Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Een speeldoos - foorumin omat levyraadit
Avatar
Taikahuilu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2015
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Pisteytys 16.–27.12.

Viesti Kirjoittaja Taikahuilu »

Jufo kirjoitti: 27 Joulu 2021, 20:13
Taikahuilu kirjoitti: 27 Joulu 2021, 19:52 Jufohan sen tietty pölli multa :femme:
Jos tämä oli omakin valintasi, miksi annoit vain 2p?
Koska pidän vain tästä versiosta :hali:


Avatar
GuoZu8
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2353
Liittynyt: 25 Helmi 2019, 00:27
Paikkakunta: Alder danger

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja GuoZu8 »

Kuolonkurki kirjoitti: 27 Joulu 2021, 20:18 Hauska muuten että nyt raadit 81, 83, 85 ja 87 on voittanut ensikertalainen. :mrgreen: Kenen vuoro raadissa 89?
Ehkäpä romualdon? :uujee:
Hänhän on menestynyt viime aikoina levyraadeissa niin hyvin.
Ratamokin kelpaisi, samoin myös pitkään voittoa odottanut jdjj22.
🇫🇮👖🥚

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4521
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Pisteytys 16.–27.12.

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Taikahuilu kirjoitti: 27 Joulu 2021, 20:25
Jufo kirjoitti: 27 Joulu 2021, 20:13


Jos tämä oli omakin valintasi, miksi annoit vain 2p?
Koska pidän vain tästä versiosta :hali:

Toi on se huonompi versio, hyvä että ehdin napata tämän ennen sua että saatiin raatiin kunnon versio kasvavalla lopulla :heh:

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5510
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow klo 18 alkaen

Viesti Kirjoittaja Tegu »

MIH96 kirjoitti: 27 Joulu 2021, 16:29 Pieni random.org-koe.

:flag_pl: Daria Zawiałow - Szarówka (Tegu)
Oli hauskaa katsoa, kun kappaletta yritettiin vaikka minne, mutta näköjään random.org osui lopulta oikeaan (vaikkakin vain ja ainoastaan tämän kohdalla :sekava: ).


En tosiaan löytänyt kuuden kappaleen pikkulistaltani mitään tähän sopivaa (outo lista tosin, kun sen ulkopuolellakin on kamaa, jota pistäisin mieluummin raatiin :heh: ). Siispä selailin muita sekalaisempia kirjanmerkkejäni, joista yhden YouTube-sivulla sattui olemaan söpö koira sivupalkin ehdotuksissa. :koira: Yritin muuten äsken etsiä kyseistä kappaletta, mutten löytänytkään, vaan löysinkin sen sijaan tähän raatiin suoraan sopivan kappaleen, jota harkitsin pari raatia sitten. No, onneksi en silloin löytänyt, koska tämä oli paljon parempi ja mielenkiintoisempi.

Koirakuva ei pettänyt, vaan video oli vallan valloittava. <3 Katsoin sen heti pari kertaa putkeen. Biisikin oli tunnelmallinen ja siinä oli tosi miellyttävät saundit. Erityisesti on jäänyt mieleen ajoittain toistuva pieni lyhyt särähdys. Nytkähdän väkisinkin aina sen aikana eri asentoon (dramaattista..).

Lyrics Translatessa olevan käännöksen mukaan otsikko on käännetty End of the Grey, mutten osaa puolaa enkä ole ihan varma, miten se menisi kirjaimellisesti käännettynä vaikkapa suomeksi. Google-kääntäjä tarjoaa käännöstä hämärä, joka ole väri. Wiktionaryn mukaan szarówka on kaksiosainen johdannainen, jossa on mukana harmaa: szary (“grey”) +‎ -ówka. Määritelmä tuntuu täsmäävän ainakin Google-suomennokseen: "1. conditions of dim sunlight, usually at dusk or dawn, but also in heavy overcast weather". No, ei kappaleen nimeen oikeastaan olisi tarvinnut edes takertua, kun kappaleessa mainitaan harmaa ihan värimerkityksessäänkin.

Alun perin halusin osallistua raatiin jollain yllättävällä värillä, enkä jollain semitylsällä, kuten mustalla, harmaalla tai valkoisella. No, Szarówka tosiaan löytyi niin nopeasti alussa ja aika sattumaltakin, ja kiinnyin siihen kovin. Kuuntelin sitä varmaan kymmeniä kertoja ennen kuin ajattelin vielä etsiä jotain lisää. No, meni muutama päivä ilman etsintöjä, kunnes palasin taas kappaleen pariin hullaantuakseni siitä uudelleen. Lopulta päätin vain olla etsimättä uutta ja unohtaa värikikkailun. En vain halunnut, että raatiin päätyisi 40 eri harmaan sävyä. Yllättäen muita harmaita ei sitten listalla ollutkaan :shock: (paitsi ainakin Lala Hsu kappaleen nimessä, mutta se meni valkoisen lipun alla).
Pete kirjoitti: 18 Joulu 2021, 20:15 22. :flag_pl: Daria Zawiałow – Szarówka
Häneltä on tullut albumi nimeltä Helsinki?! Mikäköhän hänen yhteytensä on Suomeen? Video on koskettava. Biisistä on vähemmän sanottavaa.
Jo vain! Bongasin saman hauskan sattuman itsekin. Suomi-kytköksiä en äkkiseltään löytänyt puolankielisen Wikipedian konekäännöstä silmäilemällä, pitäisi varmaan kaivaa jotain albumiin liittyviä haastatteluja tai jotain. Albumilla on myös nimikkokappale, joka ei kuitenkaan raatikappaleen tasolle yllä, mutta toimii ainakin matkailumainoksena: :hihi:



Kiitos vielä kappaleesta pitäneille! Alussa tosiaan olin ihan varautunut siihen, että pääsen taas pohjaviisikkoon biisillä, jota fiilistelen täysillä. :) Siihen nähden yhdeksännelle sijalle nouseminen tuntuu hämmentävän hienolta. :hali:

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2109
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

kuva

'Keltainen kynsi' kiittää seuraavia isojen pisteiden antajia:
TomppaJr 15 :ihana:
BronZe 11 :ihana:
Teräsbekoni 11 :ihana:
ESC93 11 :ihana:

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Happy »

Numeroraadiksi tässä oli kammottava taso (ja huom mä yleensä kehun raatien tasoja maasta taivaisiin) ehkä hirveämpi taso tais olla vaan sen Taikahuilun LQBT-raadissa :heh:
Siihen nähden traagista että raadin harvoja valopilkkuja meni häviämään kalkkiviivoilla tuolle yhden tähden kammotukselle.. mutta sen sijaan käyttäjänä WildDance on minulle yksi mieluisammista täällä kuppilassa joten siihen nähden olen tästä lopputwististä enemmän kuin hyvilläni :uujee:


Bad Boys Bluen sijoitusta pidän pyhäinhäväistyksenä.. varsinkin näin heikkotasoisessa raadissa... härreguud :draamaa: :heh:


Omaan kappalevalintaani: teeman nähdessä olin närkästynyt sillä en halunnut ryhtyä taas siihen lyriikkaleikkirumbaan, joten most wanted raatisoittolistani katsoin seltä ekan värin mikä tuli vastaan ja tadaa. Todella hieno & tunnelmallisen mahtipointinen biisi ja varsinkin soi mulla keväällä ja kesällä paljon kun olin masis
Odotin sijaa 15-30 huonosta yleistasosta huolimatta, pisteitä tuli monelta yllättävältä taholta kun taas joiltakin niiltä ei tullut mistä olisin odottanut :draamaa:
No lopputulos on silti myönteinen: parempi tulos mitä olisin odottanut ja nyt ei voi kukaan ainakaan vinkua että mun raatibiisit olisivat aina samaa puuta!! :heh:



Kiitos Kuolonkurjelle raadista, symppis tyyppi & hyvin piti pintansa :peukku:
Never miss a good chance to shut up.

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja romualdo »

MIH96 kirjoitti: 27 Joulu 2021, 18:22 En saanut WildDancelta. :lohduton: Mutta kiitokset tähän mennessä kovista pisteitä Huilumiehelle ja romualdolle! :peukku:

tattis waan, kato me harvat, lähes ainoat veteraanit täällä pallomeressä osaamme sanomattakin arwostaa laatua, laulutaitoa, lyriikan ym. korkeatasoisuutta ja videoita, jotka eivät ole yliammuttuja, kuten nykyään ovat noin 78 prosenttisesti.

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja romualdo »

GuoZu8 kirjoitti: 27 Joulu 2021, 20:31
Kuolonkurki kirjoitti: 27 Joulu 2021, 20:18 Hauska muuten että nyt raadit 81, 83, 85 ja 87 on voittanut ensikertalainen. :mrgreen: Kenen vuoro raadissa 89?
Ehkäpä romualdon? :uujee:
Hänhän on menestynyt viime aikoina levyraadeissa niin hyvin.
Ratamokin kelpaisi, samoin myös pitkään voittoa odottanut jdjj22.

aihhh, Sinäkin huomasit sen ... hui, mitä taikauskoa ... mutta kuten jo aiemmin kirjoitin warsin turhautuneen brittiläismäisesti, fakkkjuuuu....tai...ihtelle kun en valitse tarpeeksi nuoren solistin, tarpeeksi heikosti esitettyä himpamppua... noh... :hali:

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Hauskaa, että Pelo Negro pärjäsi näin hyvin. :uujee: Se on ollut itselläni muutaman kerran ehdolla raatiin, mutta toiset kappaleet ovat menneet sen ohi. Tähän raatiin en pystynyt osallistumaan, ja olisinkohan edes hoksannut Pelo Negron mustuutta...

Ja onneksi en osallistunut raatiin, koska olisin (luultavammin) torpannut WildDancen ensimmäisen numeroraadin voiton. :mrgreen: Onnea hälle! :surrur:, mielenkiinnolla odotan, millaista teemaa on luvassa.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33086
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Pete »

Onnittelut WildDancelle! :hali: Ounastelen teemaa, johon minulla olisi useita vaihtoehtoja. :uujee: Naiskokoonpanojen nyyttärit?

Oma biisini jäi tutuille jämäsijoille. Kiva kuitenkin, että muutama oli tykännyt isompienkin pisteiden verran. :peukku: Olen tykännyt biisistäni noin 15 vuoden ajan – löysin sen varmaan aikoinaan jonkin australialaisen levy-yhtiön nettisivuilta Real Player -näytepätkän kautta. :mrgreen:
Riskinä seniorilaumat

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

Yhtä asiaa haluaisin vielä kysyä - Bekonilta. Kuinka kummassa olin niin helppo arvattava?

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Minä ajattelin myös heti, että Keltainen olet sinä. Mikäli tuota taiwanilaista ei olisi ollut, olisin voinut veikata sen olevan myös GuoZu. Jotenkin lähestymistapasi raateihin on – mikähän olisi oikea sana – tarpeeksi suoraviivainen, jotta väriteemaiseen raatiin lähettäisit kappaleen, joka varmaan hyvin monelle tuli ensimmäisenä mieleen. :joojoo:

Sekä sinä että GuoZu olette monesti myös ammentaneet tutuista klassikkobiiseistä.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11303
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

^ Kas, Tomppa säästikin oivallisesti minun näppäimistöäni. Oli miten oli, se on pelkästään rikkaus, että meillä jokaisella on oma tunnistettava lähestymistapamme näihin raateihin. :surrur:
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4521
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Keltainen oli taas sellainen kamala latteus että ehkä GuoZu8 tuli ekana mieleen :miettii: En ny tiedä voiko noita sanoa rikkaudeksi vaikka kuinka yrittäisi olla joviaali :heh:

Avatar
GuoZu8
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2353
Liittynyt: 25 Helmi 2019, 00:27
Paikkakunta: Alder danger

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja GuoZu8 »

Jufo kirjoitti: 28 Joulu 2021, 12:09 Keltainen oli taas sellainen kamala latteus että ehkä GuoZu8 tuli ekana mieleen :miettii: En ny tiedä voiko noita sanoa rikkaudeksi vaikka kuinka yrittäisi olla joviaali :heh:
Muuten samaa mieltä mutta itse en lähettäisi tuommoista latteutta.
🇫🇮👖🥚

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Pisteytys 16.–27.12.

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

TomppaJr kirjoitti: 25 Joulu 2021, 17:22 42. :flag_mx: Anna Fiori – Fuego negro (musta)
Mustaa tulta, yeah yeah fire. Ihanan miellyttävää rockia, sopivan pehmeää mutta vauhdikasta samaan aikaan. Ärsyttää verrata kaikkia naisrokkareita aina Nightwishiin, joten en tee sitä.
Tässä tapauksessa niin olisi voinut tehdä, sillä esittäjä tekee niin itse. Singlen yhteyteen on Bandcampissa tägätty Delain, Epica, Nightwish ja Within Temptation.

Valintaan oli musiikkimakuhistoriallinen syy. Jos olisin joskus nollarin alkupuolella joutunut nimeämään suosikkigenreni, olisin saattanut nimetä sinfonisen metallin. Jossakin vaiheessa väsähdin lajityyppiin. Raateihin en ole valinnut sinfonista metallia tätä ennen kertaakaan, ja kun sitä on ollut tarjolla jonkun muun valitsemana, en ole paiskannut pisteitä ainakaan kovin paljon jos lainkaan. Ilmankos jäin arvuutteluleikissä arvaamatta.

Anna Fiori sytytti roihun uudelleen. Syitä en osaa tyydyttävästi sanallistaa. Kappale ei ollut tätä raatia varten tekemäni löytö vaan odottanut tilaisuuttaan jonkin aikaa. Nyt tilaisuus sitten tuli. Muitakin vaihtoehtoja oli, mutta pyrin tämänkaltaisissa sanahakuteemoissa väistämään englantia, ellei ole pakottavaa tarvetta valita englanninkielistä, eikä ollut.

Fiori brändää musiikkiaan "esihispaaniseksi metalliksi". Esihispaanisuutta on bongattavissa lähinnä visuaalisesta puolesta ja sanoitusten aiheista. Albumi sisältää myös nahuatlinkielistä musiikkia, jota olisi ollut hauska valita, mutta en bongannut lyriikoista värejä. Esihispaaniset musiikilliset vaikutteet ovat korkeintaan kuorrutetta. Tässä Anna esittelee esihispaanisia soittimia.



Tuloksissa olin varautunut kaikkeen kärkikymmenikön loppupäästä viimeisiin sijoihin asti. Osasin nimetä osallistujaluettelosta pitkälti toistakymmentä nimeä, joilta kappale ei (vaihtelevista syistä) varmasti saisi pinnaakaan. Kaikki varmat nollat pitivät. Siitä en ollut ollenkaan varma, tulisiko muiltakaan kuin satunnaisia pikkupisteitä. Tulihan niitä sitten mukavasti, jopa yhdet täydet, joista kiitos UFOPOLIlle. Viidestoista sija on oikein kiva. :surrur:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2109
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Kuinka yllättävää että hipsteri-Jufo täällä taas haukkumassa klassikkobiisejä :heh:

Itse pääsin (jouduin) ylä-asteen laulutunnilla laulamaan Keltaista kyllästymiseen asti, ja jostain kumman syystä toisin kuin monista koulubiiseistä, oikeasti pidän tuosta kappaleesta. Samaa sarjaa kuin joku Aikuinen Nainen. Vaikka onkin coolia dissata jotain Aikuisen Naisen/Keltaisen kaltaista biisiä, niin voiko joku muka käsi sydämmellä oikeasti sanoa että kyseessä on huono biisi?

Vaikka itsekään en omalta soittolistalta Aikuista Naista kuuntele, hyväksyn silti että kyseessä on ikivihreä klassikko, osa Suomalaisuuden soundtrackia.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4079
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Unihiekkamyrsky kirjoitti: 28 Joulu 2021, 13:41 Vaikka itsekään en omalta soittolistalta Aikuista Naista kuuntele, hyväksyn silti että kyseessä on ikivihreä klassikko, osa Suomalaisuuden soundtrackia.
Aikuisesta naisesta lienemme pääsemättömissä hamaan tulevaisuuteen, mutta pitäisikö kuitenkin suomalaisuuden soundtrackin pääsyvaatimuksena olla, että kappale on suomalaista alkuperää? :miettii:
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

^ Tunsin itseni jonkin verran petetyksi, kun minulle valkeni, että Kari Tapion Olen suomalainen on käännösiskelmä. :draamaa:

Kysymykseen minulla ei ole vahvaa mielipidettä. Kai käännösbiisikin voi olla suomalaisille kulttuurisesti oleellinen.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja romualdo »

Kuolonkurki kirjoitti: 27 Joulu 2021, 18:09 kuva

kiitos, Kuppilan Sylikummi nro 2 Tomppa komeista aloituspisteistä ... :hali:

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4521
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Wat, Aikuinen nainen käännösbiisi :shock: Näköjään italiaksi nimi on Saamarin kevät :mrgreen:

Jos olen Mixeissä ja Aikuinen nainen pärähtää soimaan ennen valomerkkiä ja kaikki kanat ryntäävät tanssilattialle voimaantumaan niin toki oon fiiliksissä täysillä mukana. :uujee: Mutta Levyraadissa en niin arvostaisi kappalevalintaa uutuudenpuutteen vuoksi. Eli on tilannekohtaista mikä sopii mihinkäkin asiayhteyteen.

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11303
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Unihiekkamyrsky kirjoitti: 28 Joulu 2021, 13:41 Itse pääsin (jouduin) ylä-asteen laulutunnilla laulamaan Keltaista kyllästymiseen asti, ja jostain kumman syystä toisin kuin monista koulubiiseistä, oikeasti pidän tuosta kappaleesta.
Minä muistan valinneeni Keltaisen laulettavakseni ala-asteen laulukokeessa. :puna: Opettaja sitten sanoi kappaletta liian vaativaksi äänelleni ja pyysi laulamaan jotain muuta lisäksi. Lopulta varmaan sitten vedin jonkun kliseisen lastenlaulun, tyyliin Ystäväni on kuin villasukka. Varmasti oikein hyödyllinen oppimiskokemus tuollainenkin "Idols-koelaulutilaisuus". :draamaa:
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ai sen biisin nimi onkin pelkkä keltainen, ilman toukokuuta. Sitä ei vielä kouluaikoinani ole ollut olemassa, joten en ole siellä voinut tympääntyä. Minusta Aikakoneen musa noin ylipäätään on Suomi-popiksi oikein kelpoisaa. Melodiasta löytyy yleensä jokin koukku, niin tässäkin. Muistin biisin kyllä, ja ehkä siihen liittyy mukavia muistoja jostakin villistä ja vapaasta nuoruudesta (jota elin vähän vanhempana vasta tuolloin).
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16170
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Teräsbekoni kirjoitti: 28 Joulu 2021, 14:48
Unihiekkamyrsky kirjoitti: 28 Joulu 2021, 13:41 Itse pääsin (jouduin) ylä-asteen laulutunnilla laulamaan Keltaista kyllästymiseen asti, ja jostain kumman syystä toisin kuin monista koulubiiseistä, oikeasti pidän tuosta kappaleesta.
Minä muistan valinneeni Keltaisen laulettavakseni ala-asteen laulukokeessa. :puna: Opettaja sitten sanoi kappaletta liian vaativaksi äänelleni ja pyysi laulamaan jotain muuta lisäksi. Lopulta varmaan sitten vedin jonkun kliseisen lastenlaulun, tyyliin Ystäväni on kuin villasukka. Varmasti oikein hyödyllinen oppimiskokemus tuollainenkin "Idols-koelaulutilaisuus". :draamaa:
Meillä ei muuten ollut ala- eikä yläkoulussa minkäänlaisia laulukokeita, luulin tähän saakka että about ikäisilleni sellaisia ei enää missään normiluokassa järjestetty. :hiips: Olenpa ollut onnekas kun olen jäänyt paitsi tuollaisista traumatisoivista kokemuksista. :draamaa:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4521
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Muutenkin tuntui tyhmältä saada musiikista päättötodistukseen numeroarvosana, joka käytännössä määrittyi siitä osaatko laulaa. Sain kai säälistä seiskan.

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2109
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

ESC93 kirjoitti: 28 Joulu 2021, 15:31 Meillä ei muuten ollut ala- eikä yläkoulussa minkäänlaisia laulukokeita, luulin tähän saakka että about ikäisilleni sellaisia ei enää missään normiluokassa järjestetty. :hiips: Olenpa ollut onnekas kun olen jäänyt paitsi tuollaisista traumatisoivista kokemuksista. :draamaa:
Mähän olen samanikäinen kuin sä, ja kyllä mulla oli kahdellakin eri paikkakunnalla ala-asteella musiikin tunteja joissa laulettiin.

Kolmosluokalla piti muistaakseni sanoittaa ryhmässä oma laulukin, ja koska en itse keksinyt muuta kontribuutiota projektiin niin lisäsin loppuun "ou yeah baby" tms huudahduksen. Lauloin tuon sit into pinkeänä aina joka versen loppuun :heh:

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Jufo kirjoitti: 28 Joulu 2021, 15:37 Muutenkin tuntui tyhmältä saada musiikista päättötodistukseen numeroarvosana, joka käytännössä määrittyi siitä osaatko laulaa. Sain kai säälistä seiskan.
Olipa teillä typerä systeemi tosiaan! Onhan musiikki niin paljon muutakin kuin laulamista. Meillä siihen kuului onneksi myös musiikin teoriaa ja historiaa ja kuuntelua&analysointia (eli piti käydä parissa konsertissa ja kirjoittaa vaikutelmiaan), ja soittamisellakin pystyi arvosanaan vaikuttamaan. Ainakin jos soitti koulun orkesterissa (jossa minä kevätjuhlassa möläyttelin käyrätorvella muutaman nuotin, jotka varmaan kuulostivat lähinnä lehmän ammunnalta. No, kevätlaitumet kutsuvat... ) Näinpä sain jokseenkin laulutaidottomana kympin, tosin siinä lienee arvosanan verran jotain lellikkilisää.

Ekaluokalla oli van laulua, ja sain ehkä säälistä viitosen. Eli ope-parka sääli omia korviaan, ei halunnut pilata kesäänsä ehtolaislauluillani.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4079
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

^Täällä meillä päin oli ainakin vielä 90-luvulla jopa Konservatorion muskariin (eli alle kouluikäisten tunneille) pääsy piltin laulutaidosta kiinni. Vanhimman pennun konsaura kosahtikin siihen kun se ei suostunut 4-vuotiaana pääsykokeessa (!) laulamaan vaadittua Jänis istui maassa -teosta :mrgreen:. Ei tykännyt laulaa ja biisikin kuulemma liian tyhmä - kotona se tykkäsi kuunnella Lapinlahden lintuja, Suzanne Vegaa ja Canto Gregorianoa. (Onneksi Musiikkiopistoon ei ollut pääsykoetta joten saatiin tuosta lopulta ihan kelpo pianisti ja kitaristi, vaikkei laulaminen edelleenkään kiinnosta).

Kaipa tuo laulutaidon käyttäminen arvosteluperusteena perustuu siihen, että jos osaa laulaa, on varmasti ainakin jossain määrin musikaalinen. Eli se on helppo ja laiska konsti arvostella oppilaita. Itellä ei oo valittamista kun sain aina kympin, mutta ei tuo oikeudenmukaista ole.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Unihiekkamyrsky kirjoitti: 28 Joulu 2021, 15:56 Mähän olen samanikäinen kuin sä, ja kyllä mulla oli kahdellakin eri paikkakunnalla ala-asteella musiikin tunteja joissa laulettiin.
Yhteislaulutunnit ja laulukokeet ovat eri asia. Olen teitä molempia ja Teräsbekonia vanhempi, ja kyllä meilläkin musiikin tunneilla laulettiin, mutta mitään laulukokeita ei koskaan ollut. Tämä kokemus siis ysäriltä. En oikein edes ymmärrä, mitä pedagogista tarkoitusta laulukoe palvelisi. Opetetaanko laulamista peruskoulussa? Enkä nyt kysy "lauletaanko" vaan "opetetaanko laulamista", jotka ovat myös eri asia. Jos ei opeteta, mitä koe edes mittaa? Muuta harrastuneisuutta ja luontaista lahjakkuuttako?

Nokkahuilukoe oli, sekin muistaakseni vain yhdellä vuosiluokalla. Soittoa myös opetettiin. Muita musiikin kokeita en muista, mikä ei poissulje mahdollisuutta, että sellaisia on silti voinut olla. Voihan musiikissa järjestää esim. rytmitapailutestin tai kirjallisia kokeita. En tiedä, miten numero todistukseen arvottiin.

Yhteislaulut olivat niitä, mitä oppikirjan tekijä oli kirjaan valinnut. Vain pieni osa siitä oli populaarimusiikkia ja sekin pääsääntöisesti vuosikymmeniä vanhaa ja sisällöllisesti kyseenalaista lasten laulettavaksi. Esimerkiksi Meksikon pikajunaa raiskausvitseineen hoilattiin kyllä, ja murhaballadia Tom Dooley. Tällaista jäi tosiaan ala-asteen musiikin tunneilta päähän: :laulaa: "Itketkö nyt, Tom Dooley? Kadutko jälkeen työs? Näetkö puun, Tom Dooley? Näetkö köyden myös?"
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4521
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 87 – Väriloiston taikaa – Tulosshow sivulta 9 alkaen

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Timoteus kirjoitti: 28 Joulu 2021, 16:34 Esimerkiksi Meksikon pikajunaa raiskausvitseineen hoilattiin kyllä
Sama! Olin täysin unohtanut tämän :surrur:

Lukiossakin oli vielä pakollinen musiikkikurssi ja siellä harjoittelimme California dreamingia. Muistaakseni vain availin suuta sanojen tahtiin mutta mitään ääntä sieltä ei lähtenyt.
Viimeksi muokannut Jufo, 28 Joulu 2021, 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin