Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Wadde kirjoitti:Kuinka usein te käytte hammaslääkärissä?
Nyt olen käyntyt kerran vuodessa tarkastuksessa ja sitten tietysti päälle mahdolliset hoitokerrat.

Päädyin tähän, kun taannoin muuan hammaslääkäri ei löytänyt vikaa vaivanneesta hampaasta ja sanoi että tule kolmen vuoden päästä uudelleen (eli kunta oli päättänyt säästää). Sen kolmen vuoden aikana vaiva vähitellen paheni sietämättömäksi ja juurihoitoa vaativaksi.

Minulla on jo aikaisemmin ollut hampaisiin iskenyt luulotauti, joten arvelin, että tuo vähitellen paheneva vaiva olisi ollut vain sitä. Pysyypä nyt säännöllisin tarkastuksin se luulotautikin paremmin kurissa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Mulla on seuraava hammastarkastus maaliskuun alussa enkä muista, milloin viimeksi olin hammaslääkärissä. :puna:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

Sovin viime vuonna hammaslääkärin kanssa, että kutsuu tästedes minut vuosittain tarkastukseen. Kävin siellä viikko sitten ja reikiä nolla! :uujee: Ei ollut edes hammaskiveä.
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Margot »

Kävin lähes 3,5 vuoden tauon jälkeen hammaslääkärissä. :puna: Tämä on aivan naurettavaa, koska en edes pelkää hammaslääkäriä! On vaan ollut niin paljon kaikenlaista ja homma on jäänyt. Kävin nyt ihan uudella hammaslääkärillä, koska olen muuttanut. Onneksi selvisin kahden paikan korjauksella sekä suuhygienistiajan varaamisella. Kuulemma mulla on hyvät hampaat. :peukku: En joutunut edes selittelemään vinoa etuhammastani, joka jätettiin lapsena korjaamatta, koska sain 11-vuotiaana itse päättää asiasta. :roll: Voin kyllä suositella Oralin palveluita kaikille. :joojoo: Sieltä saa S-bonustakin.
What color is your life?

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Violette »

Mulla oli yhdessä vaiheessa melkein kymmenen vuoden tauko hammaslääkärikäynneissä. :heh: En vaan saanut aikaiseksi. Onneksi mitään vakavaa ei ehtinyt sattua, en todellakaan suosittele näin pitkää käyntiväliä kenellekään.

Nyt pitäisi jaksaa mennä suuhygienistille, mutta varsinaiseen tarkastukseen tarvitsee mennä vasta vuoden päästä (2-3 vuoden väliä ovat suositelleet). Ehkä testaan Oralia seuraavaksi. :peukku:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Hurrican
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4986
Liittynyt: 13 Tammi 2007, 14:01

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Hurrican »

Mulle jäi tosi huono maku Oralista kun olin siellä harjoittelussa. Huokaisin helpotuksesta kun pääsin pois. :puna:

Ja mullakin on ens viikolla pitkästä aikaa hammaslääkärin perustarkistus. :uujee: Viisureiden takia juoksin pari vuotta sitten muutaman kerran päivystyksessä mutta nyt olisi jo aika tehdä perustarkistusta. Menen YTHS:lle.

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Violette »

Mä haluun olla potilaana kun Hurrican harjoittelee! :uujee:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Margot »

Toivottavasti Oralin työntekijöillä ei ole yleisesti huonot oltavat. :lohduton: Kävin itse Meilahden toimipisteessä ja kaikki vaikuttivat kyllä iloisilta ja pirteiltä, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
What color is your life?

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja romualdo »

Oraalinen suihinotto (P P Peteliuksen äänellä) ... aivan mainioita nuo Minna Sutisen radiossakin kuullut pakinat, niistä on vielä n. 2 tunnin ajan kuunneltavissa jakso Hammaslääkäri - "...kärpäsensilmälinssit joitten tuhansiin linsseihin kuvastuu asiakkaan kauhistunut naama!...!" Yle Areena/Radio - Vielä ehdit ... :heh:

Avatar
Weewa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9448
Liittynyt: 17 Marras 2003, 15:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Weewa »

Mä käyn yleensä kahden vuoden välein tarkastuksessa ja poistamassa hammaskiveä. Tuo kaksi vuotta on mulle hyvä väli, kun hampaani ovat hyvässä kunnossa. :joojoo:

Viime torstaina puraisin itseäni pahasti poskeen yön aikana ja suuni oli tosi kipeä pari päivää. Lauantaina ja sunnuntaina kipu vain yltyi ja söin särkylääkkeitä koko viikonlopun. Tänä aamuna varasin sitten päivystykseen ajan, kun luulin että loput viisaudenhampaat alkaa kovistella, ei kai poski voi olla itsessään näin kipeä? No tänään päivystyksessä selvisi, ettei minulla mitään viisaudenhammasta ollut, vaan takahampaani on niin terävä, että se on raapinut poskea ja siitä tämä sietämätön kipu johtui. :draamaa: Samantien hammaslääkäri hioi hampaan takaiseksi. Ei sattunut yhtään, vaikka hiomakoneen ääni oli aika sietämätön. :eeek:

Muhun ei oo koskaan kyllä sattunutkaan mikään hammaslääkärilaite, ei edes silloin kun ensimmäistä ja toistaiseksi viimeistä reikääni porattiin. :miettii: Kai nykyään noi laitteet onkin sitten niin ammattitaitoisia ja puudutukset toimii ettei syytä kipuiluun ole. :peukku:
...Åh jag börjar nästan (s)Weewa I mina gyllene skor.

Hurrican
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4986
Liittynyt: 13 Tammi 2007, 14:01

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Hurrican »

Hammaslääkärissä ei kyllä nykypäivänä minkään pitäisi normaalitilanteessa sattua vaan puudutusta laitetaan niin paljon ettei varmasti mitään tunnu. Tietysti se on potilaan omallakin vastuulla siinä mielessä että pitää osata sanoa jos tuntuu, sillä erilaisia kivunlievityskonsteja kyllä löytyy. Lääkärin tehtävä on informoida potilasta sanomaan heti jos sattuu. Sitten on näitä erityistilanteita joissa puudutteet ei toimi ikenen / hammaskanavan kovan tulehduksen vuoksi ja se ei oo kauheen kivaa. Avustin kerran poistossa jossa jouduttiin poistamaan kolme hammasta ja puudutteet eivät toimineet juuri ollenkaan ja se ei ollut kyllä mukavaa itselleenkään kun potilas karjuu ja kiemurtelee eikä voi tehdä mitään. :lohduton:

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Suhtauden intohimoisesti hampaidenpesuun, koska rakastan suippoja esineistöjä suuonteloissani! Hammaslääkäriliiton suosituksesta söin kampelakärryt, mutta huippuälykkyyteni ei siitä mihinkään muuttunut. Terrorismin vastainen terrori on oikeutettua jos ihmiset eivät tunne tarpeeksi omia puutteitaan; Goethen sanoin: bonus vir semper tiro. Rakkauden ollessa tiedostettu illuusio, on meiden hypättävä pelastavan kolmiyhteisen Jumalan syliin - hän kirkastaa kasvonsa suuhumme ja tarkistaa reikätilanteen. Vaan voiko hammas olla aseksuaali?

// Kiitos Edward Sibelius kun trollaat nimimerkkini nimissä. :)
Viimeksi muokannut TomppaJr, 10 Touko 2014, 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meow cat, please meow back.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16170
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Sattumoisin tuli mieleen että en ole käynyt tarkistuttamassa purukalustoani varmaan kolmeen jos neljään vuoteen. :puna:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17126
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Kaksi viisaudenhampaistani on nyt poissa, yksi ylhäältä ja yksi alhaalta. Oli kyllä aika epämiellyttävä kokemus. Tuntui, ettei puudutus millään auttanut. :lohduton: Alahammas oli tosi tiukassa vielä. No, eiköhän se tästä vielä iloksi muutu. Nyt suu on puutunut ja näytän Kippari-Kallelta. :heh:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Kävin eilen suuhygienistillä. Hän kehui suuhygieniaani :joojoo:.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33086
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Pete »

Menin tänään hammaslääkäriin kivun takia, ja minulta päädyttiin röntgenkuvan jälkeen repäisemään ylhäältä vasemmalta viisaudenhammas pois. Olipa nopea ja kivuton temppu! :shock: Toki jälkikäteen oli aika tukalaa kulkea Helsingissä verinen tuppo suussa, ja puheeni oli hyvin puuromaista. Vähän tuli kuumeinen olokin, mutta kotona levätessä se meni ohi. Laskua odotellessa (vaikka ei kai julkiselta puolelta kovin suurta ole odotettavissa...) :hiips: Sain röntgenkuvan cd-rompulla mukaani. :mrgreen:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Muistuttaisin teitä kaikki siitä, että ns. kivettömissä luumuissa voi olla kiviä. Itse olin unohtanut :niinpa:.

Lohjenneessa hampaassa on nyt massiivinen muovipaikkamöykky, ja pitäisi varata aika omalle lääkärille, jotta mietitään, mitä kestävämpää siihen rakennettaisiin. Taitaa mennä posliinipaikaksi, mikä jo kirpaisee taloudellisesti.

Mitähän julkisella puolella muuten tuollaiseen tehtäisiin? Koetettaisiinko taiteilla muovia muovin päälle yhä uudelleen ja uudelleen?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
granaattiomena
Press
Press
Viestit: 5318
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja granaattiomena »

Pari päivää sitten iski sellainen hammassärky, että oli pakko varata aika hammaslääkärille. Edellisestä hammaslääkärikäynnistä olikin kulunut jo varmaan viisi vuotta. (joo tiedän että hampaat pitäisi tarkistuttaa vähintäänkin parin vuoden välein, mutta jotenkin se on vain jäänyt. :roll: ) Alahampaassani oli syvä reikä joten edessä on juurihoitoa ja sehän maksaa kun yksityisellä käyn. :niinpa: Lisäksi lääkäri sanoi että hampaissani on todennäköisesti myös muita pienempiä reikiä ja yksi viisaudenhammaskin on puhkeamassa, joten hammaslääkärikäyntejä on edessä varmasti koko sen viiden vuoden edestä. Joten käykää ihmiset tarkistuttamassa hampaanne säännölisesti niin säästytte tältä.
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee

:vessa:

Avatar
Elvis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6397
Liittynyt: 01 Marras 2013, 13:06

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Elvis »

En ole koskaan pitänyt hammaslääkäreistä, mutta en ole pelännytkään niitä. Mutta tällaiset uutiset eivät edesauta asiaa. (vaikka vika onkin ilmeisesti ollut nukutuksessa ja miehen omien tietojensa pimittäminen)

18-vuotias kuoli hammaslääkärin juurihoitoon

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201605 ... 4_ul.shtml
"It Has Always Been Now Or Never.
The Decision Has Got To Be Made"

Melovin - Under The Ladder

Avatar
granaattiomena
Press
Press
Viestit: 5318
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja granaattiomena »

granaattiomena kirjoitti:Alahampaassani oli syvä reikä joten edessä on juurihoitoa ja sehän maksaa kun yksityisellä käyn.
PÄIVITYS: Juurihoito saatiin tänään päätökseen. Vasen alakulmahampaani on nyt puoliksi muovia, mikä tuntuu aika oudolta kun kieli osuu hampaaseen. Tämä lysti kustansikin sitten lähes neljäsataa euroa. :roll:
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee

:vessa:

Avatar
Erikoisala
Naukkailija
Naukkailija
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Kesä 2016, 01:02

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Erikoisala »

Elokuussa olis aika varattuna lääkepaikan poistoon ja kunnon paikan laittoon... Reikä oli suht syvä, onneksi en sentään joutunut juurihoitoon vaikka sitä pelkäsinkin. Jännä sinänsä, että yhdessä hampaassa on syvä reikä ja kaikki muut hampaat hyvässä kunnossa :D
Minun täytyy mennä sanomaan sille
hemmetin leijonalle, että astuu näyttämölle!

Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20384
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

granaattiomena kirjoitti:Edellisestä hammaslääkärikäynnistä olikin kulunut jo varmaan viisi vuotta.
Minulla on sama tilanne. Tänään menen hammaslääkäriin monen vuoden tauon jälkeen. Minulla on yhdestä viisaudenhampaasta lohjennut pala ja toisessa iso, 1/4 hampaan peittävä reikä. Pelkään kuollakseni. :/
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20384
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Hammaslääkärin huoneesta käveli ulos hymysuinen nuorukainen. :mrgreen: Reikiä oli jonkin verran joten paikkausta luvassa kolmena eri päivänä + suuhygienistin tapaaminen. Kaikkein suurimman helpotuksen sain, kun kuulin, ettei tarvita ainakaan tällä hetkellä poistoa tai juurihoitoa. Pelkäsin hampaan poistamista järkyttävän paljon. Nyt se on yliviivattu eli voin nukkua yöni rauhassa.

Kuva
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20384
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Voisin tännekin päivittää vähän sitä, miten hammaslääkärissä on tähän asti mennyt. Kävin tosiaankin siellä tutkimuksissa ja silloin todettiin, että luvassa on vain paikkausta. Se ei valitettavasti pätenyt enää seuraavalla kerralla. Oikealta alhaalta paikattiin ienrajasta muutama hammas ja samalla sain tietää, että yksi hammas vaatii juurihoitoa. Menetin usein yöuneni tämän takia. Pari kuukautta hammas sai levätä ja viime kuussa kävin ensi kertaa juurihoidossa. Ihmiset levittävät järkyttäviä kauhutarinoita tästä operaatiosta. Ne eivät ole totta. Okei, se tuntui hiukan epämiellyttävältä kun hammasta rassattiin mutta kipu oli varsin mietoa ja kestettävää. Ei kannata pelätä, pelkkää puppua nuo kauhutarinat.

Tänään minulle tehtiin useita paikkauksia. Ensin alhaalta oikealta vaihdettiin väliaikainen paikka pysyvään ja nyt hammas on kuin uusi. Sen jälkeen siirryttiin ylös. Pari hammasta paikattiin oikealta ylhäältä. Eikä siinä vielä kaikki - myös ylävasemmalta hoidettiin kaksi hammasta. Sain 5 kertaa piikistä. :heh: Se nipisti vähän, kun ikään kuin hampaiden taakse laitettiin puudutusta. Vähän kuin ampiaisen pisto.

Nyt hammaskalustoni on siinä kunnossa, että jäljellä on juurihoidetun hampaan täyttäminen ja paikkaaminen sekä alavasemmalla kahden reiän paikkaaminen. Loppusuoralla ollaan hoidon kanssa! :peukku:
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33086
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Pete »

^ Miten sinulla on ollut noin paljon reikiä kerralla? :eeek: Onko hammaslaatusi helposti reikiintyvää tyyppiä vai oletko todella pahasti laiminlyönyt hampaidenpesun? Vai oletko sokerijuomien suurkuluttaja?
Riskinä seniorilaumat

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja romualdo »

kävin joku aika sitten hammaslääkärillä, takahammasta paikattiin .. sitte sitä alkoi jomottamaan, ennätysmäisen tuntuva särky - no se sitte paikattiin (turhaan) .. särky alako uudelleen 2 - 3 päivän päästä .. Kokkolasa tehtiin sitten juurihoito, kiitos Lankilan Jari. mut sekään ei ollut mikään kivuton juttu. Ja se oli kuitenki lyhytaikainen apu.. parin kolmen päivän päästä taas sama särky.. sitten takaisin pitäjäni oma hoitajan Konstan puoleen .. ennätyshuomaavainen nuori lekuri, kyseli aina vähän väliä että kestätkö? .. (kipua siis) .. lopulta annoin luvan että ota pois koko takahampi. Se ei ollutkaan niin helppo homma kuin esim. viisaudenhampaan poisto. Sitähän joutui otattaan pala palalta pois, yksi juuren osuus oli sen verran kauas sivulle kuroutunut että.. ei ollut mitenkään sopeva eikä helppo tapaus.. mutta päästiimpäs kivusta. Särkylääkkeitä kului liikaakin..
Viimeksi muokannut romualdo, 06 Tammi 2017, 17:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Hazard kirjoitti: Pari kuukautta hammas sai levätä ja viime kuussa kävin ensi kertaa juurihoidossa. Ihmiset levittävät järkyttäviä kauhutarinoita tästä operaatiosta. Ne eivät ole totta. Okei, se tuntui hiukan epämiellyttävältä kun hammasta rassattiin mutta kipu oli varsin mietoa ja kestettävää. Ei kannata pelätä, pelkkää puppua nuo kauhutarinat.
Jatkan nyt kauhutarinoiden levittelyä: kyllä juurihoito toisinaan sattuu ihan saatanallisesti. Kaiketi on niin, että jos hammas on sopivasti tulehtunut, se ei välttämättä puudu kunnolla, jolloin kipua on odotettavissa.

MInulla on ko. operaatiosta kolme kokemusta, ensimmäinen oli tuollainen suoraan helvetistä -tyyppinen. Uusintahoito samaan hampaaseen vuosikymmeniä myöhemmin ei tuntunut mitään, eikä se kolmas eri hampaaseen myöskään, vaikka se hammas muuten kyllä oli ennen hoitoa kipeä. (Siitä olen edelleen vähän katkera, kun ensimmäisen hammaslääkärin mielestä hampi oli ihan kunnossa, vaikka silloin jo oireili, minkä vuoksi hoito lykkääntyi.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Happy »

Mulla on yhtä hammasta juurihoidettu ja kyllä ne hoidot sattu ihan perkeleesti..
muutama viikko sitten hammas revittiin kokonaan irti ja se toimenpide oli paljon kivuttomampi kuin yksikään juurihoidoistani
Voi kunpa mun hammas olis silloin kaks vuotta sitten revitty irti niin olisin välttynyt turhista juurihoidoista ja alati piinaavasta kivusta

Nyt yritän pitää mahdollisimman hyvää huolta hampaistani ja yritän vähentäää ruokia ja juomia jotka tuhoavat hampaitani.. koska juurihoitoon en oo uudelleen enää menossa :eiei:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20384
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Pete kirjoitti:Miten sinulla on ollut noin paljon reikiä kerralla? :eeek: Onko hammaslaatusi helposti reikiintyvää tyyppiä vai oletko todella pahasti laiminlyönyt hampaidenpesun? Vai oletko sokerijuomien suurkuluttaja?
Aika lailla "unohtunut" hampaidenpesu. En ollut tosiaankaan käynyt tyyliin 6-7(?) vuoteen hammaslääkärissä. Pesin satunnaisesti hampaat ja suuhygieniani oli järkyttävän huono. Saattaa siitä olla enemmänkin aikaa. Tämän lisäksi olin harjaamatta hampaat jopa puoli vuotta(!) putkeen. Kadun sitä koko loppuelämäni. Viimeiset 2,5 kuukautta olen kuitenkin pessyt hampaat huolellisesti kahdesti päivässä ja putsannut hammasvälit Clean Between -hammastikuilla ja hammaslangalla.

Rousku & Happy: Joillakin on ehkä sitten alempi kipukynnys tai epäpätevä hammaslääkäri. Minun lääkärini käski antamaan äänimerkkiä heti, mikäli tunnen kipua, jotta saadaan lisää puudutusta. Kahdesti juurihoidossa laitettiin lisää puudutusta, koska sattui. Tämän jälkeen kipu oli ihan siedettävää. Ensimmäisen hoitokerran pitäisi olla ilmeisesti pahin, muttei ainakaan minulle. Keskiviikkona suoritetaan juurihoito loppuun. Silloin ei tarvitse edes puuduttaa, sillä hammas on "kuollut" eikä siellä ole hermoja enää.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Hazard kirjoitti: Joillakin on ehkä sitten alempi kipukynnys tai epäpätevä hammaslääkäri. Minun lääkärini käski antamaan äänimerkkiä heti, mikäli tunnen kipua, jotta saadaan lisää puudutusta.
Eikun joskus se vain ei puudu, vaikka kuinka aineita lisättäisiin. Miten sinä nyt yhden juurihoitokokemuksesi perusteella voi t tietää, että se on aina samanlaista?
Rise, angel, shine, love!

Vastaa Viestiin