Siru – Mustelmat

Euroviisut 2015 Wienissä

Siru – Mustelmat

*****
38
30%
****
33
26%
***
34
27%
**
13
10%
*
8
6%
 
Ääniä yhteensä: 126

Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20383
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

En TVOF'in aikoihin Sirusta pahemmin pitänyt, mutta nyt olen alkanut tästä aidosti innostumaan. Ja vastikään valonnopeudella kasvanut kiinnostus häntä kohtaan ei varmaankaan ole efemeeristä. Voimakas, hieno tulkitsija. Kappale sopii tälle kuin nakutettu.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Siru kertoi uusimmassa Me Naiset -lehdessä, että yritti Suomen euroviisukarsintoihin myös pari vuotta sitten.

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2963
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Paras kohta tässä laulussa on kertosäkeen alkuosa "näytä mulle missä on sun mustelmat" .
Muuten tämä jää pikkulaulelmaksi, vaikka kuinka yrittäisi myönteisellä korvalla kuunnella.

Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20383
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Edwina kirjoitti:Paras kohta tässä laulussa on kertosäkeen alkuosa "näytä mulle missä on sun mustelmat" .
Muuten tämä jää pikkulaulelmaksi, vaikka kuinka yrittäisi myönteisellä korvalla kuunnella.
Oma suosikkini kappaleesta ohessa. Varsinkin painotan naapuriin -kohtaa. Pidän Sirun puhtaasta äänestä. Saan joka kuuntelukerralla tuossa kohtaa kylmät väreet.

Mä pidän ihmisistä
Joissa on virheitä
Jotka aamuyöllä avautuu
Ja joiden nauru kuuluu naapuriin
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Tuo C-osa (ehkä) onkin tässä biisissä parasta. Tasaisesti hiljalleen kasvaa kohti neljää tähteä, mutta tuskinpa sinne yltään ainakaan ennen karsintoja.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Eipä tästä kai sitten Suomen viisunumeroa tule, vaikka niin olin toivonut. Suomen kieltä kai tulevat pelkäämään, äänestäjät siis, että se vie aina perikatoon ja sudenluolaan. Ehkäpä tämä on parhaiten rakennettu biisi soundeineen ja hitinhakukuvioineen, ja pieni maininta pitää sanoa rumpuosuuksista, eivät ole tehty tavalliseksi jump-jump-jump ja haihatinisku -muotoisiksi vaan on konstikkaampi ja jotenkin hyvällä tavalla lihaisa, täyttävä.

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5848
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

Hazard kirjoitti:
Edwina kirjoitti:Paras kohta tässä laulussa on kertosäkeen alkuosa "näytä mulle missä on sun mustelmat" .
Muuten tämä jää pikkulaulelmaksi, vaikka kuinka yrittäisi myönteisellä korvalla kuunnella.
Oma suosikkini kappaleesta ohessa. Varsinkin painotan naapuriin -kohtaa. Pidän Sirun puhtaasta äänestä. Saan joka kuuntelukerralla tuossa kohtaa kylmät väreet.

Mä pidän ihmisistä
Joissa on virheitä
Jotka aamuyöllä avautuu
Ja joiden nauru kuuluu naapuriin
Itselläkin ehdottomasti tuo kohta on koko biisin paras osa. :joojoo:
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Avatar
jukkanen
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 553
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 09:11

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja jukkanen »

Onhan tämä hieno. Vähän kuin Ruotsin suuren voittajat ja melkein voittajat. Upea laulaja, laadukas hyvä video, laadukas, kaunis ja sanoiltaan mielenkiintoisen ristiriitainen sävellys/sanoitus/sovituskombo. Sanojensa ansiosta sopivasti ärsyttävä eikä liian helposti nieltävä. Mainio ja kitkeränmakea katkeroherkku, mannaa silmille ja korville. Ehdotonta kymppiluokkaa.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja Rousku »

kuu-kuu kirjoitti:Ehkäpä tämä on parhaiten rakennettu biisi soundeineen ja hitinhakukuvioineen
Ehkäpä vähän kuin Diandran biisi kaksi vuotta sitten: liian oppikirjamainen.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
jv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1211
Liittynyt: 21 Marras 2005, 15:36
Paikkakunta: Helsinki, Suomi

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja jv »

Kyllä tämä Mustelmat tässä vaiheessa (kun mm odottelen, miltä esim Satin Cirkus onnistuu kuulostamaan livenä UMK-lähetyksessä) on jäänyt käteen suosikikseni. Tällainen kuulas balladi, joita virolaiset ja islantilaiset tavallisesti tekevät niin hyvin ja joskus erittäin hyvällä menestykselläkin.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10648
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Mä olen ihan rakastuntu tähän :ihana: En ymmärrä miksi suhtauduin niin kylmästi tähän aluksi. Kappale on dramaattinen ja kaunis. Jos kappale voittaisi umk:oon ja pääsi edustamaan Suomea saattaisimme jopa pärjätä. Kunhan kappale pysyisi suomenkielisenä...
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Ox fan 4ever
Siemailija
Siemailija
Viestit: 128
Liittynyt: 01 Touko 2010, 19:48
Paikkakunta: Toijala, Akaa/Ackas
Viesti:

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja Ox fan 4ever »

Olen alkanut pitämään tästä! :uujee: C-osassa on tämän kappaleen suurin potentiaali, ja jos tämä tulee valituksi, siihen täytyy panostaa! Kunnon taustaköörit ja atakki! :joojoo:
Fatal moment when we lost our ground, two hearts corrupted by our feeble minds. Open up! See me now, and hold me one last time!

Aliced
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja Aliced »

Kyllä Siru ehdottomasti on suosikkini. Kannatin naista jo Voice of Finlandissa, mutta vähän jännitti, olisiko hänen kappaleensa mieluinen UMK:ssa – vaan kyllä maar se on! On aikakin, että Suomi lähettää vakavasti otettavan naisballadin kisoihin. Eipä ole ennen tuollaista ollut. Uskoisin, että Siru voisi ihan hyvin olla kärkikahinoissa mukana, ja esimerkiksi YouTubesta olen saanut vahvistusta näille aatteille. Ehdottomasti Siru Euroviisuihin, on vielä fanikin, mikä on minulle tärkeää.
http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/esc-2017-kiova-f91/topic11376.html

Tuolta haastiksia meikältä Kiovasta. Nyt toista vuotta putkeen pressinä viisumatkalla. :)

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

Eka reaktio: Joku on vähän kynäillyt.

Isäkö tässä on kuollut?

Laulaja on vahva, mutta kimityksen puolelle on karata. Kertsi jotenkin liian... iskelmällinen (melodiakulultaan).

Hyvä paketti.

:raaps: :'( :) :hei:

Avatar
TantePätsi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1538
Liittynyt: 08 Touko 2007, 19:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja TantePätsi »

Kunhan vain lavalle ei nähdä sitä euroviisumaista taidetanssia, jossa nais- ja miestanssija tiukissa trikoissa ja liuhavassa sifonkissa tulkitsevat tuskaa.

Täti tahtoo SIrun korokkeelle ja ympärille ihan tavattomasti rikkoontuvaa porsliinia.
:rakkaus: Thomas G:son :rakkaus:

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Olen hiukan alkanut lämmetä tälle, varsinkin kun näin jostain netistä Sirun upean esityksen yhdestä Celine Dionin kappaleesta (en seurannut TVOF:ia viime kaudella). Tarpeeksi upealla esityksellä saattaisin jopa hetkeksi unohtaa tämän typerät ja tönköt sanat... ;) Ja tämä tuntuu vetoavan moniin ulkomaillakin.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Mulle tulee tästä kappaleesta jotenkin vaivaantunut olo. Ikään kuin joku avautuisi mulle tahtomattani. Onhan "mustelmat" tuoreempi kielikuva kuin "haavat", mutta liian sinertävä sana biisin kantajaksi.
Like a monument to all the time we spent

suchanovellife
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 224
Liittynyt: 13 Tammi 2015, 17:28

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja suchanovellife »

Rosettan maininta Sirun Celine Dion-coverista sai mut seikkailemaan internetin ihmeelliseen maailmaan ja olin ihan että :tapu: :uujee: :tuuletus: kun näin kyseisen videon! Mä oon ennenkin sanonut että Mustelmiin kaivattaisiin sitä modulaatiota ja pitkiä loppunuotteja, ja Sirulta ne kyllä sujuis! Kattokaa nyt tää video, tätä me tarvitaan viisuihin(!!):

http://www.nelonen.fi/ohjelmat/the-voic ... -by-myself

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja Margot »

rosetta kirjoitti:
suchanovellife kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä noissa sanoissa mättää teidän mielestä?
Ensimmäiset 3 riviä erityisesti, vaikka on niitä kömpelön kuuloisia kohtia muuallakin. (Ja itselleni koska olen henk. koht. aika täysin eri mieltä tämän sanoittajan kanssa kaikista paitsi vakiduunista ;)) Kertosäe sen sijaan on ok.
Jep, tuo alku aiheuttaa tyrskähdyksiä eikä kappaleeseen sen jälkeen osaa suhtautua tosissaan. Mulle tulee mieleen kapinallinen 13-vuotias, joka yrittää keksiä asioita, joita ei mukamas saa sanoa ääneen, kun kaikki suuttuu/järkyttyy. :heh:

Saatan olla liian vanha kurppa tälle biisille. :hiips:

Kertosäe on ihan ok sanoitukseltaan, vaikka mullekin tulee tuo Rusketusraidat-mielleyhtymä.

Edit: Ei, kyllä tuo "sä voit olla kaunis, vaikka sulla on kipuja" on myös turhan koominen. :hihi:
What color is your life?

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja sziget »

Pidin heti A-osasta ja introsta, joka jää taustalle soimaan. Anna Eriksson tulee mieleen hyvällä tavalla. Kertsi on tavallisempi, nostaa kuitenkin synkkyydestä, ja osat täydentävät toisiaan onnistuneesti. Salmiakki ehdottomasti mukaan, jos tästä tehdään enkkuversio. Viisi tähteä.
TomppaJr kirjoitti:Tässä häiritsee eniten itse mustelmat-sana, joka lausutaan tavattoman ärsyttävästi. Tel-tavu on aivan liian pitkä tuohon kohtaan, ja suomen kielen vastaisesti se tuntuu myös olevan painollinen. Muuten tosi kiva kappa.
Sehän on puolipitkä tavu, jonka voi helposti lausua lyhyenäkin. En oikeasti kiinnittänyt tuohon mitään huomiota. Painollisena en sitä kuule, mutta näistähän on joskus näkemyseroja käännöskisoissakin.
Rousku kirjoitti:Eli minusta sanoitus kuulostaa teinillä tavalla ihmisiä hyviksiin ja pahiksiin jakavalta.
Minusta ajatus on, että jokaisella on mustelmansa. Laulun minä siis pitää ihmisistä, jotka tiedostavat omat heikkoutensa. Joku voi kieltää ne ja esittää ulospäin särkymätöntä, mutta laulussa ei ole pahiksia.

Paljon sanoituseksperttejä tässä ketjussa. Saisitte joskus osallistua Kuppilan sanoituskilpailuihin. :vonkaus:
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Joo ei se tel-tavu kyllä painollinen ole, siinä asiassa olen vetänyt sanani takaisin. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Sirun voice of-videosta jäi mieliin valtava harmitus ja kivien potkimis mieliala, ja se koskee sitä taustalta tulevaa musiikkia. Siis sehän soi ja voimakkaasti, eli aivan toisella tavalla kuin Umkkiohjelmissa. Yle, hei sinä Yle siellä, nyt työntäkää rotankoloihin ne vanhat anturit ja mittarit, jotka pakottavat taustamusat pitämään himmoisina ja nynnyinä. Vai pitäisikö Suomen viisukarsinnat järkätä jollakin muulla kanavalla kuin Ylen kanavalla.

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2963
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja Edwina »

kuu-kuu kirjoitti: Vai pitäisikö Suomen viisukarsinnat järkätä jollakin muulla kanavalla kuin Ylen kanavalla.
Monta kertaa on vaikuttanut, että pitäisi.

Avatar
kasari
Siemailija
Siemailija
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Joulu 2004, 17:00

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja kasari »

Pikkutyttö laulaa ranteet auki -lyrikoita.

Aliced
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja Aliced »

Jotkut yrittävät jostain syystä saada tämän kappaleen sanoitukset kuulostamaan kliseisiltä, huonoilta ja angstisilta. Minä näen asian ihan eri tavalla: tässä lauletaan kauniisti siitä, miten ihmisten pitäisi saada olla mitä ovat ja siitä, kuinka monesti kauneus löytyy heikkouksista kovan kuoren sijasta. Moni esittää ja yrittää olla jotain, vaikka oikeasti ne meidän heikotkin puolet voidaan valjastaa voimavaroiksi. Oikea rakkaus on hyväksymistä, ei vaatimista – syvällistä, ei pinnallista.

Videossakin on hieno tarina. Nainen itkee ja pirstoo yhteisiä muistoja, vaikka selvästi edelleen rakastaa. Mies tulee paikalle ja tulistuu – antautuu itsekin tunteen vietäväksi ja tuhoaa huonetta entisestään. Lopulta molemmat heräävät siihen, kuinka typerää moinen onkaan ja kuinka oikeasti molemmilla on vieläkin vahvat tunteet toisiaan kohtaan. Viha hälvenee ja jäljelle jää lepo ja yhteisymmärrys. Molempia jopa vähän naurattaa.

On ongelmallista, kun välillä hyvätkin asiat halutaan kääntää huonoiksi – syvällisyys on yhtäkkiä tekotaiteellisuutta ja ei-yhdentekevät sanoitukset ovatkin angstiset ja teennäiset.

Toni Wirtanen sanoi esikatseluissa Mustelmien pianonpimputusta hittihakuiseksi, kun taas Pertti Kurikan Nimipäiviä hän kutsui aidoksi. Onko hittihakuisuus siis sitä, että yritetään tehdä jotain, josta ihmiset tykkäävät? Minä kun ymmärsin, että tämä on musiikin tehtävä... Ja kuten Sirun kanssa tekemässäni haastattelussa hyvin tuli esiin, Siru jos joku on niin sanottu luomuartisti: nainen voitti Voice of Finlandin aikapäiviä sitten, mutta levyä on hiottu pitkään sen sijaan, että oltaisiin menty rahan ehdoilla ja ratsastettu vain voiton tuoman markkina-aallon harjalla.

Minusta Siru olisi täydellinen edustaja Suomelle. Kyseessä on edustavan näköinen ja taitava laulaja, jonka viiltävä tulkinta iskee kieltä tuntemattomiinkin – katsokaa vaikka ulkomaisten UMK-biisikatsauksia Youtubesta ja mikä kappale koreilee ykköspaikalla. :) Toisaalta suomalaisuus luo kappaleeseen eksotiikkaa ja ainakin minusta olisi hienoa, jos suomenkielisellä viisullakin voitaisiin joskus menestyä. Sirussa ei yksinkertaisesti ole mitään sellaista, minkä vuoksi sitä joku haluaisi ulkomailla moittia. Tylsyys on asia, joka on joissain kritisoivissa kommenteissa tullut esille, mutta sellaisesta tuskin on vaaraa livenä, sillä jo Voice of Finland todisti, että Siru on livenä aivan mieletön tulkitsija.

Siru Euroviisuihin! :)
http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/esc-2017-kiova-f91/topic11376.html

Tuolta haastiksia meikältä Kiovasta. Nyt toista vuotta putkeen pressinä viisumatkalla. :)

Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14185
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

Vielä kerran jankutan, kun täällä on tapana jankuttaa :heh: , että ulkkarit tykkäävät Sirun biisistä, ja omat tuttuni juuri siksi, että heistä se kuulostaa kauniilta suomeksi.

Sääli, että Suomen puhelinäänestäjät on opetettu uskomaan, ettei suomeksi voi pärjätä. Olisi kai aika sekin myytti romuttaa?

Tuolla Wivibloggsissa ei ole mikään valtava otos, mutta varmaan aika lailla kuvastaa sitä fiilistä, jonka itsekin olen saanut porukoilta:

http://wiwibloggs.com/2015/02/07/poll-s ... k15/77397/

Eikös Escstatsin ulkkarit tue kanssa tätä? Missä muualla on kv. äänestyksiä?
Hello Hi!

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Omassa ensikuuntelussa tämä biisi oli parhain. Siinä yhtyi omat mielipiteet ja arviot, mikä biisi sattuisi menestymääm viisuissa parhaiten. Biisi on lankattu ja leikelty loppuun saakka aikaa käyttäen. Tai niin ainakin uskon. Toivottavasti livelaulu onnistuu ja katselijat huomaavat, että tästä saattaisi tulla hyvin menestyvä Suomen viisu.

Tähän haluan sanoa sanaset.
Aliced kirjoitti: Onko hittihakuisuus siis sitä, että yritetään tehdä jotain, josta ihmiset tykkäävät? Minä kun ymmärsin, että tämä on musiikin tehtävä.
Musiikki on taiteenlaji siinä missä maalaustaide, veisto tai vaikka nukketeatteri ja taiteentekeminen ei pelkästään lähde siitä, että taiteilija jatkuvasti ajattelee ja miettii, että tykkäävätkö muut ihmiset hänen taiteestaan. Ei ollenkaan. Minusta taiteen syviin vesiin kun upotaan ja etsitään taiteilijaa löytää sieltä tyypin, joka on ehdottomasti keskittynyt omaan työhönsä ja ei ajattele senttiäkään mitä muut ajattelisivat hänen työstään, vaan tekee kaiken rehellisesti, tinkimättä ja täysillä vertaan ja sydäntään säästämättä.
Tässä puhut viihteestä ja sen minäkin voin ymmärtää näin, että viihde lähtee paljon siitä, että ajatellaan mitä muut ajattelevat ja tehdään viihdettä sitä silmällä, korvalla ja aisteilla pitäen.

Aliced
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja Aliced »

kuu-kuu kirjoitti:
Aliced kirjoitti: Onko hittihakuisuus siis sitä, että yritetään tehdä jotain, josta ihmiset tykkäävät? Minä kun ymmärsin, että tämä on musiikin tehtävä.
Musiikki on taiteenlaji siinä missä maalaustaide, veisto tai vaikka nukketeatteri ja taiteentekeminen ei pelkästään lähde siitä, että taiteilija jatkuvasti ajattelee ja miettii, että tykkäävätkö muut ihmiset hänen taiteestaan. Ei ollenkaan. Minusta taiteen syviin vesiin kun upotaan ja etsitään taiteilijaa löytää sieltä tyypin, joka on ehdottomasti keskittynyt omaan työhönsä ja ei ajattele senttiäkään mitä muut ajattelisivat hänen työstään, vaan tekee kaiken rehellisesti, tinkimättä ja täysillä vertaan ja sydäntään säästämättä.
Irroitit tämän viestini alkuperäisestä kappaleestaan, jossa jatkoin kertomalla, että Siru on kuin onkin luomuartisti ja hänen levyään on puserrettu ulos pitkään. Minunhan on business-näkökulmasta vaikea ymmärtää, miten Sirun levy saatetaan julkaista näin myöhään, kun uutinen voitosta on jo niin vanha. Yleensähän levy-yhtiöillä on tapana kiirehtiä voittajien albumit ulos mahdollisimman pian liikevoiton maksimoimiseksi. Sirun tapauksessa on menetelty toisin, mikä mielestäni kielii siitä, että neidolla on itsessään ollut tiukka visio siitä, ettei halua ruveta levy-yhtiön sätkynukeksi. Levy-yhtiöltä puolestaan osoittaa hienoa selkärankaa, että he ovat suostuneet menemään musiikin ja pitkän tähtäimen ehdoilla nopean rahan sijasta. :tuuletus:

Kuu-kuu, olen kanssasi osittain samaa mieltä tuosta sanomastasi, mutta jossain määrin olen sitä mieltä, että ajatuksesi on hieman naivistinen. Tietyntyyppistä musiikkia tehdessä pätevät tietyt lainalaisuudet, joihin myös artistit itse ovat tottuneet. Hittihakuisuus ei tietenkään sanana herätä hurraahuutoja, mutta toisaalta itse ainakin koen, että se on kyynisen analysoijan antama leima jollekin sellaiselle, jonka pelkää menestyvän. Vai onko eriasia olla hitti kuin hittihakuinen?

Populäärimusiikissa pointtina on tehdä helposti nautittavaa kuunneltavaa, joka vetoaa laajalti ihmisiin. Onkin mielestäni aina vähän kyseenalaista sanoa, että tämä olisi väärin – onko muka jotenkin jalompaa keskittyä vain pienempiin segmentteihin? Toinen asia ovat sitten bändit tai laulajat, jotka toteavat myöhemmin, että tekivät sellaista musiikkia, jollaista eivät itse olisi ikimaailmassa kuunnelleet (Mira Luodin muistan tällaista sanoneen PMMP:stä).

Hittihakuiseksi "haukkuminen" on vain analyyttisempi ja olevinaan ovelampi tapa kritisoida jotain sellaista, joka ei itselle kolahda. Toni Wirtanenhan ei kuitenkaan tunnetusti ole mikään poppari, vaikka onhan heidän omaleimaisuutensakin vähän kaavamainen. Itse kritisoin vastaavilla hittihakuisuusargumenteilla lähinnä kappaleita, joissa lauletaan A) ryyppäämisestä, B) seksistä ja C) bilettämisestä. Mielestäni etenkin nämä kaksi ensimmäistä ovat sellaisia asioita, joilla voidaan helposti vedota yhteiskunnan ohjelmoimiin suuriin massoihin rahan tienaamiseksi. Hyviä esimerkkejä tällaisista kappaleista ovat ainakin seuraavat:

https://www.youtube.com/watch?v=ozztE4osRA4
https://www.youtube.com/watch?v=dLhFDYQHDQY
https://www.youtube.com/watch?v=mIIN_SGQy9c
https://www.youtube.com/watch?v=X-5oJqvkYZg

Noissa kappaleissa mahdolliset musiikilliset avut jäävät "hittihakuisuuden" (ja hirveiden lyriikoiden) alle. :kuolaus:
http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/esc-2017-kiova-f91/topic11376.html

Tuolta haastiksia meikältä Kiovasta. Nyt toista vuotta putkeen pressinä viisumatkalla. :)

Avatar
manic
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1057
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 17:32
Paikkakunta: helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja manic »

Kaunis sävellys, kaunis ääni. Brittiläiset ystäväni pitävät tätä suomenkielistä versiota jopa potentiaalisena viisuvoittajana. Pitäiskö vielä uskoa että kansa tulee järkiinsä ja äänestääkin tätä?

Avatar
capsLOCK
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1351
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 23:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siru – Mustelmat

Viesti Kirjoittaja capsLOCK »

Kyllä minä uskon Sirun yleisömenestykseen, on tämä sen verran miellyttävä ja jollain tavalla myös särmikäs, että viehättää.
Tämä olisi varmaankin turvallisin valinta myös viisuihin, olettaen, että livelaulu on kohdillaan ja lavaesitys mielenkiintoinen. Olisi hyvä, jos saisi semifinaalissaan ensimmäisen naisballadin paikan, kuin Sanna Nielsen viime vuonna.
Aina mun pitää käydä suihkussa

Lukittu