UMK 2014: yleiskeskustelu
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Ja minun mielestäni aika naurettavaa verrata jotain artistia toiseen, koska IKÄ on sama. Nämä tuskin millään teinipisteillä voittoon ratsastivat, ainakin mulle kundien ikä tuli täytenä yllätyksenä.
Plus Softengine tekee itse biisinsä, toisin kuin nämä muut teiniartistit.
Plus Softengine tekee itse biisinsä, toisin kuin nämä muut teiniartistit.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Eiköhän ne nuoret kyvyt yrittäneet samalla tavalla viisuihin ennen UMK:n tuloakin. Ja ylsivät aina voittoon astikin kuten Paradise Oskar. UMK:saa on vaan helpompi päästä nuorten esille kun kaikki tunnetut ja kokeneemmat ehdokkaat karsitaan jatkosta heti kättelyssä. Formaatti on nuorten puolella kuten lauantai-illan finaalista kävi hyvin ilmi. Muuan rouvahenkilö minulle kaupan kassalla tuumasikin, "Pennuillehan noita viisujakin nykyään tehdään". Aika oikeassahan tuo li.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Mitä naurettavaa siinä on? Pointtini on tosiaan se, että Softenginen pojista voi tulla samanlaisia teini-idoleita kuin nuo muut edellä mainitut ovat. Eikös se ole ihan hyvä juttu, jos niin todella käy.Wadde kirjoitti:Ja minun mielestäni aika naurettavaa verrata jotain artistia toiseen, koska IKÄ on sama. Nämä tuskin millään teinipisteillä voittoon ratsastivat, ainakin mulle kundien ikä tuli täytenä yllätyksenä.
Plus Softengine tekee itse biisinsä, toisin kuin nämä muut teiniartistit.
Robin on myös itse tehnyt kappaleitaan.
-
- Tanssimassa
- Viestit: 536
- Liittynyt: 24 Huhti 2006, 23:03
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Kyllä varmasti yrittivät, mutta olen kyllä Wadden kanssa samaa mieltä, että UMK:lla on nuorten musiikintekijöiden kohdalla parempi kaiku kuin Euroviisu-karsinnoilla.MuzaMaza kirjoitti:Eiköhän ne nuoret kyvyt yrittäneet samalla tavalla viisuihin ennen UMK:n tuloakin.
UMK on monessa kohtaa nilkuttanut pahasti ja parannettavaa on edelleen, mutta mielestäni suomalaiseen Euroviisu-keskusteluun on saatu sen myötä positiivisempi vire. Ja jopa lisää näkyvyyttä - ainakin listoilla ja radiossa. Katsojaluvut ovat toki surkeat, mutta kaikki tällainen positiivinen pöhinä somessa ja esim. YleX:llä on mielestäni täysin uudistuksen ansiota. Mielestäni on aivan upeaa, miten YleX:llä puhutaan Euroviisuista hyvänä juttuna ja nostetaan UMK-biisejä musiikin erikoisohjelmiin soittoon (no joo, soittolistoille vielä kun saisi). Näistä kaikista pienistä virroista olen havainnut, että Euroviisut ei ole enää niin nolo juttu, vaan niistä voidaan puhua hyvässä hengessä jopa ilman pilkallista sävyä.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Nämä lauseet sisältävät niin paljon tietoja ja asenteita, että tästä voisi joku kirjoittaa paksun kirjasen. Minä en kuulu ikäluokkaan "teininuoriso", mutta siitä huolimatta tykkään katsella nykyeuroviisuja mieluusti ja enkä kaipaa vanhoihin aikoihin, jolloin viisujen musiikkitarjonta oli paljon kapea-alaisempaa kuin nykyjään. En kaipaa orkesteria joka säestää esiintyjiä koska tuo suuri soittajien monesti tarttui biiseihin ja esityksiin sillä tavalla, että vuoli voimakkaimmat veret ja kärjet pois ja tasoitti ne soimaan tasapaksuisesti, siten että loppujen lopuksi kaikki olivat lähes yhtä. En tiedä, mitä tuo rouvashenkilö kuuntelee kotioloissaan, tämä olisi hyvä tietää, kun otetaan yksittäinen esimerkki josta ikään kuin tehdään kansanääni. No, ei tämä ole tärkeätä.MuzaMaza kirjoitti: Formaatti on nuorten puolella kuten lauantai-illan finaalista kävi hyvin ilmi. Muuan rouvahenkilö minulle kaupan kassalla tuumasikin, "Pennuillehan noita viisujakin nykyään tehdään". Aika oikeassahan tuo li.
Pluslause loppuun. Minusta on alkanut tuntua siltå, jo kauankin aikaa, että taidan olla pentu loppuelämäni ajan. Jos vielä elän 100-vuotiaana, köpöttelen kioskeille ja nettiosoitteihin ja etsin sitä musiikkia, mikä on juuri sinäpäivänä in, hit ja hip ja tutkiskelen sitä sitten omissa oloissani. Ehkä diggaan, ehkä en. Mutta taatusti tutustun, koska musankuuntelu on niin mukavaa.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Mä en (ehkä) toivu ikinä siitä, että MuzaMaza vertasi Softengineä joihinkin Robiniin tai Isac Elliotiin.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Heissä on myös sitä samaa, että heidän söpöytensä (tai "söpöytensä") vaikuttaa varmasti paljonkin kiinnostuksen ja fanituksen heräämiseen.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Meikärouvahenkilö on sitten varmaan löytänyt sisäisen pentunsa, kun kuuntelee viisuja .MuzaMaza kirjoitti:Muuan rouvahenkilö minulle kaupan kassalla tuumasikin, "Pennuillehan noita viisujakin nykyään tehdään". Aika oikeassahan tuo li.
Tuollahan oli vaikka mitä tarjontaa, jota ei ole tehty pentuja varten. Mitä pentumusaa nyt vaikka joku Hope on? Tai Sängyn reunalla, silkkaa iskelmäähän se. Mitä sille rouvalle olisi pitänyt olla jotta olisi kelvannut, Tapani Kansako?
Viisikymppiselle suomalaiselle rock on normimusaa, ja moni vanhempikin sitä ihan sujuvasti kuuntelee. Veikkaan, että Sofengine on voinut saada muutamankin äänen rouvilta, joiden mielestä ne on niin lutuisia ja sitten kun ne vielä osaa soittaakin. Teijo Joutselan sävelten tahdissa kasvanut seitsenkymppinen äitinikin jo aikoinaan äänesti Lovexia.
Rise, angel, shine, love!
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
^ei kyse ole lajeista eikä genreistä. Kyse on siitä, että siellä pitäisi olla Jenni Variainen, Juha Tapio, Suvi Teräsniska, Cheek ... eik ketään outoja josta ei olla kuultu.
'
Se vain, mihin kriitikot eivät ota kantaa ja mitä ei mainita koska se paljastaa kritiikin hankalan pisteen: YLEllä ennen tai jälkeen UMK:n tuskin on ollut mitään sitä vastaan, että nämä isot nimet osallistuisivat. Mutta kun ne eivät osallistu. Ja kriitikot eivät esitä ensimmäistäkään ideaa, millä ne suuret nimet saataisiin osallistumaan.
Samat kriitikot lisäksi muistivat aikoinaan myös kritisoida sitä, että suuret levy-yhtiöt tunkivat keskisuuria nimiään kisaan. Tästä muistettiin valittaa, että niillä on epäreilun suuri fanikanta, ei äänestetä biisiä, voi kun ei olisi näin ja kuitenkin ovat vaan levyä myymässä ja suosiota kasvattamassa. Että voi kun äänestettäisiin oikeasti parasta ehdokasta eikä mikään faniheimo vääristäisi kisaa ... nyt kun sitten tämä on tilanne niin sekin on tosi huono.
Tavallaan varmaan kisa on parhain juuri nyt, sillä kritiikistä syntyy tunne, että koko kotimaan viisuissa kaikkein tärkeintä on että pääsee valittamaan. Ja nyt niitä valituksen aiheita tarjotaan. Ja sitten valitetaan.
'
Se vain, mihin kriitikot eivät ota kantaa ja mitä ei mainita koska se paljastaa kritiikin hankalan pisteen: YLEllä ennen tai jälkeen UMK:n tuskin on ollut mitään sitä vastaan, että nämä isot nimet osallistuisivat. Mutta kun ne eivät osallistu. Ja kriitikot eivät esitä ensimmäistäkään ideaa, millä ne suuret nimet saataisiin osallistumaan.
Samat kriitikot lisäksi muistivat aikoinaan myös kritisoida sitä, että suuret levy-yhtiöt tunkivat keskisuuria nimiään kisaan. Tästä muistettiin valittaa, että niillä on epäreilun suuri fanikanta, ei äänestetä biisiä, voi kun ei olisi näin ja kuitenkin ovat vaan levyä myymässä ja suosiota kasvattamassa. Että voi kun äänestettäisiin oikeasti parasta ehdokasta eikä mikään faniheimo vääristäisi kisaa ... nyt kun sitten tämä on tilanne niin sekin on tosi huono.
Tavallaan varmaan kisa on parhain juuri nyt, sillä kritiikistä syntyy tunne, että koko kotimaan viisuissa kaikkein tärkeintä on että pääsee valittamaan. Ja nyt niitä valituksen aiheita tarjotaan. Ja sitten valitetaan.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
^ Tiedän, että luettelit vain esimerkkejä, mutta Cheekiä ei missään nimessä. Anteeksi tästä.
+ Se on Vartiainen, eikä Variainen.
+ Se on Vartiainen, eikä Variainen.
Got a fire and a country heart
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Näyttää siltä, että isoja nimiä – tai edes niitä keski-isoja – tarvitaan joka tapauksessa mukaan yleisön kiinnostuksen turvaamiseksi. UMK:n parhaat katsojaluvut tulivat Diandran imulla. Viimeksi yli miljoonan katsojalukuihin päästiin Eläkeläisten (2010) ja Jari Sillanpään (2004) vetämänä.ta1ja kirjoitti:Tästä muistettiin valittaa, että niillä on epäreilun suuri fanikanta, ei äänestetä biisiä, voi kun ei olisi näin ja kuitenkin ovat vaan levyä myymässä ja suosiota kasvattamassa. Että voi kun äänestettäisiin oikeasti parasta ehdokasta eikä mikään faniheimo vääristäisi kisaa ...
Aika hyvinhän suomalaiset ovat osanneet kuunnella itse biisejä ja jättää tunnettujakin nimiä rannalle, jopa karsintafinaalista ulos (!), jos kappale tai esitys ei olekaan ollut odotettua tasoa. Sanoisin, että Hanna Pakarinen ja Jari Sillanpää ovat viimeiset nimellä voittaneet. Ts. jos joku tuntematon olisi vetänyt saman biisin yhtä hyvin, voittoa tuskin olisi tullut. Hannan jälkeen karsintaa ei ole kertaakaan voittanut kisan isoin nimi.
Eturivin artisteilla on enemmän hävittävää kuin voitettavaa, heitä on turha mukaan haikailla, mutta tuskin keski-isojen nimien osallistumiskiinnostus mihinkään on kadonnut. Osittaiseen kutsukilpailuun palaamalla heitä voidaan nostaa ohituskaistaa pitkin televisioituihin karsintavaiheisiin. Ilmeisesti tällainen sääntöihin kirjaamaton ohituskaista on jo olemassa, mutta sitä kautta päätettiin vain valita joku tuiki tuntematon Clarissa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Tämähän on mielenkiintoinen tieto. Onko sinulla lähdettä tarjota?Timoteus kirjoitti:Ilmeisesti tällainen sääntöihin kirjaamaton ohituskaista on jo olemassa, mutta sitä kautta päätettiin vain valita joku tuiki tuntematon Clarissa.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Aivan totta. Minulla ei siis ole yhtään mitään isoja nimiä vastaan. Mutta minusta olisi kiinnostavinta keskittyä tämän kritiikin kanssa sen miettimiseen, että millä niitä isoja nimiä saadaan mukaan. UMK:n oma usko on kai ollut, että jos tiukasti korostetaan, että kyse on laadusta ja voittaja on laadullisesti paras niin silloin voitosta tulee meriitti ja kaikki lopulta haluavat mukaan. Näinhän se taidekisoissa toimii, kun siellä ei yleisönsuosio näyttele (mitään) roolia. Mutta toimiiko popin parissa, jossa asiantuntijoiden määrittelemä laatu ei ole ainoa laatu, vaan yleisö päättääkin itse ja vaikuttaa, ja tämä itseasiassa on ollut koko popin idea?Timoteus kirjoitti:Näyttää siltä, että isoja nimiä – tai edes niitä keski-isoja – tarvitaan joka tapauksessa mukaan yleisön kiinnostuksen turvaamiseksi. UMK:n parhaat katsojaluvut tulivat Diandran imulla. Viimeksi yli miljoonan katsojalukuihin päästiin Eläkeläisten (2010) ja Jari Sillanpään (2004) vetämänä.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Kyllähän MuzaMazan kommentti osui ihan nappiin. Kuka edes erottaisi toisistaan näitä Marilyn Mansonia ja PJ Harveya, molemmat syntyneet 1969..
Aika kevyin analyysein ollaan kyllä liikkeellä jos ikä riittää ainoaksi ratkaisevaksi tekijäksi.
Aika kevyin analyysein ollaan kyllä liikkeellä jos ikä riittää ainoaksi ratkaisevaksi tekijäksi.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Ei. Oletus perustui vain siihen jo ennen demojen jättämisen takarajaa julkaistuun verkkolehtihaastatteluun, jossa Clarissan kerrottiin olevan mukana. Tätä on tietysti luovasti yritetty selittää parhain päin mutta pidän yksinkertaisinta selitystä todennäköisimpänä: Clarissa tiesi olevansa mukana jo tuolloin. Raati ei ole ollut dancelle järin myönteinen, joten sikälikin tuntuisi uskottavalta, ettei raati tätäkään biisiä todellisuudessa itse valinnut.hra47 kirjoitti:Tämähän on mielenkiintoinen tieto. Onko sinulla lähdettä tarjota?
Siihen minulla ei ole järkevää selitystä, miksi juuri Clarissa olisi valittu villillä kortilla.
Tarkoitan siis tätä: http://canews.fi/fi/node/5511
Keskustelua: http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/umk14 ... l#p1102298
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Teräsbetoni? Tiedän, että samana vuonna oli mukana Kari Tapio, mutta Taivas lyö tulta ja Orjatar soivat taukoamatta radiossa ennen viisukarsintoja.Timoteus kirjoitti:Hannan jälkeen karsintaa ei ole kertaakaan voittanut kisan isoin nimi.
.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Kari Tapiota nimenomaan ajattelin. Kari Tapiolla oli kuitenkin karsintaan lähtiessä 17 jalometalleja myynyttä albumia eikä tahti mihinkään ollut hiipumassa, päinvastoin. Edellisenä vuonna julkaistu Kaksi maailmaa kävi listaykkösenä ja möi platinaa. Myös edelliset kolme studioalbumia möivät platinaa. Ja kyllähän Karin musiikki radioonkin kelpasi, ei vain ehkä samoille kanaville kuin Teräsbetoni.Tom Tom kirjoitti:Teräsbetoni? Tiedän, että samana vuonna oli mukana Kari Tapio, mutta Taivas lyö tulta ja Orjatar soivat taukoamatta radiossa ennen viisukarsintoja.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Voi pahus, pitäiskö tämänkin papan sitten alkaa kuunnella vaan humppaa ja muuta vanhaa tanssimusiikkia, niinkuin vanhempanikin ja lopettaa tällaisten teinipoppisten seurailu? Ei tätä UMK:ta ole mitenkään pennuille tehty minusta, mutta ei mummoillekaan.
Vuosikausia valituksen aiheena oli "mummoilta kännykät pois" kun niissä EUROVIISUkarsinnoissa tuli vääriä tuloksia. Kannattaa panna ihan hakuun noi termit ja katsoa mitä keskustelu silloin oli.
Sen mitä YLE voisi vielä tosin opetella Ruotsista on miten siellä viisusirkuksesta on jotenkin saatu tehtyä KOKO kansan juhla. Sekin auttaa, kun MF-kiertue viedään maakuntiin ja aika pienillekin paikkakunnille välillä, silloin ohjelma ei enää tunnu pääkaupunkikeskeiseltä.
Suomessa osa tästä vieraantumisesta lienee ihan alueellistakin: entinen TV2 Tohloppeineen miellettiin aina siksi maakuntien äänitorveksi, joka tasapainotti medioiden oletettua Helsinki-keskeisyyttä. Nyt taas tämä UMK saatetaan kokea liian helsinkiläisten hipsterien sisäpiirijutuksi entisten kakkosen katsojien keskuudessa? Siksikin varmaan tosi hienoa, että voittaja tuli Seinäjoelta, varmaan auttaa kasvattamaan viisukuumettakin tangomarkkinakaupungissa enemmän kuin se teennäinen viisukytkös aiempina vuosina
Ja ettäkö Softengine on vain teini-idoleja, koska sattuvat olemaan nuoria? Pyh. Noilla pojilla on hyvin vanha ote tähän musiikkiin, eikä vertailu teinipoppareihin, jotka ovat enimmäkseen vaan levy-yhtiöiden tuotteita, minusta ole reilu. Jossain ulkomaillakin on uutisoitu, että Suomi lähettää poikabändin. Ei lähetä. Poikabändit ovat aina lauluyhtyeitä, eivätkä soita instrumentteja. Softengine on vaan bändi. Ihan perinteisesti. Sen jäsenet ovat toki myös poikia, mutta ei se siitä tee poikabändiä, joka on ihan eri genre.
Vuosikausia valituksen aiheena oli "mummoilta kännykät pois" kun niissä EUROVIISUkarsinnoissa tuli vääriä tuloksia. Kannattaa panna ihan hakuun noi termit ja katsoa mitä keskustelu silloin oli.
Sen mitä YLE voisi vielä tosin opetella Ruotsista on miten siellä viisusirkuksesta on jotenkin saatu tehtyä KOKO kansan juhla. Sekin auttaa, kun MF-kiertue viedään maakuntiin ja aika pienillekin paikkakunnille välillä, silloin ohjelma ei enää tunnu pääkaupunkikeskeiseltä.
Suomessa osa tästä vieraantumisesta lienee ihan alueellistakin: entinen TV2 Tohloppeineen miellettiin aina siksi maakuntien äänitorveksi, joka tasapainotti medioiden oletettua Helsinki-keskeisyyttä. Nyt taas tämä UMK saatetaan kokea liian helsinkiläisten hipsterien sisäpiirijutuksi entisten kakkosen katsojien keskuudessa? Siksikin varmaan tosi hienoa, että voittaja tuli Seinäjoelta, varmaan auttaa kasvattamaan viisukuumettakin tangomarkkinakaupungissa enemmän kuin se teennäinen viisukytkös aiempina vuosina
Ja ettäkö Softengine on vain teini-idoleja, koska sattuvat olemaan nuoria? Pyh. Noilla pojilla on hyvin vanha ote tähän musiikkiin, eikä vertailu teinipoppareihin, jotka ovat enimmäkseen vaan levy-yhtiöiden tuotteita, minusta ole reilu. Jossain ulkomaillakin on uutisoitu, että Suomi lähettää poikabändin. Ei lähetä. Poikabändit ovat aina lauluyhtyeitä, eivätkä soita instrumentteja. Softengine on vaan bändi. Ihan perinteisesti. Sen jäsenet ovat toki myös poikia, mutta ei se siitä tee poikabändiä, joka on ihan eri genre.
Hello Hi!
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Tänä vuonna ensikuulemalta biisien taso oli onneton. Se heijastuu myös viisuihin, koska uskon, että Suomi ei mene finaaliin sillä onnettomalla tekeleellä, joka on kakofonista huutoa, eikä kuulosta hyvältä.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ARRIVAL
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ARRIVAL
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Jos tarkkoja ollaan, Metallituotuus, jolta nuo löytyvät julkaistiin 2005 ja nuo soivat 2005, varmaan vielä 2006, mutta silloin tuli jo uusi levy, jolla ei ollut yhtä isoja hittejä. Kisat käytiin 2008. Kyllä minustakin Kari Tapio oli lähtökohtaiselta suosioltaan, tunnettuudeltaan, radiosoitannaltaan ja asemaltaan aivan omaa luokkaansa ja omasi myös genrerajat ylittävää suosiota myös rockin kuuntelijoiden keskuudessa. Movetron ja Vuokko Hovatta eivät hekään tuntemattomia olleet.Tom Tom kirjoitti: Teräsbetoni? Tiedän, että samana vuonna oli mukana Kari Tapio, mutta Taivas lyö tulta ja Orjatar soivat taukoamatta radiossa ennen viisukarsintoja.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Jep, olen samaa mieltä Barona-areena finaalipaikkanakin, vaikka onkin pkseudulla, on sijainniltaan ja yhteyksiltään aivan hevonkuusessa mielestäni Finaalia pitäisi pyörittää Helsingissä, Tampereella ja Turussa vuosittain eli nyt 2015 Tampere, sitten 2016 Turku ja sitten taas Helsinki. Ja maakunnista löytyy monia sopivan/ok kokoisia paikkoja, missä järjestää viisukarsintaa Oulu, Kuopio, Jkl, Joensuu...ja esim. Lahdessa on Suurhalli. Tampereesta tulisi potentiaalinen viisujen järjestäjä, jos rakentaisivat sen keskusareenan.JuhaUK kirjoitti: Suomessa osa tästä vieraantumisesta lienee ihan alueellistakin: entinen TV2 Tohloppeineen miellettiin aina siksi maakuntien äänitorveksi, joka tasapainotti medioiden oletettua Helsinki-keskeisyyttä. Nyt taas tämä UMK saatetaan kokea liian helsinkiläisten hipsterien sisäpiirijutuksi entisten kakkosen katsojien keskuudessa?
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Tuskin UMK siirtyy mihinkään maakuntaan. Varmaan on jo nyt tehty päätös, että UMK (saa) jatkaa. Sitten ESC-juonnoissa saavat jo mainostaa syksyistä kilpailua, joka käydään saman kaavan mukaan. Eli hassua 12 biisin joukkoa pyöritetään viikosta toiseen. HohhoijakkaaNomoro kirjoitti:Jep, olen samaa mieltä Barona-areena finaalipaikkanakin, vaikka onkin pkseudulla, on sijainniltaan ja yhteyksiltään aivan hevonkuusessa mielestäni Finaalia pitäisi pyörittää Helsingissä, Tampereella ja Turussa vuosittain eli nyt 2015 Tampere, sitten 2016 Turku ja sitten taas Helsinki. Ja maakunnista löytyy monia sopivan/ok kokoisia paikkoja, missä järjestää viisukarsintaa Oulu, Kuopio, Jkl, Joensuu...ja esim. Lahdessa on Suurhalli. Tampereesta tulisi potentiaalinen viisujen järjestäjä, jos rakentaisivat sen keskusareenan.JuhaUK kirjoitti: Suomessa osa tästä vieraantumisesta lienee ihan alueellistakin: entinen TV2 Tohloppeineen miellettiin aina siksi maakuntien äänitorveksi, joka tasapainotti medioiden oletettua Helsinki-keskeisyyttä. Nyt taas tämä UMK saatetaan kokea liian helsinkiläisten hipsterien sisäpiirijutuksi entisten kakkosen katsojien keskuudessa?
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ARRIVAL
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ARRIVAL
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
No ei sen kokonaan tarvitsisikaan siirtyä, mun esimerkkini Ruotsistahan oli se että alkukarsinnat kiertävät maakuntia. Ei se tietty tähän formaattiin oikein sopisi, mutta jollakin lailla voisi ehkä YLE yrittää laajentaa UMKia koko kansan jutuksi. Vaikeempi sanoa tosin mikä sellainen taikakeino sitten olisi.
Hello Hi!
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Siihen on yksi hyvä keino: biisivalinnat. Nyt ollaan hakemalla haettu marginaalisia biisejä, jotka sopivat ehkä radiosoittoon. Kolme rock-kappaletta 12 joukossa on aika paljon: madcraft, softengine ja miau. UMK-biisivalintoja vaivaa jokin. Ehkä tuomariston subjektiivisuus. Kuten Tomi Saarinen olisi halunnut Hukkaa ja mamaa levyllisen Malesian lennolle. Juuri tällaiset heitot todistavat, että ei tässä mitään viisua olla hakemassa, vaan tuomariston suosikkeja.JuhaUK kirjoitti: mutta jollakin lailla voisi ehkä YLE yrittää laajentaa UMKia koko kansan jutuksi. Vaikeempi sanoa tosin mikä sellainen taikakeino sitten olisi.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ARRIVAL
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ARRIVAL
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Tätä juuri yritin sanoa, kiitos!korvaboosti kirjoitti: UMK on monessa kohtaa nilkuttanut pahasti ja parannettavaa on edelleen, mutta mielestäni suomalaiseen Euroviisu-keskusteluun on saatu sen myötä positiivisempi vire. Ja jopa lisää näkyvyyttä - ainakin listoilla ja radiossa. Katsojaluvut ovat toki surkeat, mutta kaikki tällainen positiivinen pöhinä somessa ja esim. YleX:llä on mielestäni täysin uudistuksen ansiota. Mielestäni on aivan upeaa, miten YleX:llä puhutaan Euroviisuista hyvänä juttuna ja nostetaan UMK-biisejä musiikin erikoisohjelmiin soittoon (no joo, soittolistoille vielä kun saisi). Näistä kaikista pienistä virroista olen havainnut, että Euroviisut ei ole enää niin nolo juttu, vaan niistä voidaan puhua hyvässä hengessä jopa ilman pilkallista sävyä.
Ja pakko vielä sanoa, että esimerkiksi mun 60-vuotias äiti äänesti Softenginea. Perusteluinaan se, että hän tykkäsi siitä kappaleesta eniten. Että eiköhän se ole vedonnut muihinkin kuin teineihin.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Ja yhdeksän ei-rock kappaletta kahdentoista joukossa. Mikä oli kysmyksesi? Jazzia, etnoa ja metallia puuttui, totta.tanko kirjoitti: Kolme rock-kappaletta.
Mikäköhän merkitys medioiden keskittymisellä? Iltapäivälehdissä ei kirjoiteltu paljon mitään ennen itse kisaa, jälkikäteen sitten kyllä. Mutta katsojien saamiseksi olisipitänyt kirjoittaa ennen, mieluiten siten, että ilmiö rakentuu. YLEllä ei kuitenkaan ole omaa paperimediaa, ja on niillä edelleen merkitystä. Voice kun pyörii nelosella Iltasanomat tuntui sivuuttavan kokonaan. Putous maikkarilla, vaikkei suoranaisesti kilpaile vei kuitenkin päähuomion toisessa lehdessä (ja miten levy-yhtiöt vielä tähän keskittymiskuvioon liittyivät, vai liittyvätkö ) YLEn tilanne tässä mielessä on aiempaa haasteellisempi: toisaalta entistä tärkeämpi, että joku tekee ohjelmaa, joka on vapaa näistä sidonnaisuuksista.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Mun 51-vuotias äiti myös kannusti Softengineä koko kisan ajan. Itsekin äänestin kappaletta, vaikka ei minua enää ihan teiniksi lasketakaan. Poikien söpöys on plussaa kisoja ajatellen, mutta ilman hyvää biisiä ei ulkonäöllä kovin pitkälle pötkitä.Wadde kirjoitti:Ja pakko vielä sanoa, että esimerkiksi mun 60-vuotias äiti äänesti Softenginea. Perusteluinaan se, että hän tykkäsi siitä kappaleesta eniten. Että eiköhän se ole vedonnut muihinkin kuin teineihin.
"Että siellä sitten ne, ne ei oo viisubileet, mutta ne on viisubileet"
- N20
- N20
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Ja moni Kuppilan "teini" kannusti taas Mikko Pohjolaa eikä "teinimusiikkia".
Послушай - у сердца голос мой.
- gentedimare
- Kanta-asiakas
- Viestit: 23672
- Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
- Paikkakunta: Pori
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Jaahas, ihmiset....
Minä en olekaan täällä sanonut vielä yhtään mitään koko kisan aikana (ihan hyvä vaan, jotkut ehkä ajattelevat), mutta ajatettelin nyt jotain sanoa. Vaikka täällä tuntuukin olevan valloilla lähes hysterianomaninen UMK:n puolustelu ja kaikki jotka ovat eri mieltä tästä formaatista nimeltä UMK, saavat hyökkäyksen niskaansa. Tulee ihan mieleen aika kun eräät hysteeriset Jennifer Aniston ja Brad Pitt fanit eivät millään saattaneet uskoa, että pari erosi. Eivät saata uskoa sitä vieläkään Jos joku uskaltaa heille sanoa, että molemmat osapuolet ovat näin yhdeksän vuoden jälkeen jatkaneet elämäänsä uusien kumppanien kanssa niin turpiin tulee
Mutta enivei, ihan pari asiaa....
Täällä on kovasti yritetty väittää, että on se hienoa kuinka Euroviisuista puhutaan UMK:n ansiosta positiiviseen sävyyn radiokanavilla! Siis anteeksi mitä? Ai puhutaan vai? Antakaas esimerkkejä näistä lausunnoista?
Kyllä se nyt on vaan niin, että Euroviisuihin suhtaudutaan edelleen ihan yhtä nyrpeästi kuin aina ennenkin. Ei ne radiokanavat suhtaudu Euroviisuihin positiivisesti UMK:n ansiosta, päinvastoin. Soittamalla UMK:n biiseja (siis nämä muutamat YLEn alaiset radiokanavat) UMK:n tekijät vain yrittävät, että Euroviisut on edelleen suurinta kuraa ikinä ja musiikkia jotka ei hyvällä tahdollakaan voi soittaa. Sehän UMK:n tarkoitus on!!! Todistaa kaikille, että Euroviisut on peetä, mutta nämä meidän UMK biisit ovat nyt jotain suurinta upeutta ikinä, jotka eivät nolaa meitä sitten siellä kylkiäispalkinnossa eli Euroviisuissa, jonne voittaja saa jonkun lomamatkan. Eli ne muutamat YLEn alaiset radiokanavat suhtautuvat positiivisesti UMK:hon, koska tuota formaattia tässä yritetään kehua ja hehkuttaa.
"UMK on aivan upea ohjelma, josta nousee pinnalle jotain aivan mielipuoliset hyvää, toisin kuin aikanaan Euroviisuista". Tuo se pointti on olevinaan. Euroviisut ovat UMKn tekijöiden mielestä edelleen täyttä peetä, jota ei pysyt kuuntelemaan sekuntiakaan. Mutta Suomi, kiitos ihmeellisen ja mahtavan UMK:n lähettää nykyään Euroviisuihin huippumusiikkia, kaikki muut jotain peetä.
Ja sitten tämä Muzamazan toteamus, että Softengine on jatkumoa Robinille ja Isac Elliotille. Siis minkä takia siitä pitää saada nappulat sekaisin ja ruveta todistelemaan, että kyllä se minun niin ja niin vanha äitini ainakin tykkäsi Softenginestä eniten. Ai sekö muka todistaa, että Softengine ei ole suunnattu lähinnä teineille? Meidän takana istui UMK-katsomossa valtava määrä juuri teinejä kirkumassa lappujen kanssa. Ei siellä mitään 35-vuotiaita raskaan rokin ystäviä ollut rockkäsimerkit ojossa. Kyllähän Robinilla ja Elliotillakin joidenkin biisien ystävillä on vanhempiakin tykkääjiä. Ainakin minun yli 60-vuotias äitini tykkää kovasti "Frontside Ollie" biisistä, mutta ei mulle tulisi mieleenikään väittää, että Robin on SUUNNATTU kaikenikäisille.
Surullista on, että YLE pyllistää miljoonalle potentiaaliselle vuosittaiselle katsojalle tämän formaatin kautta. Tangomarkkinat ne jo pilasi, nyt oli siis Euroviisukarsintojen vuoro.
Surullista.
Minä en olekaan täällä sanonut vielä yhtään mitään koko kisan aikana (ihan hyvä vaan, jotkut ehkä ajattelevat), mutta ajatettelin nyt jotain sanoa. Vaikka täällä tuntuukin olevan valloilla lähes hysterianomaninen UMK:n puolustelu ja kaikki jotka ovat eri mieltä tästä formaatista nimeltä UMK, saavat hyökkäyksen niskaansa. Tulee ihan mieleen aika kun eräät hysteeriset Jennifer Aniston ja Brad Pitt fanit eivät millään saattaneet uskoa, että pari erosi. Eivät saata uskoa sitä vieläkään Jos joku uskaltaa heille sanoa, että molemmat osapuolet ovat näin yhdeksän vuoden jälkeen jatkaneet elämäänsä uusien kumppanien kanssa niin turpiin tulee
Mutta enivei, ihan pari asiaa....
Täällä on kovasti yritetty väittää, että on se hienoa kuinka Euroviisuista puhutaan UMK:n ansiosta positiiviseen sävyyn radiokanavilla! Siis anteeksi mitä? Ai puhutaan vai? Antakaas esimerkkejä näistä lausunnoista?
Kyllä se nyt on vaan niin, että Euroviisuihin suhtaudutaan edelleen ihan yhtä nyrpeästi kuin aina ennenkin. Ei ne radiokanavat suhtaudu Euroviisuihin positiivisesti UMK:n ansiosta, päinvastoin. Soittamalla UMK:n biiseja (siis nämä muutamat YLEn alaiset radiokanavat) UMK:n tekijät vain yrittävät, että Euroviisut on edelleen suurinta kuraa ikinä ja musiikkia jotka ei hyvällä tahdollakaan voi soittaa. Sehän UMK:n tarkoitus on!!! Todistaa kaikille, että Euroviisut on peetä, mutta nämä meidän UMK biisit ovat nyt jotain suurinta upeutta ikinä, jotka eivät nolaa meitä sitten siellä kylkiäispalkinnossa eli Euroviisuissa, jonne voittaja saa jonkun lomamatkan. Eli ne muutamat YLEn alaiset radiokanavat suhtautuvat positiivisesti UMK:hon, koska tuota formaattia tässä yritetään kehua ja hehkuttaa.
"UMK on aivan upea ohjelma, josta nousee pinnalle jotain aivan mielipuoliset hyvää, toisin kuin aikanaan Euroviisuista". Tuo se pointti on olevinaan. Euroviisut ovat UMKn tekijöiden mielestä edelleen täyttä peetä, jota ei pysyt kuuntelemaan sekuntiakaan. Mutta Suomi, kiitos ihmeellisen ja mahtavan UMK:n lähettää nykyään Euroviisuihin huippumusiikkia, kaikki muut jotain peetä.
Ja sitten tämä Muzamazan toteamus, että Softengine on jatkumoa Robinille ja Isac Elliotille. Siis minkä takia siitä pitää saada nappulat sekaisin ja ruveta todistelemaan, että kyllä se minun niin ja niin vanha äitini ainakin tykkäsi Softenginestä eniten. Ai sekö muka todistaa, että Softengine ei ole suunnattu lähinnä teineille? Meidän takana istui UMK-katsomossa valtava määrä juuri teinejä kirkumassa lappujen kanssa. Ei siellä mitään 35-vuotiaita raskaan rokin ystäviä ollut rockkäsimerkit ojossa. Kyllähän Robinilla ja Elliotillakin joidenkin biisien ystävillä on vanhempiakin tykkääjiä. Ainakin minun yli 60-vuotias äitini tykkää kovasti "Frontside Ollie" biisistä, mutta ei mulle tulisi mieleenikään väittää, että Robin on SUUNNATTU kaikenikäisille.
Surullista on, että YLE pyllistää miljoonalle potentiaaliselle vuosittaiselle katsojalle tämän formaatin kautta. Tangomarkkinat ne jo pilasi, nyt oli siis Euroviisukarsintojen vuoro.
Surullista.
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley