Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Sana on yhä vapaalla jalalla. Jatketaan Sanoitusaltaasta tänne. Esillä olleet vaihtoehdot voisi tiivistää kolmeksi:
1. 6 - 8 yhteiskilpailua. Ohjelma puolittuu, deadlinestressi vähenee. Kaikki viisut voivat ainakin teoriassa saada sanoituksen. Jos uusia sanoittajia tai ulppareita ilmaantuu, heidän on helppo liittyä mukaan.
2. 3 - 5 yhteiskilpailua. Jos osallistujia ei riitä enempään, tämä voi olla parempi vaihtoehto kuin kilpailujen järjestäminen tyhjille seinille. Muutaman kerran vuodessa nähtäisiin, onko tilanne ennallaan.
3. Pidetään välivuosi. Väsyneet sanoittajat ja ulpparit voivat ladata akkujaan. Sanoittamisen nälkä kasvaa, kun kilpailuja ei ole? Riskinä on, ettei kukaan palaa takaisin, kun välivuosi päättyy.
4. Jokin muu ratkaisu. Ehdotukset tervetulleita.
Malleissa 1 ja 2 karsintakappaleiden kilpailut, yhden viisun kilpailut ja erikoiskilpailu ovat aivan mahdollisia, jopa suositeltavia. Niillä voitaisiin estää taukojen venyminen tarpeettoman pitkiksi.
Muistetaan, että sanoitusten sisältöön, kilpailujen tuloksiin ja niiden jatkumiseen voi vaikuttaa osallistumalla. Kilpailut jatkuvat, jos niiden halutaan jatkuvan. Päätöksiä on tehtävä, tai ne tekevät itse itsensä.
1. 6 - 8 yhteiskilpailua. Ohjelma puolittuu, deadlinestressi vähenee. Kaikki viisut voivat ainakin teoriassa saada sanoituksen. Jos uusia sanoittajia tai ulppareita ilmaantuu, heidän on helppo liittyä mukaan.
2. 3 - 5 yhteiskilpailua. Jos osallistujia ei riitä enempään, tämä voi olla parempi vaihtoehto kuin kilpailujen järjestäminen tyhjille seinille. Muutaman kerran vuodessa nähtäisiin, onko tilanne ennallaan.
3. Pidetään välivuosi. Väsyneet sanoittajat ja ulpparit voivat ladata akkujaan. Sanoittamisen nälkä kasvaa, kun kilpailuja ei ole? Riskinä on, ettei kukaan palaa takaisin, kun välivuosi päättyy.
4. Jokin muu ratkaisu. Ehdotukset tervetulleita.
Malleissa 1 ja 2 karsintakappaleiden kilpailut, yhden viisun kilpailut ja erikoiskilpailu ovat aivan mahdollisia, jopa suositeltavia. Niillä voitaisiin estää taukojen venyminen tarpeettoman pitkiksi.
Muistetaan, että sanoitusten sisältöön, kilpailujen tuloksiin ja niiden jatkumiseen voi vaikuttaa osallistumalla. Kilpailut jatkuvat, jos niiden halutaan jatkuvan. Päätöksiä on tehtävä, tai ne tekevät itse itsensä.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
- TomppaJr
- Koordinaattori
- Viestit: 36851
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Välivuotta kannatan. En tiedä, aionko osallistua, jos jotain tehdään.
Meow cat, please meow back.
- granaattiomena
- Press
- Viestit: 5321
- Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Minun on edellenkin vaikea uskoa, että välivuosi lisäisi kovin monen ihmisen halua sanoittaa. Todennäköisempänä pidän sitä, että porukka löytää itselleen vuoden aikana uusia harrastuksia ja sanoituskilpailut painuvat pikkuhiljaa unholaan. Toisaalta jos halukkaita jatkajia ei ole muita kuin minä ja sziget, niin ei tässä paljon muita vaihtoehtoja ole kuin lyödä lappu luukulle. Katsotaan toki vielä, josko kauden viimeiset kilpailut saisivat enemmän osallistujia.
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee
Than sink in the pee
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Itse olen sen verran vähän osallistunut, että en ole todellakaan oikea henkilö asiaa arvioimaan, mutta jos vähänkään on innokkaita kisaajia niin kannattaisin vähintään vaihtoehtoa 2 (jonka lisäksi voisi olla muutama yksittäiskilpailu), sillä luulisi osallistujia jonkin verran löytyvän isompiin yhteiskilpailuihin ja joihinkin yksittäisiinkin kisoihin (esim. Suomen kappale ja voittaja tai jokin muu suosittu kappale)
Toki jos kiinnostus on täysin nollassa niin vaihtoehtoja ei paljoa jää.
Toki jos kiinnostus on täysin nollassa niin vaihtoehtoja ei paljoa jää.
- akuankka13
- Kanta-asiakas
- Viestit: 8898
- Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
- Paikkakunta: Vanajan taka
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Välivuotta en kannata. Vaikka suurimpaan osaan viisuista ei tulisikaan tehtyä mitään, tulee itselleni vuoden aikana ainakin pari insiroivaa sanoitettavaa, jotka mielellään hyödyntäisi käännöskisakontekstissa.
En usko, että pienimuotoisella harventamisellakaan saataisiin kisakohtaisia osallistujamääriä juurikaan nostettua nykyisestä, sillä kiusaus jättää kisoja väliin on aina olemassa niin kauan kuin osallistumista ei koe ns. "pakolliseksi". Varteenotettava vaihtoehto olisikin mielestäni karsia yhteiskilpailut yhteen, gaalamuotoisempaan kisaan, johon jokainen saa sanoittaa niin monta viisua kuin haluaa. Ideaalitilanteessa saamme kattauksen täynnä pakottamattomassa luovuuden tilassa syntyneitä sanoituksia usealta, mahdollisesti harvemmin nähdyltä osallistujalta, sillä tapahtuman ainutkertaisuus todennäköisesti velvoittaa tehokkaammin käännöskisaveteraaneja osallistumaan sekä hyvässä lykyssä houkuttelee myös uusia tekijöitä sanoituspuuhiin.
En usko, että pienimuotoisella harventamisellakaan saataisiin kisakohtaisia osallistujamääriä juurikaan nostettua nykyisestä, sillä kiusaus jättää kisoja väliin on aina olemassa niin kauan kuin osallistumista ei koe ns. "pakolliseksi". Varteenotettava vaihtoehto olisikin mielestäni karsia yhteiskilpailut yhteen, gaalamuotoisempaan kisaan, johon jokainen saa sanoittaa niin monta viisua kuin haluaa. Ideaalitilanteessa saamme kattauksen täynnä pakottamattomassa luovuuden tilassa syntyneitä sanoituksia usealta, mahdollisesti harvemmin nähdyltä osallistujalta, sillä tapahtuman ainutkertaisuus todennäköisesti velvoittaa tehokkaammin käännöskisaveteraaneja osallistumaan sekä hyvässä lykyssä houkuttelee myös uusia tekijöitä sanoituspuuhiin.
Qaj.
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
En myöskään näe, miten välivuosi hyödyttäisi kilpailuja. Jos joku haluaa henkilökohtaisen välivuoden, se on toinen asia. Pidin Ankan ajatusta gaalamaisesta suurkilpailusta inspiroivana ja aloin heti kehitellä uutta mallia sen pohjalta. Miksei sitä voisi yhdistää vaikka mallin 2 kanssa? Molemmissa on etuja, jotka kannattaa ottaa todesta. Palaan tähän.
Veteraanista tuntuu omituiselta, että valmis sanoitus pitäisi säilöä puoleksi vuodeksi pöytälaatikkoon tai valvojan kassakaappiin. Sanoitukset syntyvät ajassa. Usein reagoidaan uutisiin, tv-ohjelmiin, luettuun, ympärillä nähtyyn. Ennalta ei tiedä, onko tuotos päiväperho vai potentiaalinen gaalamenestyjä. Julkaisupisteitä on hyvä olla enemmän kuin yksi. Gaalan korvaaminen suurella yhteiskilpailulla on silti lupaava idea.
Kun aktivoiduin Kuppilassa, en käynyt sanoitusalueella ensin lainkaan, koska kuvittelin täällä olevan tyyliin pari hassua kilpailua vuodessa. Jos floppaa, siitä tulee vain vihaiseksi. Vaikuttavaa olikin huomata, että kaikki viisut sanoitettiin ja ohjelmaa riitti. En siis kaivannut ainutkertaisuutta vaan jatkuvuutta: palautetta, harjoittelua ja uusia tilaisuuksia. Kiinnostus voi lopahtaa, jos seuraavaa tapahtumaa pitää odottaa vuosi.akuankka13 kirjoitti: ↑18 Marras 2018, 19:24 tapahtuman ainutkertaisuus todennäköisesti velvoittaa tehokkaammin käännöskisaveteraaneja osallistumaan sekä hyvässä lykyssä houkuttelee myös uusia tekijöitä sanoituspuuhiin.
Veteraanista tuntuu omituiselta, että valmis sanoitus pitäisi säilöä puoleksi vuodeksi pöytälaatikkoon tai valvojan kassakaappiin. Sanoitukset syntyvät ajassa. Usein reagoidaan uutisiin, tv-ohjelmiin, luettuun, ympärillä nähtyyn. Ennalta ei tiedä, onko tuotos päiväperho vai potentiaalinen gaalamenestyjä. Julkaisupisteitä on hyvä olla enemmän kuin yksi. Gaalan korvaaminen suurella yhteiskilpailulla on silti lupaava idea.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Hmm entä jos vuodessa olisi tietty määrä kisoja, joihin jokaiseen saisi osallistua niin monella minkä tahansa (ko. vuoden) kappaleen sanoituksella kuin haluaa? Itse olen ainakin huomannut, että välillä kun on tullut orastava inspiraatio, kiinnostavat kappaleet ovat olleet joko menneisyydessä tai kaukana tulevaisuudessa. Palveleeko maiden aikataulutus loppujen lopuksi mitään tarkoitusta, kun osallistujamäärät ovat joka tapauksessa niin alhaisia ettei yhden maan kisoja saada kunnolla aikaan?
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
^ Kauden päättävä kaikkien maiden kilpailu säästäisi siltä, että kiinnostava viisu menee ohi suun. Muissa kilpailuissa maiden aikataulutus auttaa pitämään saman kappaleen sanoitukset yhdessä, mikä on äänestäjälle antoisampaa kuin hajaannus. Sen ei tarvitse olla arpapeliä: voitaisiin vaihteeksi käyttää aakkosjärjestystä, maantiedettä, maan väkilukua...
Yhdistelmämallissa (työnimi) harvennettu ohjelma ja Ankan kuvailema 42 maan kilpailu tukisivat toisiaan. Oma suosikkini olisi ollut malli 1, mutta malli 2 on varmempi, jos aktiivisuus pysyy alhaisena. Kausi koostuisi vähintään seitsemästä tapahtumasta: neljä kymmenen viisun yhteiskisaa, kaksi yksinäiskisaa (Suomi ja Viisupuntarin ykkönen?) ja suuri kausifinaali. Kaikissa kilpailuissa saisi sanoittaa niin monta viisua kuin on tarjolla.
Kilpailujen voittajat ja nippu tekijöiden omia valintoja jatkaisivat kausifinaaliin kuten nykyään päätösgaalaan. Siellä ne kohtaavat joukon kokonaan uusia sanoituksia. Parasta tässä on se, että kausifinaali voi toimia, vaikka alkukauden kilpailut jäisivät laihoiksi. Niiden sanoitukset eivät menisi hukkaan vaan täydentäisivät kausifinaalia.
Vähimmäismäärät käyttöön: jos sanoituksia tulee oikein vähän, ne lähetetään eteenpäin kausifinaalin valvojalle ja äänestys perutaan. Minimi voisi olla kaksi kilpailijaa ja viisi sanoitusta yhteiskisoissa, kolme kilpailijaa yhden viisun kisoissa. Jos äänestys peruuntuu, sanoituksia ei julkaista vielä, ellei tekijä itse sitä halua. Edit: turha perua julkaisua tai äänestystä, mutta minikisan sanoitukset max. 3 olisivat oletusarvoisesti finaalissa.
Sanoituksetta jäävät eivät roiku mukana seuraavassa yhteiskilpailussa. Ne saavat uuden tsäänssin kausifinaalissa. Surullinen totuus on, että viisu voi silti jäädä ilman sanoitusta. Ellei tällaisia viisuja ole kovin monta, ne voitaisiin pelastaa kauden jälkeen talkootyönä. Pää pystyyn, viisu!
Anonymiteetti tuntui ensin yhdistelmämallin ongelmalta. Kausifinaalissa jo tuttujen sanoitusten tekijät tiedetään, uusien tekijät ovat vain valvojan tiedossa. Ristiriidan voi yrittää ratkaista monella tavalla. Helpointa on vain hyväksyä se. Osaamme jakaa pisteitä rehellisesti taustatiedoista riippumatta. Päätösgaalasta poiketen kausifinaalin sanoitukset esiintyisivät ilman tekijöiden nimiä tulosten julkaisuun asti.
Muut kilpailut? Yhden viisun kilpailuja voisi hyvin olla nykyiset neljäkin. Mitään ei hävitä, jos ne jäävät pieniksi tai peruuntuvat: sanoitus tai pari jatkaa silti kausifinaaliin. Erikoiskilpailulle löytyy tilaa, jos on kannatusta. Aloitetaan nimien keruulla. Sama pätee karsintakappaleiden sanoittamiseen.
Yhdistelmämallissa (työnimi) harvennettu ohjelma ja Ankan kuvailema 42 maan kilpailu tukisivat toisiaan. Oma suosikkini olisi ollut malli 1, mutta malli 2 on varmempi, jos aktiivisuus pysyy alhaisena. Kausi koostuisi vähintään seitsemästä tapahtumasta: neljä kymmenen viisun yhteiskisaa, kaksi yksinäiskisaa (Suomi ja Viisupuntarin ykkönen?) ja suuri kausifinaali. Kaikissa kilpailuissa saisi sanoittaa niin monta viisua kuin on tarjolla.
Kilpailujen voittajat ja nippu tekijöiden omia valintoja jatkaisivat kausifinaaliin kuten nykyään päätösgaalaan. Siellä ne kohtaavat joukon kokonaan uusia sanoituksia. Parasta tässä on se, että kausifinaali voi toimia, vaikka alkukauden kilpailut jäisivät laihoiksi. Niiden sanoitukset eivät menisi hukkaan vaan täydentäisivät kausifinaalia.
Vähimmäismäärät käyttöön: jos sanoituksia tulee oikein vähän, ne lähetetään eteenpäin kausifinaalin valvojalle ja äänestys perutaan. Minimi voisi olla kaksi kilpailijaa ja viisi sanoitusta yhteiskisoissa, kolme kilpailijaa yhden viisun kisoissa. Jos äänestys peruuntuu, sanoituksia ei julkaista vielä, ellei tekijä itse sitä halua. Edit: turha perua julkaisua tai äänestystä, mutta minikisan sanoitukset max. 3 olisivat oletusarvoisesti finaalissa.
Sanoituksetta jäävät eivät roiku mukana seuraavassa yhteiskilpailussa. Ne saavat uuden tsäänssin kausifinaalissa. Surullinen totuus on, että viisu voi silti jäädä ilman sanoitusta. Ellei tällaisia viisuja ole kovin monta, ne voitaisiin pelastaa kauden jälkeen talkootyönä. Pää pystyyn, viisu!
Anonymiteetti tuntui ensin yhdistelmämallin ongelmalta. Kausifinaalissa jo tuttujen sanoitusten tekijät tiedetään, uusien tekijät ovat vain valvojan tiedossa. Ristiriidan voi yrittää ratkaista monella tavalla. Helpointa on vain hyväksyä se. Osaamme jakaa pisteitä rehellisesti taustatiedoista riippumatta. Päätösgaalasta poiketen kausifinaalin sanoitukset esiintyisivät ilman tekijöiden nimiä tulosten julkaisuun asti.
Muut kilpailut? Yhden viisun kilpailuja voisi hyvin olla nykyiset neljäkin. Mitään ei hävitä, jos ne jäävät pieniksi tai peruuntuvat: sanoitus tai pari jatkaa silti kausifinaaliin. Erikoiskilpailulle löytyy tilaa, jos on kannatusta. Aloitetaan nimien keruulla. Sama pätee karsintakappaleiden sanoittamiseen.
Viimeksi muokannut sziget, 01 Joulu 2018, 01:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Perumiskohta peruttu.
Syy: Perumiskohta peruttu.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Pelkkä harventaminen ei riitä, mutta se poistaisi veitsen kurkulta. Pelkkä yksi suurkilpailu ei palvele niitä, jotka haluaisivat tehdä ja lukea sanoituksia useammin ja silloin kun itselle sopii. Harvennetun mallin ja suuren kausifinaalin yhdistelmä olisi joustava. Se kestäisi hiljaisia jaksoja eikä pakottaisi ketään tekemään enemmän kuin huvittaa.
Nykyään satunnainen osallistuja voi piristää kilpailuja vain vähän, koska sanoituksia puuttuu jatkuvasti kymmeniä. Formaatin pystyssä pitäminen vaatii paljon sitoutumista monelta, vaikka kiinnostavia kilpailuja voisi syntyä vähemmälläkin. Kuviteltu uusi sanoittaja ei tarvitse yli kahtasataa sanoitusta vuodessa nähdäkseen, mistä on kysymys. Se riittää, että kaudella on mielekäs rakenne ja töistä saa numeerista ja sanallista palautetta.
Valvojan tehtävä säilyisi yhdistelmämallissa lähes ennallaan. Hänen ei tarvitse olla koko sanoitusaikaa läsnä kuittaamassa saapuneita sanoituksia. Pitkistä poissaoloista voisi silti ilmoittaa. Ulpparit ovat yhtä tärkeitä kuin ennenkin.
Vanhat koirat voisivat oppia yhden uuden tempun. Sanoituksia ei ole pakko väsätä viime hetkellä tai vasta lisäajalla, kuten ainakin meitsillä on ollut tapana. Koska sanoitusaika pitenisi tuntuvasti, Sanoita-ketjun päivityksillä olisi iso merkitys. Jos näen, että muita sanoituksia on tullut, voin olla itsekin aktiivisempi. Voin myös valita sanoitettavia sen mukaan, mitä toiset ovat jo tehneet. Samoin kausifinaalissa, jossa aikaa olisi eniten.
Aikataulu voisi näyttää seuraavalta. Sanoitusaika yhteiskilpailuissa kuusi viikkoa, yksinäiskilpailuissa kaksi viikkoa, kausifinaalissa kymmenen viikkoa. Näitä voi säätää, jos esim. yksinäiskisoja onkin neljä.
9.4.2019 yksinäiskilpailu 1: Suomi
28.5.2019 yhteiskilpailu 1: maat 1-10
9.7.2019 yhteiskilpailu 2: maat 11-20
23.7.2019 yksinäiskilpailu 2: Viisupuntarin 1.
3.9.2019 yhteiskilpailu 3: maat 21-30
15.10.2019 yhteiskilpailu 4: maat 31-40
31.12.2019 kausifinaali: 42 maata
Nykyään satunnainen osallistuja voi piristää kilpailuja vain vähän, koska sanoituksia puuttuu jatkuvasti kymmeniä. Formaatin pystyssä pitäminen vaatii paljon sitoutumista monelta, vaikka kiinnostavia kilpailuja voisi syntyä vähemmälläkin. Kuviteltu uusi sanoittaja ei tarvitse yli kahtasataa sanoitusta vuodessa nähdäkseen, mistä on kysymys. Se riittää, että kaudella on mielekäs rakenne ja töistä saa numeerista ja sanallista palautetta.
Valvojan tehtävä säilyisi yhdistelmämallissa lähes ennallaan. Hänen ei tarvitse olla koko sanoitusaikaa läsnä kuittaamassa saapuneita sanoituksia. Pitkistä poissaoloista voisi silti ilmoittaa. Ulpparit ovat yhtä tärkeitä kuin ennenkin.
Vanhat koirat voisivat oppia yhden uuden tempun. Sanoituksia ei ole pakko väsätä viime hetkellä tai vasta lisäajalla, kuten ainakin meitsillä on ollut tapana. Koska sanoitusaika pitenisi tuntuvasti, Sanoita-ketjun päivityksillä olisi iso merkitys. Jos näen, että muita sanoituksia on tullut, voin olla itsekin aktiivisempi. Voin myös valita sanoitettavia sen mukaan, mitä toiset ovat jo tehneet. Samoin kausifinaalissa, jossa aikaa olisi eniten.
Aikataulu voisi näyttää seuraavalta. Sanoitusaika yhteiskilpailuissa kuusi viikkoa, yksinäiskilpailuissa kaksi viikkoa, kausifinaalissa kymmenen viikkoa. Näitä voi säätää, jos esim. yksinäiskisoja onkin neljä.
9.4.2019 yksinäiskilpailu 1: Suomi
28.5.2019 yhteiskilpailu 1: maat 1-10
9.7.2019 yhteiskilpailu 2: maat 11-20
23.7.2019 yksinäiskilpailu 2: Viisupuntarin 1.
3.9.2019 yhteiskilpailu 3: maat 21-30
15.10.2019 yhteiskilpailu 4: maat 31-40
31.12.2019 kausifinaali: 42 maata
Voin kuvitella tukevani muitakin malleja kuin tässä ehdotettua. Lopettamista en tue, vaikka siihen tietysti päädytään, jos mikään muu vaihtoehto ei saa kannatusta.granaattiomena kirjoitti: ↑18 Marras 2018, 18:55 Toisaalta jos halukkaita jatkajia ei ole muita kuin minä ja sziget, niin ei tässä paljon muita vaihtoehtoja ole kuin lyödä lappu luukulle.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Uusia ehdotuksia saa yhä esittää tai vanhoja kommentoida. Neuvoa-antavan äänestyksen voisimme ehkä järjestää nähdäksemme, kuinka monia asia kiinnostaa. Pitäisi vain osata muotoilla vaihtoehdot tarpeeksi selvästi. Niistä saisi valita esim. kaksi mieluisinta. Avausviestin jälkeen on saatu kolme lisää:
4. Yksi yhteiskilpailu. Gaalamuotoinen tapahtuma, johon saisi tehdä niin monta sanoitusta kuin haluaa. Vapaudutaan kalenterista. Tapahtuman ainutkertaisuus voisi olla inspiroivaa.
5. Joukko avoimia kilpailuja. Jokaiseen saisi sanoittaa niin monta kuluvan vuoden kappaletta kuin haluaa. Kappaleiden aikatauluttaminen vain yhteen kilpailuun loppuisi. Lisää vapautta.
6. Yhdistelmämalli 4 + 2 + 1. Neljä yhteiskilpailua, 2 - 4 yhden viisun kilpailua ja kausifinaali, jossa kaikki viisut sanoitettavissa. Lisäksi mukana aiempien kilpailujen parhaimmisto.
Yhdistelmämalli pyrkii kokoamaan aiempien (2, 4, 5) parhaat puolet. Mallista 4 johdettu kausifinaali estäisi nykyisen päätösgaalan nuukahtamisen. Siinäkin olisi semifinaaleja tarpeen mukaan. Alkukauden sanoituksille jaettaisiin paikkoja avokätisesti.
4. Yksi yhteiskilpailu. Gaalamuotoinen tapahtuma, johon saisi tehdä niin monta sanoitusta kuin haluaa. Vapaudutaan kalenterista. Tapahtuman ainutkertaisuus voisi olla inspiroivaa.
5. Joukko avoimia kilpailuja. Jokaiseen saisi sanoittaa niin monta kuluvan vuoden kappaletta kuin haluaa. Kappaleiden aikatauluttaminen vain yhteen kilpailuun loppuisi. Lisää vapautta.
6. Yhdistelmämalli 4 + 2 + 1. Neljä yhteiskilpailua, 2 - 4 yhden viisun kilpailua ja kausifinaali, jossa kaikki viisut sanoitettavissa. Lisäksi mukana aiempien kilpailujen parhaimmisto.
Yhdistelmämalli pyrkii kokoamaan aiempien (2, 4, 5) parhaat puolet. Mallista 4 johdettu kausifinaali estäisi nykyisen päätösgaalan nuukahtamisen. Siinäkin olisi semifinaaleja tarpeen mukaan. Alkukauden sanoituksille jaettaisiin paikkoja avokätisesti.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Tämä oli nyt ohi-kausi meikäläiseltä, mutta tarkoitus on toki palata näihinkin kuvioihin.
Liika vapaus siis ahdistaa. Tarvitsen rajoituksia. Jos sellaisia ei tarjota valmiina, joudun tekemään itselleni pakkopaidan. Karsintakappalekisoissa olen sitä kokeillutkin, että heitän koko biisilistan random.org:iin ja lähden listan alkupäästä kokeilemaan, mistä biisistä herää jonkinlainen sanoitusidea. Mutta jotenkin kömpelöltä sekin on tuntunut.
En kuitenkaan näe mitään mieltä siinä, että meillä olisi useita kisoja identtisillä spekseillä (biisi mikä tahansa kuluvalta vuodelta ja aihe vapaa). Kun uudistetaan, niin voidaan uudistaa vielä radikaalimmin ja luopua siitäkin konseptista, että sanoitettavana on pääasiassa tuoreimman vuosikerran viisuja. Kisoja voisi viedä formaatiltaan vaikka Levyraadin suuntaan. Järjestäjä rajaa teeman ja sallitut biisit. Jos järjestäjä haluaa, että käännämme vain romaanisilla kielillä laulettuja viisuja puhelinäänestystä edeltävältä ajalta, sitten käännämme sellaisia. Toinen järjestäjä saattaa sallia vapaan biisivalinnan mutta vaatia, että sanoituksen pitää sijoittua johonkin fiktiiviseen universumiin. Kolmas järjestäjä voi rajata aihetta ja biisivalintaa. Ja niin edelleen.
Sanoituspuoli ei saa kuitenkaan olla aivan villi länsi. Pari perinteistä kisaa per vuosi on oltava (Suomi ja voitto kappa?), ja on myös oltava jokin kilpailu, jossa voi sanoittaa haluamansa viisun tuoreimmasta vuosikerrasta ilman mitään aihe- tai muitakaan rajoitteita.
Pitäisiköhän järjestää yksi mestari–kisälli-kisa vuodessa, johon saisi osallistua vain sellaisilla yhteissanoituksilla, joiden toinen osapuoli on kokenut ja toinen aloitteleva osallistuja? Paritusprosessi olisi ainakin osittain julkinen, eli kiinnostuneet saisivat ilmoittautua kumpaan rooliin haluavat, ja mahdollisuuksien mukaan taattaisiin, että kaikille kiinnostuneille löytyy pari. Samalla mestarilla voisi olla useampi kisälli tai päinvastoin. Tietenkin pitäisi ensin varmistaa, että kiinnostuneita tulokkaita myös on. Tätä kisamuotoa ei voi käydä vain konkarien kesken.
Tämä ei ole tuttu ongelma minulle. En saa suunnilleen koskaan sanoitusinspiraatiota tyhjästä. Joudun hieman pakottamaan inspiraatiota, siis kuuntelemaan sanoitusvuorossa olevaa viisua löytääkseni siitä jotakin mihin tarttua. Aikataulutus tarjoaa helpon lähtöpisteen. Kun on vain kolme viisua, joista valita, niitä kaikkia voi makustella. Jos voi valita yli neljästäkymmenestä, sama ei onnistu. Toki voi esimerkiksi rajoittua niihin biiseihin, joista pitää valmiiksi, mutta usein niiden olevinaan huonojen viisujen sanoittaminen on yhtä antoisaa.UFOPOLI kirjoitti: ↑19 Marras 2018, 22:37Hmm entä jos vuodessa olisi tietty määrä kisoja, joihin jokaiseen saisi osallistua niin monella minkä tahansa (ko. vuoden) kappaleen sanoituksella kuin haluaa? Itse olen ainakin huomannut, että välillä kun on tullut orastava inspiraatio, kiinnostavat kappaleet ovat olleet joko menneisyydessä tai kaukana tulevaisuudessa. Palveleeko maiden aikataulutus loppujen lopuksi mitään tarkoitusta, kun osallistujamäärät ovat joka tapauksessa niin alhaisia ettei yhden maan kisoja saada kunnolla aikaan?
Liika vapaus siis ahdistaa. Tarvitsen rajoituksia. Jos sellaisia ei tarjota valmiina, joudun tekemään itselleni pakkopaidan. Karsintakappalekisoissa olen sitä kokeillutkin, että heitän koko biisilistan random.org:iin ja lähden listan alkupäästä kokeilemaan, mistä biisistä herää jonkinlainen sanoitusidea. Mutta jotenkin kömpelöltä sekin on tuntunut.
En kuitenkaan näe mitään mieltä siinä, että meillä olisi useita kisoja identtisillä spekseillä (biisi mikä tahansa kuluvalta vuodelta ja aihe vapaa). Kun uudistetaan, niin voidaan uudistaa vielä radikaalimmin ja luopua siitäkin konseptista, että sanoitettavana on pääasiassa tuoreimman vuosikerran viisuja. Kisoja voisi viedä formaatiltaan vaikka Levyraadin suuntaan. Järjestäjä rajaa teeman ja sallitut biisit. Jos järjestäjä haluaa, että käännämme vain romaanisilla kielillä laulettuja viisuja puhelinäänestystä edeltävältä ajalta, sitten käännämme sellaisia. Toinen järjestäjä saattaa sallia vapaan biisivalinnan mutta vaatia, että sanoituksen pitää sijoittua johonkin fiktiiviseen universumiin. Kolmas järjestäjä voi rajata aihetta ja biisivalintaa. Ja niin edelleen.
Sanoituspuoli ei saa kuitenkaan olla aivan villi länsi. Pari perinteistä kisaa per vuosi on oltava (Suomi ja voitto kappa?), ja on myös oltava jokin kilpailu, jossa voi sanoittaa haluamansa viisun tuoreimmasta vuosikerrasta ilman mitään aihe- tai muitakaan rajoitteita.
Pitäisiköhän järjestää yksi mestari–kisälli-kisa vuodessa, johon saisi osallistua vain sellaisilla yhteissanoituksilla, joiden toinen osapuoli on kokenut ja toinen aloitteleva osallistuja? Paritusprosessi olisi ainakin osittain julkinen, eli kiinnostuneet saisivat ilmoittautua kumpaan rooliin haluavat, ja mahdollisuuksien mukaan taattaisiin, että kaikille kiinnostuneille löytyy pari. Samalla mestarilla voisi olla useampi kisälli tai päinvastoin. Tietenkin pitäisi ensin varmistaa, että kiinnostuneita tulokkaita myös on. Tätä kisamuotoa ei voi käydä vain konkarien kesken.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Hauskoja uudistusideoita! Itse asiassa vaihtuvat teemat ja kronologinen dynamiikka voisi olla juurikin sellaista uudenlaisuutta, jota kisat kaipaisivat.
Jos tätä ideaa verrataan Kuppilan Levyraatiin, nykyistä sanoituskonseptia voisi puolestaan verrata Toisen Foorumin kisaan New Releases Game (NRG), jossa kullakin pelaajalla on oma, yleensä pysyvä, maa, josta pitää joka kuukausi löytää tuore julkaisu kisailemaan muita samanlaisia vastaan. En ole varma, mihin tällä vertauskuvalla pyrin, mutta tulipahan verrattua
Jos tätä ideaa verrataan Kuppilan Levyraatiin, nykyistä sanoituskonseptia voisi puolestaan verrata Toisen Foorumin kisaan New Releases Game (NRG), jossa kullakin pelaajalla on oma, yleensä pysyvä, maa, josta pitää joka kuukausi löytää tuore julkaisu kisailemaan muita samanlaisia vastaan. En ole varma, mihin tällä vertauskuvalla pyrin, mutta tulipahan verrattua
"Inspiraatiolla" tarkoitin tässä yhteydessä geneeristä inspiraatiota sanoittaa jotain.Timoteus kirjoitti: ↑17 Joulu 2018, 19:33Tämä ei ole tuttu ongelma minulle. En saa suunnilleen koskaan sanoitusinspiraatiota tyhjästä. Joudun hieman pakottamaan inspiraatiota, siis kuuntelemaan sanoitusvuorossa olevaa viisua löytääkseni siitä jotakin mihin tarttua.UFOPOLI kirjoitti: ↑19 Marras 2018, 22:37Hmm entä jos vuodessa olisi tietty määrä kisoja, joihin jokaiseen saisi osallistua niin monella minkä tahansa (ko. vuoden) kappaleen sanoituksella kuin haluaa? Itse olen ainakin huomannut, että välillä kun on tullut orastava inspiraatio, kiinnostavat kappaleet ovat olleet joko menneisyydessä tai kaukana tulevaisuudessa. Palveleeko maiden aikataulutus loppujen lopuksi mitään tarkoitusta, kun osallistujamäärät ovat joka tapauksessa niin alhaisia ettei yhden maan kisoja saada kunnolla aikaan?
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Järjestäjä voi toisaalta saada melkoisen kilpailuedun asettamalla rajaukset niin, että hänellä on itsellään niihin täydellinen sanoitus valmiina. Tätä voidaan torpata esimerkiksi niin, että biisirajauksesta vastaa eri henkilö kuin aiherajauksesta tai muusta tehtävänannosta. Valvoja ei pääse käyttämään valmista tehtävänantoon sopivaa No estás solo (Espanja 1987) -sanoitustaan, jos biisirajaaja päättääkin, että kisassa sanoitetaan Norjan ei-voittaneita karsintakappaleita miltä vuodelta tahansa.
Ah. Niinpä tietenkin. Tosin ongelma ei ole siltikään tuttu. Jos muuten on tehnyt mieli sanoittaa, homma ei ole jäänyt tarjolla olevista kappaleista kiinni.UFOPOLI kirjoitti:"Inspiraatiolla" tarkoitin tässä yhteydessä geneeristä inspiraatiota sanoittaa jotain.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Totta tuokin. Musiikinvalitsemiskisoissakin tuo etumahdollisuus teoriassa on, mutta se on huomattavasti pienempi.
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Kannattaisi ehkä tukea sitä aktiivisuutta, joka on havaittavissa. Tarkoittaa jonkinlaista mallien yhdistelyä, kun edellä esitetyt ideat tai toiveet ovat melko erilaisia. Koko viisuvuoden kuittaaminen yhdellä megakilpailulla vaikuttaisi ylireagoinnilta. Ei hävitä mitään, jos mahdollisille sanoittajille tarjotaan vähän useampi tilaisuus.
Uusia osallistujia voisi tulla noin kahta tietä. Joko he "löytävät" kilpailut itse tai heille kerrotaan niistä. Jälkimmäinen olisi lähinnä foorumin ulkopuolelle kurottavaa infoa. Tompan ehdottama FB-ryhmä kuulosti mahdolliselta, mutta kukapa sen toteuttaisi, kun kilpailuille liikenevä aika kuluu sanoittamiseen. Välivuosi toisi aikaa. Sitten ei vain olisi kilpailuja, joita mainostaa.
Konsepti ja osallistujapula ovat eri asioita. Jälkimmäinen ei luullakseni johdu siitä, että kansa haluaisi palavasti sanoittaa vanhoja viisuja. Erikoiskisat voivat jo nyt olla mitä halutaan. Kun viimeiseen haettiin ideoita, kukaan muu kuin minä ei ehdottanut mitään. Valvojan omien lisäksi kilpailu tuotti kaksi sanoitusta ja yhdet ulpparipisteet. En toki vastusta uusia yrityksiä, jos joku toinen jaksaa vetää kivirekeä. Tai voihan reki olla kevyempi ilman perinteisiä tehtävänantoja.
Levyraati on hauska tapa tutustua itselle uusiin biiseihin ja tarjota omia löytöjä muille. Sanoituskilpailujen hauskuus on siinä, että tuttuihin viisuihin löytyy uusia näkökulmia. Retro- ja tyrkkykisat ovat olleet lähinnä avartava lisä. Ainakin minua uudet viisut ja niihin tehdyt sanoitukset kiinnostavat. Jos muut kaipaavat jotain muuta, heidän pitäisi vaivautua paikalle kertomaan siitä.Kisoja voisi viedä formaatiltaan vaikka Levyraadin suuntaan. Järjestäjä rajaa teeman ja sallitut biisit.
Uusia osallistujia voisi tulla noin kahta tietä. Joko he "löytävät" kilpailut itse tai heille kerrotaan niistä. Jälkimmäinen olisi lähinnä foorumin ulkopuolelle kurottavaa infoa. Tompan ehdottama FB-ryhmä kuulosti mahdolliselta, mutta kukapa sen toteuttaisi, kun kilpailuille liikenevä aika kuluu sanoittamiseen. Välivuosi toisi aikaa. Sitten ei vain olisi kilpailuja, joita mainostaa.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Kokeillaan äänestystä. Mitä tehdä nykyisille monen viisun yhteiskilpailuille? Äänestyksen tulos ei ole sitova, eikä minkään mallin tarvitse toteutua sellaisenaan. Ohjelmassa voisi yhä olla muutakin kuin yhteiskilpailuja, esim. oma kilpailu Suomen viisulle.
Vaihtoehdot ovat tuplana, koska käytössä on kaksi ääntä. Äänestysaikaa 10 päivää. Malli 1 (avausviesti) puuttuu, koska se oli oma ehdotukseni, johon en itsekään usko tällä hetkellä. Sen korvaa Timoteuksen ehdotus. Jos et ole erityisesti mitään mieltä mutta kilpailujen tulevaisuus kiinnostaa, valitse "En osaa sanoa". Vaihtoehtojen kuvaus tiivistetysti:
1. 3 - 5 yhteiskilpailua. Lisäksi voisi olla yksi kilpailu Suomen kappaleelle, yksi karsintakappaleille ja perinteinen erikoiskilpailu, jossa sanoitetaan vanhoja viisuja.
2. Yksi yhteiskilpailu. Päätösgaalan kaltainen vuoden ainoa kilpailutapahtuma, johon saisi sanoittaa niin monta kuluvan vuoden edustuskappaletta kuin haluaa.
3. Sanoita mitä haluat -kilpailut. Joukko kilpailuja, joihin saisi sanoittaa vuoden edustuskappaleita vapaasti. Viisujen aikataulutus vain yhteen kilpailuun loppuisi.
4. Yhdistelmämalli 4 + 2 + 1. Neljä yhteiskilpailua, pari yhden viisun kilpailua ja kausifinaali, jossa kaikki viisut sanoitettavissa. Lisäksi mukana olisivat kauden parhaat.
5. Järjestäjä antaa teeman. Ei rajoituttaisi enää vain kuluvan vuoden viisuihin. Kilpailun järjestäjä valitsee teeman. Se ratkaisee, mitä viisuja milloinkin voi sanoittaa.
6. Pidetään välivuosi. Ei kilpailuja vuonna 2019. Sanoittajat ja ulpparit voivat kerätä voimia. Tarkistetaan tilanne vuoden lopussa.
7. Jokin muu ratkaisu. Jos kaipaat lisää ideoita, valitse tämä ja osallistu itsekin keskusteluun.
8. En osaa sanoa. Jos et halua nyt ottaa kantaa mutta tulevaisuus kiinnostaa, valitse tämä.
Vaihtoehdot ovat tuplana, koska käytössä on kaksi ääntä. Äänestysaikaa 10 päivää. Malli 1 (avausviesti) puuttuu, koska se oli oma ehdotukseni, johon en itsekään usko tällä hetkellä. Sen korvaa Timoteuksen ehdotus. Jos et ole erityisesti mitään mieltä mutta kilpailujen tulevaisuus kiinnostaa, valitse "En osaa sanoa". Vaihtoehtojen kuvaus tiivistetysti:
1. 3 - 5 yhteiskilpailua. Lisäksi voisi olla yksi kilpailu Suomen kappaleelle, yksi karsintakappaleille ja perinteinen erikoiskilpailu, jossa sanoitetaan vanhoja viisuja.
2. Yksi yhteiskilpailu. Päätösgaalan kaltainen vuoden ainoa kilpailutapahtuma, johon saisi sanoittaa niin monta kuluvan vuoden edustuskappaletta kuin haluaa.
3. Sanoita mitä haluat -kilpailut. Joukko kilpailuja, joihin saisi sanoittaa vuoden edustuskappaleita vapaasti. Viisujen aikataulutus vain yhteen kilpailuun loppuisi.
4. Yhdistelmämalli 4 + 2 + 1. Neljä yhteiskilpailua, pari yhden viisun kilpailua ja kausifinaali, jossa kaikki viisut sanoitettavissa. Lisäksi mukana olisivat kauden parhaat.
5. Järjestäjä antaa teeman. Ei rajoituttaisi enää vain kuluvan vuoden viisuihin. Kilpailun järjestäjä valitsee teeman. Se ratkaisee, mitä viisuja milloinkin voi sanoittaa.
6. Pidetään välivuosi. Ei kilpailuja vuonna 2019. Sanoittajat ja ulpparit voivat kerätä voimia. Tarkistetaan tilanne vuoden lopussa.
7. Jokin muu ratkaisu. Jos kaipaat lisää ideoita, valitse tämä ja osallistu itsekin keskusteluun.
8. En osaa sanoa. Jos et halua nyt ottaa kantaa mutta tulevaisuus kiinnostaa, valitse tämä.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
- granaattiomena
- Press
- Viestit: 5321
- Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Kannatan 3-5 yhteiskilpailun mallia tai sitten tuota yhdistelmämallia. Nykyiselläänhän kilpailuja on liian paljon, koska sellaisia sanoittaijia, jotka pyrkisivät sanoittamaan kaikki tai suurimman osan viisuista ei enää juuri ole. Kuitenkin kaikkiaan kymmenen sanoittajaa on osallistunut tällä kaudella vähintään yhteen kilpailuun. Toivoa siis on.
Tämänvuotinen erikoiskilpailu oli kieltämättä osallistujamäärän kannalta floppi. Olisin itsekin kyllä halunnut tehdä tuohon kilpailuun useamman sanoituksen, mutta kun on normaalikilpailuissa pyrkinyt sanoittamaan kaikki viisut, niin mehut ovat aika vähissä. Kyllähän niitä voitaisiin tulevaisuudessakin järjestää, mutta vain jos useampi henkilö selkeästi ilmaisee kiinnostuksensa kilpailun järjestämistä kohtaan.
Tämänvuotinen erikoiskilpailu oli kieltämättä osallistujamäärän kannalta floppi. Olisin itsekin kyllä halunnut tehdä tuohon kilpailuun useamman sanoituksen, mutta kun on normaalikilpailuissa pyrkinyt sanoittamaan kaikki viisut, niin mehut ovat aika vähissä. Kyllähän niitä voitaisiin tulevaisuudessakin järjestää, mutta vain jos useampi henkilö selkeästi ilmaisee kiinnostuksensa kilpailun järjestämistä kohtaan.
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee
Than sink in the pee
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Päätösgaalan avaaminen uusille sanoituksille kiinnostaisi. Se on ainoa selvä ero yhdistelmämallin ja 3-5 yhteiskisan mallin välillä. Nykymuotoinen gaala uhkaisi latistua, jos sitä edeltäisi vain muutama kisa, joiden suosituimmat sanoitukset jo tiedetään. Joukko mustia hevosia sekoittaisi pakan ja nostaisi gaalan kauden huipentumaksi, joka se on tähänkin asti ollut. Päätösgaala-nimen voisi säilyttää, jos se sopii Timoteukselle. Kausifinaali on vaihtoehtoinen nimi.
Kilpailutilanne olisi reilu kaikille gaalateksteille. Tutut sanoitukset hyötyisivät siitä, että ne ovat tuttuja ja äänestäjillä on mielikuva niiden tasosta. Uudet sanoitukset saisivat yllättäjän edun, etenkin kun niiden tekijöitä ei tiedetä. Jokainen voisi valita, panostaako tasaisesti kaikkiin kilpailuihin vai säästääkö parhaat paukut gaalaan. Jos oma suosikkiviisu jäi sanoittamatta, finaali tarjoaa uuden tilaisuuden. Jos toivoo, että useampi viisu saisi oman sanoituksen, voi keskittyä vielä sanoituksetta oleviin.
Hybridigaalan kaltaista kilpailua ei ole ollut aikaisemmin. Näin ratkeaisi sekin pulma, että kilpailut vain vähenevät eikä mitään uutta saada tilalle. - Tyrkky- ja/tai retrokisaan saattaisin ilmoittautua, jos ne etenevät nimien keruuseen asti. Toinen keino kiinnostuksen mittaukseen olisi anonyymi ketjuäänestys.
Kilpailutilanne olisi reilu kaikille gaalateksteille. Tutut sanoitukset hyötyisivät siitä, että ne ovat tuttuja ja äänestäjillä on mielikuva niiden tasosta. Uudet sanoitukset saisivat yllättäjän edun, etenkin kun niiden tekijöitä ei tiedetä. Jokainen voisi valita, panostaako tasaisesti kaikkiin kilpailuihin vai säästääkö parhaat paukut gaalaan. Jos oma suosikkiviisu jäi sanoittamatta, finaali tarjoaa uuden tilaisuuden. Jos toivoo, että useampi viisu saisi oman sanoituksen, voi keskittyä vielä sanoituksetta oleviin.
Hybridigaalan kaltaista kilpailua ei ole ollut aikaisemmin. Näin ratkeaisi sekin pulma, että kilpailut vain vähenevät eikä mitään uutta saada tilalle. - Tyrkky- ja/tai retrokisaan saattaisin ilmoittautua, jos ne etenevät nimien keruuseen asti. Toinen keino kiinnostuksen mittaukseen olisi anonyymi ketjuäänestys.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Päädyin samoihin. Ainoat vaihtoehdot, joita aktiivisesti vastustan, ovat vaihtoehto 3 (sanoita mitä haluat -kilpailut) ja vaihtoehto 6 (välivuosi). Alueella ei ole niin kuollutta, että kisat kannattaisi jättää vuodeksi tauolle. Sanoita mitä haluat -konseptissa häiritsee se, etteivät kilpailut eroaisi toisistaan mitenkään.granaattiomena kirjoitti: ↑08 Tammi 2019, 22:59 Kannatan 3-5 yhteiskilpailun mallia tai sitten tuota yhdistelmämallia.
Yhdistelmämalli 4 + 2 + 1 on niukasti ykkössuosikkini. Mallin kuvaus ei huomioi lainkaan karsintakappaleiden kilpailuja tai vanhojen kappaleiden erikoiskilpailuja. Toisaalta kalenterista tulee sen verran väljä, että fiiliksen mukaan erikoiskisoja voinee lisätä lennosta, jos sitoutuneita osallistujia löytyy. Jos ei löydy, niin eipä niitä väkisin kannata.
Kuulostaa hyvältä ajatukselta, että päätösgaalaan / kausifinaaliin voi suoraankin kirjoittaa sanoituksia. Päätösgaala-nimeä voi luonnollisesti käyttää, vaikka konsepti hieman muuttuukin.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Jos haluaisimme tulevasta kaudesta eräänlaista "selviytymiskautta" , kautta mikä veisi suht mukavasti seuraavaan vuoteen, niin jokin aktiivisuus olisi hyvä säilyttää.
Uusille sanoittajille meidän täytyisi tarjota myös huomattavasti selkeämpää kisatyyliä. Ja vaikka yksittäiskisat ovatkin eräänlainen ongelma niukan osallistujamäärän osalta, luulisin niiden olevan ainoa reitti kasvattaa kilpailijamäärää. Uusi kääntäjä kisaa muiden saman viisun kääntäneiden kanssa, verraten samalla omaa tuotostaan muiden teksteihin.
Mielestäni yksittäiskisojen määrää tulisi nostaa, jos haluamme lisää kisaajia. Karsintakäännökset, väännökset tai muuten ohjeistetut kilpailut ovat kisojen suola, tasapaino on vain hieman hukkunut näiden eri kisojen välillä. Luomme ihan liian korkeat muurit uusille tulokkaille.
Tässä on tietysti helppo huudella kun ei itsekäään ole osallistunut aktiivisesti kääntämiseen. Valitettavasti työ haittaa hyvää harrastusta. Selkeät rajat luovat turvaa ja selkeä rytmi luo järjestelmällisyyttä.
Ehdottaisin jokseenkin sellaista rytmitystä, missä lähdetään ajatuksesta esim. jokaisen kuukauden viimeinen sunnuntai olisi sanoitusten viimeinen jättöpäivä. Tätä rytmitystä pitäisin ehkä tärkeämpänä asiana kuin sitä, mitä sanoitetaan.
Uusille sanoittajille meidän täytyisi tarjota myös huomattavasti selkeämpää kisatyyliä. Ja vaikka yksittäiskisat ovatkin eräänlainen ongelma niukan osallistujamäärän osalta, luulisin niiden olevan ainoa reitti kasvattaa kilpailijamäärää. Uusi kääntäjä kisaa muiden saman viisun kääntäneiden kanssa, verraten samalla omaa tuotostaan muiden teksteihin.
Mielestäni yksittäiskisojen määrää tulisi nostaa, jos haluamme lisää kisaajia. Karsintakäännökset, väännökset tai muuten ohjeistetut kilpailut ovat kisojen suola, tasapaino on vain hieman hukkunut näiden eri kisojen välillä. Luomme ihan liian korkeat muurit uusille tulokkaille.
Tässä on tietysti helppo huudella kun ei itsekäään ole osallistunut aktiivisesti kääntämiseen. Valitettavasti työ haittaa hyvää harrastusta. Selkeät rajat luovat turvaa ja selkeä rytmi luo järjestelmällisyyttä.
Ehdottaisin jokseenkin sellaista rytmitystä, missä lähdetään ajatuksesta esim. jokaisen kuukauden viimeinen sunnuntai olisi sanoitusten viimeinen jättöpäivä. Tätä rytmitystä pitäisin ehkä tärkeämpänä asiana kuin sitä, mitä sanoitetaan.
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Edellisestä viestistä alueelle on kulunut yli kuukausi. Yhdistelmämalli 4 + 2 + 1 on äänestyksen voittaja ja pantaneen täytäntöön.
Miten kausi rytmitetään? Yksi kisa kuussa ja päätösgaala marras–joulukuulle? Miten yksinäiskisaviisut valitaan? Pitäisikö Suomelle ja/tai viisuvoittajalle olla joka tapauksessa oma kisa? Jos molemmille on, erillisellä äänestyksellä valittavaksi ei jää mitään.
Miten kausi rytmitetään? Yksi kisa kuussa ja päätösgaala marras–joulukuulle? Miten yksinäiskisaviisut valitaan? Pitäisikö Suomelle ja/tai viisuvoittajalle olla joka tapauksessa oma kisa? Jos molemmille on, erillisellä äänestyksellä valittavaksi ei jää mitään.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
- granaattiomena
- Press
- Viestit: 5321
- Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Suomen kappaleelle pitäisin oman kilpailun, koska se on ainakin viime vuosina houkutellut sanoittajia. Viisuvoittajalle ei ollut edelliselläkään kaudella omaa kilpailua ja sen sanoitti vain kaksi sanoittajaa, joten toisen yksittäiskilpailussa sanoitettavan voisi mielestäni valita äänestyksellä. Kisa kuussa kuulostaa ihan hyvältä tahdilta.
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee
Than sink in the pee
- ESC93
- Siivooja
- Viestit: 16194
- Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
- Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
- Viesti:
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
4+2+1 ehdotetun kaltaisena (Suomi+äänestetty) käy hyvin. Pyörittelin kyllä myös sellaista, että olisikin kolme parikisaa (Suomi, voittaja ja neljä äänestettyä). Jos emme laske Siren songia viisuksi, niin silloin yksi kolmiodraama sekä yksi parikisa.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Emme kai sentään laske. Siren song ehti olla edustuskappaleoletettu vain pari päivää. Tapaus ei rinnastu Romanian 2016 ja Venäjän 2017 viisuihin, jotka menettivät edustuskappaleasemansa paljon valintatakarajan jälkeen.
Toki kausissa 2016 ja 2017 oli se ero alkavaan kauteen, että meillä oli erillinen karsintakappalekilpailusarja, johon melkein-edustuskappaleet eivät ehtineet. Jos Moment of silence ja Flame is burning eivät olisi kelvanneet edustuskappalekisoihin, niiden sanoittamiseen ei olisi ollut lainkaan mahdollisuutta, vaikka kaikkien hävinneidenkin karsintakappaleiden sanoittamiseen oli. Tänä vuonna saa sanoittaa viisuja myös suoraan gaalaan. Pitäisikö siinä yhteydessä sallia myös karsintakappaleiden sanoittaminen?
Siren songin laskeminen tai laskemattomuus vaikuttaa ilmeisesti vain siihen, miten yhteiskisoihin saataisiin tasajako. En pidä tasajakoa tärkeänä. Pitäisin yksinäiskisat yksinäiskisoina, jotta sellaisiakin edelleen olisi.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Aikaa on tosiaan kulunut. Yritetään heräillä.
3 - 5 yhteiskilpailua: 6 (22 %)
Pidetään välivuosi: 4 (15 %)
Sanoita mitä haluat -kilpailut: 2 (8 %)
Yksi yhteiskilpailu: 2 (8 %)
Järjestäjä antaa teeman: 1 (4 %)
En osaa sanoa: 1 (4 %)
Jokin muu ratkaisu: 0 (0 %)
Yhdistelmämalli 4 + 2 + 1: 11 (40 %)Mitä toivot nykyisten yhteiskilpailujen tilalle? Vaihtoehtojen selitys alempana tällä sivulla.
Äänestys päättyi Pe Tammi 18, 2019 10:23 pm
3 - 5 yhteiskilpailua 6 22%
3 - 5 yhteiskilpailua 0 Ei ääniä
Yksi yhteiskilpailu 2 7%
Yksi yhteiskilpailu 0 Ei ääniä
Sanoita mitä haluat -kilpailut 1 4%
Sanoita mitä haluat -kilpailut 1 4%
Yhdistelmämalli 4 + 2 + 1 9 33%
Yhdistelmämalli 4 + 2 + 1 2 7%
Järjestäjä antaa teeman 0 Ei ääniä
Järjestäjä antaa teeman 1 4%
Pidetään välivuosi 3 11%
Pidetään välivuosi 1 4%
Jokin muu ratkaisu 0 Ei ääniä
Jokin muu ratkaisu 0 Ei ääniä
En osaa sanoa 1 4%
En osaa sanoa 0 Ei ääniä
Ääniä yhteensä: 27
3 - 5 yhteiskilpailua: 6 (22 %)
Pidetään välivuosi: 4 (15 %)
Sanoita mitä haluat -kilpailut: 2 (8 %)
Yksi yhteiskilpailu: 2 (8 %)
Järjestäjä antaa teeman: 1 (4 %)
En osaa sanoa: 1 (4 %)
Jokin muu ratkaisu: 0 (0 %)
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Suomi-kilpailu on kai huhtikuussa? Granaattiomena ehdotti syksyllä yhtä kilpailua karsintakappaleille. Ajatus oli hyvä, mutta en ole palannut siihen sanoitusähkyn takia. Ehtii sen vieläkin järjestää, jos on kiinnostusta. Muut yksittäiskisat kuin Suomen voi kernaasti valita äänestämällä, jos on äänestäjiä. Erikoiskilpailua en vastusta, jos on vetäjä.
Siren songille toivoisin samaa kohtelua kuin Portugalille 2016 ja Venäjälle 2017. Se oli karsintavoittaja, eikä ole mitään karsinnasta tai viisusta johtuvaa syytä, miksi asiat menivät solmuun. Syyhyn ei tarvitse tässä palata, mutta jos se olisi ollut artistin diivailu tai vaikka huumekäry, olisi luultavasti löytynyt toinen edustaja.
Siren songille toivoisin samaa kohtelua kuin Portugalille 2016 ja Venäjälle 2017. Se oli karsintavoittaja, eikä ole mitään karsinnasta tai viisusta johtuvaa syytä, miksi asiat menivät solmuun. Syyhyn ei tarvitse tässä palata, mutta jos se olisi ollut artistin diivailu tai vaikka huumekäry, olisi luultavasti löytynyt toinen edustaja.
Ei tuntuisi ajankohtaiselta enää loppuvuonna. Jos sanoitetaan, niin mieluummin alkukaudella. Siinä tapauksessa kannattaisin yhdistettyä tyrkkygaalaa, kunhan sanoituksia on tarpeeksi koossa, esim. karsintakappaleiden gaala 2018-2020.
Voisihan niitä olla yhä neljä, vaikka osa jäisikin pikkukisoiksi. Aikataulua ne eivät kaataisi, jos sanoitusaika on viikko. Kannatan yksittäiskisoja, mutta en tiedä, tuovatko ne lisää kisaajia. Yhteiskisat eivät ole osallistujakadon syy vaan seuraus.
Jättöpäivähän valui tiistaihin, koska jotkut toivoivat sitä. Kilpailu kuussa pätee keskiarvona, yhden viisun kisoille riittää vähempi. Jatkuvat takarajat väsyttävät eniten. Kalenterin keventyminen toivottavasti auttaa. Silloin olisi kovin hyvä, jos sanoituksia tulisi tasaisemmin eikä vain juuri ennen takarajaa. Se voisi motivoida aluetta seuraavia.TOMItu kirjoitti:Ehdottaisin jokseenkin sellaista rytmitystä, missä lähdetään ajatuksesta esim. jokaisen kuukauden viimeinen sunnuntai olisi sanoitusten viimeinen jättöpäivä.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Jep. Toukokuulle ei ehkä yritetä änkeä kisaa, vaan seuraava sitten suosiolla viisujen jälkeen?
Murehdin ennakkotapausluonnetta. Jos karsinnan voittaja pitäisi katsoa edustuskappaleeksi tässä tapauksessa, miksei sellaisessakin, jossa tv-yhtiö saa valittua jonkun muun tilalle? Jos NTKU olisi karsinnan kärkikolmikon kieltäydyttyä tilannut edustuskappaleen vaikka Jamalalta, Siren song olisi edelleen ansaittu Vidbirin voittaja, mutta kukaan tuskin ehdottaisi sen sisällyttämistä edustuskappaleiden sanoituskilpailuihin.sziget kirjoitti: ↑26 Maalis 2019, 23:15Siren songille toivoisin samaa kohtelua kuin Portugalille 2016 ja Venäjälle 2017. Se oli karsintavoittaja, eikä ole mitään karsinnasta tai viisusta johtuvaa syytä, miksi asiat menivät solmuun. Syyhyn ei tarvitse tässä palata, mutta jos se olisi ollut artistin diivailu tai vaikka huumekäry, olisi luultavasti löytynyt toinen edustaja.
Muodollisesti Siren song ei ollut hetkeäkään edustuskappale. Kappaleesta tulee edustuskappale, kun yleisradioyhtiö toimittaa vaaditut dokumentit ja materiaalit EBU:lle. Juuri tässä kohtaa NTKU:n valintaprosessi törmäsi seinään, eikä se ilmoittanut kilpailuun ketään. Romania ja Venäjä ilmoittivat Moment of silencen ja Flame is burningin kilpailuun virallisesti. Ne oli siksi paljon perustellumpaa tulkita edustuskappaleiksi, vaikka kumpaakaan ei lopulta viisulavalla esitetty.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Yksittäiskisoista vielä. Kaavailtu Suomi + 1 riittää minulle, mutta jos joku kannattaisi useampaa, olisin mukana. Jos kukaan ei sano mitään, pysytään varmaan yhteensä seitsemässä plus mahdollisesti karsintakappaleet ja erikoiskilpailu.
Koska tv-yhtiö saa valita edustajan kuinka omituisella tavalla tahansa. Erilaisia valintadraamoja on silloin tällöin. Harvemmin maa vetäytyy kokonaan (menneisyydessä esim. Ranska 1974). Georgia 2009 oli EBU:n mielestä sääntöjen vastainen. Jälkiviisaasti voisin ymmärtää, jos joku olisi halunnut sanoittaa sen silti. Yhteistä tällaisille melkein-viisuille on se, ettei kappale ole mikä tahansa viisuehdokas vaan kiistaton valinta, joka ei etene kilpailuun asti maan jäädessä pois. Hyväksyisin kyllä Siren songin sijoittamisen tyrkkykisaankin, jos sellainen pidetään.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Ehkä tuo on tarpeeksi selvää. Georgian provo ei kuulu joukkoon, koska se hylättiin. Spontaanisti pitäisin Maruvia Ovidiun ja Julian kaltaisena tapauksena, mutta rajan voi vetää monella tavalla. Jätetään siis Ukraina pois.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
Re: Kilpailukauden 2019 suunnittelua
Voitto kappa voitaisiin sanoittaa heti viisujen jälkeen. Taotaan, kun rauta on kuumaa. Deadline toukokuun viimeiselle viikolle? Sitten yksi tai kaksi äänestämällä valittua yksittäiskisaa loppukauteen.
huhtikuu: Suomen yksittäiskisa
toukokuu: viisuvoittajan yksittäiskisa
kesä-elokuu: kaksi yhteiskisaa ja yksi yksittäiskisa
syys-marraskuu: kaksi yhteiskisaa (ja yksi yksittäiskisa, jos siltä tuntuu)
joulu-tammikuu: gaala
Tunnustellaan toukokuussa, mitkä ovat fiilikset ja kuinka monta kilpailua kannattaa aikatauluttaa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.