Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Een speeldoos - foorumin omat levyraadit
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4616
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Voittokappale kuulostaa ihan oikealta kappaleelta eikä pelimusiikilta joten sellaisilla toki on suuri etulyöntiasema. Itsekin yhtä "oikeaa" kappaletta ensiksi tarjosin mutta ei ollut riittävästi näyttöä, että se tunnettaisiin ensisijaisesti pelistä, koska se on myös vanha listahitti. Eniten harmittaa ettei yksi toinen, kaikkein parhain vaihtoehtoni voinut olla raadissa ja säästän sen sitten johonkin toiseen raatiin, sekin on jo ihan oikea, omilla jaloillaan seisova kappale. Tegu harmitteli Med Scin kohtaloa (kiitos myötätunnosta) mutta se oli tuollainen vähän hatusta heitetty varavalinta niin täällä päässä ei ollut niin suurta välittämistä sen pärjäämisen suhteen. Mua kyllä naurattaa miten taas onnistuinkin antamaan tiettyyn osoitteeseen täydet :mrgreen:
Viimeksi muokannut Jufo, 08 Helmi 2021, 00:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5579
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja Tegu »

Hanhis kirjoitti: 07 Helmi 2021, 23:49 Olin jo lähettämässä Ufolle pisteitäni, mutta en ollut ihan varma järjestyksestä, joten päätin jäättää pisteet vielä muhimaan. Näköjään muhitutin niitä liian pitkään. :rullaati:
Mun elämä tiivistettynä. :hiips:
Hanhis kirjoitti: 07 Helmi 2021, 23:49 Popkappaleet olisi kuitenkin pitänyt teeman mielekkyyden kannalta kieltää. :heh:
Tavallaan ihan kiva idea, mutta se olisi varmaan tosi vaikeaa toteuttaa käytännössä tasapuolisesti. Mikä olisi tarpeeksi pelimusiikkia ja mikä liikaa poppia? Enpä siis halunnut äänestäessäkään lähteä stressaamaan tuota erottelua akuankka13:n tyyliin (jos oikein ymmärsin viestin). Jossain raadissa taisin yrittää vastaavaa, mutta se teki järjestyksen miettimisestä tuskaista.

Avatar
GuoZu8
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2371
Liittynyt: 25 Helmi 2019, 00:27
Paikkakunta: Alder danger

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja GuoZu8 »

akuankka13 kirjoitti: 07 Helmi 2021, 23:23 Ei tullut nostalgiapärinöitä täällä, sillä kisassa olleista peleistä muistan pelanneeni ainoastaan Mario Kartia Nintendo DS:llä ja jotain GameBoy-sopivaa Super Mario Brosia. :aivanmaassa: Kisaan lähetetyt kappaleet eivät olleet senkään vertaa tuttuja. Myös oma valintani oli pelinä itselleni täysin tuntematon – musiikkia olen kuitenkin kuunnellut.
Ei täälläkään. Minulle ainoastaan Rainbow Road on MarioKart Wiistä tuttu pelikokemuksella. Kuten voittaja, valitsin myös Death Strandingin, vaikken ole itse pelannut sitä vielä. Kappalehaku oli vaikeaa, tuli monta hylkäystä. Controlin Sankarin Tango Martti Suosalon laulamana oli myös ehdolla suomalaisväriä edustamaan.
🇫🇮👖🥚

Avatar
jdjj22
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2968
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:58

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja jdjj22 »

:roll: :roll: :roll:

Kerrankin kappaleeni oli mielestäni ylivoimaisesti raadin paras (näin ei suinkaan ole kovin usein) ja sitten jään viimeiseksi :heh:
Tätä ironian määrää ei voi sanoin selittää :vittu: Noh kohti uusia pettymyksiä sanoi pappa lumessa, ehkä hyvä etten livenä päässyt näitä seuraamaan. Ai niin, onnea Hazardille voitosta, arvelinkin tuon kappaleen menestyvän. Kiitos myös Ufopolille mallikkaista järjestelyistä kuten aina :peukku:
Pieni ripaus örgyn pörgöniä parantaa viisua kuin viisua - Terveisiä kielipuolueesta :kaunis:
Kaikesta pitäisi olla jotain mieltä ja jos et ole, olet kuukauden joka toinen lauantai Putinin tukija,
joka syö makkarakeittoa suoraan saappaasta.

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6529
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Tegu- kirjoitti: 08 Helmi 2021, 00:09Tavallaan ihan kiva idea, mutta se olisi varmaan tosi vaikeaa toteuttaa käytännössä tasapuolisesti. Mikä olisi tarpeeksi pelimusiikkia ja mikä liikaa poppia?
Raadissa olleita popkappaleita yhdisti tunnistettava sanoitus. Ehkä siis jonkinlainen sääntö koskien sanoituksen määrää olisi tehnyt kokonaisuudesta vielä selkeämmin pelimusiikkiraadin. :miettii:

Toki pelimusiikki on instrumentaalimusiikkia laajempi ilmiö ja se tuli hienosti raadissa esille. :joojoo: Kisamielessä se teki raadista kuitenkin tylsän, ja koska lähes kaikkiin muihin raateihin voi lähettää poppia, olisi ollut jännittävä nähdä siitä vapaa raati. Jos joskus vielä pääsen järjestämään raadin, voisikohan se olla popiton ralli. :cool:
Jufo kirjoitti: 08 Helmi 2021, 00:05 Voittokappale kuulostaa ihan oikealta kappaleelta eikä pelimusiikilta
Kuten muutkin kappaleet top-kutosessa. :mrgreen:

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4093
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Tämä on ihan OT, sillä en osallistunut tähän raatiin enkä ole kuunnellut kappaleita kuin satunnaisesti sieltä täältä. Mutta huomasin, että mukana oli kappale myös Witcher-pelistä. Jos lukeminen edelleen kiinnostaa, niin voin suositella Witcher-pelin pohjana olevia Noituri-kirjoja. Olen itse lukenut vasta yhden novellikokoelman, mutta näissä tarinoissa tuntuu olevan aika paljon enemmän lihaa luiden ympärillä kuin keskivertofantasiakirjallisuudessa (vau mikä sana!).
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4616
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Skyrimin Dragonborn-kappaleesta tuli vielä mieleen että harkitsin tähän raatiin myös Morrowind-pelin tunnaria, joka on aiempi versio samasta kappaleesta. Toki kappaleet ovat jossain määrin erilaisia mutta pohjalla oleva melodia on sama. Jos olisin tämän valinnut niin tässä raadissa olisi ollut sitten Morrowindin ja Skyrimin tunnarit :mrgreen:


Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5579
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja Tegu »

^ Tuohon olisi voinut vielä pistää noiden välissä olleen Oblivionin. :hihi:
Tegu- kirjoitti: 07 Helmi 2021, 21:03 Oho, kiitos kybästä! :mrgreen: Vaikka olihan se vähän odotettavissa (tää oli kolmantena tarjoamani biisi).
Niin, ensimmäiseksi tarjosin kappaletta, jonka olin korvamerkinnyt peliraatiin jo aikoja sitten. Tein sen vain muutaman päivän jahkailun jälkeen, kun ajattelin, että kukaan ei kuitenkaan ole vienyt sitä. No, kävi ilmi, että olin jo kolmas, joka tarjosi Mirror's Edgen Still Alive -tunnaria. Olin sitten näköjään vaihteeksi vähän meinstriimimpi. :mrgreen:

Löpisin kappaleesta ja pelistä jo aiemmin. Kyseessä kuitenkin on biisi, jonka pariin olen palannut vuosien ajan. Alun perin olin lisännyt raatiehdokaslistaani vaihtoehdoksi myös Mt Edenin dubstep-remixin, mutta raadin säännöt säästivät pähkäilyltä näiden välillä.

En oikein ollut varautunut kappaletörmäykseen, joten uutta kappaletta piti lähteä metsästämään. Kävin läpi vähän kaikenlaista. Simsseistä ja GTA:sta mainitsinkin jo, mutta lisätään nyt vielä yksi kappale Supreme Commanderin soundtrackilta. Onneksi en valinnut sitä, koska eeppistä rummutusta oli jo mukana ihan tarpeeksi.

GuoZu8 mainitsi suomalaisten kappaleiden puutteesta, ja niistä mulla oli harkinnassa suomalaisen Bugbearin kehittämässä FlatOut-ajopelissä esiintyvä kappale: Full Diesel – No Mans Land. Tuo ei ole varsinaisesti peliä varten tehty, mutta yhtye tuntuu olevan niin underground-kamaa, että eiköhän se olisi kelvannut. Kappaleen kommentitkin ovat täynnä FlatOut-aiheisia viestejä.

Lopulta päädyin tekemään 360nocopen ja pitämään kappaleen nimen samana, peli ja esittäjä vain vaihtuivat:
Portal: Ellen McLain – Still Alive



Portal on ihan loistava pulmapeli, jossa on sulavat mekaniikat ja kivaa huumoria. Sen pelaaminen näköjään hitusen houkuttelisi taas. En tosin kakkososaa ole ikinä pelannut, joten ehkä se olisi järkevämpi ensin. Olin ihan varma, että kipale olisi jo mennyt, koska se on niin tunnettu ihan meeminä asti. Vaan kas kummaa, se oli vapaana! Ei pelimusiikkiraatia ilman GLaDOSia!

Eihän?

No, oli sittenkin. :heh: Vaihdoin nimittäin varakappaleeseeni Alley Catiin, vaikka menestyshaaveet saikin varmasti heittää sen myötä. Mietin kuitenkin, että Alley Catille mulla on tarina, Portalille ei niinkään. Eikä Portalikaan mikään automaattinen menestyskone varmasti olisi ollut, vaan olisi saattanut jopa kärsiä "hitteydestään". Tylsempi sillä olisi ollut sijoittua ynnämuut-sijoille kuin Alley Catilla.

Alley Cat on yksi ensimmäisiä pelaamiani videopelejä, joten siihen on aika vahva nostalgiaside. :ihana: Toinen selkeästi muistuva peli on Digger, mutta sen taustalla soiva Popcorn-versiointi tuskin olisi käynyt tähän raatiin. Myös Epyxin Summer Games II muistui mieleen, muttei niinkään musiikkien osalta. No, alun sävelmän muistin videolta, mutten ole varma, onko se versiointi jostain tunnetummasta kappaleesta. En lähtenyt kokeilemaan, kun kujakatti oli kuitenkin parempi vaihtoehto.

Mun kokemani Alley Cat ei suinkaan ollut pinkkiä ja syaania puhkuva CGA-väripläjäys vaan mustaoranssi, koska oli vain yksivärinen näyttö. (Olisi sittenkin pitänyt laittaa kuvankaappaus päänäkymästä.) Löysin netistä jopa videon, jossa värimaailma näyttää jo paljon tutummalta! Booting the IBM 5155 Portable XT computer
(peli alkaa kohdasta 0:55). Laite tosin oli erilainen eikä näyttö ollut integroitu keskusyksikköön. Lerppuasema siinäkin tietty oli.

Raadin aikana huomasin, että pelistä on julkaistu vuotta aiemmin Atari XL:lle versio, joka kuulostaa hyvin erilaiselta. Myös värimaailma on CGA-väreihin verrattuna paljon järkevämpi, ja tuossahan on jopa oikein nättiä öistä tunnelmaa. Atari näyttää myös mahdollistavan hienostuneemman musiikin, joka tukee tunnelmaa. Atari-versioon ei mulla vaan ole mitään tunnesidettä, joten halusin mennä DOS-versiolla. Pitäähän nyt yksi PC-piipperikappale saada peliraatiin! :heh: Näemmä siitä tulikin kattauksen vanhin peli, vaikka olisihan vielä taaksepäinkin voinut mennä vaikka arcade-maailmaan (jonka musiikkia myös lyhyesti selailin).

Kiitos niille muutamille kujakatista pitäneille, jotka mahdollistivat kappaleen mediaanirankingin kakkossijan. :mrgreen: (Joo piti huvikseen katsoa, en edes ollut muistanut aikoihin. Edelle meni vain Fear Not This Night.)


Lopuksi haluan mainita, että Alley Catia voi pelata suoraan selaimessa Archive.org-sivustolla! :surrur: Tuota kautta altistin pari vuotta sitten myös sukulaislapsen dossipeleille, kun istutin hänet pelaamaan tuota. :mrgreen:

Kiitos UFOPOLIlle mainioista järjestelyistä hienoine bannereineen!

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4616
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja Jufo »

^ Portal ja Companion Cube <3

Alley Cat on vuodelta 1983, et sä Tegu- muistaakseni noin vanha kuitenkaan ole :mitvit:

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16647
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Tegu- kirjoitti: 08 Helmi 2021, 11:13 Raadin aikana huomasin, että pelistä on julkaistu vuotta aiemmin Atari XL:lle versio, joka kuulostaa hyvin erilaiselta.
Apua miten riivaava :rofl:

Avatar
Taikahuilu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2041
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja Taikahuilu »

Tegu- kirjoitti: 07 Helmi 2021, 14:48 Ketju on ollut niin hiljainen viisukarsinta-aikana, että pitää kiilata tähän väliin kommentintynkiä ennen arvaustuloksia.

4. 🇺🇸 Mortal Kombat: Techno Syndrome (Mortal Kombat) / Oliver Adams
Hetkinen, no nyt kuulostaa tutulta. Olisi pitänyt arvata, että on mukana. Onko juuri tämä versio oikeasti esiintynyt pelissä, kuten oli vaatimuksena? Ilmeisesti joo, enpä edes tiennyt. Onhan tämä klassikkokamaa, vaikken edes ole pelannut koko peliä.
Kyllä on Segalla :draamaa:

(lainaus Wikipediasta)
The "Hypnotic House (Mortal Kombat)" was used as an intro in the Mortal Kombat Sega CD. "Techno Syndrome" is also a hidden song featured in the Sega CD version of Mortal Kombat when one chooses to enter the "soundtrack" mode at the Sega CD intro screen.




p.s. niin ja kiitokset Ufopolille mainiosta kisasta :peukku:

Avatar
wigwam
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2922
Liittynyt: 27 Tammi 2006, 14:42
Paikkakunta: Kouvola

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja wigwam »

Onnittelut vielä voitosta Hazardille sekä onnea myös muille menestyneille ja uusia hienoja biisejä löytäneille. :peukku:

Mukava positiivinen yllätys, että sain parit täydet pisteet. Itse Monkey Island -peliä en valitettavasti ole päässyt koskaan testaamaan, muutamia videoita olen toki nähnyt. Musiikki tuli tutuksi erään coverin/remixin kautta about viisitoista vuotta sitten. Itse peli vaikuttaa hyvin kiehtovalta ja olisi varmaan aikansa peleistä sellainen, josta voisin tykätä. Biisi jo itsessään luo tietynlaista mystistä tunnelmaa, nostalgisuutta ja seikkailun halua. :uujee:

Peleistä yleisesti vielä mainittakoon, että itse pelaan melkeinpä pelkästään urheilupelejä, mutta poikkeuksena ihastuin yllättäen tässäkin raadissa olleeseen GTA IV -peliin, joka tuli kaupanpäällisenä kun ostin aikoinaan kauan sitten pleikkari kolmosen. Pelissä on hieno tarina ja muutenkin koukuttava. Tuttuus ehkä tällä kertaa pääsi vaikuttamaan hieman pisteisiini.
UFOPOLI kirjoitti: 07 Helmi 2021, 20:46
wigwam kirjoitti: 07 Helmi 2021, 20:38 Niiden kappaleiden osalta, jotka eivät olleet suoranaisesti peliä varten tehtyjä oli sääntölinjaus vähän epäselvä, joten ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin perustelut sille, miksi Joe Satrianin huippuvuosien kappale Back to Shalla-Bal on hyväksytty raatiin mukaan? Tämä Satrianin kappale on kuitenkin menestyneeltä jo 80-luvulla julkaistulta albumilta listoillekin päässyt singlejulkaisu.
Hyvä kysymys. Näiden hyväksymisissä oli ennätyksellinen vääntö, enkä enää muista kaikkien keskustelujen yksityiskohtia. Jos kappaleista oli valittamista, pisteytyksen auetessa olisi ollut parempi aika valittaa :sorivaan:
Toki jos jokin kappale olisi ollut jonkin selvästi tulkittavissa olevan säännön vastainen niin siitä olisi ollut tärkeää ilmoittaa äänestyksen auetessa. Nyt koska sääntö oli tulkinnanvarainen ja ainakin minulle epäselvä niin sinänsä kappaleesta valittamisesta ei tässä ollut kyse vaan kysymykselläni hain selvyyttä sääntöjen tulkintaan tai mahdollisesti jotain faktaa Satrianin biisistä, jota en itse tiedä. Nyt jäi vähän sellainen kuva, että säännön epäselvyyden lisäksi kappaleiden hyväksymislinja ei ollut välttämättä kaikille sama. Mutta näitä voi toki sattua varsinkin kun on paljon tapauksia. Ei muuta kuin eteenpäin kohti uusia raateja. :peukku:

Avatar
jdjj22
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2968
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:58

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja jdjj22 »

wigwam kirjoitti: 11 Helmi 2021, 19:44 Toki jos jokin kappale olisi ollut jonkin selvästi tulkittavissa olevan säännön vastainen niin siitä olisi ollut tärkeää ilmoittaa äänestyksen auetessa. Nyt koska sääntö oli tulkinnanvarainen ja ainakin minulle epäselvä niin sinänsä kappaleesta valittamisesta ei tässä ollut kyse vaan kysymykselläni hain selvyyttä sääntöjen tulkintaan tai mahdollisesti jotain faktaa Satrianin biisistä, jota en itse tiedä. Nyt jäi vähän sellainen kuva, että säännön epäselvyyden lisäksi kappaleiden hyväksymislinja ei ollut välttämättä kaikille sama. Mutta näitä voi toki sattua varsinkin kun on paljon tapauksia. Ei muuta kuin eteenpäin kohti uusia raateja. :peukku:
Vastaan tähän kun kyseessä on minun kappaleeni raadissa. Lähdin tosiaan etsimään biisejä sillä metodilla, että mietin itselleni tärkeitä pelejä etsien sitten niiden parhaiden melodioiden säveltäjiä/esittäjiä. Törmäsin nimeen Joe Satriani ensimmäistä kertaa tämän raadin yhteydessä. Valitsin itselleni legendaarisen biisin ja halusin selvittää tunnistaako aikalaisten enemmistö biisin pelistä vai muusta syystä. Hitteydestä en tosiaankaan tiennyt enkä ottanut selvää :puna: Tosin enpä siitä hyötynytkään :heh: Pyörin ympäri nettiä ja etsin mielipiteitä, kommentteja jne. biisistä ja tulin siihen tulokseen että erittäin suuri osa on tuon formulapelin kautta biisiin tutustunut. Toimitin Ufopolille lyhyen perustelun ja se kelpasi ilman mutinoita. Vielä kun ihmiset kuulisivat oikein miten upea biisi tuo on :vonkaus:
Pieni ripaus örgyn pörgöniä parantaa viisua kuin viisua - Terveisiä kielipuolueesta :kaunis:
Kaikesta pitäisi olla jotain mieltä ja jos et ole, olet kuukauden joka toinen lauantai Putinin tukija,
joka syö makkarakeittoa suoraan saappaasta.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4616
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 64 ♘ Pelipeijaiset ♘ Pisteytys

Viesti Kirjoittaja Jufo »

^ Jaa kiinnostavaa koska itse tarjosin vanhaa kasarihittiä GTA IV pelin radiokanavalta, perusteluina se että alle keski-ikäiset tietävät biisin lähinnä GTA-pelistä ja biisin GTA-teemaisella videolla on kaikkein eniten näyttökertoja kaikista kappaleen videoista mutta kuulemma ei ollut lähelläkään hyväksymistä koska peliä ei mainittu biisin Wikipedia-sivulla :roll:

Vastaa Viestiin