät Kristaa vaikka hän ei kävisi edes laulamassa. GWN:lla on myös pieni mahdollisuus siihen, että uskispiirit innostuisivat hieman samaan. Muiden peli on aikamoisen takamatkan päässä lähtökohtaisesti.
Tänä vuonna kisa kyllä vaatii superfinaalin, kuten minua viisaammat ovat täällä jo perustelleet. Jos on vain yksi äänestyskierros 8 artistin kesken nämä pienet, mutta aktiiviset piirit pääsevän vaikuttamaan kokoaan aivan älyttömästi suuremmin, ja se, ei minusta ole kansan tahto.
Re: UMK 2013
vastauksesi on kuitenkin spekulointia että todellisuus olisi kuvaamasi tilanne mikä saattaa pitää paikkansa mutta ei ole fakta ennen kun finaalit on nähty ja äänestykset äänestetty...superfinaali..ok tervetullut lisäämään finaalin viihdearvoa ja ennenkaikkea sitten sulkemaan suut epäilijöiltä että tilaisuus on ennalta käsikirjoitettu näytelmäElmondo kirjoitti:Todellisuuteen.Ensiosi kirjoitti:Mihin perustuu se oletus, että katsojat äänestäisivät "pohjakannatuksen" perusteella eivätkä itse biisiä?
Hieman liioitellen, Didi-fanit äänestävät häntä vaikka hän röyhtäilisi biisinsä läpi ja suomenruotsalaiset äänestävät Kristaa vaikka hän ei kävisi edes laulamassa. GWN:lla on myös pieni mahdollisuus siihen, että uskispiirit innostuisivat hieman samaan. Muiden peli on aikamoisen takamatkan päässä lähtökohtaisesti.
Tänä vuonna kisa kyllä vaatii superfinaalin, kuten minua viisaammat ovat täällä jo perustelleet. Jos on vain yksi äänestyskierros 8 artistin kesken nämä pienet, mutta aktiiviset piirit pääsevän vaikuttamaan kokoaan aivan älyttömästi suuremmin, ja se, ei minusta ole kansan tahto.
Re: UMK 2013
"Mutta siis kaikkihan on pornoa, jos sitä katsoo oikein." (Margot)
Re: UMK 2013
osaahan Didi melkein räpätäkin (kirjoitinhan oikein?) joten kait tuokin sujuisi
Re: UMK 2013
Pihalla ovat!
Näköjään luulevat vieläkin, että kisan voittaja ratkaistaan pelkästään yleisöäänestyksellä.
Viimeksi muokannut Bandido, 01 Helmi 2013, 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: UMK 2013
No sillä yleisöäänestyksellä on aika suurehko vaikutus tähän lopputulokseen. Ja pakko sanoa että foorumit ovat niin suppeita että en lähtisi veikkamaan esim. viisukuppilan ykkössuosikkia karsintojen voittajaksi.Bandido kirjoitti:Pihalla ovat!
Näköjään luulevat, että kisan voittaja ratkaistaan pelkästään yleisöäänestyksellä.
Re: UMK 2013
Kyllähän kaikki tällä palstalla esitetyt arviot ovat pelkkiä oletuksia. Tiedämme ainoastaan miten ja millä perusteella itse äänestämme - jos äänestämme. Melko varmaa kyllä on, että kaikkia ehdokkaita äänestetään myös muilla perusteilla kuin itse biisiä biisinä. Kaikilla on omat tuttavapiirinsä/, kutsutaan heitä sitten faneiksi, sukulaisiksi, saman koulun oppilaiksi, saman kunnan asukkaiksi, suomenruotsalaisiksi, uskiksiksi,... tai miksi tahansa. Paikallislehdet nimenomaan kannustavat äänestämään muuta kuin biisiä - esim.Elmondo kirjoitti:Todellisuuteen. Tämä on kyllä pelkkä oletusEnsiosi kirjoitti:Mihin perustuu se oletus, että katsojat äänestäisivät "pohjakannatuksen" perusteella eivätkä itse biisiä?
Hieman liioitellen, Didi-fanit äänestävät häntä vaikka hän röyhtäilisi biisinsä läpi ja suomenruotsalaiset äänestävät Kristaa vaikka hän ei kävisi edes laulamassa. GWN:lla on myös pieni mahdollisuus siihen, että uskispiirit innostuisivat hieman samaan. Muiden peli on aikamoisen takamatkan päässä lähtökohtaisesti.
Tänä vuonna kisa kyllä vaatii superfinaalin, kuten minua viisaammat ovat täällä jo perustelleet. Jos on vain yksi äänestyskierros 8 artistin kesken nämä pienet, mutta aktiiviset piirit pääsevän vaikuttamaan kokoaan aivan älyttömästi suuremmin, ja se, ei minusta ole kansan tahto.
http://www.pohjolansanomat.fi/Kulttuuri ... tulia.html
"Malmöön lähdetään hämmentämään, kunhan vain jokainen kemiläinen äänestää meitä edes kerran. Jos kahdesti, niin voitto on varma. Emme tee lordeja, vaan teemme tämän vuoden lastpandat, kunhan saadaan kunnon kansanvyöry taaksemme"
http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1480/ ... -finaaliin
"Nyt vain koko Kokkola ensi lauantaina äänestämään Kokkolan pojat euroviisuihin!"
Jos koti/asuinkuntien mukaan äänestettäisiin voittaja taitaisi olla joko Arion tai Elina Orkoneva ... tai Lucy Was Driving (Helsinki)
Yli-innokkaista faneista eri palstoilla saattaa olla loppujen lopuksi "äänestäjien värväyksessä" enemmän haittaa kuin hyötyä artistille ... jokainen kun haluaa itse muodostaa käsityksensä siitä, mistä pitää ja mistä ei
Re: UMK 2013
Se on kyllä totta. En ole kyllä koskaan kuvitellutkaan viisukuppilan äänimäärällä olevan juuri promilleaZimba kirjoitti:No sillä yleisöäänestyksellä on aika suurehko vaikutus tähän lopputulokseen. Ja pakko sanoa että foorumit ovat niin suppeita että en lähtisi veikkamaan esim. viisukuppilan ykkössuosikkia karsintojen voittajaksi.
enempää vaikutusta lopputulokseen.
Re: UMK 2013
oletetaan että finaalilla on miljoona katsojaa niin 100 000 vaivautuu äänestämään... menikö arvio metsään?
Re: UMK 2013
lltalehden artikkelista mulle jäi edelleen vähän epäselvä kuva siitä miten tää voittaja nyt käytännössä valitaan?
Eli siis ilmeisesti tuomarien pisteet 0-40 yhdistetään suoraan artistin prosentti osuuteen.
ESIM
artisti X: 8, 8, 8, 9 = 33p + 12% äänistä = 55?
Mikäli näin on on tuomariston "maksimiero" siis todennäköisesti 8 pistettä kärkiviisikon (Arion, Krista, Diandra, Mikael, GWN) siten että 40 p - GWN - Mikael - Arion - Diandra - Krista 32p
Tällä tavalla kärki viisikon tuomaripisteiden maksimi ero (Ilman tuomarien taktikointia!) lienee n. 8 pistettä - sillä jos joku ennakkosuosikeista heitetään totaalisesti 7:n puolelle ja vastoin joku muu nostetaan täyteen 10:n ei kansa tule tätä sulattamaan. Eli uskon maksimieron kärjen kohdalla olevan 8 pistettä... jolloinka voittajan täytyisi siis kerätä yli 8% enemmän yleisöääniä, kuin toiseksi tullut "varmistaakseen voittonsa".
Teenpä nyt tarkemman spekulaation jonka ulkopuolelle jätän LWD, Elina Orkonevan ja Last Pandan, joilla en usko suurempia mahdollisuuksia voittoon olevan.
TUOMARIPISTEET: (ilman taktikointia, suuria esitysmokia jne.)
GWN = 10, 10, 10, 10 = 40p
MIKAEL = 10(P), 10(R), 9(W), 9 (S) = 38p
ARION = 9, 9, 9, 10(W) = 37p
DIANDRA = 8, 8, 9(P), 8 = 33p
KRISTA = 8, 8, 8, 9(R) = 33p
-----
LWD = 6, 6, 6, 6 = 24p
ELINA = 7, 7, 7, 8(P) = 29p
LP = 6(R), 7, 7, 8(W) = 28p
YLEISÖPISTEET:
LWD = X < 2% (kokonais = 24+2 = 26)
ELINA = n. 5 % (29 + 5 = 33)
LP = n. 8% (28 + 8 = 36)
------ YHT 15---
GWN = n. 12%
MIKAEL = n. 16%
KRISTA = n. 20%
ARION = n. 15%
DIANDRA = n. 22%
YHT.
GWN = 40 + 12 = 52
MIKAEL = 38 + 16 = 54
ARION = 37 + 15 = 52
KRISTA = 33 + 20 = 53
DIANDRA = 33 + 22 = 55
En siis todellakaan laskenut mitään yhteen ennen kuin päätelmäni tein vaan ne nyt sattuivat menemään noin samoihin lopputulemiin kun yritin hahmotella
En edes tiedä oliko tämä nyt se laskentatapa Mutta pääpointiksi näyttää muodostuvan oman teoriani perusteella se että finaalin esityksellä, tuomariston taktikoinnilla ja jopa tuurilla on mahdollisuus kallistaa vaaka mihin tahansa suuntaan. GWN:n voittoa en pidä todennäköisenä (yleisö ääniä vähemmän kuin mahdollisessa arviossani) - muu nelikko lienee tavoittelemassa voittoa.
Kaikki yllä oleva on siis omaa - lähteetöntä ja hyvin pieleen varmasti menevää spekulaatiota jota herkästi heiluttavat live-esityksen taso, tuomarien taktikointi, katsoja määrät jne.
Eli siis ilmeisesti tuomarien pisteet 0-40 yhdistetään suoraan artistin prosentti osuuteen.
ESIM
artisti X: 8, 8, 8, 9 = 33p + 12% äänistä = 55?
Mikäli näin on on tuomariston "maksimiero" siis todennäköisesti 8 pistettä kärkiviisikon (Arion, Krista, Diandra, Mikael, GWN) siten että 40 p - GWN - Mikael - Arion - Diandra - Krista 32p
Tällä tavalla kärki viisikon tuomaripisteiden maksimi ero (Ilman tuomarien taktikointia!) lienee n. 8 pistettä - sillä jos joku ennakkosuosikeista heitetään totaalisesti 7:n puolelle ja vastoin joku muu nostetaan täyteen 10:n ei kansa tule tätä sulattamaan. Eli uskon maksimieron kärjen kohdalla olevan 8 pistettä... jolloinka voittajan täytyisi siis kerätä yli 8% enemmän yleisöääniä, kuin toiseksi tullut "varmistaakseen voittonsa".
Teenpä nyt tarkemman spekulaation jonka ulkopuolelle jätän LWD, Elina Orkonevan ja Last Pandan, joilla en usko suurempia mahdollisuuksia voittoon olevan.
TUOMARIPISTEET: (ilman taktikointia, suuria esitysmokia jne.)
GWN = 10, 10, 10, 10 = 40p
MIKAEL = 10(P), 10(R), 9(W), 9 (S) = 38p
ARION = 9, 9, 9, 10(W) = 37p
DIANDRA = 8, 8, 9(P), 8 = 33p
KRISTA = 8, 8, 8, 9(R) = 33p
-----
LWD = 6, 6, 6, 6 = 24p
ELINA = 7, 7, 7, 8(P) = 29p
LP = 6(R), 7, 7, 8(W) = 28p
YLEISÖPISTEET:
LWD = X < 2% (kokonais = 24+2 = 26)
ELINA = n. 5 % (29 + 5 = 33)
LP = n. 8% (28 + 8 = 36)
------ YHT 15---
GWN = n. 12%
MIKAEL = n. 16%
KRISTA = n. 20%
ARION = n. 15%
DIANDRA = n. 22%
YHT.
GWN = 40 + 12 = 52
MIKAEL = 38 + 16 = 54
ARION = 37 + 15 = 52
KRISTA = 33 + 20 = 53
DIANDRA = 33 + 22 = 55
En siis todellakaan laskenut mitään yhteen ennen kuin päätelmäni tein vaan ne nyt sattuivat menemään noin samoihin lopputulemiin kun yritin hahmotella
En edes tiedä oliko tämä nyt se laskentatapa Mutta pääpointiksi näyttää muodostuvan oman teoriani perusteella se että finaalin esityksellä, tuomariston taktikoinnilla ja jopa tuurilla on mahdollisuus kallistaa vaaka mihin tahansa suuntaan. GWN:n voittoa en pidä todennäköisenä (yleisö ääniä vähemmän kuin mahdollisessa arviossani) - muu nelikko lienee tavoittelemassa voittoa.
Kaikki yllä oleva on siis omaa - lähteetöntä ja hyvin pieleen varmasti menevää spekulaatiota jota herkästi heiluttavat live-esityksen taso, tuomarien taktikointi, katsoja määrät jne.
Re: UMK 2013
< ihailtavaa omistautumista:) Veikkaan kuitenkin että Didin kannatusprosentit alkavat kolmosella ja niitä ysejä tulee enemmän kuin kaseja...
- kaivanto
- Kanta-asiakas
- Viestit: 1623
- Liittynyt: 12 Helmi 2004, 03:40
- Paikkakunta: Villa Gesell, Argentiina
- Viesti:
Re: UMK 2013
Mä arvioin kyllä täysin oikein vuonna 2006, että Lordin voittomarginaali Tomiin tulee olemaan jotain Jari Sillanpään (2004) ja Geir Rönningin (2005) väliltä. Ja niinhän se sitten olikin. Veikkaan, että Diandran voittomarginaali puhelinäänissä tulee olemaan lähimpänä Geiriä ja jos tuomaristo oikein alakanttiin antaa pisteensä, niin ehkä se ei sitten riitäkään...Ensiosi kirjoitti:Kyllähän kaikki tällä palstalla esitetyt arviot ovat pelkkiä oletuksia.
Lordi 67369 Tomi Metsäketo 45431
Geir Rönning 30648 Kentala 22403
Jari Sillanpää 98987 Anna Stenlund 66548
Re: UMK 2013
Katselinpa ajankuluksi menneiden vuosien Viisukuppilan sivustoja.
Nämä oli vuosiensa eniten kommentoiduimmat suomalaisbändit/artistit.
2012----------------------------------sivua-----------vastausta------------kertaa luettu
Pernilla: När jag blundar------------------36---------------1059-------------------35421
Stig: Laululeija---------------------------8----------------229--------------------8474
Ville Eetvartti: Lasikaupunki----------------6----------------179--------------------6722
Iconcrash: We are the night----------------6----------------178--------------------6317
ARTo: Roudassa--------------------------5----------------145--------------------4853
2011
Paradise Oskar: Da da dam---------------35------------1032---------------------40037
Saara Aalto: Blessed with Love------------11--------------327---------------------11552
Stala & So.: Pamela----------------------10-------------289---------------------10495
Tommi Soidinmäki: Seis!------------------8--------------236----------------------6932
Jimi Constantine: Party to Party------------8--------------234----------------------7820
2010
Eläkeläiset: Hulluna humpasta-------------33--------------964---------------------23472
Kuunkuiskaajat: Työlki ellää---------------33--------------963---------------------32362
Amadeus: Anastacia----------------------21-------------602--------------------17138
Heli Kajo: Annankadun kulmassa-----------17--------------490--------------------16299
Antti Kleemola: Sun puolella---------------10--------------275---------------------7260
2009
Waldo’s People: Lose control--------------68-----------2012---------------------60291
Passionworks feat. Tony Turunen: Surrender-------26-------------764--------------------20917
Tapani Kansa: Rakkautta on, rauhaa ei------23-------------671--------------------16850
Jari Sillanpää: Kirkas kipinä----------------18-------------530--------------------15255
Signmark feat. Osmo Ikonen: Speakerbox----15-------------426--------------------13432
2008
Teräsbetoni: Missä miehet ratsastaa-----------46--------------1361-------------------41711
Teräsbetoni: Missä miehet ratsastaa(osa II)-----43--------------1287-------------------49585
Cristal Snow: Can’t Save Me-----------------23---------------667-------------------24854
Kari Tapio: Valaise yö-----------------------20---------------576-------------------19537
Movetron: Cupido-------------------------17---------------481-------------------21538
Vuokko Hovatta: Virginia-------------------15---------------443-------------------20316
2007
(kilpailivat ensin toista omaa biisiään vastaan)
Hanna Pakarinen:
Tell me what to do +Leave me alone-----------43-------------1267--------------------44663
Leave Me Alone (osa II)----------------------14-------------398------------------26370
Leave Me Alone (osa II, (näin vaan luki taas))-----2----------------51-------------------2784
Lovex:
Anyone anymore + Wild and violent-----------49-------------1443-------------------45647
Johanna Kurkela:
Olet uneni kaunein + Jossain metsän takana-----33--------------969--------------------31896
Jann Wilde & Rose Avenue:
Rock’n’ roll dreams + Cinnamon--------------31--------------920--------------------30713
Katra: Tietäjä + Vaaratar---------------------25--------------720---------------------30475
2006
Lordi: Hard rock hallelujah----------------33--------------986--------------------60738
Lordi: Hard rock hallelujah----------------27--------------798--------------------49533
Lordi: Hard rock hallelujah (osa 2)----------25--------------737--------------------55699
Annika Eklund: Shanghain valot------------30--------------874--------------------59536
Jane: V.I.P.------------------------------21-------------604---------------------39879
Jennie: Take me higher-------------------19--------------553---------------------33372
Johanna Pakonen: Kerta viimeinen----------16--------------450---------------------26057
2005
Geir Rönning: Why------------------------26-------------761--------------------41639
2004
Suomi 2004
(=Jari Sillanpää: Takes 2 to tango)----------19--------------548---------------------41177
Näin tilanne oli tänä vuonna viiden kärjessä, vastattujen määrissä. La 2.2 klo 01.50
Mikael Saari: We should be through------------29------------842-----------------25106
Diandra: Colliding into you-------------------26------------779-----------------29894
Krista Siegfrids: Marry me--------------------14-------------417-----------------15712
Arion: Lost--------------------------------11------------310-----------------10231
Great wide north: Flags----------------------6-------------169-------------------5601
Kai näistä selvää saa. Oli vaikeata panna listoiksi.
Nämä oli vuosiensa eniten kommentoiduimmat suomalaisbändit/artistit.
2012----------------------------------sivua-----------vastausta------------kertaa luettu
Pernilla: När jag blundar------------------36---------------1059-------------------35421
Stig: Laululeija---------------------------8----------------229--------------------8474
Ville Eetvartti: Lasikaupunki----------------6----------------179--------------------6722
Iconcrash: We are the night----------------6----------------178--------------------6317
ARTo: Roudassa--------------------------5----------------145--------------------4853
2011
Paradise Oskar: Da da dam---------------35------------1032---------------------40037
Saara Aalto: Blessed with Love------------11--------------327---------------------11552
Stala & So.: Pamela----------------------10-------------289---------------------10495
Tommi Soidinmäki: Seis!------------------8--------------236----------------------6932
Jimi Constantine: Party to Party------------8--------------234----------------------7820
2010
Eläkeläiset: Hulluna humpasta-------------33--------------964---------------------23472
Kuunkuiskaajat: Työlki ellää---------------33--------------963---------------------32362
Amadeus: Anastacia----------------------21-------------602--------------------17138
Heli Kajo: Annankadun kulmassa-----------17--------------490--------------------16299
Antti Kleemola: Sun puolella---------------10--------------275---------------------7260
2009
Waldo’s People: Lose control--------------68-----------2012---------------------60291
Passionworks feat. Tony Turunen: Surrender-------26-------------764--------------------20917
Tapani Kansa: Rakkautta on, rauhaa ei------23-------------671--------------------16850
Jari Sillanpää: Kirkas kipinä----------------18-------------530--------------------15255
Signmark feat. Osmo Ikonen: Speakerbox----15-------------426--------------------13432
2008
Teräsbetoni: Missä miehet ratsastaa-----------46--------------1361-------------------41711
Teräsbetoni: Missä miehet ratsastaa(osa II)-----43--------------1287-------------------49585
Cristal Snow: Can’t Save Me-----------------23---------------667-------------------24854
Kari Tapio: Valaise yö-----------------------20---------------576-------------------19537
Movetron: Cupido-------------------------17---------------481-------------------21538
Vuokko Hovatta: Virginia-------------------15---------------443-------------------20316
2007
(kilpailivat ensin toista omaa biisiään vastaan)
Hanna Pakarinen:
Tell me what to do +Leave me alone-----------43-------------1267--------------------44663
Leave Me Alone (osa II)----------------------14-------------398------------------26370
Leave Me Alone (osa II, (näin vaan luki taas))-----2----------------51-------------------2784
Lovex:
Anyone anymore + Wild and violent-----------49-------------1443-------------------45647
Johanna Kurkela:
Olet uneni kaunein + Jossain metsän takana-----33--------------969--------------------31896
Jann Wilde & Rose Avenue:
Rock’n’ roll dreams + Cinnamon--------------31--------------920--------------------30713
Katra: Tietäjä + Vaaratar---------------------25--------------720---------------------30475
2006
Lordi: Hard rock hallelujah----------------33--------------986--------------------60738
Lordi: Hard rock hallelujah----------------27--------------798--------------------49533
Lordi: Hard rock hallelujah (osa 2)----------25--------------737--------------------55699
Annika Eklund: Shanghain valot------------30--------------874--------------------59536
Jane: V.I.P.------------------------------21-------------604---------------------39879
Jennie: Take me higher-------------------19--------------553---------------------33372
Johanna Pakonen: Kerta viimeinen----------16--------------450---------------------26057
2005
Geir Rönning: Why------------------------26-------------761--------------------41639
2004
Suomi 2004
(=Jari Sillanpää: Takes 2 to tango)----------19--------------548---------------------41177
Näin tilanne oli tänä vuonna viiden kärjessä, vastattujen määrissä. La 2.2 klo 01.50
Mikael Saari: We should be through------------29------------842-----------------25106
Diandra: Colliding into you-------------------26------------779-----------------29894
Krista Siegfrids: Marry me--------------------14-------------417-----------------15712
Arion: Lost--------------------------------11------------310-----------------10231
Great wide north: Flags----------------------6-------------169-------------------5601
Kai näistä selvää saa. Oli vaikeata panna listoiksi.
Re: UMK 2013
Diandrallahan on nyt alla 32 tuomaripistettä monen mielestä epäonnistuneesta karsintaesityksestä joten alakanttiin annetut pisteet jäisivät varmaan tämän alle eiköniin? Epäilen tai oikeastaan rohkenen olla varma että finaalipisteet ovat yli tuon 32 pisteen mutta jos näin ei olisi niin aika skandaalihan siitä syntyisi? Ja jos ensivuonna jatketaan samoilla säännöillä niin eikö tämän kaltainen tuomaripeli sitten karkoittaisi ne loputkin mahdollisen isot nimet jotka yritettäisiin houkutella taas mukaan? Toisaalta tarvitaanko heitä enään kun katsojaluvuissa ei ole tällä hetkelläkään hurraamista..kaivanto kirjoitti:Mä arvioin kyllä täysin oikein vuonna 2006, että Lordin voittomarginaali Tomiin tulee olemaan jotain Jari Sillanpään (2004) ja Geir Rönningin (2005) väliltä. Ja niinhän se sitten olikin. Veikkaan, että Diandran voittomarginaali puhelinäänissä tulee olemaan lähimpänä Geiriä ja jos tuomaristo oikein alakanttiin antaa pisteensä, niin ehkä se ei sitten riitäkään...Ensiosi kirjoitti:Kyllähän kaikki tällä palstalla esitetyt arviot ovat pelkkiä oletuksia.
Lordi 67369 Tomi Metsäketo 45431
Geir Rönning 30648 Kentala 22403
Jari Sillanpää 98987 Anna Stenlund 66548
Re: UMK 2013
^^ code-tagilla saa tasalevyisen fontin, jolla taulukkomuotoisen tiedon esittäminen on helpompaa.
Edellisten vuosien vertailuaineistossa olisi kai mielekkäintä laskea vain ennen Suomen karsintafinaalia postatut viestit. Edustuskappaleesta riittää tietysti paljon puhuttavaa pitkin kevättä, muista vähemmän.
Koodi: Valitse kaikki
Kas näin.
Mikael 29 842 25106
Diandra 26 779 29894
Krista 14 417 15712
Arion 11 310 10231
Great Wide North 6 169 5601
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK 2013
^
Kiitos ohjeesta.
+ Tiesin tuosta viimeisestä.
Piti laittaa tiedoksi, että biisejähän on voitu kommentoida vuoden loppuun saakka.
Unohtui. Semmoiset kolme tuntia vääntelin.
Kiitos ohjeesta.
+ Tiesin tuosta viimeisestä.
Piti laittaa tiedoksi, että biisejähän on voitu kommentoida vuoden loppuun saakka.
Unohtui. Semmoiset kolme tuntia vääntelin.
Re: UMK 2013
Artikkelissa todettiin, että "tuomaripisteiden ja yleisöäänten prosenttiosuudet yhdistetään, ja kummankin painoarvo on puolet." Siinä ei sanottu "tuomaripisteet ja yleisöäänten prosenttiosuudet yhdistetään, ja kummankin painoarvo on puolet.Vilsku kirjoitti:lltalehden artikkelista mulle jäi edelleen vähän epäselvä kuva siitä miten tää voittaja nyt käytännössä valitaan?
Eli siis ilmeisesti tuomarien pisteet 0-40 yhdistetään suoraan artistin prosentti osuuteen.
Eli kyllä tuomaripisteet muutetaan prosenteiksi kaikkien annettujen tuomaripisteiden määrästä. Loppuosuuksissa tuomaripisteiden prosenttiosuuksien summa on 50%(-yksikköä) ja yleisöäänten prosenttiosuuksien summa 50%(-yksikköä)
Re: UMK 2013
Ruotsin Melodifestivalenissa puhelinäänestyksen hinta 3,60 Ruotsin kruunua = 0,42 euroa.
Ja Suomessahan äänestys maksaa 1 euron.
Ja Suomessahan äänestys maksaa 1 euron.
Re: UMK 2013
Ensiosi kirjoitti:Artikkelissa todettiin, että "tuomaripisteiden ja yleisöäänten prosenttiosuudet yhdistetään, ja kummankin painoarvo on puolet." Siinä ei sanottu "tuomaripisteet ja yleisöäänten prosenttiosuudet yhdistetään, ja kummankin painoarvo on puolet.Vilsku kirjoitti:lltalehden artikkelista mulle jäi edelleen vähän epäselvä kuva siitä miten tää voittaja nyt käytännössä valitaan?
Eli siis ilmeisesti tuomarien pisteet 0-40 yhdistetään suoraan artistin prosentti osuuteen.
Eli kyllä tuomaripisteet muutetaan prosenteiksi kaikkien annettujen tuomaripisteiden määrästä. Loppuosuuksissa tuomaripisteiden prosenttiosuuksien summa on 50%(-yksikköä) ja yleisöäänten prosenttiosuuksien summa 50%(-yksikköä)
Muotoa on muutettu tai olen sokea sillä olen aivan varma, että aiemmin siellä luki "tuomaripisteet ja yleisöäänten prosenttiosuudet yhdistetään", mutta okei.
Re: UMK 2013
Artikkelissa todettiin, että "tuomaripisteiden ja yleisöäänten prosenttiosuudet yhdistetään, ja kummankin painoarvo on puolet." Siinä ei sanottu "tuomaripisteet ja yleisöäänten prosenttiosuudet yhdistetään, ja kummankin painoarvo on puolet.Vilsku kirjoitti:lltalehden artikkelista mulle jäi edelleen vähän epäselvä kuva siitä miten tää voittaja nyt käytännössä valitaan?
Eli siis ilmeisesti tuomarien pisteet 0-40 yhdistetään suoraan artistin prosentti osuuteen.
Eli kyllä tuomaripisteet muutetaan prosenteiksi kaikkien annettujen tuomaripisteiden määrästä. Loppuosuuksissa tuomaripisteiden prosenttiosuuksien summa on 50%(-yksikköä) ja yleisöäänten prosenttiosuuksien summa 50%(-yksikköä)[/quote]
Muotoa on muutettu tai olen sokea sillä olen aivan varma, että aiemmin siellä luki "tuomaripisteet ja yleisöäänten prosenttiosuudet yhdistetään", mutta okei. [/quote]
Timoteus spekuloi aiemmin sillä lasketaanko tuomaripisteet maksimista vai annetuista ...olen melkein varma että jälkimmäinen on oikea
Re: UMK 2013
Rauhallinen sunnuntai, aikaa naputella, joten naputellaan.
Arionin ketjussa pohdittiin hieman äänestäjäprofiileita ja ajattelin jatkaa siitä tänne, muun muassa.
Unohdan suosiolla Elinan, Pandan ja Lucyn sillä en usko minkään mahdin maailmassa auttavan heitä voittotaistoon vaan näen heidät sijoilla 6-8. Siitäkin huolimatta, että Elinasta pidän paljon ja hän olisi ehdoton valintani kategoriassa "finalisti, jonka kanssa lähtisin treffeille". Biisi ei vain nyt riitä.
Arion
Myönnän, että minulla on asenneongelma hevin suhteen. Kun hevistä 2000-luvulla tuli uusi iskelmä ja hevillä ei häviä meininki yleistyi niin aloin kokemaan hevin kenties sinä junteimpana musiikkityylinä, toki sitten tuli suomirap ja ennätykset tuon suhteen paukkuivat. Siksi yllätyin itsekin miten positiivisesti suhtaudun Arioniin. Bändissä on jotain sellaista tuoreutta ja raikkautta, jota en todellakaan enää heviltä odottanut. Nuoret pojat, kontrasti laulajan ja muun bändin sekä musiikkityylin välillä, ja toki myös erittäin hyvä biisi. Se alkuperäinen pitkä kosketinsoolonkin omannut versio oli aivan huikea, mutta hyvä on myös tämä typistetty versio. Kelpaisi minulle viisuedustajaksi tälläisenään.
Mutta millainen olisi se äänestäjäprofiili, joka Arionin voisi viisuihin viedä. Tietyissä piireissä on tosiaan tavannut hevi riittää syyksi äänestää, mutta koetaanko Arion niissä piireissä liian lällyksi, saako bändi hevipiirejä taakseen? Hevarit kun ainakin minun mielikuvissani ovat varsin konservatiivinen yleisö, joten Arionin edustama aika persoonallinen tyyli ja lähinnä laulaja saattaa näitä piirejä oudoksuttaa. Saadessaan hevipiirit taakseen Arion voi olla aika vahvoilla, sillä kuten tekstistäni voi lukea, tämä biisi toimii myös ei-hevarin korvissa ja silmissä.
Diandra
Sympaattinen nuori nainen, mainio laulamaan kovaa ja korkealta. Harmillisesti hänelle on laitettu laulettavakseen hieman turhan harmaan keskinkertainen biisi. Diandra pystyisi kuitenkin tarjoamaan kappaleen parempana kuin se on, mutta syystä tai toisesta tuomaridemoesityksestä kappale oli kehittynyt vain huonompaan suuntaan ja sellaiseksi jossa Diandra sai vain vähemmän käyttää voimalaulantaansa. Karsinnassa nähty versio biisistä ei ansaitse viisuedustusta, mutta elättelen vielä pieniä toiveita, että Diandran taustavoimissa oltaisiin herätty ja biisi lähdetty vielä sovittamaan uusiksi, niin, että se tukisi Diandran vahvuuksia.
Diandran äänestäjäprofiili on varmasti hyvin nuorekas, Idolsista diggaavat tytöt kenties se ydinryhmä. Näillä kun isä maksaa puhelinlaskun niin tekstareita voi lähteä henkeä kohden, paljon. Muutoinkin Diandrassa toimii se the name you know efekti, joten hajaääniä voi tulla hyvin laajalta skaalalta. Laulajattaren sympaattisuus ei ainakaan haittaa ja siksi Diandraa on helppo äänestää hyvällä mielellä, harmi, että biisi ei ole kummoisempi.
Great Wide North
Tämä bändi tuntuu vain parantavan menoaan mitä pidemmälle kisa edennyt. Alun mitäänsanomattomuus on alkanut avautumaan, bändin huikeasti ulospäin hehkuva sympaattisuus lämmittää sydämiä kautta Suomenmaan, eikä biisi ole huono ja livenä bändi tuntuu saavan siihen vielä jotain paljon lisää. Bändin nuoli tuntuu osoittavan jyrkästi ylöspäin, mutta mihin se tulee riittämään. Ei hävettäisi vaikka bändi nähtäisiin viisuissa.
Miten ylös mahtaa bändin nousukiito viisuihmisten sydämissä riittää. Karsinnassa se ei vielä riittänyt ylivoimaisesta paremmuudesta huolimatta Kristan RKP-tuelle, onko asia muuttunut, GWN on ollut matkalla ylöspäin, Kristakiima on kenties hieman ollut laskussa. Äänestäjäprofiilin näen tämän bändin osalta aika varttuneeksi, tuskin hirveästi ääniä alle 20 vuotiaiden ryhmästä lohkeaa, mutta aikuisempaan makuun, erityisesti jos joskus on esim. U2 fiilistellyt niin tämä saattaa iskeä. Aikuiset vain harvemmin jaksavat tekstiviestejä erityisesti pommittaa, joten tässä tulee tukkaan teineiltä. Suuri kysymysmerkki on myös se raamattupiirien suhtautuminen bändiin, siellä voisi olla aivan huikea potentiaali äänivyörylle, vaan realisoituuko se.
Krista Siegfrids
Tuomareille esiintymisdemossa Kristan biisi vaikutti pirteältä ja raikkaalta irroittelulta, jossa Ding dong toimi. Karsinnassa sitten homma levähti vähän käsiin. Kaikkea oli liikaa. Krista oli stailattu piloille, esitys oli ahdas ja jotenkin väkinäisen tuntuinen ja itse biisiä oli muutettu huonompaan suuntaan. Siinä missä demoesiintymisversiossa se ding dong oli mainio piristys ja koukku biisissä oli sitä ding dongia aivan liikaa karsintaversiossa. Vähän kuin karkki on hyvää ne ensimmäiset muutamat kouralliset, mutta sitten tulee ötkö olo, jos syö liikaa. Ja vähän näin kävi niin Kristan biisin kuin esiintymisen suhteen. Asia on kuitenkin vielä finaalissa pelastettavissa, kunhan asiat mietitään uusiksi, kenties biisiäkin voisi vähän viilailla ja muutoinkin koitetaan pysyä sokerina ilman diabetesta. Karsinnassa nähty versio ei ansaitse viisuedustusta, toivottavasti finaalissa nähdään parempaa.
Äänestäjäprofiili painottunee vahvasti svensk-språkiga kansanosaan, jolla on tavannut olla erittäin vahva vaikutusvalta Suomen viisujen osalta. Redraman liki kritiikitön fanitus tuomaristossa ei toki ainakaan haittaa. Näkisin Kristan vetoavan myös jonkinlaiseen segmenttiin aikuisiin naisiin, tyttöjen osalta Diandra vienee äänet.
Mikael Saari
Tuomareille esiintymisdemossa suorastaan lumoavan tuntuinen läsnäolo, karsinnassa ei aivan vastaava, mutta varmasti hälisevä yleisö hieman haittasi esiintymistä, sillä kappaleen alku on niin herkkä, että se vaatii kuuntelevan yleisön. Stailauskaan ei karsinnassa ihan nappiin mennyt ja toivottavasti pukeutumisen suhteen löydetään jokin hyvä arvokkaan nuorekkaan rento vaihtoehto. Karsintaesityskin vaisusta alustaan huolimatta kuitenkin onnistui vetämään mukaan tunnelmaansa, joten biisi on vahva. Häiritsevää on se, että ilmeisesti kappaleesta ei kuitenkaan kuulla sitä viisumittaista eli 3 minuuttista versiota, joten jos kappale viisuihin valitaan mikä osa tuosta tunnelmasta, dramaattisuudesta sitten hävittäisiin. Kuitenkin erittäin vahva ehdokas viisuihin ja näkisin tällä suurimman menestyspotentiaalin siellä.
Äänestäjäprofiilia on hieman vaikeaa määritellä. Mitään selvää kohdetyhmää tai peruskannatusta ei taida olla. Voisi kuitenkin kuvitella, että tämä vetoaa hieman varttuneempaan yleisöön, jolle musiikki ei ole pelkkää kepeää kertosäettä ja saattaahan Mikael sulatella myös aikuisten naisten sydämiä. Ja olihan joku linkitellyt Demistä, että jotkut tytötkin ovat tästä tykänneet. Myös satunnaiset ihmiset, jotka on laitettu kappaletta kuuntelemaan ovat suhtautuneet siihen usein varsin positiivisen emotionaalisesti, kuten esim. Ismo Leikola ja hänen seurassaan ollut naisartisti YleX:n uutuuksien arvosteluraadissa. Mutta miten paljon näitä sattuu viisuja katsomaan ja sitten on vielä se aika suuri kynnys ruveta tekstaria väsäämään. Melkeinpä tuntuu siltä, että sitä varmaa äänestäjäprofiilia on ehkä vaikeinta määritellä ja löytää Saarelle. Näkisinkin, että Saaren osalta se onnistuminen finaalissa nousee merkittävimpään osaan äänten saamisen osalta, hän tuskin tulee saamaan miltään segmentiltä "ilmaisia ja varmoja" ääniä vaan hänen pitää vakuuttaa yleisönsä.
Arionin ketjussa pohdittiin hieman äänestäjäprofiileita ja ajattelin jatkaa siitä tänne, muun muassa.
Unohdan suosiolla Elinan, Pandan ja Lucyn sillä en usko minkään mahdin maailmassa auttavan heitä voittotaistoon vaan näen heidät sijoilla 6-8. Siitäkin huolimatta, että Elinasta pidän paljon ja hän olisi ehdoton valintani kategoriassa "finalisti, jonka kanssa lähtisin treffeille". Biisi ei vain nyt riitä.
Arion
Myönnän, että minulla on asenneongelma hevin suhteen. Kun hevistä 2000-luvulla tuli uusi iskelmä ja hevillä ei häviä meininki yleistyi niin aloin kokemaan hevin kenties sinä junteimpana musiikkityylinä, toki sitten tuli suomirap ja ennätykset tuon suhteen paukkuivat. Siksi yllätyin itsekin miten positiivisesti suhtaudun Arioniin. Bändissä on jotain sellaista tuoreutta ja raikkautta, jota en todellakaan enää heviltä odottanut. Nuoret pojat, kontrasti laulajan ja muun bändin sekä musiikkityylin välillä, ja toki myös erittäin hyvä biisi. Se alkuperäinen pitkä kosketinsoolonkin omannut versio oli aivan huikea, mutta hyvä on myös tämä typistetty versio. Kelpaisi minulle viisuedustajaksi tälläisenään.
Mutta millainen olisi se äänestäjäprofiili, joka Arionin voisi viisuihin viedä. Tietyissä piireissä on tosiaan tavannut hevi riittää syyksi äänestää, mutta koetaanko Arion niissä piireissä liian lällyksi, saako bändi hevipiirejä taakseen? Hevarit kun ainakin minun mielikuvissani ovat varsin konservatiivinen yleisö, joten Arionin edustama aika persoonallinen tyyli ja lähinnä laulaja saattaa näitä piirejä oudoksuttaa. Saadessaan hevipiirit taakseen Arion voi olla aika vahvoilla, sillä kuten tekstistäni voi lukea, tämä biisi toimii myös ei-hevarin korvissa ja silmissä.
Diandra
Sympaattinen nuori nainen, mainio laulamaan kovaa ja korkealta. Harmillisesti hänelle on laitettu laulettavakseen hieman turhan harmaan keskinkertainen biisi. Diandra pystyisi kuitenkin tarjoamaan kappaleen parempana kuin se on, mutta syystä tai toisesta tuomaridemoesityksestä kappale oli kehittynyt vain huonompaan suuntaan ja sellaiseksi jossa Diandra sai vain vähemmän käyttää voimalaulantaansa. Karsinnassa nähty versio biisistä ei ansaitse viisuedustusta, mutta elättelen vielä pieniä toiveita, että Diandran taustavoimissa oltaisiin herätty ja biisi lähdetty vielä sovittamaan uusiksi, niin, että se tukisi Diandran vahvuuksia.
Diandran äänestäjäprofiili on varmasti hyvin nuorekas, Idolsista diggaavat tytöt kenties se ydinryhmä. Näillä kun isä maksaa puhelinlaskun niin tekstareita voi lähteä henkeä kohden, paljon. Muutoinkin Diandrassa toimii se the name you know efekti, joten hajaääniä voi tulla hyvin laajalta skaalalta. Laulajattaren sympaattisuus ei ainakaan haittaa ja siksi Diandraa on helppo äänestää hyvällä mielellä, harmi, että biisi ei ole kummoisempi.
Great Wide North
Tämä bändi tuntuu vain parantavan menoaan mitä pidemmälle kisa edennyt. Alun mitäänsanomattomuus on alkanut avautumaan, bändin huikeasti ulospäin hehkuva sympaattisuus lämmittää sydämiä kautta Suomenmaan, eikä biisi ole huono ja livenä bändi tuntuu saavan siihen vielä jotain paljon lisää. Bändin nuoli tuntuu osoittavan jyrkästi ylöspäin, mutta mihin se tulee riittämään. Ei hävettäisi vaikka bändi nähtäisiin viisuissa.
Miten ylös mahtaa bändin nousukiito viisuihmisten sydämissä riittää. Karsinnassa se ei vielä riittänyt ylivoimaisesta paremmuudesta huolimatta Kristan RKP-tuelle, onko asia muuttunut, GWN on ollut matkalla ylöspäin, Kristakiima on kenties hieman ollut laskussa. Äänestäjäprofiilin näen tämän bändin osalta aika varttuneeksi, tuskin hirveästi ääniä alle 20 vuotiaiden ryhmästä lohkeaa, mutta aikuisempaan makuun, erityisesti jos joskus on esim. U2 fiilistellyt niin tämä saattaa iskeä. Aikuiset vain harvemmin jaksavat tekstiviestejä erityisesti pommittaa, joten tässä tulee tukkaan teineiltä. Suuri kysymysmerkki on myös se raamattupiirien suhtautuminen bändiin, siellä voisi olla aivan huikea potentiaali äänivyörylle, vaan realisoituuko se.
Krista Siegfrids
Tuomareille esiintymisdemossa Kristan biisi vaikutti pirteältä ja raikkaalta irroittelulta, jossa Ding dong toimi. Karsinnassa sitten homma levähti vähän käsiin. Kaikkea oli liikaa. Krista oli stailattu piloille, esitys oli ahdas ja jotenkin väkinäisen tuntuinen ja itse biisiä oli muutettu huonompaan suuntaan. Siinä missä demoesiintymisversiossa se ding dong oli mainio piristys ja koukku biisissä oli sitä ding dongia aivan liikaa karsintaversiossa. Vähän kuin karkki on hyvää ne ensimmäiset muutamat kouralliset, mutta sitten tulee ötkö olo, jos syö liikaa. Ja vähän näin kävi niin Kristan biisin kuin esiintymisen suhteen. Asia on kuitenkin vielä finaalissa pelastettavissa, kunhan asiat mietitään uusiksi, kenties biisiäkin voisi vähän viilailla ja muutoinkin koitetaan pysyä sokerina ilman diabetesta. Karsinnassa nähty versio ei ansaitse viisuedustusta, toivottavasti finaalissa nähdään parempaa.
Äänestäjäprofiili painottunee vahvasti svensk-språkiga kansanosaan, jolla on tavannut olla erittäin vahva vaikutusvalta Suomen viisujen osalta. Redraman liki kritiikitön fanitus tuomaristossa ei toki ainakaan haittaa. Näkisin Kristan vetoavan myös jonkinlaiseen segmenttiin aikuisiin naisiin, tyttöjen osalta Diandra vienee äänet.
Mikael Saari
Tuomareille esiintymisdemossa suorastaan lumoavan tuntuinen läsnäolo, karsinnassa ei aivan vastaava, mutta varmasti hälisevä yleisö hieman haittasi esiintymistä, sillä kappaleen alku on niin herkkä, että se vaatii kuuntelevan yleisön. Stailauskaan ei karsinnassa ihan nappiin mennyt ja toivottavasti pukeutumisen suhteen löydetään jokin hyvä arvokkaan nuorekkaan rento vaihtoehto. Karsintaesityskin vaisusta alustaan huolimatta kuitenkin onnistui vetämään mukaan tunnelmaansa, joten biisi on vahva. Häiritsevää on se, että ilmeisesti kappaleesta ei kuitenkaan kuulla sitä viisumittaista eli 3 minuuttista versiota, joten jos kappale viisuihin valitaan mikä osa tuosta tunnelmasta, dramaattisuudesta sitten hävittäisiin. Kuitenkin erittäin vahva ehdokas viisuihin ja näkisin tällä suurimman menestyspotentiaalin siellä.
Äänestäjäprofiilia on hieman vaikeaa määritellä. Mitään selvää kohdetyhmää tai peruskannatusta ei taida olla. Voisi kuitenkin kuvitella, että tämä vetoaa hieman varttuneempaan yleisöön, jolle musiikki ei ole pelkkää kepeää kertosäettä ja saattaahan Mikael sulatella myös aikuisten naisten sydämiä. Ja olihan joku linkitellyt Demistä, että jotkut tytötkin ovat tästä tykänneet. Myös satunnaiset ihmiset, jotka on laitettu kappaletta kuuntelemaan ovat suhtautuneet siihen usein varsin positiivisen emotionaalisesti, kuten esim. Ismo Leikola ja hänen seurassaan ollut naisartisti YleX:n uutuuksien arvosteluraadissa. Mutta miten paljon näitä sattuu viisuja katsomaan ja sitten on vielä se aika suuri kynnys ruveta tekstaria väsäämään. Melkeinpä tuntuu siltä, että sitä varmaa äänestäjäprofiilia on ehkä vaikeinta määritellä ja löytää Saarelle. Näkisinkin, että Saaren osalta se onnistuminen finaalissa nousee merkittävimpään osaan äänten saamisen osalta, hän tuskin tulee saamaan miltään segmentiltä "ilmaisia ja varmoja" ääniä vaan hänen pitää vakuuttaa yleisönsä.
Re: UMK 2013
Eipä ole vieläkään yksikään UMK-biisi kivunnut viralliselle sinkkulistalle. UMK:n vieraileva artisti siellä komeasti viidentenä... http://www.ifpi.fi/tilastot/virallinen- ... let/2013/5
Re: UMK 2013
UMK-kilpailun tuomarit Toni Wirtaenen ja Tomi Saarinen olivat eilen Uutisvuoto-ohjelmassa vieraana. Uutisvuodon uusinta TV1-kanavalla maanantaina 18.30. Siinä ohjelmassa jopa mainitaan UMK muistaakseni kaksi kertaa.
Paremman maailman puolesta.