Terminal 3 (Matkustaminen)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Kuinka monessa maassa olet vieraillut?

vain Suomessa
5
4%
1-5
33
24%
6-10
29
21%
11-15
22
16%
16-20
11
8%
21-30
20
15%
31-40
5
4%
41-50
4
3%
51-
6
4%
 
Ääniä yhteensä: 135

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

Huomasin, että en ollut muistanut a) kirjoittaa keväällä mitään matkakuulumisia Lissabonin reissulta ja b) vaihtaa ruksia tuossa äänestyksessä, sillä Portugalista tuli 31. maa, jossa olen käynyt. :peukku: Todettakoon Lissabonista nyt lyhyesti, että on aivan ihastuttava vierailukohde ja että huhtikuu oli kerrassaan loistava ajankohta: suomalaisittain lämmintä, mutta ei liian kuumaa. Kaupunki on ihastuttavalla tavalla rähjäinen. Retki maailman tai ainakin Euroopan laidalle eli manner-Euroopan läntisimpään pisteeseen Cabo da Rocaan oli hieno, harmi vain, että sumu esti tyystin näkymät Atlantille. Lissaboniin (ja Portugaliin ylipäätään) lähtee kyllä mielellään uudestaankin.

Kesän osalta tiedossa on pidennetty viikonloppu Lontoossa, jossa en ole koskaan aiemmin käynytkään, joten uusi viisukaupunki siis tiedossa. Vähitellen sekin lista lyhenee. :mrgreen: Elokuussa suuntaamme autolomalle Latviaan, reilun viikon aikana on tarkoitus tehdä kattava maakuntakierros, vain Latgale jää käymättä.

Syksyksi olin suunnitellut Makedoniaa ja Kosovoa, mutta matkakumppanin syksyn kuviot menivät uusiksi, joten nämä siirtynevät myöhäisempään aikaan. Mieli tekee kyllä lähteä jonnekin Balkanille käymään.

Avatar
Magnum
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3126
Liittynyt: 17 Loka 2005, 16:22
Paikkakunta: Miami

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Magnum »

Mä varasin pari viikkoa sitten lennot Malesiaan lokakuun alkuun. Tarkoitus olisi reilun viikon aikana käydä Kuala Lumpurissa, Cameron Highlandsin teeviljelmillä ja rannalla.
itikka kirjoitti:Singaporesta varmaan käväisemme myös Malesiassa. :ihana:

Bukarestin lisäksi otetaan siis Singapore-vinkkejä vastaan syksyn aikana. :joojoo:
Singapore on aivan mahtava paikka. Ihmiset ovat ystävällisiä ja puhuvat hyvää Englantia. Hintataso saattaa tuntua etenkin keskusttan alueella kalliilta taksilla ajelua lukuunottamatta. Tärkein vinkki on se, että muistakaa ottaa sateenvarjot mukaan. Taksin saaminen voi sateella olla hankalaa ja vettä tulee paljon. Vinkkini liittyvät pääosin ruokaan ja juomaan, koska olen läski hedonisti.

Kehotan syömään black pepper crabia tai chili crabia, vaikka siinä sotkeutuukin sormet ja naama. Oma preferenssini näistä kahdesta on black pepper crab. Olen syönyt sitä Jumbo Seafoodissa Dempsey Hillillä, mutta sitä saa monesta paikasta.

Hawker centreissä eli sellaisissa katuruokakompleksesissa pystyy syömään hyvin edullisesti ja ruuat niissä ovat herkullisia. Olen käynyt Newton Circuksessa, jota voin suositella. Näitä on Singaporessa useita, mutta Newton Circus on ollut kätevällä sijainnilla, koska hotellini on ollut Scotts Roadilla.

Little Indiasta, Chinatownista tai Bugisista/Arab Streetiltä saa herkullisia ja kohtuuhintaisia etnoruokia. Jos pitäisi käydä vain yhdessä, kävisin viimeiseksi mainitussa, koska pidän falafeleistä, hummuksesta, grillatusta lampaasta jne.

Pakollinen kohde lienee myös Raffles Hotel ja siellä Long Bar, josta saa ne aidot singapore sling -drinkit. Siellä on mukava siirtomaaherrailutunnelma. Pähkinöitä syödessä kuoret viskotaan lattialle ja joku orja käy lakaisemassa ne pois.

EDIT: Typoja ja muotoilua.
Viimeksi muokannut Magnum, 03 Heinä 2014, 10:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Nakuilu on ihan jees"
-Naali

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja itikka »

Iso kiitos Singapore-vinkeistä, Magnum :ihana: :surrur:
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
Magnum
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3126
Liittynyt: 17 Loka 2005, 16:22
Paikkakunta: Miami

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Magnum »

Tietty kiertelette kuitenkin joka tapauksessa Marina Bayn alueen ja Singaporenjoen varren, käytte nauttimassa mukavasta baaritunnelmasta Clarke Quayn alueella ja shoppailemassa Orchard roadilla. Nämä jätin mainitsematta itsestäänselvyyksinä.

Monessa paikassa mainostetaan Sentosan saarta, josta löytyy rantaa ja kaikenlaista teemapuistoa. Yövyin siellä ensimmäisellä Singaporen vierailullani 2011. Mikäli aikaa Singaporessa on rajoitetusti, en lähtisi Sentosalle tuhlaamaan sitä, paikka tuntuu jotenkin enemmän muovisemmalta kuin muu Singapore.
"Nakuilu on ihan jees"
-Naali

Avatar
inomu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2673
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 01:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja inomu »

Tämän kesän loma kohdentuu Albaniaan heinäkuun lopussa. Lennetään sinne Istanbulista viikoksi ja tarkoitus olisi nähdä Tirana, Berat ja Sarandë. Käydään ehkä myös Kreikan puolella katsomassa Korfun saari, kun sinne pääsee Sarandësta lautalla puolessa tunnissa.
Dancing to electropop like a robot from 1984

Avatar
Mattan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3318
Liittynyt: 20 Huhti 2012, 20:09

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Mattan »

Huomenna lähden viikoksi Itävaltaan. Matkakuume aika nollassa, sillä olen töissä ajatellut aivan kaikkea muuta. :heh: Ehkä sitten lentokentällä tai viimeistään paikan päällä.
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että tänä vuonna on Euroviisut.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

En osaa matkustaa. Siis ulkomaille. En tiedä miten se tehdään. Millähän pääsisin alkuun? Olisiko jokin pakettimatka helppo tapa tutustua asiaan?

Voi olla että selviäisin jostain lentojen tms. kuljetuksen sekä majoituksen varaamisesta noin teknisesti, mutta en yhtään tiedä, mitä siellä lentokentällä sitten pitää tehdä ja minne mennä, ja mitä tapahtuu kun saavun hotelliin. Ja mistä parhaiten selviää, miten julkista liikennettä tai taksia missäkin käytetään. Ja mitä kaikkea muuta pitäisi järjestää ennen matkaa? Lisäksi pitäisi puhua vierasta kieltä, mikä tuntuu rasittavalta. Ja kun ihmisten kanssa on rasittavaa jo Suomessa kun en tunne käytöskoodeja kunnolla, niin vielä enemmän ulkomailla, jossa niillä on kaikkia outoja tapoja kumminkin.

Onkohan se kaikilla muillakin näin vaikeaa? Vai onko kaikkia muita vanhemmat totuttaneet matkustamiseen jo pienestä pitäen? Vai onko se vaikeaa meille, joiden pitäisi varmistaa kaikki etukäteen ja joilla ei ole pätkääkään seikkailunhalua?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16168
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Rousku kirjoitti:mutta en yhtään tiedä, mitä siellä lentokentällä sitten pitää tehdä ja minne mennä
Tätä minäkin pähkäilin, kun en ennen toukokuuta ollut lentänyt sitten kesäkuun 2001. :heh: Sanoisin että kaikesta häslingistä huolimatta se on nykyään selvempää kuin tuolloin. :joojoo:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33082
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Pete »

^^ Anteeksi, mutta minulle jäi epäselväksi, että miksi sitten haluaisit matkustaa. :mitvit:

Pakettimatka voisi olla varmaan ihan hyvä ratkaisu. Niissä on muitakin suomalaisia, niin voit aina kysyä heiltä tarpeen tullen apua. Lentokentällä menet ensin lentoyhtiösi lähtöselvitystiskille tai lähtöselvitysautomaatille (joita on kenttien auloissa). Kentän aulassa olevasta sähköisestä lentotaulusta näet oman yhtiösi tiskin numeron. Jos tiskiä ei ole, niin näpyttelet automaattiin lentosi varausnumeron tai skannaat henkilötodistuksesi (esim. passin). Usein voit siinä kohtaa myös valita istuinpaikkasi koneessa, jos et ole sitä jo aiemmin tehnyt. Jos sinulla on ruumamatkatavaraa (eli suurempia matkalaukkuja) jätät ne lähtöselvitystiskin vieressä olevalle hihnalle, joka näyttää laukkusi painon. Lentoyhtiöillä on matkalaukkujen painorajoituksia, joten jos laukkusi painaa liikaa, joudut maksamaan lisämaksuja, ellet olet maksanut niitä halvemmalla jo lentoa tilatessasi (suositeltavaa, jos tietää etukäteen, että laukku tulee painamaan liikaa). Jos saat lähtöselvityskortin automaatista, joudut sen jälkeen viemään ruumamatkatavarasi lentoyhtiösi Baggage drop -pisteeseen.

Kun sinulla on lähtöselvityskortti ja matkatavarasi on lähtöselvitetty, suuntaat turvatarkastukseen. Siihen mennessäsi sinulla ei saa olla mukana mitään nestemäistä ainetta (juomat, hammastahna, hajuvedet, voiteet, pakasteet), jonka alkuperäiseen pakettiin mahtuu yli desi (100 ml). Kaikki alle tai tasan desin "nesteesi" sinun tulee olla laittanut suljettavaan läpinäkyvään korkeintaan yhden litran pussiin (esim. Minigrip), joka laitetaan turvatarkastuksessa erilliselle "tarjottimelle", jollaiselle myös esimerkiksi vyösi, kannettava tietokoneesi, rannekellosi ja päällysvaatteesi tulee laittaa. Kun kaikki tavarasi on laitettu näille tarjottimille, kävelet turvatarkastusportin lävitse (vain kun siinä palaa vihreä valo). Jos portti piippaa tai turvatarkastaja päättää tehdä satunnaistarkastuksen, sinulle tehdään henkilötarkastus, jossa sinua pyydetään nostamaan kätesi sivuille. Sinut tarkastetaan sekä etu- että takapuolelta. Jos sinusta tai matkatavaroistasi ei ole löytynyt mitään epäilyttävää, saat pukea vyösi ja pakata käsimatkatavarasi mukaasi.

Sitten siirryt lentoaseman "puhtaalle puolelle", jossa voit tehdä ostoksia ja nauttia kahviloiden antimista (näistä voit toki nauttia myös "likaisella puolella"). Noin 30 minuuttia ennen lennon lähtöä on hyvä siirtyä lähtöporttisi luokse. Usein boarding eli koneeseen siirtyminen alkaa noin 15 - 20 minuuttia ennen ilmoitettua lähtöä. Portilla näytät lähtöselvityskorttisi ja astut koneeseen. Helsinki-Vantaan lentoasemalla porteilta, joissa on kirjain (esim. 24A), on yleensä kuljetus lentokoneelle linja-autolla.

Saavuttuasi kohteeseen kävelet muiden matkailijoiden perässä sille matkatavarahihnalle, joka lennollesi sähköisissä ilmoitustauluilla ilmoitetaan.

Hotelliin tullessasi sanot vaan respassa, että I have a reservation under the name *Rouskun oikea nimi*. Jos se tuntuu vaikealta, niin ojennat vaan heille passisi. :mrgreen:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Pete kirjoitti:^^ Anteeksi, mutta minulle jäi epäselväksi, että miksi sitten haluaisit matkustaa. :mitvit:
Ei mitään anteeksipyytelyn aihetta! No vaikka siksi, kun (melkein) kaikki niin kovasti kehuvat sitä matkustamista ja hinkuvat sitä aina uudelleen, niin ehkä minunkin pitäisi kokeilla, pidänkö siitä.

Perehdyn ohjeeseesi tarkemmin, kun olen leiponut mustikkapiirakan. Siinä saattaa olla juuri sellaista tietoa, jota tarvitsen.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ensimmäinen kysymys: Kuka ne kaikki tarjottimet kantaa? Saako sitten olla henkselit, jos vyöstä on pakko luopua? Vai pitäisikö riisua yksin tein housunsakin siihen tarjottimelle ja marssia tarkastukseen pikkupöksyissä? Ja miksi juuri vyö on se riisuttava vaatekappale? (Ohoh, tuli vähän useampi kysymys sitten.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33082
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Tarjottimet ovat turvatarkastusalueen alussa pöydällä. Työnnät itse ne pöydän rullia pitkin ensimmäisen virkailijan kohdalle, joka sitten työntää ne läpivalaisulaitteen läpi. Hänelle sinun tulee myös näyttää lähtöselvityskorttisi (joskus kortti esitetään jo ennen varsinaista turvatarkastusaluetta). Henkseleitä ei yleensä pyydetä ottamaan pois. Vyötäkään ei ainakaan minun aikanani pyydetty ottamaan pois, jos solki oli kovin pieni. Vyö pyydetään poistamaan, jottei sen metallisoljesta aiheutuisi turhaa piippausta turvatarkastusportilla. Joillakin lentokentillä pyydetään ottamaan myös kengät pois (koska monissa kengissä on metallitukia). Taskut pitää toki tyhjentää.

Jos sinulla unohtuu vaikka vesipullo laukkuusi, niin laukun tultua läpivalaisulaitteen läpi sinua pyydetään avaamaan laukku ja turvatarkastaja tarkastaa laukun sisällön ja saattaa laittaa laukun ja sisällön erikseen uudestaan läpivalaisulaitteen läpi. Tässä kohtaa sinulta kysytään, haluatko laittaa nesteen jossakin laukussa ruumaan, juotko nesteen (alkoholia lukuun ottamatta) vai laitetaanko se roskiin. On myös hyvä muistaa, ettei saksia (tai muita pitkiä teräviä esineitä ilman lupaa) saa kuljettaa käsimatkatavarassa.

Lisäksi piti lisätä, että niitä läpinäkyviä suljettavia litran pusseja saa ilmaiseksi ainakin Helsinki-Vantaalla turvatarkastuspisteen edestä.
Riskinä seniorilaumat

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1151
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja pmama »

Suosittelen aloittelijalle lämpimästi Aurinkomatkojen valmismatkaa. Siellä on suomenkieliset oppaat heti lentokentällä että myös siellä ulkomailla lentokentällä ja hotellissa.

Toinen vaihtoehto on ottaa mukaan kokenut matkustaja ja seurata hänen ohjeitaan. Itse aloitin matkailun 15-vuotiaana kielikurssilla ja sitten on tullut kokeiltua kaikenlaista.Kokemus opettaa parhaiten. Itse otan mukaan usein yhden kielitaidottoman, joka haluaa matkustaa ja on ollut kerta kaikkiaan tyytyväinen ideoihini (ratikat, bussit, metrot ja taidemuseot sun muut).

Usein matkustaa haluavat ne, jotka muutenkin ottavat selvää asioista etukäteen ja ja kohteessa sanovat: joo mä oon googlettanu tän paikan, tästä käännytään vasemmalle...

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Violette »

Minulla olisi kysymys kaikille teille matkaajille! Minkälaisista matkoista tykkäätte? Tarkoitan, että millä perusteella valitsette matkakohteenne - haluatteko nähdä luontoa, kaupunkeja, kulttuuria, arkkitehtuuria tms. vai haluatteko vain maata rannalla? Haluatteko tutustua paikalliseen kulttuuriin vaiko vain hengata muiden suomalaisten kanssa? Millainen matka on juuri sinua varten - mikä taas ei? Vai kelpaako ihan mikä vaan? Onko kiva aina palata vanhojen tuttujen pariin vai pitääkö aina mennä jonnekin, jossa ei ennen ole käynyt?
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

^ Haluan nähdä paikalliset pakolliset turistinähtävyydet, mutta keskittyä kuitenkin enemmän etsimään "aitoja" fiiliksiä kaupungista. Siksi ravintoloissa ja baareissa välttelen turistien suosimia paikkoja. Haluaisin, että minulla oli runsaasti aikaa myös pyöriä vapaasti kohteessa katsellen ympärilleni ja ajella esimerkiksi paikallisilla raidejoukkoliikennevälineillä päämäärättömästi. Museoita ja muita käyn mielelläni katselemassa. Ihannekohde on siis kaupunki. Luonto ei minua kiinnosta. :sorivaan: Ehkä saatan juuri käydä katsomassa jotakin luontokohdetta kerran, mutta en todellakaan kaipaa päiväkausia kestävää puiden katselua. Rantalomista en ole kiinnostunut myöskään. Preferoin paikkoja, joissa en ole ennen käynyt. Lisäksi haluan matkustaa yksin.
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Minähän en siis ole matkustanut, mutta kuvittelisin, ettei näkeminen ole minulle kovin tärkeää. Senhän voi hoitaa netitsekin. Sen sijaan olisin kiinnostunut hajuista ja tuntoaistimuksista ja syömisestä ja juomisesta :ruokaa:. Yksi suomalainen voisi olla tukena ja turvana, mutta suuremmassa suomalaislössissä hengailuun en koe tarvetta. Ei silti, ulkkaritkin saisivat pysytellä etäällä. Auringonotto ja bilettäminen eivät ole juttujani Tampereellakaan, joten miksi harrastaisin niitä muuallakaan? Paikallisilla joukkoliikennevälineillä ajelu sen sijaan voisi sopia minunkin matkaohjelmaani.

En oikein tiedä, voiko yhdellä matkalla kummemmin tutustua paikalliseen kulttuuriin. Tuntuu, että sitä varten pitäisi asua maassa ainakin puoli vuotta ja mielellään pidempäänkin. Miellän kulttuurin pitkälle tapakulttuurina, en joskus muinoin rakennettuina pömpeleinä. Luontokohde taas ajatuksenakin on minusta jotenkin omituinen - luontoahan on kaikkialla, joten kaikki on luontokohdetta.

Ehkä yhteenlaskettuna haluaisin aistia ihan tavallista elämää monipuolisesti ja niin ettei kukaan tule häiritsemään. Mieluiten vielä niin, ettei tarvitse ajatella mitään.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33082
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Violette kirjoitti:Minulla olisi kysymys kaikille teille matkaajille! Minkälaisista matkoista tykkäätte? Tarkoitan, että millä perusteella valitsette matkakohteenne - haluatteko nähdä luontoa, kaupunkeja, kulttuuria, arkkitehtuuria tms. vai haluatteko vain maata rannalla?
Haluan ehdottomasti kuulla paikan historiasta. Turistinähtävyyksistä haluan nähdä vain ne, jotka ovat elämyksiä (esim. Schönbrunn Wienissä) tai maailmankuuluja ja siten yleissivistykseen kuuluvia. Pelkkä rannalla makaaminen ei ole ollenkaan minua varten. Tapanani on ostaa jokaiselta reissulta muistoksi maan lippu, mikä on osoittautunut joissakin paikoissa vaikeaksi (esimerkiksi Teneriffalta oli vaikea löytää Espanjan lippua).

Itse kaavailen Taiwanin matkaa helmikuuksi, jolloin siellä on lomakausi. :surrur: Tarkoitus olisi viettää aikaa ainakin Taipeissa ja Tainanissa, jossa ystäväni asuu.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
janskujep
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Heinä 2013, 17:24
Paikkakunta: Utrecht (Helsinki)

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja janskujep »

En ole käynyt Ruotsia pidemmällä, mutta jos joskus menisin johonkin maahan käymään niin tykkäisin nähdä nähtävyyksiä ja tutustua paikalliseen kulttuuriin, varmaan ruokakulttuuri kiinostaa eniten itseäni. :ruokaa: Toki joukossa pitäisi olla myös ihan vain hengailua jossain mukavassa paikassa. Yksin en siis haluaisi matkustelemaan lähteä.

Lisäksi jostain syystä mua kiinnostaa eniten nämä pikkuvaltiot kuten juuri nämä Monacot, Liechtensteinit ja San Marinot ym. Ehkä ne pienen kokonsa takia vaikuttavat niin symppiksiltä! <3

Avatar
The_Sipi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8765
Liittynyt: 24 Touko 2006, 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja The_Sipi »

Itse tykkään kierrellä matkakohteita sinne tänne, enkä puhu pelkistä nähtävyyksistä, vaan itse kohteita ylipäätään eli esim. kaupungeissa itse kaupunkia kortteleineen ja kaupunginosineen. Suhteellisen spontaanisti vieläpä niin, etten kauheasti katsele ensimmäisinä päivinä turistioppaista, mitä siellä on, vaan löydän mitä löydän ja menen summamutikassa sinne tänne. Esim. Viisu-Oslossa ollessani muistan, kuinka olin silleen, että "kävelenpä kadun päähän ja käännyn (korttelin toiselta puolelta) takaisin, mutta sitten näinkin poikkikatujen päässä jotain mielenkiintoista, suuntasin sinne ja näin kävelymatkat pitenivät suuresti. Nähtävyydet ovat tulleet eteen, jos ovat olleet tullakseen. Jos oon tyyliin viikon reissussa, niin sitten muutamana viimeisenä päivänä, kun kaupunki on tullut vähän tutummaksi, vois kuikuilla, josko nähtävyysluetteloissa olisi jotain todella mielenkiintoista. Sinne tänne sompailusta johtuen olen myös vähän omatoimimatkaajasielu eli liikun mielelläni yksin, varsinkin jos paikka on meikäläiselle ihan uusi. Muiden kanssa liikkuessa pitäisi kuitenkin tehdä niitä kompromisseja tai sitten vaan erkaannuttava eri porukoiksi, kun eri ihmiset haluaa eri paikkoihin. Onhan seurassa omatkin puolensa, mutta pääosin näin.

Saattaa olla loppuvuodesta jokin rantalomakohde määränpäänä, mikä ei hirveästi innostaisi, mutta sellaisen toiveen pistin asiaa eteenpäin vieville tahoille, että olisi sellainen paikka, jossa olisi jotain muutakin tekemistä kuin pelkästään rannalla makoilu. Se kun ei ole oikein munkaan juttu. Rantaloma voisi miellyttää enemmän, jos olisi ensin pari viikkoa näännyttänyt itsensä kävelemällä kaupunkikohteissa (esim. suunnittelemani viikko Madridissa, viikko Barcelonassa -kierroksen jälkeen), mutta yksinään vähän tylsää. Seura ja matkan syy on puoltaisivat molemmat kuitenkin sellaiseen lähtemistä, joten jos toteutuu, niin saatanpa hyödyntää tilaisuuden, vaikka itse omat kulut maksaisinkin.

Lomakohteissa voi syödä pikaruokaravintoloissa tai hakea sapuskaa hotelliin, ei minua ruokakulttuuri kiinnosta pätkääkään, kun muutenkin syön vain nälän poissa pitämisen vuoksi, en lähes olemattoman nautinnon vuoksi.
Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, causing lots of calluses on his feet. He also ate very little, which made him frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him... A super calloused fragile mystic hexed by halitosis.

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1151
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja pmama »

minä haluan useimmiten eri kohteeseen. Minua kiinnostaa paikan historia, kulttuuri ja ihmiset. Joskus myös luonto. En ole mikään rannalla makoilija, mutta perheen kanssa matkustaessa joskus sekin tulee eteen. Paras tietysti jos paikassa olisi sekä ranta, luonto ja kulttuuria.

Voisin mainostaa oikein hyvänä kohteena Kroatiaa, halpa eikä liikaa turisteja. Meillä oli vuokra-auto ja pääsimme liikkumaan pidemmälle. Mikä oli hyvä, sillä rannikolla heinäkuussa oli joka päivä 36 astetta,illaksi viileni 31:een. Autossa oli näet ilmastointi ja se oli se hyvä juttu.

Olimme 4 yötä Splitissä, ihana Trogir-kaupunki, Plitvicen puisto ja tietysti saaret. Siirryimme uutta moottoritietä pitkin Dubrovnikiin. Splitissä oli halpa apartemento, Dubrovnikissa otimme aika kalliin 3 huoneen asunnon, mutta kyllä kannatti, oli näet aika hulppea. Dubrovnikissa emme tarvinneet autoa, koska bussit kulki hyvin ja historiallisessa kaupungissa riitti nähtävää. Rannat oli kivoja, aika monessa paikassa oli musiikkia, vähän semmoinen beach party-fiilis.

Kreikka on perheemme ehdoton ykköskohde, mutta suosittelen Kroatiaa köyhänmiehen Kreikkana. Luontoa, rantaa ja kulttuuria.

Minulle tärkeää matkalla on myös paikallisten ruokien kokeilu. Muistan usein parhaiten matkoilta ruokailukokemukset. Kroatian yllätys oli ajvar-paprikasäilyke. Tosi hyvää kaiken ruuan kanssa, mutta erityisesti grilliruuan kanssa. Sitä saa täältä Lahdesta ainakin turkkilaisesta kaupasta.

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

Minä olen ensisijaisesti kaupunkilomailija, vaikka luontokin kiinnostaa. Hyvä yhdistelmä on se, että tekee kaupunkikohteesta päiväretken jonnekin luontokohteeseen (kuten Sarajevosta Skakavacin vesiputousta katsomaan vuoristoon tai jotain vastaavaa). Kaupungeissa kiinnostavat sekä nähtävyydet, etenkin jos niissä ei ole valtavia turistimassoja, että etenkin miljöö ja arkielämä. Kulttuuriakin voi olla, esim. oopperaliput ovat melkein kaikkialla halvempia kuin Suomesssa. Museoista pidän, mutta kohtuullisesti kerrallaan nautittuna tai sadepäivien kohteena. Parasta on usein ihan vain kaupungilla kävely, istuskelu rantabulevardilla tai jossain puistossa sekä tietenkin mukavassa ravintolassa syöminen ja juominen samlla ympäröivää vilskettä seuraten.

Ruokailu on yksi suurista nautinnoista matkoilla, vaikka joskus hyvän ravintolan löytäminen voi olla haasteellista. Kahdestaan matkustettaessa vielä onnistuu, mutta mitä useampi on reissussa, sitä varmemmin kaikille sopivan ravintolan löytäminen muodostaa onglemia - ainakin jos mukana on yksikin kasvissyöjä (Itä- ja Keski-Euroopassa voi olla todella vaikeaa eikä se näyttänyt Lontoossakaan ihan helpolta, vähintään vaihtoehdot ovat todella minimaaliset monissa ruokalistoissa).

Rantaloma on aivan mahdoton ajatus minulle, en kestä ajatusta maata lomalla paikallaan tekemättä mitään. :mrgreen: Ajatus ahdistaa vielä enemmän, jos kohteena olisi sellainen matkaesitteiden perusrantalomakohde, jonka ranta on täynnä vieri vieressä itseään paahtavia turisteja. :shock: Kun en pidä kovin kuumastakaan, niin ei siis rannalle - muuta kuin Itämeren alueella pariksi tunniksi kerrallaan. Kaupungeissakin toivon aina, ettei olisi kovin kuumaa, se kun tekee kävelystä uuvuttavan. Muuten minusta on kiva liikkua paljon jalkaisin, näkee paljon enemmän kuin metrossa - suurkaupungeissa vain on pakko hyödyntää metroverkkoa, kun kohteet ovat niin laajalla alueella. Julkisissa liikennevälineissä on kyllä oma hohtonsakin, pyrin joka maassa liikkumaan junalla.

Haluan nähdä uusia kohteita, mutta haluaisin myös palata lähes kaikkiin, mikä tietysti on mahdoton yhtälö. Keräilijäluonteelleni ominaisesti tavoitteena on käydä kaikissa Euroopan maissa ja kaikissa niiden pääkaupungeissa, aika pitkälti tuo tavoite onkin jo toteutunut. Parhaat kohteet kyllä löytyvät useimmiten pääkaupungin ulkopuolelta.Saksa on siitä hassu maa minulle, että olen käynyt siellä tosi monessa kohteessa, mutta en vielä koskaan nykyisessä pääkaupungissa.
pmyllyma kirjoitti:Kreikka on perheemme ehdoton ykköskohde, mutta suosittelen Kroatiaa köyhänmiehen Kreikkana. Luontoa, rantaa ja kulttuuria.
Kroatiaa voin minäkin suositella kaikille, myös hyvin vähän matkustaneille. :peukku: Sieltä löytyy kaikkea rannoista vuoristoon ja upeisiin kaupunkeihin. En kyllä nimittäisi sitä köyhän miehen Kreikaksi, voittaa minusta Kreikan aivan kirkkaasti, vaikka Kreikkaakin toki pidän ennen muuta antiikin historian vuoksi kiinnostavana.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Mitä kieltä suosittelemassanne Kroatiassa osataan puhua turistin tarpeisiin? En kuitenkaan opi pikapikaa paikallista kieltä sen enempää kuin että pääpiirteissään saan ravintolan ruokalistasta tolkkua.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja skidi »

Rousku kirjoitti:Mitä kieltä suosittelemassanne Kroatiassa osataan puhua turistin tarpeisiin? En kuitenkaan opi pikapikaa paikallista kieltä sen enempää kuin että pääpiirteissään saan ravintolan ruokalistasta tolkkua.
Turistienglannilla, elehtimisellä ja hämmentyneillä ilmeillä pärjää vallan mainiosti :joojoo:
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Violette »

Pete kirjoitti:Tapanani on ostaa jokaiselta reissulta muistoksi maan lippu, mikä on osoittautunut joissakin paikoissa vaikeaksi (esimerkiksi Teneriffalta oli vaikea löytää Espanjan lippua).
Minä yritin etsiä Kanarialta Kanariansaarten lippua mutta en löytänyt :niinpa:

Voisin ehkä itsekin vatsata. Itse en ole ollenkaan ns. löhölomatyyppiä, eli haluan matkustaa paikkoihin jossa on jotain tekemistä ja/tai nähtävää. Vihaan auringonottoa, joten rannat eivät kiinnosta - jos matkustan paikkaan, jossa sellaisia on, saatan käydä yhtenä päivänä uimassa mutta aamusta iltaan minua ei rannalle todellakaan saa. Tylsää. En myöskään tykkää liian kuumasta ilmasta.

Pidän kaupungeista, mutta aivan erityisesti minua kiinnostavat hienot luonnonnäkymät. Erityisesti fanitan tulivuoria ja tuliperäisyyttä. Jos jossain on mahdollista nähdä eläimiä, niin ehdottomasti sinne :ihana: Ja ehdottomasti haluan matkallani myös nähdä, miten paikalliset ihmiset elävät. Tykkään esim. käydä paikallisissa ruokakaupoissa ja toreilla ihmettelemässä. :mrgreen: Toisaalta en varsinaisesti karsasta ns. turistirysiä jos paikassa sellaisiakin on - kunhan koko loma ei mene niissä. Historia kiinnostaa myös ja jos jotain mielenkiintoisia museoita on, käyn mielelläni niissä. Se on aina kivaa jos voi oppia jotain uutta ja laajentaa maailmankuvaansa.

Uusia paikkoja on kiva nähdä, mutta jotkut reissut ovat jääneet niin pahasti kesken - eli on jäänyt jotain näkemättä - että palaan paikkaan mielelläni. Toisaalta on myös ihan hauskaa palata jo osittain tuttuun paikkaan ja katsoa, miten se on muuttunut - jos on. :joojoo:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja itikka »

Itse nautin eniten itselleni uusista kohteista ja maista. Historialliset paikat, vaikuttavat rakennukset ja upeat luonnonmaisemat ovat plussaa. Paikalliseen kulttuuriin tutustun mieluiten historian ja arkkitehtuurin kautta, mutta suurin intohimoni matkoilla on kokea paljon paikallisuudesta ruuan ja juoman avulla. Pitkään toin matkamuistoksi matkoilta paikallisen ruokakirjan, mutta viime aikoina olen lipsunut tästä, koska kotona kirjoille on ollut vähän käyttöä. Paikallisista ihmisistä en niinkään ole kiinnostunut ja harvemmin siis eksyn pieniin paikallisiin kievareihin/pubeihin/tapaamispaikkoihin höpisemään paikallisten kanssa.

Nautin lämmöstä, mutta rannalla en jaksaisi maata useampaa päivää peräkkäin. En myöskään kierrä museoita enkä teattereita/konsertteja/jne. kuin poikkeustapauksissa. Muu erikoinen aktiviteetti on sen sijaan hauskaa matkoilla (kuten paragliding, zip-lining tai esim. snorklaus). Lisäksi kävelyretket mielenkiintoisissa maisemissa on perinteistä matkaohjelmaa vanhoissa kaupungeissa tai sitten muussa nähtävyyskohteissa, kuten Peten mainitsemassa Schönbrunnin linnassa, Berliinin eläintarhassa, Roomassa, joka itsessään on museota kortteli korttelilta, Pompeijissa tai Lontoon Hyde Parkissa.

Paikallani en viihdy kauhean kauan ja matkaohjelmaan kuuluukin yleensä vuokra-auto ja/tai risteily. Kun lähden reissuun, niin kierränkin useamman paikan samalla matkalla. Olen mukavuudenhaluinen, ja matkavälineeseen ja majoitukseen pitää kuulua ilmastointi. Lisäksi olen orpo ilman nettiä ja lämpimässä tykkään uida paljon, joten uima-altaan tulee olla lähellä.

Tälläisiä on minun toivelomani. 
:peukku:
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

skidi kirjoitti:Turistienglannilla, elehtimisellä ja hämmentyneillä ilmeillä pärjää vallan mainiosti :joojoo:
Hämmentyneillä ilmeillä :shock: :uujee:. Olen niiden spesialisti, kuulemma näytän yleensä juurikin hölmistyneeltä. Ehkäpä uskallan matkustaa Kroatiaan. Siitä on kyllä kaiketi hyvää vauhtia tulossa samanlainen turistirysä kuin Kreikka jo on.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

^Tämä on yksi syy lähteä pian Kroatiaan kun ei vielä ole sellainen turistirysä. Dubrovnikin vanhakaupunki on jo päivisin aivan pullollaan (risteily)turisteja, eikä paikallisia juuri näe. En siis suosittelisi sitä, vaikka upea maailmanperintökohde onkin. Sen sijaan Split on aivan loistava kaupunki: löytyy niin vanhoja rakennuksia, upea rantabulevardi kahviloineen ja ravintoloineen kuin uimarantakin aivan keskustan vierestä. Turistimäärät ihan kohtuulliset vielä. Muutenkin Split on sellainen aito elävä kaupunki, ei ulkoilmamuseo. Muita kivoja paikkoja omasta kokemuksesta ovat Pula ja Rijeka, jälkimmäisessä tosi vähän turisteja. Zadaria olen myös kuullut kehuttavan, samoin Kroatian ihania saaria.

Kroatialaiset ovat ystävällisiä, mutta pidättyviä, eivät kisko hihasta eivätkä tyrkytä mitään ostettavaa väkisin. Suomalaiset siis yleensä viihtyvät.

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1151
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja pmama »

Allekirjoitan kaiken , mitä Leonardo kirjoitti. Olisi niin paljon kerrottavaa Kroatiasta, että pitäisi perustaa oma matkablogi. Kaikki oli todella ystävällistä ja miellyttävää. Juuri se tuputtamisen puuttuminen ja kaupanteon yksinkertaisuus, ei tinkimistä ei tyrkytystä. Haluat jotain, maksat ja saat.

Tosin erikoisuuksia harrastava esikoispoikani sai Baska Vodan (enteilevä nimi) ihanasta rantakohteesta kotitekoisesta makkarapötköstä maailman hirveimmän ruokamyrkytyksen. Lievitimme sitä heti kotipolttoisella slivovitsilla, mutta sekin taisi olla virhe.

Uimisesta pitäville tiedoksi, että kivirannoilla (rocky beach) pitää olla uimatossut ettei osu merisiileen. Tossuja on myynnissä joka torilla. Snorkkelin kanssa näkee ihania näkyjä meren pohjassa, meritähtiä, merisiiliä,... en muista muuta. Vesi on maailman kirkkainta Adrian merellä.

Olen nuorena käynyt myös Sloveniassa, ja siellä oli yhtä ihanaa. :ihana:

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33082
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Taiwanin lentoliput on nyt ostettu. :kups: Kahden pysähdyksen taktiikalla matkaan. Sen verran otin varman päälle, että lennän molempiin suuntiin Cathay Pacificin koneilla ja vaihtoaikaa oli suht' mukavasti. Cathay oli valittu tänä vuonna jossakin äänestyksessä vuoden parhaaksi lentoyhtiöksi. Menomatkalla pysähdyn Milanossa ja Hong Kongissa, tulomatkalla Hong Kongissa ja Amsterdamissa. Ihan mahtavaa, että on nyt jotakin mitä odottaa! :tapu:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

Muistinpa juuri, että on jäänyt kokemukset Lontoosta jakamatta, no ehdinpä kuitenkin ennen seuraavaa matkaa. :mrgreen: Lontoo oli minulle uusi tuttavuus (ja samalla 24/40. viisukaupunki, jossa olen käynyt). Päällimmäiseksi tunteeksi jäi kaupungin valtava koko ja sekavuus. Välimatkat paikasta toiseen ovat pitkiä ja vievät tolkuttomasti aikaa, nähtävyydetkin ovat aika hajallaan. Ruutukaavan puuttuminen tekee katuverkostosta vaikeasti hahmotettavan. Metro on toki toimiva, mutta busseilla olisi ollut kiva liikkua enemmän, jos olisi ollut parempia reittikarttoja saatavissa, nyt oli vähän hakuammuntaa ja hutejakin tuli.

Kaupunkikuvaa leimaa rumien rakennusten suuri määrä, johon sodan aikaisilla pommituksilla on iso merkitys. Joukosta löytyy toki hienoja helmiäkin. Turistien määrä heinäkuussa on paikoin ahdistava, varsinkin parlamenttitalon lähettyvillä. Erityisen paljon näytti olevan kielikursseilla olevia nuoria, mikä ei sinänsä ole yllättävää. Lontoo-kortilla pääsi kätevästi ykkösnähtävyyksissä nopeammin sisään. Museoiden ja muiden nähtävyyksien hinnan osalta Lontoo oli erikoisen kahtiajakautunut: olivat joko ilmaisia tai todella kalliita. Yleisesti ottaen hintataso on Lontoossa todella korkea. Merimuseofriikkinä täytyy todeta, että National Maritime Museum oli yllättävän vaatimaton ottaen huomioon Britannian merivaltahistorian.

Englantilainen ruoka on oma lukunsa, ihan kivaa omaperäisyyttä pari päivää, mutta sitten alkaa jo kaivata ruokaa, joka maistuukin joltain (näin hivenen karrikoiden). :heh: Thamesin varrelta löytyikin mukava ranskalainen ravintola viimeiseksi illaksi. :mrgreen: Ihan vakavasti ottaen välillä tulee mietittyä, kuinkakohan pöyristyneitä ranskalaiset ovat englantilaisen ruoan kokemuksistaan. :roll:

Liikenne aiheuttaa harmaita hiuksia ja vähältä piti -tilanteita joka päivä. Juuri kun luulee tottuneensa vääränpuoleiseen liikenteeseen, tulee jokin yllättävä tilanne ja on jäädä auton alle. Onneksi nämä päivät selvittiin muutamalla säikähdyksellä ja monella huvittuneella olotilalla pään pyöriessä kuin pöllöllä. :rofl:

Sää oli perienglantilaisen vaihteleva: sadetta ja auringonpaistetta vuorotellen ja nopeallakin vaihtelulla. Lämmintä oli mukavasti, hellelukemissakin käytiin. Erityisen mukavaa oli, kun laivamatkalla Hampton Courtista (jonka linna oli erittäin mielenkiintoinen ja puistot upeita)Thamesia pitkin takaisin keskustaan saatiin nauttia koko päivän jatkuneesta hienosta säästä aina viime metreille saakka, kunnes sadekuurot taas alkoivat.

Kaikinpuolin mielenkiintoinen kaupunki, jossa näkemistä riittäisi moneksi kertaa. Ei Lontoo omien ykkössuosikkien joukkoon noussut, mutta ihan mielellään sinne joskus uudestaankin lähtee. :joojoo:

Vastaa Viestiin