Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11530
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja romualdo »

"Tässä on ulottuvuutta vähän joka suuntaan.... Sepän kädet sulla.... Mulla on tuo nenä isompi kuin sulla ... jaa jos sillä ruvetaan vertailemaan ..... " Jaakko "syökää ruisleipää, kotimaisia marjoja ja sieniä" Vanamo sekä Veijo "Meirrrrraaami" Kolmonen, vanhat tutut Kotikokit, kaikkien TV:n ruokaohjelmien Iskä - Patakakkonen, siis, Yle Teemalta, juuri nyt. Äsken tekivät korvasieniä, olivat kuivalla kankaalla niitä keräilemässä kuten minäkin monen monta kertaa tänä keväänä.... tekivät sen kanssa munakkaan. Muistakaa keittää korvasieniä vähintään 5 min. miel. 2 kertaa tuo aika, mitä en kyllä suosittele, maku kärsii mutta minkäs teeeet, .... uudet säännöt! Paitsi jos poltat tupakkaa niin älä piruuttasikaan keitä kuin vain ne 5 minuttia... Tekevät vielä kalaruokaa... Ihana tallenne "mainiota valkuaista, muikuista... se on hyvää rasvaa, ei muikkuja saa huuhdella liikaa, kalsiumia on... silmineen päineen pitää kalat syödä...! .... ja mieluiten ohuet ruodot myös kurkkutorvesta vaan alas, B-vitamiinia..... Homma käy niin hyvin saunan lämmittämisen ohella,... tuoksut ovat niin hyvät.... herkkuruokaa.... kullakin on omat herkut kuten sillä entisellä suutarilla joka söi voita läskin päällä...."
Viimeksi muokannut romualdo, 22 Kesä 2012, 09:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Prinsessa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5602
Liittynyt: 02 Joulu 2007, 11:59
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Prinsessa »

Juhannus! Mitä te syötte? :uujee: Mä ajattelin toisena päivänä grillailla pihvejä ja kasvisvartaita (herkkusieniä, paprikaa, kesäkurpitsaa ja sipulia) ja toisena päivänä paistaa hampurilaisia (väliin naudanjauhelihapihvit (ei mitään lihapullataikinaa, vaan pelkkää lihaa), vuohenjuustoa, tekemääni hampurilaismajoneesia sekä salaattia). :surrur: Sitten jotain patonkia tms. lisäksi. Juomapuoli onkin varmaan vielä ruokapuolta paremmin hallussa. :heh:
"Jaa, niiden vehkeiden kuuluu hammaslääkärissä mennä suuhun."
-Jennibot

Avatar
Piggybank
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2213
Liittynyt: 14 Loka 2009, 18:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Piggybank »

Ajattelin laittaa itselleni jauhelihapiirasta sinihomejuustolla ja lisukkeena perunasalaattia. :joojoo:
"Että siellä sitten ne, ne ei oo viisubileet, mutta ne on viisubileet"
- N20

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17127
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Ihanan kuuloisia ruokia! :kuolaus:

Minä teen bravuuripizzaani, joka sisältää kanaa, mozzarellaa, fetaa ja tomaattipyreetä. Ihana päästä kokkailemaan rakkaalle ystävälleni! :ihana: Hän taas on vastuussa juomapuolesta ja lupasi hankkia myös jotain snackseja meille. Odotan huomista jo innolla! :surrur:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

No nyt karkas vähän mopo käsistä kaupassa. :puna: Ostin KAHDELLE PÄIVÄLLE iiiiison lohifileen, lehtipihvejä, jättikatkaravyn pyrstöjä, kolme paprikaa, kaksi tomaattia, rasian pikkutomaatteja, kaksi pakettia esikeitettyjä maisseja (eli 4kpl), leipäpaketin, tuorejuustoa, kinkkua, riisifrutteja, jugurttia, salsaa, nachoja, pillimehuja, 3 litraa limsaa, 3 litraa vettä, 3 litraa valkoviiniä, 2 pulloa skumppaa ja siksarin siideriä. Ja huomenna pitää kai vielä käydä aamulla hakemassa pari perunaa, jotta saa grillattua perunasiivuja. :surrur: Ja paljon öljyä ja mausteita messiin!

Juhannus! :kups: Pyhä, josta en välitä pätkääkään, mutta sillon on huiseja kekkereitä! :kups:
I'm not as think as you drunk I am

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11530
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja romualdo »

Tämänkin Jussin Menyy koostuu luonnollisesti dyykkaamistani kasviksista, jogurteista, leivonnaisista jne ... pääosin, kaupassa kävin tosi pitkästä aikaa .. (kyllä vaan! uskokaa pois! ) hakemassa hmm.. no ainaski juustoja, levitteitä (näitä molempia osuus siis harvemmin kätösiin siellä spurgu-dyykkailutunnelmisa), Maraboun uutuus-mansikka-suklaalevyn.... plus tietysti Halvaa, tuota jumalaista kahvin ym. makeuttajaa... mutta kuinkas kävikään viime öisellä dyykkauskeikallani noin klo 3.12, lue jännittävästä kohtaamisestani sinivuokkojen kaaa blogistani pietinkoskensaunatonttu.com ...mari

"En ole homo... Ja kuten sanoin harrastan tätä heteroseksuaalista toimintaa ja kyseessä ovat lähinnä naiset... ja sanovat että naisilla on enemmän intuitoita kuin miehillä, en minä siihen usko, ... naiset ovat paremman näköisempiä kuin me miehet" Jörn Donner juuri nyt parhaillaan uusittavassa sarjassa Suomalainen Mies .(Yle Puhe) "Täytät ensi vuonna 80-vuotta ja olet sairatanut kaksi syöpää, Millaista on huomata oma katoavaisuutensa?..." ...
Viimeksi muokannut romualdo, 24 Kesä 2012, 09:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
mpappa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4061
Liittynyt: 02 Syys 2005, 18:18

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja mpappa »

Tännään syyvvään pihivit ja huomenna savustettaan lohta. Jossain välissä on aijottu tehä rillivartaitaja illasta paistettaan makkaraa. Yhtenä jussina paistettiin makkarat kokossa.... Ruokien kanssa tietenni uusia pottuja ja hyvät sallaatit kans. Ruokajuomat on perinteistä laatua: kaljaa ja viinaa :heh: .
Love shine a light

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11530
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja romualdo »

no en sitte saanutkaan viinaa kun käteinen loppui kesken koska autokatsastotoimistoon piti maksaa parikin erillistä maksua, autovakuutus sekä ihte toi syynäys 60.00 e, ja piru vie, 3 vikaa,kohtaa löytyi, tosin en tietenkään edes odottanut että tuo Rakas Hiassuni (Toyota hiace,harmaanmetallinvärinen pikku tiekiitäjäinen) vm. -91 olisi enää menny kuin volttia heittämällä läpi kuten vielä silloin ekalla kerralla... 2010 ... -09 ..? joten jouduin jättämään kirkaan litteän muovipulloon pakatun jaloviinan sekä väkiwahvan minttupullon miesasiakkaan hellien käsien suojaan.... eipä tuo ny mikään vahinko tai harmistus ny kai ollukkaan, ilo ilman viinaa on aina paitsi teeskentelyä nii myös ihan hyvä ja terveel-linen vaihtoehto mahiksen luonnonmukaisen Suuren Suven ja Kesäjuhlan viettoon..... Hyvää mittumaarin aikaa vaan itse kullekin...! Muistakaa vetää edes se sepalus kiinni sitten kun lähdette veneen kanssa ongelle.... ! (mieluiten tietysti jonkun kaverin kaa joka taas on sitte selevinpäin.... !!)


ai mitäkö söin ny aamiaiseksss ?? noh tietysti kahavia, eli sumppia ei plöröä, eli kaffia ... kera Flora Vanilja -kerman, se keltainen tetra jooo sellaista en voi kuin suositella... mustikoita, jotain suklaavanukasta... mansikkasuklaata, Monte-Ravy = vaniljanmak.vanukas kermavaahdolla, Valion Viola metsäsieni-kevyt tuorejuustolevite, Lunsmanni Musta Pässi mustapippurilla maustettu kermajuusto a la Vihtori-suoramyynti. .... eli siis tooosi terveellinen aamupala....!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33147
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Glögin kittaaminen on nyt aloitettu! <3
Riskinä seniorilaumat

Vompeli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12745
Liittynyt: 26 Elo 2005, 15:50

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Vompeli »

Kuin myös! :tapu: :ihana:
Raipatirai

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17127
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Smias! :surrur:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33147
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Piparit maistuvat parhaimmilta itse leivottuina ja juuri uunista tulleina. Innokkaan siskonpojan kanssa oli mukava leipoa. :uujee:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33147
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Marlin Mustikkainen Premium Glögi ei ole oikein minuun makuuni. :eiei: Ihan kiva idea kyllä. :joojoo:

Kuva
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Ti-ti-uu
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 771
Liittynyt: 30 Touko 2010, 10:38

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Ti-ti-uu »

Joulutortut! :ihana:

Joo ja valmiit kaulitut torttutaikinalevyt. <3

Tänä aamuna klo 6 söin aamiaiseksi joulutortun ja join ison mukin kahvia, kylläpä lähti mukavasti sitten käyntiin aamuvuoro.

Leivoin eilen pari pellillistä joulutorttuja, ilmeisesti ne maistuvat perheessämme muillekin kuin mulle, ja lasten kavereillekin, hävisivät niin nopeasti, että piti itselle tuo yksi piilottaa, että sain säästettyä aamiaiseksi. Laskin, että meidän 7- ja 9-vuotiaat pojat + heidän 7-vuotias kaverinsa söivät kolmeen pekkaan yhteensä 17 joulutorttua. :shock: Alle tunnissa. Puoliso ei tällä erää saanut yhtään, gluteenitonta torttutaikinaa ei saa noista meidän lähikaupoista, pitää isompiin marketeihin raahautua. Ehkä jaksan jouluksi sitten hommata. Tosin puoliso ei piittaa makeista leivonnaisista, teen varmaan hälle (ja itselleni) äidiltäni oppimaa herkkua: torttutaikinaa neliönmuotoinen palanen, keskelle kunnon nokare valkohomejuustoa, nipistetään kulmat yhteen nyytiksi ja uuniin. Aijai! :kuolaus:

Glögin juonnin aloitin myös jo. Tykkään siitä lasipullossa olevasta Marlin glögistä, mitä laimennetaan vedellä. Äärettömän kätevää, vedenkeittimessä vaan vesi kuumaksi ja glögitiivisteen päälle, valmis. Hyvääkin on. Mun tekis mieli maistaa tuota mustikkaglögiä, vaikkei ole kehuja saanutkaan... Otan riskin ja elän jännittävää elämää!
~ Come on everybody let's sing along and feel the power of a song ~

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41963
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

MInusta glögi on aika turhaa, jollei siinä ole alkoholia. Yhden mukillisen glögiä join kapakassa, mutta se oli liian makeaa ja viileää.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Piggybank
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2213
Liittynyt: 14 Loka 2009, 18:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Piggybank »

Mamma värväsi minut vastuuseen joulun leivonnaisista. :uujee:
"Että siellä sitten ne, ne ei oo viisubileet, mutta ne on viisubileet"
- N20

Avatar
Ti-ti-uu
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 771
Liittynyt: 30 Touko 2010, 10:38

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Ti-ti-uu »

Mä tykkään juoda iltateetä kun oon saanut lapset nukkumaan, talvella mä vaihdan teen glögiin... Joten paree juoda alkoholitonta, ettei ihan joka ilta alkoholillista glögiä kittaa... :surrur:

Jouluksi, tai siis joulua edeltäväksi viikonlopuksi aattelin jos ostais hehkuviiniä, tykkään niistä mitä saa litran pulloissa niitä saksalaisia. On vähän eri merkkistä eri vuosina ollut, mutta aina ollut mun mieleen. Ei niin makeita kuin glögi, tykkään. Jouluna alkoholiton glögi-linja, kun lähden joka ilta yövuoroon, neljä yötä jouluaatosta alkaen. Taidankin ottaa glögiä töihin mukaan, mikäs sen rattoisampaa, otan jouluherkkuja ja glögiä evääksi. :peukku:

Piggybank, mitä aattelit leipoa? Mä tykkään leipoa jouluksi herkkuja, kokeilen aina jotain uusia ja sitten jotain vanhaa ja varmaa...
~ Come on everybody let's sing along and feel the power of a song ~

Avatar
Piggybank
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2213
Liittynyt: 14 Loka 2009, 18:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Piggybank »

Ti-ti-uu kirjoitti:Piggybank, mitä aattelit leipoa? Mä tykkään leipoa jouluksi herkkuja, kokeilen aina jotain uusia ja sitten jotain vanhaa ja varmaa...
Ainakin ihan perussettiä kuten torttuja ja piparkakkuja, kun niitä kerran toivottiin. :joojoo: Sen lisäksi ajattelin kokeilla tehdä kaneliässiä ja muutaman kakun. Äitini on usein puhunut kuinka lapsuudessaan rakasti äitinsä tekemiä kaneliässiä, joten toivottavasti omani tuovat muistoja. :ihana: Vanhemmat tykkäävät kovasti eräästä tekemästäni mokkakakusta, joten ajattelin tehdä sellaisen. Lisäksi aion kokeilla paria uutta reseptiä. Täytyy vielä tehdä vähän tutkimustakin, jos löytyisi jotain uusia kiinnostavia. En aio antaa jouluteeman turhaan rajoittaa leipomuksiani, kun kerrankin on ihmisiä syömässä kaikki luomukset pois eikä tarvitse edes itse aineksia maksaa. Eli aika samalla systeemillä mennään täällä, että jotain uutta ja sitten myös sitä vanhaa ja varmaa. :peukku:
"Että siellä sitten ne, ne ei oo viisubileet, mutta ne on viisubileet"
- N20

Avatar
Ti-ti-uu
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 771
Liittynyt: 30 Touko 2010, 10:38

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Ti-ti-uu »

Meillä on suosikkeja muutamat ihan ei-jouluiset, kuten porkkanakakku. :joojoo: Ettei ihan jouluteemalla kaiken tarvitse olla. Pari vuotta sitten löysin uuden hyvän herkun, taatelimuffinsit. Vähän kepeämpi ja kuohkeampi herkku kuin taatelikakku. Näitä varmaan teen.

Oi, kaneliässät! :ihana: En ole aikoihin tehnyt niitä, pitäisikin leipoa. Muistan äidinäidin leivonnaisista juhlista ja joulusta aina kaneliässät ja lusikkaleivät. Mulla oli ylioppilasjuhlissakin niitä. :ihana:

Mulla on se hyvä, että työkaverit mielellään toimivat mun koekaniineina. Kokeilen uusia reseptejä ja vien töihin kahvipöytään, ainakin saa suoraa välitöntä palautetta. Jatkoon vai ei jatkoon. :mrgreen:
~ Come on everybody let's sing along and feel the power of a song ~

Avatar
Piggybank
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2213
Liittynyt: 14 Loka 2009, 18:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Piggybank »

Nuo taatelimuffinssit kuulostaa kyllä aika mielenkiintoisilta ja jouluisilta. Muffinssien tekemisestä minulla on ikävä kyllä vain huonoja kokemuksia, kun ne aina lätsähtävät. Suosin nykyään tästä syystä kuppikakkuja. :joojoo: Porkkanakakkuakin voisi kokeilla, koska itse rakastan sitä. Harmi vain, että sen ainoan kerran kun sitäkin yritin tehdä kuorrutus epäonnistui täydellisesti. :eiei: Ehkä pitäisi kuitenkin irtaantua näistä vanhoista traumoista, koska olen kuitenkin noiden kokemusten jälkeen kehittynyt huomattavasti leipurina. :miettii:
"Että siellä sitten ne, ne ei oo viisubileet, mutta ne on viisubileet"
- N20

Avatar
Ti-ti-uu
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 771
Liittynyt: 30 Touko 2010, 10:38

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Ti-ti-uu »

Välillä tulee jo ihan täysin epäonnistuneita yritelmiä. Varsinkin kun mä haluan tehdä kaikenlaisia leivonnaisia, vaikken välttämättä juuri niistä löydä gluteenitonta ohjetta. Sitten virittelen gluteenittomaksi ja joskus ei onnistu. :hihi: Perinteinen ongelma on kun virittelen muffinseja (lässähtää) ja cupcakeseja (murtuvat). Gluteenitonta pullaa en yritä kuin vuokapullana... Mut kyl se siitä yleensä. :joojoo:

Mulla ois selattuna, muttei tarkemmin luettuna, muutamakin joululehti. Aattelin katella jos ois jotain kivoja reseptejä. Niin, ja tätä teen ainakin, vähintään koulun myyjäisiin kun pitää useampaan pöytään tehdä leivonnaisia. Työkaveri toi tätä meille lomalta tultuaan, oli hyvää ja tulee kuulemma pellillinen - eli teen myyjäisiin niihin pahvisiin (?) pyöreisiin paistovuokiin, nätimpiä kuin folioiset, ja kivat pakata myyjäisiin, tuosta reseptistä tulee useampi sellainen.
Tiinan mehevä porkkanakakku
~ Come on everybody let's sing along and feel the power of a song ~

Avatar
Ti-ti-uu
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 771
Liittynyt: 30 Touko 2010, 10:38

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Ti-ti-uu »

Kausiherkuista tuli mieleen vuosittainen asia: synttärikakut. Ajattelin, että tänne viisufoorumille sopii kuva esiteinin 12v tyttäremme synttärikakusta, jonka tein hänelle yllätyksenä. Kakku aiheutti tyttöporukassa kiljumista ja kikatusta. :uujee:
Kuva
~ Come on everybody let's sing along and feel the power of a song ~

Avatar
Darhen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4400
Liittynyt: 02 Maalis 2005, 14:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Darhen »

^
Törkeen hieno! :kups: :ihana: :peukku:
I am not that desperate and you are not that lucky.

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17127
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

^^ Tosi upea! Ei ihmekään, jos tyttö oli tyytyväinen. :peukku: Miten tuo kuva on toteutettu?
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Ti-ti-uu
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 771
Liittynyt: 30 Touko 2010, 10:38

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Ti-ti-uu »

Aintsu kirjoitti:Miten tuo kuva on toteutettu?
Kuva on sellainen syötävä kakkukuva. Ebayn kautta ostin, etsin kaikkea Jedward-kamaa synttäreille. Synttärilahjaksi löysin Jedward-olkalaukun koululaukuksi ja tein Jedward-paidan silityskuvalla... Jedward-synttärit. :heh:

Kuorrutus on kaulittavaa sokerikuorrutusta, sitten väritöntä koristelugeeliä kuvan alueelle ja kuva siihen päälle. Nuo on näppäriä nuo valmiit kakkukuvat!
~ Come on everybody let's sing along and feel the power of a song ~

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Meillä ei koskaan leivota mitään :eiei: Korkeintaan pipareita, mikäli veljentyttöni haluaa :miettii: Muuten kyllä jouluna kokkaillaan paljon, ja jouluruoka on ihan sairaan hyvää, kuten täällä olen varmasti joka vuosi ilmaissut. Lanttulaatikko, maksalaatikko, porkkanalaatikko, perunalaatikko, punakaalimuhennos, kinkku! :kuolaus: :kuolaus:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Ti-ti-uu
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 771
Liittynyt: 30 Touko 2010, 10:38

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Ti-ti-uu »

Aancon kirjoitti: Lanttulaatikko, maksalaatikko, porkkanalaatikko, perunalaatikko, punakaalimuhennos, kinkku! :kuolaus: :kuolaus:
Oijoi! Mä en malta oottaa joulua!!

Mun lemppari on porkkanalaatikko, voin syödä sitä ihan holtittomia määriä. Ukilta opin terveellisen tavan: otettuani porkkanalaatikkoa lautaselle laitan sen päälle nokareen voita.

Meillä on nyt alkanut muotoutua omat joulupöydän vakkarit. Molemmat, minä ja puoliso, tuotiin yhteiseen kotiin omat näkemykset siitä mitä jouluna pitää olla. Puolisolle oli hämmentävää, että jouluksi tehdään karjalanpaistia, kun taas mä voisin heivata jonnekin kauas pois lipeäkalan... On se jännää miten joulupöytä on jotenkin sellainen melkein geeneihin iskostunut juttu, mitä lapsena on ollut joulupöydässä niin sitä kuuluu olla. Ollaan nyt luotu sit näistä kahden suvun joulupöytäperinteistä sellainen, mistä me itse tykkäämme, jätetty pois jotain mitä äitiemme ja mummojemme mielestä oli pakko olla, muttei itse välitetä siitä. SItten on ne, mitä on pakko olla, kuten itse tehty sienisalaatti. :kuolaus:

Sen mä tunnustan, että esim. laatikoita en tee alusta asti itse. Mä vaan en näe tarpeellisena itse kuoria ja keittää juureksia ja muusata laatikoihin... Ostan valmista lanttu- ja porkkanasosetta laatikoita varten. Jotain tämmöisiä oikoteitä käytän, eikä joulu ainakaan tämän vuoksi ole vielä kertaakaan peruuntunut. :roll:
~ Come on everybody let's sing along and feel the power of a song ~

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Aancon »

^Munkin mielestä on tosi mielenkiintosta, että eri puolilla Suomea on niin paljon eri jouluruokaperinteitä :joojoo: Ja porkkanalaatikko on munkin suurin herkku :kuolaus:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Toni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 18635
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Toni »

Laatikkoperinne on tosi mielenkiintoinen. :uujee: Meillä perunalaatikko ja lanttulaatikko on aina olleet ne perinteiset. Lapsuudessa ei muita ollutkaan. Mä itse tykkään ihan törkeästi porkkanalaatikosta, joten nykyään on sitäkin. Saatoin aikoinaan ostaa porkkanalaatikkoa vaikka keskellä kesää ihan muuten vaan lounaaksi. :heh: Mun isäpuolen suvussa perinteinen joululaatikko on myös makaronilaatikko (lihaton). Tosin siellä tehdään joulupöytään myös mm. lihakastiketta tai lihapullia. Maksalaatikkoa en ole koskaan joulupöydässä ymmärtänyt ihan täysin, mutta sitäkin laitetaan isäpuoleni suvussa. Bataattilaatikkoa pitäisi joskus kokeilla, tosin veikkaan, että äitini on jouluruokapuolella sen verran ortodoksi, että vaatii hieman suostuttelua.

Kinkun sijaan meillä on syöty jo 15 vuotta kalkkunarullaa. Ajaa saman asian, mutta on helpommin syötävää ja kevyempää. Mielestäni myös maultaan parempaa. Kinkussa ei kyllä minusta ole mitään vikaa. Lapsuudessa mummo osti aina jonkun järkkyison kinkun ja sitä syötiin vielä tammikuussakin. :heh:

Joulupöydän jälkiruokana meillä on tavallisesti ollut jotain modernia. Lapsuudessa ei ollut välttämättä mitään, koska ilta oli suklaan täyttämä joka tapauksessa. Taas kerran isäpuolen suku on poikkeus - lähes 100-vuotias mummopuoleni tekee joka koulu luumukiisseliä kermavaahdolla.
"Mutta siis kaikkihan on pornoa, jos sitä katsoo oikein." (Margot)

Avatar
Ti-ti-uu
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 771
Liittynyt: 30 Touko 2010, 10:38

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Ti-ti-uu »

Toni kirjoitti:Mun isäpuolen suvussa perinteinen joululaatikko on myös makaronilaatikko (lihaton). Tosin siellä tehdään joulupöytään myös mm. lihakastiketta tai lihapullia.
......
Taas kerran isäpuolen suku on poikkeus - lähes 100-vuotias mummopuoleni tekee joka koulu luumukiisseliä kermavaahdolla.
Onkohan sun isäpuoli samalta suunnalta kuin meidän suku... :peukku: Mun lapsuudessa oli aina makaronilaatikkoa joulupöydässä, just sitä lihatonta, sellaisista vähän kuin penne-pasta, mutta paljon kapeammista. Myös lihapullia oli aina joulupöydässä, ja karjalanpaistia.

Jälkiruuaksi oli riisipuuroa ja sekametelisoppaa + kermavaahtoa, tosin usein kukaan ei jaksanut kuin tilkan sekametelisoppaa... Sekametelisoppa = kuivatuista luumuista ja muista kuivatuista hedelmistä tehty soppa.
~ Come on everybody let's sing along and feel the power of a song ~

Vastaa Viestiin