UMK 2014: yleiskeskustelu

Euroviisut 2014 Kööpenhaminassa

Millainen äänimäärärajoitus UMK:ssa pitäisi olla?

0 ääntä (kaikki valta raadille)
1
1%
1 ääni / kappale / äänestäjä
41
42%
3 ääntä / kappale / äänestäjä
4
4%
5 ääntä / kappale / äänestäjä
14
14%
10 ääntä / kappale / äänestäjä
13
13%
20 ääntä / kappale / äänestäjä
19
20%
50 ääntä / kappale / äänestäjä
0
Ei ääniä
ei rajoitusta
5
5%
 
Ääniä yhteensä: 97

korvaboosti
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 535
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 23:03

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja korvaboosti »

Gentedimare, oletko kuunnellut YleX:ää? Kyllä siellä puhutaan ihan Euroviisuista, eikä pelkästään UMK:sta. Juuri äsken tuli Softenginen biisi, ja kanavalla todettiin kyseessä olevan Suomen euroviisuedustaja ja viime viikon Rytmibarometri-voittaja. UMK:ta ei edes mainittu. Viime vuonna oli soitossa mm. Norjan edustaja, ja kyllä silloinkin puhuttiin ihan suoraan Euroviisuista. Tämä voi johtua siitä, että viisuihin on kansainvälisestikin tullut tasokkaampia ja radiosoittoon kelpaavia biisejä, mutta kyllä itse näkisin että UMK:n myötä kanavalla on alettu suhtautua positiivisesti Euroviisuihin. Tai nyt ne ovat ainakin asia, josta kanavalla voi puhua. Jos siihen vaadittiin karsintaformaatin muutos, niin mielestäni kaikki tämä UMK-säätö on ollut sen arvoista.

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

gentedimare kirjoitti:Surullista on, että YLE pyllistää miljoonalle potentiaaliselle vuosittaiselle katsojalle tämän formaatin kautta. Tangomarkkinat ne jo pilasi, nyt oli siis Euroviisukarsintojen vuoro.

Surullista.
Juurikin näin. :joojoo:

Hyvä gentedimare. Saatiin lopulta sinultakin kommenttia tästä vuodesta. Ei ole kiinnostus Suomen viisukarsintaa kohtaan hiipunut sentään aivan kokonaan. :peukku:
korvaboosti kirjoitti:mutta kyllä itse näkisin että UMK:n myötä kanavalla on alettu suhtautua positiivisesti Euroviisuihin. Tai nyt ne ovat ainakin asia, josta kanavalla voi puhua. Jos siihen vaadittiin karsintaformaatin muutos, niin mielestäni kaikki tämä UMK-säätö on ollut sen arvoista.
Muistakaa nyt hyvät immeiset, että euroviisukarsintoja teki Radio Suomi ja YleX tekee UMK:ta. Olisi perin kummallista, jos YleX mollaisi kanavallaan omaa ohjelmaansa, tai ei puhuisi niistä. Ja kyllä niistä euroviisuista on puhuttu YleX:kin jo vuosikausia. Mieleen muistuu niin Lordin voittokevät kuin myös Helsingin kotikisat. Kyllä riitti asiaa jo silloinkin. YleX:ä edeltäneestä Radiomafiasta puhumattakaan. Sehän jopa radioi kansainvälisen finaalin useampaankin kertaan. :joojoo:

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36595
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Erinomainen blogautus UMK:sta. :joojoo:
Meow cat, please meow back.

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »


Avatar
Albin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2103
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 21:21

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Albin »

Sanonpa tähän soppaa oman mielipiteeni.

Uuden musiikin kilpailu nimenä karkottaa katsojia. Uusi musiikki nimenä ja mielikuvana on suomalaisille outoa torven törähtelyä ja lasipullojen kilistelyä. Markkinointi ihmisiä ei nimen valinnassa ole kuunneltu tai sitten heidät on jotenkin harhaan johdettu!

Ajatuksena UMK on mielestäni hyvä. Seurataan sävellyksen ja esiintyjän kehitystä. Jotta tämä olisi kiinnostavaa, niin esiintyjiä pitäisi olla alkujaan enemmän. Jokaisessa lähetyksessä putoaisi kuitenkin osa pois. Katsojat tekisivät valinnan, sanavalmiilla tuomareilla olisi vain puheoikeus ja tuomarit voisivat olla vaihtuvia. Näin päästäisiin itse finaaliin, jossa 8-10 kansan valitsemaa esiintyjää kilpailisi UMK:n voitosta ja pääsystä euroviisuihin.

Finaalissa esitysten jälkeen ilmestyisi se ihana äänestystaulu. Ja esim. tuomaristo äänestäsi (vaikka se ulkomainen), alueraadit ja lopuksi kansan karttuisa kännykkäkäsi ratkaisisi voittajan.

Kirjoitin niin pitkästi, että ehdin jo itse löytää aukkoja ajatuksistani. Mutta tarkoitus oli sanoa, että myös UMK niin kuin euroviisut on kilpailu ja se pisteiden anto tekee euroviisuista euroviisut. Meitä kiinnostaa suosikkimme menestys kotimaan karsinnassa niin kuin itse viisuissa Suomen saamat pisteet. Tämä on euroviisujen juju, tietysti ne esityksetkin joille pisteet annetaan, mutta ilman näitä pisteiden julkaisuja euroviisut menettää identiteettinsä ja on vain huonojen laulujen kavalkadi.

Avatar
tanko
Hakkaa vessan ovea
Hakkaa vessan ovea
Viestit: 621
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 19:16

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja tanko »

Albin kirjoitti:Jotta tämä olisi kiinnostavaa, niin esiintyjiä pitäisi olla alkujaan enemmän. Jokaisessa lähetyksessä putoaisi kuitenkin osa pois. Katsojat tekisivät valinnan, sanavalmiilla tuomareilla olisi vain puheoikeus ja tuomarit voisivat olla vaihtuvia. Näin päästäisiin itse finaaliin, jossa 8-10 kansan valitsemaa esiintyjää kilpailisi UMK:n voitosta ja pääsystä euroviisuihin.
Pankaa sinne Ylelle palautetta, että enemmän biisejä kaivataan. Minustakin on hölmöä kierrättää sitä hassua 12 laulun joukkoa viikosta toiseen. Lopulta siitä saadaan neljä pudotettua.

BTW, miksi YLE on sotkenut radiokanavat euroviisuihin? Ei se Radio Suomi -menokaan herkkua ollut.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ✈️ ARRIVAL

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

gentedimare kirjoitti:Vaikka täällä tuntuukin olevan valloilla lähes hysterianomaninen UMK:n puolustelu ja kaikki jotka ovat eri mieltä tästä formaatista nimeltä UMK, saavat hyökkäyksen niskaansa. Tulee ihan mieleen aika kun eräät hysteeriset Jennifer Aniston ja Brad Pitt fanit eivät millään saattaneet uskoa, että pari erosi

(...)

Surullista.
Kiva kun kerroit että esimerkiksi minä joka aivan kiihkotta tulen toimeen UMKn kanssa JA pidän Euroviisuista olen hysteerinen tosiasioita tunnustamaton ääliö joka, koska olen ihan viime ja tämän vuoden UMK:sta, pyllistän miljoonille suomalaisille.

- Onko tuo mielestäsi yhtään sen rakentavampi analyysi kuin UMK:n ensimmäisen kauden "outo friikkiheimo"-kommentti?

Minusta parempi kohde tuolle dramaa provosoivalle kertapurkaukselle olisi ollut YLE, eikä yksikään tällä palstalla oleva UMK:n sietäjä, UMK:n kannsa parhaansa mukaan toimeen tulija tai ylipäänsä positiivista henkeä palstalle kaipaava, edelleen viisukuppilassa viihtyvä kirjoittaja. Kyse ei ole siitä, että UMK:ta tässä pidettäisiin täydellisenä. Kyse on siitä, että on tämä vuosi, on nämä kisat ja niistä yrittää nauttia minkä voi. Jo esiintyjienkin takia. Mutta ehkä tämä sokeus, typeryys ja hysteerisyys ansaitsee tuon ylenkatseen. Ehkä tällä palstalla UMK:n tiimoilta kirjoittaminen tosiaan on hysteeristä ja varmaan myös noloa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

ta1ja kirjoitti:Kiva kun kerroit että esimerkiksi minä joka aivan kiihkotta tulen toimeen UMKn kanssa JA pidän Euroviisuista olen hysteerinen tosiasioita tunnustamaton ääliö joka, koska olen ihan pitänyt kahden viime vuoden UMK:sta, pyllistän miljoonille suomalaisille.

- Onko tuo mielestäsi yhtään sen rakentavampi analyysi kuin UMK:n ensimmäisen kauden "outo friikkiheimo"-kommentti?
Kutsuit ihan itse itseäsi ja muita UMK:n puolustajia ääliöksi.
Minä en ole haukkunut täällä ketään ääliöiksi, ihan vaan tiedoksi.
Enkä koskaan haukkuisi ketään ääliöksi vain sen takia, että omaa eriävän mielipiteen.

Joten tuon jälkimmäisen "kysymyksesi" jätänkin ihan omaan arvoonsa :roll:

Minusta parempi kohde tuolle dramaa provosoivalle kertapurkaukselle olisi ollut YLE, eikä yksikään tällä palstalla oleva UMK:n sietäjä, UMK:n kannsa parhaansa mukaan toimeen tulija tai ylipäänsä positiivista henkeä palstalle kaipaava, edelleen viisukuppilassa viihtyvä kirjoittaja. Kyse ei ole siitä, että UMK:ta tässä pidettäisiin täydellisenä. Kyse on siitä, että on tämä vuosi, on nämä kisat ja niistä yrittää nauttia minkä voi. Jo esiintyjienkin takia. Mutta ehkä tämä sokeus, typeryys ja hysteerisyys ansaitsee tuon ylenkatseen. Ehkä tällä palstalla UMK:n tiimoilta kirjoittaminen tosiaan on hysteeristä ja varmaan myös noloa.
Mutta tämä kommentti sen sijaan todistaa vaan todeksi sen mitä sanoin.
Heti jos Viisukuppilassa joku uskaltaa olla eri mieltä formaatista nimeltä UMK, niin turpiin tulee :rofl:

Täällä pitäisi vaan hehkuttaa ja kannustaa, mutta kritiikki pitäisi osoittaa YLElle.
No mutta sehän on sitten sillä selvä :heh:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

Umk 2014 oli iso floppi ja jos saa vielä jatkokauden niin toivoa sopii että joku tosta kaikkitietävästä raadista uhraa itsensä asettumalla itse ehdolle seuraavalla kaudella.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

gentedimare kirjoitti:Mutta tämä kommentti sen sijaan todistaa vaan todeksi sen mitä sanoin.
Juu, enhän minä kai kiistänyt, että olet täysin oikeassa ja totuus on sinun hallussasi.

Minusta ei vain ole kiva keskustella Euroviisuista sellaisilla palstoilla, joissa lähtökohta on Euroviisut VMP, v*ttu mitä p*skaa. Niitä kun riittää. Samasta syystä näistä karsinnoista keskustelu käy raskaaksi silloin kun joidenkin ainoa viesti on se aivan samanhenkinen VMP tämä UMK, ja saman toistaminen ja toistaminen. Sitä ei vaan jaksa kun järjestelmän puutteista huolimatta yrittää keskittyä itse asiaan eli musiikkiin.
Viimeksi muokannut ta1ja, 05 Helmi 2014, 22:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Elukka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1040
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 19:55

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Itse vasta lähetin YLElle palautetta siitä, miten hyvä UMK on ja toivoinkin samalla, ettei vanhoja viisukarsintoja enää koskaan palautettaisi. Sanoin myös kannustavasti, että kyllä ohjelma vielä yleisönsä löytää. Ja kyllä tosiaan, en halua enää palata vanhaan hikiseen viisukarsintamalliin, sen sijaan toivoin palautteessakin UMKlle kehitystyötä. :draamaa:
Vaihtuvat sloganit takaisin! :grr:

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

ta1ja kirjoitti:Juu, enhän minä kai kiistänyt, että olet täysin oikeassa ja totuus on sinun hallussasi.
Tällaiset kommentit ovat kovin lapsellisia ja turhia, ta1ja hyvä. :joojoo:

Minusta ei vain ole kiva keskustella Euroviisuista sellaisilla palstoilla, joissa lähtökohta on Euroviisut VMP, v*ttu mitä p*skaa. Niitä kun riittää. Samasta syystä näistä karsinnoista keskustelu käy raskaaksi silloin kun joidenkin ainoa viesti on se aivan samanhenkinen VMP tämä UMK, ja saman toistaminen ja toistaminen. Sitä ei vaan jaksa kun järjestelmän puutteista huolimatta yrittää keskittyä itse asiaan eli musiikkiin.
Silloin ehkä sinun kannattaa jättää kommentoimatta niihin viesteihin, joissa UMK:ta ei hehkuteta.
Jokaisella kun on tälläkin palstalla edelleen oikeus omaan mielipiteeseensä. Ja tämähän on keskustelufoorumi ja ilman eriäviä mielipiteitä keskustelua ei synny. On vain joukko samaa mieltä kaikesta olevia kirjoittajia. Ja se nyt vasta on tylsää se.

Puuduttavaa on myös minusta lukea toistuvia UMK:ta hehkuttavia viestejä, joissa ei edes yritetä ymmärtää miksi eräät, euroviisuja vuosia rakastaneet jäsenet ovat nyt surullisia, kun tämä tämmöinen UMK on repinyt kaiken sen ihanuuden pois meille rakkaasta formaatista. :joojoo:

En käsitä miksi kaikkien pitäisi vaan olla iloisia ja yrittää löytää hyviä puolia tästä ohjelmasta, jos mitään positiivista löydettävää ei ole.

Mutta sanottakoon nyt se, että omana formaattinaan minulla ei olisi mitään UMK:ta vastaan. Siellä se pyörisi muiden ohjelmien joukossa. Ihan sama. Mutta Suomen euroviisukarsinnan korvaavana ohjelmana en pysty tätä formaattia hyväksymään. En sitten niin millään. Se oikeus minulle suotakoon.
Viimeksi muokannut gentedimare, 05 Helmi 2014, 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

gentedimare kirjoitti:Ja sitten tämä Muzamazan toteamus, että Softengine on jatkumoa Robinille ja Isac Elliotille. Siis minkä takia siitä pitää saada nappulat sekaisin ja ruveta todistelemaan, että kyllä se minun niin ja niin vanha äitini ainakin tykkäsi Softenginestä eniten. Ai sekö muka todistaa, että Softengine ei ole suunnattu lähinnä teineille? Meidän takana istui UMK-katsomossa valtava määrä juuri teinejä kirkumassa lappujen kanssa. Ei siellä mitään 35-vuotiaita raskaan rokin ystäviä ollut rockkäsimerkit ojossa. Kyllähän Robinilla ja Elliotillakin joidenkin biisien ystävillä on vanhempiakin tykkääjiä. Ainakin minun yli 60-vuotias äitini tykkää kovasti "Frontside Ollie" biisistä, mutta ei mulle tulisi mieleenikään väittää, että Robin on SUUNNATTU kaikenikäisille.
Mitä 16-vuotias sitten voi esittää, jotta ei ole kirkuvia teinejä? Jotta olisi suunnattu jollekin muulle ryhmälle? Siis viisukarsinnassa.

Softenginen pojat ovat soittaneet autotallissa jotain tuollaista suhteellisen fiiniä rockia. Minkä ne sille voi, että ovat noin nuoria? Missä vaiheessa joku keksi, että hei otetaan nuo ja tehdään niistä nuorille suunnattu tuote? Sitä en ihmettele, jos raskaamman rockin ystävät (iästä riippumatta) eivät niin fanita.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Elukka kirjoitti: Ja kyllä tosiaan, en halua enää palata vanhaan hikiseen viisukarsintamalliin, sen sijaan toivoin palautteessakin UMKlle kehitystyötä. :draamaa:
Omituista miten niin monet tuntuvat olettavan, että UMKta kritisoivat haluaisivat palata takaisin vanhaan karsintamalliin ja takaisin Tohloppiin. :roll:

Ihan kuin vaihtoehtoja olisi vain kaksi:
Vanha karsintamalli tyyliin 2010
tai
UMK
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

gentedimare kirjoitti:Tällaiset kommentit ovat kovin lapsellisia ja turhia, ta1ja hyvä.
Kannattaisi ihan kaikessa rauhassa lukea se oman tämän vuotisen sisääntulonsa ensimmäinen kappale. Keskustelun sävyä voi ohjata moneen suuntaan, sitä saa mitä tilaa.
gentedimare kirjoitti:Jokaisella kun on tälläkin palstalla edelleen oikeus omaan mielipiteeseensä
Kyse ei ole mielipiteistä vaan miten ne esittää. Lue se ensimmäinen kappaleesi, millä lähdet liikkeelle.
gentedimare kirjoitti:Omituista miten niin monet tuntuvat olettavan, että UMKta kritisoivat haluaisivat palata takaisin vanhaan karsintamalliin ja takaisin Tohloppiin
Ehkä se johtuu siitä, että niitä kehitysehdotuksia on esitetty siltä suunnalta varsin vähän samalla kun sitä tyrmäystä on tykitetty täydellä tulella vuosikausia.
Viimeksi muokannut ta1ja, 05 Helmi 2014, 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
tanko
Hakkaa vessan ovea
Hakkaa vessan ovea
Viestit: 621
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 19:16

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja tanko »

Laitoin tuotannolle palautetta, että biisimäärä nostettaisiin 24:ään. Koska nykyisessä mallissa tuomarivalmennuksen tulokset eivät välity kunnolla ruudun tälle puolen, niin on turha kierrättää kahtatoista biisiä viikosta toiseen tuomariston edessä (3-4 kertaa). Ehdotan siis 8+8+8 mallia. 2 finaaliin ja 2 keräilyerään. Keräilyerästä 2 finaaliin. Biiseille tulee siis 2-3 esitystä, mikä on ihan riittävää tuomarivalmennukseen. Alkaa muistuttaa Melodifestivalenia, mutta alkakoon.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ✈️ ARRIVAL

Avatar
Elukka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1040
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 19:55

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Elukka »

gentedimare kirjoitti:
Elukka kirjoitti: Ja kyllä tosiaan, en halua enää palata vanhaan hikiseen viisukarsintamalliin, sen sijaan toivoin palautteessakin UMKlle kehitystyötä. :draamaa:
Omituista miten niin monet tuntuvat olettavan, että UMKta kritisoivat haluaisivat palata takaisin vanhaan karsintamalliin ja takaisin Tohloppiin. :roll:

Ihan kuin vaihtoehtoja olisi vain kaksi:
Vanha karsintamalli tyyliin 2010
tai
UMK
No joo, siltä se vähän tuntuu. Katsos kun ongelma löytyy jo nimestä. Koska siihen sisältyy sana karsinta, niin ei sitä pysty kovin suureellisena ajatella. Lisäksi ainakin itselleni itse Euroviisut ovat sen verran iso juttu, ettei toista samalla nimellä (tms) kulkevaa kisaa pidä olla. Järjestetään UMK, jonka voittaja pääsee myös toukokuussa järjestettäviin Euroviisuihin edustamaan Suomea. Ei halveksita viisuja, mutta pidetään ne sopivasti erillään UMK:sta (kuten esim. Melodifestivalenissa). Tänä ja viime vuonna se ollaan toteutettu varsin mallikkaasti.
Vaihtuvat sloganit takaisin! :grr:

Avatar
Elukka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1040
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 19:55

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Elukka »

tanko kirjoitti:Laitoin tuotannolle palautetta, että biisimäärä nostettaisiin 24:ään. Koska nykyisessä mallissa tuomarivalmennuksen tulokset eivät välity kunnolla ruudun tälle puolen, niin on turha kierrättää kahtatoista biisiä viikosta toiseen tuomariston edessä (3-4 kertaa). Ehdotan siis 8+8+8 mallia. 2 finaaliin ja 2 keräilyerään. Keräilyerästä 2 finaaliin. Biiseille tulee siis 2-3 esitystä, mikä on ihan riittävää tuomarivalmennukseen. Alkaa muistuttaa Melodifestivalenia, mutta alkakoon.
(sori tuplis) Toivottavasti jotain tällaista saadaan pian, mutta en usko tuon olevan kannattavaa vielä lähivuosina yleisöpuutteen vuoksi, sillä alkaa mennä aika suureksi. Itse olin ajatellut 16-18 kisaajaa voisi olla hyvä.
Vaihtuvat sloganit takaisin! :grr:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

gentedimare kirjoitti:Omituista miten niin monet tuntuvat olettavan, että UMKta kritisoivat haluaisivat palata takaisin vanhaan karsintamalliin ja takaisin Tohloppiin. :roll:
Siihen on aika yksinkertainen selitys. UMK:n äänekkäimmät kritisoijat ovat nimenomaisesti vaatineet "euroviisukarsintoja" takaisin jo UMK:n ykköskaudesta lähtien. Miten muuten sitä voi tulkita kuin että halutaan mahdollisimman samanlainen formaatti kuin UMK:ta välittömästi edeltävinä vuosina oli? Kysymälläkään asiaan ei ole saanut mitään täsmennystä. Tiedän, koska olen kysynyt asiaa UMK:n ykköskaudesta lähtien. :heh:

Dikotomia on siis sillä puolen aitaa luotu. Tämä poteroituminen on luultavimmin myös syy, miksi aiheesta on hankala keskustella. En voi vannoa muiden puolesta mutta itse mietin kahteen kertaan ennen kuin postaan mitään UMK:ta kritisoivaa. En halua assosioitua siihen jengiin, joka ei koskaan antanut UMK:lle mahdollisuutta eikä suostu näkemään formaatissa positiivisen piirteen puolikastakaan. Enkä varsinkaan suoda yhdellekään nihilistille henkistä tyydytystä siitä, että kolmen vuoden jälkeen asetun samoille linjoille. Sikälikin kuin olen samaa mieltä siitä, että jotakin pitää tehdä, mielipiteideni lähtökohta on tyystin erilainen.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8076
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Elukka kirjoitti:Itse vasta lähetin YLElle palautetta siitä, miten hyvä UMK on ja toivoinkin samalla, ettei vanhoja viisukarsintoja enää koskaan palautettaisi. Sanoin myös kannustavasti, että kyllä ohjelma vielä yleisönsä löytää. Ja kyllä tosiaan, en halua enää palata vanhaan hikiseen viisukarsintamalliin, sen sijaan toivoin palautteessakin UMKlle kehitystyötä. :draamaa:
Kunhan sen kehitystyön päässä ei vaan häämöttäis...hrrr... Euroviisukarsinta! Mutta eri nimellä vain. Koko fiaskon päässä nimittäin saattaa olla oivallus, ettei pyörää olis kannattanut keksiä uudelleen tai korjata jotain sellaista, mikä ei ole rikki alunperinkään. Toinen vaihtoehto on se, että kaikesta venkoilusta ja rimpuilusta huolimatta, UMK:n "kehitystyön" päässä odottaa Melodifestivaalenin tyyppinen ohjelmaformaatti. Nythän UMK tuntuu siltä, että sitä on "suunniteltu" yhteistyöryhmässä jossa jokainen halukas on saanut jotain läpi, mutta kellään ei ole ollut vastuuta ja näkemystä kokonaisshow:sta.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Elukka kirjoitti:
tanko kirjoitti:Laitoin tuotannolle palautetta, että biisimäärä nostettaisiin 24:ään.
(sori tuplis) Toivottavasti jotain tällaista saadaan pian, mutta en usko tuon olevan kannattavaa vielä lähivuosina yleisöpuutteen vuoksi, sillä alkaa mennä aika suureksi. Itse olin ajatellut 16-18 kisaajaa voisi olla hyvä.
Oikeastaan biisimäärä on toissijaista. Olennaista on, että se, mitä tehdään, tehdään kunnolla, ja että jokaisella lähetyksellä on jokin taviskatsojankin kannalta järkevä tarkoitus. Formaatin toisteisuudesta pitää päästä eroon, mutta siitä voi yhtä hyvin hankkiutua eroon vähentämällä lähetyksiä kuin lisäämällä kilpailijamäärää. Kahdentoista kappaleen karsinnassa ei välttämättä ole mitään vikaa mutta sellainen ei tarvitse 8–9 tuntia ohjelma-aikaa. Hyötysuhde jää onnettomaksi.

Resursseista riippuu, mikä etenemistapa on järkevin. Ehkä kilpailijamäärän merkittävä nosto on mahdollista lähinnä niin, että osa tulee kutsukilpailun kautta ja kutsukilpailijoiden preppaukset ja biisien tuottamiset hoitaa suoraan heidän oma levy-yhtiönsä. Kutsukilpailun osittainen palauttaminen on todennäköisesti muutenkin välttämätöntä. Formaatissa itsessään ei ole niin paljon imua, että tuntemattomien esiintyjien kilpailua viitsittäisiin seurata.

Eikä enää mitään yksi tai kaksi putoaa -kierroksia, kiitos. Joko karsitaan porukkaa kunnolla tai ei lainkaan.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Elukka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1040
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 19:55

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Elukka »

^Tuo on kyllä totta. Kutsuartisteja kisa vaatisi ihan jo katsojalukujenkin puolsesta. Vaan yksi trauma vanhoista viisukarsinnoista oli juuri kutsuartistit... :heh: No jos ehkä 3-4 olisi kutsuttuja kahdestatoista, muutenkin avoimen kilvan myötä biisienkin taso on parantunut.
Vaihtuvat sloganit takaisin! :grr:

Avatar
tanko
Hakkaa vessan ovea
Hakkaa vessan ovea
Viestit: 621
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 19:16

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja tanko »

Ironista UMK:n tuomarivalmennuksessa on se, että yksi biisi teki takapakkia kehityksessä kaksi kertaa: Jasmin Michaela: 1: kertosäkeestä kadonnut jotain by Tomi Saarinen, 2: musta puku takaisin by Aija Puurtinen.

Yksi ongelma on myös tuomariston subjektiivisuus. Harmillista se on varsinkin silloin, kun demojoukosta itse valitsema biisi ei enää kolahda artistin esiintyessä tuomaristolle.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ✈️ ARRIVAL

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Elukka kirjoitti:
gentedimare kirjoitti:Omituista miten niin monet tuntuvat olettavan, että UMKta kritisoivat haluaisivat palata takaisin vanhaan karsintamalliin ja takaisin Tohloppiin. :roll:

Ihan kuin vaihtoehtoja olisi vain kaksi:
Vanha karsintamalli tyyliin 2010
tai
UMK
No joo, siltä se vähän tuntuu. Katsos kun ongelma löytyy jo nimestä. Koska siihen sisältyy sana karsinta, niin ei sitä pysty kovin suureellisena ajatella.
Ai tuntuu vai? Kyllä Suomen euroviisukarsintaa on vuosien aikana järjestetty monella eri tapaa :joojoo:
Joten todellakin on muitakin vaihtoehtoja kuin Tohlopin vuodet..... :roll:
Lisäksi ainakin itselleni itse Euroviisut ovat sen verran iso juttu, ettei toista samalla nimellä (tms) kulkevaa kisaa pidä olla. Järjestetään UMK, jonka voittaja pääsee myös toukokuussa järjestettäviin Euroviisuihin edustamaan Suomea. Ei halveksita viisuja, mutta pidetään ne sopivasti erillään UMK:sta (kuten esim. Melodifestivalenissa). Tänä ja viime vuonna se ollaan toteutettu varsin mallikkaasti.
Ei halveksita viisuja?
No mutta sitähän UMK:n tekijät ovat nämä kolme vuotta tehneet. :joojoo:

Melodifestivalen ei sen sijaan ole ikinä halveksinut viisuja. Sen lisäksi MF on on AINA ollut avoin kilpailu kaikille.
UMK ei ole. Tästä pitää huolen raati joka karsii jo alkuvaiheessa pois kaikki vähänkään nimelliset tekijät.
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Timoteus kirjoitti:
gentedimare kirjoitti:Omituista miten niin monet tuntuvat olettavan, että UMKta kritisoivat haluaisivat palata takaisin vanhaan karsintamalliin ja takaisin Tohloppiin. :roll:
Siihen on aika yksinkertainen selitys. UMK:n äänekkäimmät kritisoijat ovat nimenomaisesti vaatineet "euroviisukarsintoja" takaisin jo UMK:n ykköskaudesta lähtien. Miten muuten sitä voi tulkita kuin että halutaan mahdollisimman samanlainen formaatti kuin UMK:ta välittömästi edeltävinä vuosina oli? Kysymälläkään asiaan ei ole saanut mitään täsmennystä. Tiedän, koska olen kysynyt asiaa UMK:n ykköskaudesta lähtien. :heh:
Vastasinkin tuossa jo yllä, mutta ei se varmaan ketään haittaa, että toistan:
Suomen euroviisukarsintaa on vuosien aikana järjestetty monella eri tapaa

Joten paluuta Tohloppiin ei tarvi tehdä.
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
Roope
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 18474
Liittynyt: 02 Joulu 2003, 19:08
Paikkakunta: Tampere

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Roope »

gentedimare kirjoitti: Melodifestivalen ei sen sijaan ole ikinä halveksinut viisuja. Sen lisäksi MF on on AINA ollut avoin kilpailu kaikille.
UMK ei ole. Tästä pitää huolen raati joka karsii jo alkuvaiheessa pois kaikki vähänkään nimelliset tekijät.
:samaamielta:

UMK-uudistukset voisi vaikka aloittaa ottamalla esiraatiin mallia Ruotsista :joojoo:

http://www.svt.se/melodifestivalen/de-v ... sjury-2014

Avatar
Elukka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1040
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 19:55

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Elukka »

gentedimare kirjoitti: Ei halveksita viisuja?
No mutta sitähän UMK:n tekijät ovat nämä kolme vuotta tehneet. :joojoo:

Melodifestivalen ei sen sijaan ole ikinä halveksinut viisuja. Sen lisäksi MF on on AINA ollut avoin kilpailu kaikille.
UMK ei ole. Tästä pitää huolen raati joka karsii jo alkuvaiheessa pois kaikki vähänkään nimelliset tekijät.
[/quote]

Tästä voisi vetää johtopäätöksen, ettet ole katsonut kahta viimeisintä UMK-kautta. Ja UMK on aina ollut avoin kilpailu kaikille, sitähän siinä juuri painotetaan!! Mikä olet valittamaan, jos et edes ole katsonut?
Vaihtuvat sloganit takaisin! :grr:

Avatar
Silirimpsis
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 933
Liittynyt: 18 Tammi 2010, 17:55
Paikkakunta: Waterloo

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Silirimpsis »

Kai se on kuitenkin selvä, että UMK:lle pitää jotakin tehdä, koska finaalin katsojaluku oli helkkarin kehno. Ei sitä voi millään Putouksella selittää. Mieluummin niin, että kakkos-tv lauantain primetimenä ei oikein toimi, jos houkutin ei ole tarpeeksi kiihottava (eli tunnetut nimet puuttuvat). Siellä ykkösellä on urheilua ja Uutisvuotoa samaan aikaan.

Itseäni tökki se, että tuomarit pääsivät vielä pätemään sanallisesti finaalissa ja vaikuttamaan lopputulokseen. Sitähän ne ovat tehneet koko UMK:n ajan. Eikö se jo riitä? Varsinkin kun uutta sanottavaa ei oikein tahtonut löytyä. Homma oli pelkkää vaikuttamista siihen, kuka pärjää ja kuka ei.

Oisko sitten mahdoton ajatus, että UMK:n kautta valittaisiin nykysysteemillä neljä finaaliin ja jonkinlaisessa kutsugaalatyyppisessä kisassa toiset neljä, niin saataisiin niitä tähtiä mukaan. Siinä lopullisessa finaalissa voisivat tuomariäänet olla mukana tai ei, mutta ainakin ilman manipuloivia kommentteja.
Somewhere in her smile she knows

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Elukka kirjoitti:
gentedimare kirjoitti: Ei halveksita viisuja?
No mutta sitähän UMK:n tekijät ovat nämä kolme vuotta tehneet. :joojoo:

Melodifestivalen ei sen sijaan ole ikinä halveksinut viisuja. Sen lisäksi MF on on AINA ollut avoin kilpailu kaikille.
UMK ei ole. Tästä pitää huolen raati joka karsii jo alkuvaiheessa pois kaikki vähänkään nimelliset tekijät.
Tästä voisi vetää johtopäätöksen, ettet ole katsonut kahta viimeisintä UMK-kautta. Ja UMK on aina ollut avoin kilpailu kaikille, sitähän siinä juuri painotetaan!! Mikä olet valittamaan, jos et edes ole katsonut?
:heh: Enpä tietenkään niin ole.

Tätä juuri tarkoitin aiemmin. Kun jotkut eivät edes yritä ymmärtää....

Kyllä sinä sen itsekin tiedät, että raati karsii jo alkuvaiheessa pois kaikki vähänkään nimelliset tekijät ja artistit.
Koska tämä on UMK, jota toitotetaan. UMK tarkoittaa sitä, että pitää olla uusi nimi :joojoo:

Jos UMK:hon yrittäisi vaikkapa Sani Maki Kolehmaisen kappaleella, niin sehän karsittaisiin heti pois, koska ei saa olla tunnettu.
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2014: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

gentedimare kirjoitti:Kyllä sinä sen itsekin tiedät, että raati karsii jo alkuvaiheessa pois kaikki vähänkään nimelliset tekijät ja artistit.
Koska tämä on UMK, jota toitotetaan. UMK tarkoittaa sitä, että pitää olla uusi nimi :joojoo:

Jos UMK:hon yrittäisi vaikkapa Sani Maki Kolehmaisen kappaleella, niin sehän karsittaisiin heti pois, koska ei saa olla tunnettu.
Mihinköhän tämä tieto oikein perustuu :miettii: ? Julkisuudessa ei minusta ole ollut puhetta, että kisaan olisi yrittänyt joukoittain nimellisiä artisteja. Matti Nykäsen ja Tauskin karsiutuminen on kahden viime vuoden aikana tullut tietoon, ja muutaman muun, mutta itse en näiden kohdalla ensimmäisenä ajattelisi, että karsintasyy on ollut pelkkä tunnettuus. Korpiklaanin karsiminen puolestaan tapahtui ensimmäisenä vuonna, jonka jälkeen tehtiinkin UMKssa minun mielestäni näkyvä asennemuutos. Ja Korpiklaanin kohdalla kyse lienee ollut genrestä.

Eli julkisuuteen tulleen perusteella näyttää päinvastaiselta, esimerkiksi tuomareista Toni Wirtanen nimenomaan peräänkuulutti tunnettuja nimiä tänä vuonna mukaan. Siitä voisi päätellä, että jos tuomaristo kuunteli n. 100 biisiä niistä n. 450 niin niiden vähänkin nimellisten, mainitun Matti Nykäsen lisäksi, on pitänyt olla ennen tuomaristovaihetta karsittujen joukossa. Ja ne on pitänyt pimittää Toni Wirtaselta. Tästä karsintavaiheesta ei ole kerrottu mitään. Onko sinulla jotain sisäpiiritietoa ensimmäisestä karsintavaiheesta?

Toni Wirtanen kritisoi: Tunnetut artistit karttavat euroviisuja
Wirtanen toivoisi UMK:hon enemmän tunnettuja, jo levyttäneitä artisteja. Se kuitenkin vaatisi hänen mukaansa euroviisujen maineen muuttumista Suomessa.

– Peräänkuulutan, että niin sanotut jo olemassa olevat artistit haluaisivat lähteä kilpailuun. Antaisin sille suurta arvoa. Euroviisut nähdään tällä hetkellä kuin maalitauluna otsaan, niitä pidetään ihan viimeisenä juttuna, tuomari harmittelee.

gentedimare kirjoitti:Tätä juuri tarkoitin aiemmin. Kun jotkut eivät edes yritä ymmärtää.....
Yritätkö itse? - Minusta UMK on kaukana täydellisestä, mutta siinä on hyvääkin ja se on vastannut moniin viisukuppilassakin esitettyihin toiveisiin. Ainakin sen perusteella mitä vuosien 2010-2011 yleiskeskusteluketjuja selasin. Siellä toivottiin vapaista karsinnoista enemmän uusia lahjakkaita mukaan itse kisaan. Ja nähtiin ongelmaksi, että suuria nimiä äänestetään vain nimien takia, mikä vääristää kilpailua. Kritiikki ja tyrmäys oli kovaa silloinkin ja kriitikoissa myös samoja kuin nyt (en tarkoita sinua).
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Lukittu