Formula 1
Formula 1
Tänä kisaviikonloppuna Kimiltä ei ole vielä hajonnut yhtäkään moottoria.
Tuloksena olikin sitten paalu. Button kakkosruudussa, Renaultit toisessa rivissä, Schumi viidentenä ja Tulppa-Trulli kiitettävän kaukana (9.) poissa kisaa sotkemasta. Montoya munasi ja lähtee viimeisestä ruudusta.
Kun edellisien kilpailujen osalta käsikirjoitukseni ovat osuneet kohtalaisen hyvin kohdalleen, kerron huomisenkin tapahtumat. Ensimmäisen kurvin jälkeen järjestys on 1. Räikkönen, 2. Alonso, 3. Fisichella ja maalissa järjestys on 1. Räikkönen, 2. Alonso, 3. Fisichella. Ei voi mitään mutta tällä(kin) kaudella Renaultit ovat irronneet viivalta aika paljon paremmin kuin BARit enkä usko Buttonin pitävän kakkossijaansa monenkaan sadan metrin ajan. McLarenit ovat kuitenkin olleet vauhdissa tänä viikonloppuna selvästi muita edellä enkä uskokaan Renaulteista olevan Kimille haastetta (joskaan en yhdy selostajien spekulaatioon siitä, että Kimillä olisi Renaulteja enemmän polttoainetta, veikkaisin Kimin ja Alonson ensimmäisten pysähdysten tapahtuvan parin kierroksen sisällä toisistaan). Renault on vähintään yhtä selvästi kaikkia muita edellä ja vaikka Button jotenkin pitäisikin Renaultit tai niistä edes toisen alussa takanaan, järjestys kääntyy varikkokäynneillä. Renaultin kuskipolitiikka taas on lähes sama kuin Ferrarilla, joten Alonso ajaa maaliin ennen Fisichellaa. Tätä kärkikolmikon maaliintulojärjestystä eivät uhkaa kuin tekniset murheet tai kuljettajien omat virheet tai muut hasardit (sade, turva-auto, puolisokea kierroksella ohitettava, yms.)
Nelos- ja vitossijasta kamppailevat Button ja Schumi, paha sanoa, kuinka päin tulevat maaliin. Muut, ml. Montoya, taistelevat korkeintaan jämäpisteistä. Williamsien suorituskyky (aika-ajoissa 6. ja 7.) oli aika-ajoissa positiivinen yllätys mutta saapa nähdä, kestääkö vauhti vielä kisassakin vai oliko bensamäärällä osuutta sijoituksiin. Veikkaan jälkimmäistä.
Nyt kun tiedätte, kuinka kisassa käy, sitä onkin aivan turha katsoa. Itsehän en ainakaan katso. Johtuu tosin siitä, etten voi; ei siitä, etten haluaisi.
Tuloksena olikin sitten paalu. Button kakkosruudussa, Renaultit toisessa rivissä, Schumi viidentenä ja Tulppa-Trulli kiitettävän kaukana (9.) poissa kisaa sotkemasta. Montoya munasi ja lähtee viimeisestä ruudusta.
Kun edellisien kilpailujen osalta käsikirjoitukseni ovat osuneet kohtalaisen hyvin kohdalleen, kerron huomisenkin tapahtumat. Ensimmäisen kurvin jälkeen järjestys on 1. Räikkönen, 2. Alonso, 3. Fisichella ja maalissa järjestys on 1. Räikkönen, 2. Alonso, 3. Fisichella. Ei voi mitään mutta tällä(kin) kaudella Renaultit ovat irronneet viivalta aika paljon paremmin kuin BARit enkä usko Buttonin pitävän kakkossijaansa monenkaan sadan metrin ajan. McLarenit ovat kuitenkin olleet vauhdissa tänä viikonloppuna selvästi muita edellä enkä uskokaan Renaulteista olevan Kimille haastetta (joskaan en yhdy selostajien spekulaatioon siitä, että Kimillä olisi Renaulteja enemmän polttoainetta, veikkaisin Kimin ja Alonson ensimmäisten pysähdysten tapahtuvan parin kierroksen sisällä toisistaan). Renault on vähintään yhtä selvästi kaikkia muita edellä ja vaikka Button jotenkin pitäisikin Renaultit tai niistä edes toisen alussa takanaan, järjestys kääntyy varikkokäynneillä. Renaultin kuskipolitiikka taas on lähes sama kuin Ferrarilla, joten Alonso ajaa maaliin ennen Fisichellaa. Tätä kärkikolmikon maaliintulojärjestystä eivät uhkaa kuin tekniset murheet tai kuljettajien omat virheet tai muut hasardit (sade, turva-auto, puolisokea kierroksella ohitettava, yms.)
Nelos- ja vitossijasta kamppailevat Button ja Schumi, paha sanoa, kuinka päin tulevat maaliin. Muut, ml. Montoya, taistelevat korkeintaan jämäpisteistä. Williamsien suorituskyky (aika-ajoissa 6. ja 7.) oli aika-ajoissa positiivinen yllätys mutta saapa nähdä, kestääkö vauhti vielä kisassakin vai oliko bensamäärällä osuutta sijoituksiin. Veikkaan jälkimmäistä.
Nyt kun tiedätte, kuinka kisassa käy, sitä onkin aivan turha katsoa. Itsehän en ainakaan katso. Johtuu tosin siitä, etten voi; ei siitä, etten haluaisi.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Formula 1
Voisin vähän manata, että jospa lähdössä Button tunaroisi Alonson kanssa... Ei vaan, rehti peli on silti parasta, vaikka sinivalkoisin lasein turhankin raastavaa. Toivottavasti homma ei kaadu teknisiin murheisiin, vaan nähtäisiin hallintop... Ööh, Kimi Mati... Eikun parhaan kuskin Kimin ylivoimainen voitto!
You and me, can't you see, we're playing with fire?
Tell me now, do you feel this burning desire?
Formula 1
Jos uskoo historian toistavan itseään, niin tuo on hyvinkin mahdollista. Viidestä edellisestä Hockenheimin startista kahdessa kakkos- ja kolmosruuduista lähteneet kuljettajat todella kolaroivat toisensa pois kilpailusta! Toisessa tapauksessa he onnistuivat viemään yhden sivullisenkin mukanaan. Kumpaankin näistä starttikolareista päättyi yhden mestaruustaistelijan matka (vuonna 2000 Schumacherin, vuonna 2003 Räikkösen, joka tosin oli se viidennestä ruudusta lähtenyt sivullinen).Soppis kirjoitti:Voisin vähän manata, että jospa lähdössä Button tunaroisi Alonson kanssa...
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
- Katten-Gustaf
- Kanta-asiakas
- Viestit: 11843
- Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
- Paikkakunta: Siellä sun täällä...
Formula 1
Niin, ei vielä ole hajonnut moottoria tai muuta Kimiltä, mutta ootas kun kilpailuun päästään...
Noh, en toivo epäonnea - ihan vaan sen takia, että mun formulaveikkaukseni menee keturalleen, jos Kimi keskeyttää...
Noh, en toivo epäonnea - ihan vaan sen takia, että mun formulaveikkaukseni menee keturalleen, jos Kimi keskeyttää...
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...
Formula 1
Pamahtelevat Mersut ovat kyllä yksi Saksassa ajettavien kisojen erikoispiirre (Nürre -04 x2, Nürre -03, Hocke -01 x2, Nürre -97 x2, Hocke -95 x2) ... Jos koneet vielä kestävätkin, McMersuista voi aina hajota jotakin muuta, kuten vaihteisto (Hocke -96) tai voimansiirto (Hocke -97) tai sitten jotakin täysin epätodellista ja vielä suurempaa vaaraa aiheuttavaa, esim. takasiipi (Hocke -04), rengas (Hocke -99 & -02) tai ripustukset (Nürre -05) tietenkin suoran päässä vähän ennen jarrutusta, missä vain vauhti onkaan kovin. Ja jos McMersu muuten saattaisikin kestää, joku voi aina kolaroida sellaista ajavan kuljettajan ulos kisasta (Nürre -02, Hocke -03). No, tulee niitä McMersuja joskus Saksassa maaliinkin...
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
- Katten-Gustaf
- Kanta-asiakas
- Viestit: 11843
- Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
- Paikkakunta: Siellä sun täällä...
Formula 1
No, mitä? Pamahtiko moottori?
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...
Formula 1
Ja taas kärjestä, reilusta johdosta... Kuulostaako tutulta?
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."
- Katten-Gustaf
- Kanta-asiakas
- Viestit: 11843
- Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
- Paikkakunta: Siellä sun täällä...
Formula 1
Valitettavan tutulta.Jvvv kirjoitti:Ja taas kärjestä, reilusta johdosta... Kuulostaako tutulta?
Just tuon takia mä olen ajat sitten lopettanut sen kisan seuraamisen. Tai siis, tarkoitan, että harvemmin viitsin enää muuta katsoa kuin startin. Yhteen aikaan kisassa ei ollut mitään mielenkiintoa, kun voittaja oli aina sama ja nykyään kiinnostus on siinä, koska Kimi keskeyttää...
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...
Formula 1
Mäkin selasin heti kyssärit läpi ja löytyihän se Fabriziokin sieltä! Heti rupesi hymyilyttämään. Onneksi olkoon suorastaan!Fabrizio kirjoitti:Mukana myös Fabben kyssäri, jee-ee-ee-e-e-e
Keep your head high above the water
Formula 1
Hyvä kuski, mutta auto ei...
Ei elämä pääty tähän ja ensi viikonloppuna parempi onni.
Ei elämä pääty tähän ja ensi viikonloppuna parempi onni.
"Because I... I´m just a dreamer,
with no intention to change, UNTIL I FIND YOU.
Don´t ask me why, I´m just a singer,
singing my worries away, UNTIL I FIND YOU."
with no intention to change, UNTIL I FIND YOU.
Don´t ask me why, I´m just a singer,
singing my worries away, UNTIL I FIND YOU."
Formula 1
Taatusti nämä teknisestä viasta johtuneet keskeytykset pysyvät Kimin mielessä siinä vaiheessa, kun seuraavan kerran jatkossa istuu neuvottelupöytään päättämään uransa jatkosta. Täysin epäluotettavia ovat nuo mäkin vehkeet, siinä missä muut ajelevat kisasta toiseen maaliin. No, raha se tässäkin ratkaisee, jos tarpeeksi tulee saldoa tilille niin... Mutta se on vielä kaukaista spekulaatiota. En silti käsitä, miten McLaren ei pysty kilpailemaan luotettavuudessa alkuunkaan samalla tasolla muiden huipputallien kanssa. Varmasti syö miestä kun nopeus riittäisi, mutta minkäs sille voi jos auto leviää kuin jokisen eväät.
You and me, can't you see, we're playing with fire?
Tell me now, do you feel this burning desire?
Formula 1
McLarenin kyky hajota vielä kaikissa väärissä kisoissa (niissä, joissa menee hyvin) on aivan uskomaton. Mutta mestaruustaistelu oli siinä. Itselläni ei riitä hiventäkään uskoa siihen, että tämän vuoden mestari voisi olla kukaan muu kuin Alonso. Alonsolle riittää mestaruuden varmistamiseen esimerkiksi kuusi kolmossijaa, kisojahan on jäljellä seitsemän. Siis riittää olla aina paras McLarenien jälkeen ja kerran saa keskeyttääkin. Renaultin nopeus ja luotettavuus (ainakin Alonson kohdalla, Fisico voisi olla toistakin mieltä) tekee tuon saavuttamisesta erittäin helppoa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Formula 1
Tuo Saksan kisojen putki on Mercedekselle ihan kirottu. Ei mullakaan usko riitä enää mihinkään muuhun kuin Alonson mestaruusjuhliin. Kisoja on vielä, mutta kun edes voittoja ei tarvitse ottaa välttämättä, niin Rellun luotettavuudella homma on jo hoidettu lähestulkoon.Timoteus kirjoitti:Mutta mestaruustaistelu oli siinä.
You and me, can't you see, we're playing with fire?
Tell me now, do you feel this burning desire?
Formula 1
Kuinkas monta kisaviikonloppua nyt on mennyt kun Mersu ei ole kestänyt? Kolme ainakin. On se peerhana kumma kun aina jossain on vikaa.
"Well, if you must know, I have written fourteen books and as I am the only one who has read them I can tell you that they have all been very well received."
Formula 1
Moottoritekniikka F1:n ja normaalin henkilöauton välillä on sen verran eri kastissa, että yleismaailmallinen Mercedeksen brändi tässä tuskin kärsii. Juurihan oli tutkimus, jossa tallit myös itse toivoivat että huipputekniikka on tullut jäädäkseen F1:iin, eikä moottoritehoja tulla tuntuvasti alentamaan. Näin ollen tehot ovat sitä luokkaa noissa myllyissä, että joillakin homma on hanskassa ja toiset saavat jatkaa tiivistä kehitystyötä. Henkilöautoissa Mersun imago on niin vahva että en jaksa uskoa F1-moottorien paukkumisen seurauksena myynnin radikaalisti muuttuvan huonompaan suuntaan. Mersut eivät koskaan muutenkaan tule olemaan myydyimpien automerkkien kärjessä ihan jo hintavuutensa puolesta. Mutta oma kannattajakuntansa niillä todistetusti tutkimusten mukaan on ollut ja luultavasti tulee olemaankin, ihan kuin tietyillä muillakin merkeillä eri ominaisuuksien sekä hinta-laatu-suhteen puolesta. Suomessa Mercedeksiin saa huolenpitosopimuksen, joka käsittääkseni korvaisi myös levinneen moottorin jos se osoitetusti tehtaan valmistusvirheestä johtuu.
You and me, can't you see, we're playing with fire?
Tell me now, do you feel this burning desire?
Formula 1
Eli keskeytyksen syynä oli kun yksi mekaanikko oli unohtanut kiristää jonkun ruuvin. Älykääpiöt! :doh:
"Well, if you must know, I have written fourteen books and as I am the only one who has read them I can tell you that they have all been very well received."
Formula 1
Taisi tulla miljoonaluokan lipsahdus mekaanikolle. No, onneksi ei oltu unohdettu jotain vielä kriittisempää kohtaa kiristää, ettei ollut hengestä kyse.
Sponsoripuolen näkyvyydessä McLarenilla tapahtuu muutoksia Unkarin GP:n lauantain harjoituksista alkaen, kun pääsponsori Westin melkein yhdeksän vuoden sopimus päättyy. Johnnie Walker-viskin mainoksia ainakin nähdään McLarenia koristamassa ja huhuja isommasta sponsorista on liikkunut ison telekommunikaatioyrityksen suuntaan.
Tupakkamainonta kun on nuijan alla ollut pidemmän aikaa, on kumma että viinaa saa kyllä mainostaa. EU:n tupakkamainonnan kieltävä direktiivi astuu voimaan heinäkuun lopussa, ja lain tulkinnan suhteen on edelleen epätietoisuutta. BAR-tallikin varaa Budapestiin kolmet erilaisilla logoilla varustetut vaatteet. Ja Ferrari jatkaa yhteistyötä Marlboron kanssa. Niitähän ei mitkään säännöt tunnu yhtä paljon liikuttavan kuin muita...
Sponsoripuolen näkyvyydessä McLarenilla tapahtuu muutoksia Unkarin GP:n lauantain harjoituksista alkaen, kun pääsponsori Westin melkein yhdeksän vuoden sopimus päättyy. Johnnie Walker-viskin mainoksia ainakin nähdään McLarenia koristamassa ja huhuja isommasta sponsorista on liikkunut ison telekommunikaatioyrityksen suuntaan.
Tupakkamainonta kun on nuijan alla ollut pidemmän aikaa, on kumma että viinaa saa kyllä mainostaa. EU:n tupakkamainonnan kieltävä direktiivi astuu voimaan heinäkuun lopussa, ja lain tulkinnan suhteen on edelleen epätietoisuutta. BAR-tallikin varaa Budapestiin kolmet erilaisilla logoilla varustetut vaatteet. Ja Ferrari jatkaa yhteistyötä Marlboron kanssa. Niitähän ei mitkään säännöt tunnu yhtä paljon liikuttavan kuin muita...
You and me, can't you see, we're playing with fire?
Tell me now, do you feel this burning desire?
Formula 1
Jäi :n aika-ajot eilen kommentoimatta mutta kisastahan uhkaa tulla mielenkiintoinen. Schumihan jyräsi paalupaikalle yhdeksän kymmenyksen (!!) erolla muihin. Kakkosruudussa Montoya, kolmantena Tulppa-Trulli, neljäntenä Kimi, viidentenä Ralf, kuudentena Alonso ja vasta yhdeksäntenä Fisichella.
Olen melko vakuuttunut, että Kimi on tänäkin viikonloppuna nopein mutta aika-ajoissa hän kärsi ensimmäisenä ajamisesta. Unkarissa, jos jossakin, siitä todella kärsii, rata on yllättävän likainen ja liukas, kun sillä ei ole ajettu. Sama taasen valitettavasti koskee mitä tahansa ajolinjan ulkopuolista kohtaa, joten parillisista ruuduista hyvän startin ottaminen on vaikeaa. Niinpä kisankin voittoon nouseminen on vaikeaa muttei mahdotonta. Tulppa-Trullista pitäisi päästä heti startissa ohi mutta kuten sanottua, Kimi lähtee sieltä likaiselta puolelta rataa... Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, niin voitosta voivat taistella vain ne, jotka ovat Trullin edellä kisan alusta alkaen. Toinen suuri ongelma Kimin voitolle on Montoya. Autot ovat tasavahvoja ja pahoin pelkään, että Montoyan stopit ovat Kimin stoppeja myöhemmin, joten Kimi ei välttämättä koskaan pääse hyödyntämään nopeuttaan, vaan kihnuttaa Montoyan takana lähdöstä maaliin.
Schumacherin ja Ferrarin iskukyky onkin sitten se mielenkiintoisin juttu. Unkari on loppukauden radoista hitain ja muutenkin melkoinen kummajainen ja voimasuhteet Unkarissa saattavatkin poiketa muualla nähdystä. Juuri täällähän esim. Damon Hill oli voittaa kisan Arrowsilla kahdeksan vuotta sitten. Yhdeksän kymmenyksen ero ei pelkällä bensamäärällä selity, kyllä Ferrarin täytyy olla muutenkin nopea. Mutta kestääkö vauhti ja kestävätkö renkaat itse kisassa? Tjaa-a. En usko, että Ferrari pärjää McLarenille kilpailuvauhdissa mutta Renaultille voi jopa pärjätä, erityisesti kun Renaultit jäävät luultavasti Tulppa-Trullin taakse. McLarenin kaksoisvoitto ja Schumi kolmospallilla voisi olla täysin mahdollinen tulos mutta se vaatii Kimin pääsyä Trullin ohi alussa. Muuten Schumi kiilaa McLarenien väliin eikä voittokaan ole poissuljettu ajatus.
Olen melko vakuuttunut, että Kimi on tänäkin viikonloppuna nopein mutta aika-ajoissa hän kärsi ensimmäisenä ajamisesta. Unkarissa, jos jossakin, siitä todella kärsii, rata on yllättävän likainen ja liukas, kun sillä ei ole ajettu. Sama taasen valitettavasti koskee mitä tahansa ajolinjan ulkopuolista kohtaa, joten parillisista ruuduista hyvän startin ottaminen on vaikeaa. Niinpä kisankin voittoon nouseminen on vaikeaa muttei mahdotonta. Tulppa-Trullista pitäisi päästä heti startissa ohi mutta kuten sanottua, Kimi lähtee sieltä likaiselta puolelta rataa... Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, niin voitosta voivat taistella vain ne, jotka ovat Trullin edellä kisan alusta alkaen. Toinen suuri ongelma Kimin voitolle on Montoya. Autot ovat tasavahvoja ja pahoin pelkään, että Montoyan stopit ovat Kimin stoppeja myöhemmin, joten Kimi ei välttämättä koskaan pääse hyödyntämään nopeuttaan, vaan kihnuttaa Montoyan takana lähdöstä maaliin.
Schumacherin ja Ferrarin iskukyky onkin sitten se mielenkiintoisin juttu. Unkari on loppukauden radoista hitain ja muutenkin melkoinen kummajainen ja voimasuhteet Unkarissa saattavatkin poiketa muualla nähdystä. Juuri täällähän esim. Damon Hill oli voittaa kisan Arrowsilla kahdeksan vuotta sitten. Yhdeksän kymmenyksen ero ei pelkällä bensamäärällä selity, kyllä Ferrarin täytyy olla muutenkin nopea. Mutta kestääkö vauhti ja kestävätkö renkaat itse kisassa? Tjaa-a. En usko, että Ferrari pärjää McLarenille kilpailuvauhdissa mutta Renaultille voi jopa pärjätä, erityisesti kun Renaultit jäävät luultavasti Tulppa-Trullin taakse. McLarenin kaksoisvoitto ja Schumi kolmospallilla voisi olla täysin mahdollinen tulos mutta se vaatii Kimin pääsyä Trullin ohi alussa. Muuten Schumi kiilaa McLarenien väliin eikä voittokaan ole poissuljettu ajatus.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Formula 1
OHHOH! Mersu kesti loppuun asti
Mahtavaa KIMI, IHANA VOITTO!!!
Mahtavaa KIMI, IHANA VOITTO!!!
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny
Formula 1
Aika helponoloinen voitto Kimille loppujen lopuksi, kun Montoya keskeytti. Ferrarilla eivät ilmeisesti renkaat tälläkään kertaa kestäneet kunnolla kisan läpi, eivät ainakaan siinä määrin hyvin kuin Michelin-talleilla. Alonson jääminen pisteittä pienentää nyt eron MM-sarjassa 26 pisteeseen eli sellaiselle tasolle, että mestaruusmahdollisuudesta voi alkaa haihatella uudestaan. Jos nyt jäljelläolevissa kisoissa Kimi aina voittaisi ja Alonso keskeyttäisi kerran mutta ajaisi muulloin kolmanneksi (välissä Montoya), Kimi voittaisi mestaruuden neljän pisteen erolla. Ei nyt ihan mahdotonta mutta isohan se ero edelleen on.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.