UMK19: yleiskeskustelu

Euroviisut 2019 Israelissa
Lukittu

Suosikkisi UMK-kappaleista?

Release me
21
13%
Superman
45
29%
Look away
91
58%
 
Ääniä yhteensä: 157

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Wadde »

jamira kirjoitti: 30 Tammi 2019, 11:13 Toki melko valmiin paketinkin osaa Yle pilata aika hyvin kuten Saara Aallon tapauksessa esitys oli vanhanaikainen ja mauton
Mutta oliko Saara Aalto "valmis paketti?" Mielestäni on aina ollut hyvin epäselvää, minkälaista musiikkia hän nyt oikein haluaa tehdä. Uran alkuvaiheessa teki upeita balladeja, mutta sitten viisuihin tilattiinkin biisi G:ssonilta - ei mielestäni kovinkaan omaperäistä. Valmis paketti ei olisi sortunut sellaiseen sillisalaattiin, mikä viisulavalla nähtiin.

Mulla on iso luotto Darudeen siksi, että miehellä on takanaan niin pitkä ura. Varmasti tietää mitä tekee ja haluaa tehdä eikä taatusti ole mitenkään vietävissä. Ja se Sebastian varmasti ei ainakaan ole. :heh:

Täällä on esitetty huoli siitä, että Darude on sanonut miettineensä, taipuuko viisujen formaattiin. Mä olen käsittänyt, että puhuu tässä nimenomaan siitä kolmen minuutin kestosta. On ottanut sen usein esiin.

Ulkomailla Darudesta tunnutaan olevan innostuneempia kuin Suomessa. Melkein pelkästään positiivista: "Vau, nyt on OIKEASTI iso nimi!" Suomi nousi hetkessä vedonlyönneissä sijalta 28. sijalle 8. Jos tulkitsen oikein Spotifyn kuuntelukertoja, niin Sandstormia on kuunneltu eilisen julkistuksen jälkeen miljoona kertaa lisää.

Meillä on nyt iso mahdollisuus.

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2963
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edwina »

xyz09 kirjoitti: 30 Tammi 2019, 10:26 Matkamusiikkia Turun <3 viisujunaan :heh:
Svengaa Viisujunalla UMK19-katsomoon!
Olen tikahtumassa nauruun tästä Juna Turkuun kappaleesta! :rofl:
Sanoitus on venytetty seuraamaan sävelkulkua samaan tapaan kuin alkuperäiskappaleessa ja laulajatkin tuntuvat tavoittelevan samaa äänenväriä kuin alkuperäisesittäjillä.

Kappale on muutenkin mitä sopivin tähän yhteyteen, koska siinä mainitaan sana AUTIO. :heh:

Avatar
jamira
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2315
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 00:15

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jamira »

Wadde kirjoitti: 30 Tammi 2019, 11:36
jamira kirjoitti: 30 Tammi 2019, 11:13 Toki melko valmiin paketinkin osaa Yle pilata aika hyvin kuten Saara Aallon tapauksessa esitys oli vanhanaikainen ja mauton
Mutta oliko Saara Aalto "valmis paketti?" Mielestäni on aina ollut hyvin epäselvää, minkälaista musiikkia hän nyt oikein haluaa tehdä. Uran alkuvaiheessa teki upeita balladeja, mutta sitten viisuihin tilattiinkin biisi G:ssonilta - ei mielestäni kovinkaan omaperäistä. Valmis paketti ei olisi sortunut sellaiseen sillisalaattiin, mikä viisulavalla nähtiin.
Siksi lisäsinkin tuon melko-sanan tuohon. :heh: Se on totta että Saaran paketti oli vielä hajallaan liikaa ja kun Yle pääsi väliin vielä niin tulos oli juurikin tuo sillisalaatti.
Wadde kirjoitti: 30 Tammi 2019, 11:36
Täällä on esitetty huoli siitä, että Darude on sanonut miettineensä, taipuuko viisujen formaattiin. Mä olen käsittänyt, että puhuu tässä nimenomaan siitä kolmen minuutin kestosta. On ottanut sen usein esiin.
Minäkin käsitin että puhuu tuosta kolmesta minuutista kun puhui viisujen formaattiin taipumisesta. :joojoo:

Avatar
jamira
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2315
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 00:15

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jamira »

Väitän että Epic Sax Guyn meemiarvo vaikutti Moldovan loistosijoitukseen viisuissa toissa vuonna. Ei sillä että kappaleen koko menestys sillä selittyy mutta tiedän jo pelkästään itsekin niitä aika monta jotka äänesti kappaletta vaan Epic Sax Guyn takia. Onko Darudella ja what is this song? - meemillä sama vaikutus Suomen saamiin ääniin kun meemi on vielä tunnetumpi? Toki ensisijaisesti haluan menestyä hyvällä kappaleella mutta eipä tuo varmastikaan haittaa ainaskaan. :peukku:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

rosetta kirjoitti: 30 Tammi 2019, 11:25 (Miten tämän ketjun otsikossa ei muuten vielä ole esittäjän nimeä (nimiä), kuten muiden maiden joista esittäjä on jo tiedossa...? :mitvit: No, sivuseikka, mutta juu.)
Nimi taitaa tulla otsakkeeseen vasta biisikohtaisiin ketjuihin, eikä tähän yleisketjuun. Muistelen, että viime kaudella kyseltiin samaa...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

jamira kirjoitti: 30 Tammi 2019, 11:13 Toki melko valmiin paketinkin osaa Yle pilata aika hyvin kuten Saara Aallon tapauksessa esitys oli vanhanaikainen ja mauton
UMK:ssa ehkä, mutta ei viisuissa sentään nyt niin paljon (UMK-esityksellä emme olisi kenties päässeet edes finaaliin asti). Luulisin, että nuo johtopäätökset alettiin tehdä vasta lopputuloksen selvittyä.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16169
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

hra47 kirjoitti: 30 Tammi 2019, 12:14
rosetta kirjoitti: 30 Tammi 2019, 11:25 (Miten tämän ketjun otsikossa ei muuten vielä ole esittäjän nimeä (nimiä), kuten muiden maiden joista esittäjä on jo tiedossa...? :mitvit: No, sivuseikka, mutta juu.)
Nimi taitaa tulla otsakkeeseen vasta biisikohtaisiin ketjuihin, eikä tähän yleisketjuun. Muistelen, että viime kaudella kyseltiin samaa...
Juurikin näin. :joojoo:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Stargazer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3750
Liittynyt: 15 Touko 2014, 12:35

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Stargazer »

jamira kirjoitti: 30 Tammi 2019, 12:04
Wadde kirjoitti: 30 Tammi 2019, 11:36 Täällä on esitetty huoli siitä, että Darude on sanonut miettineensä, taipuuko viisujen formaattiin. Mä olen käsittänyt, että puhuu tässä nimenomaan siitä kolmen minuutin kestosta. On ottanut sen usein esiin.
Minäkin käsitin että puhuu tuosta kolmesta minuutista kun puhui viisujen formaattiin taipumisesta. :joojoo:
Olen silti vähän huolissani näistä kommenteista:
werro kirjoitti: 30 Tammi 2019, 09:24 Darude:
-Epäilin että pystynkö tekee radiopopbiisejä tähän kisaan, sopiiko mun profiili viisuihin
-Tanssimusa ei onneksi ole kaukana viisumusasta
Luen tuon niin, että viisumusan ajatellaan olevan oma genrensä. Ja että viisujen (tai ainakin Suomen edustuskappaleen) pitäisi olla radiopoppeja, mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan.

Noin muuten yhden (huonosti) nukutun yön jälkeen tulin siihen tulokseen, etten ole vuotta 2017 lukuun ottamatta ollut ikinä aiemmin näin luottavainen Suomen edustajan suhteen. Nautin tästä fiiliksestä niin kauan kuin voin, siltä varalta että kaikki kolme biisiä ovatkin jonkun ihmeen kautta hirveitä kalkkunoita.
Why? Because it's Eurovision.
Empire of the freaks, all drinks on me

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja rosetta »

hra47 kirjoitti: 30 Tammi 2019, 12:14
rosetta kirjoitti: 30 Tammi 2019, 11:25 (Miten tämän ketjun otsikossa ei muuten vielä ole esittäjän nimeä (nimiä), kuten muiden maiden joista esittäjä on jo tiedossa...? :mitvit: No, sivuseikka, mutta juu.)
Nimi taitaa tulla otsakkeeseen vasta biisikohtaisiin ketjuihin, eikä tähän yleisketjuun. Muistelen, että viime kaudella kyseltiin samaa...
Jaa, oletin että tämä on sama kuin Suomi 2019 -ketju (vaikka eri nimellä, ja muissa maaketjussa tosiaan esittäjät otsikossa kun ne tiedetään), mutta ilmeisesti ei sitten ;)
Todo en la vida es como una canción
Que cantan cuando naces y también en el adios

(Massiel: La la la)

Avatar
DaKapo
Siemailija
Siemailija
Viestit: 140
Liittynyt: 29 Maalis 2009, 17:06

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja DaKapo »

Edwina kirjoitti: 30 Tammi 2019, 07:57 Lisätään tähän vielä Baccara 1978. Oli todella suosittu duo tuohon aikaan ainakin Euroopassa, joskin parhaimmat hitit jo himmenemässä.
Juu onhan kuuluisuuksia historian varrelta (Cliff Richard, Olivia Newton-John jne.), mutta aloitin vuodesta -97, kun kysyttiin onko viime aikoina ollut mukana kansainvälisesti tunnettuja tapauksia. Olihan vuosi 1997 käytännössä eilen :mrgreen:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

^^ Voitto kapan ketjusta tulee Suomi 2019 -ketju sitten aikanaan.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Ansarin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 23:56

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Ansarin »

Oon myös sitä mieltä, et iso nimi on positiivinen siinä mielessä, et on valmis paketti eikä ehkä kaadu niin pahasti esim esiintymisjännitykseen viisulavalla. Viisuissa kuitenkin kaikista tärkeintä on hyvä biisi. En oo yhtään vakuuttunut et tyyppi joka on tehnyt yhden hitin 20v sitten osaa tehdä toista suosittua, jos ei oo siihen tässä välissäkään onnistunut. Toki meemiarvolla ja ennakkosuosiollakin voi pärjätä, et kai Suomen kantsii sitäkin testata joskus... Lähinnä siis huolestuttaa Daruden biisinkirjoitustaito.
Kuori mua pussikulli

Käsittääkseni pyramidi ei kuitenkaan ole selfie

Carboni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1381
Liittynyt: 19 Tammi 2016, 23:27

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Carboni »

Ehkä minäkin törkkään lusikkani soppaan ensimmäisen viestin muodossa sitten viime viisufinaalin

Darude oli paras mahdollinen valinta Suomelta, jos ei rockbändiä haluta/saada. Daruden musiikkityylillä ei ole viisuissa kilpailijoita. Kaikki tuon musiikkityylin äänet tulee Suomelle. Jos sinne olisi lähetetty vaikka Robin tai Tuisku, ei potentiaalia olisi ollut läheskään niin paljon menestyksen suhteen, koska samoilla apajilla on noin kolmekymmentä muutakin maata.

Tuisku ja Robin olisivat myös lähteneet UMK:n glitterpelleilyyn hyvin todennäköisesti mukaan, joka tuppaa menemään sitten liiallisuuksiin ja yliyrittämisen puolelle. Niin kuin kävi esimerkiksi viime vuonna. Darude ja Sebastian saavat vapaat kädet toteuttaa hommat haluamallaan tavalla, ja ammattilaisina he tuskin tätä hommaa kusevat.

Biisien potentiaalin suhteen olen skeptinen, mutta jos Darude onnistuu luomaan koukuttavan biisin, edes voitto ei ole mahdottomuus. Mutta lähdetään siitä, että saadaan edes hyvä biisi jolla pääsee finaalissa vähintään noin puoliväliin. Darudella se on mahdollista.
2023 Cha Cha Cha 2022 Die Together, 2021 Dark Side, 2020 Tears Getting Sober, 2019 Hatrid Mun Sigra, 2018 Higher Ground,
2017 City Lights, 2016 Hear Them Calling, 2015 Grande Amore, 2014 Something Better

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2963
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edwina »

DaKapo kirjoitti: 30 Tammi 2019, 12:37
Edwina kirjoitti: 30 Tammi 2019, 07:57 Lisätään tähän vielä Baccara 1978. Oli todella suosittu duo tuohon aikaan ainakin Euroopassa, joskin parhaimmat hitit jo himmenemässä.
Juu onhan kuuluisuuksia historian varrelta (Cliff Richard, Olivia Newton-John jne.), mutta aloitin vuodesta -97, kun kysyttiin onko viime aikoina ollut mukana kansainvälisesti tunnettuja tapauksia. Olihan vuosi 1997 käytännössä eilen :mrgreen:
Mnn mielestäni myös se 1978 oli eilen. :heh:

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Siis onhan Darude Suomen suurimpia kansainvälisiä artisteja, mutta olisiko vertailukohta kuitenkin astetta vähemmän tunnetut artistit kuin joka kodissa kautta maailman tunnetut Cliff Richard, Olivia Newton-John ja Bonnie Tyler? Eli eikö kisoissa ole ihan hyvällä menestyksellä kuitenkin ole ollut useampia ja säännöllisesti näitä "ei-ihan-maailman-ykköstähtiä-mutta kansainvälisesti-tunnettuja-kuitenkin" ja ovat hyötyneet tunnettuudestaan? Esim. Venäjän useammatkin artistit? Tatu? Dima Bilan (jälkimmäisellä kerralla)? - Ja monissa muissa maissa sama?
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Sieppeli
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 11:40

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Sieppeli »

Enpä tiennyt ennen eilistä, että Darude tekee vielä musiikkia.

Ensireaktioni oli kuitenkin positiivinen. Meemiäänillä on tässä kohtaa hyvä ratsastaa. Darude on tunnettu nimi, mutta Sandstormin ulkopuolella hänen tuotantoaan ei tunneta. Tämä on mahdollisuus erityisesti hänelle artistina muistuttaa maailmaa siitä, mitä hän tekee.

Mielestäni tässä valinnassa on erittäin paljon potentiaalia. Musiikkityyli on juuri tällä hetkellä minulla kovassa nousussa, joten osa minusta on innoissaan. Toinen osa taas ei ole, sillä Daruden uudempaa tuotantoa tällä hetkellä kuunnellessani en ole vielä löytänyt yhtään mitään, mistä olisin lopulta pitänyt. Toisaalta, mikään mitä olen toistaiseksi kuullut, ei ole kuulostanut Euroviisuilta, ja tässä tapauksessa totean että se on erittäin hyvä. Miksi lähettää sinne samanlaista mössöä mitä kaikki muutkin lähettävät? Toivon, että Yle pitää näppinsä erossa siitä millaista musiikkia Darude sinne tekee ja saadaan jotain täysin erimakuista, jota ei yritetäkään tehdä millään "Varmalla Voittokaavalla". Nyt on mahdollisuus mennä pitämään hauskaa ja pistämään yleisö tanssimaan, ja se on mielestäni se millä tänä vuonna päästään pitkälle.
Mens infirma in corpore sano
Animus tristis in corpore sano
Mens desperata in corpore sano
Mens conterrita in corpore sano

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Kirjoitan fiiliksiäni ennen kuin luen, mitä muut ovat kommentoineet. Darude on minulle kohtuullisen mieluinen edustaja sikäli, että en koe häntä ärsyttäväksi tai huonoksi artistiksi. Paljon huonomminkin voisi olla.

Hyvänä puolena objektiivisemmin ajateltuna on ainakin se, että Darude on pitkän linjan artisti, jota Yle ei varmaankaan voi viedä Glitter-narussa miten sattuu. Pidän myös siitä, että keski-ikäisen miehen parina ei ole parikymppistä pimua (mikä on yksi genren noloimpia kliseitä). Esitysten kokonaisuus on tietenkin vielä arvoitus.

Kappaleilta en odota viisuvoittajapotentiaalia ainakaan, mutta kuunnellaan ne ensin. Plussaa on, että ne eivät (toivottavasti) tule miltään ruotsalaiselta tehtaalta. Sebastianin laulutaidosta en tiedä vielä paljon, kuulostaa kohtuulliselta parin Youtubevideon perusteella, joita vilkaisin. Äänen sävy ainakin on kiva. Liveltä vaadittaisiin tietenkin moitteettomuutta.

Joka tapauksessa on vaikea välttää sellaista vaikutelmaa, että Yle ei sitten saanut ketään ajankohtaisempaa tähteä. Vaikka mistä minä tiedän Ylen ajatukset, oliko Darude heillä hyvinkin aikainen visio... Kieltämättä Sandstormin nettimaine on edelleen kova, vaikka vanha biisi onkin. Mielestäni sisäistä valintaa on silti vaikea perustella ilman, että edustaja on joku todella kova ajankohtainen stara. Joka tapauksessa toivoisin monen artistin karsintoja takaisin. Vaikea nähdä, mihin suuntaan UMK seuraavaksi kömpii.

Edit: Jaahas, tuon IS:n jutun mukaan ei tosiaan saatu ajankohtaisempaa. Pidän kyllä itsekin tuota ulostuloa vähän outona ainakin ajoitukseltaan, ikävää Daruden ja Sebastianin kannalta. Selkeää puolustelevaa selittelyä. Toisaalta, rehellistä puhetta... Luulen, että suurimpia syitä isojen suostumattomuuteen on suomalaisten tapa teilata häviäjä ja UMK:n räpellys, jossa artisti ei näytä hyvältä. Ylellä on omakin vastuunsa.
Viimeksi muokannut JuliaS, 30 Tammi 2019, 14:11. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
helidon
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 549
Liittynyt: 12 Helmi 2013, 08:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja helidon »

Wadde kirjoitti: 29 Tammi 2019, 16:05 No mitäs hittoa? Viisufanit ja kansa on näemmä suht innoissaan valinnasta, niin sitten UMK:n puolelta annetaan ymmärtää, että otettiin tää kun ei muuta saatu? Siis onko siellä oikeesti kaikki muumit laaksossa? :stupido:
Ei ole. Tuottaja avautuu ongelmista, joista tuotantotiimi saa mun mielestäni syyttää itseään kyllä aika paljolti.
Otetaan esimerkiksi Saaran valinta ja YLE:n sekoilu avoimen UMK-sävellyskilpailun jälkeen. Kun YLE ilmoitti käytännössä, että f*** you all, nyt muutetaankin sääntöjä, meillä on edustaja ja kappaleet ostetaan Ruotsista.

Suomen Musiikintekijät suuttuivat YLE:lle 2017 ja esittivät YLE:lle kysymyksiä, joihin vastasi YLE:n luovien sisältöjen johtaja, tuottajan pomo, Ville Vilen omaan tuttuun tyyliinsä. Vilenin vastaukset kommentteihin löytyvät helposti, tässä Suomen Musiikintekijöiden kommentit.

https://musiikintekijat.fi/artikkeli/yl ... en-kauden/


Tätäkin sekoilua vasten mulla ei sympatioita heru tuottajalle, glitteritiimille, eikä sisältövastaavalle. Lisäksi monien muiden tässä ketjussa jo esiintuotujen asioiden valossa, aloin sympata Darudea ja Sebastiania, ja toivon että tekevät oman juttunsa ilman häröilyjä.

Avatar
jukkanen
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 553
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 09:11

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jukkanen »

Edelleenkin olen nyreissäni YLEn toiminnasta Euroviisujen ja lähes kaiken siihen liittyvän suhteen jo usean vuoden ajalta. Mielestäni esiintyjän valinta diktatuurina ihan mistä syystä tahansa jo toistamiseen on väärin kun kyse on Suomesta eikä menneitten aikojen neuvosto"tasa"vallasta tai Minkälieilmansuunnan-kansandynastia-Koriasta tms. Kuten täällä viisaammatkin ovat todenneet, YLE on itse ajanut itsensä tähän tilanteeseen, ihan itse.

Tämän vuoden pelastus on että esiintyjävalinta on sentään vähintään "ihan OK", ellei jopa paljon parempikin, siitä en minäkään valita.

Laulaja on minulle ihan uusi tuttavuus, mutta oma tuntemukseni Suomen tämän vuotiseen edustukseen on tällä hetkellä positiivisen toiveikas, ja luottamus Daruden kykyihin, ammattitaitoon ja ominaisuuksiin tässä tilanteessa suuri. :suomi:

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ ^ jotta päästäisiin koko Suomen euuroviisu-ongelmavyyhtiin käsiksi minusta olisi syytä pysyä tarkkana ja analyyttisena. Vakiintuneiden artistien haluttomuus osallistua viisuihin sisältyvien riskien takia ovat olleet ilmeisiä jo paljon ennen UMK:ta. Ne ovat siksi eri asia, kuin viime vuoden toimien aiheuttama aiheellinen suuttumus. Eli itse näkisin kehityskulun suunnilleen näin:

1. Viisuosallistuminen on muodostunut artisteille riskiksi jo joskus 1970-luvun loppupuolella. Siihen on vaikuttanut monta seikkaa:
a. Suomalaiseen kulttuurielämään kuuluva puritaaninen taiteilijaeetos, eli kaupallisen ja ylipäänsä viihteellisenhömpän halveksiminen. Se näkyy myös suomipopissa, Juicen, suomipunkin ym establismenttia vastaan asettuminen. Viihde/popgenrellä on meillä ollut heikko asema, ei arvostusta ja siksi ohut kulttuuri.
b. Ylikorostunut kilpaileminen yhdistettynä mitä-ne-meistä-ajattelee kiitoksen kerjäämiselle. Kun kiitosta ei ole tullut niin pettymys on ollut liian vaikea käsitellä ja siksi siirrytty epäreiluun oman epävarmuuden ulkoistamiseen eli artistin mustamaalaamiseen. Eli nollakojo-traumat.
c. Lehdistön ikiaikainen halu ottaa ns. "nollakojo" ilmiöstä kaikki irti, kiusaajan mentaliteetti, jossa valitulle kohteelle nauretaan yhdessä. Jatkuu edelleen.

2. Kohdasta 1. eli uran jäätymispelosta johtuva artistien viisukarttaminen, joka oli ilmeinen ongelma jo 1990-luvulla, ajoittain ja etenkin Lordin voiton vanavedessä vähän katkesi, mutta näkyvää jo heti 2010-alkaen jsa siitä eteenpäin. Suuret levy-yhtiöt vetäytyivät.

3. UMK luotiin, koska viisukarsinoithin ei saatu enää potentiaalisia kilpailijoita pyytämällä. Ensimmäisellä kierroksella yritettiin kadottaa viisut ja luoda uutta taiteelliseta indie-kisaa, päämääränä saada artistit uudelleen kiinnostumaan, muttei onnistuttu.

4. Paluu yhä enemmän vanhooja viisukarsintoja muistuttavaan esikarsintaan, mutta mukaan ei saatu valmiiksi tunnettuja artisteja.

5. Yhä hiipuvampi kiinnostus UMK:ta kohtaan kohtian 1. -4. vuoksi. ja kun ei kiinnostusta, ei ulkopuolista rahaa, osallistumisesta riippumattomille köyhille, tuntemattomille artisteille kohtuuttomat kustannukset.

6. Kutsuartistipäätös.

+ ei oikein missään, ei YLEllä, ei levy-yhtiöissä järjestelmällistä ammattitaitoa tuottaa biisi ja ylöspano kisamuotoon poip/viihdekulttuurin ohuuden ja ulkomailla koettelemattomuuden vuoksi.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
hercules
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1924
Liittynyt: 12 Touko 2018, 21:06

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hercules »

En ymmärrä napinaa edustajan sisäisestä valinnasta diktatuurina tai demokratian polkemisena. Tässä maassa monet asiat tapahtuu ilman jokaista äänestysrumbaa ja hyvä niin. On myös faktaa että keskitetty toimintavalta nopeuttaa ja tehostaa toimintaa. Miksei kukaan valita siitä, että Suomen jääkiekkojoukkueen osallistumiskokoonpanosta MM-kisoihin ei järjestetä kansanäänestystä? Yle jatkakoon "diktatuuriaan" jos se mahdollistaa paremmat sijoitukset euroviisuissa ja nostattaa euroviisujen arvostusta Suomessa. Saara asetti viime vuonna riman ja itseasiassa sopivalle tasolle, tästä on hyvä lähteä ruokkimaan onnistumisen kokemuksia tuleville vuosille ja sitä kautta muuttaa suomalaisten asennetta viisuihin.
Nyt ne verhot kii

antsukantsu
Puuteroi nenää
Puuteroi nenää
Viestit: 66
Liittynyt: 25 Touko 2015, 15:49

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja antsukantsu »

Btw, en nyt hoksaa oliko tässä ketjussa joku jo kerennyt tarkastaa tätä, mutta Ville Virtasella ja Sebastian Rejmanilla Teoston palvelussa on tällä hetkellä ainoastaan juurikin nuo kaksi jo julkaistua teosta, joissa Sebu fiittailee. Voisi kuvitella, että myös noissa UMK-biiseissä Sebu olisi jonkin näköisenä oikeudenomistajana, joko sanoittajana tai vähintäänkin sovittajana (tai sitten ei, who knows).

Kaksi uusinta Villen sävellystä siellä tosin eivät ole vielä julkaistuja biisejä.
Toinen on nimeltään "This Time Next Year" ja toinen "Earth Dog", molemmissa tekijänän myös Jasu Appu. Mutta kun ne on rekisteröity sinne jo about viime kesän tienoilla, niin en jaksa niiden uskoa olevan viisubiisejä.

Eli vieläpä ei UMK-biisien nimiin päästä käsiksi ainakaan tätä kautta... :heh:

Avatar
helidon
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 549
Liittynyt: 12 Helmi 2013, 08:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja helidon »

Komppaan edellisiä kommentteja :peukku:

Ta1ja -nimimerkiltä terävää analyysia.

Vielä: kiva lueskella kansainvälisiä somekommentteja Darudesta: kaikkihan ovat ihan innoissaan meemit messissä, että let's party! Partytime!

Euroviisut on kumminkin maailman tunnetuin musiikkitapahtumabrändi. Darude tuntuu kv. somekommenttien perusteella sopivan brändiin hyvin. Vastaanotto vaihtelee meemiosaston ja hyvantuulisen riemastumisen välillä.

Meillä tuottajatiimi ei vissiin tunne ihan brändiään, kun valinnasta tuottaja avautuu tyyliin, että tämmönen Darude nyt saatiin. Vaikka hänen loppulausumansa olisikin totta,että nimekkäät artistit diibadaaba jne. Ihan erilaista kuin mitä somevastaanotto on meillä ja muualla.

Antaisivat nyt vaikka mikkitelineen ja jumppapuvun sijasta äijille promorahat - menkööt promoamaan settiään niihin maihin, jotka on Suomen kanssa samassa semissä (vrt. Krista 2013, kävi siellä ja täällä, mut ei niissä maissa, jotka olivat Suomen kanssa samassa semissä). Kaikki tuntee Daruden, helppo promota :peukku:

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Terasbekoni kirjoitti: 30 Tammi 2019, 09:12 Daruden ja Reymanin One Lifetimessä on muuten jo ihan oikeasti erinomaisia aineksia. Ihanan melankolinen a-osa, josta tulee vähän Alan Walkerin Fadedkin mieleen.
Mulla tulee niistä ekoista melodikuluista kylläkin Saaran Monsters mieleen. :puna: :rofl: Niin ja O-Zonen Dragostea din tei.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11302
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

^ No mut hei, eiks Monsterskin ollut Faded-kopio? :heh:
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

hercules kirjoitti: 30 Tammi 2019, 15:05 Miksei kukaan valita siitä, että Suomen jääkiekkojoukkueen osallistumiskokoonpanosta MM-kisoihin ei järjestetä kansanäänestystä?
Jääkiekko on vähemmän makukysymys kuin musiikki. Siinä on aika objektiiviset kriteerit sille, mikä on hyvää ja mikä ei.

Siksi siinä on järkevääkin yrittää nimenomaan voittaa, tai ei oikein muulla tavoin olekaan järjellistä kisata. Viisuissa pidän arvona sinänsä tuoda esiin sitä, mitä juuri meillä on, vaikka siitä muut eivät tykkäisi (ehkä sillä rajoituksella että en haluaisi osallistuttavan biisillä jonka viehätys perustuu ainoastaan suomenkieliseen sanoitukseen).
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^^ Hmm... ei minusta. :miettii:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Mitähän kaikkia artisteja YLE on sitten kysynyt mukaan. Minusta joku Suvi Teräsniska on jopa tällä hetkellä Suomessa isompi ja suositumpi nimi kuin Darude, sori nyt vaan. Lopulta sillä ei ole mitään merkitystä, onko artisti entuudestaan kansainvälisesti kuuluisa vai ei. Voittaa ja pärjätä voi tulemalla täysin puskista. Tärkeintä on kyky ja taito esiintyä ja pitää hermot kurissa. Onneksi Darudella on kokemusta ja rutiinia noista suurista tapahtumista, ei tarvitse sen suhteen jännittää.

Mites Sebastian Rejmanilla kokemus kansainvälisistä areenoista? Radiossa kehuttiin, että jäbä on tottunut esiintymään kameran edessä. Onhan se toki erilaista kuvata tv-sarjaa, kuin laulaa livenä Tel Avivissa isolle yleisölle.Monet puhuu nyt vain Darudesta, kuinka hän sitä ja tätä. Mutta Sebastian tulee laulamaan. Hän tulee myös esiintymään, liikkumaan lavalla. Hän tulee olemaan isossa osassa kameran edessä. Daruden tehtäväksi jää heilua dj-pöydän takana ja esittää että säätelee vähän nappeja jne "jes nyt on kova meno wuhuuu".

Toivotaan että Darude kerää UMK-lähetykselle sellaisen mukavan miljoonayleisön, kuten Saara. Onhan sekin yksi mittari "kauden onnistumisesta" (näin tuottajat voivat ajatella, minä en ehkä).

Mainitsen vielä sen, että vähän koominen kontrasti on Daruden ja Sebun sekä UMK-juontajien välillä noissa promokuvissa. Toiset ovat coolisti ja hillityn asiallisesti pukeutuneet ja toiset ovat kuin olisivat karanneet sirkuksesta. Ei ihme jos pitää miettiä että "sovinko nyt tähän ympäristöön".

Ja vielä sitten sellaista, että me/te jotka olette tulossa Logomoon, niin jumankauta ei sitten istuta sielä kuin sunnuntain jumalanpalveluksessa (kuten vuosi sitten UMK:ssa)?!?!?!? JOOKO? Jos Darude tarjoaa meille bileet ni sitten peppu ylös penkistä ja joraamaan. :tuuletus: (En ymmärrä, että miksi Logomossa on istumapaikat permannolla...)

PS: Missähän tynnyrissä olen elänyt kun en tänäkään päivänä ymmärrä, että mikä on se Darude-meemi? En ole sitä nähnyt... :shock:

Avatar
Night_Owl
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1063
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 01:57

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Night_Owl »

YourMother kirjoitti: 30 Tammi 2019, 03:17 Wiwin artikkeli on kerännyt jo yli 100 kommenttia :shock:
Näittekö sen reagointivideon? Ne tietää Darudesta enemmän kuin minä (tai useimmat suomalaiset, veikkaan).

Alkaa vähän silmäluomia nykiä kun lukee noita ulkkisten mielipiteitä. Meille tää ei ole niin ihmeellinen juttu, mutta ilmeisesti tuolla ulkopuolella se on, ja mä en odottanut tätä.

Mitäs nyt tehdään?
Tän piti olla sellanen ROFLMAO juttu että kattellaan miten käy.

Joo oon huomannut saman. Moni hehkuttaa, kuinka "legenda on palannut!" ja "hän on inspiroinut mua niin paljon" yms. Ja nimenomaan ulkkisten suusta. Se on saanut mut innostumaan tästä vähän enemmän.
Cry him out

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Suomen markkinoillehan tätä viisua ei yleensä tehdäkään vaan ulkomaille. Hieno juttu, jos ihmiset ovat ulkomailla innoissaan Daruden viisuedustuksesta. :peukku:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Lukittu