Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Euroviisut 2016 Tukholmassa

Frans – If I were sorry

*****
39
28%
****
29
21%
***
30
21%
**
21
15%
*
21
15%
 
Ääniä yhteensä: 140

Avatar
Albin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2103
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 21:21

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Albin »

Tarkoitus oli päivittää puntarini tänään, mutta mietin vielä .. ylläripylläri Ruotsi on minun Excelissä ykkösenä eikä tunnu mitenkään omalta että Ruotsia hehkuttaisin :kups: Onko tämä hetken häiriö vai pidänkö todella tätä Fransia ja Fransin kappaletta todella parhaana. :draamaa: (Kreikka ja Suomi :mitvit: )

Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20365
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Päädyin kuuntelemaan tänään Melodifestivalenin tyrkkyjä. Onhan tämä aito ja sympaattinen, mutta Wiktoriaa täällä vieläkin kaivataan. Kun Ruotsi isännöi viisuja, tuntuu tämä poikkeavan kaavasta. 2013 vastoin kaikkia odotuksia Robin Stjernberg nousi AC'sta voittoon asti. Nyt naapuritalon poika Frans edustaa Ruotsia. Ei tämä siltikään ole vuoden erikoisin valinta, ks. esimerkiksi Puola.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41743
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Hazard kirjoitti:Ei tämä siltikään ole vuoden erikoisin valinta, ks. esimerkiksi Puola.
No jaa, Puolasta ei koskaan tiedä, mitä valitsevat. Ruotsista on kuvitellut tietävänsä. Siksi tämä on erikoisempi.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41743
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Minä nyt ihmettelen tätä edelleen, kun en vain tajua. Siis kun kuuntelette tätä biisiä, asettutteko jonkun asemaan? Oletteko se laulaja-minä, jolla ei ole anteeksipyydeltävää tms? Vai henkilö, jolle hän laulaa? Vai katseletteko tapahtuvaa jotenkin äidillisesti, samalla tavoin kuin vanhemmat (kai) voivat seurata teiniensä edesottamuksia ja haparoivia ensiaskeleita seurustelusuhteiden saralla. Tai (vähän edelliseen asennoitumiseen liittyen) muistelette hymyillen itseänne tuonikäisenä, tuossa tilanteessa?

:mitvit:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36558
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

En oikeastaan asennoidu tarinaan millään lailla. Tämä on vaan musiikillisesti niin oivallinen.
Meow cat, please meow back.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16163
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Ja tuo artikulaatiokin on niin viehättävä. :ihana: Vois mun puolesta laulaa vaikka sitä puhelinluetteloa samalla tavalla, niin olisi siltikin puntarikärjessäni. :heh:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

TomppaJr kirjoitti:Tämä on vaan musiikillisesti niin oivallinen.
Juuri siksi mäkin varmaan tähän silloin aluksi ihastuin. Nerokas kappale. Yksinkertainen, moderni ja kiintoisa.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41743
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Eli siis sama kuin mitä jo edellisellä sivuilla pohdin: minun ehkä pitäisi osata kuunnella tämä kappale kuulematta sanoja. Voi, miksei Frans voi laulaa vaikka sanokaamme kymriksi?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Elvis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6396
Liittynyt: 01 Marras 2013, 13:06

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Elvis »

Itse kuulen nimenomaan sanoja, ikään kuin sivustakatsojan näkökulmasta.
"It Has Always Been Now Or Never.
The Decision Has Got To Be Made"

Melovin - Under The Ladder

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Stargazer kirjoitti:Tulkitsin lyriikoiden kertovan erotilanteesta, jossa toinen osapuoli on tehnyt jonkin raskauttavan virheen jonka vuoksi suhde on päättymässä, ja lyriikoiden kertoja toteaa "Olen pahoillani, että tämä meni näin - no enkä ole. Jos minulla olisi jotain anteeksipyydettävää, tekisin kaikki nämä teot, mutta kun ei ole".

Ei minusta, minusta kertojaminä on laulaja, Frans, joka v*ttuilee toiselle osapuolella että jos minä olisin tehnyt noin sikamaisen teon olisin pahoillani, pyytäisin anteeksi, ryömisin jne, mutta etpä sinä tietenkään vaan sinulle kyse oli ihan vaan yhdestä ooksasta jonka sitten katkaisit ja heitit menemään. Kerronta on ehtomuotoista ja sitten toteaa:

Then I’d do it all again
If I really had the chance
But I know deep inside for you it’s just another
dance


Sillä rajoilla onko rasisttaavaa marttyyrimarinaa, mutta teksti on sen verran vihamielinen, että pysyy minulle paremmalla puolella. Hyvä kappale, raatisuosiosta tulee nauttimaan, veikkaan.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Roope
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 18474
Liittynyt: 02 Joulu 2003, 19:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Roope »

Fransin postikortti on kuvattu Ystadissa ja ympäristössä Kuva

http://www.svt.se/melodifestivalen/har- ... ntest-2016

salla73
Maistelija
Maistelija
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016, 14:48

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja salla73 »

Kyllä tämä erottuu kisassa. Tässä on jotain pelkistetyn lumoavaa, versus esim. Venäjän " ylituotettu" plastinen pläjäys. Joskus less is more ja tää on niin virkistävä biisi muiden seassa. Lämpenee <3

Avatar
Stargazer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3750
Liittynyt: 15 Touko 2014, 12:35

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Stargazer »

ta1ja kirjoitti:
Stargazer kirjoitti:Tulkitsin lyriikoiden kertovan erotilanteesta, jossa toinen osapuoli on tehnyt jonkin raskauttavan virheen jonka vuoksi suhde on päättymässä, ja lyriikoiden kertoja toteaa "Olen pahoillani, että tämä meni näin - no enkä ole. Jos minulla olisi jotain anteeksipyydettävää, tekisin kaikki nämä teot, mutta kun ei ole".
Ei minusta, minusta kertojaminä on laulaja, Frans, joka v*ttuilee toiselle osapuolella että jos minä olisin tehnyt noin sikamaisen teon olisin pahoillani, pyytäisin anteeksi, ryömisin jne, mutta etpä sinä tietenkään vaan sinulle kyse oli ihan vaan yhdestä ooksasta jonka sitten katkaisit ja heitit menemään. Kerronta on ehtomuotoista ja sitten toteaa:

Then I’d do it all again
If I really had the chance
But I know deep inside for you it’s just another
dance


Sillä rajoilla onko rasisittaavaa marttyyrimarinaa, mutta teksti on sen verran vihamielinen, että pysyy minulle paremmalla puolella. Hyvä kappale, raatisuosiosta tulee nauttimaan, veikkaan.
Hyvä tulkinta, en huomannut tuota vihamielisyyttä :miettii: Vain sen, että kertojaminä syyttää toista osapuolta: "jos minulla olisi jotain anteeksipyydettävää, tekisin näin, mutta kun ei ole (koska sinä tässä teit väärin enkä minä)". Rasittavaa marinaa ja narinaa yhtä kaikki.
Rousku kirjoitti:Mietin, onnistuisinko pitämään kappaleesta puhtaan musiikillisesti, jos osaisin kuvitella siihen toisen esittäjän ja teeman.
Mihin tulokseen tulit? Itse inhoan kappaletta juurikin Fransin äänen, aksentin ja teiniero-teemaisten lyriikoiden takia, ja toisaalta tykkäsin runollisesta Kedvesemistä (joka ei musiikillisesti taida hirveän kaukana olla?), joten jos tähän säveleen olisi yhdistetty myönteisemmät, ei-englanninkieliset lyriikat ja vaikka joku Željko Joksimović laulajaksi, pitäisin todennäköisesti enemmän. Toisaalta opin tänä vuonna If I were sorryn ja I didn't know'n ansiosta vihaavani puhelaulua, joten ehkä sekään ei auttaisi :mrgreen:
Why? Because it's Eurovision.
Empire of the freaks, all drinks on me

Avatar
Albin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2103
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 21:21

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Albin »

Minun on pakko tunnustaa etten ole tämän kohdalla paljon sanoja kuunnellut. Mutta kaiken tämän euroviisuhumun keskellä juuri tämä kappale sai minut kuulemaan jotain uutta. Siis uutta viisuissa.
En tiedä kuinka paljon olen pahoillani näistä viesteistäni tänne kuppilaan, mutta jos olisin niin .. :mitvit:

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Lisäisin vielä, että vaikka tämä ei ole ihan ykkössuosikkini niin tälle voisin voiton mielelläni suoda. Viisuissa pohjoismaista (etenkin Islannista) on tullut useita amerikkalaisen teini-tv-sarjan tunnarilta kuulostavia ehdokkaita, mutta ne ovat olleet sitä kaikiessa kliseisyydessääja imelyydessä. Tämä on hyvän laatuteinisarjan tunnari. Uskottava, teinielämänmakuinen ja rehellinen. Niinkuin My so called life. Tai joku ruotsalainen Fucking Åmal.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

murka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2630
Liittynyt: 08 Loka 2008, 16:31

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja murka »

Onko tämä Ruotsin vastine Unkarin Kedvesemille? Aika näyttää.

Oho! En lukenut aiemmin tämän ketjun kommentteja koska halusin kuunnella kappaleen ennen kuin pisteytän. Sen jälkeen töräytin kommenttini ja vasta sen jälkeen aloin lukemaan ketjua. Sinällään mielenkiintoista kuinka moni on huomannut tästä sukulaisuutta Kedvesemiin. Makuasioista ei kannattaisi kiistellä mutta minulle Kedvesem on aina Kedvesem.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41743
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Rousku »

ta1ja kirjoitti:Sillä rajoilla onko rasisttaavaa marttyyrimarinaa, mutta teksti on sen verran vihamielinen, että pysyy minulle paremmalla puolella.
Kuuluuko vihamielisyys myös musiikissa?

Kedvesem, johon tätä on verrattu, oli hyvinkin herttainen, tässä on ainakin sanoituksen tasolla kitkeryyttä. Ehkä siksi en kuule samuutta.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Ei itse musiikissa vihamielisyys nyt niin erityisesti kuulu, ainakaan teinimittapuulla kun referenssinä on punk ynnä muu, mutta teiniangsti kyllä.

Samaa villapaitafolkhipster- tyyppistä tyylilajia tämä Kedvesemin kanssa on, voisi olla samalta sarjan soundtrackiltä, mutta siinäpä ne yhtäläisyydet ovatkin. Samantyyppisen tyylin sisällä voi tehdä ja ilmaista monia eri tunnetiloja laajalla keinovalikoimalla.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Ihme_Mies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2667
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Ihme_Mies »

Jumankauta. :synkka:

Tätä olematonta rallattelua ei voi, eikä saa verrata loistavaan 'Kedvesemiin'! :megafoni: :heihaloo:
"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion."
Steven Weinberg

Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20365
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Kedvesem oli loppujen lopuksi melko tylsä, itseään toistava rämpytys. Ensin kuulin siinä jotain mielenkiintoista, mutta alun kiinnostus lopahti ja biisi tippui tippumistaan. Fransin biisi on selvästi parempi. :joojoo:
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Stargazer kirjoitti:Hyvä tulkinta, en huomannut tuota vihamielisyyttä :miettii: Vain sen, että kertojaminä syyttää toista osapuolta: "jos minulla olisi jotain anteeksipyydettävää, tekisin näin, mutta kun ei ole (koska sinä tässä teit väärin enkä minä)". Rasittavaa marinaa ja narinaa yhtä kaikki.
Noin itsekin olen sen tulkinnut, ja minusta tuo taas on kaikkea muuta kuin rasittavaa marinaa, jotenkin niin toden- ja elämänmakuinen verrattuna useimpiin viisusanoituksiin, eli piristävä poikkeus niiden joukossa...
V*ttuilulaulut :ihana: :heh:

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4069
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Minä muistan niiiin hyvin kun Frans lauloi pikkunöösinä Allsång på Skansen -ohjelmassa Zlatanista yllään pari numeroa liian iso keltainen t-paita... Katsottiin ohjelmaa telkkarista Ahvenanmaan-möksällä. Voi niitä ihania aikoja :parku: Ehkä osittain tuonkin takia pidän tästä kappaleesta ja esityksestä niin kovasti.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Daniel Norbergin melloparodian making of. Lopussa selviää, miksi Wiktoria ei ollut mukana. Kuolin. :repeilee:

https://youtu.be/5Z-tTPsqNCE
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Murrimarri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1268
Liittynyt: 27 Marras 2015, 20:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Murrimarri »

Tämä soi äsken Loopilta. :peukku:
"We are safe in the circle of light, nothing bad will never across the line."

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7498
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Aloin esikatselua katsellessa miettiä olisiko Fransin voitto viisuille edes niin paha juttu? Uskon, että Irlannin useammat voitot 90-luvullakin kirpaisivat vain kerra ja menoa jatkettiin silti lähes hymyissä suin. :mrgreen:
Žvižej fucked up the solo

Avatar
Mattan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3318
Liittynyt: 20 Huhti 2012, 20:09

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Mattan »

Olisin sataprosenttisesti Fransin leirissä, mikäli hän edustaisi mitä tahansa muuta maata. En silti panisi pahakseni voitosta, sillä silloin voiton veisi erinomainen kappale suorastaan loistavalla esityksellä, joka erottuu överilavaesitysähkyseurasta kuin raikas tuulahdus. En tiedä, miten Ruotsi sen teki, mutta eväät kantanevat korkealle. Voittoon? En tiedä, vastus on kova, mutta korkealle.
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että tänä vuonna on Euroviisut.

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4894
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja toivo »

Voi vaikuttaa menestykseen, että edustaa juurikin Ruotsia. Ihmiset ajattelevat, etteivät halua Ruotsin voittavan taas ja jättävät äänestämättä.

Avatar
helidon
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 549
Liittynyt: 12 Helmi 2013, 08:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja helidon »

On tää vaan freesi, tää Ruotsin biisi! Nyt, kun on kuullut kaikki kappaleet niin moneen kertaan, tämä on lepoa korville ja saa hyvälle tuulelle. Mulla ei ole aavistustakaan, mistä Frans laulaa, mutta pidän kappaleen yksinkertaisesta rakenteesta, pikkunätistä pelkistetystä melodiasta, ja uusvanhasta modernista soundista (lähin vertailukohta taitaa olla kanadalainen Vine -tähti, Billboard-ykkönen Shawn Mendes, jotain 16-v.; samat soundit ja tyyli ). Ihan supertrendikäs ja kiva ja toimii harjoitustenkin perusteella.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41743
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Ruotsi 2016: Frans – If I were sorry

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Olen jatkanut askartelua tämän osterin parissa. Olen ensinnäkin miettinyt, onko vikana Frans (kun Fransin soundi on sellainen teinisti vähän nariseva), ja koettanut kuvitella siihen tilalle vaikka jokun keski-ikäistyneen pikkubutch-trubaduurin kypsemmällä äänellään laulelemaan. Vaikutelma paranee, mutta edelleen kiusaa sanoituksen sorry - story - glory -toisto. Vaihdan takaisin Fransiin. Totean, että sovituksen pystyn (ehkä) kuulemaan kiinnostavana, mutta sen kuuntelua taas häiritsee se, että kysymyksessä on laulu. Siis ihmisääni. Kuin joku puhuisi samanaikaisesti, kun yritän kuunnella musiikkia, ja sitten vielä joku toinen kikattelee. Periaatteessa kyllä pidän siitä, että biisi on muuta kuin sitä jauhetuinta mellopurkkaa, mutta kun se ei ole ihan oikeaa pitämistä kuitenkaan.

Taidan luovuttaa.

:sorivaan:
Rise, angel, shine, love!

Lukittu