Levyraatikuuntelut Discordissa

Een speeldoos - foorumin omat levyraadit
Avatar
Requel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7568
Liittynyt: 29 Syys 2016, 13:32

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Requel »

Nevski kirjoitti: 22 Huhti 2020, 20:26 Entä jos tän keskustelun osapuolet pitäisi hetken taukoa raadista tai tekisi raadin sijaan hetken jotain muuta? Se voisi virkistää
Se voi toki olla yksi tapa, mutta keinoja on monia! :tosion:

👼 Definitely not an angel 👼
:twisted: but I'm not that evil, ya know? :twisted:

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Mihinköhän tämä päättyy ja milloin. Milloin on hyvä? Mitä tällä saavutetaan? Mitä tästä hyötyy? Onko tässä mitään järkeä?

Mielestäni: ei koskaan, ei mitään, ei mitään, ei ole.

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Queen kirjoitti: 22 Huhti 2020, 20:49
Nevski kirjoitti: 22 Huhti 2020, 20:26 Entä jos tän keskustelun osapuolet pitäisi hetken taukoa raadista tai tekisi raadin sijaan hetken jotain muuta? Se voisi virkistää
Se voi toki olla yksi tapa, mutta keinoja on monia! :tosion:

Olisiko tarve perustaa kuppilaan meditaatioketju? Ehkä Discordissa voisimme kuunnella jotain meditaatiohyminöitä?

Avatar
jiiii
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1056
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 21:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja jiiii »

Nevski kirjoitti: 22 Huhti 2020, 20:51 Mihinköhän tämä päättyy ja milloin. Milloin on hyvä? Mitä tällä saavutetaan? Mitä tästä hyötyy? Onko tässä mitään järkeä?

Mielestäni: ei koskaan, ei mitään, ei mitään, ei ole.
Siis. Eihän tässä alunperinkään ole ollut mitään järkeä, joten kai nää viestit on huumorilla kirjotettu, siks mäkin lähdin tähän hölmöilyyn mukaan :heh:
:kaunis:

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4620
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Nevski kirjoitti: 22 Huhti 2020, 20:26 Sanon tän nyt puolueettomasti kaikille (myös itselleni!) ilman mitään ilkeyttä.

Entä jos tän keskustelun osapuolet pitäisi hetken taukoa raadista tai tekisi raadin sijaan hetken jotain muuta? Se voisi virkistää ja voisi samalla huomata, että elämässä on ehkä hitusen suurempiakin murheita. En siis nyt määrää tai vaadi, että jonkun on poistuttava raadista, ei!! Mutta itse pidin taannoin useamman raadin taukoa ja se virkisti! Kukin toki tekee miten haluaa.
Tää on kyllä totta :peukku: Koronan aikana on vaan vaikeampaa harrastaa muuta. En kyllä haluais päätyä kuvan tyypiksi :eiei:

IMG_20200422_205039.png
IMG_20200422_205039.png (302.82 KiB) Katsottu 1630 kertaa
Viimeksi muokannut Jufo, 22 Huhti 2020, 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Viisuilija_110
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3392
Liittynyt: 29 Loka 2018, 15:24

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Viisuilija_110 »

Mul on kyl ainaki henk. kohtasesti mennyt maku koko foorumiin oikeastaan vain tämän keskustelun takia. :roll: Totean tähän keskusteluun vielä yhden lauseen, ja sen jälkeen en koske koko ketjuun. En kyllä yhtään ymmärrä miksei raatibiisejä saisi soittaa esim. siellä viisudiskossa, noh tehkää mitä teette ja valittakka turhasta jos tahdotte. :draamaa:
Mielenkiintona Piña Colada ja rata

Avatar
Requel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7568
Liittynyt: 29 Syys 2016, 13:32

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Requel »

Nevski kirjoitti: 22 Huhti 2020, 20:52 Olisiko tarve perustaa kuppilaan meditaatioketju? Ehkä Discordissa voisimme kuunnella jotain meditaatiohyminöitä?
No todellakin!! Jos porukka innostuu niin voin tulla lisäämään niitä sinne Discord-soittolistalle, ehkä pari kertaa viikossa? Tai vaikkapa sen jälkeen kun joku erehtyy soittamaan siellä parhaillaan käynnissä olevan raadin biisiä.. tosin se vois johtaa röyhkeään taktikoimiseen ja joku laittaa tahalteen sellaisen saadakseen uuden AMSR-tuokion.

Hiomista vailla, mutta työstämisen arvoinen idea. :miettii:
👼 Definitely not an angel 👼
:twisted: but I'm not that evil, ya know? :twisted:

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Entäpä jos olisi henkevä meditaatioraati? Kirkkosävelmiä ja buddhien huminaa? :surrur:

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4096
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Viisuilija_110 kirjoitti: 22 Huhti 2020, 21:02 En kyllä yhtään ymmärrä miksei raatibiisejä saisi soittaa esim. siellä viisudiskossa
Mulle oikeastaan on se ja sama kuka soittaa mitäkin ja missä, mutta ymmärrän kyllä senkin, miksi raatibiisien soittamista edellä mainitussa tilanteessa ei oikein pidetä etiketin mukaisena. Minua huolestuttaa lähinnä vain se, kuihtuuko kuppilan levyraatikeskustelu näiden discord-yhteiskuuntelujen myötä. Tai no ei sekään ehkä hirveästi huolestuta kun maailmassa on paljon huolestuttavampiakin asioita, mutta on kuitenkin ikävää, jos niin käy.

Kun olin onnettomuuden jälkeen toipumassa aivotärähdyksestä, kuuntelin joka päivä kuulokkeilla tätä kellojen säestämää hurinaa, ja se rentoutti ja virkisti oikein mukavasti. Ehkä tälle voisi myös järjestää yhteiskuuntelun?

Viimeksi muokannut Koirankuonolainen, 22 Huhti 2020, 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

TomppaJr kirjoitti: 22 Huhti 2020, 19:55 Nyt aletaan olla jo hyvin lähellä sitä, että tekisi mieli heittää tähän muutama tarkkaan valittu kirosana. Onnea sitten vaan, jos näillä keinoilla saatiin haluttu läpi.
Heitä pois. En saanut haluamaani. Loppusanoinaankin Samiasd totesi, että varsinainen tavoite (raatikappaleiden ekstrasoitosta pitäytyminen) ei kuitenkaan toteudu. Minulle on epäselvää, mitä Discordin ylläpitäjä tekee, ja mitä tapahtuu, jos hän lakkaa tekemästä mitään. En siis ymmärrä Samiasdin päätöksen seurauksia. Ovatpa ne mitä tahansa, valinta on tietenkin Samiasdin eikä minun.
Jufo81 kirjoitti: 22 Huhti 2020, 19:59 Tämähän pahentaa asiaa entisestään. Yksi raatibiisin soitto "bileiltana" - not a big deal - mutta että juuri tuota nimenomaista biisiä soitettu useampaan otteeseen, ja vain sitä? En kyseenalaistanut UFOPOLIn raativoittoa yhden soittokerran perusteella, mutta jos tuon kappaleen suosiminen on ollut toistuvaa niin se kyllä langettaa kyseisen kappaleen raativoiton päälle varsin synkän varjon.
Tämäpä tämä. Samiasd puhui itsensä pussiin yrittäessään yhtä aikaa todistella raatikappaleiden Discord-soittoa merkityksettömän vähäiseksi ja niin runsaaksi, että jokin käytäntö on jo vakiintunut. Tietenkään se ei voi olla molempia. On siis tulkittava, että soitto on ainakin sen verran runsasta, että se voi vaikuttaa raatituloksiin, jolloin se on koko Kuppilan asia eikä Discordin sisäinen.

Voittiko Black Leather Discord-soiton takia vai siitä riippumatta? Voi aivan hyvin olla, että asioilla ei ole syy-seuraus-yhteyttä, vaan molemmilla on sama taustasyy. Ehkä Black Leather oli yksinkertaisesti niin hyvä biisi, että sitä sekä soitettiin eniten Discordissa että äänestettiin eniten ja kumpikin olisi tapahtunut ilman toista. Täysin mahdollista. Vaihtoehtoisesti voi olla, että syy-seuraus-yhteys oli olemassa. Ehkä Black Leather olisi muuten sijoittunut toiseksi, mutta Discord-siedätyshoito sai empivät äänestäjät kappaleen taakse, mikä nosti pisteet voittoon asti. Kriittistä on, että emme ikinä saa selville, kumpi selitys on oikea.

Sama tulee koskemaan joka ainoaa tulevaakin Discordissa "ylisoitettua" raativoittajaa. Tuloksen ylle jää aina kysymysmerkki. Voittiko kappale, koska se oli pidetyin vai koska sille masinoitiin Discordissa tehokkaimmin kannatusta? Tätäkö vapaan Discord-soiton kannattajat haluavat?
TomppaJr kirjoitti: 22 Huhti 2020, 20:19 Omien näkemystensä jäsenteleminen on usein hyväksi, ja kuten olen sanonut, tämä asia on minusta jotenkin niin itsestäänselvä, etten oikein osaa tehdä sitä. Kokeilen kuitenkin.
Kiitos, että kokeilit. Nyt aletaan ehkä vihdoin päästä asian ytimeen!
TomppaJr kirjoitti: 22 Huhti 2020, 20:19Nimimerkki Samiasd on tehnyt paljon sen eteen, että tuo Discord-serveri ei olisi Viisukuppilan "alainen" palvelin edes nimen tai vastaavien puolesta. Näitä toimia pidettiin saivarteluna. Mitä sitten olisi pitänyt tehdä?
Vastasin pari sivua sitten. Ei sille enää voi tehdä mitään. Asiaa olisi pitänyt miettiä ennen kuin Discordiin päätettiin kutsua koko Kuppila. Nyt kun sinne on kertaalleen kutsuttu koko Kuppila, sitä ei voi tehokkaasti muuttaa yksityiseksi klubiksi.

Rousku vastasi hyvin kommenttisi siihen osaan, jossa rinnastit Discordin muihin ryhmächatteihin. Viestistäsi paistaa läpi se, että pidät Discordia WhatsApp-ryhmän tai jonkin muun vastaavan yksityisen ryhmän jatkeena, vaikka juuri tästä näkemyksestäni halusit minulle laukoa pari kirosanaa. Discord ei voi olla samaan aikaan yksityinen ja julkinen. Olet itse nimenomaisesti halunnut sen olevan julkinen. Silloin se on kaikkien asia.
TomppaJr kirjoitti: 22 Huhti 2020, 20:19Mitä tässä pitäisi muka tehdä, kun esim. minun mielestäni täysin itsestäänselvää ajattelutapaa vastaan hyökätään? Olla vaan lungisti silleen "ooh, oho, no nyt ei saa enää olla miten koen parhaaksi", niinkö?
EHKÄ SITTEN YMMÄRRÄT, MILTÄ MINUSTA ON TUNTUNUT KOKO KESKUSTELUN AJAN!

Minulle on aivan yhtä itsestäänselvää, että raatien kilpailukappaleita kohdellaan tasapuolisesti Viisukuppilassa ja kaikilla Viisukuppilaan kytkeytyvillä alustoilla, joihin Discord-serverin luen, kun sellainen näin suurin fanfaarein avattiin. Tätä näkemystä on avoimesti pilkattu, ja erityisesti nimimerkki Samiasd on suhtautunut minuun halveksivasti ja ylimielisesti koko keskustelun ajan.

Hän ei tule piiruakaan vastaan missään. Edes ripaus kunnioitusta, edes pieni tunnustuksen ele, että vastapuolella voi olla pointti, niin tämä ketju olisi voinut edetä toisin. Mutta ei. Samiasdin kanssa keskustelu on kuin seinälle puhuisi. Ja vaikka haluat varmasti laukoa minulle tästäkin pari kirosanaa, Samiasdille mikään muu ei näytä olevan yhtä tärkeää kuin se, että raatikappaleiden vapaa soitto ei pääty. Juuri sitä asiaa hänen loppukaneettinsa tässä keskustelussa koski.

Kerrotko siis, mitä minun pitäisi tehdä, kun oikeudenmukaisuuden käsitystäni halveksitaan ja oikeuteni käsitykseeni kiistetään?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4620
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Jufo »

^ Tuota oli kyllä ikävä lukea ja nyt Samiasd on sitten vielä lisäksi loukkaantunut itse.

Mites se sanonta meneekään: Those who live in glass houses should not throw stones
Viimeksi muokannut Jufo, 22 Huhti 2020, 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

Pyydän Timoteuksen ja Jufon viestien jälkeen ketjun lukitsemista.
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Timoteus kirjoitti: 22 Huhti 2020, 21:20Minulle on aivan yhtä itsestäänselvää, että raatien kilpailukappaleita kohdellaan tasapuolisesti Viisukuppilassa ja kaikilla Viisukuppilaan kytkeytyvillä alustoilla, joihin Discord-serverin luen, kun sellainen näin suurin fanfaarein avattiin. Tätä näkemystä on avoimesti pilkattu, ja erityisesti nimimerkki Samiasd on suhtautunut minuun halveksivasti ja ylimielisesti koko keskustelun ajan.

Hän ei tule piiruakaan vastaan missään. Edes ripaus kunnioitusta, edes pieni tunnustuksen ele, että vastapuolella voi olla pointti, niin tämä ketju olisi voinut edetä toisin. Mutta ei. Samiasdin kanssa keskustelu on kuin seinälle puhuisi. Ja vaikka haluat varmasti laukoa minulle tästäkin pari kirosanaa, Samiasdille mikään muu ei näytä olevan yhtä tärkeää kuin se, että raatikappaleiden vapaa soitto ei pääty. Juuri sitä asiaa hänen loppukaneettinsa tässä keskustelussa koski.

Kerrotko siis, mitä minun pitäisi tehdä, kun oikeudenmukaisuuden käsitystäni halveksitaan ja oikeuteni käsitykseeni kiistetään?
En aio mielipidettäni muuttaa asiasta, kuten et sinäkään aio. Keskustelu tästä siis on täysin turhaa ja siksi pyrin sen omalta puoleltani lopettamaan. Kuitenkin täällä edelleen jaksetaan keskustella asiasta ja minusta todella ikävään sävyyn.

Vain aika näyttää, miten asialle käy. Tällä myös viittasin siinä kun sanoin, että jätän nyt omalta osaltani ainakin tuon serverin elämään omaa elämäänsä ja katsotaan, mitä käy. Edelleen, en koe että olen siellä ollut mitään sääntöjä määräämässä, vaan ne ovat määräytyneet ihan käyttäjien mukaan.

En todellakaan ole "uhriutunut", olen väsynyt tähän jankkaamiseen. Enkä ole missään kohtaa mennyt niin henkilökohtaisuuksiin kuin moni muu keskustelija, joten siitä syystä koin myös parhaaksi myös vetäytyä tästä. Silti täällä jaksettiin jatkaa minusta puhumista.

Olen mielestäni puolustanut kantaani ja kertonut oman puoleni tästä koko tarinasta, joka selvästi on eri kuin joillain muilla. Siinä missä vedotaan oikeuteen kertoa oma mielipide asiaan, toiset eivät saisi omaa mielipidettään kertoa.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Jufo81 kirjoitti: 22 Huhti 2020, 21:40 ^ Tuota oli kyllä ikävä lukea ja nyt Samiasd on sitten vielä kaiken kukkuraksi loukkaantunut ja uhriutunut kun saikin vastaan samaa mitä itse viskoi.
Sen ei ollut tarkoitus olla kivaa luettavaa. Minusta etenimme siihen vaiheeseen keskustelua, jossa on tarkoitus repiä auki, mistä kenkä oikeasti puristaa. Kerroin sen. Kenenkään ei tarvitse tykätä.

Tiedän, että oma kirjoitustyylini ketjussa on ollut suurimman osan aikaa sovittelevasta kaukana. Muuta en ole väittänytkään.
antsa798 kirjoitti: 22 Huhti 2020, 21:47 Pyydän Timoteuksen ja Jufon viestien jälkeen ketjun lukitsemista.
Jäävitöntä moderaattoria ei taida äkkiä löytyä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Samiasd kirjoitti: 22 Huhti 2020, 21:48 En todellakaan ole "uhriutunut", olen väsynyt tähän jankkaamiseen.
Mielestäni en sanonut sinun uhriutuneen? :raaps: Vaikka laitoit sanan lainausmerkkeihin, en ole käyttänyt ketjussa sanaa kertaakaan enkä mielestäni edes mitään siihen rinnastettavaa ilmaisua.
Samiasd kirjoitti: 22 Huhti 2020, 21:48Olen mielestäni puolustanut kantaani ja kertonut oman puoleni tästä koko tarinasta, joka selvästi on eri kuin joillain muilla. Siinä missä vedotaan oikeuteen kertoa oma mielipide asiaan, toiset eivät saisi omaa mielipidettään kertoa.
Panoksesi keskusteluun on ollut suurimman osan aikaa se, että olet yrittänyt rajata, ketkä asiasta saavat keskustella ja missä. Se risoo. Esimerkiksi Discordin käytännöistä saa sinun mielestäsi keskustella vain Discordin sisällä jne.

En ole huomannut, että kukaan olisi yrittänyt vastaavalla tavalla rajata sinun oikeuttasi esittää mielipiteitä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Timoteus kirjoitti: 22 Huhti 2020, 22:01
Samiasd kirjoitti: 22 Huhti 2020, 21:48 En todellakaan ole "uhriutunut", olen väsynyt tähän jankkaamiseen.
Mielestäni en sanonut sinun uhriutuneen? :raaps: Vaikka laitoit sanan lainausmerkkeihin, en ole käyttänyt ketjussa sanaa kertaakaan enkä mielestäni edes mitään siihen rinnastettavaa ilmaisua.
Puhuin Jufon kommentista tässä, sori.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4620
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Jufo »

^ Se olikin asiattomasti sanottu ja korjasin jo kommenttiani. Pyydän anteeksi. Yritän itsekin kunniottaa muita ja olla menemättä henkilökohtaisuuksiin mutta lipsumisia sattuu.

Avatar
Mini3765
Siemailija
Siemailija
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Syys 2018, 21:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Mini3765 »

Päällinen fiilis tästä ketjusta on todella ikävä. Vähän yli vuoden ikäisenä kuppilalaisena jotenkin ajattelin, että täällä ongelmat ratkaistaan siististi ilman suurempia draamoja, mutta näemmä jouduin pettymään. En jaksa ottaa tässä keskustelussa puolia, sillä mua ei loppujen lopuksi kiinnosta paskan vertaa mitä kukakin siellä Discordissa soittaa. Näen Discordin mukavana ja avoimena matalan kynnyksen paikkana, jossa on helppoa kuunnella yhdessä musiikkia ja nauttia yhteisestä ajasta chatissa. On ikävää, että tämä ketju on laskenut kanavan ylle viitan, joka varmasti nostaa kynnystä monille tulla mukaan. Nähdäkseni tällä keskustelulla ei ole saatu aikaiseksi mitään konsensusta tai konkreettista, vaan se on aiheuttanut ainoastaan pahaa mieltä kaikille.

Allekirjoitan Spartan ja muiden kommentit siitä, että olisiko ehkäpä aika lyödä hieman jäitä hattua ja ottaa asia vähemmän vakavasti. Kyse on kuitenkin lopulta foorumilla käytävästä musiikkikilpailusta, joka ei ole millään tasolla virallinen.
"Senkin banaaniäijä!"
"Päivää, tässä kahvia."

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16987
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Happy »

Olisin oikeesti halunnut päästä kokemaan discordissa tuon kuppilan yhteisen levyraatikuuntelun, harmi jos ne nyt vedetään pois, sillä kokemusta on ollut vain 4-5 hengen yhteiskuuntelusta, olis ollut raikasta kokea se isommallakin porukalla :lohduton:


Mun mielest on ollu ihanaa kuinka Levyraadista on tullut näin iso juttu kuppilassa, pelkäsin silloin avausraatia tehdessämme et tää sais täystyrmäyksen, Levyraati on nostanut tääl kuppilas mukavasti yhteishenkee ja tuonut lisää uusia käyttäjiä, on suorastaan täyttä typeryyttä että pilaamme hyvän yhteishenkemme turhanpäiväiseen väittelyyn :draamaa:
Viimeksi muokannut Happy, 22 Huhti 2020, 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Requel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7568
Liittynyt: 29 Syys 2016, 13:32

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Requel »

Kenellä on oikeus määritellä se minkä saa ottaa ns. vakavasti? Vaikkei itseä kiinnosta, niin jotain saattaa kiinnostaa, ja se on ok. Joo joo ei tässä ole kyse mistään koronavirus-epidemian katkaisemisesta muttei se silti tarkoita sitä etteikö voi ottaa tosissaan. En nyt haluaisi tätä "ei oo niin vakavaa" argumentointia kaikkialle koska se on yhtä turha kuin väite "aina voi olla huonomminkin". Esim. apua tipuin puusta ja jalkani katkesi voi ei mutta kun sillä naapurin Irmelillä on molemmat jalat amputioitu niin eipä tässä voi oikein valittaakaan.

Ja sitten tämä ketjun lukitseminen? Ehei. Toivon ettei ihmisoikeuksia yritetä enää laiminlyödä. Sananvapaus on oikeus ilmaista julkisesti mielipiteitään. Sananvapaus ei oikeuta syrjintään, toisen ihmisen kunnian loukkaamiseen tai väkivaltaan yllyttämiseen. (lähde ihmisoikeudet.net)
👼 Definitely not an angel 👼
:twisted: but I'm not that evil, ya know? :twisted:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Mini3765 kirjoitti: 22 Huhti 2020, 22:05 On ikävää, että tämä ketju on laskenut kanavan ylle viitan, joka varmasti nostaa kynnystä monille tulla mukaan. Nähdäkseni tällä keskustelulla ei ole saatu aikaiseksi mitään konsensusta tai konkreettista, vaan se on aiheuttanut ainoastaan pahaa mieltä kaikille.
Varmaan suunnilleen näin. Sitten kun on saatu aselepo aikaan, pitää ehkä heittää suurin osa ketjusta johonkin draama-arkistoalueelle. Tällaisena tätä ketjua ei (ehkä) kannata jättää tähän möllöttämään.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
ESC Addict 98
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4275
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 17:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja ESC Addict 98 »

Muutaman ajatuksen ajattelin ehkä vielä heittää aiheesta. Jos lukijalla on kiire mutta hän haluaa silti sisäistää viestin keskustelua eteenpäin tai johonkin suuntaan kehittävän osan, lukekoon hän neljä viimeistä kappaletta.

Olen osallistunut nyt kahden vuoden ajan foorumikisoihin sekä escforumin että viisukuppilan puolella. Tyypillisenä ajankohtana tällä aikavälillä olen samanaikaisesti mukana 4-6 eri levyraadin kaltaisessa kisassa. Oltuani jonkun aikaa mukana kisoissa huomasin, että tiettyjen artistien (usein luonnollisesti juuri viisuartistien) julkaistessa uuden kappaleen, voi se yhtäkkiä löytyä samanaikaisesti kolmesta eri kisasta, joissa olen kaikissa mukana ja joiden äänestysajat ovat osittain päällekkäiset. Tämä tilanne toisin sanoen pakottaa minut asettamaan ainakin yhden kappaleen erilaiseen asemaan kuunteluiden kokonaismäärää katsoen. Tälläkin nimenomaisellä hetkellä eräs nimeltä mainitsematon Black Leather :heh: kisaa hostaamassani escforumin kilpailussa ja lisäksi toisessa saman foorumin kisassa, joihin osallistuu muitakin myös levyraatiin osaa ottavia henkilöitä.

Usein pisteyttäessäni jotakin kisaa saatan myös löytää aivan vastustamattoman kappaleen, jonka kuuntelemiselta en halua pidättäytyä hetkeäkään. Tämä ei luo ongelmaa raadissa, jossa on vain yksi finaali: kuuntelen kaikki kappaleet tavalliseen tapaan, lähetän pisteeni ja otan ihanan kappaleen kuunteluun saman tien. Mutta entäs kun onkin kyse semifinaalillisesta raadista? Ei, en jaksa odottaa finaalipisteiden lähettämiseen asti sitä, että pääsisin viimein kuuntelemaan tätä vastustamatonta kappaletta vapaasti. Jos rakastun tai vaikka ihan vaan tarpeeksi tykästyn kappaleeseen, otan sen kuunteluun viis veisaten tekemäni mahdollisista vaikutuksista finaalipisteisiini. Tasapainotan näitä tilanteita tosin kiinnittämällä erityistä huomiota kappaleisiin, jotka eivät ole ainakaan vielä kuunteluuni päätyneet, yrittäen löytää niistä lisää potentiaalia. Samantapaista saatan harrastaa myös, kun vastassa on ennestään tuttu hitti ja aivan uusi kappale. Tiedostan näiden toimenpiteiden riittämättömyyden, jos tavoitellaan jokaisen kappaleen absoluuttisen tasavertaista asemaa. Tiedostan, että on mahdollisuuksien rajoissa että pisteeni muuttuvat jossain määrin. Tiedostan ennen kaikkea, että minua ei loppupeleissä kiinnosta pätkääkään.

Suhtautumiseni yhteiskuunteluiden ja pisteiden lähettämistä edeltävän kommenttien lukemisen suhteen on pitkälti sama. On mahdollisuuksien rajoissa, että jonkun esittämä kommentti muuttaa sitä, miten näen jonkun kappaleen. Valintani on olla välittämättä asiasta juurikaan. Arvotan sosiaalisen tapahtuman tämän riskin yläpuolelle.

Juuri arvottamisesta tässä keskustelussa taitaakin pitkälti olla kyse. Onko sillä todella väliä, jos altistuu esim. Discordissa kappaleelle, joka on mukana raadissa ja saattaa näin kuuntelullaan vaikuttaa tiedostetusti (esim. ahaa-elämys jonkun esittämästä kommentista tai kappaleen selkeä kuuleminen uudessa valossa) tai tiedostamatta (radiotoistoefekti) pisteisiinsä? Onko tilanne todella niin vakava, että sen vuoksi tulisi esim. asettaa tiettyjä rajoituksia Discordin musiikintoistamiseen tai yleisesti paheksua toimintaa pyrkien sen vähentämiseen? Jotkut meistä ajattelevat selkeästi, että asialla on merkitystä ja jotkut taas niin, että sillä ei ole. Painotan, että mielestäni on aivan ok ajatella asiasta juuri kuin itse ajattelee.

Minuun itseeni liittyvät esimerkit ovat toki subjektiivisia kokemuksia aiheesta ja koskevat vain yhtä äänestäjää. Arvottamisen lisäksi keskustelussa tärkeää tuntuukin olevan ihmisten käsitys eri alustojen luonteista: siitä, mikä missäkin yhteisössä on sopivaa ja mikä ei. Rousku esitti muutama viesti sitten, että on ihan ok, että muutaman kuppilalaisen välillä yksityisesti keskustellaan kappaleista ja tehdään mitä halutaan. Discord-alustan on esitetty eroavan esim. tuosta esimerkistä julkisuudellaan, siinä, että kuka tahansa kuppilainen voi siihen yhteisöön halutessaan osallistua. Mutta jättääkö levyraatikappaleiden toistaminen todella Discord-yhteisön ulkopuolelle ne henkilöt, jotka haluavat välttää käynnissä olevan raadin kappaleiden kuuntelemista? Musiikin toistumisen kun voi halutessaan keskeyttää ollessaan huolissaan sen mahdollisista vaikutuksista omiin pisteisiin.

Viisukuppilan ja linkitetyn Discord-kanavan yhteys on selkeä. Timoteus vertasi aiemmin musiikintoistotilannetta siihen, että kuppilan eri alueilla soisivat mielivaltaisesti levyraadissa mukana olevat kappaleet. Ymmärrän ajatuksen ja koko kuppilalle julkisesti jaettu yhteisö tosiaan on verrattavissa tällaiseen. Yhtä selvää on kuitenkin se, että mitkään levyraadin säännöt tai muutkaan säännöt eivät kiellä kappaleiden toistamista toisella alustalla. (Tämä johtuu pitkälti siitä, että mitään kunnon sääntöjä ei edes ole . :heh:.)

Olemme siis todenneet, että kaikkia raatiin osallistuvia ei voi mitenkään pakottaa ajattelemaan aiheesta samalla tavalla. Olemme myös todenneet, että Discord-alustan yhteisöllä ei ole mitään yksioikoista velvoitetta toimia asiassa millään tietyllä tavalla. Olisi tietysti kohteliasta kuunnella kaikkien alustaa käyttävien toiveita, mutta pystytäänkö niitä sovittamaan yhteen? Ennen kaikkea: onko oikein pyytää muita pidättäytymästä levyraatikappaleiden Discord-soittamisesta, kun mitään sääntöä asiasta ei ole luotu ja itsellä on kuitenkin mahdollisuus tällöin mykistää musiikki, jos se häiritsee?


edit. Toivottavasti tämä ei nyt aiheuta pahaa mieltä kenellekään tai heitä ikävällä tavalla lisää vettä myllyyn. Minustakin on harmillista, miten asia on paisunut niin suureksi, mutta koin silti tärkeäksi esittää vielä näkemykseni.
Viimeksi muokannut ESC Addict 98, 22 Huhti 2020, 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
🇪🇸 Eaea 🇱🇹 Sentimentai 🇺🇦 Shum 🇺🇦 Solovey 🇸🇮 Sebi 🇨🇾 Fuego 🇱🇻 Line 🇲🇪 The Real Thing 🇬🇪 Warrior 🇦🇿 Start a Fire 🇲🇪 Igranka
🇦🇱 Suus 🇮🇹 Madness of Love 🇷🇺 Lost and Forgotten 🇱🇻 Probka 🇵🇹 Senhora do mar 🇷🇺 Song #1 🇹🇷 Süper Star 🇹🇷 Rimi rimi ley 🇪🇪 Tii

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42010
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Kysymys ei kai (ainakaan kaikilla raatikappaleiden Discord-soittoa vastustavilla) ole siitä, että pelkäisi soiton vaikuttavan omaan arvioon, vaan yleisemmästä reiluusperiaatteesta. Jokainen voi altistua kappaleiden syötölle jossakin, mutta onko se peruste olla pyrkimättä pitämään yksi alusta siltä vapaana?

Miksi sitten olisi niin tärkeää, että Discordissa voi soittaa meneillään olevien raatien biisejä milloin tahansa :mitvit:

(Lievästi OT, mutta asioiden vakavasti ottaminenhan on hienoa. Ja se että jokin herättää intohimoja.)
Viimeksi muokannut Rousku, 22 Huhti 2020, 22:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Mini3765
Siemailija
Siemailija
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Syys 2018, 21:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Mini3765 »

Happy kirjoitti: 22 Huhti 2020, 22:15 Mun mielest on ollu ihanaa kuinka Levyraadista on tullut näin iso juttu kuppilassa, pelkäsin silloin avausraatia tehdessämme et tää sais täystyrmäyksen, Levyraati on nostanut tääl kuppilas mukavasti yhteishenkee ja tuonut lisää uusia käyttäjiä, on suorastaan täyttä typeryyttä että pilaamme hyvän yhteishenkemme turhanpäiväiseen väittelyyn :draamaa:
Itsehän olen tänne rantautunut täysin raatien takia, mutta päätynyt myös kommentoimaan viisuja puntarien ja äänestysten muodossa. Pikkuhiljaa raadit ovat alkaneet tuntua oikeasti todella kotoisilta, sillä täällä jengillä on ihana musiikkimaku! Lähes poikkeuksetta raadeissa n. 50% kappaleista herättävät minussa positiivisia tunteita, joka ei siis ole nykypäivänä mikään itsestäänselvyys. Tämän voinevat minut oikeassa elämässä tuntevat vahvistaa. Tämä lienee ehkä hieman OT, mutta tahdoinpahan silti kommentoida. Levyraadit tuovat elämääni paljon iloa, ja Kuppila tuntuu pääosin ihanan avoimelta ja lämpimältä yhteisöltä, tästä draamastakin huolimatta. Tunnen olevani täällä tervetulleempi kuin esimerkiksi escforumilla.
"Senkin banaaniäijä!"
"Päivää, tässä kahvia."

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16987
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Happy »

Mini3765 kirjoitti: 22 Huhti 2020, 22:25
Happy kirjoitti: 22 Huhti 2020, 22:15 Mun mielest on ollu ihanaa kuinka Levyraadista on tullut näin iso juttu kuppilassa, pelkäsin silloin avausraatia tehdessämme et tää sais täystyrmäyksen, Levyraati on nostanut tääl kuppilas mukavasti yhteishenkee ja tuonut lisää uusia käyttäjiä, on suorastaan täyttä typeryyttä että pilaamme hyvän yhteishenkemme turhanpäiväiseen väittelyyn :draamaa:
Itsehän olen tänne rantautunut täysin raatien takia, mutta päätynyt myös kommentoimaan viisuja puntarien ja äänestysten muodossa. Pikkuhiljaa raadit ovat alkaneet tuntua oikeasti todella kotoisilta, sillä täällä jengillä on ihana musiikkimaku! Lähes poikkeuksetta raadeissa n. 50% kappaleista herättävät minussa positiivisia tunteita, joka ei siis ole nykypäivänä mikään itsestäänselvyys. Tämän voinevat minut oikeassa elämässä tuntevat vahvistaa. Tämä lienee ehkä hieman OT, mutta tahdoinpahan silti kommentoida. Levyraadit tuovat elämääni paljon iloa, ja Kuppila tuntuu pääosin ihanan avoimelta ja lämpimältä yhteisöltä, tästä draamastakin huolimatta. Tunnen olevani täällä tervetulleempi kuin esimerkiksi escforumilla.
Jossain muualla saattaisin seurata tän kaltaista draamaa hymyssäsuin popparit sylissä mut nyt harmittaa että leikkimielinen peli & mukavaksi yhteishengen kohottajaksi tarkoitettu juttu saa liian tummia pilviä ylleeen

Oon Levyraadin ansiosta oppinut näkemään monen kuppilaisen uudessa valossa, ennen näit raateilua oli vaan kahden kähden sormin laskettavissa ne kuppilaiset jotka vaikuttivat kivoilta, mut nyt se määrä on ainakin triplaantunu.
Täs on parasta tutustuu uusiin biisilöytöihin ja löytää samaistumisen tuntemuksii monien käyttäjien kanssa esim musamaun kohdalla, on ollu myös huikeaa lukea näitä storyi mitä jokasel liittyy biisivalintaansa ja sen tuomii muistoihin. Uusien käyttäjien saapuminen on myös herättänyt positiivisia fiiliksii!
Kuppilan DIscordiin en oo viel saanut aikaiseksi liittyä (laiska kun olen;D ) , mut oli suunitelmissa tehdä se todennäköisemmin seuraavan Levyraadin kuuntelun yhteydessä, harmi että jos ne nyt lopetetaan siellä tms :lohduton:
Never miss a good chance to shut up.

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Ei voi muuta todeta kuin että: "Höpsis pöpsis, nyt meni ihan hupsis hupsis nää koko jutut".

Mutta tosissaan ottaen, jokohan riittää? Tuntuu että nyt on hiuksien halkomista ollut jo tarpeeksi kauan ilmassa.
Viimeksi muokannut Nevski, 22 Huhti 2020, 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Raportti viisudiscosta, jossa päivystän ensimmäistä kertaa. :twisted: Käynnissä olevien raatien biisejä ei ole vielä tullut vastaan. :cool: Äsken päättyi Brazil (Jugoslavia 1991). :humppa: Nyt soi Zombie (Levyraati 7), joka ylitti hiljattain miljardin näyttökerran rajan YouTubessa. Muuten ihan hyvä meininki.
ESC Addict 98 kirjoitti: 22 Huhti 2020, 22:21 Usein pisteyttäessäni jotakin kisaa saatan myös löytää aivan vastustamattoman kappaleen, jonka kuuntelemiselta en halua pidättäytyä hetkeäkään. Tämä ei luo ongelmaa raadissa, jossa on vain yksi finaali: kuuntelen kaikki kappaleet tavalliseen tapaan, lähetän pisteeni ja otan ihanan kappaleen kuunteluun saman tien. Mutta entäs kun onkin kyse semifinaalillisesta raadista? Ei, en jaksa odottaa finaalipisteiden lähettämiseen asti sitä, että pääsisin viimein kuuntelemaan tätä vastustamatonta kappaletta vapaasti. Jos rakastun tai vaikka ihan vaan tarpeeksi tykästyn kappaleeseen, otan sen kuunteluun viis veisaten tekemäni mahdollisista vaikutuksista finaalipisteisiini.
Tämä on ainakin minun mielestäni kaikin puolin OK. Minusta osallistujilla on velvoite kuunnella kaikki kappaleet vähintään kerran mutta ei ole velvoitetta kuunnella kaikkia kappaleita yhtä monta kertaa niiltä osin kuin kyse on tosiaan yksityisestä kuuntelusta.

Omissakin arvioissani ratkaisevimpia kriteerejä on halu kuunnella kappaletta uudestaan. Kuuntelen raadin aikana suosikkejani enemmän kuin kappaleita, joista en pidä. Kaikkein eniten saatan tosin käytännössä kuunnella n. sijojen 6–20 biisejä (pitkää pisteytyskaavaa käytettäessä), koska niiden rankkaaminen on niin vaikeaa ja joudun veivaamaan niitä uudestaan ja uudestaan. :rofl:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16655
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Jufo81 kirjoitti: 22 Huhti 2020, 19:59 Asia harmittaa myös UFOPOLIn puolesta, jolla ei ollut tähän osaa eikä arpaa. :eiei:
Älä suotta harmitu. Minulle on yksi ja sama onko voittoni takana Illuminati vai homoseksuaalisten ääniteknikkojen salaliitto :sorivaan:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11935
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja sziget »

jdjj22 kirjoitti: 22 Huhti 2020, 14:28 Harmi ettei olla vermossa, välillä aikamoista laukkaa ollut tämä dialogi :draamaa: :heh:
...siellä lampaat ei voi laiduntaa. :laulaa: - Laukalle lähdettiin Timoteuksen Mitä helvettiä? -viestistä lähtien. Tomppa ja Samiasd yrittivät jatkaa maltillisesti, mutta se ei kelvannut. Tarkoitan keskustelun kulkua, en sitä, kuka on oikeassa tai väärässä.
Timoteus kirjoitti: 22 Huhti 2020, 10:50 Hanhiksen rinnastus on monelta osin pätevä. Kilpailukappaleiden "irtokehut" äänestysaikana ovat nekin ärsyttäneet minua, mutta olen tulkinnut ärsytykseni johtuvan siitä, että niissä melkein aina kehutaan ihan vääriä biisejä.
Irtokehut täällä vain ärsyttävät, mutta Discordissa riehuu absoluuttinen moraalikato, jota ei voi puolustaa eikä ymmärtää? Vaikka Hanhiksen rinnastus oli sinustakin monelta osin pätevä...
Timoteus kirjoitti: 22 Huhti 2020, 19:53 Kysyn sitten muilta kun Samiasdilta en voi. Miksi on tärkeää saada soittaa raatikappaleita äänestyksen aikana? Äänestys kestää viikon tai pari. Sen jälkeen kappaleet ovat taas vapaata riistaa.
Kysytkö? Ei vaikuttanut siltä, että haluaisit kuulla vastauksen. Jos kuvattu toiminta on ehdottoman tuomittavaa, mitä edes tekisit vastauksella? Tiedät jo, että kaikki perustelut ovat (sinulle) kelvottomia. Välillä myönsit itsekin provonneesi, sitten palasit samaan ehdottomuuteen. "Pullon henkeä ei saa takaisin pulloon" - ei kai, mutta mitä sitten etsit? Syntien tunnustamista, katumusta, anteeksipyyntöäkö? Niitä tuskin tulee. Vastauksen voi saada, jos kysyy eikä hyökkää.
Timoteus kirjoitti: 22 Huhti 2020, 21:20 Sama tulee koskemaan joka ainoaa tulevaakin Discordissa "ylisoitettua" raativoittajaa. Tuloksen ylle jää aina kysymysmerkki. Voittiko kappale, koska se oli pidetyin vai koska sille masinoitiin Discordissa tehokkaimmin kannatusta? Tätäkö vapaan Discord-soiton kannattajat haluavat?
Discordissa olevat ovat jo monta kertaa sanoneet, mitä he haluavat. En näe erityisiä "vapaan Discord-soiton kannattajia" vaan Discordin kannattajia, jotka ymmärtävät yhteiskuunteluiden ja oleilutilan merkityksen eri tavalla kuin sinä.
ESC Addict 98 kirjoitti: 22 Huhti 2020, 22:21 Olisi tietysti kohteliasta kuunnella kaikkien alustaa käyttävien toiveita, mutta pystytäänkö niitä sovittamaan yhteen? Ennen kaikkea: onko oikein pyytää muita pidättäytymästä levyraatikappaleiden Discord-soittamisesta, kun mitään sääntöä asiasta ei ole luotu ja itsellä on kuitenkin mahdollisuus tällöin mykistää musiikki, jos se häiritsee?
Pyytää saa. Jos vastaus on ei, kiukuttelu harvoin auttaa. Tomppa oli valmis myönnytyksiin, vaikka ne sotivat hänen normaalia oikeustajuaan vastaan. Samiasd piti tiukemmin kiinni omasta mielipiteestään. Sekin on sallittua.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42010
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Levyraatikuuntelut Discordissa

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Spartan kuningas kirjoitti: 21 Huhti 2020, 01:16 tää keskustelu alkaa ajautuu sen verran absurdeihin ulottuvuuksiin, et nyt on äijjät oikeesti hyvä hetki pohtii vähä näiden levyraatien varsinaista olemusta. tän ei oikeesti pitäs olla niin vakavaa puuhaa, ku annatte ymmärtää. eikä tää oo ees mielipidekysymys.

Ehkä ongelman juuri onkin juuri olemusajattelussa :mitvit:

Eli koetaan, että kuppilan levyraadeilla on jokin vakio olemus, johon liittyy joitakin itsestään selviä määritteleviä piirteitä, jotka tietenkään eivät saa muuttua. Samoin Discordilla (ja sen musasoitolla) ehkä ainakin osa käyttäjistä näkee olevan tuollaisia itsestään selviä määritteleviä piirteitä. Eri raateilijoilla voi olla keskenään eri käsitys näistä määrittelevistä piirteistä, ja Discordin eri käyttäjillä voi niinikään olla keskenään erilaiset käsitykset. Eikä näistä käsityksistä ole missään kovin paljon keskusteltu, ennen kuin tuli konflikti, ja sitten ihmetellään, kun tuo toinen ei tajua näin itsestäänselvää ja ilmeistä asiaa.

Varmaan siihen, mikä kaikki koetaan levyraatien ja/tai Discordin olennaisiksi piirteiksi, liittyy siihen kokemukseen, mitä samantapaisista toiminnoista on muualta. Millaisin säännöin siellä on pelattu. Ja olennaiseksi, tai olemukselliseksi, koettavat piirteet ovat ne, jotka tekevät toiminnasta itselle mielekästä. Siksi omasta kannata pidetään tiukasti kiinni.

Mutta ovatko nämä itsestäänselvyydet oikeasti niin luovuttamattomia?

On perusteltu, että raatikappaleiden pisteytysaikainen luukutus Discordissa voisi tuoda niille etua. Osa vastaa sanomalla, ettei se vaikuta heidän arvioonsa kappaleesta. Entä vaikuttaisiko, jos tiedätte, kenen mikäkin kappale on? Eli voitaisiinko samalla ”ei vaikuta arvioon” -perusteella poistaa raatikappaleiden lähettäjien salassapito pisteytysaikana? Voitaisiinhan sitä yhtä lailla kisata ihan avoimin kortein. Toisaalta jos mitään vaikutusyritystä ei sallittaisi, miksi kappaleita saa sitten kommentoida raatiketjussa, muutenkin kuin kaikista tasapuolisesti jotain positiivista hymisten?

Ovatko nämä kappaleenlähettäjän anonyymiys ja kappaleiden kommentointioikeus (kunhan ei paljasta pisteitään) juuri ne luovuttamattomat piirteet, jotka määrittelevät sen, mikä on kuppilan levyraati? (Pl. Tompan taannoinen raati, jossa ensinmainitusta nimenomaisesti luovuttiin.) Tai, vielä pidemmälle mennäkseni: Miksei pisteitään saa paljastaa jo äänestysaikana? Jännityksen säilyttäminen ei kelpaa perusteeksi, sillä kaikki eivät pisteitään kuitenkaan paljastaisi. Ja eikö kuitenkin olennaista ole vain löytää paras kappale, eikä jännitys? (Vai onko olennaista vain kuunnella musaa, kappale kultakin, eikä mitään äänestystäkään tarvittaisi? Eli mikä se on se levyraadin olemus?

Miksi juuri tämänhetkinen taso siinä, minkä verran ja millä toimin kuppilassa julkisesti - tai kuppilan käyttäjille avoimella Discord-palvelimella - saa vaikuttaa kappaleiden arviointiin, olisi se oikea?

Sitten vastaavasti Discord. Minulla ei ole siitä muita kokemuksia kuin nyt tämä puheena oleva palvelin, eli ei ole sellaista henkilökohtaista käyttäjähistoriaa, jonka perusteella minulle olisi muodostunut joukko ”itsestäänselvyyksiä”, jotka määrittelevät Discordin olemusta. Tästä keskustelusta olen ollut aistivinani, että joidenkin mielestä yksi niistä olisi se, että mitä tahansa musaa saa lisätä soittolistalle kuka vain. Ei siis myös pisteytettävänä olevia raatibiisejä. Muut mukanaolijat sitten voivat yhteisvoimin skipata biisin, jota eivät halua.

Mutta onko musavalinnan vapaus sitten sen luovuttamattomampaa kuin kuppilan raatien reiluuskäytäntö nykyisellä tasollaan? Miksei voisi olla toisinkin? Itse asiassa jopa on toisin: Ainakin taannoisissa bileissä oli kappaleille jokin pituusraja, mikä kävi ilmi, kun ehdotin, että voisin lisätä soittolistalle jonkin nelituntisen oopperan. - Kun kerran kaikki ei käykään, miksi juuri meneillään olevien raatien biisejä olisi pakko saada mukaan?

Sekä kuppilan levyraadit että toiminta Discordissa voisivat olla toimia eri periaattein kuin nyt. Siksi en ymmärrä ”tämähän on itsestäänselvää!” -tyylisiä argumentteja kummaltakaan puolelta. Tietenkin jos toiminnan periaatteista jommassa kummassa (ihan kummassa tahansa) muutettaisiin, toiminta voisi käydä jollekulle osallistujalle epämielekkääksi. Mutta siitä ei silloin ole kysymys, että toisin tavoin ei kerta kaikkiaan vain voi toimia.

Miksi ei voisi olla niin, että Kuppilassa ilmoitellaan, että ”on tällainen Discord-palvelin, jokainen kuppilalainen saa tulla mukaan, soitetaan musaa (mm. viisuja, levyraatikappaleita) ja turistaan”, ja erikseen jos joskus kuunnellaan pötkössä jonkin raadin kappaleet tai vaikka viisuvuosikerta? Ei sitä ehkä sittenkään tarvitsisi nähdä mitenkään virallisena toimintana. Se, että raatikappaleita saa siellä soittaa pisteytysaikana, voisi pilata levyraatien luonteen joltakin osallistujalta niin, ettei hän haluaisi enää osallistua. Se on riski joka otettaisiin. - Tavallaan kysymyksessä siis olisi sisäpiiri sikäli, että sisäpiiri on diktatorisesti ja oman Discord-käsityksensä mukaan määritellyt säännöt, mutta sikäli ei, että jokainen saa tulla mukaan - kunhan noudattaa sääntöjä. Koska diktaattorina olisi sisäpiiri, kysymyksessä ei ole Kuppilan toiminta, mutta sisäpiiri ihan omalla päätöksellään päästää meidät muutkin mukaan. Ovella on varoitus, että raatibiisejä saattaa kuulua. Se olisi tällöin siis enemmän "Tompan ryhmächatin" tyylinen tapahtuma, josta täällä tiedotetaan siltä varalta että jotakuta kiinnostaa. Tiedottaminen kai ei olisi väärin?

Eli kaksi kysymystä, ensimmäisessä kaksi alakohtaa.
- 1. a) Mitkä ovat kuppilan levyraatien luovuttamattomat piirteet (="olemus")?
- 1 b) Mitkä ovat puheena olevan Discord-palvelimen musiikkivalinnan luovuttamattomat piirteet?
- 2. Missä mielessä ko. palvelin on osa Kuppilan toimintaa?

Kysymykset ovat periaatteessa erilliset, mutta jälkimmäiseen annettu vastaus voi vaikuttaa siihen, ovatko ykköskohdan "olemukset" sovitettavissa yhteen.

Olen siis vähän kääntänyt kelkkaani ja näkisin, että Discord välttämättä ei olisi Kuppilan toimintaa. Pullon henki on siis sullottavissa pulloon takaisin. Itse kannatan kyllä edelleen sitä yhtä lailla mahdollista vaihtoehtoa, että olisi Discord-etiketin vastaista soittaa raatikappaleita pisteytysaikana. Mutta pystyn elämään toisenkin vaihtoehdon kanssa. - Sitä en sitten tiedä, kuka Discordissa päättää, mitä saa tehdä ja mitä ei. En ole oikein nähnyt halukkaita vastuunottajia, ja ei olisi reilua väittää, että kaikki päättä, jos ja kun niin ei ole.

Asia otetaan eri leireissä ilmeisen vakavasti, eikä siinä ole mitään pahaa. Vakavasti ottaminen johtuu siitä että homman eteen on tehty duunia, sillä on haluttu tuottaa iloa, siitä on nautittu.
Viimeksi muokannut Rousku, 23 Huhti 2020, 00:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Vastaa Viestiin