Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Euroviisut 2013 Malmössä
Lukittu

Moran Mazor – Rak bishvilo

*****
41
41%
****
15
15%
***
24
24%
**
17
17%
*
4
4%
 
Ääniä yhteensä: 101

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

ta1ja kirjoitti:[
Minusta ensinnäkin tuntuu, että ryhdyt syyttämään esittäjiä näyttelemisestä ihan just silloin, kun ei vaan syystä tai toisesta sinua nappaa.
Marija ja Moran ilmaisevat paljon, minun mielestäni.
Celine Dion, Barbara Streisand, Whitney Houston .... Moran tuo siihen vain ne itäisemmät mausteet, oman nurkkansa (kaiho)lauluperinteen.
Ei koskaan nappaa teeskentelevä esiintyminen tai laulaminen. Luettelet täysiä hirviöitä, lukuunottamatta Whitney Houstonia, jolla oli oikeasti kaunis lauluääni, tosin lauloi myös biisejä jotka todellakaan eivät nappaa, kuten I will always love youn, joka on esimerkki estradidiivabiisistä, jolla tavoitellaan sitä että katselijat ja kuuntelijat pitäisivät esiintyjää ja esitystä hienona ja vakavana otettavana taiteena, vaikka onkin enemmän pelkkää lattiavahaa.
Toiset pitää Celine Dionista toiset ei. En siedä kyseistä tyyppiä, en hänen laulamisistaan.
Tahdon että laulajat ovat rehellisiä.

Matti Salmisesta ja tangosta. Joo en pidä, toisekseen en pidä juuri kenestäkään tangolaulajasta, tai heidän tavastaan laulaa, koska siinä tulee samat viat kysymykseen kuin estradidiivojen tavasta laulaa balladia. Topi Sorsakoski rupesi olemaan niitä vastenmielisimpiä laulajia mitä Suomessa on päälistoilla. Reijo Taipale toistaa samaa kaavaa, jonka joku alkutangolaulaja on joskus opettanut. Kari Tapio, ei tangolaulaja joo, korosti eleettömyyttään. Jne.
Enkä välttämättä ole oopperalaulun ystävä, olen Martti Talvelan laulukyvyn ystävä. Hänen laulamisessaan ei kuulu teeskenteleminen. Puhun vain oopperalaulajien laulamisista, en heidän lavanäyttelemisestään jota pidän naurettavana ja epäluonnollisena. Yleensä.

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Viesti Kirjoittaja Margot »

ESC_Hullu kirjoitti:alankomaat tais kyllä mennä aikatavalla myös nimellään ... :roll:
OT tässä ketjussa, mutta eihän Anoukilla ole nimeä kuin Alankomaissa, Belgiassa ja Pohjoismaissa. Ja sekin nimi on vuosien takaa.
What color is your life?

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

kuu-kuu kirjoitti:olen Martti Talvelan laulukyvyn ystävä. Hänen laulamisessaan ei kuulu teeskenteleminen. Puhun vain oopperalaulajien laulamisista, en heidän lavanäyttelemisestään jota pidän naurettavana ja epäluonnollisena. Yleensä.
Taidat pitää aika monia asioita teeksentelevinä, naurettavina ja epäluonnollisina.

Martti Talvelan ympärille luoto myytti luonnonlapsesta on myös ihan fiktiivinen tarina, sen ajan suomi-eksotiikkaa. Ei vailla pohjaa, mutta ihan rakennettu imago, jonka voisi tänä päivänä todeta myyneen kohderyhmälleen klassisen musiikin piirissä todella hyvin. Komea, hieno ääni, upea laulja, mutta myytit ovat myyttejä.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

ta1ja kirjoitti: Taidat pitää aika monia asioita teeksentelevinä, naurettavina ja epäluonnollisina.

Martti Talvelan ympärille luoto myytti luonnonlapsesta on myös ihan fiktiivinen tarina,
Kyllä, taiteeseen liittyviä. Ihan totta, ja huonoina. Edellisestä Ars-näyttelystä tulin kovin pettyneenä ulos. Pelkkiä valokuvia ja videoteoksia. Näitähän joutuu näkemään joka puolella muutenkin. Ei juuri veistoksia tai käsiteteoksia tai muuta kiinnostavaa nippulaa ollut.
En minä ole kiinnostunut Martti Talvela-myytistä, pidän hänen lauluäänestään ja väristään.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

kuu-kuu kirjoitti:En minä ole kiinnostunut Martti Talvela-myytistä, pidän hänen lauluäänestään ja väristään.
Mutta jonkun muun kohdalla väärät käsiliikkeet pilaa sen kuulokokemuksesi?
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

ta1ja kirjoitti:
Mutta jonkun muun kohdalla väärät käsiliikkeet pilaa sen kuulokokemuksesi?
Ai tämä puoli. Olen haeskellut Martti Talvelan Boris Godunov-esityksiä, jotka ovat olleet kai järisyttäviä aikoinaan. Netistä löytyisi jotakin, mutten ole viitsinyt tilata. Siis, en ole nähnyt Talvelaa livenä edes television kautta, tai ainakaan viime vuosikymmenenä. Joten en osaa sanoa Talvelan live-esiintymisestä. Sanoin tuolla joskus aiemmin, etten erityisemmin pidä oopperalaulajien näyttelemisestä, enkä kaikkien lauluäänistäkään ja koko oopperateatteri on myös minusta aika pelleilyä. Voin minä yksittäisistä laulajista pitää. Talvela taitaa olla paras. No, jotkut vanhat ja jo kuolleet tenorit osaavat myös laulaa. On sopraanojakin.

Tarkoitatko tuolla lauseella sitä, että miksi en pidä Islannin jätkän lauluesiintymisestä mutta pidän Martti Talvelan vastaavasta. No hyvä on, jos kumpikin lähtee samasta ruudusta, niin Talvela nousee kahteen metriin, kun Eynar jää 80 centtiin. Siinä ero.
+ yksinkertaisesti. Olen tullut täyteen pappismaisista balladilaulamisista ja sitä tuo Eynarin esitys on.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

kuu-kuu kirjoitti:Tarkoitatko tuolla lauseella sitä, että miksi en pidä Islannin jätkän lauluesiintymisestä mutta pidän Martti Talvelan vastaavasta. No hyvä on, jos kumpikin lähtee samasta ruudusta, niin Talvela nousee kahteen metriin, kun Eynar jää 80 centtiin. Siinä ero.
+ yksinkertaisesti. Olen tullut täyteen pappismaisista balladilaulamisista ja sitä tuo Eynarin esitys on.
En oikeastaan, mutta vähän. Minusta Talvela ja se Islanti Euroviisuissa ovat niin eri areenoilla, ettei vertailu ole mitenkään mielekästä. Mutta voin kyllä myöntää, ihan hyväntahtoisuudella, että minua ärsyttää, kun mielestäni sotketaan asioita eikä ajatella loppuun asti. Nyt tuntuu sentään että ymmärrän vähän paremmin, mutta en ole vielä vakuuttunut, ettetkö katselisi tätä kaikkea vähän hmm "luonnollisuus" sabluunan läpi.

Kun tässä kuuntelen Talvelaa Godunovina, herätetystä mielenkiinnosta, niin minusta hänkin on ihan poikkeuksellisen paljon näyttelevä laulaja, sekä äänellisesti että muutoin. Iso ilmaisukyky ja juuri se teki hänestä varmaan niin suuren. Sitä taidettiin kutsua "alkuvoimaisuudeksi" mutta p*skat se mitään sellaista luonnollisuuden merkityksessä on, vaan rohkeutta, taitoa, uskallusta, herkkyyttä ja voimaa - sekä briljanttia alantuntemusta joka johti tyylitaituruuteen.

Minun mielestäni ei ole kyse mistään "näyttelemisestä", "luonnollisuudesta", aitoudesta tai sellaisesta, ne ovat vain peitekäsitteitä asioita tarkemmin kuvaaaville teknisille ja makuun liittyville asioille. Se etenkin romanien suosima ylikorostunut vibraatto esimeriksi on minustakin rasittava, mutta ei se mitään näyttelemistä - luonnollisuuden vaskohtana siis - ole, vaan siinä kultuurissa varmaankin hyväksyttynä pidetty tapa ilmaista itseään. Kaikkeen ilmaisuun liittyy näitä makuvalintoja ja ne toimivat oikein vain sen kulttuurin sisällä, joka jakaa sen saman maun.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

^
En tiedä, onko laulajataiteilijaa, laulajaakaan joka ei jotakin näyttele, kaikkihan on kiinni siitä, kuinka.
+pappismainen balladilaulu on mitä ärsyttävintä.
Jokin tapa laulaa on minulle luonnollisempaa elikkäs vähemmän tekoesittämistä kuin jokin toinen.
+ Olen kyllä nähnyt joitakin mustalaisia (minä olen tottunut sanomaan mustalaisia mustalaiseksi, kotini lähellä oli mustalaisia, minulla oli seitsenvuotiaana mustalaistyttöystävä ja niin edelleen, olin heille valkolainen) jotka tarttuvat karaokemikkiin, asettuvat tähden asentoon ja alkavat vetäistä värssyjä sillä asenteella, että päättävät nyt näyttää koko salille, että kuka on paikan tähti. On siinä esittämistä mukana, tottakai, ihan tavallisia ihmisiä he ovat. Tottakai myös toistavat sitä mitä isä teki ennen. Kyllä hekin tietävät, väriseekö ääni luonnostaan vai paneeko laulaja sen itse värisemään kurkkua heiluttelemalla edestakaisin.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10627
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Mahtipontinen ja vahva. Moran ääni on upea, mutta se kaula-aukko jotenkin pilasi koko homman. No kappale on yhä loistava :tuuletus:
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Everything is meant to be
We shall pass, but love will never die"

🦄🌪️

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Vahva biisi kyllä, mutten yllättynyt karsiutumisesta.

Olisi mielenkiintoista kuulla mietteitä nimierkki -kaitsu87-:lta nyt, kun hänen suuri suosikkinsa ei päässyt finaaliin. Onko olo niin kuin Feminnemin kanssa vuonna 2010 oli?
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16163
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

En (ehkä) ikinä pääse yli Moranin toimistotanttalookista. :hihi: Dramaattinen balladi, jonka Moran lauloi tunteella. Ei olisi omillakaan listoillani riittänyt finaaliin, mutta peukku silti. :peukku:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41743
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Israel 2013: Moran Mazor – Rak bishvilo

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Toimistotanttalook oli ihan parsa, paitsi ettei tosiaelämän toimistoissa tuollaisia tanttoja ole. Olisikin! Jos look olisi ollut jotain sievempää (tyyliin Israel 2006), tämä olisi ollut finaalissa. Moranilla on ihan uskomattomat äänivarat. Taustalaulajien hyminä siinä rinnalla lähinnä hymyilyttää. Ja tunteella vedetty joo, muttei liian.
Rise, angel, shine, love!

Lukittu