ESC 2017: raadit

Euroviisut 2017 Ukrainassa
Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16655
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

ta1ja kirjoitti:Lisäksi minusta pitäisi perata ostiko Moldova ja Montenegro esimerkiksi itselleen mainosaikaa välihaastisten muodossa (epic sax guy ja kosinta).
Montenegron kosinnan olisin halunnut nähdä :uujee:

Avatar
manic
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1063
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 17:32
Paikkakunta: helsinki

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja manic »

Leo kirjoitti:Vaikka tavallisia musiikin kuuntelijoita.
Ja minkä uuden näkökulman raadit silloin toisivat, kun puhelinäänet nimenomaan tulevat taviksilta?

Avatar
andre06
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4103
Liittynyt: 02 Maalis 2014, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja andre06 »


Avatar
Murrimarri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1272
Liittynyt: 27 Marras 2015, 20:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja Murrimarri »

En tiedä onko täällä vielkä mainittu, mutta Azerbaidzanin raatiäänet ykkössemissä olivat aika huvittavan näköisiä. :rofl:
Edit: Huomasin vielä senkin että ovat pistäneet semissä kreikan sijalle 15, mutta finaalissa antanut 5 pistettä. :heh:
"We are safe in the circle of light, nothing bad will never across the line."

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42010
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja Rousku »

:stupido: Sulkevat silmänsä kuin Yle konsanaan. Tai vielä pahemmin.

Voisiko olla systeemi kuin mäkihypyssä ainakin aikoinaan oli, että korkein ja matalin arvostelutuomareiden pisteistä pudotetaan pois? Tai jakaa maat raadeille ja ehkä puhelinäänestäjillekin niin, että kaikki eivät saisi äänestää kaikkia, eli omat tilastollisesti todennettavat suosion ja dissauksen kohteet olisivat äänestämättömissä.

Muuten bongasin jutusta lauseen "Each juror signs a declaration, stating they will judge the songs independently, based on a number of criteria, such as the song, the lyrics, the performance and hit potential." Eli lyriikoihin täytyisi raadin jäsenen perehtyä, olivat mitä kieltä tahansa, ja hittipotentiaaliakin ajatella.
Viimeksi muokannut Rousku, 15 Touko 2017, 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

viisufantti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1271
Liittynyt: 10 Tammi 2014, 19:13

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja viisufantti »

Jonttu kirjoitti:Suomi on päässyt jo hyvään seuraan


:rofl2: vai :shock:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8154
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Leo kirjoitti:Miten Suomen raati voi pitää Ruotsia parhaimpana ja Portugaliakin parempana :shock: ?
Ihan helposti, pidinhän minäkin. Ei musiikin kaltaisessa asiassa ole objektiivista paremmuusjärjestystä, eikä kaikki ihmiset ole samaa mieltä. Vaikka Portugali, ihme kyllä, voitti äänivyöryllä, ei sen paremmuutta ole todistettu objektiivisessa mielessä.

Toinen asia josta haluan huomauttaa on tämä maiden epätasa-arvoinen buffaus viisulähetyksen yhteydessä. Muistaakseni Tanskan viisujen yhteydessä Suomi sai mainosaikaa peräti erillisen videoklipin muodossa, eikä kukaan (suomalainen) viisufani tuolloin murissut asiasta. Sattumoisin tuona vuonna Softengine toikin Suomen toiseksi parhaan sijoituksen viisuissa (syistä, joita en ymmärrä, sillä en pitänyt kyseisestä biisistä).
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Ehkä Suomi sai verrannollisesti toiseksi parhaan sijoituksensa ihan siksi, että biisi oli huikea? :ylppis:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8154
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Rousku kirjoitti: ja hittipotentiaaliakin ajatella.
Ei sitä ainakaan ajateltu Portugalin tapauksessa...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

hra47 kirjoitti:Ei musiikin kaltaisessa asiassa ole objektiivista paremmuusjärjestystä, eikä kaikki ihmiset ole samaa mieltä.
Tämä. Viisut eivät ole mikään juoksukilpailu, jossa jotkut vain juoksevat kovempaa ja sillä selvä. "Oikeusmurhista" pöyristyminen on monesti kohtuutonta, vaikka pettymyksen tunteiden purkaminen toki kuuluu tänne foorumille.

Viisut ovat silti tietenkin kilpailu, ja se on iso osa niiden kiinnostavuutta. Itse en kuitenkaan jaksa ottaa tuloksia kovin sydänverellä, edes Suomen osalta. (Se minua tosin häiritsee paljon, jos Suomen karsinta on alatyylistä shaibaa.)

Pidän silti tietenkin hyvin tärkeänä, että järjestäjät pyrkivät karsimaan oikeaa kähmintää, mikä on jotain muuta kuin sitä, että raadit mokomat menivät tykkäämään Ruotsin kappaleesta. Onneksi raatejakin on niin paljon, että räikeiden tapausten vaikutus pienenee. En usko, että suoranainen raatien lahjonta tai sovittu pisteiden vaihto on kovin helppoa tai yleistä. Raatien yhteistuloksessa on kuitenkin paljonkin järkeä ja logiikkaa. Anteeksi, jos olen ärsyttävä ja mielipiteeni ovat vääriä. :hiips:
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Puutarhuri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1743
Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja Puutarhuri »

Ruotsin suosiminen ei onneksi ole niin silmiinpistävää, koska se on takuumenestyjä muutenkin. Ja osasyy on radiosoitettavuus Suomessa. Selkeä dissaaminen näyttäisi melkein omituisemmalta. Mutta joo, kyllä se 10 pistettä olisi nytkin riittänyt. Viime vuonna itsekin äänestin Ruotsia, mutta Frans olikin tosi hyvä.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja rosetta »

hra47 kirjoitti:Ihan helposti, pidinhän minäkin. Ei musiikin kaltaisessa asiassa ole objektiivista paremmuusjärjestystä, eikä kaikki ihmiset ole samaa mieltä. Vaikka Portugali, ihme kyllä, voitti äänivyöryllä, ei sen paremmuutta ole todistettu objektiivisessa mielessä.
Toki musiikki on pitkälle makuasia, sen kai nyt kaikki tietävät, mutta on kuitenkin olemassa tiettyjä objektiivisia kriteereitä millä musiikin laatua voi arvostella / arvottaa. (Kuten kaikki musiikin ammattilaiset tietävät.) Sen kieltäminen on jonkinlaista musiikillista nihilismiä, kuten väite että Ruotsi olisi sellaisin kriteerein voinut olla millään lailla Portugalin kappaletta parempi. :eiei:
(Minustahan Ruotsin ällötys ei ollut edes musiikkia, mutta tässä mennäänkin sitten jo niiden makuasioiden puolelle.)

Pakko sanoa, että Salvador osui kyllä niin täysin oikeaan voittopuheessaan...

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Varsinkin näin monentyyppistä musiikkia sisältävässä kilpailussa on todella vaikeaa laittaa kappaleet paremmuusjärjestykseen silkan laadun perusteella. Arvostelijan makuasiat tulevat väkisin mukaan ja se, mitä osa-alueita hän katsoo ensisijaisesti arvostelevansa.

En ihmettele, että raadit pitivät Ruotsista, enkä kai lopulta sitäkään, että yleisö. Olen koko ajan pitänyt sitä toimivana pop-esityksenä, sanoituksen ja shown limaisuus vain häiritsevät minua paljon.

Ei Suomen raadin 12 pistettä tälle miellyttänyt minuakaan, mutta ei sen tarvitsekaan. Kannattaa silti muistaa sekin, että yksittäisistä raatien jäsenistä vain yksi rankkasi tämän ykköseksi.
Viimeksi muokannut JuliaS, 16 Touko 2017, 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42010
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja Rousku »

JuliaS kirjoitti:^Varsinkin näin monentyyppistä musiikkia sisältävässä kilpailussa on todella vaikeaa laittaa kappaleet paremmuusjärjestykseen silkan laadun perusteella. Arvostelijan makuasiat tulevat väkisin mukaan ja se, mitä osa-alueita hän katsoo ensisijaisesti arvostelevansa.
Monentyyppistä musiikkia sisältävässä kilpailussa pitää kai koettaa arvioida, mitä tyyppiä kukin biisi on (tai yrittää olla), ja sen perusteella miettiä, miten se täyttää tyyppinsä laatuvaatimukset? Arvottamatta niitä lajityyppejä. Kun mietin miten olisin raatilaisena pisteyttänyt ykkössemin, niin kyllä Kypros on nostettava Albaniaa korkeammalle, sillä siitä ei ollut suorituksena varsinaista vikaa (okei, sävelmä on turhan monotoninen ja jankkaava, sitä ehkä voi pitää vikana). Albaniassa oli pielessä vähän kaikki. Silti pidän siitä enemmän kuin Kyproksesta. Samoin Kreikkaa pitää rangaista siitä että laulusuoritus meni penkin alle, vaikka se henkilökohtaisesti minulle jotain perverssiä nautintoa suokin :heh:. Ei varmaan ollut tarkoitus että lauletaan niin kurjasti.

Ruotsi oli radiopop-lajissaan pätevä suoritus, mutta ei tuonut siihen mitään varsinaisesti uutta. Samoin vaikkapa Georgia powerballadi-sarjassa. Ruotsin joutuisin pisteissä nostamaan pisteissä muutaman enemmän omaa makuani vastaavan kappaleen ohi, juuri tuon pätevyyden takia. Portugali taas oli enemmän kuin pätevä. Biisi itsessään ei välttämättä ole ihmeellinen, mutta sopi täydellisesti tulkittavaksi esittäjälleen, joka sametinpehmeine äänineen oli kisojen parhaita laulajia.
JuliaS kirjoitti:En ihmettele, että raadit pitivät tästä
Ai mistä?
Viimeksi muokannut Rousku, 16 Touko 2017, 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Sorry, Ruotsista siis kyse. Korjaan.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

rosetta kirjoitti:Toki musiikki on pitkälle makuasia, sen kai nyt kaikki tietävät, mutta on kuitenkin olemassa tiettyjä objektiivisia kriteereitä millä musiikin laatua voi arvostella / arvottaa. (Kuten kaikki musiikin ammattilaiset tietävät.) Sen kieltäminen on jonkinlaista musiikillista nihilismiä, kuten väite että Ruotsi olisi sellaisin kriteerein voinut olla millään lailla Portugalin kappaletta parempi. :eiei:
Jos Ruotsi ei musiikin ammattilaisten käyttämin kriteerein voinut olla Portugalin kappaletta parempi, miten selität sen, että yli neljäsosa tuomareista (56/200) kuitenkin sijoitti Ruotsin Portugalin edelle?

Tässä nimilista.
Albania A Haig Zacharian male 08/05/1952 Professor
Australia A Dr. Steven Capaldo male 17/05/1972 Uni. Music Education Lecturer, Conductor, Composer, CD producer.
Australia E Natasha Cupitt female 02/08/1977 Voice Coach, Performer, Conductor
Austria B Andreas Zahradnik male 07/08/1958 Host, Editor, Scriptwriter, Journalist
Azerbaijan D Anar Huseynli male 12/07/1978 vocalist, musician
Belarus C Victoria Aleshko female 04/05/1980 Singer
Belarus D Alexey Gross male 25/09/1989 Singer
Belgium A Kevin Cocco male 21/08/1987 Teacher/singer/song composer/Communication officer
Belgium B Typh Barrow female 10/05/1987 Singer/author of lyrics/composer
Belgium C Jean-François Pottier male 16/02/1978 Head of Music Nostalgie Belgique
Belgium D Etienne Baffrey male 13/06/1964 Founder and director of radio antipode/ Teacher at IAD-Radio
Belgium E Mia Lena female 22/01/1998 Singer/Student
Bulgaria A Milka Miteva female 23/04/1953 musician, pianist, lecturer at the New Bulgarian University, Headmaster of "L. Pipkov" National Musical School
Bulgaria B Orlin Pavlov male 23/04/1979 singer, actor
Bulgaria C Maria Grancharova female 24/06/1971 singer, producer
Bulgaria D Atanas Stoyanov male 04/07/1980 journalist, radio host and presenter
Bulgaria E Nelly Rangelova female 15/09/1958 pop singer
Croatia C Saša Lozar male 12/02/1980 singer
Cyprus B Tasos Evaggelou male 16/09/1979 Radio producer/journalist
Cyprus D Stella Georgiadou female 05/04/1969 Perfomer/Singer
Denmark C Monique female 16/02/1966 Songwriter & singer
Denmark D Morten Kærså male 26/09/1957 Musicproducer, Composer, Musician & Singer
Denmark E Cisilia female 19/12/1998 Singer
Estonia D Jakko Maltis male 20/01/1980 Singer
Finland B Jonas Olsson male 10/06/1981 producer/songwriter
Finland C Marcus Sjöström male 19/02/1970 Music Director
Finland E Kashwell male 08/06/1994 Music Producer
France D Steven Bellery male 13/06/1986 Music Expert
France E Hédia Charni female 17/05/1982 Culture and Music Journalist / TV Host
Greece A Xenia Ghali female 14/08/1989 Composer and producer
Greece B Vicky Gerothodorou female 01/11/1965 Lyricist
Greece D Akis Anastasiadis male 21/05/1972 Music producer
Ireland B Suzanne Doyle female 20/03/1968 Music industry consultant
Ireland D Dayl Cronin male 08/12/1993 Singer/musician
Israel B Noy Alooshe male 13/08/1979 Music Producer and Radio DJ
Italy B Antonello male 05/07/1985 Musician
Italy C Giusy Cascio female 30/04/1975 Journalist
Italy D Chiara Di Giambattista female 07/07/1974 Television author and screenwriter
Italy E Antonio Allegra male 25/04/1966 Market director, stickers and cards
Malta B Whitney female 22/05/1996 Singer
Moldova A Natan male 11/11/1987 Composer / Singer / Producer
Moldova B Nelly Ciobanu female 28/10/1974 Artist
Moldova E Denis Zubov male 10/07/1978 Producer
Montenegro A Bozo Bulatović male 11/05/1972 musician,radio DJ
Montenegro C Ivana Pekić female 29/01/1989 Solo singing professor
Montenegro D Draško Djurović male 07/11/1962 TV and Movie director
Montenegro E Dragan Bulajić male 19/02/1969 music manager
Norway C Janne Monsen Tveit female 08/06/1991 Editor
Poland E Magdalena Tul female 29/04/1980 singer
Romania A Luminita Anghel female 17/10/1968 artist
Romania C Tavi Colen male 09/10/1967 artist
Slovenia E Aleksander Lavrini male 21/08/1975 Music editor, sound editor
Switzerland B Pele Loriano male 15/02/1969 Songwriter, Producer, Session Musician
Switzerland E Jean-Marie Fontana male 09/09/1957 Artist and A&R Consultant
United Kingdom B Rokhsan Heydari female 02/06/1985 Songwriter
United Kingdom D Jay London male 17/06/1987 Radio DJ
Bulgarialaiset ja italialaiset kenties taktikoivat, mutta millä loput 47 Ruotsin Portugalin edelle rankannutta ammattilaismielipidettä selittyvät?

Asiaan liittymätön huomio. Mitä tekemistä Italian tuomarin E tittelillä on musiikin kanssa? :mitvit:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^No vaikka sillä hittipotentiaalikriteerillä, ihan hyvin joku voi laittaa Ruotsin Portugalin edelle. Eri asia, olenko sitä mieltä, että pitäisi.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

^ :joojoo:

Kysymys olikin erikseen rosettalle osoitettu. Hän esitti väitteen, ettei musiikin ammattilaisten käyttämin kriteerein Ruotsia voi pitää Portugalia parempana, joten haluan kuulla hänen selityksensä sille, miksi viitisenkymmentä musiikin ammattilaista kuitenkin piti. Sinä et ole esittänyt tällaista väitettä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja rosetta »

^ Ai minunko tässä pitää yksittäisten raatilaisten outoja rankkauksia selittää...? :shock: (Täällähän on moneen kertaan ihmetelty raatien äänestyskäyttäytymistä monessakin suhteessa, ja tämähän on vain yksi esimerkki siitä.)

Selitä sinä puolestasi sitten, miksi raadit rankkasivat Suomen niin alas (esim. Australian ja Kreikan alapuolelle), koska puhtaasti musiikillisin kriteerein sitä on hyvin vaikea selittää. Ihan samoin kuin sitäkin että kukaan rankkaisi Ruotsin Portugalin yläpuolelle musiikillisen perustein, eli siinä ovat siis vaikuttaneet muut perusteet. Joista minä taas en voi tietää, kun en ko. raatilaisia tunne. Miten voisinkaan? :mitvit: Voin vain esittää valistuneita arvauksia, siinä kuin kuka tahansa, eli tuo mainittu radiohitti-/radiosoittopontetiaali, sympatia / antipatia maata (maita) kohtaan, jne.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Rosetta, vaikka tässä Ruotsi vs. Portugali-tilanteessa tunnen samoin kuin sinä, niin kuten sinulle olen aiemminkin sanonut: yksittäisen ihmisen tuntemuksista ei voi vetää mitään objektiivisia sääntöjä. Se että sinua eivät Ruotsin ansiot kosketa ei johda siihen että siinä ei ole musiikillisia arvoja. On eri asia sanoa, että omasta mielestä biis on tyhmä, tylsä jne kuin väittää että asia absoluuttisesti on niin.

Ongelmahan on siinä, että vaikka on olemassa objektiivisiakin kriteerejä musiikille, kuten taiteelle yleensä, niiden kriteerien, kuten esitämisen sävlepuhtaus ja muu tekninen osaaminen, sävellykseen liittyvä käsityötaito, liittyminen taiteeseen on niin monimutkaista ja vaikeasti määriteltävää, että yksieslitteisiä objektiivisia kriteerejä ei vaan ole. Tämä ei silti takoita että kyse olisi vain subjektiivisista makuasioista jossa kaikki mielipiteet ovat samanarvoisia. Eivät ne ole - asiantuntijuus painaa tässäkin, asiantuntija kykenee erittelemään paremmin, kuuelmaan ja näkemeään enemmän, perustelemaan paremmin jne.

Hittipotentiaaliluonne esimerkiksi ei ole ulkomusiikillinen arvo (ellei siitä tule hallitseva arvo, mikä muuttaa tilanteen täysin). Jos tuomarit ovat vaikuttuneet biisistä sen hittipotentiaaliluonteen vuoksi niin sitten ovat, kyse on yhtä musiikillisesta perustelusta kuin Salvadorin puhe kauneudesta.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

rosetta kirjoitti:^ Ai minunko tässä pitää yksittäisten raatilaisten outoja rankkauksia selittää...? :shock: (Täällähän on moneen kertaan ihmetelty raatien äänestyskäyttäytymistä monessakin suhteessa, ja tämähän on vain yksi esimerkki siitä.)
Ei yksittäisten. Esitit kategorisen väitteen, että ammattilaiskriteerein Ruotsia ei ollut mahdollista rankata Portugalin edelle. Marssitin esiin 56 ammattilaista, jotka rankkasivat. Tässä on looginen ristiriita. Muutaman omituisesti äänestävän tuomarin voisi ehkä selittää pois ammattitaidottomuudella tai riittämättömällä paneutumisella tehtävään mutta ei 56:ta.
rosetta kirjoitti:Selitä sinä puolestasi sitten, miksi raadit rankkasivat Suomen niin alas (esim. Australian ja Kreikan alapuolelle), koska puhtaasti musiikillisin kriteerein sitä on hyvin vaikea selittää.
Australian selitin siten kuin osasin semiketjussa. Kreikkaa en osaa selittää. Mielestäni en ole väittänyt, ettäkö ammattilaisen olisi ollut mahdotonta rankata Kreikkaa Suomen edelle. Kummeksun toki sitä, että sadan ammattilaisen kollektiivisen näkemyksen mukaan Kreikka oli parempi.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8154
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Tästä kiistelystä musiikkiesitysten keskinäisestä paremmuudesta päästään eroon kun oivalletaan, ettei viisut ole paremmuus- vaan suosionkalastelukilpailu. Kukaan ei kiistäne sitä, että Portugali oli (tämän vuoden kontekstissa) suosituin esitys (ensi vuonna Portugalin temppua on turha yrittää uudelleen kun näitä intiimeitä ja pyrovapaita numeroita lienee enemmän).
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42010
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Jos jossakin muussa ketjussa lainaamani artikkelin tiedot pitävät paikkansa, niin nyt oli taas hittipotentiaali yksi raadin arviointikriteereistä. Kuka nekin päättää, ja saako raatilainen ennen tehtäväänsä sitoutumista tietää, minkä kriteerien mukaan joutuu esitykset arvioimaan? Säikähdettiinkö viime vuodesta, jolloin tuota kriteeriä (kai) ei ollut, ja saatiin voittaja joka sitä tuskin täyttää?

Hittipotentiaali toki on tavallaan musiikillinen kriteeri sekin, mutta liittyy musiikin käyttötilanteeseen ja -tarkoitukseen. Miksi juuri se on valittu, sen sijaan että arvioitaisiin biisin karaokekelpoisuutta? Mihin niitä hittejä oikein tarvitaan; radiohittejä varsinaan tällaisena aikana jolloin kukin voi valita musiikkinsa itse?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Luulisi, että tuo tarkoittaisi muutakin hittipotentiaalia kuin mitä radioon tulee. Onhan Spotify-hittikin hitti.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42010
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Eli että raatilainen arvioisi, onko biisi (tarkemmin sanottuna sen studioversio) sellainen, että mahdollisimman moni ihminen siitä tykkäisi? En oikein ymmärrä - eikö yleisöäänestys riitä ratkaisemaan tuon, sen sijaan että raadin pitää koettaa arvailla?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Ihan hyvä kysymys. En oikeastaan kannata itsekään tuota arvosteluperustetta. Paljonkohan sen mainitseminen kuitenkaan muuttaa, en tiedä...
Like a monument to all the time we spent

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Timoteus kirjoitti:Ei yksittäisten. Esitit kategorisen väitteen, että ammattilaiskriteerein Ruotsia ei ollut mahdollista rankata Portugalin edelle. Marssitin esiin 56 ammattilaista, jotka rankkasivat. Tässä on looginen ristiriita. Muutaman omituisesti äänestävän tuomarin voisi ehkä selittää pois ammattitaidottomuudella tai riittämättömällä paneutumisella tehtävään mutta ei 56:ta.
Itse asiassa en esittänyt, siis käyttänyt ilmausta "ammattilaiskriteerein", vaan "musiikillisin kriteerein", jotka ammattilaiset tietävät, tai heidän ainakin luulisi tietävän. (Ja tuota listaa kun katsoo, niin itse asiassa iso osa ei ole varsinaisesti musiikin ammattilaisia, vaan joukossa on monia journalisteja, radio-DJ'itä, tuottajia, market directoreita jne.) Mutta kuten yllä sanoin, myös muut kuin puhtaasti musiikilliset kriteerit selvästikin vaikuttavat rankkauksiin. Niistä voin vain esittää niitä ym. valistuneita arvauksia, tai sitten vain kummeksua, kuten sinä Kreikan vs. Suomen osalta ;)

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Minusta tässä hittipotentiaali-asiassa sotketaan nyt kaksi asiaa. Ja huomaan että olen parin viime päivän aikana itsekin niitä sotkenut. Hittihän tarkoittaa erittäin suosittua kappaletta, iskusävelmää. Kyllä sellainen edellyttää paljon musiikillista sisältöä, siis se, että hirveän monet tykkäävät kappaleesta. Hittipotentiaalin ei tarvitse tarkoittaa sen arvailua, että mistäköhän ihmiset tykkäisivät, vaan kokemusta siitä että biisi on hirmuisen tykättävä. Tuo kuulostaa epämääräiseltä, mutta on siinä ero, fokus voi olla joko biisissä, sen vahvuudessa, rakastettavuudessa jne tai pelkässä arvatussa potentiaalissa, teennäisessä arvailussa, että tämä varmaan uppoaa. Kaksi aivan eri asiaa - ja varmaan menevät sekaisin myös osalta tuomareita. Maailman suurimmat hitit ovat kuitenkin miltei kaikki myös erittäin suuria biisejä.

Kun tässä on pari päivää kulunut niin on ehkä mahdollista miettiä tässä valossa, siis hittipainotuksen osalta, miksi Portugali menestyi, mutta Suomi ei. Amar pelos dois nimittäin on hitti, se toteutta monta hitin omainaisuutta, ainakin nyt vaikkapa Hitin kaava - artikkelin listauksen mukaan. Siinä on tuttua lainattua, joka luo mielleyhtymiä ennalta tuttuihin kappaleisiin ja niihin jo liittyneisiin tunnelmiin. Se on rakenteeltaan melodialtaan sillä tavoin selkeä ja lähestyttävä, että sitä on helppo hyräillä mukana. Se ei ole pelkkää tuttuutta, sävelmä kuulostaa tutulta, mutta lähtökohta ei kuitenkaan kiinnity suoraan yhtään mihinkään. Portugalin kieli itsessään poikkeaa tavanomaisesta. Ja sitten listan viimeinen kohta: solisti on erittäin mieleenpainuva kaikin tavoin. Eksentrinen, mutat rakastettava, erittäin hyvä, kaunisääninen laulaja, jonka tulkinnassa on kauneutta ja herkkyyttä. Biisi ei ole yhtään niin hyvä ja mieleenpainuva sisarensa laulamana, tuskin olisi voittanut, olisi voinut jäädä semiinsä - siten se, että selkeästi laulaja-lauluntekijä-tyyppinen biisintekijä ymmärsi ja kykeni antamaan biisinsä toisen laulettavaksi kertoo poikkeuksellisesta näkemyksellisyydestä.

Blackbirdissä monet hitin ominaisuudet ja osa-alueet olivat selvästi vähäisempiä.

Ja kun tämä vertailu on tehty, niin sitten voi todeta, että kaiken loisatvankaan musiikin, upeiden biisien, ei tarvitse olla hittiainesta kuitenkaan. Hitteys on musiikillinen arvo, mutta se ei ole kaikenkattava musiikillinen arvo. Minusta Blackbird oli vaikuttavampi ja kauniimpi biisi, mutta jos painotus on ollut hitteydessä ymmärrän miksi Suomi menestyi niin paljon heikommin kuin Portugali.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8154
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Hitteyden käsitystä hämärtävät myös musiikkifirmat, jotka tehtailevat liukuhihnalta hiteiksi leimattuja biisejä koska hitti tarkoittaa kaupallista menestystä. Vähän samaan tapaan kuin joku Disneyn animaatiofirma tuottaa "klassikoita" ennen kuin yleisöltä on kysytty mitään, vaikka yleisöhän se vasta määrää onko jokin biisi hitti tai elokuva ajan testiä kestävä klassikko...

Toisaalta yleisökään ei ole asiassa ihan syytön ja viaton osapuoli, sillä se janoaa hittejä aikaisempien hyvin musiikillisten tai elokuvallisten kokemusten takia. Paremman puutteessa se sitten kuluttaa jos jonkinlaista potaskaa ja tekee hittejä teoksista, jotka eivät sitä pitkässä juoksussa ansaitse.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: ESC 2017: raadit

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^Nimenomaan noin. Siinä on jonkinlaista kärsimättömyyttä, etenkin levy-yhtiöiden, tuottajien ja radioiden musiikkipäälliköiden osalta. Kärsimättömyyttä ja Suomen osalta sitten osaamattomuutta. Kun ei osata tehdä niitä oikeita hittejä niin runnotaan sitten jotain henkistä smurffimusiikkia. Kunnon hittinikkareilla on valtaisa työkalupakki, musiikillista sivistystä, laaja-alaisuutta, tietoa, kykyä kaivaa tuttuuksia ja yhdistellä niistä uutuuksia. Nyt tuntuu ettei sellaisia tekijöitä meillä ole.

Sen sijaan vaikka Ruotsissa on myös ylituottamista, tyhjän jalostamista niin siellä on kuitenkin nimenomaan tuota sisältöosaamista. Vaikka itsekin pidän Ruotsin tämän vuoden biisiä aika "tyhjänä" niin pakkohan se on myöntää, että kyse saattaa olla enemmän tyylilajiin liittyvästä väheksynnästäni ja siitä että toteutus on niin kylmäksi jättävä. Mikä jälkimmäinen tietenkin on vähintään tuotantoon ja tulkintaan liittyvä miinus.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Lukittu