UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Euroviisut 2019 Israelissa
aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

niin ja Saarakin laulaa enkuks Jenni ei..

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Koirankuonolainen kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:37 Tsekkasin ohimennen pennulta, joka on ahkera Soundin ja Rumban lukija. Ei ollut ikinä kuullutkaan. Ehkä hällä on ollut pää pöpelikössä juuri siinä kohdassa. Lupasi kyllä pyhästi korjata aukon sivistyksessään.
No se oli vähän provosoivasti sanottu että ei ole voinut välttyä, mutta ehkä ovat väärän ikäisiä? Minusta olivat paljon esillä vähän aikaa sitten Helsingissä klubeilla ym ainakin. Jos googlaakin niin sieltä tulee paljon juttuja. Eikä Warnerilla nyt ihan nobodyja ole muutenkaan.
Viimeksi muokannut ta1ja, 20 Marras 2018, 23:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

Samiasd kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:46 Eikä Saara Aaltokaan ole koskaan, ei siis vieläkään, ollut tunnettu tai suosittu Suomessa musiikkinsa vuoksi, vaan kaiken muun takia. Ja vielä vähemmän nimenomaan musiikkinsa vuoksi ennen kuin kutsuttiin Uuden Musiikin Kilpailuun. Sielläkin tehtiin täyskäännös sen suhteen, minkälaista musiikkia Saara tekee. Jos oltaisiin menty vain musiikki edellä, ei Saaraa olisi koskaan valittu sisäisesti Suomen euroviisuedustajaksi.
Tais nyt olla ainoa "tunnettu" laulaja jolla oli munaa lähteä kehiin

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Niin no, minusta Saara aallonkin kohdalla mentiin nimenomaan musiikki edellä. Ei mennyt nappiin, mutta siihen oli syynä aika lailla (myös) kaikki muu osaaminen eli ylöspano ym kokonaisuuden luominen.

Tarkoitin siis, että lähteä suomalainen "kuuluisuus" edellä ei välttämättä ole mikään ainakaan menestysresepti. Musiikki ja ammattimaisuus olisi minusta lähtökohtainen ehto.
Viimeksi muokannut ta1ja, 20 Marras 2018, 23:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Samiasd kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:42 minulle Eva + Manu on kyllä tunnettu, mutta ymmärrän kyllä, etteivät heidän kappaleet missään listoilla roiku, jolloin vain valtavirtamusiikkia seuraavilta yhtye on voinut mennä ohi. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö heitä kannattaisi viisuihin lähettää. Milloin viimeksi esimerkiksi viisuvoittaja on ollut sellainen artisti, jonka kaikki maailmassa tuntee? :heh: Netta tuli ihan metsästä, Salvadorin tunnettavuutta voinee verrata juuri Evan ja Manun tunnettavuuteen, Måns oli kotimaassaan suosittu, mutta ei häneltäkään tullut hittiä toisensa perään.
Tämä. Kotimaan tunnettavuudella ei ole hitonkaan väliä siinä vaiheessa, kun mietitään, mitä Euroviisuihin tarjoillaan. :heh:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

ta1ja kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:56 Niin no, minusta Saara aallonkin kohdalla mentiin nimenomaan musiikki edellä.
Tarkoitin sitä, että ei Saara Aallon tuotantoa kuunneltu ja sen pohjalta tehty päätös, että otetaan hänet edustajaksi. Siihen vaikuttivat Saaran saama (kansainvälinenkin) mediahuomio X Factorin kautta, Saaran ääni ja kyky esiintyä osana suurta lavashowta (koska tokihan euroviisuihin sellainen tarvitaan) ja hänen oma mielenkiintonsa euroviisuja kohtaan.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10697
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja WildDance »

ta1ja kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:43
WildDance kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:24 Vai olisiko yksinkertaisesti noiden albumien menestys syy siihen, miksi kyseinen yhtye ei ole kovin tunnettu. :) Itse en kannata Tuurea tai Benjaminia edustajaksi. En todellakaan, mutta jopa nuo kaksi ovat tunnettuja Suomessa. Evalla ja Manulla on vaivaiset parikymmentätuhatta kuuntelijaa Spotifyssa ja joku 4000 tuhatta seurjaa IG:ssä. :heh: Somet joita nykyisin seurataan. Minusta sisäiselle valinnalle pitäisi olla jotkut perusteet. Miksi tämä artisti? Suuri yleisö ei kuitenkaan tätä tunne. Itse koen seuraavani musiikkia aktiivisesti, enkä ole tähän kyseiseen yhtyeeseen törmännyt. Mikä ei tosin ole ihme noiden näyttö- ja kuuntelukertojen kanssa.
^ laulavat englanniksi, toinen jäsenistä ei ole suomalainen. Ja Suomessa Kallion ulkopuolella kuunnellaan suomalaisten esittämää musiikkia suomeksi. Eihän edes Alma ole ollut kovin menestynyt Suomessa ennenkuin vasta nyt kun lehdet ja telkkari ovat paukuttaneet kymmenin-satamäärin artikkeleja ja vakuuttaneet että ulkomailla suosittu.
aj1964 kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:33 Suurin osa varmaan elättelee toivoa isosta nimestä esim Jenni Vartiaisesta joka ansaitsisi tulla kutsutuksi jos vain kiinnostusta hänellä riittäiisi. Tämä duo ei sitä ansaitse ainakaan vielä ja voisi osallistua normaalin karsinnan kautta jos niitä joskus järjestetään.
Ei minusta Saara aaltokaan ollut mikään Jenni Vartiaisen veroinen ykkösrivin artisti. Siis jos edellytyksenä on Jennin kuulija- ja seuraajamäärät. Toki varmaan laskelmoitiin brittinäkyvyydellä ja se tuo toki kansainvälistä näkyvyysmeriittiä Evaan ja manuun nähden, mutta muutoin samaa tasoa. Siis kaikilla mittareilla, lajeissaan. Suomalainen suosikki olisi sikäli kiva lähettää, että edustaisi juuri sitä mitä suomalaiset kuuntelevat, sehän on vähän viisujen eräs lähtöideoista, muttaensinnäkin jos ei Suomen rajojen ylittäminen ei kiinnosta niin ei kiinnosta ja jos viisuedustus ei kiinnosta niin turha haikailla. En oikein usko että Jenni Vartiaista kiinnostaisi. Kuten ei ketään ykkösketjun tähteä. Mutta ehkä olen väärässä ja edustaja on sittenkin Jenni :uujee:
Please. Älä edes aloita. Alman kuuntelukerrat vs. tämän duon kuuntelukerrat. :heh: Saara Aalto taas oli Suomen googletetuin henkilö, kun hänet valittiin. :) Se kertoo jotain ehkä jotain siitä, kuinka tunnettu hän oli valintahetkellä. Saara sijottui myös tunnetussa kansainvälisessa kilpailussa toiseksi. Almaa, Saaraa ja tätä duoa tuskin voi verrata...Kysynpä vaan... Mitä tämä yhtye on saavuttanut, että ansaitsisi tulla suoraa valituksi viisuihin?
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Samiasd kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:46 Eikä Saara Aaltokaan ole koskaan, ei siis vieläkään, ollut tunnettu tai suosittu Suomessa musiikkinsa vuoksi, vaan kaiken muun takia. Ja vielä vähemmän nimenomaan musiikkinsa vuoksi ennen kuin kutsuttiin Uuden Musiikin Kilpailuun. Sielläkin tehtiin täyskäännös sen suhteen, minkälaista musiikkia Saara tekee. Jos oltaisiin menty vain musiikki edellä, ei Saaraa olisi koskaan valittu sisäisesti Suomen euroviisuedustajaksi.

Ei vieläkään? Veti just Suomessa kiertueen, porukkaa näky riittävän yleisössä, nuoret fanit jonotti Lappeenrannassa nimmareita. Samaa nuorta fanilaumaa oli Forum täynnä keväällä. Samainen nuoriso osaa ulkoa Saaran biisejä. Kyllä hän on musiikkinsa ansiosta päässyt nyt suosituksi meillä. Keräsi UMK-lähetykselle maaliskuussa hyvin katsojiakin. X-Factor antoi hänelle lisäpontta, mutta sekin oli musiikkiin keskittyvä kisa, ei BB tai Julkkikset viidakossa jne, mistä myös voisi nousta kuuluisaksi.

Suosion mitta on aika epämääräinen näissä meidän keskusteluissa. Kuka on oikeasti suosittu? Jos verrataan Queenin tapaiseen bändiin, niin AIKA moni artisti jää kalpeaksi kakkoseksi. Jos vertailuna on Tangomarkkinoiden viidenneksi sijoittunut karaokesta tuttu Tiina, niin näkökulma on taas jälleen eri.

Serduchka kirjoitti: 20 Marras 2018, 22:54 Täällä valitetaan Evan ja Manun valinnasta taas jo ennen kuin on edes varmistettu, että ovatko he edustajia ja/tai millaisia ehdokaskappaleet Euroviisuihin tulevat olemaan. Hei nyt jotain rajaa! :heh:
Älä huoli, joka ikinen valinta aina herättää närää, myös Lordin valinta herätti närää. Eiköhän meistä jokainen aina joskus vähän valita. :mrgreen:



Sit on tämä ikuinen keskustelu siitä, pitääkö artistin olla a) Suomessa tunnettu b) maailmalla tunnettu c) vaiko molempia d) vai eikö mitään näistä. Kuten olen jo ennenkin todennut, kaiken a ja o on se, että artisti on varma, uskottava ja ammattitaitoinen. Netta saattoi olla tuntematon Israelissa, mutta osoitti kyvykkyytensä paikallisessa kykyohjelmassa ja hermot kesti Portugalinkin helteessä.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

WildDance kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:00 Please. Älä edes aloita. Alman kuuntelukerrat vs. tämän duon kuuntelukerrat. Saara Aalto taas oli Suomen googletetuin henkilö, kun hänet valittiin. Se kertoo jotain ehkä jotain siitä, kuinka tunnettu hän oli valintahetkellä. Saara sijottui myös tunnetussa kansainvälisessa kilpailussa toiseksi. Almaa, Saaraa ja tätä duoa tuskin voi verrata...Kysynpä vaan... Mitä tämä yhtye on saavuttanut, että ansaitsisi tulla suoraa valituksi viisuihin?
No paljonko Saaralle oli kaikesta tuosta apua? - [Hypoteettisesti, jos ovat valittu] Tämä duo on saavuttanut kaksi hyvää levyä, on valmiiksi major-levymerkillä. Suomen suurimman levymerkin johto ja muut viisupäättäjät uskovat heihin niin paljon, että valitsevat. Ja itse haluavat lähteä. [/Hypoteettisesti, jos ovat valittu]
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Nevski »

ta1ja kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:05
WildDance kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:00 Please. Älä edes aloita. Alman kuuntelukerrat vs. tämän duon kuuntelukerrat. Saara Aalto taas oli Suomen googletetuin henkilö, kun hänet valittiin. Se kertoo jotain ehkä jotain siitä, kuinka tunnettu hän oli valintahetkellä. Saara sijottui myös tunnetussa kansainvälisessa kilpailussa toiseksi. Almaa, Saaraa ja tätä duoa tuskin voi verrata...Kysynpä vaan... Mitä tämä yhtye on saavuttanut, että ansaitsisi tulla suoraa valituksi viisuihin?
No paljonko Saaralle oli kaikesta tuosta apua? - [Hypoteettisesti, jos ovat valittu] Tämä duo on saavuttanut kaksi hyvää levyä, on valmiiksi major-levymerkillä. Suomen suurimman levymerkin johto ja muut viisupäättäjät uskovat heihin niin paljon, että valitsevat. Ja itse haluavat lähteä. [/Hypoteettisesti, jos ovat valittu]
Varmaan apua oli lähinnä sille, että saadaan Suomessa katsojia ja jopa uusia faneja viisuille. Jälkikäteen voisi näin todeta.

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Nevski kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:01Ei vieläkään? Veti just Suomessa kiertueen, porukkaa näky riittävän yleisössä, nuoret fanit jonotti Lappeenrannassa nimmareita. Samaa nuorta fanilaumaa oli Forum täynnä keväällä. Samainen nuoriso osaa ulkoa Saaran biisejä. Kyllä hän on musiikkinsa ansiosta päässyt nyt suosituksi meillä.
Minusta ei vieläkään. Kun katsoo esimerkiksi, miten Saaran kappaleita kuunnellaan Spotifyssa, luvut ovat aika mitättömät. Eihän Spotify mikään ainoa mittari ole, mutta oman käsitykseni mukaan suuri osa nykynuorisosta kuuntelee musiikkia sieltä. Ja toki Saaraa varmasti mennään katsomaan keikoille, mutta mennäänkö sinne musiikin takia vai aiemmin mainitsemieni seikkojen
takia? :miettii:

Ja miksi Saara ei sitten koskaan ollut nimenomaan musiikkinsa kautta suosittu aiemmin, ennen UMK:ta ja viisuja, eli ennen tätä suurempaa huomiota? Miksi Saaran täytyi jatkuvasti osallistua kykykilpailuihin päästäkseen uralla eteenpäin? Esimerkiksi listoilla (edelleen, ei ainoa totuus, mutta huomionarvoinen) ainoa tilastomerkintä ennen UMK:ta on albumilistalla, sijoitus 43. jonka jälkeen albumi katosi listoilta.

Me viisufanit elämme usein liikaa juuri tässä viisukuplassa ja oletamme, että rakastamamme artistit ovat tunnetumpia kuin he oikeasti ovat. :heh: Minä itse pidän Saaran musiikista kovasti juuri viimeisimmän albumin myötä, ja vieläkin enemmän hänestä ihmisenä.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Samiasd kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:58 [Saaran saama (kansainvälinenkin) mediahuomio X Factorin kautta, Saaran ääni ja kyky esiintyä osana suurta lavashowta (koska tokihan euroviisuihin sellainen tarvitaan) ja hänen oma mielenkiintonsa euroviisuja kohtaan.
Ok - minä taas tarkoitin, että minusta Saaran taidot lajissaan - äänivirtuositeettia vaativa laulaminen ja vaativan lavashow uskottava kantaminen ovat yhtäläisiä ja yhtäläisesti vankan ammattimaisia kuin Evan ja Manun osaaminen ja ammattitaito kansainvälisen tasoisesti tuotetun "ruotsalaisen indiepopin" osalta- kuten Spotifyn Suomen päällikkö ja nykyinen Nelosen musiikkipäällikkö Jussi Mäntysaari duon tyylilajia kuvaili.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Samiasd kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:08
Nevski kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:01Ei vieläkään? Veti just Suomessa kiertueen, porukkaa näky riittävän yleisössä, nuoret fanit jonotti Lappeenrannassa nimmareita. Samaa nuorta fanilaumaa oli Forum täynnä keväällä. Samainen nuoriso osaa ulkoa Saaran biisejä. Kyllä hän on musiikkinsa ansiosta päässyt nyt suosituksi meillä.
Minusta ei vieläkään. Kun katsoo esimerkiksi, miten Saaran kappaleita kuunnellaan Spotifyssa, luvut ovat aika mitättömät. Eihän Spotify mikään ainoa mittari ole, mutta oman käsitykseni mukaan suuri osa nykynuorisosta kuuntelee musiikkia sieltä. Ja toki Saaraa varmasti mennään katsomaan keikoille, mutta mennäänkö sinne musiikin takia vai aiemmin mainitsemieni seikkojen
takia? :miettii:

Ja miksi Saara ei sitten koskaan ollut nimeonmaan musiikkinsa kautta suosittu aiemmin, ennen UMK:ta ja viisuja, eli ennen tätä suurempaa huomiota? Miksi Saaran täytyi jatkuvasti osallistua kykykilpailuihin päästäkseen uralla eteenpäin? Esimerkiksi listoilla (edelleen, ei ainoa totuus, mutta huomionarvoinen) ainoa tilastomerkintä ennen UMK:ta on albumilistalla, sijoitus 43. jonka jälkeen albumi katosi listoilta.

Me viisufanit elämme usein liikaa juuri tässä viisukuplassa ja oletamme, että rakastamamme artistit ovat tunnetumpia kuin he oikeasti ovat. :heh: Minä itse pidän Saaran musiikista kovasti juuri viimeisimmän albumin myötä, ja vieläkin enemmän ihmisenä.
Saara itse kertoi, ettei koskaan halunnut mennä isoihin levy-yhtiöihin mukaan, vaan teki itse omaa juttuaan. Väkisin iskee sitten se pulma vastaan, että taustalla ei ole suurta koneistoa promoamassa ja markkinoimassa Saaraa, vaan kaikki piti tehdä itse. Helposti saattoi jäädä siten myös pimentoon musascenessä. Kyllä uskon, että keikoille aika 50/50 mennään joko hänen äänitaidonsa vuoksi ja sitten myös musiikin (jälleen korostan näitä nuorempia faneja). En tiiä, oli miten oli, tärkeintä on se, että tyttö on nyt ainakin tunnetumpi kuin koskaan ennen Suomessa. :uujee: Ja Saara tuskin vaikuttaa enää meidän tuleviin menestymisiin viisuissakaan. :rofl: Ellei mystinen Saara-haamu jää leijumaan jonnekkin. :pappi:

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

^ Edelleen korostan sitä mitä jo alussa sanoin - Saara ei ole koskaan ollut Suomessa tunnettu musiikkinsa vuoksi. Tämä siis tarkoittaa sitä, että breikkaisi nimenomaan musiikillaan. Ehkä Saara ei breikannut sen vuoksi, että hänellä ei ole "isoa koneistoa" taustalla tai hänen musiikkinsa ei ole ollut tarpeeksi hyvää, syitä en osaa sanoa. Mutta minusta kukaan ei voi kieltää sitä faktaa, että Saara ei ole noussut pinnalle vain musiikkinsa, eli kappaleidensa takia. Eikä hänen valintaansakaan viisuihinkaan tehty sen takia, että hän olisi tunnettu loistavista kappaleistaan.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Samiasd kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:17 ^ Edelleen korostan sitä mitä jo alussa sanoin - Saara ei ole koskaan ollut Suomessa tunnettu musiikkinsa vuoksi. Tämä siis tarkoittaa sitä, että breikkaisi nimenomaan musiikillaan. --- Mutta minusta kukaan ei voi kieltää sitä faktaa, että Saara ei ole noussut pinnalle vain musiikkinsa, eli kappaleidensa takia.
^ Ja kuten jo sanoin, hän on nykyään tunnetty MYÖS musiikkinsa vuoksi. Ja mitä pidetään tunnettavuuden mittarina. Se onkin jo oma filosofinen kysymys, johon en lähde jankkaamaan. Jokainen voi itse pohtia ja arvioida omasta vinkkelistä. Faktaa numero kaksi en ole koskaan kieltänytkään.

Julkistais se YLE jo jotain virallista, niin loppuis tää levoton paikallaan höösääminen. :mrgreen:
Viimeksi muokannut Nevski, 21 Marras 2018, 00:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10697
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja WildDance »

ta1ja kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:05
WildDance kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:00 Please. Älä edes aloita. Alman kuuntelukerrat vs. tämän duon kuuntelukerrat. Saara Aalto taas oli Suomen googletetuin henkilö, kun hänet valittiin. Se kertoo jotain ehkä jotain siitä, kuinka tunnettu hän oli valintahetkellä. Saara sijottui myös tunnetussa kansainvälisessa kilpailussa toiseksi. Almaa, Saaraa ja tätä duoa tuskin voi verrata...Kysynpä vaan... Mitä tämä yhtye on saavuttanut, että ansaitsisi tulla suoraa valituksi viisuihin?
No paljonko Saaralle oli kaikesta tuosta apua? - [Hypoteettisesti, jos ovat valittu] Tämä duo on saavuttanut kaksi hyvää levyä, on valmiiksi major-levymerkillä. Suomen suurimman levymerkin johto ja muut viisupäättäjät uskovat heihin niin paljon, että valitsevat. Ja itse haluavat lähteä. [/Hypoteettisesti, jos ovat valittu]
Toistan itseäni, mutta tälllä yhtyeellä ei ole mitään pohjaa edustajaksi. Saaran albumi, singlet ja kiertue ovat pärjänneet paremmin. :) Tietysti tunnettavuus ei ole syy valita edustaa, mutta luulisi, että joku syy löytyisi. Saaralla oli lahjaa, hänellä oli kansainvälistä pohjaa ja hän oli aiemmin jäänyt toiseksi Ylen ns. raadin takia. Vaikuttaa tuulesta temmatulta valinnalta. Plan D? Joku tehnyt oharit? Ainoa selitys tälle järjettömyydelle. Toivottavasti valinta on edes vähemmän tunnetumpi nimi. Voin jo nähdä otsikot. :heh: Kaikkihan viisuille nauraa jos tällainen on valittu ihan tyhjästä. Nyt Yleen ollaan tyytymättömämpiä kuin koskaan. Jos sisäiset valinnat ovat tätä luokkaa, niin liityn heihin. :joojoo:
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Nevski »

^ Entä jos Eva ja Manu lähettää 3 ihan helvetin hyvää biisiä mukaan? Vaikuttaako se mitenkään mihinkään?

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ ^ no, kaikki tuo ratkeaa aikanaan. Pitikö huhu paikkansa ja jos, niin oliko valinnalke katetta. Nimittäin jos käytetään asiantuntijavalintaa, niin silloim se on sitä. Asiantuntijat valitsevat edustajan jossa näkevät mahdollisuuden, johon heidän mielestään kannattaa satsata. Ei sille muita perusteluja tarvita, tai muita "ansioita". Ihan sama kuin mikä tahansa rekrytointi. Ne päättää keillä valta on ja tulokset (eli tässä viisumenestys) puhuvat oliko asiantuntijuudella katetta. Ei siinä muita tilivelvollisuuksia ole.

Valitsijat tosiaan varmaan ovat kuulleet uusia biisejäkin. Sekin sellainen ihan pikkujuttu.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10697
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja WildDance »

ta1ja kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:29 ^ ^ no, kaikki tuo ratkeaa aikanaan. Pitikö huhu paikkansa ja jos, niin oliko valinnalke katetta. Nimittäin jos käytetään asiantuntijavalintaa, niin silloim se on sitä. Asiantuntijat valitsevat edustajan jossa näkevät mahdollisuuden, johon heidän mielestään kannattaa satsata. Ei silke muita perusteluja tarvita, tai muits "ansioita". Ihan sama kuin mikä tahansa rekrytointi. Ne päättää keillä valta on ja tulokset puhuvat. Ei siinä muita tilivelvollisuuksia ole.

Valitsijat tosiaan varmaan ovat kuulleet uusia biisejäkin. Sekin sellainen ihan pikkujuttu.
Asiantuntijavalintaa? :heh: Kuten Ylen valitsemat ammattilaisraadit? 2015 ja 2016. :) Tai ylipäätään Ylen valintoihin. Nyt heillä ei ole ollut mitään pohjaa. Ei mitään hyviä demoja. Heidän on yksinkertaisesti tarvinnut kutsua artisteja viisuihin. Ketään ei vaan kiinnosta. Ennen tarvittiin vähän muutakin... 2018 biisejä ei ainakaan ollut tehty yhtäkään ennen Saaran valintaa. Luotettiin liikaa Saaraan.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Mister Q
Maistelija
Maistelija
Viestit: 25
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 18:25

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Mister Q »

Evan ja Manun puolestapuhujat kirjoittavat kovasti heidän suoran valintansa puolesta, mikä tuntuu erikoiselta. Ihan kuin Eva ja Manu pelkäisivät ylivoimaisesti kiinnostavinta karsintamuotoa eli kolmen erityyppisen kutsuartistin kisaa. Eikö tuo karsintamuoto teidänkin mielestänne keräisi huomattavasti enemmän katsojia, kuin Eva ja Manu yksistään?

Avatar
YourMother
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 975
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 15:43
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja YourMother »

Kuinka paljon sillä sitten on merkitystä onko edustaja kuuluisa kotimaassaan, kun meidän lupa äänestää edustajaamme alkaa ja loppuu kotimaan karsintoihin?

Siellä isojen spottivalojen alla kuka tahansa stara on omillaan - meidän iso tähti on kaikille muille se nevöhööd. Ellei sitten Yle lähetä Beyoncéa joka on oikeasti tunnettu ympäri maailman.
CV: Pessimistien Ompeluseuran pj, Soppatieteen Vihtori, kolminkertainen ehdokas, edellisen elokuvan tekijä.

Cha Cha Cha,
toinen silmä jo karsastaa,
ja puhe sammaltaa,
kun tää toinen puoli must vallan saa.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8150
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Samiasd kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:46 Eikä Saara Aaltokaan ole koskaan, ei siis vieläkään, ollut tunnettu tai suosittu Suomessa musiikkinsa vuoksi, vaan kaiken muun takia. Ja vielä vähemmän nimenomaan musiikkinsa vuoksi ennen kuin kutsuttiin Uuden Musiikin Kilpailuun. Sielläkin tehtiin täyskäännös sen suhteen, minkälaista musiikkia Saara tekee. Jos oltaisiin menty vain musiikki edellä, ei Saaraa olisi koskaan valittu sisäisesti Suomen euroviisuedustajaksi.
Minä kun olen sympannut Saaraa nimenomaan siksi, että hän on ollut julkisuudessa musiikin kautta, eikä realityohjelmien tai muun oheishötön tai ihmissuhdekiemuroidensa. Toki, valittiinhan hänet jossain välissä joksikin vuoden lesboksi, tai jotain, mutta se ei tainnut olla hänen vaikutusvallassaan. Suurin buusti suosiossaan tuli X Factorin myötä ja sekin oli tiukasti musiikkiohjelma. En siis ihan ymmärrä mitä on tämä "kaikki muu", jonka ansiosta Saara on tunnettu. Saara on lahjakas musiikissa, ei ehkä sellainen monilahjakkuus kuin toivoo itse olevansa, mutta ei nyt puhuta mistään Johanna Tukiaisesta tai Matti Nykäsestä, kovan luokan julkkiksia hekin, mutta ansioituneet ihan muulla kuin musiikilla.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
hercules
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1950
Liittynyt: 12 Touko 2018, 21:06

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja hercules »

Mister Q kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:37 Evan ja Manun puolestapuhujat kirjoittavat kovasti heidän suoran valintansa puolesta, mikä tuntuu erikoiselta. Ihan kuin Eva ja Manu pelkäisivät ylivoimaisesti kiinnostavinta karsintamuotoa eli kolmen erityyppisen kutsuartistin kisaa. Eikö tuo karsintamuoto teidänkin mielestänne keräisi huomattavasti enemmän katsojia, kuin Eva ja Manu yksistään?
Tottakai on kiinnostavampi. Minähän sitä jo väläytin, ehkä olisikin tulossa? Ehkä siksi tiedotus syystä tai toisesta venyy viimevuotisesta? Tiedä siitä sitten.

En tiedä kuka täällä vauhkoo tämän duon suoran edustuspaikan puolesta ainoana oikeana ratkaisuna. Enemmän täällä vauhkoavat ne joiden mukaan kuuluisuus/tunnettuus on se mittari millä pitäisi valita edustaja. Sillä ei ole mitään väliä viisuissa onko edustaja tunnettu Suomessa tai jopa maailmalla. Rakastan Almaa, mutta jos hänet laitettaisiin viisuihin niin luulen että pettymys on suuri. Jos laitettaisiin The Rasmus, niin tulos olisi varmaan Cascadaakin heikompi. Ymmärrän, että jotta UMK saisi kiinnostavuutta osakseen kotimaassa on hyvä että edustaja on tunnettu ja herättää mielenkiintoa (jos yksi edustaja valitaan suoraan). Itseä ei kiinnosta oikeastaan muu kuin että edustaja on potentiaalinen menestyjä.
Nyt ne verhot kii

Avatar
YourMother
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 975
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 15:43
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja YourMother »

^ Hyvä puheenvuoro.
CV: Pessimistien Ompeluseuran pj, Soppatieteen Vihtori, kolminkertainen ehdokas, edellisen elokuvan tekijä.

Cha Cha Cha,
toinen silmä jo karsastaa,
ja puhe sammaltaa,
kun tää toinen puoli must vallan saa.

Avatar
Tekoripset
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1495
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Tekoripset »

Ainahan voi olla mahdollisuus että Eva ja Manu eivät ole itse artistit vaan kirjoittavat ja säveltävät jonkun kappaleista. Minusta tää duo on liian samanlainen Norma Johnin kanssa ja yle kyllä varmasti huomasi että se ei ollut hyvä yhdistelmä vaikka biisi olikin yksi viisujen parhaimpia.
<3

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Kohta ollaan taas lööpeissä, Mari Pudas jo varmaan rustailee otsikkoa "VIISUKANSA TUOHTUNEENA!".

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

hra47 kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:51
Samiasd kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:46 Eikä Saara Aaltokaan ole koskaan, ei siis vieläkään, ollut tunnettu tai suosittu Suomessa musiikkinsa vuoksi, vaan kaiken muun takia. Ja vielä vähemmän nimenomaan musiikkinsa vuoksi ennen kuin kutsuttiin Uuden Musiikin Kilpailuun. Sielläkin tehtiin täyskäännös sen suhteen, minkälaista musiikkia Saara tekee. Jos oltaisiin menty vain musiikki edellä, ei Saaraa olisi koskaan valittu sisäisesti Suomen euroviisuedustajaksi.
Minä kun olen sympannut Saaraa nimenomaan siksi, että hän on ollut julkisuudessa musiikin kautta, eikä realityohjelmien tai muun oheishötön tai ihmissuhdekiemuroidensa. Toki, valittiinhan hänet jossain välissä joksikin vuoden lesboksi, tai jotain, mutta se ei tainnut olla hänen vaikutusvallassaan. Suurin buusti suosiossaan tuli X Factorin myötä ja sekin oli tiukasti musiikkiohjelma. En siis ihan ymmärrä mitä on tämä "kaikki muu", jonka ansiosta Saara on tunnettu.
Puhuin nimenomaan omista kappaleista, en sinänsä musikaalisuudesta tai siitä, kuinka hyvin Saara osaa laulaa. Euroviisut on kuitenkin laulukilpailu, jossa kilpaillaan kappaleilla.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Andzak
Puuteroi nenää
Puuteroi nenää
Viestit: 636
Liittynyt: 12 Tammi 2016, 13:31
Paikkakunta: Turku

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja Andzak »

Kappaleen on oltava hyvä, että sillä pärjää viisuissa. Sen itsensä on saatava katsoja äänestämään kyseistä kappaletta. Seuraavana tulee esittäjä, hän voi sopia kappaleelle täydellisesti ja siten maksimoida edustusmaansa menestyspotentiaalin tai olla kappaleelle täysin epäsopiva ja laulaa nuotin vierestä romuttaen kaiken. Seuraavana tulee show, se nostaa tai laskee kokonaissuoritusta. Kappale, kappale, kappale. Syy miksi Suomi ei ole menestynyt löytyy siitä. Kaiken muun voivottelu on turhaa, kun itse kuulin Saaran kappaleet ekaa kertaa odotin paljon enemmän ja tiesin jo ettei tästä tule mitään menestystä, koska en innostunut mistään kappaleesta. Kappaleet olivat huttua, latteaa vanhanaikaista muovia. Alkaa mennä maku koko UMKsta. Miksi Yle ei vaan voi toteuttaa 10 esiintyjän karsintaa ja varmistaa, että kaikki osaavat laulaa, ja että kappaleet ovat tarpeeksi laadukkaita ja on erilaisia vaihtoehtoja kappaleissa sekä laulajissa. Ja ei mitään amatöörejä stailaamaan, kiitos. Nuorekas tai no nykyaikainen, raikas look riittää, saa olla myös omaperäinen hyvällä tavalla.
Myös suomenkielistä musiikkia pitäisi olla mukana ja lopettaa suomen kielen häpeily, kyse on kappaleesta: jos se on tarpeeksi vahva kuin Viron Rändajad tai Kuula niin emme voi hävitä sillä. Miksi Suomen satavuotisvuonna ei voitu edustaa suomeksi? Ja en ole isänmaallinen nationalisti, Italia/Espanja/Ranska/Portugali edustavat itseään yleensä omalla kielellään. Ja jos Eva+Manu on edustajamme, niin heidän habituksensa on hyvä, sitä ei tarvitse muuttaa. Kaikki riippuu kappaleista.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

WildDance kirjoitti: 21 Marras 2018, 00:35 Asiantuntijavalintaa? :heh: Kuten Ylen valitsemat ammattilaisraadit? 2015 ja 2016. :) Tai ylipäätään Ylen valintoihin. Nyt heillä ei ole ollut mitään pohjaa. Ei mitään hyviä demoja. Heidän on yksinkertaisesti tarvinnut kutsua artisteja viisuihin. Ketään ei vaan kiinnosta. Ennen tarvittiin vähän muutakin... 2018 biisejä ei ainakaan ollut tehty yhtäkään ennen Saaran valintaa. Luotettiin liikaa Saaraan.
Tuo on eri asia. Kommentoin väitettä että Eva & Manu - tai ihan kuka muu hyvänsä - eivät "ansaitsisi" tulla valituiksi. Ei sellaisesta ole kyse sisäisessä valinnassa. - Ei, vaikka viisuedustaja onkin maan "edustaja", niin kyse on kisaajasta. Silloin valinnan fokus on siinä. Ja silloin jos valinta tehdään sisäisesti, se tehdään niin, eli silloin ne jotka valitsevat päättävät omaan komptenssiinsa perustuen niistä jotka ovat valittavissa, eli haluavat lähteä. Ihan kuten rekrytoinnissa: ei duuneja hae kuin ne jotka sinne haluavat. Hakijoista valitaan jollain kriteerillä joku jonka valitsijat katsovat parhaiten heidän mielestään selviävän tehtävästä. Silloin voi kyse olla siitä, että valitsijat näkevät jossain jotain potentiaalia, joka ei vielä ole päässyt esiin. Esimerkiksi.

Sisäinen valinta on asiantuntijavalinta, vaikka asiantuntijuuden tasosta olisi mitä mieltä hyvänsä. Ja se on eri keskustelu. Että tässä päästäisiin eteenpäin, että joskus saataisiin selville, missä meillä mättää niin asiat on syytä tehdä kirkkaaksi: mikä on "asiantuntijoiden" merkitys, mikä yleisöäänestyksen, mitkä kriteerit, jne jne. Kun on kriittinen pitää vaatia itseltään kompetenssia myös :) - eli kritiikinkin pitää pyrkiä analyyttisyyteen. Yleisenä mössönä kritisointi jää yleiseksi mössöksi, joka ei osu mihinkään.
Andzak kirjoitti: 21 Marras 2018, 03:06 Kappaleen on oltava hyvä, että sillä pärjää viisuissa. Sen itsensä on saatava katsoja äänestämään kyseistä kappaletta. Seuraavana tulee esittäjä, hän voi sopia kappaleelle täydellisesti ja siten maksimoida edustusmaansa menestyspotentiaalin tai olla kappaleelle täysin epäsopiva ja laulaa nuotin vierestä romuttaen kaiken.
Näin. Paitsi että minusta ennen kaikkea on memestyksessä ollut kyse siitä, että kappale, esittäjän tulkinta ja esitys kokonaisuudessaan muodostavat toisiaan tukevan ja kohottavan kokoanisuuden. Viisut kuitenkin sijoittuvat popin lokeroon ja popissa on kyse muustakin kuin musiikista - se muu ei saa olla ensimmäisenä siten kuin meillä joissain, valitettavan vallankahvaisissakin piireissä tunnutaan ajattelvan, että tärkeintä on että poppari on magee tyyppi, laulu sivuseikka. Ei sitä muuta, eli karismaa, imagoa, visuaalisuutta, koko habitusta ja esityksen visualisointia, saa todellakaan unohtaakaan, kuten jotkut ammattimusiikki-ihmiset tuntuvat vuorostaan ajattelevan. Että pelkkä biisi tai pelkkä laulutaito riittää. Ei. Ne ovat kokonaisuus, jossa jokaisen osa-alueen pitää olla timanttia, soida samassa sävellajissa, tehdä kokonaisuudesta enemmän kuin osiensa summa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

xyz09
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 313
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 13:45

Re: UMK19-konsepti- ja artistispekulaatiot

Viesti Kirjoittaja xyz09 »

On hiukan vaikea nähdä että Eva & Manu olisi ainoana kutsuartistina UMK-finaalissa, jos ovat ollenkaan.
Muutenkin heidän artistiuransa näyttää muuttuneen muutama vuosi takaperin kun lähtivät Warner Musicilta
ja ovat siirtyneet ilmeisesti töihin ensin Jukka Immosen Fried Musiciin eli pienempään yhtiöön ja tämän jälkeen
singlet on julkaistu EMI Capitol Finland/Universal Musicin kautta. Nuo pari singleähän ei samanlaista promoakaan
ole saaneet verrattuna siihen kuinka Warner Music aikanaan panosti Eva & Manuun ensimmäisen kahden albumin aikoihin.

Me Naiset-juttu vuoden takaa ja siitä yksi kohta:
Alien on vihdoin uutta materiaalia kolmen vuoden jälkeen.

– Eipäs kun kahden, Manu korjaa.

– Kolmenpas, Eva väittää vastaan.

– No ei voi olla kolmea vuotta vielä…

– Onpas! Facebook muistutti juuri vanhasta päivityksestä kolme vuotta sitten.

Siinä välissä Eva ja Manu ovat vaihtaneet levy-yhtiötä ja aloittaneet päivätyöt laulunkirjoittajina.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajank ... a-paatimme

Olisi ihan ok jos tämä duo olisi täydentämässä vaikkapa kolmen artistin kutsukilpailua jota täällä on ehdotettu.
Ehkä jotain tuollaista Yle yrittääkin tällä kertaa? Tulevien viisuvuosien kannalta olisi hyvä jos valintaformaatti vakiintuisi pian,
niin ei olisi joka vuosi ylimääräistä epäselvyyttä Ylen ja levy-yhtiöiden neuvotteluissa artistien valinnasta, biisien tekemisestä jne.
Toki sen jälkeen esim. Anssi Autiotakaan ei välttämättä enää tarvittaisi kun formaatti olisi miltei loppuunkehitetty. :heh:

Lukittu