Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Euroviisut 2015 Wienissä

Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

*****
40
15%
****
23
9%
***
33
13%
**
36
14%
*
132
50%
 
Ääniä yhteensä: 264

Avatar
Axell
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2400
Liittynyt: 13 Kesä 2013, 09:55
Viesti:

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Axell »

Ei kyllä innosta tämä minua. :eiei: Yleensäkään en punkista pidä tyylinä. Se että otetaan kantaa asioihin on minusta ok, mutta punkin musiikillisista elementeistä en pidä. En voinut esimerkiksi sietää Pollapönkkiä.
Ja tässä tapauksessa laulutaito ei ole ainakaan aiempien kappaleiden perusteella kovin hyvä, mikä on mielestäni kuitenkin ihan oleellinen asia varsinkin, kun lauletaan livenä. Tämän voitto olisi kappaletta kuulematta yhtä paha katastrofi kuin mitä olisi ollut Stigin tai Eläkeläistten voitto aikoinaan. :draamaa:
Toivoisin kuitenkin, että tämä kappale yllättäsi minut positiivisesti.

Avatar
Subculture
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3677
Liittynyt: 30 Huhti 2004, 12:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Subculture »

En tiedä miten historiatietoisia Kurikat ovat, mutta yksi punkin vastareaktioita olivat mammuttimaiseksi kasvaneet progebiisit, jotka kestivät jopa yli 15 minuuttia (noin vinyyliformaatin yksi puoli, jotku jatko b-puolellekin).

Ramonesin ekat keikat kesti vartin ja siinä ajassa ne veti kahdeksan biisiä. Ramojen eka levy kestää 29 minuuttia ja siinä oli 14 biisiä.

No, sen sijaan Sex Pistolsin Never Mind the Bollocksissa melkeen kaikki biisit on kuin nakutettu 3 minuutin viisumuottiin. :heh:

Avatar
capsLOCK
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1351
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 23:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja capsLOCK »

Kuuntelin hieman tuota aiempaa tuotantoa ja en kyllä tykännyt yhtään. :eiei:
Odotan siis mielenkiinnolla tätä kilpailukappaletta, haluan yllättyä, mielellään positiivisesti.
Aina mun pitää käydä suihkussa

Viisufani
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4002
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 17:59

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Viisufani »

WildDance kirjoitti:Miten ihmeessä tämmönen on päässyt jatkoon? Kappale lienee hirveä.
Ihmettelen vain yhtä oleellista asiaa. Miksi kysellään, "miten päässyt jatkoon?", ja sanotaan, että "lienee hirveä kappale". Eihän näitä lauluja ole vielä edes voinut kuunnella, ja ollaan etukäteen moittimassa. Ei ole kovin reilua.
Paremman maailman puolesta.

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7501
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Viisufani kirjoitti:
WildDance kirjoitti:Miten ihmeessä tämmönen on päässyt jatkoon? Kappale lienee hirveä.
Ihmettelen vain yhtä oleellista asiaa. Miksi kysellään, "miten päässyt jatkoon?", ja sanotaan, että "lienee hirveä kappale". Eihän näitä lauluja ole vielä edes voinut kuunnella, ja ollaan etukäteen moittimassa. Ei ole kovin reilua.
Ei ole reilua minunkaan mielestä :lohduton:
Žvižej fucked up the solo

phale
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 591
Liittynyt: 23 Touko 2006, 06:39

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja phale »

towel+1964- kirjoitti:en halua katsoa sekavasti hoilottavaa ja reuhovaa "punk"-ryhmää jonka ainoa meriitti on jäsenten kehitysvammaisuus
Minä luulin että Pertti Kurikan nimipäivien meriittejä olivat oivaltavat sanoitukset, menevät kappaleet ja karismaattinen esiintyminen, mutta ehkä puhuitkin jostain toisesta yhtyeestä. :mitvit:

OSKY98
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 220
Liittynyt: 05 Touko 2013, 20:27

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja OSKY98 »

En aio antaa ennen lopullista tuomiota kappaleesta kun kuulen sen, mutta ei tällä nyt nimensä, kappaleen pituutensa eikä ilmeisesti sanoituksenkaan osalta yhtään positiivista asiaa. Punk ei myöskään ole omaan makuuni, joten kappale tuskin tulee olemaan mieleeni.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Happy »

Viisufani kirjoitti:
WildDance kirjoitti:Miten ihmeessä tämmönen on päässyt jatkoon? Kappale lienee hirveä.
Ihmettelen vain yhtä oleellista asiaa. Miksi kysellään, "miten päässyt jatkoon?", ja sanotaan, että "lienee hirveä kappale". Eihän näitä lauluja ole vielä edes voinut kuunnella, ja ollaan etukäteen moittimassa. Ei ole kovin reilua.
on se sillä tavalla reilua että jos on kuunellut kyseisen yhtyeen monia kappaleita ja on tullut siihen tulokseen ettei pidä yhdestäkään kappaleesta, niin miks Umk-biisi olis sit muusta tuotannosta poikkeava?
Kyl ennakkoodotuksia saa olla puolesta sekä vastaan, ja jokaisella saa olla omat mielipiteensä :joojoo:
Never miss a good chance to shut up.

Viisufani
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4002
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 17:59

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Viisufani »

En ole mielipiteitä pyrkinytkään kieltämään, Happy. Itse kappaletta kun ei ole kuullut, niin miten sitä voi arvioida? Ei mitenkään. Toki ennakko-odotuksia voi muodostaa artistin/bändin aiemman tuotannon perustella. Se ei ole sama asia kuitenkaan kuin kilpailukappaleen arvioiminen. Ne ovatkin kaksi eri asiaa.

Jos arvioi UMK-kilpailijoiden kilpailukappaleita siten, että vertailee niitä kilpailijoiden aiempaan tuotantoon, ei tuolloin arvioi UMK-laulua omana "itsenäisenä" kappaleena. Kun puhuit jokaisen mielipiteestä, Happy, niin sanon, että mielestäni UMK-laulut, kuten sitten Euroviisutkin olisi loogisinta arvioida ihan omina "itsenäisinä" kappaleina. Mutta kukin arvioi tavallaan. Minä ainakin arvioin UMK-laulut ja Euroviisut ilman vertailua artistin/bändin aiempaan tuotantoon. Tämä sen vuoksi, että mielestäni kyse on nimenomaan UMK-laulujen tai Euroviisujen paremmuudesta, ei siitä, minkälaista tuotantoa artistilla/bändillä on aiemmin ollut. Eikä kyse ole Euroviisuissa siitä, kenen artistin/bändin (Euroviisuihin osallistuvan) euroviisu on paras verrattuna hänen/heidän aiempaan tuotantoon, vaan siitä kenen osallistujan euroviisu on paras omana itsenäisenä kappaleena.
Paremman maailman puolesta.

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »


Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11303
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

No voi huoh. :roll: Ehkä Suomen pitäisi tosiaan lähettää PKN sinne Wieniin, jotta saatettaisiin vihdoin päästä pois tästä protestihenkisimmällä viisulla pärjää -kuplasta. Kävihän Virokin hakemassa 2008 protestibiisillään muutaman säälipisteen Belgradista ja lähetti seuraavana vuonna puolestaan yhden parhaimmista viisuistaan (sama koskee esim. Israelia 2007-2008), ehkä Suomellekin voisi käydä samoin?

Ja tämän sanon nyt ottamatta mitään kantaa PKN:n kisabiisiin. Ärsyttää vaan nuo tuossakin artikkelissa esitetyt perustelut, joita sai kuulla ihan riittämiin jo vuonna 2010.
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Ekaa kertaa kuuntelin tätä bändiä äsken ja 20 sekuntia sitä räminää riitti kitoos.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Taidan sitten olla tosi perus suomalainen, koska olen samaa mieltä siitä, että 2010 olisi ehdottomasti pitänyt lähettää Eläkeläiset, 2012 Stig ja todennäköisesti tänä vuonna PKN. :ylppis:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Samiasd
Press
Press
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

TomppaJr kirjoitti:2010 olisi ehdottomasti pitänyt lähettää Eläkeläiset, 2012 Stig
:nohyi:
Terasbekoni kirjoitti:No voi huoh. :roll: Ehkä Suomen pitäisi tosiaan lähettää PKN sinne Wieniin, jotta saatettaisiin vihdoin päästä pois tästä protestihenkisimmällä viisulla pärjää -kuplasta. Kävihän Virokin hakemassa 2008 protestibiisillään muutaman säälipisteen Belgradista ja lähetti seuraavana vuonna puolestaan yhden parhaimmista viisuistaan (sama koskee esim. Israelia 2007-2008), ehkä Suomellekin voisi käydä samoin?

Ja tämän sanon nyt ottamatta mitään kantaa PKN:n kisabiisiin. Ärsyttää vaan nuo tuossakin artikkelissa esitetyt perustelut, joita sai kuulla ihan riittämiin jo vuonna 2010.
Täysin samaa mieltä. Minä ainakin toivon, että Suomi lähettää ennen kaikkea hyvän kappaleen eikä bändiä vain erilaisuudensa vuoksi.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4897
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja toivo »

Eli jotkut ovat odotetusti jo leipomassa tästä voittajaa ja toiset inhoavat biisiä jo nyt, vaikka koko kappaa ei ole edes kuultu.

Tuo rumba lehden ylistys PKN :ä kohtaan kertoo paljon siitä kuinka vähän ymmärtävät euroviisuista (tai en tiedä ymmärränkö itsekään täysin viisuja). Eihän se Irlannin kalkkunakaan menestynyt, vaikka oli ensimmäinen kalkkuna euroviisuissa tai tuskin Lordikaan olisi voittanut, jos olisi ollut jollain huonomalla biisillä kuin HRH. Tai Concita Wurst laulamassa jotain valentina monetan maybe viisua? Kokonaisuus ratkaisee, eikä esiintyjien epänormaalius.

.. Pertti Kurikan Nimipäivät on hyvä valinta viisuihin, jos biisi ja live-esitys on hyvä ja paras tämän vuoden ehdokkaista. Muuten kehitysvammaisten lähettäminen viisuihin tuntuu vain erikoisuuden tavoittelulta (koska semmoista ei ole viisuissa ennen nähty), vaikka oikein sympaattisen oloinen yhtye onkin.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Terasbekoni kirjoitti:Kävihän Virokin hakemassa 2008 protestibiisillään muutaman säälipisteen Belgradista
OT, mutta eikös niistä kahdeksasta seitsemän ollut suomalaisten naapuriääniä? Ja se yksi tuli arvatenkin umpihumalaisilta moldovalaisilta.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Rousku kirjoitti:
Terasbekoni kirjoitti:Kävihän Virokin hakemassa 2008 protestibiisillään muutaman säälipisteen Belgradista
OT, mutta eikös niistä kahdeksasta seitsemän ollut suomalaisten naapuriääniä? Ja se yksi tuli arvatenkin umpihumalaisilta moldovalaisilta.
Jep Suomi antoi 7 pinnaa, pitihän ne antaa kun sentään siniristilippu liehui esityksessä..
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Rousku kirjoitti:
Terasbekoni kirjoitti:Kävihän Virokin hakemassa 2008 protestibiisillään muutaman säälipisteen Belgradista
OT, mutta eikös niistä kahdeksasta seitsemän ollut suomalaisten naapuriääniä? Ja se yksi tuli arvatenkin umpihumalaisilta moldovalaisilta.
Kyllä, seitsemän pistettä Suomelta ja yksi Moldovalta. :joojoo: Ihme, että joku muu lisäkseni muisti tuon yhden pisteen tulleen juuri Moldovalta. :shock:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Jos nyt jotain itse biisistä sanon sitä kuulematta, niin pidän nimestä :joojoo:. Ei mitään lovea tai sydäntä tai freetä tai tähtiä.

Punk ei oikein ole lajityyppini, mutta kuunnellaan nyt ensin. Koska Eläkeläiset ei päässyt Suomen edustajaksi, ei välttämättä pääse myöskään PKN. Jos pääsee, niin asettuu väistämättä kategoriaan "yhdet lähettää mummoja ja toiset Pelastusarmeijan ja kolmannet parrakkaan transun, niin nämä nyt sitten kehareita ja mitähän seuraavaksi", oli musiikki ja esitys millainen hyvänsä.

^En minä sitä Moldovaa muistanut, vaan lunttasin Escstatsista. Sen muistin, että Suomelta tuli ihan hyvät pisteet.

(PKN näkyy olevan myös Pääkaupunkiseudun Karjalaisten Nuorten lyhenne, siellä harrastavat mm. tanhuja.)
Rise, angel, shine, love!

Mr Kite
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1799
Liittynyt: 25 Touko 2009, 23:19

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Mr Kite »

Punk is not dead!
Punk elää edelleen vahvasti - Suomessakin :peukku:
http://yle.fi/uutiset/punk-tukka_voi_ol ... aa/7727492

Viisufani
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4002
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 17:59

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Viisufani »

toivo kirjoitti:Kokonaisuus ratkaisee, eikä esiintyjien epänormaalius.
Minä ihmettelen tuota kielenkäyttöä, joka on uskomattoman törkeätä. Millä perusteella kehtaat sanoa henkilöitä "epänormaaleiksi"? :shock: :shock: Miten määrittelet kyseisen ilmaisun? :eiei: En voi millään ymmärtää moista kielenkäyttöä.
Paremman maailman puolesta.

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4897
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja toivo »

Viisufani kirjoitti:
toivo kirjoitti:Kokonaisuus ratkaisee, eikä esiintyjien epänormaalius.
Minä ihmettelen tuota kielenkäyttöä, joka on uskomattoman törkeätä. Millä perusteella kehtaat sanoa henkilöitä "epänormaaleiksi"? :shock: :shock: Miten määrittelet kyseisen ilmaisun? :eiei: En voi millään ymmärtää moista kielenkäyttöä.
En tarkoittanut epänormaalilla mitään negatiivista. Ehkä se epänormaali oli sitten liian jyrkästi ilmaistu. Samassa viestissä kehuin vielä PKN yhtyettä sympaattiseksi yhtyeeksi. :hei:

Viisufani
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4002
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 17:59

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Viisufani »

ta1ja kirjoitti:
towel+1964- kirjoitti:Olkoon kuinka epäkorrektia tahansa, mutta missään nimessä en halua tällaista edustajaa viisuihin - ihan sama onko kyse Suomen edustajasta ja siitä että luullaan tämän antavan jotenkin suvaitsevaisen kuvan maastamme, en halua katsoa sekavasti hoilottavaa ja reuhovaa "punk"-ryhmää jonka ainoa meriitti on jäsenten kehitysvammaisuus. Tulkoon mistä maasta tahansa.
Ihan ok ilmoittaa että ei pidä, --- mutta ei-pitämisen pönkittäminen väitteellä, että pitäjien pitäminen perustuu vain esimerkiksi kehitysvammaisuuteen on ihan vain itseriittoista ja ylimielistä muiden aliarviointia ja oman mielipiteen nostamista henkilökohtaisuuksiin perustuvilla argumenttivirheillä.
Ta1ja on oikeassa, moinen suhtautuminen on valitettavasti muiden aliarviointia. Lisäisin vielä, että jos ei punk-musiikista pidä tai ei pidä ehdokkaan kilpailukappalesta, on eri asia kuin towel+1964:n tavoin mennä henkilökohtaisuuksiin.
Paremman maailman puolesta.

Avatar
Samiasd
Press
Press
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

http://open.spotify.com/track/6GGTPYGutuiccn4G8Err6e

En tiedä, leimataanko minut syrjiväksi yms., mutta on kyllä aivan kamala kappale. Ei päätä eikä häntää, tasapaksu melodia ja kamalat sanat. Lähellä kaikkien aikojen surkeinta Suomi-tyrkkyä. Onneksi on sentään lyhyt.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

tsemu
Siemailija
Siemailija
Viestit: 131
Liittynyt: 13 Maalis 2013, 17:46
Paikkakunta: Espoo

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja tsemu »

Suorastaan kamala kappale. Luultavasti tehty 10 minuutissa, eikä sanatkaan oo kovin syvälliset. Sympatiaa bändiä kohtaan kyllä tunnen, mutta nuuten :eiei:

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10648
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Just niin kamala, kun osasin odottaa... Hirveetä kuraa!
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
Tontsa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4130
Liittynyt: 07 Tammi 2010, 18:01
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Tontsa »

Oli kyllä kamalaa ulinaa. En kyllä missään vaiheessa odottanut näiltä hyvää biisiä.

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Ei voi kun ihmetellä mitä lie valitsijoiden päässä liikkunut... :eiei:
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Täysin yhdentekevä kappale. Ei tästä oikein irtoa punkasennettakaan. Livenä viesti voi tulla paremmin esille. *

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

<sarkasmi>

Ette saa tuomita pelkän biisin perusteella! Hävetkää! Voitto Suomelle!

</sarkasmi>

:heh:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Lukittu