Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Patrick Fiori - Mama Corsica

*****
14
38%
****
8
22%
***
11
30%
**
4
11%
*
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 37

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

:ranska:
Kuva
Maa: Ranska
Vuosi: 1993
Kappale: Mama Corsica
Esittäjä: Patrick Fiori
Säveltäjä: François Valéry
Sanoittaja: François Valéry
Kapellimestari: Christian Cravero
Sijoitus: 4./25
Pisteet: 121
Sanat: http://www.diggiloo.net/?1993fr

Patrick Fiori syntyi 23.9.1969 Marseillessa. Fiorin isä on armenialainen ja äiti korsikalainen. Perheensä mukana jo sylivauvana Korsikaan muuttaneen Fiorin musikaaliset lahjat huomattiin jo nuoressa iässä. Fiori saikin ensimmäisen musikaaliroolinsa jo 13-vuotiaana. Nuori poika niitti mainetta roolistaan ja muutamaa vuotta myöhemmin hänet kutsuttiin Pariisiin nuorten kykykilpailuun Les habits du dimanche. Nuori poika osoittautui suosituksi niin tuomarien kuin tv-katselijoidenkin keskuudessa, jotka äänestivät hänet jatkoon seitsemän viikon ajan.

Vuonna 1992 Fiori otti osaa Chanson Francophone -kilpailuun ja sana lahjakkaasta miehestä kiiri France 2 tv-kanavan pomon, Madame Brièren, korviin. Madame Brière ehdotti Fiorille osallistumista vuoden 1993 Eurovision laulukilpailuun. Hän pyysi François Valérya rustaamaan Patrick Fiorille sopivan kappaleen Korsikasta. Ja 15.toukokuuta Patrick Fiori esiintyi Millstreetin hevosareenalla miljoonille tv-katselijoille laulaen Mama Corsica. Ja hyvin ja uskottavasti esiintyikin, sillä Ranska sijoittui hienosti kisojen neljänneksi pistemäärällä 121. Mama Corsica on ylistyslaulu Korsikalle. Suurin osa laulusta lauletaan ranskaksi, mutta Fiori laulaa kertosäkeessä korsikan kielellä ”tänä iltana laulamme korsikaksi sinulle”.

Huolimatta hyvästä viisumenestyksestä Fiorin ura ei lähtenyt heti nousuun. Levytyssopimusta ei kuulunut, mutta perheen ja ystävien rahallisella tuella hän levytti debyyttialbuminsa ja se julkaistiin vuonna 1994 Korsikalla. Patrick Fiorin ura sai kunnolla nostetta vasta vuonna 1998, kun hän sai rooliin Pariisin Notre-Dame musikaalissa. Musikaali osoittautui jättihitiksi Ranskassa ja levytyssopimuksia alkoi sadella sen päätähdille. Fiorin purkittaessa tulevaa levyään Montrealissa, tapasi hän Lara Fabianin, jonka viisukuppilalaiset muistavat Luxemburgin viisuedustajana vuodelta 1988. Ranskalais –ja kanadalaislehdistöt villiintyivät, kun kävi ilmi, että nuoret laulajalupaukset olivat aloittaneet seurustelun. Pahat kielet tosin epäilivät, että koko suhde oli vain mediatemppu. Ja vuonna 2000 pari erosi oltuaan yhdessä pari vuotta. Myöhemmin Fiori on harmitellut sitä, että antoi lehdistölle niin paljon informaatiota heidän suhteestaan, mutta vannottaa suhteen olleen aito.

Fiori on jatkanut menestyksekästä uraansa ja puskenut markkinoille yhteensä kahdeksan kokopitkää, viimeisimmän vuonna 2010. Vuonna 2008 Fiori asteli avioliiton auvoiseen satamaan Ariane Quatrefagesin kanssa (missifriikeille tärkeä tieto: Ariane oli 3pp Miss Ranska 2000 –kisassa). Ja seuraavana vuonna heille syntyi poikavauva.

Radiomafian selostus Sanna Kojo & Outi Popp (ennen Ranskaa)
Radiomafian selostus Sanna Kojo & Outi Popp (Ranskan jälkeen)

Patrick Fiori Spotifyssa

Patrick Fiori YouTubessa
Kuva Kuva
Kuva
Kuva
http://www.patrickfiori.net/
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
Samiasd
Press
Press
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Patrick on älyttömän komea nykyään. :surrur:

Biisi ei ole kovin erikoinen. :eiei:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

:ranska: :ranska:

Eipä ole kyllä kummoinen viisu tämä.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Jostakin syystä tämä kappale on aina vain ärsyttänyt minua. Soi jossakin vaiheessa jatkuvasti ESC Radiossa, ja joka kerta teki mieli laittaa koko radio saman tien kiinni.

** tähteä.
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19775
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Minusta kielisoittimat toivat kappaleeseen toivottavaa draamaa ja kyseessä on ihan dramaattinen kokonaisuus kolmen tähden arvosta. :joojoo:

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

gentedimare kirjoitti:Korsikaan
Korsikalle.

Aika tylsä biisi. Korsia on kuitenkin ihan kiva kuulla.
Mistä tän saa poistettua? Apua!

AntSa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13258
Liittynyt: 14 Marras 2003, 13:02
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja AntSa »

Olen aina rakastanut tätä. :ihana: Hieno, kaihoisasti etenevä laulu ja karismaattinen, taitava artisti. Kyllä tälle VIITONEN heltiää. :uujee:
"Kunnon uni on tae mukavalle huomiselle." -Leena-

Avatar
Leo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2632
Liittynyt: 08 Touko 2006, 20:46

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja Leo »

Miellyttävä ranskalaisviisu oli tuo v. 1993 viisu. Korsikan kielestä sai jo maistiaisen tuolloin. Melodiassa ja sovituksessa oli niin paljon sekä ranskalaista että italialaista vaikutetta, että sinne välillehän tämän oli maantieteellisesti sijoituttavakin. Vanhanaikaiseltahan tämä kuulosti jo Millstreetissä. Kolmonen irtoaa tänään.

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Jónsì kirjoitti:
gentedimare kirjoitti:Korsikaan
Korsikalle.
Kiva, että luet näitä juttuja..... :uujee:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8844
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Tämäpä oli ihan suhteellisen nätti ja kaihoisa kappale, kolme tähteä.
Qaj.

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

AntSan tavoin olen aina rakastanut tätä. :ihana: Ihanasti etenevä sävelmä, jossa aina välillä otetaan tavallaan uudestaan vauhtia. Melodista, kaunista musiikkia, jonka kruunaavat nuo kielisoittimet. Patrickilla on erittäin miellyttävä ääni ja söpö hymy. Hän laulaa ranskaa mukavan pehmeästi - ja korsika antaa kivan lisäsäväyksen. Minulle oli uusi tieto, että hänen isänsä on syntyjään armenialainen. Hieno loppuhuipennuskin tästä löytyy. Olisin suonut voiton tälle. :joojoo:

Viisi tähteä. :uujee:

Avatar
Hapa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1956
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 23:17
Paikkakunta: Pori

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja Hapa »

Hmmm... Tuollaisen nenän voisin ottaa, mikäli menen nenäleikkaukseen... :uujee:

Christer Björkman muuten sanoi tästä, että jos tämä voittaa hän lopettaa Euroviisujen seuraamisen. :heh:
"Olen huomannut nuorten naislaulajien laulavan pikkutytön äänellä. Heitä ei erota toisistaan eikä lauluista jää mitään mieleen. Minun nuoruudessani artisti ei päässyt levyttämään, jos hän ei osannut tulkita." -Anneli Sari-

AntSa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13258
Liittynyt: 14 Marras 2003, 13:02
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja AntSa »

Leonardo kirjoitti:AntSan tavoin olen aina rakastanut tätä. :ihana:
:tuopit:
"Kunnon uni on tae mukavalle huomiselle." -Leena-

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja romualdo »

dodiiii kunhan nuo teinit saivat omat murrosikä-angsti-puuskahduksensa pellolle suollettua... niin pääsee vihdoin vanhempi väki kehumaan tätä(kin) sävelaarretta oikein olan takaa... siis iiiiihana! ..... varsinkin tuo laulaja ja hänen jylhän JUST MUN MAKUUNI oleva romualdomaisen, (tai raphaelimaisen ja udojurgensmaisen etc...) jyhkeän jykevä luonnonlapsenomaisen hyvä, hieno, terve, vahva, vakuuttava ääni... ja mikä kuoro, ehkä komein koskaan...!!!!! ja nuo soittajat... ! ja soittimet.... ja herkkä teksti... Patrick laulaa välillä hämmentyneen pelokkaana ja ujona kuin se nuori Patrick noin 5 vuotiaana isoäitinsä synttäreillä .... tämä on kuulkaas jälleen sellaista enemmän tai vähemmän vaikkuisten korvien (ja silmän, natruligtvis, olemmehan ESC-kisassa) juhlaa.... n. 4.5 pist. (kun en ehkä kehtaa napauttaa (tämän huippu-Viisula-viikon) nyt jo kolmatta 5 pistettä, lähes peräkanaa, se itävallan heebo (-88) vain heilautti uskomattomalla tavalla eli notkautti tätä Ylväs Tasoisen Viisulaviikon Orkkujatkumoa.... ... tai hei, leikitään että mä antaisinkin vitosen tälle mutt ei silllleenniinqu näin virallisesti ei ehkä kuitenkaan..... Maritza Kohcin (-76) esitys haltioitti minut niin syvällisesti, etten ole vieläkään ihan toipunut..... !
"Se oli kuulemma hyvä laulu, ... Mamaa korsika ... oliko se ....!? -Kyllä oli... ! " kysyi eräs nainen (muusikko?) toiselta naiselta, toimittajalta (Telle Virtanen....?) jossain radio-haastattelussa.... kun tuli kyse tästä Ranskan -93 edustuskappaleesta... jossain, en muista, kai sekin pätkä on jossain tuolla tuhansien (omatunto: no, no, älä vihti aina tai monesti Rompsu himpunverran liioitella...) C-kasettien joukossa... toivottavasti ei kuitenkaan sinä ruskeana nauhamykkyränä jonka eräskin rakas kasettini oksensi tuossa hiljattain ulos musiikintoistolaitteiden syövereistä ..... ai että onko mulla useampiakin soittimia...? no toki, tällä Mr Music Manilla on tällä hetkellä ainakin 3 soitinta, joo radio/levysoitin/cd-(ei toimi kuin vain tuossa Aiwa-radionauhurissani) vai 4 ... siis joka huoneessa...omansa.... eilen piti hakea kasvihuoneesta, raahata pois tuo joutilaana ollut radio-dekki-yhdistelmä kun halusin kantaa sen saunaneteiseen kuullakseni Kesä-Luonto-Suomi -kontaktilähetystä... ai nii onhan mulla tietysti tuo kirpparilta Seinäjoelta kafruni innottamana hankkimani herätysclockradio sekä tietysti korvalappu-Sony-radio....

no oikei,...... Okey Okey .... (Lillie & Sussien äänillä/MF 1989) saitte mut ylipuhuttua... ehkä..tavallaan... ja vaikkei ette olisi vaikuttaneetkaan niin multakin irtoaa kuin irtoaakin tämän Upean Viisulaviikon kolmas (3) 5 piste ......! noin... eikä sattunut yhtään ....! kyl elämä on vaan ihanaa .... (välillä!) ...
Viimeksi muokannut romualdo, 29 Kesä 2012, 10:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Tom Tom
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1543
Liittynyt: 02 Tammi 2010, 02:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja Tom Tom »

Ihan ok ja kaunis, mutta perus kolmen tähden viisu.
.

Avatar
inomu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2677
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 01:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja inomu »

Hieno lauluääni ja dramaattinen kappale välimerellisillä kitaroilla. Tykkään paljon ja oon tykänny aina siitä lähtien kun kuulin ekan kerran. Ehkäpä jo -93, muistikuvat on vain kovin hatarat, kun olin vaan 4-vuotias :heh: Laulajakin on makuuni :vonkaus: Täydet viisi tähteä :peukku:
Dancing to electropop like a robot from 1984

Avatar
Zera
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3650
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja Zera »

Ihan kiva laulu, mutta vähän tylsähkö ehkä. Kolmen tähden keskivertoisuus.

Avatar
Ihme_Mies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2667
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja Ihme_Mies »

Tylsä jankutus lähes 20 vuotta sitten ja tylsä jankutus tänään. Heikot kaksi tähteä.
"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion."
Steven Weinberg

Avatar
mpappa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4061
Liittynyt: 02 Syys 2005, 18:18

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja mpappa »

Upea vanhanaikainen viisu. 5/5 :rakkaus:
Love shine a light

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

"Tuon pojan on rakastettava Korsikaa" :heh:

Ihan mukavasti etenevä, leppoinen ralli. Taitava ja karismaattinen solisti. Paketti kasassa. Neljä tähteä.

Avatar
Maarushka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3115
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja Maarushka »

13-vuotias Maarushka oli aikoinaan aivan lääpällään Patrickiin ja fanitti tätä biisiä koko sydämestään. :ihana: Senaikaisen päiväkirjan välissä on yhä suuri aarre, sanomalehdestä löytynyt pieni kuva tästä söpöstä nuorukaisesta, joka lauloi vain minulle. Kappale on saanut mut aina hyvälle tuulelle heti ensitahdeistaan alkaen, ja kuuntelen tätä nykyäänkin enemmän kuin mielelläni. Ja jos Patrick ilmestyisi tuohon oven taakse ja sanoisi, että "Tässä minä nyt olen näin monen vuoden jälkeen", en tasan laittaisi yhtään hanttiin! :rofl: Täydet viisi tähteä tälle hurmaavalle kokonaisuudelle!
I don't want more choice, I just want nicer things!

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36597
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Ihanan keinuva biisi. :ihana: Vahva nelonen!
Meow cat, please meow back.

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7501
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Tämä tuli ESCRADIOsra tällä viikolla, ja aloin mietimään kuka tämän esitti. Siitä on muuten pitkä aika kun tämän olen viimeksi kuulut. Meni vähän aikaa hoksata se Patriciksi. Biisi on aivan loistava. VIISI
Muuten latasin Escradion modiilisoveluksen ja on hyvä. Suosittelen!
Žvižej fucked up the solo

Avatar
Samiasd
Press
Press
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Ranska 1993: Patrick Fiori - Mama Corsica

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Samiasd kirjoitti: 28 Kesä 2012, 16:45 Patrick on älyttömän komea nykyään. :surrur:

Biisi ei ole kovin erikoinen. :eiei:
Noh, nykyään kappaleestakin olen alkanut jossain määrin pitää. Vähän poukkoileva, mutta menevä viisu ja mukavan välimerellinen tunnelma. Patrick laulaa tunteella, mutta ei liian yliampuvasti. Kolme tähteä.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Vastaa Viestiin