UFOPOLI kirjoitti: Huilumies kirjoitti:Mutta mistä niitä oikeastaan voi syyttää?
Jos ne LUONNOSTAAN äänestivät niin kuin äänestivät. Miksi niiden olisi pitänyt yrittää äänestää ”niin kuin kansa olisi äänestänyt”? Mistä raatilaiset voivat tietää, mistä kansa pitää ja mistä ei? Ja vaikka yrittäisikin, niin mikä velvoittaisi siihen, ja mikä takaisi, että osuisi edes oikein?
Niitä olisi voinut pehmeästi ohjata oikeaan suuntaan
No heh heh. Itse et ole kuitenkaan tätä mieltä. Annat kaikille oikeuden äänestää ihan niin kuin ne haluavat, ja hyvä niin. Mistä sitten syytät raateja? Vai käsitinkö väärin, ettet syytäkään?
Väännän nyt rautalangasta, mitä tarkoitan, koska kukaan ei ole kuitenkaan vastannut kysymykseeni.
Onko selvästi osoitettavissa, että raadit olisivat antaneet voittopuolisesti huonoja sijoituksia vauhdikkaille pop-kappaleille 1990-luvun alussa sen jälkeen, kun raadit rupesivat koostumaan puoliksi musiikin ammattilaisista?
Tutkitaanpa asiaa. Aloitin vuodesta 1991, koska se on varmempi uudenlaisten raatien aloitusvuosi, kun emme muista, tapahtuiko se 1990 vai 1991.
1991:
Brazil – 21.sija
Fångad av en stormvind – 1.sija
Iki dakika – 12.sija (Turkilta ei mikään huono)
Kaan – 3.sija
A message to your heart – 10.sija
Voittaja oli sentään vauhdikas, ja pelkästään sen takia voidaan sanoa: ei näyttöä raatien pop-vastaisuudesta! Turkilta parempi ja Britannialta keskimääräistä huonompi sijoitus kuin tavallista.
1992:
Amor de agua fresca – 17.sija
Nei eda ja – 7.sija
Yamma yamma – 23.sija
Söu fräi – 21.sija
One step out of time – 2.sija
Alt det som ingen ser – 12.sija
Wijs me de weg – 9.sija
Määrittelyn vaikeutta, kun mikään ylläolevista ei ole tyypillinen pop-kappale. Mutta tuon tyypillisempiä ei ollut Malmössä tarjolla, vaikka edellisenä vuonna oli voitettu vauhdikkaalla ja varsin kaupallisella kappaleella. Useita huonoja sijoituksia, mutta myös parempia joukossa.
1993:
Under stjernerne paa himlen – 22.sija
Ellada, ora tou fotos – 9.sija
Tha veistu svarid – 13.sija
Eloise – 7.sija
Better the devil you know – 2.sija
Hombres – 11.sija
Mistä minä revin nämä esimerkit, kysytte – mutta en vaan parhaalla tahdolla löydä muita vauhdikkaita popahtavia kappaleita! Tiedän, Kreikka oli ehkä määritelmään liiankin etninen, mutta olipa ainakin vauhdikas, hittiainesta siinä missä Die for you:kin myöhemmin. Minkäs sille voi, kun niitä ei todellakaan ollut! Vaikka sellainen oli edellisenä vuonna saanut 2.sijan…
1994:
Bye bye baby – 22.sija
Wir geben ’ne Party – 3.sija
Diri-diri – 14.sija
Bye bye baby oli hyvä esimerkki UFOPOLIlta, lähelle tyypillistä tanssipoppia, mutta valitettavasti lähes ainoa. Saksan selvän pop-biisin 3.sijaa en pitäisi todellakaan huonona sijoituksena!!
1995:
Die Welt dreht sich verkehrt – 13.sija
Il me donne rendez-vous – 4.sija
Keep me in mind – 10.sija
Ei kerta kaikkiaan taaskaan ollut enempää edes sinne päin olevia !! Maltalle sijoitus alakanttiin, mutta Ranskalle hyvä sijoitus. Joten mitä valitatte?
Lopetan tarkastelun tähän, koska olemme jo niin syvällä 1990-luvulla, ja piti etsiä enemmän syitä kuin seurauksia. Jos joku on sitä mieltä, että jätin pois vauhdikkaita popiksi luokiteltavia kappaleita, joille elitistiset raadit antoivat huonon sijoituksen, niin osoittakaa ne saman tien.
Yhteenvetoni: 1990-luvun alkupuoliskolla raadit eivät antaneet tyypillisille pop-kappaleille mitenkään erikoisen huonoja sijoituksia, vaan päinvastoin äänestivät yhden sellaisen heti voittajaksi (1991) ja antoivat muitakin hyviä sijoituksia vauhdikkaille kappaleille, joskin antoivat myös joitakin huonoja tai keskinkertaisia sijoituksia. 1990-luvun alkupuolella ei vaan ollut kovin monta pop-kappaletta, joita olisi voinut äänestää. Miksi ei ollut, on tuskin kv.raatien vika vaan mieluummin kansallisten raatien (mutta niitähän käyttivät kansallisissa karsinnoissaan liki kaikki maat myös 1980-luvulla?)
UFOPOLI kirjoitti: Huilumies kirjoitti:Ja miten 1990-luvun raadit olisivat voineet äänestääkään ”kaupallisia” pop-kappaleita, kun niitä ei juurikaan ollut tarjolla? Vuosilta 1994-96 muistuu mieleen äkkipäätä tasan kolme ”tanssipop”-kappaletta: ”Wir geben eine Party”, ”Ooh aah just a little bit” ja ”Liefde is een kaartspeel”.
Miten olisi vaikkapa Planet of Blue, joka ei päässyt edes finaaliin?
Tai oma Bye Bye Babymme? Entä Milas poli, joka suorastaan liikkui aikansa kansainvälisten hittien maailmassa?
Planet of blue, olet oikeassa, mutta se oli vasta vuonna 1996. Bye bye baby oli kuten sanoin hyvä mutta ainoa selkeä esimerkki. Milas poli – mitä ihmeen kv. tyylisuuntaa tuo vuoden 1990 huomaamattomimpia oleva viisu muka edusti?
UFOPOLI kirjoitti: Huilumies kirjoitti:Minä väittäisin pikemminkin, ettei yksittäinen ”voimakasagendainen” henkilö pysty vaikuttamaan muihin ihmisiin, saati luomaan mitään ryhmäpainetta heihin!
Missäköhän maailmassa elät?
Ihmiset, joilla on mielipiteitä ja jotka osaavat ilmaista ne, pystyvät milloin tahansa vaikuttamaan muihin. Jollei tosielämä riitä sinulle todisteeksi, kertokoot ne, jotka ovat itse näissä raadeissa olleet. Omakin kokemukseni tukee tätä teoriaa.
Kerro joskus raatikokemuksistasi, niin ehkä uskon. No pieneen raatiin voikin varmasti… mutta jos on tarpeeksi suuri, niin ei kyllä enää voi. Erimieliset jyrätään, uskoisin.
UFOPOLI kirjoitti: Yksi parhaista esimerkeistä on 80-luvun paras maa Tanska, joka koetti vielä 90-luvulla kahteen otteeseen jatkaa vanhalla menestyslinjallaan, mutta heikkojen tulosten myötä joutui eksyksiin koko vuosikymmeneksi eikä löytänyt omaa tyyliään uudelleen kuin vasta voittonsa myötä.
Heh, jo tämä osoittaa, kuinka erilainen maku meillä on…
Minun mielestäni Tanska oli 1980-luvun hirvein viisumaa, usein yököttävän helppotajuisia skandirenkutuksia vuodesta toiseen. :argh:
UFOPOLI kirjoitti: sziget kirjoitti:Kilpailun taso putosi alimmilleen 80-luvun lopulla, jolloin myös tulosluettelo oli karmeaa luettavaa.
Ihan kaikesta emme näköjään sentään ole samaa mieltä
Okei, myönnetään, 87 oli aika heikko eikä 88:kaan paras mahdollinen, mutta 89 sitten olikin kaikkien aikojen paras
Komppaan Szigetiä, tulosluettelot olivat enimmäkseen karmeita 1980-luvun lopulla, pahin oli 1989!
(paitsi että Suomi oli aika hienosti 7.)
UFOPOLI kirjoitti: Vähänkö 90-luku olisi ollut ihana, jos viisut olisivat olleet pullollaan ysäridancea
Mikä ettei, jos kansallisilla kielillä
Mutta miksi mikään maa ei lähettänyt sellaista? EI OLE OLEMASSA HUONOJA TULOKSIA, JOTKA OLISIVAT OHJANNEET TRENDIÄ SIITÄ POISPÄINKÄÄN!
UFOPOLI kirjoitti: sziget kirjoitti:En esimerkiksi pitänyt raateja syypäänä siihen, että kolmen maan kielietu ylikorostui.
En minäkään. Puhelinäänestäjät olisivat tehneet ihan saman (ks. vuosi 98).
Eipä kolmasosa englanninkielisistä kappaleista kovin hyvää sijoitusta saanut (Irlannin 9.sija)
UFOPOLI kirjoitti:Huilumies kirjoitti:Yhtäkkiä jostain oudonharvinaisesta taidepläjäyksestä, josta joku raatilainen pitää, tuleekin (silti) jokin kaupallinen superhitti! Ei sitä voi tietää.
Pari esimerkkiä?
Ei minulla esimerkkiä ollut, sillä tämä oli vain ihan hypoteettinen tarina, että noinkin voisi käydä. Mutta viisuista voisi poimia jotenkin kyllä Bulgarian 2007, jota en olisi unissanikaan kuvitellut jatkoon, kun sen ekaa kertaa kuulin. Veikkasin että hännille jää. Silti yllättäen sen arvo tajutaan, se pääsee finaaliin – ja vielä viisufanitkin tykkäävät siitä vähintään kohtalaisesti!
Niin sitä voi yllättyä.
Kun selailin kirjaa ja poimin 1990-luvun kappaleita, tuli aikamoinen nostalgia. Minusta 1990-luku oli mahtava viisuvuosikymmen: hyvin paljon KAUNIITA kappaleita!! Vieläkin väitän, että viisut olivat parhaimmillaan silloin.