Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Fiumi di parole - sanoita itse euroviisuja
Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30485
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Tämä ketju tilattiin.
sziget kirjoitti:Vähitellen voisi avata kauden 2018 suunnitteluketjun. Kiinnostaisi kuulla, kiinnostavatko kilpailut vai onko pää jo pölkyllä.
Jatketaan Portugali-tulosketjussa virinnyttä keskustelua täällä. Jatketaanko ensi kausi nykyisellä formaatilla vai onko uusia ideoita?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30485
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Timoteus kirjoitti:Pari idean poikasta tuli mieleen, mitä voisi kisojen elvyttämiseksi ajatella
sziget kirjoitti:Pitäisi olla jokin Elisa Missionaries -tyylinen iskuryhmä levittämään sanoittamisen ilosanomaa. Sitä olen manannut ennenkin, että missio vaatisi hiukan markkinointiosaamista.
Kilpailukauden harventamisen entisestään täytynee olla yksi konsti työkalupakissa, vaikka se ei tietenkään yksin riitä. Viikkokisoista siirtyminen kahteen kisaan kuussa helpotti aktiivien tuskaa, mutta satunnaisen kiinnostuneen silmissä paikka näyttää yhä kuolleelta. Satunnainen kiinnostunut avaa sanoituskilpailualueen, vilkaisee viime aikojen ketjut ja toteaa, että täällä on noin neljä ihmistä taputtamassa toisilleen. Ei houkuttele osallistumaan.

Jos kisoja olisi vain pari kolme vuodessa, jokainen olisi erityinen. Niitä voisi näkyvämmin mainostaa muilla alueilla. Vanhoja osallistujia voisi kutsua henkilökohtaisesti mukaan. Moni varmaan vanhojen aikojen muistoksi lähtisikin. Jos noviiseja saadaan värvättyä tarpeeksi, aloittelijoille voisi olla vaikka oma sarja. Valinta yleisen ja aloittelijoiden sarjan välillä pitäisi kuitenkin olla sanoittajan oma. Muutaman kerran osallistunutkin voi kokea, ettei ole vielä valmis kisaamaan konkareita vastaan. Toisaalta sanoituskilpailujen ulkopuolella on varmasti porukkaa, joka on oppinut perusasiat muualla.

Mutta niin, markkinointiosaamista. Mistäs sitä saataisiin? Jos halutaan uusia kasvoja, pitää tehdä jotakin toisin kuin tähän asti on tehty. Pitää olla jokin fokus. Mitä ollaan tarjoamassa, miksi, miten, missä ja kenelle.

Vanhojen kilpailijoiden kutsumiseen riittää yksikin someaktiivi, joka tuntee porukkaa ja osaa metsästää ihmisiä. Minä en ole sellainen, mutta varmaan joukostamme joku löytyy. Kuppilan yksityisviesteillä ei varmasti saa kaikkia kiinni. Moni takavuosien aktiivi käy täällä niin harvoin nykyään.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36775
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Olen jo pitkään miettinyt, että sanoituskisoille voisi tyyliin luoda kaikille avoimen Facebook-ryhmän, jossa olisi kaikenlaisia ohjeita ja mainoksia ja sen sellaisia.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30485
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

^ Varmasti toteuttamiskelpoinen idea. Tosin jonkun muun pitää luoda se kuin minun. En edes varsinaisesti ole FB:ssä enkä tiedä, miten juuri mikään FB:n ominaisuus toimii.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11922
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja sziget »

Nykyformaatti ajautuu umpikujaan, jos sanoituksia tulee lisäajallakin vain yhdeltä tekijältä. Jättäisin silloin äänestyksen avaamatta, eihän kukaan halua kilpailla itseään vastaan. Samoin jos Tupu, Hupu ja Lupu päätyvät tasapeliin ilman ainuttakaan ulpparia. Harventaminen olisi vaikea askel, koska ympärivuotisuus on ollut iso osa kilpailujen hohtoa. Kun pettyy, voi heti aloittaa seuraavan tekstin.

Olen someidiootti. En ole FB:ssa, koska kuvittelen sen olevan aikasyöppö ja ajanvietettä on ilmankin tarpeeksi. Opettelisin perusasiat, jos Tompan ehdottama ryhmä luotaisiin, muuta en uskalla sanoa.
Timoteus kirjoitti:Pitää olla jokin fokus. Mitä ollaan tarjoamassa, miksi, miten, missä ja kenelle.
Niille, joita kieli ja kielellinen puuhailu kiinnostavat. Siksi, että sanoittaminen antaa tilaa omalle luovuudelle eri tavalla kuin sanaristikot, tekstaripalstat tai blogin pitäminen. En tiedä, missä potentiaaliset sanoittajat oleilevat, vaikka uskon heitä olevan paljon enemmän kuin aktiivijäseniä Kuppilassa. Vaikein on miten-kysymys, se vaatii nettinatiivin valmiuksia tai pölynimurikauppiaan asennetta. Kokemus osoittaa, että sanoituskilpailujen idean avaaminen ulkopuolisille on haastavaa. Mahdotonta se ei voi olla, koska idea on hyvä.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30485
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

sziget kirjoitti:Harventaminen olisi vaikea askel, koska ympärivuotisuus on ollut iso osa kilpailujen hohtoa.
Yksi mahdollisuus on tietenkin pitää rytmi osapuilleen normaalina mutta järjestää yksi isompi "perinnekisa" vuodessa, johon osallistujien haalimiseksi nähdään enemmän vaivaa. Vanhoja osallistujia pidän siksi otollisena kohteena, että he tietävät jo, mistä sanoituskilpailuissa on kyse, ja he ovat ainakin joskus pitäneet konseptista. Osa ehkä innostuisi sanoittamaan puoliaktiivisesti perinnekisan jälkeenkin, jolloin sanoituskilpailupuoli olisi heti merkittävästi vähemmän kuollut.

Mitä uusien sanoittajien haalimiseen tulee, luulen, että ihan täältä Kuppilastakin voisi löytyä kiinnostuneita, jos tarjolla olisi enemmän opastusta siitä, miten pääsee alkuun. Nyt pitäisi hypätä suoraan konkarien kanssa samaan kehään, mikä voi olla pelottavaa.
sziget kirjoitti:Olen someidiootti. En ole FB:ssa, koska kuvittelen sen olevan aikasyöppö ja ajanvietettä on ilmankin tarpeeksi.
Itse en pelkää aikasyöppöyttä. FB ei yksinkertaisesti kiinnosta. Toissijainen syy on, etten halua tarjota yksityisille yrityksille itsestäni enempää tietoja kuin on tarkoituksenmukaista. Jos olen yrityksen kanssa asiakassuhteessa, on tarkoituksenmukaista, että yrityksellä on minusta asiakkuuden kannalta olennaiset tiedot. FB:n kanssa en olisi asiakassuhteessa, koska käyttö ei maksa mitään. Jos en ole asiakas, olen tuote. Sitä en halua. Kolmas syy on, että pidän FB:tä merkittävänä keskustelukulttuurin köyhdyttäjänä. Nykyään on helpompaa kuin koskaan ennen valita itse oma todellisuudensa ja suodattaa pois kaikki sille vastakkaiset näkemykset. Asiaa ei voi mitenkään muuttaa liittymällä FB:hen, koska FB ei ole demokratia.

Suhtautumiseni on silti enemmän apatiaa kuin antipatiaa. Jos joskus hamassa tulevaisuudessa sanoituskilpailut järjestetään vaikka pelkästään Facebookissa, sitten olen Facebookissa. Ymmärrän, että ihmiset on tavoitettava siellä, missä he ovat. Jos ihmiset ovat Facebookissa, sanoituskilpailujenkin on näyttävä siellä.
sziget kirjoitti:Niille, joita kieli ja kielellinen puuhailu kiinnostavat. Siksi, että sanoittaminen antaa tilaa omalle luovuudelle eri tavalla kuin sanaristikot, tekstaripalstat tai blogin pitäminen. En tiedä, missä potentiaaliset sanoittajat oleilevat, vaikka uskon heitä olevan paljon enemmän kuin aktiivijäseniä Kuppilassa.
:joojoo:

Ainakin ristikkoharrastajilla on palstansa. Rakkausrunot.fi:ssä on lähes 10 000 käyttäjää. Sivustolla ei näytä olevan julkista keskustelualuetta.

Onkohan Facebookissa sanaleikki- tai runoryhmiä? Täytyy kai olla?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30485
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Jos kahden edellisen kauden kaavalla jatketaan, kalenteriksi saadaan jotakin tällaista.

__________

19.02. tai 26.02.2018 karsintakappaleiden kisa 1

05.03. tai 12.03.2018 karsintakappaleiden kisa 2
19.03.2018 Suomen edustuskappale

02.04.2018 karsintakappaleiden kisa 3
16.04.2018 karsintakappaleiden kisa 4
30.04.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 1/13

(viisutauko)
21.05.2018 edustuskappaleen yksinäiskisa 2/4

04.06.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 2/13
18.06.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 3/13

02.07.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 4/13
16.07.2018 edustuskappaleiden yksinäiskisa 3/4

06.08.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 5/13
20.08.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 6/13

03.09.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 7/13
17.09.2018 erikoiskisa

01.10.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 8/13
15.10.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 9/13

05.11.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 10/13
19.11.2018 edustuskappaleen yksinäiskisa 4/4

03.12.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 11/13
17.12.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 12/13
31.12.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 13/13

__________

Pari huomiota.

Ainakin 31 maata järjestää julkisen karsinnan. Tarvitaanko viides karsintakappaleiden kilpailu ja miten se mahdutetaan mukaan? Jos mennään neljällä kilpailulla, ensimmäisen dediksen pitää ehkä olla helmikuun viimeinen maanantai. Jos dedis on 19.2., mukaan ehtii vain kuusi karsintaa (Albania, Ranska, Tšekki, Espanja, Malta, Sveitsi) ja johonkin toiseen kisaan pitää änkeä ainakin yhdeksän.

Toukokuulle osuu vain yksi sanoitusdedis, koska viisut blokkaavat kuun kaksi ensimmäistä maanantaita.

Mitä pitäisi tehdä yksinäiskisojen kanssa? Kaudella 2016 niissäkin oli imua. Kaudella 2017 äänestyksellä valittuihin yksinäiskisoihin saatiin vain kolme sanoitusta kuhunkin. Kaksi ikiomaa kalenteriviikkoa tuntuu sillä aktiivisuudella ylimitoitetulta.

Onko muita ajatuksia siitä, miten kisoja pitäisi uudistaa? Villejäkin ideoita saa esittää. Ei tarvitse ollenkaan lukkiutua aikatauluhahmotelmaan, nykyiseen kilpailukauden formaattiin tai mihinkään.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16189
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Timoteus kirjoitti:Mitä pitäisi tehdä yksinäiskisojen kanssa? Kaudella 2016 niissäkin oli imua. Kaudella 2017 äänestyksellä valittuihin yksinäiskisoihin saatiin vain kolme sanoitusta kuhunkin. Kaksi ikiomaa kalenteriviikkoa tuntuu sillä aktiivisuudella ylimitoitetulta.

Onko muita ajatuksia siitä, miten kisoja pitäisi uudistaa? Villejäkin ideoita saa esittää. Ei tarvitse ollenkaan lukkiutua aikatauluhahmotelmaan, nykyiseen kilpailukauden formaattiin tai mihinkään.
Itse pyörittelin sellaista ajatusta että olisikin kymmenen neljän viisun yhteiskisaa ja sitten Suomi + kaksi yksinäiskisaa. :miettii:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Timoteus kirjoitti:Mitä pitäisi tehdä yksinäiskisojen kanssa? Kaudella 2016 niissäkin oli imua. Kaudella 2017 äänestyksellä valittuihin yksinäiskisoihin saatiin vain kolme sanoitusta kuhunkin. Kaksi ikiomaa kalenteriviikkoa tuntuu sillä aktiivisuudella ylimitoitetulta.
Oma aktiivisuus on ollut todella heikkoa. Alunperin olin suunnitellut osallistuvani vain yksinäiskisoihin, mutta esimerkiksi Portugali tuotti lopulta vain raakileen, koska mielenkiintoni lopahti sen OIKEASTI voitettua. En silti olisi kuoppaamassa yksinäiskisoja, sillä vaikka oma aktiivisuuteni on heikohkoa, niin nämä kisat ovat nykyään niitä "erikoiskisoja".

Se miten ne valitaan tai MILLOIN ne valitaan on ehkä se oleellisin. Voisiko ne valita vaikka vasta kisojen jälkeen? Itselläni ainakin puolet kakusta kun löytyy siitä esityksestä ja olisi mukava nähdä livenä ennen kuin päättää. Karsinta on kuitenki aina hieman eri kuin itse kisat Portugalissa.

Ajatuksia ajatuksia...

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30485
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

ESC93 kirjoitti:Itse pyörittelin sellaista ajatusta että olisikin kymmenen neljän viisun yhteiskisaa ja sitten Suomi + kaksi yksinäiskisaa. :miettii:
Minkä ongelman tämä ratkaisee? Edustuskappaleiden kisoja olisi 13 nykyisen 17:n sijaan. Tilaa vapautuu jollekin muulle, jos jotakin muuta halutaan. Halutaanko, vai olisiko kalenterissa vain enemmän kolmen viikon välejä?
TOMItu kirjoitti:Se miten ne valitaan tai MILLOIN ne valitaan on ehkä se oleellisin. Voisiko ne valita vaikka vasta kisojen jälkeen?
Tavallaan parasta olisi valita ne vasta silloin. Vastakkainen paine tulee aikataulusta. Pitää tietää mieluummin aikaisin kuin myöhään, mitä sanoitetaan ja milloin. Takavuosina, kun vielä osallistuit aktiivisesti, pidit tätä itse aikataulun suunnittelussa tärkeänä.

Yleensä toukokuuhun mennessä on jo muutama viisu käännetty ja seuraav(i)a sanoitettavana. Jos viisufinaalin jälkeen vasta aletaan kalenteria ja yksinäiskisavalintoja sumplia, onko sekään hyvä? Vai tuleeko siitä seuraava syy, jonka vuoksi kukaan ei sanoita mitään?

Olisivatko yksinäiskisavalinnat olennaisesti muuttuneet, jos ne olisi tehty viisujen jälkeen? Portugali olisi kai valittu entistäkin varmemmin. Taidat olla aika yksin sen ajatuksen kanssa, että Portugalista meni maku sen voitettua. Oma ongelmani yksinäiskisavalinnoissa ei ole valinta-ajankohta vaan se, että kokeilematta en tiedä, minkä viisun sanoittaminen kiinnostaa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
granaattiomena
Press
Press
Viestit: 5319
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja granaattiomena »

En usko, että kilpailuja vähentämällä saadaan sanoitusmäärää kasvamaan. Jos porukka ei yksinkertaisesti jaksa tai ennätä sanoittaa niin tilannetta tuskin muuttaa se, että kolmen viisun sijasta olisi tarjolla neljä.

Mutta jos välttämättä halutaan vähentää kilpailuja, niin minun puolestani yksittäiskisat Suomea lukuun ottamatta voi heivata pois, kun niissä ei ollut viime kaudella kauheasti imua. Jos osallistujia tuleekin sitten enemmän niin kisat voidaan eriyttää pisteytysvaiheessa niinkuin kaudella 2016 tehtiin.

En tosiaankaan pidä kilpailujen vähentämistä välttämättömänä, mutta tietysti edustuskappaleiden kisoja vähentämällä saataisiin ainakin tilaa viidennelle karsintakappaleiden kilpailulle, jos sille on tarvetta.
Timoteus kirjoitti:Oma ongelmani yksinäiskisavalinnoissa ei ole valinta-ajankohta vaan se, että kokeilematta en tiedä, minkä viisun sanoittaminen kiinnostaa.
Tämä on kieltämättä totta minunkin kohdalla. Vaikka sanoitinkin kaikki viisut, joille annoin yksittäiskisaäänestyksessä äänen, oli muutamien sanoitusten tekeminen lopulta melkoista pakkopullaa. Olen huomannut senkin, että omien suosikkien sanoittaminen voi olla todella vaikeaa. Johonkin yhdentekevään kappaleeseen on paljon helpompi keksiä lennokkaita ideoita, kuin itselleen tärkeään kappaleeseen.
Viimeksi muokannut granaattiomena, 15 Tammi 2018, 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee

:vessa:

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Timoteus kirjoitti:Tavallaan parasta olisi valita ne vasta silloin. Vastakkainen paine tulee aikataulusta. Pitää tietää mieluummin aikaisin kuin myöhään, mitä sanoitetaan ja milloin. Takavuosina, kun vielä osallistuit aktiivisesti, pidit tätä itse aikataulun suunnittelussa tärkeänä.
Oma lehmä oli todellakin tuolloin ojassa, sillä kesäkaudella käännetyt viisut oli hyvä tietää ennakolta. Varsinkin aikana jolloin tehtiin kolme kuukautta töitä 80-100 tuntia viikossa. Nyt tilanne on paljon rauhallisempi näillä 40-70 työtuntia per viikko.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty edelleen. Mahtaisiko siinä löytyä jotain joustoa, esimerkiksi jos nimenomaan nämä yksittäiskisat valittaisiinkin toukokuun jälkeen. Suunnitellussa aikataulussa kun on vain 1 yhdistelmäkisa ennen viisuviikkoa.


Timoteus kirjoitti:Olisivatko yksinäiskisavalinnat olennaisesti muuttuneet, jos ne olisi tehty viisujen jälkeen? Portugali olisi kai valittu entistäkin varmemmin. Taidat olla aika yksin sen ajatuksen kanssa, että Portugalista meni maku sen voitettua. Oma ongelmani yksinäiskisavalinnoissa ei ole valinta-ajankohta vaan se, että kokeilematta en tiedä, minkä viisun sanoittaminen kiinnostaa.
Belgiaa en olisi kääntänyt finaalin jälkeen. Omiksi yksittäissuosikeiksi nousivat Alankomaat sekä yllättäen Puola. Puolan olisin voinut käännellä.

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7505
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

granaattiomena kirjoitti: Mutta jos välttämättä halutaan vähentää kilpailuja, niin minun puolestani yksittäiskisat Suomea lukuun ottamatta voi heivata pois, kun niissä ei ollut viime kaudella kauheasti imua. Jos osallistujia tuleekin sitten enemmän niin kisat voidaan eriyttää pisteytysvaiheessa niinkuin kaudella 2016 tehtiin.
Minun piti tätä kanssa ehdottaa. :samaamielta:
Žvižej fucked up the solo

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30485
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Yksinäiskisat ansainnevat vuoden armonaikaa, koska toissa vuonna niihin saatiin tyydyttävä määrä osallistujia.
granaattiomena kirjoitti:Tämä on kieltämättä totta minunkin kohdalla. Vaikka sanoitinkin kaikki viisut, joille annoin yksittäiskisaäänestyksessä äänen, oli muutamien sanoitusten tekeminen lopulta melkoista pakkopullaa. Olen huomannut senkin, että omien suosikkien sanoittaminen voi olla todella vaikeaa. Johonkin yhdentekevään kappaleeseen on paljon helpompi keksiä lennokkaita ideoita, kuin itselleen tärkeään kappaleeseen.
Jep. Omia suosikkeja tulee helposti kunnioitettua liikaa. Portugalia ja Italiaa äänestin yksinäiskisamaiksi mutta en löytänyt niihin mitään sellaista lähestymiskulmaa, josta olisin saanut sanoituksen aikaiseksi. Belgiaa en äänestänyt eikä se sanoittamismielessä kiinnostanut minua missään vaiheessa. Portugalia lukuun ottamatta äänestin yksinäiskisakohteiksi pitkälti sellaisia viisuja, joiden sanoituksen työstämiseen olisin tarvinnut paljon aikaa (esim. Origo). Nekin jäivät sanoittamatta, koska yhteiskisoissa oli aina jotakin vähätöisempää valittavaa.

En varmaan seuraavalla kerralla osallistu äänestykseen lainkaan. Tai sitten äänestän 35:tä viisua antaakseni miinusäänen muutamalle mahdottomalle.
TOMItu kirjoitti:Mahtaisiko siinä löytyä jotain joustoa, esimerkiksi jos nimenomaan nämä yksittäiskisat valittaisiinkin toukokuun jälkeen. Suunnitellussa aikataulussa kun on vain 1 yhdistelmäkisa ennen viisuviikkoa.
Järkevin toteutustapa tälle olisi ehkä se, että jokaiselle maalle arvotaan maaliskuussa paikka kisakalenterista. Kahteen ensimmäiseen yhteiskisaan arvottaisiin vain maita, jotka eivät ole Viisupuntarin eivätkä vedonlyöntikerrointen kärkikymmenikössä. Yksinäiskisamaat äänestettäisiin sitten lopuista välittömästi viisujen jälkeen.

Yhteiskisojen kokoonpanoa arvottaessa kolme maata jäisi yli. Jos juuri samoja kolmea ei valita äänestyksellä yksinäiskisojen kohteeksi, "ylijäämäviisut" ottaisivat äänestettyjen viisujen paikat yhteiskisoista.

Minulle tällainen järjestely periaatteessa käy. Harvoin nykyään muutenkaan sanoitan mitään runsaasti etuajassa. Mielipiteitä puolesta tai vastaan? Onko jollekulle tärkeää, että kilpailukalenteri lyödään lukkoon mahdollisimman aikaisin?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11922
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja sziget »

Timoteus kirjoitti:Kaudella 2017 äänestyksellä valittuihin yksinäiskisoihin saatiin vain kolme sanoitusta kuhunkin. Kaksi ikiomaa kalenteriviikkoa tuntuu sillä aktiivisuudella ylimitoitetulta.
Jos tuo on todellinen ongelma, sanoitetaan yksinäisviisut viikossa niin kuin ennen. En vain ymmärrä, miten esim. yhteiskisa 10 (2 tekijää, 5 sanoitusta) oli hohdokkaampi kuin sen jälkeinen Portugali-yksinäiskisa (3 tekijää, 3 sanoitusta). Uskooko joku, että osallistujapula on yksinäiskisojen syytä? Ellei usko, mikä niissä hiertää? Viisujen valintaan saavat kaikki osallistua, ja äänestää saa millä perusteella tahansa. Voi tukea kiinnostavia tai helppoja sanoitettavia tai vain omia suosikkeja. Valitut ansaitsevat oman kilpailunsa. Niiden ei tarvitse ansaita sitä enää uudelleen sanoitusten lukumäärällä.
ESC93 kirjoitti:Itse pyörittelin sellaista ajatusta että olisikin kymmenen neljän viisun yhteiskisaa ja sitten Suomi + kaksi yksinäiskisaa. :miettii:
Tämä ottaisi muutaman deadlinen pois niskoilta ja ehkä pienentäisi riskiä, että jokin kilpailu peruuntuu täysin. Neljästä viisusta nirsokin voisi helpommin löytää jotain sanoitettavaa. Epävarmaa on, toisiko väljempi aikataulu enemmän sanoituksia vai veisikö loputkin. Jotkut (kröhöm) tarvitsevat takarajoja viitsiäkseen tehdä mitään.
Timoteus kirjoitti:Kahteen ensimmäiseen yhteiskisaan arvottaisiin vain maita, jotka eivät ole Viisupuntarin eivätkä vedonlyöntikerrointen kärkikymmenikössä.
Mielestäni turhaa. Sanoittajien toiveita emme tiedä ilman äänestystä. Yksinäiskisojen viisut voisi valita jäljellä olevista TOMItun ehdotuksen mukaisesti. Kolmen "ylijäämäviisun" poiminta arvonnassa on hyvä idea.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30485
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

sziget kirjoitti:Jos tuo on todellinen ongelma, sanoitetaan yksinäisviisut viikossa niin kuin ennen.
:miettii: Näin voisi ehkä tehdäkin. Jos yksinäisviisu ei satu inspiroimaan, ei tulisi neljän tai viiden viikon deadline-väliä.
sziget kirjoitti:Uskooko joku, että osallistujapula on yksinäiskisojen syytä? Ellei usko, mikä niissä hiertää?
Osallistujapula ei tietenkään ole yksinäiskisojen syytä, mutta osallistujapula näyttää niissä pahemmalta ja yksinäiskisoihin osallistuvat sanoitukset saavat vähemmän vertailupohjaa kuin muut. Keskimääräisessä äänestyksellä valitussa yksinäiskisassa oli päättyneellä kaudella 3 sanoitusta, keskimääräisessä yhteiskilpailussa 7,8.
sziget kirjoitti:Valitut ansaitsevat oman kilpailunsa. Niiden ei tarvitse ansaita sitä enää uudelleen sanoitusten lukumäärällä.
:mitvit: Kaikki äänestyksellä valitut viisuthan ovat saaneet oman kilpailunsa. Saavat jatkossakin, jos tällaisia äänestyksiä järjestetään. Nyt keskustellaan siitä, kannattaako niitä järjestää.

Kymmenen vuotta oli itsestäänselvyys, että jokainen viisu saa oman kisansa. Kaksi vuotta sitten periaatteesta luovuttiin, kun sanoittajia ei ollut tarpeeksi. Nykyisenkään tavan rakentaa kilpailukausi ei tarvitse olla lopullinen totuus.
sziget kirjoitti:Jotkut (kröhöm) tarvitsevat takarajoja viitsiäkseen tehdä mitään.
Sama vika täällä. Havahdun kilpailun olemassaoloon päivän pari ennen deadlinea. Sanoitan minkä ehdin ja mikä inspiroi. Jos aikataulutukseen tulee jokin kosmeettinen muutos, tuskin osaan päivittää työtapojani. Osallistumiseni riippuu edelleen lähinnä siitä, sattuuko minulla olemaan sopivasti luppoaikaa juuri deadlinen alla.

Ellei sanoituskisoja aiota uudistaa radikaalisti, pidän nykyistä kisarytmiä juuri sopivana. Viikon deadline-välit vähän ahdistivat. Kahden viikon rytmillä sanoittamisen ei tarvitse koko ajan jäytää takaraivossa, mutta tatsi säilyy silti. Mielikuvani on, että tästä hieman harventamalla mikään asia ei parane mutta jotkin hieman huononevat.

Olisi kokonaan eri asia, jos sanoituskisat keksittäisiin alusta alkaen uudestaan ihan toisenlaisella konseptilla. Esim. kisoja olisikin vain kaksi vuodessa. Jokaista mainostettaisiin näkyvästi kaikissa mahdollisissa paikoissa. Jokainen kisa olisi jotakin isoa ja poikkeuksellista. En ehdota tätä, koska tarvittaisiin hyvä suunnitelma ja paljon valmistelua, mutta jotakin tämäntyyppistä tarkoitin, kun ketjussa aiemmin puhuin kisojen määrän vähentämisestä. Siis joko nykyrytmi tai jotakin täysin erilaista.
sziget kirjoitti:Sanoittajien toiveita emme tiedä ilman äänestystä.
Teoriassa emme, käytännössä valistuneet arvaukset ovat mahdollisia. Ihan sattumaksi en usko sitä, että tähän asti äänestyksellä valitut laulut pärjäsivät muissakin faniäänestyksissä ja myös itse viisuissa, vaikka se ei äänestyksen aikaan ollutkaan tiedossa.

Lähdin oletuksesta, että kalenteri pysyisi olennaisilta osiltaan nykyisenlaisena mutta vain yksinäisviisujen valinta-ajankohta muuttuisi. Tällöin kahden ensimmäisen yhteiskisan kokoonpano olisi lyötävä lukkoon ennen äänestystä, koska ensimmäinen käydään ennen viisuja ja toinen välittömästi viisujen perään (aikatauluhahmotelmassa yhteiskisan 2 pitäisi siirtyä yksinäiskisan 2 paikalle). Voihan niiden viisut arpoa kaikkien maiden joukosta, mutta joukossa voi silloin olla esim. Kuppilan ylivoimainen ykkössuosikki, eikä koskaan päästä edes äänestämään, olisiko sille haluttu oma kisa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11922
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja sziget »

Jos yksinäisviisut sanoitetaan vastedes viikossa, muualle aikatauluun tulee lisää väljyyttä. Tuntuu loogiselta, että kahden ja kolmen viikon sanoitusajat varataan monen viisun kilpailuille. Kun formaatti uudistui 2016, jaoimme vapautunutta aikaa reilusti kaikille kilpailuille, ja nyt yksinäiskisojen hitaus herättää huomiota.
Timoteus kirjoitti:Osallistujapula ei tietenkään ole yksinäiskisojen syytä, mutta osallistujapula näyttää niissä pahemmalta ja yksinäiskisoihin osallistuvat sanoitukset saavat vähemmän vertailupohjaa kuin muut.
Tarkoitin juuri tätä: se vain näyttää pahemmalta, osaksi ylipitkän sanoitusajan takia. Kun edelliseen yhteiskisaan osallistuu kaksi sanoittajaa, ei voi odottaa jättisuosiota sen jälkeiselle Portugali-kilpailullekaan. Kolme kolmen sanoituksen kilpailua on silti siedettävä saldo suhteessa koko kauden lukuihin. Kaudella 2015 kärvisteltiin läpi seitsemän kahden viisun viisun kilpailua. Sanoituksia syntyi silloin yhteensä 181, nyt 166.
Timoteus kirjoitti:
sziget kirjoitti:Valitut ansaitsevat oman kilpailunsa. Niiden ei tarvitse ansaita sitä enää uudelleen sanoitusten lukumäärällä.
:mitvit: Kaikki äänestyksellä valitut viisuthan ovat saaneet oman kilpailunsa. Saavat jatkossakin, jos tällaisia äänestyksiä järjestetään. Nyt keskustellaan siitä, kannattaako niitä järjestää.
Yllä (ja aikaisemmin Belgia-tulosketjussa) epäiltiin yksinäiskisojen mielekkyyttä ja esitettiin, että viisu "ansaitsisi" erillisen äänestyksen vain keräämällä tarpeeksi sanoituksia. Minusta on mielekästä, että joskus kaikki sanoittavat samaa viisua ja että nämä viisut valitaan äänestämällä. Uutena tulokkaana luultavasti ihmettelisin, jos Suomi sanoitettaisiin yksinään ja mitään muuta ei. Yhteiskisat ovat mielekkäämpiä, kun muutakin on tarjolla.
Timoteus kirjoitti:Voihan niiden [yksinäiskisojen] viisut arpoa kaikkien maiden joukosta, mutta joukossa voi silloin olla esim. Kuppilan ylivoimainen ykkössuosikki, eikä koskaan päästä edes äänestämään, olisiko sille haluttu oma kisa.
Suosituiksi oletettujen viisujen säästäminen valintaäänestykseen on mahdollista, enkä vastusta sitä jyrkästi. Olin lähinnä huolissani siitä, päätyykö ensimmäisiin yhteiskisoihin rupusakkia, joka inspiroi vain harvoja. Pitäisin tätä kenties isompana harmina kuin sitä, että jokin suosikki missaa mahdollisuutensa saada oma kisa.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30485
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Uusi aikatauluvedos periaatteella, että kahden moniviisuisen kisan väli ei koskaan ole yli kolmea viikkoa. Lisäsin myös viidennen karsintakappaleiden kilpailun, joka saa kuitenkin kalenterivuoronsa vasta viisujen jälkeen. Ajattelin, että viisuja ennen on kuitenkin hyvä päästä sanoittamaan muitakin edustuskappaleita kuin Suomi.

26.02.2018 karsintakappaleiden kisa 1/5

12.03.2018 karsintakappaleiden kisa 2/5
26.03.2018 karsintakappaleiden kisa 3/5

02.04.2018 Suomen edustuskappale
16.04.2018 karsintakappaleiden kisa 4/5
30.04.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 1/13

(viisutauko)
21.05.2018 karsintakappaleiden kisa 5/5

04.06.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 2/13
11.06.2018 edustuskappaleen yksinäiskisa 2/4
25.06.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 3/13

16.07.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 4/13
30.07.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 5/13

06.08.2018 edustuskappaleen yksinäiskisa 3/4
20.08.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 6/13

10.09.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 7/13
24.09.2018 erikoiskisa

08.10.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 8/13
22.10.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 9/13

05.11.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 10/13
12.11.2018 edustuskappaleen yksinäiskisa 4/4
26.11.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 11/13

10.12.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 12/13
31.12.2018 edustuskappaleiden yhteiskisa 13/13
sziget kirjoitti:Olin lähinnä huolissani siitä, päätyykö ensimmäisiin yhteiskisoihin rupusakkia, joka inspiroi vain harvoja. Pitäisin tätä kenties isompana harmina kuin sitä, että jokin suosikki missaa mahdollisuutensa saada oma kisa.
Tämä lienee teoreettinen ogelma. Kummallakin kahdella viime kaudella ensimmäinen yhteiskisa sai kelpo osanoton, vaikka mukana oli lähinnä puntarissa keskikastiin arvioituja viisuja. Vuoden 2016 ensimmäisen kisan kokoonpano oli Say yay! (viimeisen yhteistilaston 7.), Slow down (20.) ja Alter ego (24.). Sanoituksia yksitoista. Vuonna 2017 ensimmäisessä yhteiskisassa sanoitettiin Fly with me (11.), I feel alive (18.) ja Do it for your lover (40.). Sanoituksia yhdeksän.

Ehkä puntaritilaston top 10:n suojelu ensimmäiseen kisaan joutumiselta on liioittelua. Top 5 riittää. Tämän viestin aikatauluhahmotelmalla toisen kisan maat saavat jo olla mitä tahansa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11922
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja sziget »

Onko nykyinen deadlinepäivä maanantai hyvä? Itselleni tiistai sopisi ehkä parhaiten, mutta voin myös jatkaa lisäaikojen kerjäämistä. Maanantain myöhäistunnit ovat usein olleet edullista sanoitusaikaa.
Timoteus kirjoitti:Nykyisenkään tavan rakentaa kilpailukausi ei tarvitse olla lopullinen totuus.
Joo ei. Kuvitellut kaksi isoa kilpailua olisivat parempi kuin ei mitään, jos nykymalli ajautuisi umpikujaan, mitä en tietenkään toivo. Eräs ongelma on, että ihminen tekee mielellään hauskoja asioita (sanoittaminen) ja välttää epämieluisia (kilpailujen markkinointi). Sanoituksia tarvitaan varmasti. Flaijerien jakaminen räntäsateessa edes kuvaannollisesti ei houkuttele, kun hyödystä ei ole mitään takeita ja aikaa on rajallisesti.
Timoteus kirjoitti:Ehkä puntaritilaston top 10:n suojelu ensimmäiseen kisaan joutumiselta on liioittelua. Top 5 riittää.
Top 5:n suojelu sopii. :joojoo:
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30485
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

sziget kirjoitti:Onko nykyinen deadlinepäivä maanantai hyvä? Itselleni tiistai sopisi ehkä parhaiten, mutta voin myös jatkaa lisäaikojen kerjäämistä. Maanantain myöhäistunnit ovat usein olleet edullista sanoitusaikaa.
Minulle käy kumpi tahansa.

Onko muita mielipiteitä aikataulusta tai jostakin muusta? Jos ensimmäinen deadline yritetään saada helmikuun loppuun, ensimmäinen karsintakappaleiden kisa pitäisi tämän viikonlopun jälkeen avata.
Timoteus kirjoitti:Ainakin 31 maata järjestää julkisen karsinnan.
Korjataan, että tämänhetkisen tiedon mukaan luku on 30. Olin erheellisesti laskenut Israelin mukaan, mutta siellä valitaan julkisen karsinnan kautta vain artisti.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41934
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Timoteus kirjoitti:Jos halutaan uusia kasvoja, pitää tehdä jotakin toisin kuin tähän asti on tehty.
San Remo -tyyliin erikseen tulokassarja ja isojen starojen sarja? Virtuaalisia sanoitusleirejä, kuten on biisileirejäkin? Kykykilpailutyylistä valmentamista? Puolituntisia pikasanoituskisoja? Chat-tyyppisiä online-sanoitussessioita? Pedagogista valmennusta kommentoijille - nykyisellään kommentit voivat olla liian tylyjä aloittelijalle. Nielkää voileipämalli!

Niin kauan kuin sanoitetaan meneillään olevan vuoden viisuja, voisi voittajan tekstin esitellä maaketjussa. Saattaisi herättää jonkun lukijan kiinnostusta sanoittamista kohtaan.

Itse olen aikojen saatossa väsännyt kaksi sanoitusta, ja niihin meni ihan älyttömästi aikaa, siksi en osallistu. Pidän sanojen rytmistä ja soinnista, mutta sisällöt eivät jaksa kiinnostaa.

Voisiko sanoituksia lähestyä muutenkin kuin kilpailun kannalta, ja siten koettaa saada uusia potentiaalisia kilpailijoitakin kiinnostumaan?

Edit: Muuten olen sitä mieltä, että Facebook on alustana kelvoton, ja jos kisa menee sinne niin varmasti en osallistu mitenkään (kamala uhkaus, eikö totta :mrgreen:).
Rise, angel, shine, love!

Avatar
granaattiomena
Press
Press
Viestit: 5319
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja granaattiomena »

sziget kirjoitti:Onko nykyinen deadlinepäivä maanantai hyvä? Itselleni tiistai sopisi ehkä parhaiten, mutta voin myös jatkaa lisäaikojen kerjäämistä. Maanantain myöhäistunnit ovat usein olleet edullista sanoitusaikaa.
Tiistai kävisi itsellenikin oikein hyvin sanoitusdeadlineksi.

Muuten aikataulu vaikuttaa oikein hyvältä. :peukku:
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee

:vessa:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30485
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Rousku kirjoitti:Pedagogista valmennusta kommentoijille - nykyisellään kommentit voivat olla liian tylyjä aloittelijalle. Nielkää voileipämalli!
Tämä vasta aikaa syökin. Mutta joo, silloin kun ehdin kommentoida, sitä yritän soveltaa vaihtelevalla menestyksellä. Yleensä en ehdi kommentoida kunnolla, jolloin kommentointi jääkin sitten kokonaan tekemättä.
Rousku kirjoitti:Virtuaalisia sanoitusleirejä, kuten on biisileirejäkin? Kykykilpailutyylistä valmentamista?

Voisiko sanoituksia lähestyä muutenkin kuin kilpailun kannalta, ja siten koettaa saada uusia potentiaalisia kilpailijoitakin kiinnostumaan?
Joo, juuri jotakin tällaista pitäisi kehitellä. Takavuosina kisoissa näki jonkin verran yhteiskäännöksiä, jotka joku konkari oli kirjoittanut jonkun noviisin kanssa. Tällainen mentorointimalli voisi toimia johdantona sanoittamiseen. Noviisi toisi pöytään aiheen ja jonkinlaisen sanoituksen aihion, jota lähdettäisiin vuorovedolla työstämään eteenpäin. Tässä kävisi aika nopeasti ilmi, millaisia asioita kokenut sanoittaja huomioi ja miten sanoitus oikein syntyy. Konkarin pitää kuitenkin osata välttää kiusaus tehdä itse kerralla valmista jälkeä löyhästi alkuperäistä muistuttavasta aiheesta.

Myös sanoittamisen esitteleminen ei-kilpailullisesti on harkinnan arvoinen ajatus, jos siihen jokin hyvä tapa löytyy.

Tulokassarja olisi mahdollinen, jos olisi tulokkaita sarjaksi asti ja he oman sarjansa haluaisivat. Jos osallistujia on yksi, hommassa ei ole mieltä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41934
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Joo, heittelin ajatuksia pöytään vähän aivoriihimäisen kritiikittömästi (kerrankin).

Mites tuo, että niin kauan kuin mahdollista, voittosanoitus julkaistaisiin biisin omassa ketjussa? En tosin tiedä, käykö itse viisujen jälkeen moni enää niitä ketjuja lukemassa. Viisulakin voisi olla paikka mainostaa sanoituksia ja siten herätellä kiinnostusta.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30485
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Ajattelin avata kilpailukalenteriketjun illemmalla tai huomenaamulla, joten alkaa olla viimeiset mahdollisuudet vaikuttaa asiaan, jos viimeisimmässä aikatauluhahmotelmassa on jotakin merkittävää vikaa. Tiistaidediksiä on puollettu muttei vastustettu, joten tällä tietoa kokeillaan niitä.
Rousku kirjoitti:Mites tuo, että niin kauan kuin mahdollista, voittosanoitus julkaistaisiin biisin omassa ketjussa? En tosin tiedä, käykö itse viisujen jälkeen moni enää niitä ketjuja lukemassa. Viisulakin voisi olla paikka mainostaa sanoituksia ja siten herätellä kiinnostusta.
Niin. En tiedä, olisiko sillä vaikutusta, ja kokisiko osa käyttäjistä sen jo häiriköinniksi, jos maaketjuissa kierrätetään sanoituskilpailuasiaa, joka on parin klikkauksen kautta kiinnostuneiden saatavilla muutenkin. :miettii:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11922
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja sziget »

Alkavia kilpailuja voi mainostaa maaketjuissa, ja niin on joskus tehtykin. Tässä pitäisi skarpata. Muissa tilanteissa kilpailuista puhuminen voidaan kokea tärkeilyksi, kaikkia kun sanoitukset eivät yleensäkään kiinnosta. "En koskaan kuuntele biisien sanoja."
TomppaJr kirjoitti:Olen jo pitkään miettinyt, että sanoituskisoille voisi tyyliin luoda kaikille avoimen Facebook-ryhmän, jossa olisi kaikenlaisia ohjeita ja mainoksia ja sen sellaisia.
Osaisiko Tomppa tai joku muu avata tätä? Mitä ryhmällä voitaisiin parhaimmillaan saavuttaa? Leviäisikö sen kautta tietoisuus kilpailujen olemassaolosta? Voisin kannattaa, jos ymmärtäisin.
Rousku kirjoitti:Itse olen aikojen saatossa väsännyt kaksi sanoitusta, ja niihin meni ihan älyttömästi aikaa, siksi en osallistu. Pidän sanojen rytmistä ja soinnista, mutta sisällöt eivät jaksa kiinnostaa.
Minua sisältöjen loputtomat mahdollisuudet kiehtovat niin paljon, että jaksan uhrata työhön aikaakin. Joskus on helpompaa, mutta todellisia pikasanoituksia en hallitse. Ensin pitää saada jostain langanpäästä kiinni ja sitten yhdistellä aineksia. En tiedä, onko aloittamiskynnys suurikin ongelma. Ehkä olin poikkeuksellisen itsevarma (lue: ylimielinen) aloittaessani ja tietysti petyin ensin. Muoto on kuitenkin niin rajattu, että kokematonkin voi onnistua, kunhan keksii musiikkiin sopivan idean.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36775
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

sziget kirjoitti:
TomppaJr kirjoitti:Olen jo pitkään miettinyt, että sanoituskisoille voisi tyyliin luoda kaikille avoimen Facebook-ryhmän, jossa olisi kaikenlaisia ohjeita ja mainoksia ja sen sellaisia.
Osaisiko Tomppa tai joku muu avata tätä? Mitä ryhmällä voitaisiin parhaimmillaan saavuttaa? Leviäisikö sen kautta tietoisuus kilpailujen olemassaolosta? Voisin kannattaa, jos ymmärtäisin.
Ryhmällä voisi parhaimmillaan saavuttaa sen, mistä tässä topicissa on puhuttu: myös euroviisuorientoitumattomat saisivat tutustua siihen, että jossain on olemassa paikka, jossa tehdään säännöllisesti laululyriikkaa ja jopa kilpaillaan niillä toisiaan vastaan. Minulla on ainakin monia kieliä opiskelevia tuttuja, jotka ovat enemmän tai vähemmän kiinnostuneita myös runojen kirjoittamisesta. Uskon, että muillakin meillä tällaista porukkaa löytyy. Näitä ihmisiä voisi sitten kutsua ryhmään mukaan, mainostaa Kuppilan topiceja ja kutsua heitä mukaan. Minusta pitäisi olla myös niin, että välttämättä Kuppilaan ei olisi rekisteröidyttävä, jotta saisi osallistua.

Ryhmässä voisi kerroskella tämän lisäksi juuri niksejä sanoittamiseen ja ihan perus teknisiä asioita, tyyliin tavupainoja ja -pituuksia. Sen lisäksi aloittelijoille kommentointi on tärkeää suorittaa kehittävästi. Alussa jälki ei voi olla ainakaan teknisesti samalla tasolla, mitä kokeneilla, ja tärkeintä onkin huomata kehitys.
Meow cat, please meow back.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11922
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja sziget »

^ Kuulostaa hyvältä. Vanhoissa englanninnoskisoissa osallistuminen ilman rekisteröitymistä oli mahdollista, mutta viisufoorumien ulkopuolelle tietoa ei silloin saatu.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Kilpailukauden 2018 suunnittelua

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Nyt olisi ehkä 1000 taalan paikka jälleen promota käännös-/sanoituspuolta kun on muutenkin Saaran biisi kaikille tuttu.
Joku saattaisi vaikka innostua tulemaan äänestelemään ja lopulta ihan käännöspuuhiin! Pientä mainosta yleiselle puolelle Suomi-ketjuun, niin ei siitä ainakaan sanoituspuolelle ole mitään haittaa.

Yksittäiskisa on ehkä helpoin tapa saada selkeää näkyvyyttä kuin kisat, missä huomio jaetaan kolmelle. Ajankohta on nyt otollisin, joten mainosta kehiin!

:peukku:

Vastaa Viestiin