Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Euroviisut 2015 Wienissä

Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

*****
40
15%
****
23
9%
***
33
13%
**
36
14%
*
132
50%
 
Ääniä yhteensä: 264

OpenWide
Naukkailija
Naukkailija
Viestit: 53
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 23:21

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja OpenWide »

Peli oli menetetty jo silloin, kun Suomi valitsi PKN:n edustajakseen. Ymmärsin heti, missä mennään. 50 prosenttia äänistä voi unohtaa, koska musiikin ammattilaiset eivät tällaiselle esitykselle pisteitä anna. Eli Suomi antoi jo UMK-vaiheessa 50 prosenttia äänistä pois. Näin kovatasoisessa kilpailussa ei ole vara antaa yhtään tasoitusta. Ja kuitenkin Suomi antoi 50 prosenttia tasoitusta heti kättelyssä. Eihän tässä ole mitään järkeä.

Miksi yleisölle annettiin 90 prosentin valta UMK:ssa? Mitä järkeä siinä on, kun kansainvälisessä kilpailussa suhde on 50:50.
Minusta UMK:ssä pitäisi järjestää vielä superfinaali kahden eniten ääniä saaneen kesken. Näin varmistutaan siitä, ettei yhden artistin/yhtyeen kannattajat pääse juhlimaan heti, vaan asia koetellaan vielä laajemminkin.

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11319
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Niin kauan kun viisuissa on tämä 50/50-äänestys voimassa, kannatan itsekin UMK:hon vuosien 2013-2014 kaltaista raatia (ja formaattia ylipäätään, vähemmällä tyhjäkäynnillä tosin). Kuten sanottu, nykyviisuja ajatellen paljon tarkoituksenmukaisempi lähestymistapa, joka alkoi tuottaa tulostakin. Tämän vuoden UMK olisi toiminut ehkä joskus vuonna 2008.
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

OpenWide
Naukkailija
Naukkailija
Viestit: 53
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 23:21

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja OpenWide »

Olisipa UMK 2016 tällainen:

Laulajat/yhtyeet lähettävät YLE:lle videon omasta esiintymisestä. Ammattilaisraati arvioi esiintymiset piilossa julkisuudelta ja valitsee vetovoimaisimman esittäjän Suomen Euroviisuedustajaksi. Jos esittäjä ei ole vetovoimainen, peli on jo menetetty. Näin kovatasoisessa kilpailussa ei yksinkertaisesti pärjää, jos läsnolo jättää kylmäksi.

Parasta tässä on se, että valinta tapahtuu piilossa julkisuudelta. Näin madalletaan kynnystä osallistua tähän kilpailuun. Tunnetutkin artistit voivat osallistua kilpailuun, kun ei tarvitse pelätä sitä, että häviää sille ja sille esiintyjälle. Esittäjä tulee tietenkin itse tietäämään, kenelle häviää, jos kerta häviää. Mutta kansa ei tiedä. Ja se tässä on se pääasia. Ei mene maine, kun kukaan muu ei tiedä, että on edes ottanut osaa tähän kilpailuun.

YLE ilmoittaa vain voittajan nimen. Ja sen, kuinka monta videota kilpailuun lähetettiin. Kaikki muu pidetään salassa.

Tämän jälkeen säveltäjät ja sanoittajat tekevät lauluja tälle YLE:n valitsemalle esiintyjälle. YLE:n raati valitsee suoraan loppukilpailuun viisi parasta kappaletta. Sitten seuraa äänestys (musiikin ammattilaiset 50 %, kansa 50 %).
Eniten ääniä saanut laulu voittaa.

Ja lopuksi vielä koreografia kilpailu voittajakappaleelle.

Saataisikohan tällä tavalla enemmän pisteitä?

Avatar
janiwolf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1642
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 09:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja janiwolf »

OpenWide kirjoitti:Olisipa UMK 2016 tällainen:

Laulajat/yhtyeet lähettävät YLE:lle videon omasta esiintymisestä. Ammattilaisraati arvioi esiintymiset piilossa julkisuudelta ja valitsee vetovoimaisimman esittäjän Suomen Euroviisuedustajaksi. Jos esittäjä ei ole vetovoimainen, peli on jo menetetty. Näin kovatasoisessa kilpailussa ei yksinkertaisesti pärjää, jos läsnolo jättää kylmäksi.

Parasta tässä on se, että valinta tapahtuu piilossa julkisuudelta. Näin madalletaan kynnystä osallistua tähän kilpailuun. Tunnetutkin artistit voivat osallistua kilpailuun, kun ei tarvitse pelätä sitä, että häviää sille ja sille esiintyjälle. Esittäjä tulee tietenkin itse tietäämään, kenelle häviää, jos kerta häviää. Mutta kansa ei tiedä. Ja se tässä on se pääasia. Ei mene maine, kun kukaan muu ei tiedä, että on edes ottanut osaa tähän kilpailuun.

YLE ilmoittaa vain voittajan nimen. Ja sen, kuinka monta videota kilpailuun lähetettiin. Kaikki muu pidetään salassa.

Tämän jälkeen säveltäjät ja sanoittajat tekevät lauluja tälle YLE:n valitsemalle esiintyjälle. YLE:n raati valitsee suoraan loppukilpailuun viisi parasta kappaletta. Sitten seuraa äänestys (musiikin ammattilaiset 50 %, kansa 50 %).
Eniten ääniä saanut laulu voittaa.

Ja lopuksi vielä koreografia kilpailu voittajakappaleelle.

Saataisikohan tällä tavalla enemmän pisteitä?
kuulostaa hyvältä idealta
Raha kasvaa hattuun ja lasten vaatteet pomo vaatii.

Avatar
Sahara
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 424
Liittynyt: 23 Touko 2006, 09:57
Paikkakunta: Kreikka

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Sahara »

Raadit helkkariin. Olisin suonut Suomelle paikan finaalissa.

Olen tän vuoden edustajastamme paljon ylpeämpi kuin monesta edellisestä yhteensä. En edes muista viime vuoden Suomen viisua.

Ei se sijoitus (etenkään, jos ei olla kärkikolmikossa/-viisikossa) loppujenlopuksi merkitse niin paljoa. Kymmenes tai kahdeskymmenestoinen, ihan sama.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42002
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Timoteus kirjoitti:Eikä voi edes syyttää semifinaalin itäpainotteisuutta.
Tämän tiedon ja siihen liittyvän tilaston toivoisin saavan enemmänkin julkisuutta.
Rise, angel, shine, love!

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Vai niin. Onpa todella "yllättävää", että asiansotkijaraadit vihasivat tätäkin! Ihan niin kuin Kuunkuiskaajiakin. Ja Ranskan Jessy Matadoria taisivat myös aikoinaan inhota. Ja Romanian Cezaria? Ja... (Toivottavasti en nyt muista aivan väärin. En pääse tarkistamaan virallisilta sivuilta, koska ne eivät suostu jostakin syystä toimimaan kunnolla.)

Tekisi mieli sanoa EBU:lle, että pitäkää tunkkinne ja Euroviisunne. :syvalta:
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

tinov
Siemailija
Siemailija
Viestit: 134
Liittynyt: 13 Tammi 2015, 14:46

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja tinov »

Viimeinen sija tuli omassa semifinaalissa. Oliko jollekkin isokin yllätys. Täysin ansaittu sijoitus.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4095
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Jonttu kirjoitti:
Koirankuonolainen kirjoitti: Lisään vielä tähän, että aivanko oikeasti uskot, että Satin Circus olisi tuolla pärjännyt? Olisiko se lisännyt ihmisten mielenkiintoa viisuja kohtaan enemmän kuin PKN teki?
En kai niin ole sanonut missään? En tiedä, ehkä se kohtalaisesti olisi pärjännyt, ehkä 15 sakkiin.

Mielenkiinnosta en tiedä mutta menestystähän viisuista ensi sijassa haetaan, kai? Ainakin itse olen kyllästynyt nolliin pisteisiin ja jumbosijoihin kurkkua myöten. Kuka muu on, käsi ylös?
En tiedä, oletko sanonut. Mutta PKN:n valintaa ja valinnan kannattajia olet kritisoinut erittäin kovin sanoin. Sen perusteella helposti saattaapi saada sellaisen käsityksen, että mielestäsi Satin Circus tai joku muu UMK-ehdokas olisi todennäköisesti pärjännyt ihan kärkisijoille asti. Mutta kerrankos minä olen ihmisten motiiveista erehtynyt. Minusta on ihan sama, ollaanko viisuissa finaalin viidestoista vai semifinaalin viimeinen. Voittaja muistetaan, muiden sijoitukset unohtuvat. Softengine pärjäsi viime vuonna hienosti, mutta suuri yleisö ei 11. sijaa juuri noteerannut. Suurin osa ihmisistä ei tiedä, miten vaikeaa viisuissa on pärjätä, eikä se heitä edes kiinnosta.

Olen varmasti vuosien mittaan kokenut paljon useampia Suomen huonoja sijoituksia kuin sinä. Niitä on onnistuttu keräämään kaikilla mahdollisilla karsintasysteemeillä. Ei auttanut edes Jim Pembroken sävellys ja Juicen sanoitus. Voin kokemuksesta kertoa, että siihenkin tottuu ja oppii suhtautumaan huumorilla :heh: Tai sitten ei.

Oman näkemykseni viisuista ja niihin osallistumisen merkityksestä olen selittänyt niin moneen kertaan, että jääköön nyt yleisön pyynnöstä väliin.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Albin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2104
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 21:21

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Albin »

.. jotain taulukkoa jota kävin silmäilemässä ymmärsin niin että kansat tykkäs PKN:stä enemmän kuin eliitti... :hiips:

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Koirankuonolainen kirjoitti: Olen varmasti vuosien mittaan kokenut paljon useampia Suomen huonoja sijoituksia kuin sinä.
Katsoin tuossa että olet 40 vuotta viisuja seurannut mikä tarkotitaa että et kyllä "paljon useampia" ole kokenut.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
kalonike
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 581
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 16:40

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kalonike »

PKN:n paluuta juhlitaan "Piritorilla" – suora lähetys Ylen sivuilla
http://yle.fi/uutiset/pknn_paluuta_juhl ... la/8013916

:tuuletus: <3

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4095
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Jonttu kirjoitti:
Koirankuonolainen kirjoitti: Olen varmasti vuosien mittaan kokenut paljon useampia Suomen huonoja sijoituksia kuin sinä.
Katsoin tuossa että olet 40 vuotta viisuja seurannut mikä tarkotitaa että et kyllä "paljon useampia" ole kokenut.
Jaa jaa, sitten olen arvioinut ikäsi pahasti väärin. Onnittelut nuorekkaana pysymisestä!
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Koirankuonolainen kirjoitti: Jaa jaa, sitten olen arvioinut ikäsi pahasti väärin. Onnittelut nuorekkaana pysymisestä!
:tuuletus: Noh, kylllä minä hieman tosta vuosimäärästä jään jälkeen mutten kovin merkittävästi.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
_kevylimato_
Puuteroi nenää
Puuteroi nenää
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Tammi 2010, 21:04

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja _kevylimato_ »

Yksi havainto tuli tässä tehtyä.

Viimeisen seitsemän osallistumiskerran aikana Suomella on ollut neljä englannin- ja kolme kotimaankielistä edustusbiisiä. Englanninkielisille biiseille yhteistä oli, että ne pääsivät finaaliin. Kotimaankielisille yhteistä oli, että ne eivät päässeet finaaliin. Pitäisiköhän myöntää, että Eurooppa ei arvosta kansallisromantiikkaa ja siirtyä vaikka Ruotsin tielle kielivalinnoissa? :tosion:
(Tyhjä)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42002
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Miksi sitten Viro on pärjännyt omakielisillä biiseillä :mitvit: Kielethän kuulostavat suunnilleen samalta.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Koirankuonolainen kirjoitti: Minusta on ihan sama, ollaanko viisuissa finaalin viidestoista vai semifinaalin viimeinen. Voittaja muistetaan, muiden sijoitukset unohtuvat. Softengine pärjäsi viime vuonna hienosti, mutta suuri yleisö ei 11. sijaa juuri noteerannut. Suurin osa ihmisistä ei tiedä, miten vaikeaa viisuissa on pärjätä, eikä se heitä edes kiinnosta.
Silti olisi kiva olla se maa joka pärjää edes suht hyvin kuin se ainainen jumbomaa. Muutos on mahdollinen, otetaan esimerkiksi Norja. Sehän oli takavuosina aina se maa joka jäi viimeiseksi. Mutta miten onkaan käynyt viime vuosina? Hyviä top-10 sijoituksia on tullut ropisemalla vuosi toisensa perään kuten taas nytkin tuli. Kyllä Suomellakin olisi kaikki edellytykset nousta tähän kategoriaan, viime vuosi sen osoitti.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ eiiii Norjaa esimerkiksi. Sillä on ollut jotain ei nii kamalia mutta en muista mitä mikä kertoo paljon ja sitten ihan hirveitä jotka muistan kun ne on niin kamalia kuten se sinällään kivasti laulavan Marian imelä teinijollotus ja sehän solli tangen tongenin järkyttävän hirvee veisu. Rybak on ainoa jonka muistan ja joka ei ollu hirvee.

Norjan euroviisutaivalta kuvaa se että niillä on ollut karsinnoissa poikkeavia mielenkiintoisia jotka Suomi olisi varmaan valinnut rohkeasti mutta Norja aina päätynyt johonkin viisuimellykseen.
Viimeksi muokannut ta1ja, 24 Touko 2015, 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

No joka tapauksessa jumbomaan maine on pitkälti jäänyt taakse, 2000-luvulla 7 kpl top-10 sijoituksia. Mikä estää Suomen nousemasta samalle tasolle? Kyllä täällä jotakin tehdään pieleen kun aina möyritään pohjamutia.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
rewind
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 579
Liittynyt: 26 Touko 2008, 09:35

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja rewind »

Jonttu kirjoitti:Mielenkiinnosta en tiedä mutta menestystähän viisuista ensi sijassa haetaan, kai? Ainakin itse olen kyllästynyt nolliin pisteisiin ja jumbosijoihin kurkkua myöten. Kuka muu on, käsi ylös?
Totta puhuen menestys on ollut melko yhdentekevää sen yhden voiton jälkeen, koska se tuli niin mahtavan suomalaisella tyylillä. Tykkään siitä, että repäistään - tavalla tahi toisella. Jollei se kelpaa, niin aivan sama. Arvostan tinkimättömyyttä enemmän kuin keskinkertaista pärjäämistä tai kompromisseja pisteiden toivossa. Olisihan toki vitsikästä ostaa vaihteeksi takuuviisu Ruotsista ja katsoa, pärjäämmekö mekin viisutehtaan muotoonprässätyllä tuotteella :D
El Robocop!

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Koirankuonolainen kirjoitti: Viisuja 40 vuotta seuranneena olen sitä mieltä, että vaihtoehtoja ja marginaalia pitää olla mukana, jotta tapahtuma säilyisi elinvoimaisena, vaikka niillä ei välttämättä menestystä tulekaan. Valtavirrasta poikkeavia hämmästyttäviä, kummastuttavia, hulvattomia ja koko viisuinstituution kyseenalaistaviakin kappaleita - muuten ollaan vaarassa vajota tylsyyden suohon ja ähky uhkaa. Minusta PKN sai aivan hämmästyttävän hyvin pisteitä puhelinraadeilta, myös maista, joiden en olisi ennakolta odottanut heitä äänestävän. Kysyntää vaihtoehdoille siis näyttää olevan.
Oon ihan samaa mieltä tästä. Viisuissa ei pitäisi olla liian kilpailuhenkinen. Olen joka tapauksessa iloinen PKN:n poikien puolesta siitä, että saivat kansansuosiota myös Euroopasta. Se fakta myös vähän rauhoittanee tätä foorumia. Itä-Euroopasta tulevat äänet ovat mielenkiintoisia. On taidettu muutamassa lehtijutussakin tehdä vääriä arvioita.

On ollut hienoa seurata, miten upeasti PKN edusti rankan viisureissun. He todellakin ovat näyttäneet, että kehitysvammainen voi olla edustaja ja osallistua vaikka mihin, ja heidän kuuntelemisensa on tärkeää. Pertin monet kommentit ovat kultaa, kuten haastattelussa ennen viisufinaalia: "Ei se niin voi olla, että aina Pertti Kurikka voittaa, muidenkin pitää saada..." Toivon ja uskon, että heistä tulee pitkän linjan julkkiksia. Olen hyvin iloinen siitä, mitä Suomessa on ollut meneillään PKN:n ympärillä. Se on paljon tärkeämpää kuin menestys. Viisujen joku 15. sija olisi unohtunut hyvin pian.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42002
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Jonttu kirjoitti:Mielenkiinnosta en tiedä mutta menestystähän viisuista ensi sijassa haetaan, kai?
Minä haen mielenkiintoa. Parempi jumbosija mielenkiintoisella biisillä kuin voitto tylsäkkeellä. Toki toivon suosikkibiiseilleni kisassa menestystä, mutta suosikkiani ei ratkaise se, mistä maasta biisi tulee. Jos en pidä Suomen biisistä, en toivo sen kummemmin menestyvänkään.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
rewind
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 579
Liittynyt: 26 Touko 2008, 09:35

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja rewind »

JuliaS voisi jo palauttaa näppikseni ;)
El Robocop!

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Haha! :D
Like a monument to all the time we spent

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

_kevylimato_ kirjoitti:Yksi havainto tuli tässä tehtyä.

Viimeisen seitsemän osallistumiskerran aikana Suomella on ollut neljä englannin- ja kolme kotimaankielistä edustusbiisiä. Englanninkielisille biiseille yhteistä oli, että ne pääsivät finaaliin. Kotimaankielisille yhteistä oli, että ne eivät päässeet finaaliin. Pitäisiköhän myöntää, että Eurooppa ei arvosta kansallisromantiikkaa ja siirtyä vaikka Ruotsin tielle kielivalinnoissa? :tosion:
Tulihan se kieliperustelukin sieltä! Johan sitä on tässä odotettukin.

Euroviisuissahan on 2000-luvullakin pärjätty aika mukavasti mm. viron-, (osittain) udmurtin- ja unkarinkielisillä kappaleilla. Tuskinpa suomenkaan kielellä menestyminen siis mikään mahdottomuus on, kun kerran sukulaiskielilläkin tunnutaan aika mukavasti porskutettavan! Raadit toki palvovat nimenomaan englannin kieltä, mutta todisteita todellakin löytyy muidenkin kielten pärjäämisestä.

Eikä se Suomen menestys ole sillä englannillakaan mitään kehumisen arvoista 2000-luvulla ollut, Lordia - ja ehkä Softengineä - lukuun ottamatta. Vai ovatko nämä muka komeita sijoituksia: 18., 20., semifinaalin 15., semifinaalin 18., 17., 25. (viimeinen), 21., 24.?

Kyllä Suomen menestymättömyydessä on kyse jostakin muusta kuin laulukielestä.
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Wadde »

PKN:llä on ollut niin toivoton tehtävä (viittaan siis raatipisteisiin), että kyllä tuo olisi pitänyt Ylen viisutiimissä osata ennakoida. Kyllähän täällä Kuppilassa osattiin ennustaa, että raatipisteisiin homma kaatuu. Yle lähti kuitenkin jo karsinnoista asti rummuttamaan PKN:ää menestyjänä ja kenties jopa viisujen voittajana. Eikö siellä nyt oikeasti löydy asiantuntemusta sen verran, että ei nähty miinaa, minne ollaan kävelemässä? PKN:llä ei ole ollut mitään mahdollisuuksia päästä finaaliin tällä systeemillä. Ruotsin voitto kielii entistä enemmän siitä, että Satin Circusta sinne viisuihin olisi pitänyt olla väkisin työntämässä, ei PKN:ää.

JA PKN:ää en syytä tästä tippaakaan, he tekivät sen minkä pystyivät. Mutta jonkun pitäisi ottaa tästä Ylessä vastuu.

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Wadde kirjoitti:PKN:llä on ollut niin toivoton tehtävä (viittaan siis raatipisteisiin), että kyllä tuo olisi pitänyt Ylen viisutiimissä osata ennakoida. Kyllähän täällä Kuppilassa osattiin ennustaa, että raatipisteisiin homma kaatuu. Yle lähti kuitenkin jo karsinnoista asti rummuttamaan PKN:ää menestyjänä ja kenties jopa viisujen voittajana. Eikö siellä nyt oikeasti löydy asiantuntemusta sen verran, että ei nähty miinaa, minne ollaan kävelemässä? PKN:llä ei ole ollut mitään mahdollisuuksia päästä finaaliin tällä systeemillä. Ruotsin voitto kielii entistä enemmän siitä, että Satin Circusta sinne viisuihin olisi pitänyt olla väkisin työntämässä, ei PKN:ää.

JA PKN:ää en syytä tästä tippaakaan, he tekivät sen minkä pystyivät. Mutta jonkun pitäisi ottaa tästä Ylessä vastuu.
En tajua mitä Ylessä on tapahtunut että tämä biisi edes 18 joukkoon valittiin, asia on ollut täysi mysteeri alusta alkaen. Ehkä siellä ajateltiin ettei tämä pärjäisi ja otettiin hyvän asian tukemisen vuoksi mukaan tms? Jossain vaiheessa on kuitenkin siellä ja muualla mediassa sitten iskenyt joku kumma joukkosokeus eikä olekaan nähty että tällä keisarilla ei olekaan vaatteita.

En minäkään bändiä syytä todellakaan, kurja mieli itsellenikin tuli kun menestystä ei heille tullut (onneksi sentään puhelinääniä jonkun verran). Mutta kun kylmä fakta vaan on että ei tällaisella nyt vaan voi viisuissa pärjätä, se olisi pitänyt Ylessä ilman muuta tiedostaa jo alunperin. Haluaisin kyllä kuulla Yleltä selityksiä.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
Sahara
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 424
Liittynyt: 23 Touko 2006, 09:57
Paikkakunta: Kreikka

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Sahara »

Ei voitto, vaan jalo kilpa.
Vai miten se nyt meni...

Mutta siis, PKN:n mukanaolo on tuonut varmasti paljon sellaista hyvää, mitä moni ei osaa edes aavistaakaan vielä.

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Ja PKN:n menestymättömyydessähän ei olis niin paljon ongelmaa, jos se olisi voittanut Suomen karsinnat ja sitten se olisi lähtenyt kisoihin normaalin Suomi-artistin tavoin. Mutta kun tosiaan PKN:ää alettiin markkinoida viisuvoittajana jo Suomen karsinnoissa, niin se kielii siitä, että joku Ylessä ei osaa hommiaan. Voiko olla mahdollista, että eivät about muistaneet, että raadeilla on näin iso vaikutusvalta nykyajan viisuissa? :mitvit:

PKN:n puolesta olen onnellinen, että olisivat menneet yleisöäänten perusteella jatkoon.

aurora34
Maistelija
Maistelija
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 12:59

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja aurora34 »

Mä niin toivon, ettei tämän vuoden kaltaista pohjanoteerausta enää tapahdu. Tämä lopputulos oli jo tiedettävissä talvella. Tänä vuonna olisi ollut niin paljon hyviä kappaleita, joilla olisi mahdollisuus menestyä ja sitten lähetetään kisoihin juuri se yksi, jolla ei ole mitään mahdollisuuksia selviytyä. Suomalaiset ovat ilmeisesti unohtaneet, mitä varten UMK on. Ei siksi, että löydettäisiin mahdollisimman kiva ja erottuvan räväkkä kappale, vaan että löydettäisiin musiikillisesti sellainen biisi, jolla on mahdollisuus menestykseen. Tai sitten UMK on väärä reitti Euroviisuihin. Valitettavasti usein jo ehdokaslistan nähdessään tietää, mikä lopputulos on. Se shokeeraavin, erottuvin ja suomalaisin kappale voittaa ja ne helmet jätetään rannalle. YLE herätkää jo pliis!. :eiei: Ps. Ja Lordin kappalehan oli tarttuva ja hyvä ja SOPIVASTI erilainen. Eihän Lordia ja PKN:ä voi verrata mitenkään!

Lukittu