Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Euroviisut 2014 Kööpenhaminassa

Conchita Wurst – Rise like a phoenix

*****
70
50%
****
32
23%
***
24
17%
**
10
7%
*
5
4%
 
Ääniä yhteensä: 141

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Tä esitys ei kyllä oo mun suosikki. Tiedän, että monet sanoisi, että Conchitana Thomas on oma itsensä, mutta mä koen, että esityksestä puuttuu aitoutta. Mun tekisi koko ajan mieli pistää poika pesulle ja nähdä, kuka siellä alla oikein luuraa. Joku linkkasi luomukuvan, ja se helpotti vähän. Biisiä pidän siirappina.

En usko voittoon. Saattaa olla vuoden viisufanikupla. Tai sitten ei.
Viimeksi muokannut JuliaS, 09 Touko 2014, 17:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Like a monument to all the time we spent

Juzu24
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 241
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 21:54

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Juzu24 »

Toivon todella, että voittaa. Iltalehden mukaan esitys blokattu lähetyksestä Venäjällä ja Valko-Venäjällä, joten voi olla että Itä-Euroopan takia voitto jää vain haaveeksi.

Avatar
Paper Gangsta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1372
Liittynyt: 21 Tammi 2011, 22:45

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Paper Gangsta »

Mahdollisesti koko kilpailun voittaja! :uujee: Aivan uskomaton energia ja tulkinta! Hiukan kyllä pelotti tuloksia kattella, kun vasta viimeisenä Itävalta sanottiin. Taisivat tehdä sen tarkoituksella. :heh:
Je t'adore, here's my heart, so take it
Je t'adore, only you can break it
You got me fallen to the floor.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41966
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Juzu24 kirjoitti: Iltalehden mukaan esitys blokattu lähetyksestä Venäjällä ja Valko-Venäjällä
Ihmettelin tuota väitettä, sillä eikö moinen olisi säntöjen vastaista? Vai onko EBU vain niin hampaaton, ettei uskalla puuttua?
Rise, angel, shine, love!

Juzu24
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 241
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 21:54

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Juzu24 »

Näköjään Iltalehden juttu ei ollutkaan ihan oikein, maikkarilla tarkennusta asiaan.

http://www.mtv.fi/viihde/musiikki/artik ... ta/3355690

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16949
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Happy »

Olihan Concihita ihan huikee laulaja livenä, yllätti mut entistä enemmän laulutaidoillaan
Ansaitsi kyl finaalipaikkansa.. mut mua on kyl silti vähitellen alkanut kyrsimään täää viisu, tää parrakas nainen -look on kuitenkin mulle silti vähän too much.. en vaan pysty ottamaan artistia tosissani hyvästä musiikista huolimatta :eiei:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Leo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2632
Liittynyt: 08 Touko 2006, 20:46

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Leo »

Wow, mikä esitys :kups: . Conchita lauloi todella upeasti hienon biisinsä. Valot ja lopun liekit aikaansaivat huikean loppunousun. En yhtään ihmettelisi, vaikka euroviisut soisivat ensi vuonna Wienistä.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Mikä upea spektaakkeli - joka oli sikälikin uskomattoman hieno, että valo-liekki-Conchita-puvun helma -asetelmien ja kuvien ilme oli niin täysin wieniliäinen, Wienin art nouveauta. Olen varma että olen nähnyt jugendin naisfiguurikuvan, ehkä mainoskuva tai kuvituskuva, johon lankeavat tuollaiset säteittäiset valot korkealta yläviistosta, jonka hiukset ovat sädekehä ja jonka helma muodostaa jalustan, mutten nyt löydä. Sen puutteessa wieniläinen Josef Maria Olbrchin (josef maria, miesnainen :heh: ) kynttilänjalka vuodelta 1899 kelvatkoon:

Kuva
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Leo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2632
Liittynyt: 08 Touko 2006, 20:46

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Leo »

Mielenkiintoinen havainto ta1ja :hali: . Näin harkittu wieniläiselementtien tuominen esitykseen nostaa esityksen arvoa entisestään.

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2964
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Hieno huomio, Ta1ja! Todella mielenkiintoista! :)

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Margot »

JuliaS kirjoitti:Tiedän, että monet sanoisi, että Conchitana Thomas on oma itsensä, mutta mä koen, että esityksestä puuttuu aitoutta.
Conchitahan on nimenomaan hahmo, drag-hahmo, eikä Thomasin "oma itse". Hän totesi pressissäkin painokkaasti, ettei halua olla nainen, kun joku toimittaja kysyi, ajaako Thomas partansa ja ryhtyy "oikeaksi naiseksi", jos voittaa.
What color is your life?

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^ Ok. Itse katselisin mieluummin omaa persoonaa kuin hahmoa.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Margot »

Tässä muuten Thomas ilman maskia. Aika söpö pieni poika. :mrgreen:

Kuva
What color is your life?

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41966
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Tuossa olisi pitänyt olla spoilerivaroitus :draamaa:

Mutta niinhän sitä sanotaan, että synnymme alastomina ja kaikki mitä siihen päälle tulee, on dragia. Miten sen "oman persoonan" kenestäkään näkisi, tai voiko sitä millään vaatteilla lopultakaan peittää?
Viimeksi muokannut Rousku, 09 Touko 2014, 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Mega-Geir
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 99
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 20:20

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Mega-Geir »

JuliaS kirjoitti:^ Ok. Itse katselisin mieluummin omaa persoonaa kuin hahmoa.
Totta ja täähän menee vähintään 70% hahmo vs 30% musiikki suosio :(

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^^^ Tosi kiva kuva. That's how I like him.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Margot »

Rouskulla ihan hyvä pointti. Ihan tavallinenkin ihminen luo omaa imagoaan vaatteilla ja laittautumisella ja joskus laittautumisen puutteella. Olen itse asiassa monesti miettinyt, suhtauduttaisiinko muhun eri tavalla, jos lopettaisin meikkaamisen ja kaikenlaisen muunkin laittautumisen. Olisin kyllä tosi erinäköinen ja -oloinen, vaikken mitään kilon pakkelikerrosta yleensäkään käytä.
What color is your life?

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41966
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Mega-Geir kirjoitti:Totta ja täähän menee vähintään 70% hahmo vs 30% musiikki suosio :(
Voiko niitä jaotella noin? Onhan tässä muutakin kuin hahmo ja musiikki, eli vaikka kaikki se dramaattinen lavastus, joilla ne hitsattiin (huom. tulielementti) yhteen kokonaisteokseksi. Ei vaikutelma olisi ollut sama, jos Conchitan biisi olisi ollut vaikka Cake to bake.
Rise, angel, shine, love!

Mega-Geir
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 99
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 20:20

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Mega-Geir »

Rousku kirjoitti:
Mega-Geir kirjoitti:Totta ja täähän menee vähintään 70% hahmo vs 30% musiikki suosio :(
Voiko niitä jaotella noin? Onhan tässä muutakin kuin hahmo ja musiikki, eli vaikka kaikki se dramaattinen lavastus, joilla ne hitsattiin (huom. tulielementti) yhteen kokonaisteokseksi. Ei vaikutelma olisi ollut sama, jos Conchitan biisi olisi ollut vaikka Cake to bake.

Ei suoranaisesti tietenkään, mutta pitäähän tässä myöntää ettei tämmöstä haloota olisi jos joku tavis tämän vetäisi, vai väitätkö vastaan :tuuletus:

Mutta kelpuuttaisin ilman muuta voittajaksi, vaikka ei kyllä ole kilpailun kolmen parhaan kappaleen joukossa(omalla listallani).

Avatar
Albin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2104
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 21:21

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Albin »

Vähän mulla hävettää kun en Conchitan lauluäänestä enkä tulkinnasta pidäkkään niin paljon kuin luulin pitäväni, oi, miksi olen niin kummallinen ettei minulle mikään riitä... :kups:

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41966
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Mega-Geir kirjoitti:pitäähän tässä myöntää ettei tämmöstä haloota olisi jos joku tavis tämän vetäisi, vai väitätkö vastaan
En tietenkään väitä vastaan ja tänään juuri mietin samansuuntaisesti. Jos tosiaan eläisimme maailmassa, jossa on ihan sama millainen ulkoasu itse kullakin on, ei esitys todellakaan olisi tehonnut samoin.

ta1ja jo otti esiin art nouveaun, minulle taas tuli mieleen

Kuva

eli tuollainen syljetty halveksittu olento (ei juuri tuo kuva, mutta ajatus). Eilisen semiasun vyö varmaan liittyi vaikutelmaani. Ja esitys on hyvä, jos siitä syntyy mielleyhtymiä moneen suuntaan ja monenlaisia tulkintoja.
Viimeksi muokannut Rousku, 09 Touko 2014, 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

JuliaS kirjoitti:^ Ok. Itse katselisin mieluummin omaa persoonaa kuin hahmoa.
Jokainen taiteilija on lavalla hahmo. Toiset leikkivät hahmoudella enemmän, rakentavat teoksen siäsitä todellisuutta enemmän, mutta "realismikin" on aina fiktiota, jonka eräs työkalu on ihmisten halu pitää fiktiota faktana, ottaa todelta vaikuttava pinta totena, haluttomuus katsella pintaa syvemmälle.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Rousku kirjoitti: Mutta niinhän sitä sanotaan, että synnymme alastomina ja kaikki mitä siihen päälle tulee, on dragia. Miten sen "oman persoonan" kenestäkään näkisi, tai voiko sitä millään vaatteilla lopultakaan peittää?
Niin, tietty laittautumisessa ja pukeutumisessa on erittäin laaja skaala. Burkha päällä olevan naisen persoonaa tuskin näkee kukaan. Kyllä Conchita-maskikin mielestäni aika totaalisesti peittää. Luomu-Tom saa varmana käydä rauhassa ostamassa wurstinsä.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^^^Linkataanpa täällä hyviä kuvia, nyt täällä on jo Ziisus. :heh:
ta1ja kirjoitti:
JuliaS kirjoitti:^ Ok. Itse katselisin mieluummin omaa persoonaa kuin hahmoa.
Jokainen taiteilija on lavalla hahmo. Toiset leikkivät hahmoudella enemmän, rakentavat teoksen siäsitä todellisuutta enemmän, mutta "realismikin" on aina fiktiota, jonka eräs työkalu on ihmisten halu pitää fiktiota faktana, ottaa todelta vaikuttava pinta totena, haluttomuus katsella pintaa syvemmälle.
Oon kyllä eri mieltä. Ei kaikki lavarealismi ole fiktiota, jonka kansaraukka nielaisee pinnallisuuttaan. Onhan oltava mahdollista olla oikeasti (ainakin lähes täysin) oma itsensä lavalla. Viisut on kyllä foorumi, jossa sitä ei kaikkein eniten näy. Itse ostan esim. Norjan Carlin paketin, varsinkin luettuani hänestä ja biisin synnystä.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

JuliaS kirjoitti:Oon kyllä eri mieltä. Ei kaikki lavarealismi ole fiktiota, jonka kansaraukka nielaisee pinnallisuuttaan. Onhan oltava mahdollista olla oikeasti (ainakin lähes täysin) oma itsensä lavalla. Viisut on kyllä foorumi, jossa sitä ei kaikkein eniten näy. Itse ostan esim. Norjan Carlin paketin, varsinkin luettuani hänestä ja biisin synnystä.
:raaps: No en minä tarkoittanut alkuunkaan, että ketään huijataan, enkä sitäkään, että realismi olisi vähäisempää tai kierompaa työstäessään ihmisten halua uskoa se todeksi. Taide on aina taidetta, ei todellisuutta, mutta ei se tee siitä huonoa tai väärää todellisuutta, se on taidetta. Fiktio ei ole väärää faktaa, vaan fiktiota. Puutuin vain siihen väitteeseen, jonka mukaan tyylilajien välille rakennetaan arvoasetelmia, että realismia pidetään lähtökohtaisesti aidompana. Sellainen on pinnallista.

Se, että Carl esittää biisinsä realistisesti ei tee hänen esityksestään aidompaa. Ratkaisevaa minusta on se miltä esitys tuntuu, miten uskottavasti esittäjä kykenee esittämään sen minkä haluaa sanoa. Conchitan nostattama tunne on aivan yhtä aito kuin Carlin ja juuri se tekee Conchitasta niin vaikuttavan: spektaakkeli, jonka sydämenä on aito tunne. Mielestäni Itävalta ja Alankomaat, tyylillisesti vastakkaiset, ovat molemmat aivan huippuja ja ihan samoista syistä, vaikka ovatkin tyylillisesti erilaisia. Molemmat ovat linjakkaasti omien ehtojensa mukaisia, kokonaisvaltaisia ja ytimenä aito, uskottava tulkinta.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41966
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Viimeinen virke pätee myös Ruotsin viisuun: sehän on linjakkaasti Melodifestivalen-ehtojen mukainen :joojoo:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ on se upeaa työtä, mutta jos keskeistä on miten tunne tavoittaa: jos tolstoin mukaan taiteen työ on kokea tunne ja äänin, sanoin, kädenliikkein, siveltimen vedoin välittää se tunne vastaanottajalle niin että hän voi kokea saman tunteen niin jos tunne ei minua tavoita, en voi pitää siitä yhtä paljon. Taituruutta ei käy kiistäminen, eikä joidenkin muiden kokemaa tunnetta. Linjakkuus on siinä miten taitavasti välittää sen mitä haluaa välittää, ja sen voi tehdä monin samanarvoisin tavoin, mutta keskeistä on se tunne - mutta joo, olet oikeassa syytä miettiä onko MF tyylillisesti itselleni etäinen :heh:
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

ta1ja kirjoitti: No en minä tarkoittanut alkuunkaan, että ketään huijataan, enkä sitäkään, että realismi olisi vähäisempää tai kierompaa työstäessään ihmisten halua uskoa se todeksi. Taide on aina taidetta, ei todellisuutta, mutta ei se tee siitä huonoa tai väärää todellisuutta, se on taidetta.
...
Se, että Carl esittää biisinsä realistisesti ei tee hänen esityksestään aidompaa. Ratkaisevaa minusta on se miltä esitys tuntuu, miten uskottavasti esittäjä kykenee esittämään sen minkä haluaa sanoa.
Realismi on siis vain tyylilaji? Eikä taide voi millään tavalla ilmaista todellisuutta? Voi olla että ymmärrän sut väärin, mutta onko tässä taustalla vähän sellainen relativistinen ajattelu, että mistään ei oikein saa kiinni, kaikki on suhteellista, fiktiota ja faktaa ei voi erottaa?

Mielestäni artisti voi ilmaista jotain aitoa itsestään. Tai sitten ei.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41966
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Minusta artistin itse ei ole kiinnostava, sen täytyy olla jotain yleisempiä asioita, joita ilmaisee. Näitä itsejähän me tapaamme joka päivä kotona, töissä, harrastuksissa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Elvis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6397
Liittynyt: 01 Marras 2013, 13:06

Re: Itävalta 2014: Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Viesti Kirjoittaja Elvis »

Conchitan ääni on uskomaton ja kappale on kaunis ja koskettava. Esitys on yksinkertaisen näyttävä.
"It Has Always Been Now Or Never.
The Decision Has Got To Be Made"

Melovin - Under The Ladder

Lukittu