"Dancing in the Rain" -Tulokset

Sanoituskilpailukausi 2014
Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20470
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

"Dancing in the Rain" -Tulokset

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Kuva

Sade on vihdoinkin lakannut, ja viisi sanoittajaa on saapunut sateesta pois. akuankka13 jäi haaveilemaan keskelle sadetta, mutta pääsi silti kolmanneksi nopeiten sateen alta pois. sziget onnistui vikkelien jalkojensa ansiosta juoksemaan sateesta pois nopeasti, mutta jäi silti yhden sanoittajan jalkoihin. Ainoa kuivana katokseen päässyt ja sadepäivää onnistuneesti paennut sanoittaja oli Timoteus.

01. Timoteus - Sadepäivä - 20p
02. sziget - Juostaan - 20p
03. akuankka13 - Krooninen haaveuni - 16p
04. TomppaJr - Loinen - 9p
05. ESC93 - Poljen ympyrää - 5p

Timoteukselle tosiaan lopulta kilpailun voitto, sillä ansaitsi kolme kertaa täydet pisteet, kun sziget vain kaksi.

Lopullinen pistetaulukko täällä.

Sateenvarjot on pistetty nurkkaan, mutta Ruth jatkaa vielä tanssimista jokaisena sadepäivänä. Me lopetamme kilpailun laulamalla voittosanoituksen.



Sadepäivä
By: Timoteus

Voih, ulos pääse en
Mä vilustuisin, jos märkään nurmeen loikkaisin
Jos vaatteet kaikki kastelisin

"Ei käy, ja sana on viimeinen"
Äiti kieltää viidesti jo kiellettyään
Ymmärrä ei ensinkään

On mälsää, kismittää
Mälsää, kismittää

Ai leiki kiltisti?
Ei saa juosta eikä ääneen nauraakaan
Ei pikkuveljeä riepottaa

Just joo, reilu meininki
Pitäis kai kuin tatti seistä paikoillaan
Ei maltti piisaa kuitenkaan

On mälsää, kismittää
Mälsää, kismittää

Sade lakkaamatta hakkaa
Sade sen kun yltyy vaan
Ja on mälsää, kismittää
Byää! Byää!

(Lapsonen pieni, puhku suuttumus pois)
Byää! Byää! Byää!

(Lapsonen pieni, puhku suuttumus pois)
Byää! Byää! Byääääää!

Byää! Byää!
Mälsää! Mälsää! Mälsää!

Mälsää!
(Lapsonen pieni, puhku suuttumus pois)

Ei voi kääntää äidin päätä
Ei vähääkään voi taivuttaa

Ja on mälsää, kismittää
Byää! Byää!

:espanja:
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36866
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: "Dancing in the Rain" -Tulokset

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Onnea voittajalle! :peukku: Kilpailu oli siitä jännittävä, että perinteisiä sanoituksia ei perinteiseen draamaballadiin tullut yhtäkään. Sujuu se näinkin. Oma sijani on pettymys, koska mielestäni sanoitukseni on hirveän hauska. :draamaa: Kertooko tämä jotain minun huumorintajustani vai teidän tylsyydestä, siitä en ole varma. :ylppis:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: "Dancing in the Rain" -Tulokset

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Oho. Tie-break-tappioita on tullut paljon useammin kuin tie-break-voittoja. Kiva välillä näinkin päin.

Espanja päätyi puntarini pohjille kevään viimeisessä päivityksessä. Loppupuolen hokeman takia kappale kuulostaa enemmän taaperon kiukkukohtaukselta kuin sävellykseltä. En vain pysty ottamaan biisiä kovin vakavasti ja oli siksi pakko vähän irrotella.
TomppaJr kirjoitti:Oma sijani on pettymys, koska mielestäni sanoitukseni on hirveän hauska. :draamaa: Kertooko tämä jotain minun huumorintajustani vai teidän tylsyydestä, siitä en ole varma. :ylppis:
Konsepti oli oikein hauska, etenkin kun ehdin ensin kuvitella, että sanoittaja on erehtynyt englannin prepositioissa. Kertosäkeistö pomppasi silmille ennen kuin olin lukenut muuta sanoitusta, ja otsikkoa en kai oikein ajatellut. Kuvittelin haetun merkityksen olevan "tanssimme Loreenin musiikin tahtiin". Oli hauska huomata, että prepositio oli sittenkin aivan oikein. :mrgreen:

Toisaalta alkuperäisen toistosäkeen pitäminen miltei ennallaan ja englanninkielisenä oli sanoitukselle myös riippa. Ratkaisu tuntui hieman laiskalta. Jos sanoitus repäistäisiin ulos käännöskisakontekstistaan ja esitettäisiin jollekulle, joka ei tunne alkuteosta, säkeen englanninkielisyys varmasti kummastuttaisi. Minusta käännöksen pitäisi toimia omillaan ja suhtaudun aina kriittisesti siihen, jos lukijalta edellytetään alkutekstin tuntemusta.

Kroonisen haaveunen ja Loisen järjestystä jouduin kyllä miettimään, mutta eipä se olisi loppusijoituksiin vaikuttanut.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16197
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: "Dancing in the Rain" -Tulokset

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Täysin oikeat tulokset, jee. :tapu:
TomppaJr kirjoitti:Kertooko tämä jotain minun huumorintajustani vai teidän tylsyydestä, siitä en ole varma.
Onnistuin omassa päässäni käsittämään sen ankan Romanian sekä toissavuotisen Albanian yhdistelmältä, mikä ei oikein tässä vaiheessa tuntunut vielä tarpeeksi tuoreelta käytettäväksi uudelleen. :sorivaan: Tai sitten olin tyhmä. :heh:

Niin, ja omani tosiaan kuului sarjaan pikaiset tekeleet, kuten Tomppa kommenttiketjussa huomasi. :mrgreen: Idea siihen tuli eräältä viisuviikon illalta, kun Ruth meni polkupyörällä ympyrää keskellä väkijoukkoa. Todellisuudessa hän kuitenkin pysyi pystyssä eikä kukaan jäänyt alle. :heh:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36866
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: "Dancing in the Rain" -Tulokset

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Ai niin, voi apua. :rofl: Olen ihan unohtanut Ruthin ympyräpyörimiset. Sanoitushan nousi heti ihan uusiin ulottuvuuksiin. En (ehkä) ihan nyt kestä!
Meow cat, please meow back.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11935
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Dancing in the Rain" -Tulokset

Viesti Kirjoittaja sziget »

Asialliset tulokset. Muistin (jos en olisi muuten arvannut), kummassa päässä Timoteuksen puntaria viisu majaili. Kolmen muun käännöksen tekijöistä ei ollut vastaavia aavisteluja.
TomppaJr kirjoitti:Kilpailu oli siitä jännittävä, että perinteisiä sanoituksia ei perinteiseen draamaballadiin tullut yhtäkään.
Höh, kuvittelin että Juostaan on perinteisintä mitä olen aikoihin kirjoittanut. Kappaleen kunnioittaminen oli tosin enemmän nimifraasin sanelemaa kuin arvovalinta. Hopea maittaa, koska edellinen Espanja oli minulle tärkeämpi ja sen kisan voittoa en vaihtaisi mihinkään. Yli sadan sivun Aallottaren tiivistäminen kymmenen rivin sanoitukseen (loput olivat toistoa) kävi jo työstä, siihen verrattuna tämä kilpailu oli kevyttä hölkkää.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36866
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: "Dancing in the Rain" -Tulokset

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

sziget kirjoitti:
TomppaJr kirjoitti:Kilpailu oli siitä jännittävä, että perinteisiä sanoituksia ei perinteiseen draamaballadiin tullut yhtäkään.
Höh, kuvittelin että Juostaan on perinteisintä mitä olen aikoihin kirjoittanut. Kappaleen kunnioittaminen oli tosin enemmän nimifraasin sanelemaa kuin arvovalinta.
Etukäteen oletin kilpailuun tulevan pelkkiä riipaisevia erosanoituksia tai elämäntuskaa purkavia toivonkipinöitä (plus loiseni), mutta kuinka väärässä olinkaan? Tribuutti aitajuoksijalle oli perinteisintä runoutta mitä näimme. :heh:
Meow cat, please meow back.

Lukittu