Kommentoi Quedate Conmigo (Espanja 2012)

Sanoituskilpailukausi 2012
Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Kommentoi Quedate Conmigo (Espanja 2012)

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
















































Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa













































aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa




































aaaaaaaaaaaaaaaaaaa
























































aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..... Pastoran nuotti jatkuu ja jatkuu.

Mutta nyt on kommenttien aika pisteyttäneille.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16170
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi Quedate Conmigo (Espanja 2012)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Suurisuinen nainen
Dramaattinen ja mielenkiintoinen tarina, kertsistä tulee kylmiä väreitä.

Viiden vuoden valheet
Uskottavan oloinen tarina taustalla, mutta teknisesti takkuaa yllättävänkin monessa paikassa, eritoten kertsissä.

Mentalisti
Linnan jatkot FTW. :uujee: Vähän hassu, toisaalta kyllähän Pastora näyttää joissain kuvissa tuollaiselta manaaja-acalta. :heh:

Antakaa mun mennä
Viiden vuoden valheiden kanssa suhteellisen tasaveroinen, mutta pidin hiukan enemmän sen kerronnasta. Lisäksi jäin tässä kaipaamaan riimejä.

Tuulispäät
Ammattimaista jälkeä hienoine vivahteineen. :peukku:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
+ Viisut +
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5051
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 09:46

Re: Kommentoi Quedate Conmigo (Espanja 2012)

Viesti Kirjoittaja + Viisut + »

1. Suurisuinen nainen
Tämä oli itse asiassa ihan kiva sanoitus. Laulettavuuskin oli kunnossa.

2. Viiden vuoden valheet
Ei mikään kovin ihmeellinen sanoitus, mutta kisan tason huomioon ottaen tarpeeksi hyvä.

3. Mentalisti
Selvästi tämän kisan paran sanoitus. Laulettavuus oli myös hyvää ja pidin aiheesta.

4. Antakaa mun mennä
Tämä oli itselleni vähän samanarvoinen tekstin nro 2 kanssa, ei mitään ihmeellistä. Tämä ei kuitenkaan iskenyt niin hyvin kuin edellä mainittu.

5. Tuulispäät
Ensinnäkin vihaan sanaa tuulispää, toiseksi en pitänyt muutenkaan tekstistä. Tekniikka sen sijaan oli kunnossa, mutta se ei nyt auttanut.
Who's the one that has the right?
Treat us wrong and tell us what is right?
Bringing crowd against the squad

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8844
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kommentoi Quedate Conmigo (Espanja 2012)

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Suurisuinen nainen
Joistain sanoituksista tulee väistämättä sellainen olo, että olisi halunnut tehdä sen itse. Tämä on siitä ehdoton esimerkki. Hauskasta meta-aiheesta on tehty loistosanoitus - samalla tämä on sekä hauska huumoripläjäys että hyvin koskettava ja kaunis tarina. Onkohan tässä omakohtainen tarina taustalla? Runsas kielikuvien määrä tukee salaperäisyyttä ja laulettavuus on liki täydellistä.

Viiden vuoden valheet
Tässä oli kivaa salaperäisyyttä ja tunnelmaa, mutta laulettavuudessa on otettu vapauksia vähän liiankin kanssa.

Mentalisti
Perus älysanoitus. Laulettavuus on hiottu kiiltäväksi, ja sanailu on elävää ja ammattitaitoista, mutteivät tällaiset sanoitukset innosta minua täysien pisteiden verran.

Antakaa mun mennä
Näistä eniten perussanoitus jää tässä tasossa pohjille, valitan. Aihe on ihan kiva, ja laulettavuuskin ihan hyvää, muttei 'ihan' tässä kisassa oikein riitä.

Tuulispäät
Sanailua on kiva seurata ja tarina soljuu mukavasti. Aihe on vähän kulunut, mutta uudelleenkäyttö ei tässä tapauksessa kauheasti haittaa. Laulettavuus on hyvää kuten aina.
Qaj.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Quedate Conmigo (Espanja 2012)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Suurisuinen nainen
Kisan aloitus oli melkoinen sillisalaatti, jonka laulettavuus oli kuitenkin ihan nappiin. Ideasta sai kyllä hyvin kiinni, mutta tyylierot olivat välillä aika räikeitä. Varsinkin ensimmäisen ja toisen säkeistön ero oli melkoinen. Tykkäsin kuitenkin tästä ajoittain jopa hupsuttelevasta teoksesta, jos kisan taso ei nouse aivan käsittämättömäksi, niin täydet pisteetkin ovat mahdolliset. :joojoo:

Viiden vuoden valheet
Todella kaunis ja kuvaileva teksti, mutta valitettavasti ajoittaiset laulettavuustakut (tai sitten ne olivat vain näitä kuuluisia erimielisyyksiä, että miten joku kohta pitää laulaa) vähän latistivat yleiskuvaa. Runollisesti siis erittäin eheä kokonaisuus, mukavasti oltiin käsitelty tuttua aihetta. Ei siis mitään maata mullistavaa, mutta jees.

Mentalisti
Vau olipa vaikuttava tekele. :uujee: Ei oikeasti pahaa sanaa. Ilmeisesti olen tajunnut nuo laulettavuusasiat vähän eri tavoin ajoittain, mutta mitäpä tuosta, rivin aloittavista minitavuista kun vain on kyse. Tämä oli kaikin puolin hieno.

Antakaa mun mennä
Muutaman hyvän sanoituksen jälkeen tämä meni ihan reippahasti ja iloisasti yli ymmärryksen. :heh: En päässyt missään vaiheessa kunnolla jyvälle, että mitä sanoittaja tällä oikein tahtoi kertoa lukijalleen/hyräilijälleen. Laulettavuus oli tähän mennessä parasta, mutta se ei pelasta, jos ei aihetta tajua.

Tuulispäät
Jos Mentalisti oli vaikuttava, tämä oli ihan käsittämättömän uskomattoman vaikuttava. Ei muuta. Töks. :kups:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Diggari
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 750
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kommentoi Quedate Conmigo (Espanja 2012)

Viesti Kirjoittaja Diggari »

1. Suurisuinen nainen
Alku oli lupaava, mutta jatkossa sisällöstä en saanut otetta, se tuntui sekavalta. Kauniiseen melodiaan oli lisäksi tuotu sopimattoman tuntuisia sanoja. Tekstin idea tuki dramaattista melodiaa.

2. Viiden vuoden valheet
Halusin tässä kuussa etsiä käännettäväksi dramaattisen melodian ja valhe tuntui siihen hyvältä idealta. Pyrin kertomaan selvää tarinaa kuten usein, enkä tähän oikein saanut mahtumaan mitään sanahehkutusta tai riimittelyä. Luotin tunnetta sisältäviin sanoihin kuten lyödä, eksyä, anteeksi, koti. Suora alkuperäisotsikon käännös tuli tekstiin tarkoittamatta. Espanjan ja Portugalin teksteissä on usein vaikeita tavujen tulkintoja. Tässäkin niitä kovasti niellään, mutta usean läpikäynnin jälkeen ei tuntunut oikealta karsia niitä niin paljon kuin näköjään muut ovat tehneet. Olisin toki osannut lyhentää tekstiä, mutta espanjalaisperäinen teksti saa olla vikkelää. Omissa arvioissani hyväksyn erilaiset tulkinnat.

3. Mentalisti
Teksti oli sujuva ja ehjä loppusointuineen. Mutta näin voimakkaassa laulussa sisältö tuntui köyhältä, se oli kuin eksynyt väärään melodiaan. Aihekin tuntui kummalta, kunnes googlasin tuoreen tv-ohjelman, jota en ollut välittänyt katsoa. Aihemetsästyksessä olisi kannattanut lähteä itse laulusta.

4. Antakaa mun mennä
Tähän puolestaan oli saatu tarvittavaa tunnetta, mutta tekstin sisällöstä en saanut selvää kokonaiskuvaa. Riimejäkään ei ollut, ja tämän bridge-osasta löysin kisan ainoan painotusvirheen.

5. Tuulispäät
Persoonallinen ja oivaltava idealtaan ja sanavalinnoiltaan. Mikään ei silti ammu yli, teksti on ehjä, juoni tavallaan ruma mutta melodiaan sopivasti kauniskin. On dramaattisuutta, on riimit. Ainoa miinus voisi olla loppukertseissä paljastuvat tavupuutteet, minkä asian toiset ovat hoitaneet lisätavuilla.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kommentoi Quedate Conmigo (Espanja 2012)

Viesti Kirjoittaja sziget »

Alkuteoksen heikoin puoli on yhdentekevä sanoitus, vahvin puoli taas Pastora Soler. Kuppilan joulukalenterissa Espanjaa ei valittu vuoden pikkuporvarillisimmaksi viisuksi, ei läheskään, enkä tainnut äänestää sitä itsekään. Käännöksiin kaivattiin silti jonkinlaisia irtiottoja alkutekstistä.

1. Suurisuinen nainen
Viiltohaavat ja törky keräävät huomiota turhan tehokkaasti. Pureskeltavaa kyllä on. Nimihenkilö kertoo muiden salaisuudet eteenpäin, kateutta ehkä, vaikka hän uskotteleekin olevansa vain totuuden asialla, mutta mikä on se sankaruus, joka tässä kuolee?

2. Viiden vuoden valheet
Asiallinen ihmissuhdesanoitus, jota tarinankerronta hiukan jäykistää. Päähenkilö huomaa, että rakas pettää, on pettänyt jo vuosia, ja ratkaisu on anteeksianto. Vähän liikaa, ettei "eksyneelle" muka voi edes "suutahtaa", miten kukaan nainen voi olla noin nössö? Tavut pitäisi mielestäni laskea kuuntelemalla eikä vain lukemalla.

3. Mentalisti
Taustatarina onkin jo edellä tunnistettu. Taikuri-mentalisti Noora Karma kaatoi Ilkka Kanervan Linnan jatkoilla. Kanerva sai raivarin tempusta, vaikka itse hän siihen lievästi taivuteltuna suostui. Ketäänhän ei voi hypnotisoida väkisin. Mietin, pitäisikö Mentalist-sarjan Patrick Jane jotenkin ujuttaa mukaan. Ei tällä kertaa.

4. Antakaa mun mennä
Vaikeimmin ymmärrettävä, jostain syystä myös riimitön, vaikkei erikoisia riimejä olisi vaadittu. Sankaritar on mielestään fiksu, yksilöllinen ja itsenäinen. Silti hän joutuu pyytämään joukolta lupaa siitä eroamiseen. Tekstin tunnelma ei sovi kovin hyvin musiikkiin. Visioin nkorpin Sanoita-viestin innoittamana, miten yksi sanoittaja on kirjoittanut yhden rivin, toinen toisen, kolmas kolmannen jne.

5. Tuulispäät
Pään väljähtyminen siideriin on perin taiteellinen aloitus. "Raivotaanhan vielä" on aika hyvä, tähän voisi helposti kuvitella vaikka Martina Aitolehden raivoamaan kumppanilleen. Nimisäe "Tuulta kaipais tuulispäät" on arveluttava tautologian takia: tuulispääthän ovat tuulta.
Diggari kirjoitti:3. Mentalisti
Aihemetsästyksessä olisi kannattanut lähteä itse laulusta.
Aihe on sama kuin itse laulussa ("Jää luokseni"), käsittelytapa vain metaforisempi. Suosittelen alkutekstin lukemista myös arvostelijalle. :mrgreen:
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Diggari
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 750
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kommentoi Quedate Conmigo (Espanja 2012)

Viesti Kirjoittaja Diggari »

sziget kirjoitti:
Diggari kirjoitti:3. Mentalisti
Aihemetsästyksessä olisi kannattanut lähteä itse laulusta.
Aihe on sama kuin itse laulussa ("Jää luokseni"), käsittelytapa vain metaforisempi. Suosittelen alkutekstin lukemista myös arvostelijalle.
Alkuteksti ei ollut kovin ihmeellinen kuten totesit, mitäpä sitä kopioimaan. Minä yritin saada käännökseeni samanlaista voimakasta tunnetta kuin melodiassa, laulussa. Niin tekivät muutkin. Mentalistin tunnelma oli mielestäni salaperäinen, rauhallisempi. Siinä mielessä oli lähdetty aihetta etsimään väärästä suunnasta enkä siis tykännyt.

Yritin olla opettavainen, kun täällä on tätä nuorisoa milloin minkäkin aiheen kanssa, mutta tuli huti :draamaa:.

Lukittu